Hei,
Har rett og slett lyst til å fortelle om hvilken utrolig glede jeg har av å høre på musikk etter å hå gått til anskaffelse av et Naim anlegg. Etter mange år med andre prioriteringer var det på tide å gå til anskaffelse av et skikkelig anlegg, og jeg hadde en vag ide om hva jeg ville ha. Mens jeg studerte på nittitallet hadde jeg en Audiolab 8000A som var helt suveren. Den var veldig rytmisk og engasjerende, og sammen med ett par lettdrevne QLN høyttalere så hadde jeg noen heftige musikalske lyttestunder. En kamerat som reiste mye og var opptatt av meditasjon, yoga og andre skumle mentale aktiviteter, påsto at min beskrivelse av lytteseanse var veldig lik meditasjon; det å henstilles til en tilstand hvor man verken sover eller er våken, og bare hører musikk. Når du merker at du smiler, eller kanskje ler, hårene reiser seg på armene og man grøsser, føtter som tramper takten og fingre som trommer på stolermene - ja, akkurat det hadde jeg lyst til å oppleve igjen!
Naim dukket tidlig opp som et alternativ, og alt fokuset på forumet her og andre steder om PRaT overbeviste meg om at dette kanskje kunne være litt som min kjære Audiolab? Og det er det jo - til gagns! Og heldigvis er det mulig å få tak i Naim her i Bergen via Musikk Magazinet. Derimot så er interiør noe min kone er opptatt av, så Fraim med komponenter er foreløpig ikke aktuelt. Hørte derfor på Superuniti tilkoblet høyttalere fra Audiovector og var solgt. Dette var virkelig bra! Visst var Si3 Signature bra, men når Superuniti var koblet opp mot Arrete-utgaven så var det på et helt annet nivå. Jeg syns prisen i forhold til Supetuniti'en ble litt høy og bestemte meg for å bestille Si3 Avantgarde i stedet siden den litt rimeligere, men likevel hadde den fantastiske oppløsningen fra bånddiskanten. Jeg valgte også Naims egne kabler på 2 x 3,5 m og Unitiserve, samt en Rega RP40 og Rega Phono. Dette spiller helt fantastisk. Det er selvfølgelig mange som har både bedre og dyrere anlegg, men dette minner meg om mitt gamle anlegg - bare med MYE bedre oppløsning, skala og artikulasjon. Bass er ikke lenger bare et fundament, men har også tone og artikulasjon. Dessuten hører jeg rett og slett musikken fremført på en måte som er uvant. Tidvis får man en følelse at det er
sånn artisten har ment at det skal være. Lyder og nyanser er plutselig hørbare og man føler at musikken et jo så utrolig mye mer enn det man til vanlig hører på radio, ordinære stereoanlegg etc.
Det har vært tydelige endringer i lyden etter hvert og det er ingen tvil om at innspilling har mye å si. De fleste har vel holdt på med Hifi en stund så eventuell innspilling har kanskje hatt betydning for ett og annet nytt produkt. I mitt tilfelle var alt nytt, og det har bydd på bekymring. Til tider så forsvant magien og det låt uengasjerende og enda verre - direkte rotete. På det verste virket det som om sangene ikke hang sammen, som om det var to deler som ikke var synkronisert.
Men ikke lenger! Etter noen måneder begynte det å sette seg, og nå er det helt fabelaktig! Nå har jeg hatt gleden av å nyte mine gamle CD'er og har også fått helt dilla på Jazz! Livet kan knapt bli bedre - med mindre man skaffer seg flere Naim-bokser. Foreløpig blir det kun Superuniti.
Håper ikke jeg har pratet hull i hodet på dere