Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.721
    Antall liker
    1.036
    Er det noen rundt Molde som har Naim supernait eller supernait 2??
    Vil vurdere å kjøpe en slik men vil gjerne høre den først.
    Jeg vil bruke den på Verity Audio Parsifal. Må man eller bør man også ha ekstern strømforsyning til denne?
    Gjerne PM, reiser bort i jula men i januar har jeg tid.
    Kanskje kontrapunkt vil sende for prøve,men kanskje ikke?..?
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Må man eller bør man også ha ekstern strømforsyning til denne?
    Noen klarer seg fint uten. Jeg opplever, at det like mye er et spørsmål om preferenser, og om helheten av kilde/forsterker/høyttalere/rommet. Har hadd både Naims egen psu og den fra TeddyPardo, likte den første, med den andre saknet jeg liksom noe hele tiden. Dette ligger noe tilbake i tid (1-2 år), men har som antydet ikke saknet de siden.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her er et søtt triks. Funka fett på min NAC-N 172XS. *). :)

    Vis vedlegget 180265

    Du kan streame musikk fra din iPad / iPhone direkte til din Naimstreamer uten å gå via f. eks. Airport Express eller AppleTV. Her er hvordan:

    1) Appen MusicFlow fra Plutinosoft installeres på din iDings
    2) Start den og la den bare kjøre i bakgrunnen
    3) Start iTunes (eller Spotify, o.l.)
    4) Du kan nå ved å velge AirPlay-symbolet finne din Naimstreamer som en "AirPlay-enhet" - og du kan streame direkte.

    MusicFlow gjør at streamen fra iDingsen gjennkjennes som UPnP. Appen kan streame til andre enheter også som ikke støtter AirPlay.

    *) Prøvde bare en kort stund siden madammen okkuperer Naimen p.t.

    MusicFlow har gått meg hus forbi.
    Funker det stabilt? Ingen problemer for superstreameren å identifisere den som UPnP ?
    Er Loevhagen den eneste som har prøvd?
    I så fall er det grunn god nok til å kjøpe iPad og kjøre N-Stream og iTunes/Spotify med MusicFlow med full styring og spilling på SuperUniti.
    Så kan kona få ha AEen for seg selv.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Meget mulig Griffenfeldt, eller kjøleribbene på en AKTIV høyttaler? ;)
    Time will show ...... tomorrow
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tipper det er noe super high end-greier som ligger over eksisterende 500-serie. Naim er for billig for den øverste delen av markedet, særlig i Asia. Det spekuleres jo også mye omkring den hvite logoen som nå brukes på websidene. Tror ikke de lanserer en ny estetikk med noe annet enn en toppmodell.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Kl.19 norsk tid skal lanseringen foregå.
    Holder på å daue av spenning her nå......... ;)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Ny HighEnd serie kalt THE STATEMENT
    Blir sikkert ikke dumt :)
    Og den blir ikke tilgjengelig før sent i 2014 så det er tid til å spare ;)
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Ser bra ut. Prisen er visst i mill klassen for komplett forsterker sett. Dette er vel svar på at Naim har hatt behov for noe som er i stand til å drive "allianse" høyttalerne i Utopia serien til Focal. Hørte Grand Utopia med 500 serie på messe og det låt anspent og hardt når de dro på. Statement er nok pefekt for slike beist.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Tipper det er noe super high end-greier som ligger over eksisterende 500-serie. Naim er for billig for den øverste delen av markedet, særlig i Asia. Det spekuleres jo også mye omkring den hvite logoen som nå brukes på websidene. Tror ikke de lanserer en ny estetikk med noe annet enn en toppmodell.
    Gratulerer med seier i gjettekonkurransen Bach_Man :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har noen sånn ca. 1,3 Mill. liggendes , er jeg sikker på att det gjerne tas i mot forhåndsbestillinger :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tipper dette er noe av det nærmeste noen har kommet "a wire with gain".. sikkert en super forsterker! Mest sannsynlig blant de aller beste.
    Så får man bare drømme om å kunne bruke slike penger på seg selv, og kanskje tenke at en hytte ved fjorden, noen ferieturer, det ekstra barnerommet eller to (eller seks i mitt tilfelle) er kanskje enda mer til nytte for alle i flokken...:))

    Naim Audio launches NAC S1/NAP S1 high-end pre/power amplifier | whathifi.com
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Man sparer jo penger på Fraim da. Statement er rundt en meter høy. Vertical Form indeed!

    Noterer meg at enkelte oldschoolere på andre diskusjonsfora er indignerte over Naim sin frekkhet ved denne lanseringen og truer med å kaste sin merketro overbord. Så da taper vel Naim noen pund på at noen Olivesystemer ikke blir oppdatert om en 10-15 år.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Naim og Spendor er ofte omtalt som en klassisk match.
    Jeg har spilt på Naim SuperUniti og Harbeth SHL5 i et par år nå, og blitt glad i den kombinasjonen. Selv om SHL5 viste seg litt ustyrlig i bassen på enkelte inspillinger i den udempete lille stuen.
    Nå som SHL5 flytter til større rom tok jeg sjansen på å bestille et par Spendor Classic SP2/3R2 til Superuniti i dagligstuen.
    Nesten så jeg tror at VidarP ville nikket godkjennende.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Jeg har en SuperNait og Allae-kombinasjon jeg er utrolig fornøyd med, jeg har bare ett ankepunkt: NACA5
    Stive, lange kabler går dårlig i nytt oppsett. Finnes det noe alternativ? Jeg antar at lengde på kablene er det ikke noe å gjøre noe med?
    Evt. må jeg bytte hele oppsettet til noe tilsvarende enkelt (en boks, ett sett høyttalere)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det kan brukes nesten hvasomhelst i den lengden det passer deg til nyere Naim , dette er klippet fra manualen til Supernait:

    a wide range of
    speaker cable types can be used without risk of damage
    to the amplifier.

    Hei.
    Jeg har en SuperNait og Allae-kombinasjon jeg er utrolig fornøyd med, jeg har bare ett ankepunkt: NACA5
    Stive, lange kabler går dårlig i nytt oppsett. Finnes det noe alternativ? Jeg antar at lengde på kablene er det ikke noe å gjøre noe med?
    Evt. må jeg bytte hele oppsettet til noe tilsvarende enkelt (en boks, ett sett høyttalere)
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Gode nyheter!
    Da tar jeg bare et par strømledninger og kutter i rett lengde? ;-) Eller hva kan anbefales i oppsettet jeg har? Kilde er i øvrig Sonos som går digitalt til SN.
    Det kan brukes nesten hvasomhelst i den lengden det passer deg til nyere Naim , dette er klippet fra manualen til Supernait:

    a wide range of
    speaker cable types can be used without risk of damage
    to the amplifier.

    Hei.
    Jeg har en SuperNait og Allae-kombinasjon jeg er utrolig fornøyd med, jeg har bare ett ankepunkt: NACA5
    Stive, lange kabler går dårlig i nytt oppsett. Finnes det noe alternativ? Jeg antar at lengde på kablene er det ikke noe å gjøre noe med?
    Evt. må jeg bytte hele oppsettet til noe tilsvarende enkelt (en boks, ett sett høyttalere)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.749
    Antall liker
    11.362
    Torget vurderinger
    2
    Gode nyheter!
    Da tar jeg bare et par strømledninger og kutter i rett lengde? ;-) Eller hva kan anbefales i oppsettet jeg har? Kilde er i øvrig Sonos som går digitalt til SN.
    Det kan brukes nesten hvasomhelst i den lengden det passer deg til nyere Naim , dette er klippet fra manualen til Supernait:

    a wide range of
    speaker cable types can be used without risk of damage
    to the amplifier.

    Hei.
    Jeg har en SuperNait og Allae-kombinasjon jeg er utrolig fornøyd med, jeg har bare ett ankepunkt: NACA5
    Stive, lange kabler går dårlig i nytt oppsett. Finnes det noe alternativ? Jeg antar at lengde på kablene er det ikke noe å gjøre noe med?
    Evt. må jeg bytte hele oppsettet til noe tilsvarende enkelt (en boks, ett sett høyttalere)
    Kabler fra Chord Cable Company eller Atlas er gode, sikre kort i lag med Naim.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Eg brukte (brukar) Avondale Black Link i mitt Naim-oppsett. Passar i begge endar.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kjør Chord. Hør på Haakon.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Har prøvd mye rart av kabler etterhvert - hold deg til naca5 etter min erfaring.
    Særlig dersom kravet om lengde 3.5 er fraveket. Dersom du i tillegg splitter de blir de langt mer fleksible.
    Erik
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har gode erfaringer med Chord Odyssey. Den har samme elektriske egenskaper som NAC A5, er ikke altfor dyr og fås fabrikkterminert med bananplugger.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Chord Epic er langt mer enn et steg opp. Odessey har mye av det samme, men fungerer kanskje aller best på midten/litt under midten av naim-stigen. Epic gir en helt annen innsikt og presenterer musikken mer nakent. Veldig forenklet er odessey litt halvgal olive mens Epic er en mer moden black. Uansett: Chord er i mine øyne det som er nærmest naim og som ikke tilfører en annen lyd
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er spent på om Naim kommer til å holde på anbefalingen av NAC A5 på Statement.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg er enig i det meste som skrives om Chord, men dere utelater et viktig aspekt.
    I et gitt oppsett, i et gitt rom, kan Chord kontra NAca5 velte lasset.
    Årsaken er nettopp den "nakne" signaturen Chord har, men igjen, i de fleste tilfeller er Chord et steg...... til siden ift NAca5 ;)

    Jeg forstår ikke helt problemet med at NAca5 er så stiv. Bøy kabelen eller varm den med en føner og form den etter eget ønske
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.721
    Antall liker
    1.036
    Til Naim kjennere her.
    Jeg tror jeg vil kjøpe en Nac 172 XS, det er pre, Dac, og internetradio til 17 k.
    På den vil jeg koble en Burmester CD spiller, Apple TV, AirPort Express,og et Ria trinn.

    Så vil jeg ha ny forsterker. Kan jeg bruke en ny Supernait 2, eller bør jeg ta en Nap 250????
    Supernait 2 er integrert men men har kanskje pre in.?
    De har omtrent samme pris, ca 30 k
    Kablene er Chord signatur, og det skal stå på hele tiden og spille på høyttalere Verity Audio Parsifal Encore.
    Disse høyttalere har pris på 160 k så man kunne kostet på dyrere elektronikk men det ønsker jeg egentlig ikke.

    Altså burde jeg kjøpe en supernait 2 eller en Nap 250 til Nac 172, eller er jeg helt på jordet?
    Er takknemlig for godt råd fra folk som kjenner dette merket. Har selv aldri hørt, bare lest og sett på bilder.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    NAC172 med innhold befinner seg på XS nivå i Naim hierarkiet (innehar også en streamer).
    Den vil naturlig matche med NAP155XS. NAP250 vil selvfølgelig virke, men vi snakker om en reell ubalanse sett med mine øyne.
    Effektforsterker koster da det dobbelte av hva streamer, dac, pre koster tilsammen.

    NDX + Supernait 2 er en fin kombo synes jeg. Da har du streamer, iradio, dac for din cdp og en særdeles god integrert forsterker.
    Begge kan oppgraderes med psu om ønskelig. I tillegg er det balanse der kilden er av det gode slaget.
    Naim gir mange muligheter..........andre vil nok mene noe annet
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg støtter forslaget om NDX pluss Supernait 2. Et fint og kompakt anlegg. En annen mulighet er f.eks. DAC V1 pluss Supernait 2. Da får du ikke internettradio, men en bedre DAC enn 172XS til lavere pris.

    Kombinasjonen av pre og integrert virker i alle fall nokså bortkastet, da vil kvalitet/pris-forholdet være kompromittert.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.721
    Antall liker
    1.036
    Tusen takk for gode tips, Ikke ferdig tenkt dette fra min side, og dette høres fornuftig ut,

    Jeg kjører nå disse Verity høyt, 89 db, med min ARS Sonum, 30 W, el 34.veldig fint og rent men litt lite krutt, tror jeg, må spille på kl 11 eller 11.30. 22 W kl A
     

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Chord Epic er langt mer enn et steg opp. Odessey har mye av det samme, men fungerer kanskje aller best på midten/litt under midten av naim-stigen. Epic gir en helt annen innsikt og presenterer musikken mer nakent. Veldig forenklet er odessey litt halvgal olive mens Epic er en mer moden black. Uansett: Chord er i mine øyne det som er nærmest naim og som ikke tilfører en annen lyd
    Odyssey og Epic er det samme kobber men Epic har Gel og ekstra isolering

    Glimrende kabler men prøv 2x5 mtr+ giver mere afslappet lyd
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn