Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    En liten sak...hva er optimale måte å koble en hodetelefonforsterker til en Supernait 2?
    SN2 har en klasse A hodetelefonforsterker innebygget. Med mindre man planlegger å koble til en annen høykvalitetsforsterker kan man kanskje prøve den integrerte sammen med lettdrevne hodetelefoner?
    Veldig fornøyd med SN2 som integrert forsterker spillende på et par Proac Tablette 10. Hodetelefonutgangen på SN2 fungerer (som du skriver) bra med lettdrevne hodetelefoner som mine Grado SR225. Har også både Sennheiser HD650 og HD600, der HD600 for tiden er min favoritt. Begge Sennheiser låter bedre med dedikert amp. Her ikke fått testet mer med forslagene til ketilb over og spiller for tiden direkte fra Riaa til ekstern Headphone amp.

    Vinyl og hodetelefoner er en god løsning når man bor i leilighet og vil spille høyt sent på kvelden...
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    En liten sak...hva er optimale måte å koble en hodetelefonforsterker til en Supernait 2?
    SN2 har en klasse A hodetelefonforsterker innebygget. Med mindre man planlegger å koble til en annen høykvalitetsforsterker kan man kanskje prøve den integrerte sammen med lettdrevne hodetelefoner?
    Veldig fornøyd med SN2 som integrert forsterker spillende på et par Proac Tablette 10. Hodetelefonutgangen på SN2 fungerer (som du skriver) bra med lettdrevne hodetelefoner som mine Grado SR225. Har også både Sennheiser HD650 og HD600, der HD600 for tiden er min favoritt. Begge Sennheiser låter bedre med dedikert amp. Her ikke fått testet mer med forslagene til ketilb over og spiller for tiden direkte fra Riaa til ekstern Headphone amp.

    Vinyl og hodetelefoner er en god løsning når man bor i leilighet og vil spille høyt sent på kvelden...
    Skjønner den :)

    Sjekk ut denne linken, populær kabelprodusent for Naim`ere med behov utover standard.
    https://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/naim-style-5-pin-din-plug-headphone-amp--Record-out.html
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Jeg er usikker på om det går å bruke RCA inn og DIN ut på samme inngang/utgang, og er også usikker på hvordan det eventuelt påvirker jordingen. Kanskje jeg misforstår,og du tenker å bruke RCA mellom RIAA og AV in og DIN mellom HDD in/out og hodetlf.forsterker, i så fall er vel spørsmålet om lyden forringes ved RCA vs DIN for RIAA, og det vet jeg ikke, du kan jo prøve det ut. Du trenger i alle fall DIN for å få signal til hodetlf.forsterkeren, så vidt jeg kan vurdere.
    Har fått testet i helgen. Kan bruke DIN ut (fra HDD eller AV) til Headphone amp og så knytte kilde på tilsvarende inngang. Men, da må jeg bytte bak på SN2 hver gang jeg skal bytte vinyl/Digital. Løsningen blir å kjøpe en DIN til (headphope amp har to innganger). Takk for bistand!
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    ^ Hm, tror ikke jeg helt forstår ’problemet’. Du har jo 5 analoge innganger (6 med aux2) som kilder fritt kan kobles på. Det burde være mulig å velge (via fjernkontroll eller på fronten) en hvilken som helst av disse, og sende signalet herfra til hodetlf.forsterkeren via AV out eller HDD out. Det fungerte på denne måten på SuperNait 1, så vidt jeg minnes.

    supernait2_rear.jpg
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Her er hva jeg fant om NAC282 og headamp:
    Signal has to taken from a REC Out, so Tape, AV or AUX1.

    Du må som ketilb beskriver (han er god på sånt :) ) bruke en Tape utgang, i ditt tilfelle av- eller hdd in/ out. Du kan ikke benytte DIN og RCA samtidig. Du velger hvilken du skal benytte via fjernkontrollen (se manualen).
    Når det gjelder kabel trenger du en DIN/ RCA som jeg linket til tidligere.... og det er ikke en standard DIN/ RCA overgang.

    Korriger gjerne dersom jeg har forstått feil :)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    ^ Dere har sikkert rett begge to. Har testet oppsettet med DIN out (fra HDD) til hodetelefonforsterker. Og så analog og digital inn på to av de 5 (6) tilgjengelige inngangene. Får ikke lyd i hodetelefonforsterker. Skyldes nok at jeg må ha en DIN kabel egnet for formålet (slik Stover linket til). Så da er det bare å skaffe seg en slik.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Då er endeleg ein brukt Nait 5i-2 på veg, slik at eg kan søkja om opptak her i tråden.

    Har i fleire år vore på jakt etter eldre, meir ikoniske modellar, men tykkjer prisane på eBay er vel stive.

    Skal fyrst og fremst erstatta ein NAD310, som har vore ein slags propp i systemet og gjort andre oppgraderingar meiningslause. Så får eg innfinna meg med at eg sikkert kunne fått ein meir integrert forsterkar til dei same pengane, og med at eg treng ekstern straum til ev. Headline og Stageline, når/viss den tida kjem. Denne har jo RCA, så eg kan bruka headamp og RIAA eg allereie har utan masse kabeltriks.

    Det fyrste vert vel kanskje nye HT, som dei siste ti åra har vore dei rimeleg vellydande (til prisen) Cambridge S30. Trass vellyd har eg nok sakna litt bass.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Då er endeleg ein brukt Nait 5i-2 på veg, slik at eg kan søkja om opptak her i tråden.
    Vel framkome, og godt montert opp. Då trur eg ikkje at eg treng ny forsterkar med det fyrste. Stort betre lyd trur eg ikkje at eg får ut av mine høgtalarar og kjelder.

    Men eg merkar at dette er ein "baby-Nait", på sett og vis. Td viser det seg at eg må ha RCA-DIN-overgang for å kunne kopla til Headline (som eg ikkje har). Stageline (som eg heller ikkje har) kan eg nok kopla med DIN. I båe tilfelle treng eg ekstern straum.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Då er endeleg ein brukt Nait 5i-2 på veg, slik at eg kan søkja om opptak her i tråden.
    Vel framkome, og godt montert opp. Då trur eg ikkje at eg treng ny forsterkar med det fyrste. Stort betre lyd trur eg ikkje at eg får ut av mine høgtalarar og kjelder.

    Men eg merkar at dette er ein "baby-Nait", på sett og vis. Td viser det seg at eg må ha RCA-DIN-overgang for å kunne kopla til Headline (som eg ikkje har). Stageline (som eg heller ikkje har) kan eg nok kopla med DIN. I båe tilfelle treng eg ekstern straum.
    Du har de tilkoblingsmulighetene du trenger for å koble både Headline og Stageline til din 5i-2. Stageline fås både i RCA og DIN versjon. Bruker sjøl en Stageline N i DIN versjon for øyeblikket.

    Du kan eksempelvis kjøpe deg en Flatcap XS (2 likeverdige strømforsyninger ift tidligere FC2) og forsyne både HL og SL med den. Anbefaler deg å søke opp manualene til hvert enkelt produkt, er veldig lærerikt.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Det går også an å bytte DIN til RCA på Headline, hvis du kan lodde selv. Eller få tak i RCA-utgaven av Headline, når/hvis den tid kommer. Eller bruke en ikke-Naim hodetelefonforsterker med RCA.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Anbefaler å teste headline før kjøp. Jeg har bare prøvd den med NAPSC psu, og den komboen var imo ikke noe særlig bra. Planen var å teste den med Superline psu, men i vanlig Naim stil så må man da ha en egen type kabel for dette. Var vel en grunn til at jeg fikk kjøpt komboen billig, ble også solgt billig (2500). Kun min erfaring, andre som VidarP var fornøyd og brukte den med Sennheiser HD800 og NAC552.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Har HeadLine med en gammel SuperCap og det er veldig bra. Var heldig og fant den riktige kabelen på salg!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da jeg fant ut jeg ikke kunne bruke Supercap på Headline og Superline samtidig så gadd jeg ikke kjøpe en kabel for å teste. Enda en Supercap ble for dyrt, tok for stor plass og var for lite fleksibel (for meg) med din plugger.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Du kan eksempelvis kjøpe deg en Flatcap XS (2 likeverdige strømforsyninger ift tidligere FC2) og forsyne både HL og SL med den. Anbefaler deg å søke opp manualene til hvert enkelt produkt, er veldig lærerikt.
    Ja, og tusen takk for gode tips. Eg har sett litt på manualane, men vert litt forvirra kvar gong, så eg kjem nok til å spørja her att seinare. Er Flatcap XS betre enn NAPSC?

    Eg tek dette litt gradvis: må filosofera litt over kva som vert neste steg. Det er jo sant at RCA-kontaktane gjev meir umiddelbar fleksibilitet, men Nait-en gjev meg lyst på Naim litt gjennomført, om ikkje anna så av estetiske omsyn.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Du kan eksempelvis kjøpe deg en Flatcap XS (2 likeverdige strømforsyninger ift tidligere FC2) og forsyne både HL og SL med den. Anbefaler deg å søke opp manualene til hvert enkelt produkt, er veldig lærerikt.
    ........... Er Flatcap XS betre enn NAPSC?
    Det vil nok langt på vei være opp til lytteren å avgjøre, men i de aller fleste sammenhenger er det hold i Naimhierarkiet.
    Anbefaler deg å søke og lese deg opp her, nyttig indikator i mange tilfeller.

    https://community.naimaudio.com
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Anbefaler å teste headline før kjøp.
    Du har for så vidt gode argument for dette, og eg indikerte at eg skulle ta det roleg og filosofera litt. Så kom eg diverre over ein rasande billig Headline med PSU frå TeddyPardo. Vi får sjå korleis dette går.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    ^ Det går sikkert bra. Har eid Headline i flere omganger, Grado RS1 og Beyerdynamic T70 har gitt meg de fineste lytteopplevelsene, RS1 med HiCap og T70 med Napsc/FlatCap/TeddyCap. Beyerdynamic T1 fallt litt igjennom med Headline, kanskje ikke så rart hvis det forholder seg om postulert her at Headline passer bedst til lav- og mellemimpedante hodetelefoner. Jeg vurderte å få moddet Headline, men endte med å gå andre veier.

    Interessant er det kanskje også å lese (i linket ovenfor) at strømforsyningen teoretisk ikke burde påvirke lyden, så Napsc skulle i teorien være like bra som SuperCap. Det tilsvarer ikke min personlige erfaring, HiCap tilføyde noe ekstra i forhold til Napsc/FlatCap som gjorde RS1 til en spesiell opplevelse. På den andre siden så minnes jeg ikke at det var nevneverdig forskjell mellom Napsc, FlatCap og TeddyCap.

    Ovenstående ligger noen år tilbake, men jeg oppfatter fortsatt Headline som en helt grei forsterker, med de rette hodetelefonene.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Hei! Håper det er mulig å få litt hjelp. Skal bygge opp nytt (brukt) stereoanlegg fra bunnen av. I første omgang skal jeg kjøpe meg forsterkeri til ca 10.000 på brukten. Jeg har hørt mye bra om Naim, og vurderer nac 152/nap155 ev. naim xs som begge ligger til 10k på finn. Har også tenkt lit på nad M3 (har hørt M2 og synes den var veldig bra, men m2 blir for dyr).

    Høyttalere og ny kilde må jeg spare til etterhvert, men har tenkt at feks 805s eller noe fra Vienna accoustics kan være aktuelt.

    Det jeg egentlig lurer på hvordan et naim-forsterkersett vil fungere sammen med dac fra andre produsenter. Synes å ha lest at Naim er best når det bare er naim i kjeden, men Naim dac er så dyr at jeg ikke kommer til å få råd til den. Har PC i umiddelbar nærhet av anlegg så trenger ikke streamingbokser.

    Er det slik at jeg bør heller gå for noe annet hvis jeg mest sannsynlig ender opp med naim-forsterker og annen kilde?

    På forhånd takk for hjelpen:)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bare å kjøpe Naim forsterker hvis det er det du har lyst på. Naim dac er absolutt ikke noe must.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Hei! Håper det er mulig å få litt hjelp. Skal bygge opp nytt (brukt) stereoanlegg fra bunnen av. I første omgang skal jeg kjøpe meg forsterkeri til ca 10.000 på brukten. Jeg har hørt mye bra om Naim, og vurderer nac 152/nap155 ev. naim xs som begge ligger til 10k på finn. Har også tenkt lit på nad M3 (har hørt M2 og synes den var veldig bra, men m2 blir for dyr).

    Høyttalere og ny kilde må jeg spare til etterhvert, men har tenkt at feks 805s eller noe fra Vienna accoustics kan være aktuelt.

    Det jeg egentlig lurer på hvordan et naim-forsterkersett vil fungere sammen med dac fra andre produsenter. Synes å ha lest at Naim er best når det bare er naim i kjeden, men Naim dac er så dyr at jeg ikke kommer til å få råd til den. Har PC i umiddelbar nærhet av anlegg så trenger ikke streamingbokser.

    Er det slik at jeg bør heller gå for noe annet hvis jeg mest sannsynlig ender opp med naim-forsterker og annen kilde?

    På forhånd takk for hjelpen:)
    Hvis begge ligger til 10k så vil jeg anbefale deg å gå for enkeltkomponentene. Disse bør være et lite hakk opp fra XS. Har en XS som reserve her og det er en fin-fin forsterker, men den pleier vanligvis å ligge noen tusen under komboen i pris. Har tidligere hatt nap155 sammen med en nac202 og der var veldig bra trøkk i det effekttrinnet. Etter hva jeg husker så var lyden litt ‘feitere’ enn på nap200 som jeg byttet til senere. Spesielt gøy på rock og litt tyngre musikk.
    Bruk bare det du har tilgjengelig av dac, så kan du ev oppgradere etterhvert.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Hei! Håper det er mulig å få litt hjelp. Skal bygge opp nytt (brukt) stereoanlegg fra bunnen av. I første omgang skal jeg kjøpe meg forsterkeri til ca 10.000 på brukten. Jeg har hørt mye bra om Naim, og vurderer nac 152/nap155 ev. naim xs som begge ligger til 10k på finn. Har også tenkt lit på nad M3 (har hørt M2 og synes den var veldig bra, men m2 blir for dyr).

    Høyttalere og ny kilde må jeg spare til etterhvert, men har tenkt at feks 805s eller noe fra Vienna accoustics kan være aktuelt.

    Det jeg egentlig lurer på hvordan et naim-forsterkersett vil fungere sammen med dac fra andre produsenter. Synes å ha lest at Naim er best når det bare er naim i kjeden, men Naim dac er så dyr at jeg ikke kommer til å få råd til den. Har PC i umiddelbar nærhet av anlegg så trenger ikke streamingbokser.

    Er det slik at jeg bør heller gå for noe annet hvis jeg mest sannsynlig ender opp med naim-forsterker og annen kilde?

    På forhånd takk for hjelpen:)
    Hvis begge ligger til 10k så vil jeg anbefale deg å gå for enkeltkomponentene. Disse bør være et lite hakk opp fra XS. Har en XS som reserve her og det er en fin-fin forsterker, men den pleier vanligvis å ligge noen tusen under komboen i pris. Har tidligere hatt nap155 sammen med en nac202 og der var veldig bra trøkk i det effekttrinnet. Etter hva jeg husker så var lyden litt ‘feitere’ enn på nap200 som jeg byttet til senere. Spesielt gøy på rock og litt tyngre musikk.
    Bruk bare det du har tilgjengelig av dac, så kan du ev oppgradere etterhvert.

    Tusen takk for svar! Går Naim for å være driftsikkert? Det er jo greit at det varer en stund når en kjøper brukt. Ser at det er flere som har problemer med m3 som ikke får reparert og det er jo ganske kjedelig. https://forum.audiogon.com/discussions/nad-m3-non-repairable
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er vel ikke verdens mest driftssikre, men det kan repareres. Naim fikser vel det meste de har lagd gjennom tidene.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Er vel ikke verdens mest driftssikre, men det kan repareres. Naim fikser vel det meste de har lagd gjennom tidene.
    Det utsagnet må du nesten forklare nærmere, minnes ikke å ha lest noe negativt om driftsikkerhet i de 10 årene jeg har fulgt med her i tråden og på moderforummet.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Litt smårusk har det vært, men ganske sikkert ikke over gjennomsnittet.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Litt smårusk har det vært, men ganske sikkert ikke over gjennomsnittet.
    Der finnes vel ‘mandagseksemplarer’ av alt. Personlig har/har hatt 30+ naimkomponenter innom her ila de seneste årene og har aldri måtte sende noe til reperasjon. Har sendt inn en 2-3 komponenter til service grunnet alder, men aldri pga feil.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Litt smårusk har det vært, men ganske sikkert ikke over gjennomsnittet.
    Der finnes vel ‘mandagseksemplarer’ av alt. Personlig har/har hatt 30+ naimkomponenter innom her ila de seneste årene og har aldri måtte sende noe til reperasjon. Har sendt inn en 2-3 komponenter til service grunnet alder, men aldri pga feil.
    Er det slik at en forsterker bør ha service med jevne mellomrom, eller er det fordi du merker forringelse i lyd, spraking el?
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Hei! Håper det er mulig å få litt hjelp. Skal bygge opp nytt (brukt) stereoanlegg fra bunnen av. I første omgang skal jeg kjøpe meg forsterkeri til ca 10.000 på brukten. Jeg har hørt mye bra om Naim, og vurderer nac 152/nap155 ev. naim xs som begge ligger til 10k på finn. Har også tenkt lit på nad M3 (har hørt M2 og synes den var veldig bra, men m2 blir for dyr).

    Høyttalere og ny kilde må jeg spare til etterhvert, men har tenkt at feks 805s eller noe fra Vienna accoustics kan være aktuelt.

    Det jeg egentlig lurer på hvordan et naim-forsterkersett vil fungere sammen med dac fra andre produsenter. Synes å ha lest at Naim er best når det bare er naim i kjeden, men Naim dac er så dyr at jeg ikke kommer til å få råd til den. Har PC i umiddelbar nærhet av anlegg så trenger ikke streamingbokser.

    Er det slik at jeg bør heller gå for noe annet hvis jeg mest sannsynlig ender opp med naim-forsterker og annen kilde?

    På forhånd takk for hjelpen:)
    Hvis begge ligger til 10k så vil jeg anbefale deg å gå for enkeltkomponentene. Disse bør være et lite hakk opp fra XS. Har en XS som reserve her og det er en fin-fin forsterker, men den pleier vanligvis å ligge noen tusen under komboen i pris. Har tidligere hatt nap155 sammen med en nac202 og der var veldig bra trøkk i det effekttrinnet. Etter hva jeg husker så var lyden litt ‘feitere’ enn på nap200 som jeg byttet til senere. Spesielt gøy på rock og litt tyngre musikk.
    Bruk bare det du har tilgjengelig av dac, så kan du ev oppgradere etterhvert.
    Og et spørsmål til. 10.000 for dette er en fair pris, er det ikke? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=164907703
     
    X

    X186841

    Gjest
    152 XS og 155 XS ble produsert fra 2009 til 2017. Er det av de siste er det en fair pris, er det av de tidligste er det vel litt vel mye.

    Serienummer: Produksjonsår:
    269941 - 285378 2009
    285379 - 304155 2010
    304156 - 322134 2011
    322135 - 339631 2012
    339632 - 363706 2013
    363707 - 383862 2014
    383863 - 399807 2015
    399808 - 414048 2016
    414049 - 430301 2017
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    152 XS og 155 XS ble produsert fra 2009 til 2017. Er det av de siste er det en fair pris, er det av de tidligste er det vel litt vel mye.

    Serienummer: Produksjonsår:
    269941 - 285378 2009
    285379 - 304155 2010
    304156 - 322134 2011
    322135 - 339631 2012
    339632 - 363706 2013
    363707 - 383862 2014
    383863 - 399807 2015
    399808 - 414048 2016
    414049 - 430301 2017
    Fantastisk, tusen hjetelig takk dette er kjempenyttig å vite!
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei og velkommen til naim-verden, Bjos.
    Historisk sett startet Naim med forsterkere og etter min mening er første steg inn i Naims verden via forsterkeren. Det er noe eget med Naims kombinasjon av rytme, driv, dynamikk og litt varme klang. Når der gjelder høyttalere er ofte litt kvikke, fremoverlente høyttalere fra England mye brukt. Eksempelvis Neat, Kudos eller Naims egne. Spendor er også mye brukt, veldig musikalsk, men er litt mer forsiktig enn Neat og Kudos. Ellers er Focal mye brukt også. Det er mange som bruker Chord som dac til Naim. Ellers er Naims første dac et røverkjøp til ca 7-8 tusen sammen med en dedikert streamer. Les på naim forumet. Mye god info der. Her om naim dacen: https://community.naimaudio.com/t/naim-dac-impressions/7020/2
    F
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Hei og velkommen til naim-verden, Bjos.
    Historisk sett startet Naim med forsterkere og etter min mening er første steg inn i Naims verden via forsterkeren. Det er noe eget med Naims kombinasjon av rytme, driv, dynamikk og litt varme klang. Når der gjelder høyttalere er ofte litt kvikke, fremoverlente høyttalere fra England mye brukt. Eksempelvis Neat, Kudos eller Naims egne. Spendor er også mye brukt, veldig musikalsk, men er litt mer forsiktig enn Neat og Kudos. Ellers er Focal mye brukt også. Det er mange som bruker Chord som dac til Naim. Ellers er Naims første dac et røverkjøp til ca 7-8 tusen sammen med en dedikert streamer. Les på naim forumet. Mye god info der. Her om naim dacen: https://community.naimaudio.com/t/naim-dac-impressions/7020/2
    F
    Tusen takk for svar:)
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    152 XS og 155 XS ble produsert fra 2009 til 2017. Er det av de siste er det en fair pris, er det av de tidligste er det vel litt vel mye.

    Serienummer: Produksjonsår:
    269941 - 285378 2009
    285379 - 304155 2010
    304156 - 322134 2011
    322135 - 339631 2012
    339632 - 363706 2013
    363707 - 383862 2014
    383863 - 399807 2015
    399808 - 414048 2016
    414049 - 430301 2017
    Fantastisk, tusen hjetelig takk dette er kjempenyttig å vite!
    Da er NAC152/NAP 155 på vei i posten, det var et litt eldre sett så jeg fikk prutet litt :) Gleder meg veldig til å høre, tror det burde være en oppgradering fra min gamle primare i22. Har også kjøpt meg en ny Henry dac, enn så lenge, så kan jeg kanskje få meg en bedre kilde etterhvert hvis det er nødvendig.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    De siste ukene har jeg jobbet med å finne ut hvilken rippe-, server- og lagringsmetode jeg skal benytte fremover. Det er et skjæringspunkt mht hva det skal koste, funksjonalitet og kompleksitet. Jeg er ikke kommet til Qobuz eller Roon enda, men innser at jeg før eller senere antakelig ender der også. Har forsøkt å ha det i tankene, i hvertfall så langt jeg har forstått ..... før eventuelle innkjøp.

    Det ble en ny Synology NAS, som støtter Asset upnp, fremfor Mediaserver som min gamle er begrenset til. Flyttet over en av 3TB WD diskene fra den gamle til den nye og lastet ned Asset. Ripping gjøres fra en 2012 Mac Pro og DBPoweramp.

    Dette er oppe og går nå og etter endel prøving og feiling med Metadata og andre oppsett i DBPoweramp og Asset gjenstår forhåpentligvis kun siste finpuss før rippingen av drøyt 2000 cdplater settes igang, kanskje 2/3 klassisk musikk. Det er viktig at musikken rippes så riktig som mulig ift eget bruk og preferanser, samt at brukergrensesnittet i Asset blir så vennlig som mulig.

    Gjennom prosessen har jeg brukt Naim Forum UK en god del. Der finner man mange gode innlegg som omhandler emnet og folk er utrolig hjelpsomme når man stiller spørsmål. Ketilb har også gitt gode og utfyllende innspill :) Alle søkene på UK forumet har også gjort meg litt mer Hifiklok også, anbefales.

    Musikkanlegget i stuen har nå havnet på hytta. Kjøpte nylig denne som erstatning. Det er lett å høre at gen. 2 har tatt den allerede gode gen. 1, til nye høyder :rolleyes:

    07762257-2899-448F-B29A-52BEC5945946.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    gjenstår forhåpentligvis kun siste finpuss før rippingen av drøyt 2000 cdplater settes igang, kanskje 2/3 klassisk musikk. Det er viktig at musikken rippes så riktig som mulig ift eget bruk og preferanser
    Eg er om lag midtvegs inni ein tilsvarande prosess, og konstant usikker på om eg har valt rett "skjema" for klassisk musikk. Rippar i EAC og rettar taggane i Foobar. Dersom avspelingsprogramvara hadde vore like fleksibel som Foobar, hadde alt vore greitt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    gjenstår forhåpentligvis kun siste finpuss før rippingen av drøyt 2000 cdplater settes igang, kanskje 2/3 klassisk musikk. Det er viktig at musikken rippes så riktig som mulig ift eget bruk og preferanser
    Eg er om lag midtvegs inni ein tilsvarande prosess, og konstant usikker på om eg har valt rett "skjema" for klassisk musikk. Rippar i EAC og rettar taggane i Foobar. Dersom avspelingsprogramvara hadde vore like fleksibel som Foobar, hadde alt vore greitt.
    Det finnes mange muligheter der ute, har prøvd EAC, iTunes, tld etc. men synes DBP fremstår som mest intuitiv for meg. Jeg har kun satt mig inn i de valg for den HW/ SW jeg har valgt og tror ikke jeg er spesielt krevende eller avansert som bruker. Benytter default metadata i DBP og har funnet et oppsett for avspilling under Asset i Naim appen, som passer meg. I tillegg og svært viktig for meg, skriver jeg inn komponistnavn i sporteksten. Tester foreløpig om Mozart, skal stå først i teksten eller sist. Det igjen er avgjørende for hvordan albumet fremstår i Asset ved søk/ avspilling. Spennende saker.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Såpass ja. Får også innspill på at det er for dyrt. Takk for svar :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn