Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    hei alle naim folk. Regner med jeg ikke får høre noe negativt om naim produkter her men jeg spør nå fordet. Mitt anlegg består for øyeblikket av Cayin cd252, Coda unison og krix apex3 samt DIY kabler. Har i det siste vurdert å prøve en annen cdspiller, men er usikker på va jeg skal velge. Har hørt stort sett bare hørt positive ting om naim, men de har vel goså noen litt psuiige kontakter hvis jeg ikke tar helt feil (DIN)? har de vanlige rca kontatker også?? hva tror dere om naim som kjilde i mitt anlegg??

mvh Jørgen

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Hei, Smog. Jeg tror pulsar-points virker best i litt dårlige rack, som er utsatt for vibrasjoner.

Jeg hadde et gammelt rack fra hifi-klubben tidligere. Da utgjorde pulsar points en stor forbedring (Rotel rcd991, SAT Amplifix). Etter at jeg fikk det racket jeg bruker nå (Atacama), hører jeg ikke forskjell i det hele tatt. Noen med gullører vil sikkert hevde at det er forskjell...

Vi må få til en lyttekveld igjen snart. Du har mye musikk som jeg er nyskjerrig på... Dessuten begynner Spendor s8e å bli innspilt... :)

Til Finvåg: Naim cd-spillere anbefales (selvsagt) på det varmeste. Nyere modeller har rca kontakter, og kan fint brukes med komponenter fra andre fabrikanter. Jeg hadde Naim cd-spiller og Krell kav-400xi en stund. Dette fungerte utmerket. Men det var først da jeg byttet til naim forsterker at de gode sidene til cd-spilleren kom best frem.

En tanke kan jo være å ta en lytt til et rent Naim-oppsett, for å finne ut om du liker den særegne Naim-lyden. Hvis du ikke blir frelst da, så ville jeg gått for noe annet. Hvis du blir nyskjerrig, kan du jo kanskje låne en Naim spiller fra en forhandler.

Selv hadde jeg en tanke om å bytte kun cd-spiller for ca 1 år siden. Nå har jeg endt opp med komplett Naim-anlegg og ikke angret et nano-sekund på det!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
     hva tror dere om naim som kjilde i mitt anlegg??

mvh Jørgen
    Jørgen, man kjøper og bruker det man liker. Slik sett er det lite som slår en demo og et hjemlån.

Jeg mener at absolutt alle Naim cdp'er er langt bedre enn Cayin 252, og det med nokså god margin.
    Jo bedre Naim cdp dess større oppgradering fra 252.

Nye cdp'er har rca kontakter. Jeg er imidlertid ikke overbevist om at din forsterker er egnet for å få det beste ut av cdp'en. Men det er jo bare å prøve.
    Det kan godt hende du vil bli temmelig overrasket dersom du prøver en Naim forsterker sammen med cdp'en.

Mvh Vidar P

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Jeg er imidlertid ikke overbevist om at din forsterker er egnet for å få det beste ut av cdp'en.

Mvh Vidar P

hvorfor det??

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    hvorfor det??
    Fordi Naim cdp'er tradisjonelt pleier å låte best med forsterkere som har ditto spillestil som kildene. Synergi.

Men det er jo bare å prøve.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    32-5 brukes fortsatt i systemet og den betår av kortmoduler. Fikk tak i et sett "729/1 Time-Aligned input buffer boards" som også sitter i Nac72 og byttet disse med de orginale Nac32-5 "324 gain boards", forøvrig de samme kortene som brukes til tape output avdelingen, det sitter to par 324 i en Nac32-5. Dette byttet gjorde 32-5 omtrent til en 72, tightere og litt varmere lyd. Praktisk, kan jo bytte preamp på 5 minutter med en og samme boks.

729/1:

324 gain card:

K

Kaarelars

Gjest
    Ser på naimforum at Ariva går ut sannsynligvis fordi Castle er konkurs og de produserte kabinettene. NBL gikk ut av samme grunn i sin tid, aner ikke hvem som stod bak denne kabinettproduksjonen. Kom over denne linken om NBL, interessant hvordan Naim setter sammen høyttalere: http://www.capitolaudio.com.hk/NBL.htm

Ellers ligger det mye flott naim på bruktbørsen nå ;)

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Lånte med meg en Nait5i fra Fryd hifi idag.

Skal blir moro å teste denne ut i noen dager.

Kanskje den til og med holder følge med Niat3. ;)

S

Stover

Gjest
    Lånte med meg en Nait5i fra Fryd hifi idag.

Skal blir moro å teste denne ut i noen dager.

Kanskje den til og med holder følge med Niat3. ;)
    Med riktig ht.
    Nait5i er jo bare lekker klangmessig.

Gled deg. ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Klart det er en god forsterker, men kanskje ikke slik jeg hadde forestilt meg.
    Føler at det er litt for lite fokus i mellomtoneområdet og at den ikke er like rå som treern.
    Opplever at femmern er mer homogen, langt kraftigere, noe fyldigere bassgjengivelse.

Får vel ta med en flaske vin til Fryd hifi i morra når jeg levere den tilbake....som takk for lånet.

Meeen, Svein har blitt kvitt en Nap250 som er på vei hit. ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    OK, dynamikken er god, men kansjke ikke like upfront som Olive.

Eller er jeg bare sær?

S

Stover

Gjest
    OK, dynamikken er god, men kansjke ikke like upfront som Olive.

Eller er jeg bare sær?
    Det jeg synes er spesielt med 5i er den direkte og kommunikative evnen samt rytme og driv.

Lykke til med 250

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Spennende med nytt, større, bedre lytterrom/stue!

Virker veldig lovende, selv om det må jobbes litt mer med demping og høyttalerplassering. Lyden er ihvertfall umiskjennelig naimsk... :D

Eneste malurt i begeret er trafosnerring som kommer og går med ca. 1 minutts mellomrom. Stammer enten fra NAP eller XPS. Får hive meg rundt en dag og fjerne jordkabelen på Hydraen og se om det hjelper...eller kanskje noe har vært borti dette problemet og kan fortelle meg hva det er?

Den 250'en til Svein fristet meg. Større rom kan lett føre til både større høyttalere og effekttrinn... ;)

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Klart det er en god forsterker, men kanskje ikke slik jeg hadde forestilt meg.
    Føler at det er litt for lite fokus i mellomtoneområdet og at den ikke er like rå som treern.
    Opplever at femmern er mer homogen, langt kraftigere, noe fyldigere bassgjengivelse.
    Tror kanskje konklusjonen er prematur. Nait5i kan umulig være varmet nok ennå? Den tar mange dager før den livner til, og virker litt laidback og tam de første dagene etter å ha vært avslått.

Imo trenger den pussig nok 3-4-5 dager for å våkne. Ser mange på n-forum sier det samme også.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Spennende med nytt, større, bedre lytterrom/stue!

Virker veldig lovende, selv om det må jobbes litt mer med demping og høyttalerplassering. Lyden er ihvertfall umiskjennelig naimsk... :D

Eneste malurt i begeret er trafosnerring som kommer og går med ca. 1 minutts mellomrom. Stammer enten fra NAP eller XPS. Får hive meg rundt en dag og fjerne jordkabelen på Hydraen og se om det hjelper...eller kanskje noe har vært borti dette problemet og kan fortelle meg hva det er?

Den 250'en til Svein fristet meg. Større rom kan lett føre til både større høyttalere og effekttrinn... ;)

Mvh
    Hei,

Har også hatt trafosnerring, fra Hicap og XPS. Det har hjulpet å skru av og bytte om på ledningene, f.eks fra hicap eller xps til effektforsterker osv. Har du nok uttak kan du teste komponentene uten Hydra og bytte rekkefølge. Med medfølgende nettledninger har jeg fått omtrent snerrefritt miljø resultat i denne rekkefølgen: Hicap-xps-tuner-effekforsterker.

Mvh

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    Tror kanskje konklusjonen er prematur. Nait5i kan umulig være varmet nok ennå? Den tar mange dager før den livner til, og virker litt laidback og tam de første dagene etter å ha vært avslått. Imo trenger den pussig nok 3-4-5 dager for å våkne. Ser mange på n-forum sier det samme også.
    Kan i grunnen si meg 100% engi med den uttalelsen der, jfr hva jeg skrev når Nait'en kom i hus for noen uker siden... Ingen tvil om at den livner til og gir mer av alt etter den har blitt god og varm; hadde et "uhell" med at strømmen gikk i gården i 6-8 timer her for en stund siden, og selv da måtte den bli varm igjen før jeg følte den kom til seg selv igjen...

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tipset, Svein.

Skal prøve dette ut neste gang jeg tar strømmen. Men prøver i det lengste å unngå å skru av nettopp p.g.a. den lange oppvarmingstida.

En annen tanke har meldt seg ang. snerringa. Hydra'en har 5 ledninger, men nå har jeg bare behov for 4, slik at en ledning forblir ubenyttet. Muligens dette kan ha betydning. Uansett, ikke noe stort problem dette.

Leste "Naim Super" testen og kjente meg ikke helt igjen i lydbeskrivelsen. Minner meg om lyden fra et Naim-oppsett som ikke er skikkelig oppvarmet eller innspilt lenge nok.

Men "who cares"?

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Takker for tipset, Svein.

Skal prøve dette ut neste gang jeg tar strømmen. Men prøver i det lengste å unngå å skru av nettopp p.g.a. den lange oppvarmingstida.

En annen tanke har meldt seg ang. snerringa. Hydra'en har 5 ledninger, men nå har jeg bare behov for 4, slik at en ledning forblir ubenyttet. Muligens dette kan ha betydning. Uansett, ikke noe stort problem dette.

Leste "Naim Super" testen og kjente meg ikke helt igjen i lydbeskrivelsen.  Minner meg om lyden fra et Naim-oppsett som ikke er skikkelig oppvarmet eller innspilt lenge nok.

Men "who cares"?

Mvh
    Jeg klarer ikke å høre noen forskjell her om jeg tar strømmen i 5 minutter og slår på igjen.
    Hvis anlegget har vært ute av drift et par uker tar det kanskje et døgn før det låter optimalt, men det meste er på plass etter et par timer. Synes forresten det låter bra med en gang jeg har tent anlegget når det er såkalt "kaldt".

Mvh

S

Stover

Gjest
    Jeg har en for lite. Kan kjøpe en av deg kanskje ;D

Mener å ha lest at bare den ikke ligger med avstand fra de andre sladdene, som en antenne, er det greit med den til overs.
    Samle den mest sammen med de øvrige.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke unngått å legge merke til at stadig fler går over til Spendor.

Bruce har jo byttet fra ProAc 1.5 til Spendor S8e. Hadde vært artig å høre hans meninger nå som de sikkert begynner å bli innspilt. Har virkelig NAP 200 nok krefter til å drive dem? Og hva med lydsignaturen kontra ProAc?

En annen ting....noen som på en enkel måte kan forklare hvordan man omgår "record monitor" funksjonen på Naim's forforsterkere. Og har det noen positiv innvirkning på lyden?

mvh

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Hei, Costello.
    Det er ikke noe problem å drive Spendor s8e.

Etter å ha testet en en del høyttalere, må jeg si at den gamle ProAc'en henger utrolig godt med. Dette er en meget god høyttaler i mine ører.

Jeg valgte allikevel å bytte til Spendor. Dette førte til mer drama og dynamikk, større nærhet til musikken og sangeren, fastere bass og mer detaljer.

Bassen er kraftigere på Spendor s8e. Det gjør at rom resonanser kan oppstå. Jeg pleier derfor å trekke høyttalerne godt ut fra veggen når jeg spiller. Dessuten er stua vår relativt godt dempet med møbler, tepper osv. I et mindre rom ville jeg sikkert gått for s6e.

Spendor og ProAc har egentlig noen fellestrekk synes jeg. Fokus på en behagelig og godt integrert mellomtone, ikke fokus på imponatoreffekter som blir slitsomme i lengden.

U

utgatt60135

Gjest
    D15 har vel litt bedre dynamikk enn 1.5?
    Jeg har bare hørt Spendor s8e på messa (s5e hjemme).

Jeg syntes Spendor farger lyden littegran (på en tiltalende måte) mens ProAc er helt nøytral og at Spendor er mykere og enda mere behageligere og snillere? Stemmer dette med dine inntrykk?
    s5e var i allefall mye tyngre å drive enn D15.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg valgte allikevel å bytte til Spendor. Dette førte til mer drama og dynamikk, større nærhet til musikken og sangeren, fastere bass og mer detaljer.
    Jeg kjenner meg godt igjen i sammenlikningene her; en godt satt opp Spendor (av den nye Se-serien) på adekvat Naim elektronikk gir betydelig mer drama, kraft og nærhet til musikken enn med tilsvarende ProAc D15 og D25. Forskjellene er mindre enn med de gamle 2.5 synes jeg, men fortsatt svært påfallende.
    I tillegg har Spendor'ene klart bedre timing og PR&T når de fungerer optimalt. D15 og D25, som er ellers gode ht'ere i andre sammenhenger, synes nærmest litt tilbakelente og forsiktige i rytme-avdelingen og i dynamisk forstand.. og denne forskjellen tiltar med økende volum.

De nye Spendor'ene er ikke lett å få til å danse, de krever ikke mye watt men de krever et veldig godt signal inn; og de modellene med 4.5" mellomtone (S5e og S9e) krever en stabil forsterker, f.eks en pre/power fra Naim, for å løsne helt. S5e fungerer imo dårlig på "typiske" integrerte forsterkere og enklere kilder, men våkner veldig når signalet bedres.

Mine S9e løsnet ikke helt før med NAC552/NAP300 faktisk.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg kan tenke meg Spendor spiller bedre mot rock enn ProAc og mens ProAc har et mere fortrinn mot akustisk, vokal og jazz. Kan det stemme Vidar?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tema for tråden er vel Naim. Uttalelser og erfaringer om ht'ere må sees i kontekst av Naim elektronikk i denne tråden.

K

Kaarelars

Gjest
    Costello,

Det er et par Allæ på bruktbørsen om rommet ditt tillater. De skulle vel passe din elektronikk iflg Naim's "suggested systems". Har kun hørt dem hos Lyric og de var bra, det er vel opptil flere her som har hatt de hjemme over tid.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
    Tema for tråden er vel Naim. Uttalelser og erfaringer om ht'ere må sees i kontekst av Naim elektronikk i denne tråden.
    Costello har Naim/ProAc og vurderer Spendor. Da er vel spørsmålet høyst relevant.

S

Stover

Gjest
    De siste ukene har jeg spillt kun klassisk, jazz og noe pop/rock. Spendor går som hånd i hanske.

Vurderte en stund å bytte til S8e, men saken er død. Innbytteavtalen var ikke hva jeg trodde den var (sikkert min feil. Prisforskjellen gikk fra 5K til 10K på 8 uker), samt at S6e intergrerer godt med et mindre rom.

Jeg er fanget av Naim og ser ikke for meg å endre på det i det hele tatt.
    Føler Spendor er i ferd med å få samme status.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt nytt om den nye riaa'en tro? Jeg venter i spenning... gryna svir i lomma :)
    Mitt omfattende nettverk av informanter tilknyttet The Vidar P Intelligence Network i UK sier at den nye må tilpasses den enkelte pu (har jeg sagt dette før?), kommer i HiCap kabinett, og må strømforsynes ekstern, med beste resultater fra 552PS eller SuperCap.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Eneste malurt i begeret er trafosnerring som kommer og går med ca. 1 minutts mellomrom.
    Snodige saker, snerringa er borte idag. Forstå det den som forstår seg på slikt. Urein strøm?

Jeg har en for lite. Kan kjøpe en av deg kanskje
    Ja, kanskje du kan ta over min Hydra dersom det blir Isotek på meg..

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, kanskje du kan ta over min Hydra dersom det blir Isotek på meg..

Mvh
    Hvilken Isotek er det du ser på da...? Vær obs på at Naim-utstyr KAN reagere litt merkelig på disse apparatene, selv om jeg er veldig happy med Sigmas både til CDS3/XPS2, 282/250.2 og til 552/300. Naimister bør absolutt teste de hjemme over litt tid først!

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det er Sigmas jeg vurderer. Trodde siste generasjons Isotek var Naim-kompatible....

Har heller ikke unngått å legge merke til dine lovprisninger av disse strømrensere, Vidar P.

Hadde vært svært interessant å låne en slik...

Mvh

S

Stover

Gjest
    Har en Hydra jeg som er helt grei, men med Tuner mangler jeg et uttak. :)

Angående snerring. Har sjøl svak brum fra 200-Hicap.
    Dette er støy på nettet.

Sånn sett kunne kanskje en sånn Isotek vært artig å prøvd, uten at jeg vet hva den egentlig gjør.....bortsett fra å forsyne seg godt fra lommeboka :)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sånn sett kunne kanskje en sånn Isotek vært artig å prøvd, uten at jeg vet hva den egentlig gjør.....bortsett fra å forsyne seg godt fra lommeboka :)
    Enig i dette, derfor er prøving i heimen først et absolutt must!

Men kanskje Vidar kan fortelle oss om det er verdt pengene...

En Hi-line står også høyt opp på ønskelista...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dere er velkomne til å høre på Sigmas med Naim hos meg; Stover har jo allerede gjort det (men ikke med 552), men vi fikk ikke tid til å bytte til uten... vi tar det igjen? :)

I kontekst av et påkostet system så synes jeg Sigmas gir en hel del fordeler, av typen som enkelte naimister nok ikke alltid vil anse som fordeler; soundstage, kropp, informasjonsmengde og klang.

Effekten kan meget vel variere fra system til system, og fra lokalisasjon til lokalisasjon (mht strømkvalitet). Imidlertid så er jeg begunstiget med å være første bolig fra trafo-kiosken i et meget stabilt strømnett, jeg har egen jordet kurs kun til hifi'en, og jeg har top-of-the-range Naim og Linn elektronikk. Allikevel synes jeg Sigmas (som i den kontekst blir direkte billig) gir meg en bedre lydkvalitet enn uten Sigmas...

Men jeg er jo så rar at jeg synes Chord Co kabler låter bedre på n-systemer enn NAC A5... :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette liker vi å høre! Mer drama, detaljer og dynamikk og fastere bass høres da flott ut....

Spendor S8e er absolutt en av favorittene. Håper det er enkelt å få dem på hjemlån...9'ern tror jeg kanskje blir for krevende for mitt nåværende oppsett.

Allæ er jo på bruktbørsen til en billig penge. Men lurer litt på om de riktig passer inn i en stor norsk stue. Sitter med et inntrykk av at de passer bedre i britiske omgivelser, med skikkelige murvegger bak seg. Selv om de nok er meget bra, leser jeg om en litt kjølig klang og svak eller ujevn mellombass.

Dessuten er det èn person her på tråden som har prøvd dem og endt opp med Spendor...

Jeg er fanget av Naim og ser ikke for meg å endre på det i det hele tatt.
    Er så enig i dette.
    Trykker glatt forbi bruktbørsen og jeg som før i tida byttet hi-fi merker 3 ganger i året...minst... :-/

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Trenger etterhvert en pre til 250'n. Har søkt og lest i det vide og det brede på moderforumet, men finner ikke så altfor mye nyttig.

Har skjønt at 72/Hi/250 var den klassiske komboen.

Er 102 mer klinisk enn 72?
    Er 72 ganske fyldig i lyden?
    Hvordan er 62? Entrylevel?

Steike. Jeg er lysegrønn på dette området.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Og må 102 ha en psu, eller kan man kjøre denne uten?
    Dersom vintage Naim er slik som Naim idag formoder jeg at du ikke trenger psu i første omgang ihvertfall. Men Svein er jo ekspert på dette...

Dette med forforsterkere interesserer meg. NAP 200 viser seg å være svært kapabel, så jeg føler ingen større behov for mere power. Men hva er det så man oppnår med å oppgradere til f.eks en NAC 282?

S

Stover

Gjest
    Dere er velkomne til å høre på Sigmas med Naim hos meg; Stover har jo allerede gjort det (men ikke med 552), men vi fikk ikke tid til å bytte til uten... vi tar det igjen? :)
    Gjerne :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn