EDIT!
Jeg skjønner bekymringen Bruce2 og den kan være berettiget. Min er faring er som følger.
Benytt PC eller Mac du har ifra før og da som du helst kan sette i nærheten av Dac`en.
Koble til med USB, via adapter til SPdif inn på nDac.
Driver til adapter lastes enkelt ned fra produsentens hjemmeside.
For enklest mulig løsning, benytt iTunes og bruk enten maskinens interne disk til å lagre musikken på.
Alternativt kan du koble til en ekstern USB eller Firewire disk for å lagre musikken.
Deretter rippes cd`ene fra hylla og inn på disken. Du kan også høre internett radio fra iTunes.
Pga inngangene kan du koble til f. eks via TV tunerens digitalutgang og få lyd fra TV eller
Koble til eksternt Cd drivverk.
Dac`ens innganger betjenes enkelt fra Narcom fjernkontroll, Flash etc.
Dette er en enkel start mot å lære seg om ripping og HDD avspilling etter min mening..og jeg er på "Dummy" nivå
Det er når du kobler til streamere at det kompliseres og du må lære å forstå hva UpNp er osv.
Min erfaring er at F. eks Mac Mini/ NDac/ PSU der cd`ene er rippet til Lossless format, overgår de cd spillerne jeg har hørt, med unntak av CDS3. Jeg tror dessverre at CDX2 vil oppfattes som slitsom i forhold. Første inntrykk er åpen, innsiktsfull, rytmisk...og det er den, men samtidig og til sammenligning mer kjølig og mekanisk. Igjen, dette er mine inntrykk.
Dette kan sikkert oppfattes som lite objektivt og salgsfremmende. Det er ikke bare meg som liker NDac, sjekk N- forumet....som sagt, CDS3 er bedre i mine ører, men ikke like fleksibel.
Mvh
Så PC-løsning med ndac er en fullverdig løsning?
Jeg må innrømme at jeg glad og fornøyd kjøper cd-er og spiller på min gamle cd-spiller. Jeg kommer ikke til å satse på noe annet før cdx2 takker for seg (2005-modell). PC, software-varianter, hard-disker og tilhørende problemer er liksom ikke det jeg verdsetter høyest med denne hobbyen. Jeg er nok litt gammeldags?
Men hvis jeg kan kjøpe en boks og få enkel tilgang til all verdens musikk, uten at kvaliteten på musikken forringes, er jeg straks litt mer intressert. Kan ndac fikse det? Jeg har forstått det slik at ripping, spotify osv fortsatt er beheftet med lav lydkvalitet og en del uavklarte tekniske løsninger?
Beklager min uvitenhet, men om noen har sett lyset og kan gi meg en enkel forklaring på hva jeg skal gjøre, hadde det vært kjekt.
Har fått lyttet litt til UnitiQute2 som kilde til NDac nå og synes det fungerer strålende.
Det spiller musikk på Naim vis, ingenting som vokser utover seg selv, direkte, tett og rytmisk.
Det høres riktignok flatere ut enn hvordan jeg husker NDS/XPS, men det bør være en forskjell.
Funksjonsmessig er den super og jeg gleder meg til hver cd som rippes og lyttes til.
Så et annonsebilag;
Jeg undres over at ingen ønsker å kjøpe NDac som etter mitt syn er et så til de grader godt alternativ på kildesiden hos Naim.
Den er rett og slett et gyllent kompromiss og etter mine begrep "ødelegger" den kilde hierarkiet hos Naim, på den måten at den oppgraderer alt opp til NDS (les Naim anbefalte produkter).
Allikevel subjektivt selvfølgelig.
Lykke til alle
Mvh
Etter å ha prøvd UnitiLite`s funksjonalitet noen timer var jeg spent på UnitiQute.
Den ankom idag og er koblet til NDac, digital som streamer.
Bruker kablet ethernet og Powerline.
Brukervennligheten er minst like enkel som Lite. Den slås på og det meste går av seg sjøl.
Den fant NAS`en umiddelbart og det er bare å spille ivei fra LS boksen, som foreløpig er det eneste jeg har på disken.
Lyden?