Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stover

Gjest
    Dette med forforsterkere interesserer meg. NAP 200 viser seg å være svært kapabel, så jeg føler ingen større behov for mere power. Men hva er det så man oppnår med å oppgradere til f.eks en NAC 282?
    Mer luft og uanstrengt, dypere bass.

Dessuten er det èn person her på tråden som har prøvd dem og endt opp med Spendor...
    Allae er slankere. Jeg opplevde den aldri kjølig eller pågående i toppen som noen beskriver den på N-F. Den skiller på innspillingene, noe Spendor gjør i liten grad IMO.
    Piano låt nydelig på Allae, klassisk i det hele tatt. Skyldes nok veldig god dynamikk i de øvre register. mens den mister fart nedover....tror jeg ;)

Spendor S8e er absolutt en av favorittene. Håper det er enkelt å få dem på hjemlån...9'ern tror jeg kanskje blir for krevende for mitt nåværende oppsett.
    Min anbefaling blir å låne dem og heller betale litt for frakten. Ikke la deg overtale til å satse på bytteavtalen. Tonen var ikke like overstrømmende når det kom til bytte.

C_Alshus:
    Har tidligere ytret stor sans for visdomsordene i din profil. Korreksjonen likeså :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner meg godt igjen i det Stover sier, det jeg hørte av Allae med CDS3 og 282/250 var ikke hverken pågående eller kaldt.

Ellers enig i at bytte fra 202 til 282/Hi vil gi mer rom og åpenhet. 282 er imo egentlig en nokså rik og eufonisk lydende pre til Naim å være, med rikere klangfarger enn 202. I den grad 200 har enkelte balansemessige fellestrekk med 300, så bør de fleste like kombinasjonen 282/200 tror jeg.. jeg vil tippe at det er en nokså idiotsikker oppgradering.

Kibsgård har også gjort dette byttet, kanskje man kan overtale ham til å kommentere?`

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Trenger etterhvert en pre til 250'n. Har søkt og lest i det vide og det brede på moderforumet, men finner ikke så altfor mye nyttig.

Har skjønt at 72/Hi/250 var den klassiske komboen.

Er 102 mer klinisk enn 72?
    Er 72 ganske fyldig i lyden?
    Hvordan er 62? Entrylevel?

Steike. Jeg er lysegrønn på dette området.
    72 versus 102 er vel blandt de mest diskuterte tema på naimforumet. Hadde 102 her et par uker og det er en meget god preamp. Den har en spillestil som kan sammenlignes med Nait3, men med større lydbilde, mer detaljer og innsikt, dypere bass, plenty med PRaT etc. 102 ligner noe på 202, men har en mer direkte stil og sliter nok litt med å nå opp til sammenhengen i lyden en 202 kan varte opp med. Både 102 og 202 kan (og bør imo) oppgraderes med NApsc.

72 har en annen karakter, roligere og mer laidback, mindre detaljer og mindre lydbilde enn 102. Kankje en mer naturlig karakter. PRaT og naimswinget er der i fullt monn, men noen vil kanskje betrakte den som kjedelig i forhold til 102. Dette kommer an på preferanser eller kanskje måten å lytte på. Du bør teste begge. Når du får koblet opp 42-5 sammen med Flatcap og 250 vil denne lyden ligne på en 72 i noen grad. Med 102 foran vil slekskapet lydmessig være mer mot din Nait3 om det sier noe.

62 er en nedskalert 72 og er et trinn ned i forhold til 72 og 102.

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Svein, takk skal du ha for svaret.

Nå stikker jeg på postkontoret og henter to esker. ;D

Nå spiller det. Tror jeg holder meg til olive jeg.

Yess.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    282'en er jeg meget godt fornøyd med. Det er først på dette nivået at jeg føler at jeg har oppnådd  balanse i systemet mitt, og 282'en får frem det beste i mindre gode innspillinger i mye større grad enn 202'en. Jeg innbiller meg kanskje at en Naim preamp minst må matches med en Naim poweramp på samme nivå;slik at 202/250 ble noe ubalansert. Ellers er bassen dypere/mer kontrollert og detaljeringsgraden høyere samt at det er lettere å følge melodilinjene til enkeltinstrumenter. En antydning til pågåenhet i toppen er så og si borte.

Nei, dette har vært en av mine beste oppgraderinger, og det blir nok lenge til neste investering :). Det måtte i så fall bli en brukt Supercap.2 eller en 252/Supercap.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Flott med tilbakemelding, Kibsgard.

Dersom jeg går for 282 er det vel en fare for at 200 blir det svakeste leddet, og det ene fører det andre med seg... ;)

Søkte på n-forumet og fant dette:

202/200

intimacy & detail - 5
    Boogie - 5
    Grunt - 5

282/200

intimacy & detail - 8
    Boogie - 6
    Grunt - 7

202/HC2/200

intimacy & detail - 7
    Boogie - 7
    Grunt - 8

282/HC2/200

intimacy & detail - 9
    Boogie - 8
    Grunt - 8
    Denne personen har tydeligvis gått grundig til verks.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det han sier er vel egentlig at 282 trenger en HiCap for å fungere ordentlig? Det kan vel være noe uenighet om hva som fungerer best av 282 og 202/Hi... men det er liten tvil i mine ører, uansett tall og poenger, at 282 er en bedre pre enn 202.

Videre er det vel liten tvil blant folk om at en HiCap er en bedre psu for pre'en enn 200, men jeg har ikke sammenliknet.

Han kunne trengt å kalibrere skalaen sin litt forresten (dersom den går til 10), om ikke annet så for å gi litt rom for 252/SC og 552.

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å starte en enorm diskusjon, men jeg er litt interessert i å få vite hva som må til for å få et komplett Naim stereo sett med f.eks. de ht jeg har nå. Gjerne også med ca pris på brukten. Lunker litt med drømmer foreløpig :)

Blir litt misunnelig av måten Naimistene koser seg i denne tråden ::)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Men det går vel også under de komponenter som har minst levetid hjemme hos en Naimist? Tror det at om jeg noengang bytter ville jeg nok begynt litt høyere oppe i stigen med en pre, effekt, og cd-spiller. Men jeg vet ikke. Er jo et stoort skritt opp.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Det er fort gjort og bli bitt av oppgraderingsbasillen! Naim er jo eksperter på å utnytte markedspotensialet i nettopp dette.

Jeg er mektig imponert over god-lyden og underholdningsfaktoren til inngangsmodellene til Naim. Jeg tror dette må være et særdeles godt kjøp.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg lånt med meg Monitor Audio GR 10 fra hifihuset.

Tror jeg liker det jeg hører. Mer gjennomdiktig og raskere enn Kefene.

André gav meg et tilbud på 5000 for dem. De er brukte. Godt kjøp?

S

Stover

Gjest
    Det er fort gjort og bli bitt av oppgraderingsbasillen! Naim er jo eksperter på å utnytte markedspotensialet i nettopp dette.

Enig.
    Forbedringene er der hele veien oppover (så langt jeg har gått ihvertfall), og alle kan "rettferdigjøres"?

IMO er kunsten å finne en relativt lettdreven h.t uten at det koster skjorta, for deretter å satse på kilde og pre. Nait5i, NAP150X og 200 holder nok i massevis.

En NAP200 i Costello`s evnt. fremtidige oppsett med 282 vil fungere utmerket IMO.

Jeg er mektig imponert over god-lyden og underholdningsfaktoren til inngangsmodellene til Naim. Jeg tror dette må være et særdeles godt kjøp.
    Helt enig.
    Siden jeg har både 202-200 og Nait5i (en av dem skal selges på sikt), og har flyttet litt frem og tilbake....

Tanken på å satse Nait har vært der mange ganger. Ikke pga pengene, men mer for den ukompliserte komboen CD5-Nait5i, ingen fokus på ekstrabokser, samt den apellerende klangen og rytmen.

På den annen side. 202-200 er så mye større og mer velklingende....men igjen på en annen måte.

Forvirret? Jeg også :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    En NAP200 i Costello`s evnt. fremtidige oppsett med 282 vil fungere utmerket IMO.
    Allerede startet å undersøke bruktbørsene rundt omkring. Kjøpes brukt blir det ikke så mye imellom...

e-h....det ligger jo en CD5i beleilig til på Bruktbørsen akkurat nå.... ;)

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Høres ut som et godt kjøp. Supre stativere imo, og de henger utmerket med langt opp på Naim-stigen (minst like langt som Ariva spør du meg) dersom de passer godt i rommet. De er litt følsomme på stativer; openframe gir oftest en blomstrende og kraftigere stor lyd, masseloadede stativer gir mer stramhet og tørrhet med bedre transparens.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Tja, rommet mitt er 40 kvm, men jeg skal snart inn i en mindre leilighet.
    Har en drøy meter bak høyttalerne og 70-80 cm til sidevegger.

Har dere noen tips på gode stativer? Rimelige, svarte og enkle i utformingen. Ikke slike harry saker fra Solid Tech. ;)
    tror jeg foretrekker lette/stive stativer framfor tunge saker.(?)

Naiten er forresten solgt. :)
    To interesserte og en som sa han ville ha den på et par timer lover bra.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk Epos openframe-stativer; billige, bra, stilige og låter bra med GR10.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest

Mener at HH og Glory hadde disse sammen med Naim, eller var det en annen modell?

S

Stover

Gjest
    Allerede startet å undersøke bruktbørsene rundt omkring. Kjøpes brukt blir det ikke så mye imellom...
    Prøv www.uhes.co.uk/

Spennende å følge med på endringene i de ulike oppsett i tråden.

Leste tråden rundt CD5-Hicap ikveld og er spent på å teste Hicap- FC2 på cdp og pre.

Utover det låter det bra nok hjemme hos meg. Håper jeg er ferdig med oppgraderingskarusellen og klarer meg med en kabeljustering eller annet småtteri. ;)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Utover det låter det bra nok hjemme hos meg. Håper jeg er ferdig med oppgraderingskarusellen og klarer meg med en kabeljustering eller annet småtteri. ;)
    Så bra.

Jeg er også glad for å være ferdig med alle investeringer og salg. Jeg fikk solgt ProAc'ene i går, til en hyggelig person som visste å verdsette pent brukte kvalitetshøyttalere!

Nå gleder jeg meg til hver kveld jeg kan komme hjem og sette på musikk. Rett som det er glemmer jeg både nyhetene og andre TV-programmer, mens jeg sitter og mediterer i sofaen. Nå skal jeg bruke tiden til å utforske ny musikk.

Det vil alltid være mulig å gjøre nye investeringer som gir bedre lyd. Nå synes jeg at jeg har kommet til et nivå hvor nye forbedringer koster uforholdsmessig mye penger. Dessuten er det ingenting jeg føler at jeg mangler i gjengivelsen.

Kort sagt: Veldig fornøyd!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte GR10. :)

Tenker meg å kjøpe en ny CD-spiller før sommern, da jeg omtrent har sluttet å spille CDer etter at jeg fikk P25/blå Rondo/Trichord Riaa.

Hva er endel bedre enn CD3.5/FC? CD5i, eller må jeg opp på CD5x? CD5i/FC?

mange spørsmål fra denne kanten..

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Har dere noen tips på gode stativer? Rimelige, svarte og enkle i utformingen. Ikke slike harry saker fra Solid Tech. ;)
    tror jeg foretrekker lette/stive stativer framfor tunge saker.(?)
    Hmmmm.....

Hva med flotte tripoder fra Solidsteel (SS-6) ?
    Ser bra ut og "låter" bra!    :D :D :D

Gratulerer med nye flotte høyttalere forresten!

Mvh
    Rolf

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    e-h....det ligger jo en CD5i beleilig til på Bruktbørsen akkurat nå.... ;)
    Det er litt tidlig å bryte min selvpålagte innkjøps-stopp. Før jeg gjør noe drastisk håper jeg å få meg et nytt lytterom. Deretter tror jeg en søken etter nye opplevelser kan begynne. Føler jeg blir litt redd når det skrives om oppgraderingskarusellen til Naim også. Nå har jeg jo endelig kommet i mål med EC's uten å kjøpe nytt. Dermed kan man si at min mani er i full blomst ::)

Således er det utrolig spennende å lese litt av det som er skrevet i denne tråden og hvor fornøyde de fleste er. God helg! :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Hmmmm.....

Hva med flotte tripoder fra Solidsteel (SS-6) ?
    Ser bra ut og "låter" bra! :D :D :D

Gratulerer med nye flotte høyttalere forresten!

Mvh
    Rolf

Ikke mobb, Rolf. ;)

Anger nå at jeg solgte dem så billig. Og takk for kommentar.

Monitorene (bokstavlig talt ) spiller særdeles engassjerende. Disse råkker bra. :D Og inbytteordningen til Hifi-huset er mildt sagt genial.

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Mener at HH og Glory hadde disse sammen med Naim, eller var det en annen modell?
    Stemmer at vi hadde Gr 10, men det var bare HH som brukte de sammen med Naim. Det var hos HH jeg for første gang hørte Naim ;) Da sammen med Gr10 som han kjøpte av meg..

S

smog

Gjest
    Gratulerer med MA høyttalere ;). Spiller selv på MA GR20 og er strålende fornøyd. Spiller med en friskhet og åpenhet som jeg ikke har hørt hos så mange andre høyttalere. Kos deg med musikken.

Smog

S

Stover

Gjest
    Føler jeg blir litt redd når det skrives om oppgraderingskarusellen til Naim også.
    Nå er ikke oppgraderingskarusellen til Naim noe verre enn karusell generellt. Det jeg skriver om saken gjelder meg og jeg har brukt mye penger på Naimutstyr som jeg ikke har tid til å bruke eller tålmodighet til å sette opp riktig. Vi snakker om CDS3 nivå (120 000,-).

Naim spiller så bra selv fra CD5i-Nait5i og uten strømforsyninger, at oppgradering kun blir et personlig forhold. Det vil som sagt være det samme som med alt annet, også EC.

Jeg har prøvd mye Naim på kort tid og er kjempefornøyd med nåværende oppsett som ligger prismessig, teknisk og lydmessig godt under annet jeg har eid.

Dine høyttalere er mye omtalt i Naim sammenheng og mange bruker dem. Satser du på Naim komponenter ala Bruce/ meg sjøl og kjøper brukt vil det ikke koste deg allverden.
    Du vil få oppgradering selv UTEN en eneste ekstra strømforsyning.

En interessant oppdagelse. (nevnt tidligere kanskje til det kjedsommelige)
    Da jeg spillte på CDS3/XPS2-282/ 2 X Hicap2-250.2 eide jeg samtidig CDX2-NAC202-NAP200.

Jeg koblet ned alt og koblet opp fra minste-billigste oppsett. Det som overasket mest var hvor godt det spillte. Nå var det endringer hele veien etterhvert som jeg koblet og byttet, men igjen....utgangspunktet CDX2-202-200 uten en eneste PSU var veldig bra.

Noe å tenke over.

Lykke til. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Føler jeg blir litt redd når det skrives om oppgraderingskarusellen til Naim også.
    Hifi er jo en eneste stor oppgraderingskarusell for mange uansett merke; men Naim har satt det hele i et sinnrikt og fornuftig system og man kan velge å gjøre meningsfylte oppgraderinger uten å risikere endringer istedet for forbedringer, og i verste fall nedturer (som mange også dessverre opplever når de tror de oppgraderer).

Når det så er sagt; Naim-eiere er vel antakelig blant de hifibrukere som er minst hektet på å bytte hifi like ofte som andre vasker bilen, nettopp fordi (som Stover sier) ALLE balanserte Naim-systemer spiller så veldig godt og musikalsk på sine respektive nivåer.

Nei, denne "oppgraderingskarusellen" til Naim er ikke noe å være redd for imo; tvert om så er deres tilbud det mest sinnrike oppgraderingsregime på markedet idag.

805S passer forresten godt sammen med Naim. Men det er helt og holdent i total konflikt med sunn Naim-tankegang å bruke integrerte entrylevel produkter på disse høyttalerne; uten å ha prøvd vil jeg gjette at CDX2/202/200 er et fornuftig startpunkt for elektronikk på disse; og den type elektronikk vil besørge null savn av EC 4.7/100 på et blunk. Imo.

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    CDX2/202/200 er notert og virker fornuftig. Nå har jeg noe å gå etter og priser sjekket fra uhes.co.uk. Ikke umulig at dette kan være en fremtidig oppgradering av de store. Jeg ser meget frem til å få nytt rom forhåpentligvis engang i år. Før dette er vel neppe en ny oppgradering verdt innsatsen føler jeg.

B

bender

Gjest
    koster ikke denne comboen nesten 100.000? skulle vel bare mangle at det "var veldig bra" selv uten ekstern power? heh. blir redd bare jeg ser prislisten til naim, 200k for en preamp? lille ellers interesante nait ser plutselig ubetydelig ut ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det koster å være kar ;)

Uansett så er det alltids muligheter for dem som vil spare en slant også. Likevel er det vel kun steget over Nait?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Steget over Nait er 112x/150x.

Og så er det Supernait.

Deretter kommer 202/200.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt være at CD5x/122x/150x vil være veldig bra med 805S... men det store spranget er liksom opp til CDX2/202/200 eller hva?
    Som sagt, jeg har ikke prøvd dette med 805S, det er bare gjetting iblandet en dose heresay fra fora og presse. Men når man oppgraderer så er det gjerne fordi man vil opp og fram, ikke sideveis og bak :)

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Bruktprisen på settet vil være rundt 50K. Nytt oppunder 90K.
    Sånn sett er jeg enig i at det er mye penger.

CD5X-122X-150X eller 200 vil være rimeligere og 200 driver ihvertfall 805s.
    Eldre CD5 er alternativ, sats på brukt eller til redusert pris fra UK.

Poenget er om du vil satse Naim, er det mange muligheter.
    Som Vidar skriver, alt Naim spiller bra på sitt nivå.

Har en satset på B&W 805s, har en sjøl lagt lista for elektronikken.
    Sånn sett ville jeg spurt meg om AW100 rettferdiggjør 805s. Mitt svar er nei. Oppsettet ditt er ubalansert sett med Naim øyne.

Har sjøl prøvd både 804s og 805s med Naim.

Naim har også en helt annen spillestil enn annet. Lydbildet ligger mye mer mellom høyttalerne og det er ikke fokus på perspektiv, dybde og sånt som med annet.

Hørte ved en kort anledning (noen få minutter) på B&W 803D og Classè el.nikk. Perspektiv til tusen, flinkest i klassen osv, men dette hadde jeg ikke orka å lytta lenge til. Null personlighet.

Mener ikke å fornærme altså ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig godt poeng; man kan ikke kjøpe en 805S og så i etterkant si at det man egentlig vil ha er et budsjettsystem. Dette er en svært dyr og god høyttaler som fordrer det beste av elektronikk, og i den sammenheng er jo CDX2/202/200 nesten rimelig... når man tenker på at det er et komplett sett elektronikk med kabler og det hele.

Har man først gått til anskaffelse av høyttalere fra den øverste audiofile hylle, og vil utnytte deres ytelsespotensiale så er det engang slik at god elektronikk koster.. like det eller ei. There's no such thing as a free lunch :)

Skal ikke ta noen debatt om "hvor kostbart er dyrt", eller "hvor langt er et tau". Men har man hifi som hobby og er lyd- og musikkentusiast, så vil jeg mene at de aller fleste voksne mennesker med nogenlunde orden på jobb og økonomi vil kunne gå ut å handle noe slikt uten at det merkes på hverdagsøkonomien.
    Jøje meg; de fleste nybilkjøpere bruker jo nesten like mye på ekstrautstyr i bilen... metallic, soltak, navigasjon, lettmetall, skinnseter...

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Men når man oppgraderer så er det gjerne fordi man vil opp og fram, ikke sideveis og bak :-
    Her tror jeg de fleste vil være enige om at spikeren ble truffet på hodet. Skal jeg oppgradere vil jeg ha noe som er bedre og ikke bare annerledes. Må jo her innrømme at det første skritt må bli å få lyttet på Naim. Er jo alltids en mulighet for at dette ikke er noe for meg ::)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Sånn sett ville jeg spurt meg om AW100 rettferdiggjør 805s. Mitt svar er nei. Oppsettet ditt er ubalansert sett med Naim øyne.
    ...
    Mener ikke å fornærme altså ;)
    Blir aldeles ikke fornærmet. Jeg har vært stort sett fornøyd med min AW100 i en stund nå (helt til jeg flyttet med påfølgende dårligere rom). Har forøvrig oppgradert den med dobbling av kondensatorbanker og den er meget strammere enn tidligere. Dette gjør at den spiller jevnt bedre på all musikk enn før (i mine ører).
    At jeg forsåvidt er fornøyd med utstyret har ellers ingenting å si for at jeg er interessert i å finne ut hva annet som kan passe når jeg får et skikkelig lytterom. Som det blir sagt i en viss signatur her på forumet: "veien er målet".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn