Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    374
    Antall liker
    761
    Sted
    Ulsteinvik
    Takk for svar:)
    Jeg bruker ikke Hi-cap akkurat nå, og på baksiden av Uniti er det vel bare et sted en SNAIC passer (Phono input).
    Jeg har lest alle bruksanvisninger nøye, så jeg er ganske sikker på at jeg har plugget rett i, også på Superline.
    Kanskje Superline og SNAIC ikke funker?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    374
    Antall liker
    761
    Sted
    Ulsteinvik
    Nei har ikke gjort noe. Superline og LP12 (MC) har stått nedpakket lenge, og det har fungert utmerket tidligere. Har behandlet Superline veldig forsiktig, transportskruer i osv (de er selvfølgelig ute nå). Den har stått nedpakket på soverommet.
    Jeg leser alltid bruksanvisningene veldig nøye, men det er jo allikevel mulig å koble feil...
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    En liten kommentar til denne problemstillingen. Jeg har Fraim som er plassert til siden for lytteposisjon. HT kablene er ca 10 m. Av innredningshensyn ble jeg fristet til å flytte Fraim nærmere HT, og 7m kabler. Forskjellen er stor og 11m kablene er tilbake. Det "synger" fra designet når jeg kakker på toppen av treverket og nettopp dette høres negativt ved feil plassering.
    Når det er sagt, jeg vil ikke være foruten Fraim, men plassering er altså essensielt hos meg.

    Mvh S


    Jeg har fulgt rådet om å reversere plassering. Nå står fraim, hvor isoblue står på bildet, og nsub er flyttet på utsiden av nsat igjen. CDX2 står øverst, uten tom hylle over seg. Skal lytte et stykke tid, før jeg gjør opp en mening. Takk for de forskjellige betraktninger, det var nyttig med input utefra. Man ser seg ofte blinn på en bestemt måte å angripe tingene på. Jeg skal gi tilbakemelding, når det er gått litt tid.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg vil si, at min Naim-reise har vært preget av utfordringer, men også har lært meg mye om egne preferenser, prioriteringer og muligheter. Av en eller annen grunn støyer alle trafoerne hos meg, det betyr at anlegget må plasseres lengst mulig fra lytteposisjonen. Det vil si de stedene, hvor jeg allerede har testet Fraim. Hvis jeg var veldig oppsatt på å hente litt mer ut av anlegget (ved hjelp av Fraim), kunne jeg kanskje vurdert å endre rommets innredning fundamentalt. Som saken står, så vekter jeg dog dagens (i alle andre sammenhenger) velfungerende innredning over denne mulige forbedringen. Jeg vil pointere, at jeg faktisk er meget fornøyd med lyden, som den er i dag. Etter å ha prøvd ut diverse høyttalere, strømforsyninger, forsterkere, cd-spillere og racks, er jeg endt opp med dagens oppsett, fordi det fungerer for meg. Men jeg forstår, hva du sier, Steinar, og jeg har ikke noe problem med å ha Fraim stående pakket ned en stund, i fall forutsetningene skulle endre seg. Og jeg tvivler egentlig ikke på, at Naim og Fraim i utgangspunktet passer som hånd i hanske.
     
    Sist redigert:

    Jonnyen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    103
    Antall liker
    7
    Hva er forskjellen på en DR oppgradert Hicap, og en som ikke er det? Og hva står DR for?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Hva er forskjellen på en DR oppgradert Hicap, og en som ikke er det? Og hva står DR for?
    | Naim Audio

    Sitat:
    "The HiCap was updated in 2012 as a result of a two year project to develop a new discrete regulator (DR) for Naim power supplies. The new Naim DR now features, alongside improvements to the wire routing, mechanical decoupling and internal layout. These improvements, developed through intensive listening tests, significantly raise performance and make music even more communicative and enjoyable."
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.980
    Antall liker
    66.609
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Våknet til feilmelding på min Naim HDX og en XPS2 uten strøm for to uker siden. Levert til reperasjon, noe som har tatt litt lenger tid enn hva forhandler skisserte ved innlevering. I dag var jeg begynt å få litt småtraumer av mangel på vellyd i stuen så jeg fikk velvillig låne en Primare CD22 av forhandler.

    Prismessig er det urettferdig å sammenligne, men jeg hadde litt forventninger siden jeg i mellomtiden har oppgradert høyttalerkablene og viktigere, fått større avstand mellom høyttalerne. Konklusjon foreløpig; det låter oppløst og helt greit, men samtidig sitter jeg med en følelse av det er dødt og uengasjerende. Jeg håper savnet av engasjement og liv er noe som ligger i bakhodet og jeg har blitt vant til med Naim. Hvis ikke håper jeg virkelig jeg bare har en veldig dårlig dag foran stereoen!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ikke Fraim for enhver pris nei, var kun en digresjon fra min side Ketil B :)
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hei

    Noen her som har hørt noe av den nye serien integrerte fra Naim?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.980
    Antall liker
    66.609
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Naim kilde og psu er tilbake etter reperasjon og en liten software oppdatering. Skrev tidligere om lyden jeg opplevde i en lånt Primare. Sitter nå og smiler hele veien rundt, godlyden med liv og engasjement er tilbake. Alltid diskusjon rundt hvilken komponent hvor det er viktigst å legge penger/kvalitet. Må innrømme at jeg er av dem som ville begynt i den andre enden enn kilden, men er villig til å revudere den oppfatningen når jeg nå opplever så til de grader store kildeforskjeller :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har kjøpt Naim DAC-V1 ?[h=3][/h]
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har blitt lite musikklytting det siste halvåret, men i helgen har jeg hørt på endel musikk. Cds3 har så også si ikke blitt brukt siden jeg kjøpte den og jeg må si det irriterer meg mye at den ikke spiller mange av cdene mine. Var nok litt tilfeldig men den ville ikke spille 2 av 3 nye cder som jeg ville høre på i helgen. Den ene klarte jeg etter flere "maseringer" av gummien på centerpucken å få til å spille, først bare halve cden og så hele. Den andre (cd fra en Coltrane boks) nekter den å spille, og etter noen ulyder så spiller den den andre disken jeg har prøved fra denne boksen. Er det spilleren min som begynner å bli "sliten" eller er det bare dårlig design fra Naim? Kan da ikke være slik at man må holde på og fikle med centerpucken for x% av cdene som en vil spille, det er jo ikke akkurat en busjettmodell heller.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Får håpe det er pucken som er problemet, selv om jeg ble fortalt den var ny når jeg kjøpe den i desember i fjor. Er rart at en slik spiller skal være avhenig av elastisiteten til noen små gummiringene får å fungere. Det virker for meg som om magneten er for svak til å holde platen på plass om ikke gummiringene er 100% som ny.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Forsøk å gni pucken en stund fremogtilbake på bukselåret ditt .. er du heldig er problemet løst...
    Erik
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Det fungerer på noen cder, andre er det ikke sjangs på at den spiller.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens

    Jeg har en Superuniti og Unitiserve med 2 TB som jeg har hatt siden i fjor sommer. Her i sommer som skjedde det noe med Unitiserven og hardisken gikk fløyten. Jeg hadde selvfølgelig ikke tatt backup, men sånn er det bare :cool:.

    Jeg får tilsendt min Unitiserve idag med ny hd, og nå skal jeg ta backup heretter.

    Jeg bruker idag Apple time Capsule om ekstern hardisk ( nyeste utgave ), og lurer på om noen her inne bruker denne for backup for musikk som er lagt inn på unitiserve, om det fungerer greit :confused:.

    mvh

    Tom
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Benytter samme UServe og har heller ikke tatt backup. Har foreløpig rippet 500 cd`er.
    Kjenner desverre ikke til Time Capsule, men den fungerer sikkert strålende. Sett deg inn i manualens innhold angående backup.

    Tenker sjøl å ta backup til en Synology NAS som allerede står i nettverket.

    Fint oppsett du har...

    S

    Hei folkens

    Jeg har en Superuniti og Unitiserve med 2 TB som jeg har hatt siden i fjor sommer. Her i sommer som skjedde det noe med Unitiserven og hardisken gikk fløyten. Jeg hadde selvfølgelig ikke tatt backup, men sånn er det bare :cool:.

    Jeg får tilsendt min Unitiserve idag med ny hd, og nå skal jeg ta backup heretter.

    Jeg bruker idag Apple time Capsule om ekstern hardisk ( nyeste utgave ), og lurer på om noen her inne bruker denne for backup for musikk som er lagt inn på unitiserve, om det fungerer greit :confused:.

    mvh

    Tom
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Etter noen måneder er jeg nå kommet ut av musikkdvalen og fått spilt litt på IBl'ene. Etter jeg fikk på plass Rel Storm V subben så så spiller dette slettes ikke så værst. Skulle gjerne hatt litt fyldigere klang da jeg opplever den som litt spinkel noen ganger. Hadde som sagt vært intressant å fått hørt dem aktive.

    Hvordan synes du Ibl spiller nå, minutten?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    Det fungerer på noen cder, andre er det ikke sjangs på at den spiller.
    Det skal ikke være slik, puck til min cdx2 fungerer på alle cd`er, kan ikke forstå at cds3 skal ha noe dårligere puck.
    Noe er galt, det er billigst enklest å begynne med ny puck, for håpe det går seg til.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Etter mye "fikling" med pucken så har jeg nå fått alle cdene til å spille, selv om den ikke vil spille alle spor på den ene. Anlegget har stått på flere måneder uten å bli brukt men jeg innbiller meg at cds3/xps nå låter bedre en den gjorde i vinter? Kan jo være noe jeg innbiller meg siden det er lenge siden jeg har brukt annlegget (og skiftet høyttalere).
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    Etter mye "fikling" med pucken så har jeg nå fått alle cdene til å spille, selv om den ikke vil spille alle spor på den ene. Anlegget har stått på flere måneder uten å bli brukt men jeg innbiller meg at cds3/xps nå låter bedre en den gjorde i vinter? Kan jo være noe jeg innbiller meg siden det er lenge siden jeg har brukt annlegget (og skiftet høyttalere).
    Det høres jo ut som dette ligger i pucken, anbefaler en reserve puck i tilfelle nye utfordringer.
    Cds3/xps er en sjefs-kombo!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har 2 allerede, og den siste er under 1 år gammel. Har vurder å sende den til service men har ikke hatt noen problemer med de siste cdene jeg har spilt. Jeg trodde jeg hadde lest at Naim skiftet diverse deler ved service på cds3, men ved service/oppdatering til nytt drivverk er det kun drivverket og en sw oppdatering som blir gjordt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har spilt denne nå i kveld og ble postivt overasket hvor bra det fungerte. Noen som har noen formening om IBL og NAC5, er det bra nok eller er det mer å hente?

    schumann_pletnev.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har flyttet Cyrus anlegget i stua og samtidig koblet til CDS3 for å sammenligne litt mot Cyrus. Cyrus har hvistnok tunet lyden på mot Naim på de siste produktene, og det kan nok stemme basert på hva jeg hører. Lydsignaturen er nesten identisk, men CDS3 er litt mer laidback og har kanskje litt mindre dynamikk en Cyrus. Cyrus er litt vel enerigsk i diskanten og f.esk trompeten til Miles Davis blir litt for skrikende på Kind of Blue, mens saksofonen til Coltrane er mer frisk og dynamisk på Cyrus. På gode innspillinger som f.eks Sleeper på ECM så er det vanskelig å si hviken jeg foretrekker. Men på vanlige innspillinger trekker CDS3 det lengste strået med en mer behagelig klang. (Det er litt hard klang i stua mi, og høyttalerne er Spendor S8e med NAC A5 kabler. CDS3 ble koblet til med Kimber Hero signalkabler)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har nå fått spilt en hel del timer på cds3/xps og begynner nå å oppdage kvaliteten i denne spilleren. Ble nok litt skuffet når jeg fikk den i vinter, men da gikk det så og si bare i vinyl også, men spilleren har som jeg ser det ingen imponator faktor og det tar litt tid å sette pris på den. Har byttet litt om på spillerne den siste uken og det er ikke store forskjeller umiddelbart, men etter å ha spilt noen plater på Cyrus riggen så saver jeg den litt mer dempende (naturlige?) lydsignaturen til Naim spilleren.
    Begynner å lure litt på hvordan et komplett anlegg lyder...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du har så rett: "mer dempende (naturlige?) lydsignaturen til Naim" .
    Naim beginner å låte som et 100K anlegg når dette passerer 400K. Ups... :)



    Har nå fått spilt en hel del timer på cds3/xps og begynner nå å oppdage kvaliteten i denne spilleren. Ble nok litt skuffet når jeg fikk den i vinter, men da gikk det så og si bare i vinyl også, men spilleren har som jeg ser det ingen imponator faktor og det tar litt tid å sette pris på den. Har byttet litt om på spillerne den siste uken og det er ikke store forskjeller umiddelbart, men etter å ha spilt noen plater på Cyrus riggen så saver jeg den litt mer dempende (naturlige?) lydsignaturen til Naim spilleren.
    Begynner å lure litt på hvordan et komplett anlegg lyder...
     
    Sist redigert:

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en cd5x som jeg kjøpte brukt her på sentralen, jeg liker den godt men jeg er redd jeg ikke har skikkelig utstyr til å utnytte potensialet i den enda. Jeg har hittil bare brukt ett par gamle Audio Pro A4-14 og Musical Fidelity M1 HPA, da M1 som forforsterker.

    Veldig naturtro lyd. Men jeg tror ikke forsterkeren klarer å å få frem alt av detaljene selv om den er veldig veldig god til prisen den også. Eller er det kanksje en dårlig match? Musical Fidelity og Naim? Av hodetelefoner så har det blitt brukt AKG Q701, det ble litt intenst med Naim spilleren synes jeg.

    Nå kommer det mer av Musical Fidelity på min front fremover så jeg lurer på hvordan den kommer til å passe inn. Jeg har tenkt å etterhvert sette sammen ett Naim anlegg som mitt andre system.

    Så, Naim og Musical Fidelity, en dårlig match?

    PS! Når det gjelder skifte av lasermekanisme så er importeren det beste valget, eller vil dere anbefale noen andre?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Naim beginner å låte som et 100K anlegg når dette passerer 400K.
    du kan ikke bare komme her i denne vennetråden med en slik utalelse uten en nærmere forklaring :confused:
    har du hørt naim til 400k og hva var du så misfornøyd med?

    bransjeaktører bør trå litt varsomt.
     
    Sist redigert:
    K

    kveita

    Gjest
    Du har så rett: "mer dempende (naturlige?) lydsignaturen til Naim" .
    Naim beginner å låte som et 100K anlegg når dette passerer 400K. Ups... :)
    [/QUOTE]

    Hvilke Naim produkter mener du er så sterkt overpriset? Kan være kjekt å vite dersom en skulle finne på og investere i et Naim produkt senere.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har en cd5x som jeg kjøpte brukt her på sentralen, jeg liker den godt men jeg er redd jeg ikke har skikkelig utstyr til å utnytte potensialet i den enda. Jeg har hittil bare brukt ett par gamle Audio Pro A4-14 og Musical Fidelity M1 HPA, da M1 som forforsterker.

    Veldig naturtro lyd. Men jeg tror ikke forsterkeren klarer å å få frem alt av detaljene selv om den er veldig veldig god til prisen den også. Eller er det kanksje en dårlig match? Musical Fidelity og Naim? Av hodetelefoner så har det blitt brukt AKG Q701, det ble litt intenst med Naim spilleren synes jeg.

    Nå kommer det mer av Musical Fidelity på min front fremover så jeg lurer på hvordan den kommer til å passe inn. Jeg har tenkt å etterhvert sette sammen ett Naim anlegg som mitt andre system.

    Så, Naim og Musical Fidelity, en dårlig match?

    PS! Når det gjelder skifte av lasermekanisme så er importeren det beste valget, eller vil dere anbefale noen andre?
    Er det mulig å koble cd5x direkte på A4-14 (disse er å regne som aktive høyttalere, eller?), gjør det i så fall noen forskjell lydmessig?

    Har eid cd5x i to omganger, i stue-anlegg med og uten ekstern PSU, og i rent head-fi oppsett med Naim Headline+Beyer T70. Naturtro kan jeg nok nikke gjenkjennende til. Intens vet jeg ikke riktig, opfatter kanskje cd5x mer som litt rund, litt mørk, og litt tilbakelent. Med ekstern PSU får den dog mer drive og fylde i lyden.

    Mener å ha hørt en kompis beskrive M1-HPA som bløt og uten antydning til siblians. I så fall forsterker vel de to, cdx5 og M1-HPA, hverandre på dette felt. Da er det kanskje forklaringen på manglende detaljeringsgradd. Er dog ikke helt klar over, hvor det intense aspekt passer inn i dette scenario.

    Her er et musical fideliity søk på moderforummet. Det kan kanskje gi deg en fornemmelse for om de to matcher.

    En detalje omkring cd5x.. Du kan via fjernkontrollen velge RCA og/eller DIN utgang. Sørg for å velge enten/eller (RCA i ditt tilfelle, vil jeg tro), ikke både/og, ellers degraderes lyden. Se i manualen for fremgangsmåte.

    Skulle det vise seg, at direkte kobling til høyttalerne gir forbedret lyd, så gir denne valgfriheten på cd-spiller utgang deg mulighet for å koble spilleren til høyttalerne og M1-HPA med hvert sitt kabel (RCA-RCA + DIN-RCA), og så bruge fjernkontrollen til å velge ønsket utgang.

    Skifte av laser er en halvdyr affære. Vanligvis skjer det gjennom importøren. Hvorvidt det finnes alternativer, vet jeg ikke.
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar Kjetil B.

    Jeg svarte på innlegget ditt tidligere men det har tydeligvis forsvunnet. Høyttalerene er aktive men de har ikke volumkontroll. Og det har vel ikke cd5x heller, med mindre jeg har oversett noe på fjernkontrollen kanskje. Jeg har ikke spilleren her jeg er nå også husker jeg egentlig ikke, ikke lenge siden jeg kjøpte spilleren. Men jeg ser det ofte er avbildet en annen fjernkontroll med cd5x på nettet enn den jeg har. Mulig de skiftet den ut etter noen år.

    Forsterkeren er veldig myk og fin, og detaljer er det heller ikke mangel på. Men jeg tror de har litt forskjellig "musikalitet". jeg tror det helst er de AKG hodetelefonene som gjorde det litt intenst. Det var i grunn en live cd av Vamp som skremte meg hvor vokalen stod så voldsomt ut. Det kan kanskje ha vært cd'en også. Musical Fidelity, ihvertfall M1 HPA er veldig tilbakelent, mykt, stort og luftig mens Naim spilleren kanskje var litt brå og kontant i forhold. Jeg leste på Naim forumet gjennom linken din at noen ville kalt dem rake motsetninger.

    Fikk nesten inntrykk av at Naim fans er hissige der inne:p

    Jeg fikk opplyst at det kostet 3000 med ny laser hos Ljudtema.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    I kraft av å være referansekunde, altså ingen forhandlerstatus.........ønsker jeg å formidle følgende (for dem som ikke har fått det med seg):

    Ljudtema gir Naim demo. i Trondheim torsdag 7. November kl. 16.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ndheim-torsdag-7-november-fra-kl-16-00-a.html

    Sted er "Kurssenteret Bakkegata", Bakkegata 8 og er lokalisert på Møllenberg. Gå fra sentrum og over Bakke bro, deretter 50m opp bakken og du er der.
    Krysset Kirkegata/ Bakkegata.

    I tillegg til nye Nait integrerte forsterkere kan også høres eget oppsett som består av:
    NDS streamer med 555PSU, NAC282 preamp med Supercap2 DR PSU samt NAP200 effektforsterker.
    Ovator S-400 høyttalere. (Samt importørens Audiovector Si3 Avantgarde Arreté). I tillegg UnitiQute2 alt i ett boks.
    Musikk presentert fra nettverk med Unitiserve.

    Håper vi får lokalene til å spille med og at det blir en hyggelig musikkopplevelse.

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Takk for svar Kjetil B.

    Jeg svarte på innlegget ditt tidligere men det har tydeligvis forsvunnet. Høyttalerene er aktive men de har ikke volumkontroll. Og det har vel ikke cd5x heller, med mindre jeg har oversett noe på fjernkontrollen kanskje. Jeg har ikke spilleren her jeg er nå også husker jeg egentlig ikke, ikke lenge siden jeg kjøpte spilleren. Men jeg ser det ofte er avbildet en annen fjernkontroll med cd5x på nettet enn den jeg har. Mulig de skiftet den ut etter noen år.

    Forsterkeren er veldig myk og fin, og detaljer er det heller ikke mangel på. Men jeg tror de har litt forskjellig "musikalitet". jeg tror det helst er de AKG hodetelefonene som gjorde det litt intenst. Det var i grunn en live cd av Vamp som skremte meg hvor vokalen stod så voldsomt ut. Det kan kanskje ha vært cd'en også. Musical Fidelity, ihvertfall M1 HPA er veldig tilbakelent, mykt, stort og luftig mens Naim spilleren kanskje var litt brå og kontant i forhold. Jeg leste på Naim forumet gjennom linken din at noen ville kalt dem rake motsetninger.

    Fikk nesten inntrykk av at Naim fans er hissige der inne:p

    Jeg fikk opplyst at det kostet 3000 med ny laser hos Ljudtema.
    Et utklipp fra manualen:


    CD5x har ikke volumekontroll, det tror jeg ikke noen av Naims cd-spillere har. Fjernkontrollen finnes i flere typer/generasjoner. Det er sikkert NARCOM3 du har (som avbildet i manualen ovenfor), mener det var den type, som fulgte med min CD5x.

    Jeg har hørt om flere, som har brukt Naim CD-spiller i ikke-Naim setup, så hvis du liker lyden, skal du ikke bry deg alt for mye om, hva som sies på moderforummet. Linket dertil var like mye for å fortelle, at det finnes et sted å søke info utover her i tråden.

    Jeg likte CD5x, alene og med ekstern PSU. Jeg vet ikke, hvilken signalkabel du bruker, men jeg kan anbefale Performance Premiere fra Flashback Sales i England. Veldig bra kabel, og ganske rimelig priset. Finnes også som RCA-RCA, som vel er det du trenger.
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Det fulgte desverre ikke med manual når jeg kjøpte min cd5x, så tusen takk for linken der, det hadde jeg ikke tenkt på at den finnes på nett. Jeg gikk som vanlig ut ifra at det ikke nødvendigvis er så mye man trenger å vite om en cd spiller, men jeg har lest flere steder nå at denne spilleren også har en "reset" funksjon hvor man holder inne alle knappene etter den er slått av og så når strømmen er på igjen så er den da "reset". Jeg lurer på hvilken hensikt det har.

    Jeg bruker Audio Synthesis Silver Blue SQ signalkabel, rent sølv. Jeg tror ikke den er så lys som andre sølvkabler kanskje pleier å være.

    Den gjorde ihvertfall helt enorm forskjell når jeg først satte den på plass. Den erstattet en veldig rimelig modell av Tara Labs i kobber. Det skulle være tilstrekkelig forskjell til å kurere hvilken som helst kabel skeptiker. jeg ble voldsomt overrasket over hvor detaljerte og generelt sett kompetente disse gamle Audio pro høyttalerene er. De er 26 år gamle og trenger egentlig en god service.

    Jeg kjøpte nettopp en effektforsterker av Musical Fidelity, så da vil det snart også komme noen litt nyere høyttalere i min eie slik at jeg får teste ut spilleren i andre forhold.

    Jeg er enda ikke helt sikker på om Naim er min stil, jeg tenkte å møte opp på Naim oppvisningen på Torsdag så da får jeg se hva jeg synes som det:) Jeg har sett en del videoer på youtube, med hd opptak og gode hodetelefoner så kan man få ett godt innblikk i lyden.

    Det kan være at sølvkabelen kanskje er litt voldsom sammen med spilleren, den er veldig avslørende på detaljer. Jeg har også en IC av Viablue i sølv/kobber, men den er ikke spilt inn enda. Den har en mye mer "livlig" fremtreden, den passer kanskje bedre egentlig, men jeg har blitt veldig glad i alle detaljene og det gjennomsiktige i sølvkabelen.

    Det er en stund siden jeg har hatt ett skikkelig system så jeg har begynt igjen i det små nå.
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt. Man kan få ett godt innblikk.

    Her er en god en: med Naim. Tydelig Naim, ikke?

    Naim - Focal 1028be - YouTube

    --
    En av samme fyr hvor han bruker en Musical Fidelity AMS 35i. Så å si lik lyd som i min M1 HPA. Begge er klasse a.

    Musical Fidelity AMS 35i - YouTube

    Den blekner i forhold, det må jeg innrømme. Musical Fidelity og Naim ser nesten ut til å helt rake motsetninger.

    Mye luft i Musical Fidelity lyden, kanskje en smule tåkete? Men noen dager er det jo fint med litt tåke:p Når man er bakfull kanskje.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Skulle koble til Superline i dag, etter mye flytting av utstyr i det siste, men sliter med med brum/støy som forsvinner når jeg kobler fra Superline. Superline får strøm fra Phonosophie ekstern strømforsyning (som også gir strøm til pre) og lyd ut fra denne med snaic 4-5. Har sjekket at kablene ikke er løse og prøvd å bytte inngang på pre uten at det hjalp noe. Noe tips?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn