Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

medlem215396

Gjest
    30-60 minutter er min erfaring. Låter det ikke bra da så må du se på resten av kjeden ;)

Har en Naim-komponent på test...og det er første gang for meg.
    Er det slik at Naim er spesielt avhengig av å være skikkelige varme før de låter som de skal? At det er en kjent sak?

O.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er det, men det er også en kjent sak at mange Naim-dingser ikke nødvendigvis passer spesielt bra inn i systemer med hovedsaklig tredjeparts dingser.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    "Tredjeparts dingser" :)
    Kjenner ikke til sterkere localism enn blant Naim-folk, bortsett fra i surfing selvsagt.;)

Tror ikke nødvendigvis dette alltid er riktig - selv om jeg lett skjønner alle synergiene hvis man går all-in for Naim, det
    er jo et relativt rikt økosystem.

Uansett, "tredjepartdingsen" jeg tester fra Naim hadde nok ikke vært brukt på en god stund, den trengte å kjørt seg litt,
    så kom fokus på plass og lyden åpnet seg. Dette kan bli bra det!

O.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er den helt ny tar det 4-6 uker før det låter optimalt. Er den brukt så tar det 2-3 dager. Det er min personlig erfaring. I mellomtiden låter det alt i fra superb til Hoggorm.

• Liker
    Reaksjoner: Dog

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Det harmonerer med min ferske erfaring - betydelig forskjell etter 24 timer.
    Får holde på :)

O.

M

medlem215396

Gjest
    Kan være tilvenning vi snakker om...den tiden etter 1 time. Trenger ikke gjøre spøkelset skumlere enn det er.

:eek:

Det harmonerer med min ferske erfaring - betydelig forskjell etter 24 timer.
    Får holde på :)

O.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Tror ikke det. Bytter med gammel kilde, som jeg kjenner meget godt, innimellom - og det har helt klart skjedd noe sideni går :)O.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Ja, da ble det en Naim DAC på meg også. Fin boks, den.
    Jeg har nå bare rca -> din, men skal få kjøpt din->din - har dere noen anbefalinger? Naims egne kabler eller fra 3.part?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med kjøpet.
    Jeg bruker hovedsaklig kabler fra flashbacksales som er relativt rimlige og veldig gode. Mange av kablene han selger havner under norsk mva grense.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naims vanlige grå interconnect følger jo med når man kjøper en ny Naim DAC. Etter min mening er en uskikk når bruktselgere ikke legger ved kabelen ved videresalg; Det som er et gratistilbehør kan jo fort koste 5-600 å ansaffe separat.

U

utgatt60135

Gjest
    Er den helt ny tar det 4-6 uker før det låter optimalt. Er den brukt så tar det 2-3 dager. Det er min personlig erfaring. I mellomtiden låter det alt i fra superb til Hoggorm.
    Hvordan klarer dere å memorer forskjeller dager eller uker etterpå? Jeg kan ikke si at jeg la merke til noen forskjeller med mine UnitiQute og SuperUniti over tid eller oppvarming, men hørte ikke bevisst etter dette. Ikke forandret lyden lyden seg på en slik måte at man får mer fokus på musikken for meg heller, som enkelte skriver om. Og ikke forstår jeg så mye av at Naim passer best til Naim heller siden de er så nøytrale. Selvsagt er det trygt, men jeg tror de passer med mye annet utstyr. Eller er disse to anderledes enn andre i Naim sortimentet?

U

utgatt60135

Gjest
    Har du eid et Naim produkt mer enn 3-4 uker før du koblet det vekk og solgte det?
    Nei, så jeg forandrer det litt skeptisisme :rolleyes:. Men alså, hvordan klarer du å vite at lyden har forandret seg etter så lang tid? For det er vel ikke snakk om store forskjeller? Jeg har ikke eid noen produkter som jeg har merket endring over tid så langt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    De få gangene jeg har kjøpt noe fra Naim som er nytt har jeg lagt merke til at den soniske signaturen er der det første døgnet, for deretter å forsvinne i innspillingsperioden. I løpet av den perioden tar jeg meg selv i å ikke like anlegget mitt noe særlig. Da låter musikken uengasjerende, distansert og kjølig. Det ligger ikke i detaljene, men som en helhetlig presentasjon. Det merker jeg godt nå etter å ha eid Naim i en "årrekke" Helst kjøper jeg mine produkter brukte for å å sørge for at Naimistene på forumet får sirkulasjon og mulighet til selv å oppgradere og jeg sparer selvsagt penger. Det har ikke alltid latt seg gjøre og jeg har måttet lide meg igjennom lang innspillingstid.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Har hatt denne i oppsettet siden fredag kveld:

Den minste streameren fra Naim, ND5 XS.

Den har nok ikke vært mye i bruk fra butikkens side, fra å rett og slett være skuffende dårlig på fredag kveld har den
    endret karakter til noe langt mer interessant og engasjerende, spesielt de siste 2 dagene. Den skal evt erstatte en Logitech Transporter, som forøvrig hevder seg bra i konkurransen mtp alder og pris(og som jeg selger på Torget forøvrig :)), så den må være signifikant bedre hvis det skal være interessant å bytte.

Og det er den, signifikant i hifi-betydningen av ordet(les: små men viktige ting). Holografi, mikrodynamikk, artikulering i bass og mer er noe Naim er bedre på(skulle bare mangle), mens brukervennlighet og betjening er noe Transporter er mye bedre på. Men lyden ruler beslutningen her i gården...og dette blir det eneste fra naim i mitt oppsett..enn så lenge. Og det fungerer strålende.

O.

U

utgatt60135

Gjest
    De få gangene jeg har kjøpt noe fra Naim som er nytt har jeg lagt merke til at den soniske signaturen er der det første døgnet, for deretter å forsvinne i innspillingsperioden. I løpet av den perioden tar jeg meg selv i å ikke like anlegget mitt noe særlig. Da låter musikken uengasjerende, distansert og kjølig. Det ligger ikke i detaljene, men som en helhetlig presentasjon. Det merker jeg godt nå etter å ha eid Naim i en "årrekke" Helst kjøper jeg mine produkter brukte for å å sørge for at Naimistene på forumet får sirkulasjon og mulighet til selv å oppgradere og jeg sparer selvsagt penger. Det har ikke alltid latt seg gjøre og jeg har måttet lide meg igjennom lang innspillingstid.
    Jeg synes det er litt vanskelig å forstå dette. Er dette en subjektiv eller objektiv opplevelse mener du? Alså for egen del merker jeg godt til tilvenning, men å vurdere lyd objektivt flere uker i mellom synes jeg er veldig vanskelig. Da må det gå på memorering, ellers er skifting mellom komponenter så hurtig som mulig det beste ved testing for meg. Over tid går det mer på hva man liker best. At endel elektronikk endrer lydkarakter ved endret temperatur er noe jeg ser på som forklarende, men endring etter flere uker virker ikke logisk for meg. Man skulle heller kunne tenke seg at endring over tid er en svakhet. At høyttalere kan endre karakter er mer forståelig i henhold til stivhet i oppheng o.l. Elektroniske komponenter skal vel holde sine verdier over lang tid om de er av høy kvalitet.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg kan bare svare for et par dager, ikke uker - og da mener jeg det er tildels betydelig forskjeller ute og går...samtidig, jeg er en av de som også er kritiske til at man kan høre forskjell på alt mellom himmel og jord, likevel altså... :)

O.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Jeg har 9 svarte bokser, solgt 4 svarte bokser. Har aldri trengt mer enn 1times oppvarming, altså ingenting i veien med kvaliteten på boksene :)

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Den skal evt erstatte en Logitech Transporter, som forøvrig hevder seg bra i konkurransen mtp alder og pris(og som jeg selger på Torget forøvrig :)), så den må være signifikant bedre hvis det skal være interessant å bytte
    .

der tror jeg du vil slite :) var nå min erfaring

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Hva tenker du på? Slite med at noe er bedre? Eller få solgt den? :)

O.
    Den skal evt erstatte en Logitech Transporter, som forøvrig hevder seg bra i konkurransen mtp alder og pris(og som jeg selger på Torget forøvrig :)), så den må være signifikant bedre hvis det skal være interessant å bytte
    .

der tror jeg du vil slite :) var nå min erfaring

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg synes det er litt vanskelig å forstå dette. Er dette en subjektiv eller objektiv opplevelse mener du? Alså for egen del merker jeg godt til tilvenning, men å vurdere lyd objektivt flere uker i mellom synes jeg er veldig vanskelig. Da må det gå på memorering, ellers er skifting mellom komponenter så hurtig som mulig det beste ved testing for meg. Over tid går det mer på hva man liker best. At endel elektronikk endrer lydkarakter ved endret temperatur er noe jeg ser på som forklarende, men endring etter flere uker virker ikke logisk for meg. Man skulle heller kunne tenke seg at endring over tid er en svakhet. At høyttalere kan endre karakter er mer forståelig i henhold til stivhet i oppheng o.l. Elektroniske komponenter skal vel holde sine verdier over lang tid om de er av høy kvalitet.
    Når man har brukt det samme merke på elektronikken i flere år, merker man endringene fortere antar jeg enn hvis man bytter like ofte som man skifter undertøy. Jeg hører på musikk opptill 8 timer hver eneste dag, og bør bli tilvendt relativt fort skulle man tro, så da utelukker jeg det selv.

• Liker

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Naims vanlige grå interconnect følger jo med når man kjøper en ny Naim DAC. Etter min mening er en uskikk når bruktselgere ikke legger ved kabelen ved videresalg; Det som er et gratistilbehør kan jo fort koste 5-600 å ansaffe separat.
    I følge selger kommer nDAC ikke med grå interconnects. På Naim sine sider står følgende:
    Naim's standard 5 pin DIN to 5 pin DIN 180 interconnect is supplied with all Naim source components for connection to a Naim preamplifier or tuner.Er DAC'en da å regne som en kilde?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.284
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har en Naim HDX som jeg er strålende fornøyd med. Bruker den i en combo med EC. Har jo etter hvert skjønt at jeg må/bør få tak i en ekstern strømforsyning. Har planer om å komme meg til byen å få hørt (eventuelle) forskjeller mellom XPS2 og den mer overkommelige XP5 XS opp mot min HDX. Det jeg lurer på er om noen har testet strømforsyninger fra andre produsenter, og har synspunkter på hvordan dette låter ift Naim sine egne?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Mange bruker jo PSUer fra Teddy og Avondale, og mange liker disse godt. Imidlertid mener mange at man med disse mister en del essensielle Naim-karakteristikker. I et system som ditt spiller kanskje dette mindre rolle? Du er nødt til å teste ut selv for å finne ut hva du liker best. I og med at dette er Naim-tråden, kan jeg jo også komme med følgende råd: Istedenfor å kjøpe PSU til HDX, kan du jo ditche EC'n og heller gå for Naimforsterkeri.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.284
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mange bruker jo PSUer fra Teddy og Avondale, og mange liker disse godt. Imidlertid mener mange at man med disse mister en del essensielle Naim-karakteristikker. I et system som ditt spiller kanskje dette mindre rolle? Du er nødt til å teste ut selv for å finne ut hva du liker best. I og med at dette er Naim-tråden, kan jeg jo også komme med følgende råd: Istedenfor å kjøpe PSU til HDX, kan du jo ditche EC'n og heller gå for Naimforsterkeri.
    Ja, spørsmålet blir vel kanskje litt som å banne i kirka, her i Naim-tråden:) og jeg står vel ganske fritt siden Naim-karakteristikken hos meg er ganske så utvannet. Men HDXen og EC lager godlyd sammen, så EC blir;)

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har nå hatt litt tid til å danne meg inntrykk av Naim DAC'en som jeg kjøpte i siste uke.
    Den har erstattet en Hegel HD10 og da jeg initielt lyttet til nDAC'en ble jeg faktisk overrasket over forskjellen (eller mangel på samme); den var faktisk nesten ikke til stede.
    Nå mange timers musikkspilling senere er det noe helt annet. Lyden har virkelig åpnet opp. Bassen er dypere og lydbildet bredere. Klar og flott lyd og det er veldig god detaljering i bassen. Dette kommer jeg til å bli fornøyd med.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Hvis kjøper den XPS2'en som ligger ute får du garantert hakeslepp! :eek:

Mvh Geir

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    XPS2 er en fabelaktig psu for Naim-kilder som tar Burndy. Aldri hørt XPS2 med nDAC, men det pleier være unødvendig;- psu'ene gir en veldig forutsigbar oppgradering.

M

medlem215396

Gjest
    Denne er udiskutabel. Selger bør ta ansvaret.

DAC - Link plug, mains lead, 180 DIN5-DIN5 Interconnect

I følge selger kommer nDAC ikke med grå interconnects. På Naim sine sider står følgende:
    Naim's standard 5 pin DIN to 5 pin DIN 180 interconnect is supplied with all Naim source components for connection to a Naim preamplifier or tuner.Er DAC'en da å regne som en kilde?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har det vært litt stille her i Naim tråden, men det er vel et sunnhetstegn på denne tiden av året hvor mange nyter latere dager foran grillen og musikken fra anlegget blir byttet ut med livemusikk. Jeg venter på min nye platespiller som bør dukke opp før neste uke går mot slutten. Dessuten harjeg nettopp opprettet en noe opptimistisk ø.k annonse på torget. Ønsker å prioritere et kjøp av en Supercap istedenfor en ny hi-cap eller 2. Planen er i såfall og putten min eksisterene Hi-cap på Superline riaa'en. Kunne selvsagt skaffet en brukt fra UK, men bruktprisene der borte virker å være noe høyere og jeg slipper unna mva og fortollingsgebyrer.

God sommer

Thomas

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    4
    Nå har det vært litt stille her i Naim tråden, men det er vel et sunnhetstegn på denne tiden av året hvor mange nyter latere dager foran grillen og musikken fra anlegget blir byttet ut med livemusikk. Jeg venter på min nye platespiller som bør dukke opp før neste uke går mot slutten. Dessuten harjeg nettopp opprettet en noe opptimistisk ø.k annonse på torget. Ønsker å prioritere et kjøp av en Supercap istedenfor en ny hi-cap eller 2. Planen er i såfall og putten min eksisterene Hi-cap på Superline riaa'en. Kunne selvsagt skaffet en brukt fra UK, men bruktprisene der borte virker å være noe høyere og jeg slipper unna mva og fortollingsgebyrer.

God sommer

Thomas
    Grillen ser mere ut som et møkkete fuglebad og livekonserter er det dårlig med her for tiden så her nytes musikk fra anlegget (Linn Radio i 320 Kbps), EM-fotball på TV og noe godt i glasset fra Italia. Livet er hæærlig dere ;)

Høres ut som du har spennende ting på gang Thomas? Hva slags snurrer er det du venter på nå da? Er ikke LP12 bra nok da? ;)

Fortsatt God Sommer ja :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er Lp12 jeg venter på. Klarte ikke å vente med å føre den inn i signaturen. Den ble sendt Torsdag/Fredag for 1 1/2 uke siden.
    Tar ett par bilder når den er ankommet og montert.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er Lp12 jeg venter på. Klarte ikke å vente med å føre den inn i signaturen. Den ble sendt Torsdag/Fredag for 1 1/2 uke siden.
    Tar ett par bilder når den er ankommet og montert.
    Hei
    Jeg begynner å få veldig sansen for det anlegget ditt, Griffenfeldt :)
    Lykke til med spilleren, håper alt går bra med transport og justering, og du blir fornøyd.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Takker for vennlige ord Ottone, og kan ikke annet enn å si meg enig selv ;)
    Nå var jeg nettopp på telefonen med Kontrapunkt og la inn en bestilling på den nye Hi-capen. Da får jeg satt en på riia'en også. Den fortjener litt mer enn en "sølle" Flatcap. Venter på en bekreftelse på ca dato på når Isac på Ljudtema mottar de nye Hi-cap'ene. Britene forsyner sitt eget marked før de forsyner oss andre. Forhåpentligvis blir ikke ventetiden for lang.

Thomas

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    H
    va teHva tenker du på? Slite med at noe er bedre? Eller få solgt den?nker du på? Slite med at noe er bedre? Eller få solgt den?
    Ikke noe galt,bare att den forsatt er veldig bra :)

• Liker

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Må innrømme at jeg frydet meg over omtalen av Naim SuperUniti i siste nummer av Fidelity.
    Ikke alle kjøper og leser bladet, det er klart, men Myrvold skrev som jeg ville beskrevet det selv. Bare bedre.
    Det er ikke lov å kopiere fra bladet, men noen sitater fra enkelte velskrevne avsnitt kunne jeg tenke meg å legge ut.

Sist redigert:

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Den nye, oppfaterte nStream-appen er ENORMT mye bedre enn den forrige; raskere og smartere. Det var jaggu på tide.
    I tilegg integrert med en bra tjeneste for tilleggsinfo om musikken du spiller, med høy kvalitet og bra dybde.

Sammen med Playback som UpNp-server på mac er begynner det å ligne noe.
    For de av dere med Naim-streamers...update now!

O.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn