Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ikke at jeg kommer til å kjøpe en, men for andre interesserte: Hvordan vil dere klassifisere "gammel" Naim lyd opp mot nye modeller?

Edit: Nå har jeg forresten snakket med Norman på telefonen også. Har vært imponert over hvor hyggelige e-postene er og karen er minst like hyggelig på telefonen. Jeg tror ikke vi nordmenn er godt nok vandt med god service ;)

K

Kaarelars

Gjest
    e-h skrev:
    Ikke at jeg kommer til å kjøpe en, men for andre interesserte: Hvordan vil dere klassifisere "gammel" Naim lyd opp mot nye modeller?
    Vanskelig spørsmål, en ting er sikkert og det er at Naim alltid har laget gode forsterkere. Gjør et søk på Naimforum på en av de eldre modellene, Chrome eller Olive. 32-5 er en seriøst god preamp med Hicap og har ingen planer om å bytte på denne siden av en 52/Supercap. Har en 42-5 som kan lånes om noen er interessert og besitter Naim poweramp/psu, send eventuelt PM for nærmere avtale. Den er ikke så god som 32-5, men gir et inntrykk av hva Naim drev med med Vereker som designer.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Julian Vereker var visstnok mest forretningsmann iflg. en artikkel på dette nettstedet: http://www.poulsaudiobutik.dk/. Gå inn på DetBatter for å lese hele stykket, som også handler om Walker/Quad.

På denne tid startede den karismatiske Julian Vereker Naim Audio. Vereker anede basalt set intet om elektronik, men han vidste noget om forretning. Han vidste også, at man kunne spare mange penge og faciliteter, hvis man kommissionerede sit design andetsteds. Dette betyder simpelthen, at man hyrer en ekstern designer, så Vereker entrerede med den brilliante og heldigvis ukendte Allen Mornington-West. Vereker havde korrekt set, at Mornington-West helt basalt var ligeglad med audiobranchen, og dermed ikke var en potentiel konkurrent.

I løbet af rekordtid, for M-W var som nævnt en multibegavelse, opstod det komplette Naim-program med glimrende regulerede strømforsyninger og særdeles fremragende løse RIAA-moduler. Naims produkter var som elektroniske designs aldeles unikke, og så forsvandt Mornington-West tilbage til TV-branchen.

Til gengæld var Naims produkter allerede fra starten hæmmet af en skal vi sige en mere end normalt halvhjemmelavet mekanisk finish, der i eftertiden må ses som en tribut til Verekers forretningssans. Da der hverken var udgifter til udvikling eller råvarer i form af fornuftige materialer kunne man i stedet koncentrere sig om selve salgsarbejdet, for varen skulle jo gerne sælges dyrt.

Sammen med Ivor Tiefenbrun fra Linn kørte Vereker i en del år et skarpt parløb, der fuldstændigt blæste de traditionelle firmaer af vejen. At så en stor del af de traditionelle tænkende kunder røg af samtidigt var ligemeget. Da man jo endnu ikke lavede højttalere, blev dogmet om vigtigheden af kildematerialet søsat. Man så groteske kombinationer, hvor et anlæg til 100.000,- indeholdt højttalere til tilsammen 5-8000,-. Så Jean Michel Jarre, kendt fra en nylig tråd på hifi4all, du var altså ikke det første, måske endda ikke engang det største fæhoved, men du er med i en stolt tradition for dumhed.
    Naim, derimod, fortsatte med slavisk at producere Mornington-Wests gamle design længe efter de originalt anvendte transistorer udgik.

Da man samtidigt havde og har ekstremt velkultiverede kontakter til anmelderkorpset, undgik man det spørgsmål, der i mange år har været uløseligt forbundet med forstærkeres kvalitet: Hvor meget yder den så i 4 ohm? Da man jo anvendte regulerede strømforsyninger var svaret nødvendigvis ret langt fra nutidens ideal om en fordobling af effekten, typisk jo endda mindre. Det betød altsammen ingenting, for man havde et loyalt anmelderkorps, som ikke spurgte.
    Konklusionen må være, at for at sikre succes i nutidens hifiverden må man minimere omkostningerne og tilsvarende maksimere salgsprisen. Det første er at udlicitere udvikling, som langt de fleste gør i dag. At man allerede har ekstern printproduktion og montering de fleste steder forudsættes bekendt. Ellers var der vel også mere end 50 medarbejdere hos Krell...
    Og da Vereker gikk bort for noen år siden var vel "fabrikken" Naim nødt til å gjøre en vri for å nå ut til et bredere publikum. Lyd, såvel som design, ble jo modernisert. En annen sak er at ikke alle konservative Naim-entusiaster likte denne nye lyden...

Mvh.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Morsom lesning. Når vi snakker om modernisert lyd så har jo vårt egne Electrocompaniet også måttet gjøre det samme. Kanskje det er inn i tiden? Det passer i hvert fall bra for oss med oppgraderingsnykker :D

K

Kaarelars

Gjest
    Interessant Costello, Vereker la aldri skjul på at han hentet designere utenfra, navnet Mornington-West er nytt for meg.

Et par lenker jeg sikkert har lagt ut tidligere:

http://www.audiocircuit.com/A-HTML/AA-Brands/N/Naim_Audio-NAI/905-NAI-GL__________-H-A01.htm

http://www.audiocircuit.com/A-HTML/AA-Brands/N/Naim_Audio-NAI/905-NAI-JV__________-H-A01.htm

Naim var også tidlig ute med høyttalere, tror ikke det var lengre perioder uten ht. i sortimentet. Scannet brosjyre fra noen tidlige modeller.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sommer & Sol, og liksom ikke tid til å sitte inn å høre musikk.

Men noen tanker omkring høyttalere har man jo... ;). Beholder ProAc fremdeles fordi jeg ikke greier å bestemme meg for et soleklart alternativ. Spendor har fått litt pepper på N-forumet i det siste. Og det brukte paret Allae, som har vært til salgs lenge, ble solgt rett foran nesen min i forrige uke, gitt!

Nå har Neat lansert en ny serie, Momentum, ser jeg. Jobber etter isobarik-prinsippet, men ikke så tungdrevne.

Neat skal etter alt å dømme levere PRaT.

Andre kandidater er PMC OB1 og Wilson Benesch Arc, men sistnevnte blir nok for små for stua. Og jeg gremmer meg fremdeles for at jeg ikke prøvde Allae, som nok ble solgt til en fornuftig pris. Men kanskje de dukker opp igjen...

mvh

S

smog

Gjest
    Godt det er flere som bruker Monitor audio sammen med Naim ;). Synes det er en meget bra kombinasjon. Hadde tidligere ProAc 1,5 som jeg byttet med MA GR20 og har ikke angret ett sekund. Synes de spiller åpent, detaljert og med en sødme som passer mine ører perfekt. Prøvde bruce sin elektonikk (202, 200 og CDx med FC2) på høyttalerne og de trivdes bra med den kombinasjonen ;D. Flere som har prøvd MA høyttalere med Naim?

Smog

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Jeg bruker nå en del av ventetiden på å lese om Naim, Naim, og atter Naim. Det eneste jeg ikke helt finner utav er hva de eksterne strømforsyningene egentlig gjør rent teknisk. Folk sier jo at lyden blir forandret med f.eks. mere fylde og liv, men det høres jo litt rart ut at en strømboks skal kunne endre lyden så mye. Derfor lurer jeg på hva som er teorien/teknikken/filosofien bak det hele (foruten å tjene penger på lyd).

Linker, forklaringer e.l. Alt mottas med takk :)

Mvh Eivinn

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Hvor stor er stua di, costello?
    35 kvm - tips om andre høyttalere mottas med takk (MA er notert) - men ProAc er jo heller ikke så verst..

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.057
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Prøvd Monitor Audio? ....

GS20 kanskje? De ligger på litt under 20000,-

Edit: Ehh - ja, jeg så siste inlegg nå

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.057
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    smog skrev:
    Flere som har prøvd MA høyttalere med Naim?
    Sannsynligheten er stor. ;)

Jalla bilde. Vurderer nytt rack og skal snart ha nye stativer, Epos rørsaker. ;)

haden

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Antall liker
    1
    Er det noen av dere med Naim cdspillere som opplever at de er "kilne" ang avlesing av cd'er. Min 5x/2x kombo har ingen problem , men en kompis av meg med det nest dyreste Naimoppsettet(1 år gammelt) rett og slett nekter å lese enkelte cd'er ?Vi snakker her om sprett nye perfekte eks. Hva kan evt anbefales før innsendelse.
    mvh
    haden

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    haden skrev:
    Er det noen av dere med Naim cdspillere som opplever at de er "kilne" ang avlesing av cd'er. Min 5x/2x kombo har ingen problem , men en kompis av meg med det nest dyreste Naimoppsettet(1 år gammelt) rett og slett nekter å lese enkelte cd'er ?Vi snakker her om sprett nye perfekte eks. Hva kan evt anbefales før innsendelse.
    mvh
    haden
    Nei, med hånden på hjertet... ;) har eid både 5X og nå CDX2, men aldri hatt problem med avlesing av CD'er. Noen gml. CD'er der hvor f.eks spillere fra Consonance og Sony skippet, har spillerne fra Naim ingen problem. At disse drivverkene fra Philips kanskje ikke har verdens beste ry for pålitelighet er en annen sak, men jeg har jo ikke vært Naim eier så veldig lenge.

Prøvd Monitor Audio? ....

GS20 kanskje? De ligger på litt under 20000,-
    Nei, men hvor var designavdelingen da disse ble utviklet?

Håper i såfall at de låter bra med frontstoffet på.

mvh

S

Stover

Gjest
    costello skrev:
    C._Alshus skrev:
    35 kvm - tips om andre høyttalere mottas med takk (MA er notert) - men ProAc er jo heller ikke så verst..

mvh
    Det vil alltid være skriverier om Spendor og andre merker, og de vil alltid svinge fra den ene siden til den andre.
    Jeg er fornøyd med Spendor, men er fremdeles litt usikker på S8e. Grunnen er kun pga størrelsen. Selve stua mi er kun 23m2, formet i L med ytterligere 15m2.

Man får nok aldri i pose og sekk....uten at det koster skjorta. Vil man ha fart og spenning, mister man kanskje andre egenskaper.

Jeg minnes Allae godt. Kanskje like mye fordi det er et sært konsept og at det er Naim, som det er for lydens skyld. Den har også sine svakheter.

S

Stover

Gjest
    e-h skrev:
    Hei,

Jeg bruker nå en del av ventetiden på å lese om Naim, Naim, og atter Naim. Det eneste jeg ikke helt finner utav er hva de eksterne strømforsyningene egentlig gjør rent teknisk. Folk sier jo at lyden blir forandret med f.eks. mere fylde og liv, men det høres jo litt rart ut at en strømboks skal kunne endre lyden så mye. Derfor lurer jeg på hva som er teorien/teknikken/filosofien bak det hele (foruten å tjene penger på lyd).

Linker, forklaringer e.l. Alt mottas med takk :)

Mvh Eivinn
    Jeg vet lite om hva disse er godt for reint teknisk, men at de virker er det INGEN tvil om. Om alle liker det, er det tvil om riktignok.
    Er god strømforsyning gir jo generellt bedre arbeidsbetingelser for elektronikken.

Når du har hatt Supernait en stund bør du låne en og prøve sjøl. Enten liker du det du hører eller ikke. ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    haden skrev:
    mvh
    haden
    Har lest noe på Naim sitt forum at noen spillere må oppgraderes med ny chip for å kunne takle de nyeste teknikkene for kopi-beskyttelse. Kanskje det er dette som lager krøll?
    Sikkert verdt å sjekke.

Mvh Eivinn

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.057
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har lest et eler annet sted at Naim lager sin egen software, så da skal det vel gå bra...?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er vel nettopp derfor de har laget chip oppgraderinger også. Håper jeg ikke blir kappet hodet av for å formidle info fra forumet her.

http://forums.naim-audio.com/ og så FAQ:

"Recent moves by the record industry to introduce various forms of copy code protection on their CDs has been causing some compatibility issues with many CD drives.

As many of you may already be aware, these issues have also affected certain Naim CD players but we are pleased to report that we have developed a Chip upgrade for the CD3.5, CD5, CDX, CDX2, and CDS2 which not only makes our players compatible with these copy-protected discs but also brings with it an enhanced user interface and extended programming features.

The main issue with copy-protection is that the discs are not to the red book standard which our players have been designed to read. If you experience these problems and wish to play non-red book standard discs then the PIC Chip update is required for the Naim CD player. Once updated, some extra functionality is available on the player but more importantly, should the copy-protection codes change in the future, the updated player can be re-programmed via the Narcom or Flash remote controls to the latest codes.

An easy way to check the PIC type onboard a player is to switch on the player without a disc inside and then press and hold down the PROG button (making sure, of course that the Softkey is selected to CD) until the display shows a code as follows;

CD3.5/CD5/CDX/CDS2:
    P103-108 & P501 = No Copy-Protection update onboard.
    P109 = Copy Protection replay
    CDc0101 = Copy-Protection replay and enhanced features enabled

CDX2:
    P413 = No Copy-Protection Update onboard.
    P414, P415, 0203, 0204, 0401, 0402, 0403 = Copy-Protection replay and enhanced features enabled"

U

utgatt60135

Gjest
    costello skrev:
    Har vært i kontakt med NHC om Spendor.

Fremdeles 20% rabatt på S8e, men ingen på lager akkurat nå. Men de låner IKKE ut varer til nedsatt pris, så det er take it or leave it.... :(
    Men har mulighet til å bytte inn til andre høyttalere som NHC fører. Innen ett år faktisk.

Nå har jo også Fryd Hi-Fi inngått samarbeid med NHC og de har jo som kjent Totem.

Har hatt D15 lenge nå, og selv om de er svært bra imo, låter de som ProAc..artig med litt forandring også. Og mere detaljer, hurtighet og trøkk mottas med takk! Men her må man jo ta i betrakning at vi her sammenligner S8e mot 1.5, som er mer laidback enn D15.

Ikke enkelt...

mvh
    Nei enkelt er det ikke..

Jeg tenker også på neste oppgradering som nødvendigvis blir D15. Jeg føler jeg virkelig har fått ut potensialet i dem. Hurtighet og basstrøkk bedret seg betydelig med bedre elektronikk så det sitter nå, men litt mer basstrykk på enkelte plater er ikke å forakte.

Jeg håper du får til en test av Spendor, Costello, men som alltid bør du jo ikke kjøpe før du får testet hjemme.

Jeg har hørt ganske så mange oppsett nå og funnet ut at en oppgradering som virkelig monner kommer til å bli dyrt. Jeg har ikke kommet over noen klare valg som ikke er så mye dyrere enn D15, da med tanke på at ProAc´s lydfilosofi er midt i smørøyet. Det første jeg kommer på er noen av de dyrere modellene av Audio Physisics og ML Vista. Usher kan være et godt valg om de matches riktig. Jeg sliter med å komme på noen flere valg men det finnes jo mange merker som ikke selges her til lands, men så var det det å få testet da. Jeg har jo kommet over mange godsaker i våre naboers hovedsteder men de er alle dyre.

MA G20 mener jeg er en klar nedgradering.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Jeg har hørt ganske så mange oppsett nå og funnet ut at en oppgradering som virkelig monner kommer til å bli dyrt. Jeg har ikke kommet over noen klare valg som ikke er så mye dyrere enn D15, da med tanke på at ProAc´s lydfilosofi er midt i smørøyet. Det første jeg kommer på er noen av de dyrere modellene av Audio Physisics og ML Vista.
    Ble litt OT dette, men hvorfor se deg om etter andre merker når du er så fornøyd med ProAc's lydfilosofi, Lyngen? Hvorfor ikke prøve D28/38?

Jeg ser meg om etter erstattere fordi jeg tror/har lest at andre merker passer bedre til Naim's spillestil.

Ang. Naim's design synes jeg det er enkelt og flott, jeg. Det er noe tidløst over disse svarte boksene.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
    costello skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg har hørt ganske så mange oppsett nå og funnet ut at en oppgradering som virkelig monner kommer til å bli dyrt. Jeg har ikke kommet over noen klare valg som ikke er så mye dyrere enn D15, da med tanke på at ProAc´s lydfilosofi er midt i smørøyet. Det første jeg kommer på er noen av de dyrere modellene av Audio Physisics og ML Vista.
    Ble litt OT dette, men hvorfor se deg om etter andre merker når du er så fornøyd med ProAc's lydfilosofi, Lyngen? Hvorfor ikke prøve D28/38?

Jeg ser meg om etter erstattere fordi jeg tror/har lest at andre merker passer bedre til Naim's spillestil.

Ang. Naim's design synes jeg det er enkelt og flott, jeg. Det er noe tidløst over disse svarte boksene.

Mvh
    Jeg prøvde meg på en paralell siden vi har samme høyttaler men traff tydeligvis ikke helt. Noen oppgradering hos meg skjer ikke før flytting engang.
    Lykke til! :)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    costello skrev:
    C._Alshus skrev:

mvh
    Jeg støtter de som har nevnt MA. Smog og jeg testet dem mot ProAc 1.5. Det var absolutt en forbedring i bassgjengivelse, deltaljrikdom og dynamikk.

Jeg testet jo en del ulike høyttalere hjemme for en stund siden. Jeg har ikke angret et sekund på valget av Spendor s8e. Jeg synes ikke du bør slå fra deg dette merket før du har hørt dem, Costello. Hvis du er på østlandet av og til, må du bare ta kontakt så kan du høre dem hos meg.

U

utgatt60135

Gjest
    Hadde D15 hatt samme signatur som MA G20 hadde jeg oppgradert i morgen ;) . Det største ankepunktet var farging (egenklang). S8e tror jeg er mye bedre enn G20

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.057
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du har selvfølgelig hørt begge høyttalerne i det samme Naim-oppsettet?

Smaken er forskjellig. Kanskje det finnes mennesker der ute som mener av GS20 er bedre enn S8e? ;)

Jeg har forøvrig aldri hørt Spendor.

U

utgatt60135

Gjest
    Ikke alt dreier seg om matching heller ;) . Naim er sikkert gode men de er vel ikke så fantastiske at de fjerner svakheter i høyttalere ::) .

Nei, dette er mine inntrykk og andre kan selvfølgelig mene noe annet.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ikke gjør meg nervøs nå Lyngen. Klart Naim må fjerne svakheter! :D

S

smog

Gjest
    Hadde jeg kunnet velge uten hensyn til kostnader hadde jeg valgt Spendor s8e ;). De er nok hakke bedre en MA 20. Min nabo bruce har de og det er en fantastisk høyttaler. Tror nok de ikke passer så godt til Nait5i som jeg har. Men skjønner ikke helt dette med farging?? Synes MA spiller åpent uten å farge lyden nevnverdig ???.

Smog

U

utgatt60135

Gjest
    Nja, det vil vel være litt subjektive oppfattelser her. Jeg synes ikke det er lett å prøve å si noe om hva som fikk meg til å tenke på dette men jeg syntes det var påfallende store forskjeller i naturtrohet ved akusiksk musikk i forhold til Audio Physics, riktignok dyrere men alikevel. Inntrykket var det samme i et annet rom med annen elektronikk og sammenlignet med andre høyttalere. En annen selger et annet sted sa uoppfordet at han syntes en svakhet med MA er at de har litt egenklang.
    Men alså synes ikke andre eiere det samme er det jo ikke noe problem ;).

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere er og blir en personlig smak og i denne prisklassen (20 - 30 Kkr), blir det snakk om kompromisser og prioriteringer fra produsentens side.

Forøvrig har NHC et par brukte Royd RR2, som er Naim-vennlige... ;)
    (Nevnt bl.a. på Naim-sidene til Mike Sae).

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Royd er lagt ned og det er vanskelig å få tak i elementer etc. om det trengs etter hva jeg har forstått.
    Det var da synd, fordi RR2 virker temmelig interessant og går langt ned i bassen og er plasseringsvennlige.
    Fant forøvrig hjemmesiden deres:

http://www.roydaudio.com/main.htm

Mvh

S

Stover

Gjest
    Costello

Du kunne selvfølgelig ha prøvd mine S8e, men de er for det første ikke riktig innspilt.
    I tillegg må jeg benytte tiden til å spille dem inn, lytte og finne ut av.
    Du må gjerne komme å lytte til dem.

Om Royd fremdeles eksisterer som firma går det nok an å spørre dem om mulige erstatningselementer for nevnte modell?

Det står et par Totem Forest i Sverige til nedsatt pris om du ikke allerede har sett den.
    http://www.audioconcept.se/
    Se "butikshylla"
    Denne kan sikkert høres hos Fryd Hifi i Heggedal/ Oslo.

Et annet alternativ kan være Audiovector. Her må det finnes låne/ deponeringsmuligheter gjennom Ljudtema?
    Veldig luftig og dynamisk slik jeg husker det. Lettdreven. Dette kunne jeg alltids prøvd sjøl også.

Til slutt. Faren med å teste annet kjenner vi jo. På den annen side. Om du ikke sammenligner D15 med noe annet, vet du ikke hvor den står heller mht det du vil ha mer/ mindre av.

K

Kaarelars

Gjest
    costello skrev:
    Det var da synd, fordi RR2 virker temmelig interessant og går langt ned i bassen og er plasseringsvennlige.
    Fant forøvrig hjemmesiden deres:

http://www.roydaudio.com/main.htm

Mvh
    Synd ja, de får bare gode omtaler på Naimforum. Hjemmesiden er laget av en Royd/Naim-entusiast. Sakset fra Naimforum, skrevet av en 'trade member':
    "If I were you I would steer clear of Royds. Musically, they're wonderful speakers, but they have quite delicate drive units and spares are not easy to come by in the UK let alone in Poland"

Stover nevner flere gode alternativer, foruten de han nevner og selvfølgelig Naim's egne ht, er Neat et merke jeg synes er spennende og har lest mye positivt om. Neat har vel norsk importør nå og kanskje er hjemlån mulig?

S

Stover

Gjest
    selvfølgelig Naim's egne ht, er Neat et merke jeg synes er spennende og har lest mye positivt om. Neat har vel norsk importør nå og kanskje er hjemlån mulig?
    Har vært veldig nysgjerrig på Neat tidligere. Motive 2 som blei testet i fidelity var den heteste. Dette er høyttalere som hos meg ville ha kommet i hus med en mye større skepsis enn f. eks Spendor. Særlig fordi jeg mistenker den for å ha svakheter i mellomtonen. Slikt forsvinner muligens på kort sikt i dens rytmiske og involverende gjengivelse.
    Allae hadde begge disse verdenene synes jeg, mens der var det andre saker igjen. Avslørende overfor innspillinger.

Hva med Neat Elite Classic SE. Den skal vel ha mer varme, fylde eller hva det måtte hete? En nydelig utseende h.t etter mine konservative begrep.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn