Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    For 9 år siden ble jeg introdusert for Naim ved å høre på musikk spilt med den integrerte forsterkeren Nait5 og CD-spilleren CD5s. Begge uten strømforsyning. Jeg hadde aldri før hørt noe som jeg likte så godt. Etter som jeg ble mer interessert gikk jeg oppover i Naimhierarkiet og da blir strømforsyningene viktigere. Men det betyr ikke at man nødvendigvis må ha de for å ha enorm glede av det et Naimanlegg har å tilby. Selv ble jeg fascinert over hva en strømforsyning kan tilføre og har med tiden endt opp med ganske mange. Jeg har forøvrig lånt bort en Unitiqute2 og Naim SBL-høyttalere til en kompis og det låter utrolig bra, i all sin enkelhet. Helt uten eksterne strømforsyninger.

    Når man blir kjent med produktene til Naim så er der en tydelig logikk i oppgraderingene, men det kan ta litt tid og gjerne litt eksperimentering før man helt forstår det. Slik var det i alle fall for meg. Noen kan kanskje gå seg bort i alle valgmulighetene men jeg har alltid syns at det har vært spennende og morsomt å prøve ut forskjellige ting. Jeg har erfart at når man blir vant til hva en strømforsyning tilfører er det vanskelig å ta den bort.

    Når det gjelder Watt så trodde jeg også at det var viktig. Helt til jeg sammenlignet 2 stk Denon POA6600 på 250 Watt og Naim NAP200 på 70 Watt (med Denon forforsterker til monoblokkene og Naim NAC202 til NAP200). Høyttalerne som ble brukt var B&W CM9. Naim-oppsettet låt veldig mye bedre enn Denon-oppsettet og jeg lærte at Watt ikke nødvendigvis er noen målestokk for god lyd.

    Hvis man er helt ny med Naim vil jeg anbefale at en tester ut en av de integrerte forsterkerne hjemme hos seg selv. Hvis man har lyst å ta noen steg opp på stigen så er det ofte slik at en strømforsyning er nødvendig. F.eks vil forforsterkeren Naim NAC252 ikke fungere uten en SuperCap. Mens NAC282 vil kunne fungere sammen med en NAP200 uten annen ekstern strømforsyning en den lille som følger med 282 (som heter NAPSC).

    Så er det slik at mange liker å oppgradere gradvis. Da kan man godt kjøpe en SuperCap og bruke den sammen med NAC282 mens man sparer opp til å kjøpe NAC252.
    Nå er navnene kanskje litt forvirrende men jeg mener å huske at navnene representerer når de ble utviklet, dvs forgjengeren til 282 som het 82 ble utviklet og lansert etter 52. 500 serien ble da gitt navn med 5 foran for å vise at det var toppmodellene, derav navnet NAC552. NAC552 har sin egen strømforsyning som hetter 552PS og følger med på kjøpet. Effektforsterkerne NAP300 og NAP500 kommer også med egen separat strømforsyning, hhv 300PS og 500PS.

    Naim kom ut med sitt design i 2002. Altså er det lenge siden nå. Personlig håper jeg at de ikke endrer på designet siden jeg syns det er veldig fint slik som det er. Veldig enkelt og etter min smak elegant. Der er også et veldig bra bruktmarked spesielt i Storbritannia og i Tyskland noe som gjør det enklere å teste ut forskjellige ting uten å måtte kjøpe nytt og dermed ta store tap for hver gang man bytter/oppgraderer/nedgraderer osv. Nyttig og bra for meg siden jeg bor i Berlin. Mindre relevant når man bor i Norge selv om der også i Norge er et bruktmarked.

    Nå er det ikke sikkert at noen ble klok av det jeg har skrevet her, men det er godt mulig at jeg prøver å si at med litt innsats finner man ut av Naim. Som alltid er det aller beste en kan gjøre å teste ting ut hjemme hos seg selv.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.697
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Godt beskrevet her fra kmolds Jeg Gikk fra Parasound JC1 monoblokker(400W i 8 ohm) til naim 300dr (90w) Aldri tvil som hvilken som spilte heftigst.

    Skjønner alle boksene er til både frustrasjon og glede. Det gir valg muligheter. Jeg tenker at f eks NDX2 og NDX2/ XPS DR er 2 forskjellige produkter. Hos en annen produsent hadde de hatt forskjellige benevnelser og kanskje vært i en boks. Den ene hadde vært dobbel så dyr som den andre. Men at det er kun strømforsyning delen som skiller de. Det får du som kjøper aldri vite. Eneste du hører er at den ene låter bedre enn den andre.

    For min erfaring som er 272 så er 272 VS 272/ XPS DR så er den siste bedre valuta for pengene. Det er kun min erfaring i mitt oppsett. Men det får meg til å tenke på hvordan er 555dr vs XPS DR vil låte. Og her kommer frustrasjonen over de mange valgmuligheten. Da er det viktig å se for seg veien videre. Hva hvis jeg oppgradere 272? Hva med 555dr da. Jo den kan brukes i en av streamerne til naim. Så det er god og gjennomtenkt fleksibilitet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg Gikk fra Parasound JC1 monoblokker(400W i 8 ohm) til naim 300dr (90w) Aldri tvil som hvilken som spilte heftigst.
    Well, dette forteller meg en del :) Hva med selve lyden - sounden - på Naim fremfor annet kjent? Noen påstår de er litt kjedelige, uten at man kan bruke det som særlig forklaring til eller fra.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Vi mennesker er jo veldig forskjellige så at mange ikke liker Naim er jo naturlig. Selv syns jeg Naim gjengir musikk på en måte som engasjerer meg mye sterkere enn noe annet jeg har hørt. For 9 år siden var det en direkte sammenligning med en Marantz-forsterker og CD-spiller i samme prisklasse som Naim Nait5 og CD5s som fikk meg på "kjøret." På den tiden hadde jeg hatt Denon i 15 år. I forhold til Naim ble Marantz og Denon tamt, og vel, kanskje litt kjedelig. Det finnes veldig masse bra utstyr der ute for enhver smak og Naim sine produkter er ikke svaret for alle. For meg ble det en slags åpenbaring og jeg har ikke sett meg tilbake siden.
    Jeg er ikke så veldig glad i å beskrive "Naim-lyden" men for meg så virker Naim å gi mer energi til musikken, nesten som om musikken våkner til liv (da i forhold til Marantz og Denon, f.eks) og på en måte groover det mer med Naim, i mine ører. Kanskje er det det som menes med PRaT.
     

    taffern

    Medlem
    Ble medlem
    18.03.2018
    Innlegg
    42
    Antall liker
    27
    Igår tok 552 over plassen til min gamle 202. Dette var uten tvil et skikkelig løft i riktig retning ;) 202`n ble litt for vek sammen med 300DR. Nå gjenstår det 3 måneder med innspilling før alt er på topp. 552`n er nå koblet opp med 300DR og NDX2. Høyttalerne er Piega Coax 70.2. Foreløpig står anlegget på et lite kontor 2,35x3,65m, men man cave/lytterom er under oppussing.

    IMG_20191019_011342.jpg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Gratulerer med 552! Det blir spennende å følge med på cave/lytterom. Del gjerne bilder fra prosessen:)

    Jeg har nå kommet litt lenger mtp møblering og fundering over akustiske tiltak som skal se bra ut i tillegg til å forbedre lyden. Ny ullsofa fra Bolia med puff har løftet lyden til nye høyder. Nakkestøtten bidrar også positivt både til lyd og komfort. Det andre bildet viser at jeg har laget plass til Nap500 som skal hentes i romjulen. 552/500 og ND555 hører vel sammen, og Harbeth 40.2 er etter min mening en perfekt match med mitt oppsett i mitt rom. ND555 imponerer voldsomt. Jeg har rippet min CD-samling og bruker Roon og Qobuz. Det er kult med Hi-Res men CD er mer enn bra nok. ND555 graver gull ut av sølvplatene. Jeg har faktisk kjøpt en del brukte CDer som jeg skal rippe i Roon. Jeg trodde jeg var ferdig med CD-platen da jeg begynte med streaming for alvor, men der tok jeg grundig feil!

    I dag har jeg hørt musikk fra kl. 13, avbrutt av noen lufteturer med hunden. Jeg opplever aldri lyttetretthet. ND555 gjengir musikk med ekstremt med detaljer men låter fortsatt veldig varmt og fyldig. Det beste ordet er faktisk analogt. ND555 låter mye mer analogt, eller naturlig kanskje, enn min LP12. Jeg har nok en ganske lang vei å gå med LP12 før den er på nivå med ND555. Men veien blir til mens man går og reisen er vel målet? Førsteprioritet her i gården er uansett akustiske tiltak og møblering. LP12-kjøret må vente et år eller to.

    Det skal sies at 300DR fungerer utmerket til Harbeth 40.2 og det er bare det at jeg lider av "upgraditis" som gjør slik at jeg bare måtte ha 500.
    Sofa_Oktober_19.jpg

    Naim_Oktober_19.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Gratulerer med 552!

    Jeg har nå kommet litt lenger mtp møblering og fundering over akustiske tiltak som skal se bra ut i tillegg til å forbedre lyden. Ny ullsofa fra Bolia med puff har løftet lyden til nye høyder. Nakkestøtten bidrar også positivt både til lyd og komfort. Det andre bildet viser at jeg har laget plass til Nap500 som skal hentes i romjulen. 552/500 og ND555 hører vel sammen, og Harbeth 40.2 er etter min mening en perfekt match med mitt oppsett i mitt rom. ND555 imponerer voldsomt. Jeg har rippet min CD-samling og bruker Roon og Qobuz. Det er kult med Hi-Res men CD er mer enn bra nok. ND555 graver gull ut av sølvplatene. Jeg har faktisk kjøpt en del brukte CDer som jeg skal rippe i Roon. Jeg trodde jeg var ferdig med CD-platen da jeg begynte med streaming for alvor, men der tok jeg grundig feil!

    I dag har jeg hørt musikk fra kl. 13, avbrutt av noen lufteturer med hunden. Jeg opplever aldri lyttetretthet. ND555 gjengir musikk med ekstremt med detaljer men låter fortsatt veldig varmt og fyldig. Det beste ordet er faktisk analogt. ND555 låter mye mer analogt, eller naturlig kanskje, enn min LP12. Jeg har nok en ganske lang vei å gå med LP12 før den er på nivå med ND555. Men veien blir til mens man går og reisen er vel målet? Førsteprioritet her i gården er uansett akustiske tiltak og møblering. LP12-kjøret må vente et år eller to.

    Det skal sies at 300DR fungerer utmerket til Harbeth 40.2 og det er bare det at jeg lider av "upgraditis" som gjør slik at jeg bare måtte ha 500.
    Fint oppsett og spennende ferd mot NAP500 Kmolds :) kan du kort beskrive hvordan du ripper og hva du lagrer til osv?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg ripper i Roon. Jeg kjøpte et DVD/CD-drev som kostet 16 euro og koblet dette direkte inn i NUCen hvor Roon Rock holder til. Så koblet jeg en liten SSD-harddisk via usb inn til NUCen. Det funker veldig bra men noen få plater har ikke blitt funnet i databasen. Jeg har ikke sett noe videre på det men det finnes sikkert løsninger for dette.

    Jeg tipper også at Roon vil funke enda bedre til ripping i fremtiden med nye oppdateringer.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.697
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har et godt tiltak mot singing boxes? Dette har vært omtalt på naim forum, men prøvde å søke uten resultat. Jeg har naim fraimlite. Når jeg setter stopper musikken, så synger boksene et par sekunder. Irriterer meg grenseløst.
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Aldri hørt om. Er det alle boksene?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Noen som har et godt tiltak mot singing boxes? Dette har vært omtalt på naim forum, men prøvde å søke uten resultat. Jeg har naim fraimlite. Når jeg setter stopper musikken, så synger boksene et par sekunder. Irriterer meg grenseløst.
    Både boksene og glassplatene i Fraim klinger litt. Det avtar/ forsvinner dersom plassert på sidevegg og det skyldes sikkert akustiske forhold i rommet. Jeg har Fraim i senter og klang plager meg overhodet ikke.

    Det påstås at komponentene bør plasseres ut av senter på glassplaten (standard Fraim) og at det er forskjell på hvilken vei glassplaten ligger. Har testet ut dette og man skal vel være tildelt en stor porsjon nevrose for å høre forskjell.

    For din del som har Fraim lite, kan du kanskje prøve ut alternativ plassering av det hele?

    Du kan også anskaffe en Fraim Base til og senke til 2 nivå. Det vil kan hende bli mer stabilt og musikken vil oppleves som reinere, klarere og enda mer dynamisk
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.697
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode råd, Stover. Er ikke så lett med andre plasseringer enn i front. Å ikke ha det i senter er en uvant tanke, men kan testes. 2 rader er kanskje ikke så dumt. Er redd det kommer flere bokser på sikt. Lurte litt å teste med armaflex isolasjon/tape. Dette er isolasjon for rør. Bare på et begrenset område pga varmgang.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Du har forsøkt å flytte komponentene på glasset? Eventuelt glasset på kulene?


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg ripper i Roon. Jeg kjøpte et DVD/CD-drev som kostet 16 euro og koblet dette direkte inn i NUCen hvor Roon Rock holder til. Så koblet jeg en liten SSD-harddisk via usb inn til NUCen. Det funker veldig bra men noen få plater har ikke blitt funnet i databasen. Jeg har ikke sett noe videre på det men det finnes sikkert løsninger for dette.
    Jeg tipper også at Roon vil funke enda bedre til ripping i fremtiden med nye oppdateringer.
    Takk for input. Denne måtte jeg google og da innså jeg at jeg atter en gang er akterutseilt ift musikkhåndtering :) ..... eller ikke helt da, jeg benytter Tidal og storkoser meg med det. Skal sette meg inn i mulighetene før jeg gjenopptar ripping av cd samlingen.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Prøver å gi et forhåpentligvis opplysende innspill til tidligere diskusjon om flerboks systemer fra Naim og eventuell kompleksitet.

    Her er Naim Uniti Atom plassert på skjenken i stuen. Av hensyn til konas ønsker benyttes små og diskrete høyttalere, men Atom spiller musikk på vesentlig større og dyrere høyttalere også. Jeg har prøvd dem over lengre tid sammen med mine tidligere Harbeth SHL5+ i hovedoppsettet. Atom er rett og slett design, funksjonalitet og musikalitet smeltet sammen i en liten boks. For øyeblikket henter den signal trådløst og det fungerer sømløst.

    Ved behov for ro i stuen fungerer Atom også strålende sammen med hodetelefoner fra Focal. Stort enklere kan det ikke bli spør du meg.

    IMG_1099.jpg


    Dertter går turen til hovedanlegget i kjelleren. Dette er et flerboks Naim system, men ikke la deg skremme, det kobles enkelt opp også av ukyndige hender og om nødvendig ved hjelp av produktmanualen fra Naim. Manualen benytter bildeillustrasjoner for tilkobling.

    Håper det var tilsvar godt nok til dem som kompliserer flerbokssystemer fra Naim :)

    IMG_1100.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    For den som måtte ha interesse..... koblet opp Uniti Atom på hytta idag. Inget internett her så benytter 4G fra mobilen "delt internett". Det tok noen minutter før Atom fant nettet, men etter det har det vært dønn stabilt. Akkurat nå streames fra Tidal. Skal få rippet alle cd' ene til disk og ta med en kopi til hytta, lokalt alternativ til streaming :)

    God aften og vel så det..... :cool:
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Atom er en kul sak! Har også fått fatt i noen pent brukte Iota. Anlegget er på soverommet mens jeg sparer til hytte.
    naim_Atom_iota.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.697
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen som dele sine kabel erfaringer i Naim riggen sin? Hva har du? Og hvorfor valgte du disse?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Tør vi gå inn på diskusjoner rundt kabel? Selv fikk jeg anbefalt Hi-Line for 9 år siden og kjøpte en pent brukt som jeg først brukte mellom CD5XS og pre og deretter mellom nDac og til sist NDS. Syns Hi-Line utgjorde en positiv forskjell med CD5XS og har ikke direkte sammenlignet siden. Har også en Hi-Line 4/5 til SuperLine (mellom SuperCap og pre).
    Når jeg gikk til anskaffelse av ND555 kjøpte jeg også Chord Sarum T for å ha mellom ND555 og pre. Men har ikke direkte sammenlignet med Hi-Line eller noe annet. Har også Chord Sarum T din-xlr til 300DR og faktisk en Chord Sarum SA SNAIC5 mellom 552 og 552PS. Jeg kjøpte kablene brukt mest for å teste ut og se om der er noen forskjeller og eventuelt om jeg foretrekker disse forskjellene. Jeg har ikke brukt noe særlig tid på sammenligninger så jeg vet enda ikke helt hva jeg lander på.
    Jeg syns kablene gjorde noe positivt da jeg tok de i bruk men det beste er nok å gå tilbake til standard og ta noen runder frem og tilbake.

    En gang på nyåret når jeg har fått NAP500 i sving skal jeg ta bord alle Chord-kablene og sammenligne med de som følger med som standard.

    Jeg hadde også Chord Sarum høyttalerkabler men da de ble for korte gikk jeg tilbake til NACA5. Er veldig fornøyd med NACA5 selv om jeg syntes Sarum-kablene var interessante.

    Bruker en Music-Line Powerigel som strømpadde (6 kabler) og en Naim PowerLine til NAP300DR.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg bruker Sarum T ht kabel og ellers de øvrige standardkablene fra Naim.
    Min erfaring er at kabler oppleves forskjellig og opptrer forskjellig fra oppsett til oppsett. Kanskje placebo er et annet ord for denne oppplevelsen? :rolleyes:

    Har brukte NAca5 i alle år og unntaksvis testet mot Chord Epic twin. Det utgjør en forskjell mellom disse kablene, men ikke noen stor forbedring hos meg, kun annerledes men som sagt, andre kan oppleve det annerledes hos seg.

    Jeg har fremdeles NAca5 og Tellurium Q Black II i mitt eie og fikk låne Chord Epic Twin XL, Naim Superlumina og Chord Sarum T. Kun høyttalerkabler altså. Superlumina slo ikke helt til hos meg, mens Epic dro ting mer i retning min smak. Sarum T var noe helt annet og jeg var ikke i tvil... i mitt oppsett. Musikk, musikk.

    Andre som har testet Sarum samt innlegg fra Naim forumet tyder på at Sarum T mellom pre og power utgjør den største forskjellen.

    S
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.697
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har testet litt forskjellige kabler i andre oppsett. Men etter at jeg gikk over til naim er det kun brukt standar naim kabler. Soundgarden låner ut chord kabler. Tenker at jeg skal låne med meg hjem og teste i fred og ro.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    166
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Jeg bruker Sarum T ht kabel og ellers de øvrige standardkablene fra Naim.
    Min erfaring er at kabler oppleves forskjellig og opptrer forskjellig fra oppsett til oppsett. Kanskje placebo er et annet ord for denne oppplevelsen? :rolleyes:

    Har brukte NAca5 i alle år og unntaksvis testet mot Chord Epic twin. Det utgjør en forskjell mellom disse kablene, men ikke noen stor forbedring hos meg, kun annerledes men som sagt, andre kan oppleve det annerledes hos seg.

    Jeg har fremdeles NAca5 og Tellurium Q Black II i mitt eie og fikk låne Chord Epic Twin XL, Naim Superlumina og Chord Sarum T. Kun høyttalerkabler altså. Superlumina slo ikke helt til hos meg, mens Epic dro ting mer i retning min smak. Sarum T var noe helt annet og jeg var ikke i tvil... i mitt oppsett. Musikk, musikk.

    Andre som har testet Sarum samt innlegg fra Naim forumet tyder på at Sarum T mellom pre og power utgjør den største forskjellen.

    S
    Jeg har også, som Stover, testet mye forskjellig men endte opp på Chord. Bruker både Music og Sarum i mitt oppsett. Jeg er nok også en av de som opplevde at å bytte kabel mellom pre og effekt ga den største forskjellen. Vet at Duet tidligere har hatt disse kablene til utlån i både Sarum og Music. Er vel ikke sikkert at Soundgarden har disse Naim-spesifikke kablene inne?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.697
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Soundgarden er blitt forhandler av Chord kabler. Multirom sender over det jeg måtte ønske å låne. Soundgarden har noe i butikken . Vanligvis ville jeg brukt Duet, men litt lite praktisk når jeg bor i Haugesund.
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Ville heller testet ut 555ps enn kabler
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Må vel opp på Sarum eller Music for å få den store gevinsten, og det koster jo en del.
    Lakrisledningene til Naim, med naca5, skal du betale litt for at det skal bli bedre
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.697
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er i overkant av hva jeg gidder å betale for kabler. Når jula er over skal jeg låne med meg hjem litt forskjellig å teste ut.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Ja de kablene kan fort bli dyre. Om du kjører nettverkskabel direkte fra ruter til 272 kan det være interessant å sette en Cisco 2960-switch mellom. En slik switch finner man veldig rimelig brukt. Ved en tilfeldighet skiftet jeg også ut strømforsyningen til ruteren min med en ifi Audio iPower til 49 euro. Hos meg utgjorde det en positiv forskjell.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.697
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja de kablene kan fort bli dyre. Om du kjører nettverkskabel direkte fra ruter til 272 kan det være interessant å sette en Cisco 2960-switch mellom. En slik switch finner man veldig rimelig brukt. Ved en tilfeldighet skiftet jeg også ut strømforsyningen til ruteren min med en ifi Audio iPower til 49 euro. Hos meg utgjorde det en positiv forskjell.
    Synes det virker snodig. Noen som har en teori på hvorfor dette skal bedre lyden?
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Mindre støy, min eneste forklaring. Har ikke testet selv.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Naimboksene, switch, NUC (med Roon) og ruter er på samme strømkrets. Kanskje det har noe å si.
    Hvorfor det blir bedre lyd med en switch mellom vet jeg heller ikke, men jeg har lest litt om at det kan være noe med at nettverkstrafikken til streameren blir adskilt fra all den andre aktiviteten. Det kan også være placebo og at mitt hode lurer meg til å tro at jeg hører ting som ikke finnes. Det kan ikke utelukkes!
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Naim DAC VS Naim DAC V1 - Noen erfaringer å dele?

    Hei,

    Noen som har synspunkter på Naims DACer? Gjerne synspunkter kombinert med erfaring. Tenker da på DAC vs DAC V1. Jeg har forsøkt å finne fram til litt info på verdensveven, men blir ikke helt klok. DAC er vel eldre, enklere og i klassisk design, mens DAC V1 er nyere, med mer funksjonalitet og i nyere design. Men synspunkter med litt mer substans enn som så hadde vært lekkert. Jeg vurderer kjøp, og ser de ligger ganske likt priset på brukten; 8-9.000.

    Oppsettet forøvrig består av Nait XS, Flatcap 2, Bluesound Node 2i (som i og for seg har en vellydende DAC), og Dynaudio Focus 160. Digitale kilder som finner veien gjennom Noden er ekstern harddisk lastet med lossless, og Spotify. Oppsettet er kablet med DIN og RCA --> DIN.

    Ønsker alle en feiende flott dag.

    -Thomas
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.929
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    V1 gjør ihvertfall ikke bort seg i combo med NAP 100 f.eks, da benyttet også som pre-amp. Da kan vel du også bruke din XS kun som power amp, med V1 som DAC/Pre vil jeg tro, så lenge du ikke har analoge kilder. Men V1 kan settes også til fixed output. Mer fleksibel sak mao.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn