Jeg diskuterte temaet om streaming og lydkvalitet et annet sted, men tenkte å ta det her også:
Streamere fås fra noen få hundre til mange titalls tusen kroner. De store og dyrere streamere har ofte innebygd DAC noe som selvsagt påvirker både lyd og pris.
Jeg står i en situasjon hvor jeg vurderer å oppgradere anlegget og har da vurdert om jeg skal gå videre med en-boks løsningen til Uniti-serien (Nova) eller om jeg skal gå all in og satse på flere bokser for bedre mulighet for enkelt-oppgradering på sikt.
Ang. kilde har jeg tenkt på både Linn sine streamere, Blue Node 2i, NDS X2 og NDX2. Jeg har blitt tipset og lest på Naim forumet om nDAC med en god streamer i front og er det jeg lurer på nå, men jeg stiller meg selv noen spørsmål som jeg håper jeg kan få litt svar på her.
Jeg er teknisk IT-konsulent og jeg jobber med servere og litt med fysisk nettverk (+ mye annet), og felles for det jeg jobber med er, at all kommunikasjon er digital og nettverksbasert. Om protokoll for overføring er lossless (TCP) eller lossy (UDP) er avgjørende for at all data når frem. Hvis mottaker har buffer, hele kommunikasjonskjeden i god (nok) kvalitet og protokoll er lossless, så kommer all data frem. Er det feil i data hos mottaker, så håndterer error correction (CRC) dette. Med dette på plass og min tilnærming til det digitale domene, så spør jeg meg selv (Eller kanskje konkluderer):
Det er vel DACen som er den reelle kilden, og som er den som påvirker lydsignaturen, ikke hvilken dings som føder 0 og 1 inn i den.
Derfor klarer jeg ikke se, ut fra et logisk IT-teknisk synspunkt, hvordan streameren kan ha en påvirkning i lydkvaliteten og det er derfor jeg ikke kommer til å kjøpe en av de dyre streamerne, hvis jeg kjøper en god DAC.
Egentlig burde en Roon Ready node (Jeg kjører ROCK på en Intel NUC) basert på f.eks. Raspberry Pi (f.eks.
HiFiBerry) inn i Naim nDAC gjøre jobben.
...tenker jeg da..