Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

medlem215396

Gjest
    Enig i det også, men her er ingen målinger eller denslags, men prøves frem ved musikklytting.
    Man må jo kunne dempe det man har registrert over lang tid, uten at det tas dithen å ødelegge musikken :rolleyes:
    Det er forskjell på himmel og hav eller alt og ingenting....og ingen har nevnt perfeksjon :)

Når det gjelder DR oppgradering er jeg spent på å se om prisforskjellen mellom ny PSU og oppgradering blir så stor ( i disfavør av oppgradering) at første versjonen ender som "dinosaurer" som ingen tar seg råd til å oppgradere.

Jeg har en teori om at lytterommet kanskje ikke bør bli for forseggjort hvis man skal beholde musikkgleden. Om det finnes noen problemområder som man forstår, er det ingen ting i veien for akustikktiltak i et eksisterende rom, men om man bygger det perfekte musikkrom kan det fort bli slutten. Hobbyer ødelegges om man tar dem for langt...

Sist redigert av en moderator:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er jo fine bruktpriser på PSUer nå om dagen, i alle fall fra kjøpers ståsted.

Hvilket utstyr skal du spille på i rommet ditt?

M

medlem215396

Gjest
    Ja, sånne ambivalente idioter som meg forer bruktmarkedet med flotte PSU`er.

Sånn som bruktmarkedet er idag blir det CDS3 282 250 som spiller i rommet. Får jeg ikke prisforlangende så blir det sånn.

Enn du?

Hvilket utstyr skal du spille på i rommet ditt?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har jo samme utstyr som jeg har hatt i flere år, Uniti (som jeg sikkert skal gjøre et nytt forsøk på å selge snart), Rega P5/Superline, Headline/Hicap. Men Naim lager jo egentlig ikke det jeg trenger, som er en Superuniti med line out for hodetelefonforsterkeren. Det frister jo også med enda en Hicap, men det blir sikkert en brukt, jeg synes ny Hicap er for dyrt. Virker som bruktmarkedet er dødt for tiden, men det vet vel du alt om?

M

medlem215396

Gjest
    Jeg konstaterer at det er dødt ja...helt dødt.
    Det er noen av dere som holder stand ja. Jeg lærer nok en dag jeg også skal du se.

Flott musikk på øret akkurat nå
    http://www.youtube.com/watch?v=zJw4M6I-4CU&feature=related

Jeg har jo samme utstyr som jeg har hatt i flere år, Uniti (som jeg sikkert skal gjøre et nytt forsøk på å selge snart), Rega P5/Superline, Headline/Hicap. Men Naim lager jo egentlig ikke det jeg trenger, som er en Superuniti med line out for hodetelefonforsterkeren. Det frister jo også med enda en Hicap, men det blir sikkert en brukt, jeg synes ny Hicap er for dyrt. Virker som bruktmarkedet er dødt for tiden, men det vet vel du alt om?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    DR oppgradering gjøres i Salisbury. Ingen andre får lov til å ta det. Det evt nye serviceverkstedet vil først og fremst ta de enkleste servicene, selv om de aller fleste radio og tv reperatørene kunne tatt både re-capping og andre ting på strak arm. Selv har jeg fått "beefet" opp napscen av et elektrokyndigt laugmedlem.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    har et avslappet forhold til lytterom, utrolig hva grønne planter gjør (ikke bare for inneklima) bokhyller, cdhyller og bilder gjør for akustiken, bedre med et lytterom som er litt for lite dempet enn omvent. målemessig har jeg ikke peiling, men lydmessig er det svært bra, ingen boomy bass ei heller skrikende diskant.
    det må vel sies at kef referense 205.2 passer meg utmerket, kanske på gr. av deres strålingskarakteristik, hva vet jeg?
    andre høgtalere jeg har eid har hatt tendens til boomy bass (festpukkel?) og overdreven presens, ikke med kef.

M

medlem215396

Gjest
    Rom og behov er så forskjellig. Mitt dedikerte lytterom skal ikke overmøbleres så kompromisset blir å dempe litt av etterklangen.
    Forøvrig er bassen super.
    Å dra dette til "perfeksjonisme" etc var ikke i mine tanker. :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Prøve seg frem med noen akustikk plater kan vel være en spennende erfaring ? I hvert fall når man har eget lytterom.
    Kabler blir gnikket her,kabler blir plassert med stor nøyaktighet, ht blir prøvd i alle slags retninger, o.s.v....
    Så skal testing av noen plater tippe hobbyen ?? Dette forstår jeg ingenting av, har selv en pakke med rockwell akustikk plater
    som ikke er pakket ut ennå, alt til sin tid :)
    At det kan være upraktisk i en felles stu har jeg full forståelse for.
    Jeg vil gjerne høre dine erfaringer med fremtidige akustikk plater, spennede Stover.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kabler blir gnikket her,kabler blir plassert med stor nøyaktighet, ht blir prøvd i alle slags retninger, o.s.v....
    Så skal testing av noen plater tippe hobbyen ??
    Hver får gjøre det på sin måte, men ofte er vel frustrasjonen kommet ganske langt når man begynner med romtiltak? Det er ikke noe de fleste vurderer med mindre noe er gale.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Det kan være Bach_Man, men f.eks her er ikke frustasjonen et tema, men samtidig er det spennende og prøve demping av rom, syntes jeg da.
    At ting trenger å være gale vet jeg ikke helt, men nysgjerrig er jeg.
    Men som sagt har jeg ikke fått testet plater selv ennå.
    Du kan jo sammenligne det med kjøp av Powerline, tror du de som kjøper denne strøm kabelen opplever noe gale med strømmen før kjøp av Powerline ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Perfeksjonisme-begrepet var det jeg som dro frem, og det hadde ingenting med deg og din hifi å gjøre Stover. Det var en generell betraktning omkring BachMans innlegg, og helt generelt på alle måter.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å se litt liv og engsjement i denne tråden!

M

medlem215396

Gjest
    Det der er jeg helt uenig i BM. Jeg vil heller si at det vitner om et ønske om å gi et godt musikk anlegg enda bedre betingelser.
    I tillegg, siden jeg benytter et dedikert lytterom og ikke ønsker å møblere det som f. eks en tradisjonell stue finner jeg alternativer til møblering. Jeg har ingen plager med lyttetretthet eller andre "depresjoner". Synes du er negativ og svartmalende overfor lette akustiske tiltak og det er vel ikke en god ting...å være negativ mener jeg? :rolleyes:

Vidar P; ingen fare. Jeg er enig i det du skriver jeg, vi har diskutert dette tidligere og er nok ihvertfall på samme spor i saken?
    Jeg husker f. eks godt en seanse hvor vi hørte 202/200/ Spendor i et godt møblert rom og hvor godt dette fungerte mht akustikk og møbleringens betydning.

Så skal testing av noen plater tippe hobbyen ??
    Hver får gjøre det på sin måte, men ofte er vel frustrasjonen kommet ganske langt når man begynner med romtiltak? Det er ikke noe de fleste vurderer med mindre noe er gale.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja du trenger ikke å høre på den ubegrunnete negative synsingen min. Kanskje akustikktiltak er nettopp det som skal til. Go for it! :)

Du er forøvrig heldig som har så bra utstyr, skjønner ikke hvorfor du vil selge det.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når jeg skal til å bygge rom nr 2 tenkte jeg å kjøpe endel fra Vicoustic. De har endel smakfulle remedier til tak og vegger som ikke koster flere skjorter. Så de nede i Munchen på messen.

M

medlem215396

Gjest
    Dersom man følger linken og titter på produktene finnes veldig mye flott og til en akseptabel pris. (alt er selvfølgelig relativt)
    Nå er det også sånn at romakustikk nok er noe av det mest uforutsigbare man kan holde på med, men som sagt, jeg har hørt et rom før og etter demping og sluttresultatet ble presisjon, fart og musikk.

Når jeg skal til å bygge rom nr 2 tenkte jeg å kjøpe endel fra Vicoustic. De har endel smakfulle remedier til tak og vegger som ikke koster flere skjorter. Så de nede i Munchen på messen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.987
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Min "nye" (2011) utgave av XPS2 har nå stått i 10 dager over min HDX i påvente av oppkobling. Har smørt meg med tålmodighet da jeg vil ha konas ører med på oppkoblingen. I kveld påstår hun at hun har tid:)

Noen synspunkter på hva jeg kan forvente, og bør lytte etter?
    Var jo ikke all verden av hjelp/tilbakemelding fra Naim-entusiastene. Var visst mer opptatt med andre diskusjoner, men det hindrer jo ikke meg med å komme med noen tilbakemeldinger, om enn uinteressant for almuen;)

Har nå testet min "nye" XPS2 sammen med resten av oppsettet mitt; Naim HDX, EC, Marten Miles 3, Tannoy supertweetere, kabling fra Crystal Cable/Shunyata/Naim og demping fra BMR og Solid Tech.

Hadde relativt lave forventninger til lydforbedring da jeg mener at oppsettet mitt allerede spiller strålende. Kona og meg testet med Radka Toneff og Nils Petter Molver. Jeg er vanligvis restriktiv til å pådytte mine meninger på andre relatert til hva som er en subjektiv eller objektiv opplevelse. Her må jeg likevel si at forskjellen var tydelig; et slør forsvant fra Toneff cden, og vokalen ble klarere og kom tydeligere frem, hun var på mange måter mer tilstede i stuen:) Når det gjaldt Molver ble bassen helt klart fyldigere med mer kraft og pondus. Vi var begge to egentlig forundret over at før og etter XPS2en var spilt på samme volum. Er med andre ord strålende fornøyd med investeringen!

Tror jeg har tatt det meste ut av dette oppsettet nå....men hvem vet. Er nok en del å gjøre med rommet, men dette begrenser seg med at oppsettet er plassert i stuen. Hvis noen i Bergensområdet vil komme å lytte eller måle litt, og drysse noen gode råd over meg er det bare hyggelig:)

M

medlem215396

Gjest
    Et interessant innlegg TOMZ.
    Det høres kjent ut, hvordan du beskriver bidraget fra XPS tiltross for at jeg ikke har hørt noen av de øvrige produktene dine.
    Kunsten nå er å ikke la seg lede til å tro at man må ha DR versjoner for å spille og nyte musikk :)

Min "nye" (2011) utgave av XPS2 har nå stått i 10 dager over min HDX i påvente av oppkobling. Har smørt meg med tålmodighet da jeg vil ha konas ører med på oppkoblingen. I kveld påstår hun at hun har tid:)

Var jo ikke all verden av hjelp/tilbakemelding fra Naim-entusiastene. Var visst mer opptatt med andre diskusjoner, men det hindrer jo ikke meg med å komme med noen tilbakemeldinger, om enn uinteressant for almuen;)

Har nå testet min "nye" XPS2 sammen med resten av oppsettet mitt; Naim HDX, EC, Marten Miles 3, Tannoy supertweetere, kabling fra Crystal Cable/Shunyata/Naim og demping fra BMR og Solid Tech.

Hadde relativt lave forventninger til lydforbedring da jeg mener at oppsettet mitt allerede spiller strålende. Kona og meg testet med Radka Toneff og Nils Petter Molver. Jeg er vanligvis restriktiv til å pådytte mine meninger på andre relatert til hva som er en subjektiv eller objektiv opplevelse. Her må jeg likevel si at forskjellen var tydelig; et slør forsvant fra Toneff cden, og vokalen ble klarere og kom tydeligere frem, hun var på mange måter mer tilstede i stuen:) Når det gjaldt Molver ble bassen helt klart fyldigere med mer kraft og pondus. Vi var begge to egentlig forundret over at før og etter XPS2en var spilt på samme volum. Er med andre ord strålende fornøyd med investeringen!

Tror jeg har tatt det meste ut av dette oppsettet nå....men hvem vet. Er nok en del å gjøre med rommet, men dette begrenser seg med at oppsettet er plassert i stuen. Hvis noen i Bergensområdet vil komme å lytte eller måle litt, og drysse noen gode råd over meg er det bare hyggelig:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.987
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, har jo selvfølgelig allerede snakket med Isak om hvor lang tid det tar og hvor mye det vil koste (uten enda å ha fått svar). Har bestemt meg for ikke å gå i den "fellen", men vente til recapping i 2020ish. Penger vil nok i første omgang bli brukt andre steder i oppsettet.

Et interessant innlegg TOMZ.
    Det høres kjent ut, hvordan du beskriver bidraget fra XPS tiltross for at jeg ikke har hørt noen av de øvrige produktene dine.
    Kunsten nå er å ikke la seg lede til å tro at man må ha DR versjoner for å spille og nyte musikk :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tomz; instrumenter høres mer ut som instrumentene, og folk høres mer ut som folkene. XPS2 er herlig!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Da har frustrasjonen tatt meg.... 282 har inntatt en dårlig form, den virker låst i cd funsjon (lyser) i begge source bankene, mute nedre lyser, øvre mute blinker.
    Ingen lyd i ht eller hodetelefoner-
    Fjernkontroll får ikke kontakt med pre, fjernkontroll responderer på cd-spiller, fjernkontroll står i pre mode.
    Dette skjedde helt av seg selv, noe som jeg tenker er et dårlig tegn.
    Noen forslag ?

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Strøm av og på har selvsagt blitt gjennomført. Det er mye software i disse boksene som kan låse seg noen ganger. Men dette har du sikkert gjort.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Koser meg mye med Black Sabbath, Thin Lizzy, Iron Maiden etc som jeg har en periode med "dilla" på.
    Hallowed be Thy Naim!

Sist redigert:

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Strøm av og på har selvsagt blitt gjennomført. Det er mye software i disse boksene som kan låse seg noen ganger. Men dette har du sikkert gjort.
    Da jeg tenkte at 282 trengte en god natt søvn slo jeg av strømmen i natt. Da jeg skulle koble til strømmen så jeg at denne ene hicapen ikke lyste !
    Inn med knappen og 282 fant roen igjen, håpløst at jeg ikke så dette i går, men frustasjon har i hvert fall forsvunnet igjen :)
    Neste gjøremål for dagen er grunnkurs naim til mine barn, vi skal begynne med hvilken knapper man IKKE skal røre.

Iron Maiden og Black Sabbath er høy aktuelt selv i dag å høre på, jeg hadde også en periode fra tidlig 80tallet til 90tallet sånn ca.
    Den største overraskelsen for meg med Iron Maiden er at etter storhets tiden på 80tallet lagde de mulig sine beste plater på 2000tallet,
    tenker da på Brave New World, Dance Of Death, A Matter Of Life And Death.

Jeg puster lettet ut med Chairlift - Something, et veldig bra album !
    Chairlift.png

Sist redigert:
    M

medlem215396

Gjest
    Slettet mitt forrige innlegg siden du kom meg i forkjøpet med løsningen. Bra.
    Lyttet nettopp til noe av musikken fra Vidar P. Jeg er nok en aldrende mann
    :)
    Da jeg tenkte at 282 trengte en god natt søvn slo jeg av strømmen i natt. Da jeg skulle koble til strømmen så jeg at denne ene hicapen ikke lyste !
    Inn med knappen og 282 fant roen igjen, håpløst at jeg ikke så dette i går, men frustasjonen har i hvert fall forsvunnet igjen :)
    Neste gjøremål for dagen er grunnkurs naim til mine barn, vi skal begynne med hvilken knapper man IKKE skal røre.

Iron Maiden og Black Sabbath er høy aktuelt selv i dag å høre på, jeg hadde også en periode fra tidlig 80tallet til 90tallet sånn ca.
    Den største overraskelsen for meg med Iron Maiden er at etter storhets tiden på 80tallet lagde de mulig sin beste plater på 2000tallet,

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Du var inne på noe "knappene" :) Takker for svar Vidar P, Stover.

Slettet mitt forrige innlegg siden du kom meg i forkjøpet med løsningen. Bra.
    Lyttet nettopp til noe av musikken fra Vidar P. Jeg er nok en aldrende mann
    Inn med knappen og 282 fant roen igjen, håpløst at jeg ikke så dette i går, men frustasjonen har i hvert fall forsvunnet igjen :)

Den største overraskelsen for meg med Iron Maiden er at etter storhets tiden på 80tallet lagde de mulig sin beste plater på 2000tallet,

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Ja, sånne ambivalente idioter som meg forer bruktmarkedet med flotte PSU`er.

et lite tankekors omkring dette - hvorfor selge f.eks xps2 nu som streamingaparater som f.eks ndx og nds snart tar over for våre gml cd-spillere (da kan det være kjekt med en god psu på loftet):)

M

medlem215396

Gjest
    Joda, dette er selvfølgelig en av mange muligheter/ vurderinger Nilsen.
    Nå tenker jeg ikke å redegjøre for mine motiver, det er ikke til å forstå med vanlig resonnement.

Nå er forøvrig annonsen fjernet og jeg får gå skikkelig i tenkeboksen.
    Venter forøvrig inn 2 x 10m naca5 siden Fraim ble flyttet ytterligere 3m til siden.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.987
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har for tiden strålende dager med min HDX og "nye" XPS2:) For tiden tenkes det litt på lyn og torden og strøm (noe jeg foreløpig har altfor lite peiling på). Kommer en elektriker i morgen og installerer grovvern. Denne snille elektrikeren har også sagt seg villig til å legge jord til kontaktpunktet for stereoanlegget, slik at jeg får nytte av et finvern. Snill, da han ikke begynte å gnage om forskrifter om at hele sonen (som er stor) måtte byttes i sin helhet, og kostet meg en liten formue.

Det jeg lurer på er nytteverdien av et strømfilter. Har ikke peiling på min lokale strømkvalitet, men har jo hørt diverse synspunkter om at det bare er Albania som har dårligere strøm enn oss i Europa. Vil det forbedre lydkvaliteten, og på hvilken måte? Mye på markedet i alle prisklasser. Har til nå festet meg med Isotek, Nordost og mer billige Monster. Har disse strømfilterne en finvernfunksjon også, eller må jeg kjøpe det i tillegg?

Håper noen tar seg tid til synspunkter....

M

medlem215396

Gjest
    Her tror jeg du vil få ymse svar. Oppfatningen av hva strømfilter utgjør er mildt sagt varierende, samme med powerkabler, dedikert kurs osv.
    Har sjøl testet Isotek Sigmas over en periode på ca 2 uker. Dette var hørbart til det bedre, men det rettferdiggjorde ikke prisen for min del.

Best utbytte har jeg fått ved å bygge dedikert kurs, 16A og 4mm2. I tillegg liker jeg effekten av Powerline og har 4 av dem.
    Strøm varierer fra sted til sted og hus til hus. Du må prøve.

Har du forsøkt ulike underlag for HDX og XPS? Hos meg hører jeg forskjell også på PSU`s underlag, f. eks ved å flytte dem fra gulvet til Fraim.

Har for tiden strålende dager med min HDX og "nye" XPS2:) For tiden tenkes det litt på lyn og torden og strøm (noe jeg foreløpig har altfor lite peiling på). Kommer en elektriker i morgen og installerer grovvern. Denne snille elektrikeren har også sagt seg villig til å legge jord til kontaktpunktet for stereoanlegget, slik at jeg får nytte av et finvern. Snill, da han ikke begynte å gnage om forskrifter om at hele sonen (som er stor) måtte byttes i sin helhet, og kostet meg en liten formue.

Det jeg lurer på er nytteverdien av et strømfilter. Har ikke peiling på min lokale strømkvalitet, men har jo hørt diverse synspunkter om at det bare er Albania som har dårligere strøm enn oss i Europa. Vil det forbedre lydkvaliteten, og på hvilken måte? Mye på markedet i alle prisklasser. Har til nå festet meg med Isotek, Nordost og mer billige Monster. Har disse strømfilterne en finvernfunksjon også, eller må jeg kjøpe det i tillegg?

Håper noen tar seg tid til synspunkter....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.987
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mange forskjellige svar kan definitivt være interessant. Det ender til slutt likevel opp med å forsøke opp med egne (subjektive) ører.

Selv benytter jeg Solid Tech IsoClear demping på alt utenom ampen, der har jeg Disc of Silence av samme merket. Bruker strømkabler fra Shunata, samt en Powerline på HDXen. Ønsker å bytte til Powerline også på XPS2en. Du har kanskje en til overs ;)

Er litt skuffet over mangel på mangfold i Naim linken (tar forbehold om at jeg ikke har fulgt med så lenge). Virker som det kun er du og noen hederlige unntakt som er aktiv. Hadde jo vært kjekt med endel synspunkt å ta stilling til.....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.987
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mange forskjellige svar kan definitivt være interessant. Det ender til slutt likevel opp med å forsøke opp med egne (subjektive) ører.

Selv benytter jeg Solid Tech IsoClear demping på alt utenom ampen, der har jeg Disc of Silence av samme merket. Bruker strømkabler fra Shunata, samt en Powerline på HDXen. Ønsker å bytte til Powerline også på XPS2en. Du har kanskje en til overs ;)

Er litt skuffet over mangel på mangfold i Naim linken (tar forbehold om at jeg ikke har fulgt med så lenge). Virker som det kun er du og noen hederlige unntakt som er aktiv. Hadde jo vært kjekt med endel synspunkt å ta stilling til.....
    Hvilket selvfølgelig ikke forandrer på det faktum at jeg setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare Stover!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vil ikke de store ringkjernetrafoene i Naims strømforsyninger fungere som et filter, eller er jeg helt på viddene? Forøvrig fraråder vel Naim bruk av strømfiltre.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.987
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vil ikke de store ringkjernetrafoene i Naims strømforsyninger fungere som et filter, eller er jeg helt på viddene? Forøvrig fraråder vel Naim bruk av strømfiltre.
    Takk for innspillet Bach_Man. Hadde vært interessant å få bekreftet dette? Hva så i tilfelle med HDXen som både får strøm fra XPS2en og direkte fra veggen? Hvis strømforsyningene til Naim også fungerer som filter er det jo naturlig at Naim ikke anbefaler eksterne strømfiltre.......med tanke på at PSUene er rosinen i pølsen hos dem.

M

medlem215396

Gjest
    Jeg svarer nå med det jeg har TomZ.
    Tenker å lære meg å forstå Naims stjerne jord filosofi fra bunnen av. Tror også det er med den i tankene at det frarådes eksterne "filtere".
    Min forståelse er at begrepet befinner seg på DC siden også, og ikke bare AC siden gjennom felles jordplan i nettkabler ala Grahams Hydra etc.
    Jeg ville styrt unna det som har med filter å gjøre og heller sørge for at et direkte power har god kvalitet. Det som omtales som filter er ofte ikke noe filter annet enn noen kondensatorer i parallell som tar DC peaker. Musikkmagazinet kan sikkert skaffe deg en Powerigel av noe slag eller gå for flere PL for å høre om det utgjør noe.

Forøvrig kan jeg ikke svare for hvorfor andre ikke lenger bidrar i tråden. For egen del opplever jeg best å like innlegg av din karakter, konstruktive, hyggelige og velmenende

Hvilket selvfølgelig ikke forandrer på det faktum at jeg setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare Stover!

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    @Tomz, en rekke erfaringer herfra..

Inspirert av et innlegg på moderforummet prøvde jeg sorbothane føtter under cd-spilleren min. CDX2 skulle i følge innleggets forfatter derved oppnå en lydmessig forbedring. For min del synes jeg effekten var negativ, lyden mistet en smule gnist og drive. Nå husker jeg ikke hvilken forstærker mannen hadde, kanskje det er den litt tungere SuperNait, som trenger mer livlighet fra CDX2, for å høres riktig ut. Eller kanskje det bare er snakk om forskjellig lydpreferenser. Uansett, nevner dette i relasjon til at du bruker Solid Tech Isoclear under enhetene dine. Du kunne prøve HDX uten, kanskje du vil like dette bedre.

Strøm er rare greier, hos meg i hvert fall. Jeg har i flere år hadd trafo-durring i forholdsvis generende grad, og har forsøkt mye for å bli kvitt den, uten held. Har blant annet prøvd en PS Audio Humbuster, som blott gjorde lyden små-kedelig, men ikke gjorde noe for durringen. Har prøvd skjermet strømkabel (Supra Lorad) uten å oppleve forskjel (på lyd eller durring), har prøvd Power-Line uten å høre nevneverdig forskjel, og har så prøvd en Oblivion Coherence strømkabel, som kanskje ga en bitteliten forbedring av lyden.

Jeg har egen, jordet kurs til anlegget, men opplever liten (eller ingen) forskjel på å koble på her, eller koble på felles, ujordet kurs. I øyeblikket kobles alle enhetene direkte i veggkontakt (4-kontakt), har også tidligere koblet via strømpadde til veggkontakt. Kan ikke si jeg opplever nevneverdig forskjel her heller. Skal nevnes, at det er lenge siden jeg har gjort disse sammenlikningene, så mulig resultatet i dag ville oppfattes/være anderledes. Føler dog ikke lenger det store behov for å eksperimentere (se senere avsnitt).

Vet ikke hvor mye man skal legge i ovenstående erfaringer, er ikke sikker på strømmen er helt ok hos meg. Vil nevne, at jeg har fått foretatt strøm-måling, men det er ikke mye å komme etter der. Det meste ligger innenfor grenseverdierne, og resten kan det ikke gjøres noe med i følge leverandør.

Du etterlyser erfaringer, her var noen :) Jeg tror tråden her kanskje lider litt av metall-trethet. Den er jo lang, og det meste har blitt diskutert mange ganger tidligere. Derutover er kanskje folk også så pass fornøyde med anleggene sine, at fokus er flyttet andre steder hen. Sånn opplever jeg det nok selv. Synes for min del, at CDX2/SuperNait/nSAT er så helstøpt/samstemt, at jeg ikke lenger føler samme behov for å beskjeftige meg med 'hardware'-delen. Bruker istedet mer tid på andre ting, livet er jo også annet enn lyd og hi-fi, heldigvis :)

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg er for så vidt fornøyd, men er dog ikke sikker på jeg ville kjøpe igjen. nSAT alene fungerer veldig bra, og jeg synes kanskje ikke nSUB bidrar med så mye som forventet før kjøp.

Dette kan være et spørsmål om både plassering og innstillinger. Det er begrenset med alternative plasseringer i rommet mitt på grunn av øvrig møblement. Har prøvd de som er og eksperimentert litt med innstillingene. Så den fungerer ok, men jeg kunne nok godt klare meg uten sub'en også.

Men så hører jeg også til det fåtall, som mener SuperNait er helt fin uten Hicap, og CDX2 er helt akseptabel uten XPS2. Så hvem vet, kanskje hørselen min er den virkelige begrensningen :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Sub er ikke enkelt , det er ikke alltid det passer inn i rommet å plassere "boxen" der hvor det er mest bass i rommet.
    Min er innstilt på gain 60 freq 55, lavt innstilt med andre ord.
    Prøver jeg uten er det noe som mangler, suben blir her så lenge jeg bruker ibl.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn