Her er en liten oppdatering angående Naim med Focal Sopra 2 høyttalere, som snart har stått 8 uker i lytterommet.
Jeg har aldri helt slått meg til ro med noen høyttaler i dette rommet. Årsakene er nok flere. Jeg har eksperimentert masse med absorbenter og møblering i rommet og har lært mye. Kan hende er det denne lærdommen som er årsaken til at Sopra 2 integrerer fint.Jeg hørte det fra første demo. lytting, at dette kan jeg få til, dersom jeg legger til rettte for det.
Siden jeg ikke har gjort målinger i rommet (med disse ht) er alle akustikktiltak basert på lytting, prøving og lytting og det hele koker ned til å dempe/ diffusere riktig sted, og ikke dempe for mye. En blanding av absorbenter og diffusjon virker som en god ting, det høres umiddelbart når musikken "stopper opp".
Jeg har hatt for vane å spille musikk på relativt høyt volum, kan hende skyldes det en kraftig Tinnitus over mange år. Uansett, med Sopra 2 går det fint å spille høyt, men musikkopplevelsen er fullverdig og total også ved lave volum, her leverer de i særklasse etter min smak
Mellomtonen er noe mindre enn med Harbeth 5 og kanskje 5 var litt mer naturlig, men Sopra 2 gir til gjengeld opplevelsen av atmosfære og helhet. Det var her kona mente at Focal "blåste Harbeth av banen", da hun lyttet til et enkelt stykke akustisk sang/ musikk.
For øyeblikket benytter jeg Tellurium Q Black II HT kabler, men venter inn andre fra Chord og Naim på prøve. Akustikken er heller ikke ferdig håndtert.....