Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    Hvis noen har tips angående disse høyttalerne så er det bare å komme med dem. ASAP ;)
    Nå har jeg Momentum, men tror ikke at selve lydsignaturen er så forskjellig.

Jeg har plassert mine adskillig nærmere bakvegg enn ProAc (57 cm) og selv om de under innspillingstida hadde perioder med lys lyd heller de nå heller mot det mørke på en del (gode) opptak. De har ikke ProAc's fyldige, litt oppsvulmende mellomtone, heller ikke disses tendens til festpukkel i bassen. Diskanten virker også mere utstrakt og åpen enn ProAc's. Momentum 4i er kjappere, mere detaljerte og har et større soundstage.

Men dette er altså hjemme hos meg. I mitt rom på 35 kvm. Tror forøvrig det står i manualen at de kan plasseres fra 40 cm inntil bakvegg og svak toe-in.

Du får bruke helgen til å eksperimentere litt. Det kan absolutt lønne seg. Liker Neat svært godt! Neat har forøvrig vært flittig benyttet på Naim elektronikk i svært mange år.

Lykke til!

Mvh

PS: Så må du snart vurdere å skifte ut kilden din!! ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Vurderinger gjøres alltid må vite 8)
    For øyeblikket låner jeg Alshus sin CD3.5. Veldig fint med et sted å putte skivene. Den får nok svingt seg i helga den også skal dere vite. Alltid morro å få prøve litt godsaker. Så er det jo opp til en selv hva en synes låter best og hva som er verdt å putte penger på.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo slettes ikke slik at høyttalere som passer hos meg passer hos andre. Dvs. at det er et must å høre de hjemme hos seg selv før pengene blas fram...

Fant dette på Naim forumet:

Firstly, speakers are a very individual thing and one man's perfect speaker is another's worst nightmare.

Secondly, they often sound completely different in your own home. Over the last couple of years, I have heard my fair share of speakers at dealers, many of which I have also tried at home, only to find they sound completely different. It's not the speaker, it's the speaker/room interaction which is the important thing.

Thirdly, my perfect speaker, proved to be entirely unsuitable once I had upgraded my electronics. So make sure your system is more or less where you want it to be before shelling out on new speakers, or you may find yourself going through it all again.

Fourthly, some of the descriptions I hear posted here I find simply flabbergasting. I hear some speakers described as having a gorgeous open treble when I found them totally dull and boring. Or somebody describing a speaker as bass light when I found it practically shock the house apart.

There are so many variables at play here, it is simply meaningless advice and I urge anybody who's in the market for a new pair of speakers to just get out there, find a good dealer and insist on a home demo before parting with the cash.
    Svært vise ord!

Mvh

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    e-h skrev:
    Vurderinger gjøres alltid må vite 8)
    For øyeblikket låner jeg Alshus sin CD3.5. Veldig fint med et sted å putte skivene. Den får nok svingt seg i helga den også skal dere vite. Alltid morro å få prøve litt godsaker. Så er det jo opp til en selv hva en synes låter best og hva som er verdt å putte penger på.
    Hei e-h

Kan du si litt om førsteinntrykket av 3.5 i forhold til din Toshiba / Sony ?

Og når det gjelder Neat vs B&W så er det nok en smakssak hva man liker best og når man er vant til et lydbilde tar det ofte litt tid å venne seg til forskjellene.
    Lykke til med testingen :)

mvh
    Terje

PS: Er du fortsatt fornøyd med SuperNait som motor for B&W 'ene?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Jeg har lest den og andre reviews som også er en av grunnene til at jeg ville teste disse høyttalerne. Skal prøve alt slikt i løpet av helga da jeg har stua for meg selv.
    Mtp cd-spiller vs toshiba har jeg ikke testet noe særlig. Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at toshiba saken suser som et uvær om det er stille i rommet og reagerer tregt på alle kommandoer. Slik sett er en cd-spiller et mye bedre valg. Kommer tilbake til også dette etter helga.

Mvh

Eivinn

S

Stover

Gjest
    e-h skrev:
    Hei,

Jeg har lest den og andre reviews som også er en av grunnene til at jeg ville teste disse høyttalerne. Skal prøve alt slikt i løpet av helga da jeg har stua for meg selv.
    Mtp cd-spiller vs toshiba har jeg ikke testet noe særlig. Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at toshiba saken suser som et uvær om det er stille i rommet og reagerer tregt på alle kommandoer. Slik sett er en cd-spiller et mye bedre valg. Kommer tilbake til også dette etter helga.

Mvh

Eivinn
    Spennende!

Ypperlig med innehelg i Bergen på denne årstiden ;)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bruce skrev:
    toriamos skrev:
    Antar man bør lodde?

Hei, og takk for handelen. Du må nok lodde. Dette er som sagt enkelt. Et tips: Varm opp loddepunktet ordentlig før du tilfører tinnet. Dette gir bedre resultat.

Jeg kjøpte egentlig disse pluggene for å lage F-connection på mine Naca5. Men etter å ha prøvd frem og tilbake med andre kabler, fant jeg ut at dette ikke var noen vits for meg (he-he). Bruker en hver anledning til å anbefale testing av alternativer til Naca5 :)
    Tja, hva skal man si? Hadde jeg enda fått plass til kabelenden ned i sporet på pluggen så hadde jeg kanskje fiksa å lodde den fast også. Linn K20 som ikke får plass i en Naim-plugg? Den skal da være lik Naims kabler?

S

Stover

Gjest
    Naims NAca5 passer heller ikke nedi. Du må jobbe litt med saken.

Bruk en flat tang og press kordellene forsiktig sammen så de passer nedi.
    Når du så trykker på lederen vil den fordele seg fint i sporet.

Lykke til.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Stover skrev:
    Naims NAca5 passer heller ikke nedi. Du må jobbe litt med saken.

Bruk en flat tang og press kordellene forsiktig sammen så de passer nedi.
    Når du så trykker på lederen vil den fordele seg fint i sporet.

Lykke til.
    Tja, GJORDE faktisk det også - bortsett fra at jeg ikke brød meg nevneverdig med å være forsiktig. Tyter ut på toppen uansett. Vi får se hva jeg gjør en annen dag jeg har bedre tid.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    K20 (som i K400) skal gå og går ned i pluggen; bry deg ikke om at loddepunktet hever seg litt over U'en i pluggen.

Mvh Vidar P

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg strevde også litt med dette, men det gikk greit da jeg fikk samboeren til å holde pluggen med en tang mens jeg loddet. :)

Dersom både pluggen og kabelen blir tilstrekkelig varm under loddeprosessen, vil det sitte som bare det.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig at Naiten fortsatt ligger til salgs, Stover. Folk kjenner ikke igjen et godt kjøp om det så napper ut håra fra .. deres ;)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Har vel kanskje litt med at ettersom folk blir eldre har dem også mer penger til å prøve dyrere utstyr? ::)

Er det forresten noen som har noen egne erfaringer med Kudos høyttalere, f.eks. C10 og C20? Har hørt rykter om at disse snart blir å få tak i her i Norge og C20 passer godt til kriteriene jeg har satt mtp utseende og størrelse til en høyttaler. Ser dem får bra kritikk i England sammen med Naim, men ville vært spennende om noen faktisk har hørt dem her.

S

Stover

Gjest
    MaHa skrev:
    Utrolig at Naiten fortsatt ligger til salgs, Stover. Folk kjenner ikke igjen et godt kjøp om det så napper ut håra fra .. deres ;)
    Bladde raskt igjennom What Hifi på Flesland igår.
    Omtale av Naim n-vi med n-sats/ n-sub.

Sånn som Naim scorer på musikalitet i omtaler bør jo få folk til å åpne øynene.
    Rein pur musikkglede. Omtalen var mildt sagt ekstatisk overfor høyttalerpakken også.
    Total integrasjon var noe av omtalen!!

Lurer litt på hvor høyt opp man kan rettferdiggjøre elektronikken med disse sattelittene/ suben?

Noe for deg e-h?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg er på vei bort ifra stativhøyttalere så er det vel egentlig 5 høyttalere jeg er interessert i:
    - Kudos C20
    - Naim Allae
    - Neat Motive 2
    - Neat Momentum 4i
    - Spendor S6e

Noen på listen passer ikke nødvendigvis pris-kriteriet, men dette er shortlisten jeg ønsker å høre. Motive 2 jobber jeg jo med i helgen, men er redd den blir litt for liten i sammenligning med de andre.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg ville tilføyd Spendor s8e på den listen ;)

Min mening er at den har svært mye å by på som s6e ikke klarer. Den vil kanskje gi deg noen ekstra utfordringer med bassen, men dersom du er villig til å jobbe med plassering, romresonanser og demping av resonanser i elektronikken, vil du få godt betalt.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er vel prisklassen som blir for høy foreløpig. Egentlig sammen med flere på listen :'(

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    Siden jeg er på vei bort ifra stativhøyttalere så er det vel egentlig 5 høyttalere jeg er interessert i:
    - Kudos C20
    - Naim Allae
    - Neat Motive 2
    - Neat Momentum 4i
    - Spendor S6e

Noen på listen passer ikke nødvendigvis pris-kriteriet, men dette er shortlisten jeg ønsker å høre. Motive 2 jobber jeg jo med i helgen, men er redd den blir litt for liten i sammenligning med de andre.
    Naim, Neat og Spendor; som alle i og for seg sies å passe Naim bra, er jo like fullt tre høyttalerprodusenter med svært så forskjellig "typisk" spillestil og klangbalanse; veldig forskjellige fokusområder for å si det sånn. Det Naim og Spendor har felles er stort sett begges evne til å formidle PR&T, bortsett fra det er det jo fint lite felles imo. Neat av ny type skal jeg ikke uttale meg mye om, har kun hørt eldre modeller, de nye er kun lest om i presse.

Poenget mitt er; dette er et typisk scenario hvor en av disse høyttalerne i en gitt setting hos en gitt lytter vil kunne "sitte som et skudd" mens andre vil kunne spille helt annerledes og ikke falle i smak i det hele tatt. Siden de har såpass forskjellig klang mener jeg..

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Poenget mitt er; dette er et typisk scenario hvor en av disse høyttalerne i en gitt setting hos en gitt lytter vil kunne "sitte som et skudd" mens andre vil kunne spille helt annerledes og ikke falle i smak i det hele tatt. Siden de har såpass forskjellig klang mener jeg..
    Noe som også gjør at det er utrolig spennende å finne ut hva som passer best hjemme. Jeg venter på skuddet :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    Vidar P skrev:
    Noe som også gjør at det er utrolig spennende å finne ut hva som passer best hjemme. Jeg venter på skuddet :D
    Enig, det er moro. Om man bor sentralt og har muligheter for hjemlån, så kan man godt tillate seg å være litt kreativ på høyttalerlisten; jeg har hørt Naim-elektronikk spille veldig godt sammen med andre høyttalere enn de "vanligste" også. Her inne er det sågar en som bruker mirage med godt resultat, det er ikke helt vanlig kombinasjon med Naim.
    Modeller fra Rega, KEF, Monitor Audio, B&W, Mission, Tannoy, Sonus Faber, Linn, PMC, Epos, ProAc etc etc vil kunne være "tingen" også for endel. Særlig Linn er jo veldig sympatiserende med Naim elektronikk, og lager svært gode høyttalere.

En svært billig høyttaler som "klaffer" med rom og smak vil gjerne være mer tilfredsstillende enn en svært dyr høyttaler som ikke klaffer.
    Derfor vil jeg foreslå en annen innfallsvinkel enn å sette en forhåndsgitt pris; finn frem til merker som virkelig "klaffer", og ta deretter en titt på modellutvalget deres. De fleste høyttalere innen en serie fra en produsent vil kunne ha nogenlunde lik voicing og spredningsmønster; iallefall om det er en god, gammel produsent som har kontroll på alle aspekter ved høyttalerbygging, av det følger at deres egenskaper ikke er tilfeldige, og vil være med i hele serien.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Dette har ingen knytning til pågående diskusjon, men er mer en generell sak.
    Jeg mottok disse ordene på PM, under min verste oppgraderingsvirus, for noen uker siden.

Det er så sant og så viktig at alle bør lese!
    Sakset med tillatelse fra forfatteren, som gjerne må utdype ;)

Man må komme til en slags psykisk følelse av indre ro med det man har, selv om man vet det fins bedre ting der ute. Da først får man slappet av med hifien og får full nytelse av musikken, uansett pris på komponentene.
    Og ved evt tanker om oppgradering så må man tilstrebe å tenke kritisk på HVA man egentlig bruker systemet til, hva man egentlig lytter til, hvordan og hvor mye. Hifi handler ikke i bunn om oppgraderinger mot best oppnåelig lyd for lydens del, det handler om mange mange timer, uker, måneder og år med musikk; og det er DET som må være drivkraften.
    Om man ikke klarer å slå seg til ro og nyte musikken, så er hele hifien helt meningsløs; da er det kjempelett å gå i den fella å tro at litt mer hifi vil gi den endelige forløselse (men veldig fristende å tro). Jeg vet det av egen erfaring at det er lett å hele tiden hige etter noe bedre, oppgraditis osv.
    Og det er vel og greit, men det må ikke få lov å overskygge hovedpoenget med hifien, altså det å utforske musikk hovedsaklig.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Og det er her jeg føler at jeg har kommet "back on track" etter jeg fikk Naim :D
    Et manifest det der Stover, intet mindre.

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    iSaint skrev:
    Leste artikkelen "Future Shock... or why you should be getting to grips with iTunes and the iPod" med stor interesse (Naturlig nok).
    MacBook som kilde er ikke High-End i følge artikkelforfatteren. Eller som han sier; "Does it work as a serious music source for hi-fi? Well... not really".
    Synes det funker greit jeg, men har til gode å gjennomføre noen A-B test mot et godt CD oppsett - spørs om det ikke er på tide.

Hva sier du Vidar P - burde vi ikke ta oss en kveld med god drikke, god musikk samt litt A-B testing? Jeg tar bilder, og du skriver rapport? :)

Mvh

Arne Kr
    La inn dette i Hi-fi+ tråden under Generelt - kanskje litt OT her, kanskje ikke :)
    Hva sier du Vidar? ;)

Arne Kr

J

Jurassic

Gjest
    Jeg er sannsynligvis feil Vidar men kan godt stille med Stello CD200 og DP200.
    Kan vi kanskje få en A-B-C test ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du på å A-B'e CDS3/555PS vs MacBook/Benchmark iSaint? Ikke noe problem for meg det, og bring gjerne Stello også Jurassic. Moro med slikt. Ikke noe pling-plong audiofil "testmusikk" da takk, da blir alt så misvisende, bortsett fra det er jeg med som bare det jeg.

Stover; det jeg mente med mitt "manifest" går jo klart frem håper jeg. Som MaHa sier, man må være på den rette vei dersom det skal være noen vits i å oppgradere :)

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Interessant rapport fra en som har lyttet til DBL, fra Naimforum.

As promised I add part 2 to my journeys through Hifi upgrade with my trip to demo the DBLs that we on the horizon a bit ago.
    The speakers were in Woking and originally Active and it took a while for James to get hold of PXovers.

The day was fixed for wednesday 5-12-07 and James said he was going to drive them with a CDX2 and a supernait. So I wasnt sure what I was going to hear as I have CDS3/555ps/552/500. The trip down from home was fraught with M1 closed, M40 Closed, so 4.5 hrs later I arrived. Ears not in perfect working order I hasten to add.

The speakers look immaculate and are in a room that is bigger then mine, but very similarly furnished. They had been moved to fit the Xover and James apologised that all he had was a CDX2/202/200 no ps.

I listened to some old favourites : -

DSOTM,
    Eels - Beautiful Freak
    Doors - LA Woman
    Tori Amos - Scarlet's Walk
    Focus - Hamburger Concerto
    Jethro Tull - Minstral in the Gallery

DSOM and the start of Time showed me I had made the right decision. My father has Clocks that make exactly the same noise as the last few chimes at the opening and these hung in the air.

The rest was confirmation of the initial thoughts that despite the dissimmilar amplification and a cdx without a ps the performance was streets ahead of what I had now, almost visual. The Xovers were new, the speakers have not been used for a while and were not set up ideally and the kit had come out of James' car 2 hours before.

Im in for a post Xmas treat - I usually sit with my eyes closed to pick out what is being played - I didn't have to here it was all so obvious, the performance scale is lifelike, well it would be with such large speakers. I wont go on as you get the drift, but all in all a satisfying day.

S

Stover

Gjest
    Veldig interessant Svein.

Blir bare mer og mer ydmyk etterhvert som åra går.
    Er ikke redd for å innrømme at jeg ikke alltid vet, eller er på riktig spor.

En sånn detalj som å lytte til musikken. Her får hver og en finne seg sjøl. Her har jeg gjort en og annen erfaring den siste tiden. Hvordan lytte til musikken eller snarere, lytter jeg mest til musikken eller lyden?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    En sånn detalj som å lytte til musikken. Her får hver og en finne seg sjøl. Her har jeg gjort en og annen erfaring den siste tiden. Hvordan lytte til musikken eller snarere, lytter jeg mest til musikken eller lyden?
    Veldig viktig poeng Stover; jeg tror også det er noe man må bestrebe seg på å få endel selvinnsikt i, og noe man simpelthen bare må føle på selv.

Jeg tror at her ligger en god del av hva som gjør Naim overlegen andre hifiprodusenter; all den tid fokusen på musikalske aspekter er større enn på hifimessige lydartefakter. Det er vel også noe av grunnen til at man ser at musikkelskere gjerne elsker musikk via Naim, mens folk som er uinteresserte i musikk (unntatt audiofile "testplater" da), hifinevrotikere og folk som kun er i gamet for lydartefakter ikke helt skjønner hva Naim handler om.

Mvh Vidar P

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    e-h skrev:
    Vidar P skrev:
    Enig, det er moro. Om man bor sentralt og har muligheter for hjemlån, så kan man godt tillate seg å være litt kreativ på høyttalerlisten; jeg har hørt Naim-elektronikk spille veldig godt sammen med andre høyttalere enn de "vanligste" også. Her inne er det sågar en som bruker mirage med godt resultat, det er ikke helt vanlig kombinasjon med Naim.
    Modeller fra Rega, KEF, Monitor Audio, B&W, Mission, Tannoy, Sonus Faber, Linn, PMC, Epos, ProAc etc etc vil kunne være "tingen" også for endel. Særlig Linn er jo veldig sympatiserende med Naim elektronikk, og lager svært gode høyttalere.

En svært billig høyttaler som "klaffer" med rom og smak vil gjerne være mer tilfredsstillende enn en svært dyr høyttaler som ikke klaffer.
    Derfor vil jeg foreslå en annen innfallsvinkel enn å sette en forhåndsgitt pris; finn frem til merker som virkelig "klaffer", og ta deretter en titt på modellutvalget deres. De fleste høyttalere innen en serie fra en produsent vil kunne ha nogenlunde lik voicing og spredningsmønster; iallefall om det er en god, gammel produsent som har kontroll på alle aspekter ved høyttalerbygging, av det følger at deres egenskaper ikke er tilfeldige, og vil være med i hele serien.

Mvh Vidar P
    Noen som har prøvd annet enn dynamisk prinsipp på Naim? Leste test i HIFI&Musik på Magnepan 1,6qr og den virker spennende, riktignok kun 86db følsomhet men strøken 4 (faktisk 5ohm) impedanse. Noen som tror det kan gå bra? Tenkte i første omgang på min lille NAP90.... :p

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim selv utviklet en elektrostat, men pga høy produksjonskostnad ble den aldri satt i produksjon. Tviler imidlertid på at Maggie har egenskaper som sympatiserer særlig med Naim's PR&T, men det blir vel interessant å prøve :)

Naim vil gjerne ha litt å "sette tennene i", de tekniske specs med følsomhet og impedans er svært lite egnet til å si noe om lettdrevenhet når man ikke tar med aspekter som dynamiske fasevinkler; men det er da bare å prøve. Mine egne Spendor'er har jo enda lavere reell følsomhet, og langt lavere minimumsimpedans... og den lar seg jo drive av en Nait, så da så... :)

Mvh Vidar P

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    man ikke tar med aspekter som dynamiske fasevinkler
    Ser utfra testen i Hifi&Musik at Maggie 1,6 har en så å si flat impedansekurve og ingen fasevinkler overhodet. Omtrent som jeg skulle sette en strek på frihånd med blyant over et ark . Eller som overskriften i testen sier: Summan av lasterna är konstant ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Vidar P skrev:
    man ikke tar med aspekter som dynamiske fasevinkler
    Ser utfra testen i Hifi&Musik at Maggie 1,6 har en så å si flat impedansekurve og ingen fasevinkler overhodet. Omtrent som jeg skulle sette en strek på frihånd med blyant over et ark . Eller som overskriften i testen sier: Summan av lasterna är konstant ;)
    Knapt nok fasevinkler er utrolig gode nyheter for de som vil drive høyttalere med strømsvake forsterkere. Høres ut som en høyttaler som teknisk sett burde være lett å drive mao. Hvordan den låter med musikk er en helt annen sak selvsagt :)

De tekniske specs sier jo ikke annet enn at denne sannsynligvis lar seg drive av de fleste forsterkere som yter over 10-20W i 4 ohm.

Mvh Vidar P

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Tenker du på å A-B'e CDS3/555PS vs MacBook/Benchmark iSaint? Ikke noe problem for meg det, og bring gjerne Stello også Jurassic. Moro med slikt. Ikke noe pling-plong audiofil "testmusikk" da takk, da blir alt så misvisende, bortsett fra det er jeg med som bare det jeg.

Mvh Vidar P
    Det var noe slikt jeg hadde i tankene ja :) Sannsynligvis rått parti, men det vil jo gi oss en pekepinn -> ender vel med CDX2 jakt sikkert ;) Pling-plong musikk har jeg ikke, har vel heller aldri "plaget" deg med slikt? :)

Mvh

Arne Kr

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Vel folkens nå har jeg fått lyttet litt mer på Neat Motive 2. Etter litt flytting rundt omkring så har jeg nå fått dem til å lyde litt bedre. Jeg endte opp med litt over 60cm fra bakvegg for å unngå mest mulig av en skikkelig kul i bunn fra romet. All testing er forøvrig i dag gjort med CD3.5.

Har i dag hørt på litt av hvert, men Blood Sugar Sex Magic cd-en til Red Hot Chili Peppers ble brukt mest i selve sammenlikningen. Motive 2 er hos meg på en måte fyldigere i bunn, men de mangler sjel og fylde i mellomtonen. Dette har nok veldig stor sammenheng med at jeg i lang tid har hatt B&W (og likt det). Hver gang jeg har tatt plugget tilbake til 805S er det noe som faller mer på plass. Kan ikke forklares helt, men jeg føler at Neat tar bort noe jeg liker og at rytmene med Motive 2 ikke blir like fengende. B&W har gjerne litt for mye fylde i mellomtonen, men jeg synes det er et bedre kompromiss...

Til syvende og sist så vel jeg omtale Neat Motive 2 som en god høyttaler selv om jeg ikke får den til å passe helt inn i mitt rom og til min smak. Vil anbefale alle å teste den. En så snerten høyttaler skal man lete lenge etter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Det var noe slikt jeg hadde i tankene ja :) Sannsynligvis rått parti, men det vil jo gi oss en pekepinn -> ender vel med CDX2 jakt sikkert ;) Pling-plong musikk har jeg ikke, har vel heller aldri "plaget" deg med slikt? :)

Mvh

Arne Kr
    Det har du aldri plaget meg med nei :)

E-h; det du beskriver har vel vært ankepunktet som kritikere har hatt ift Neat i alle år, og det er jo beundringsverdig at Neat holder på sin "familie-lyd", til vedvarende glede for fans. Så får heller de som ikke får de til å fylle ut sånn kroppslig sett heller finne en annen høyttaler.
    Som et apropos er vel Spendor vel verdt en lytt for deg da; med sin solide fokus på klangrikdom, PR&T, naturlig skala og levende kroppslighet. Harbeth også forresten.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har brukt formiddagen til lytting på klassisk musikk, Borodin, Glazunov (BBC MM) og disse glimrende opptak gjengis svært overbevisende på Momentum 4i. Mellomtonen savner ikke varme eller glød og bassen er stram, hurtig. Lydbildet er stort (mye større enn på Proac D15). På mere rytmisk musikk (f.eks. Coltrane) er bassen skikkelig stram og hurtig og rytmisk. Og de to 6,5 tommerne går skikkelig dyyypt!

Så jeg kjenner meg ikke helt igjen på e-h's beskrivelse. Men nå er Momentum en nyere høyttaler enn Motive (og langt dyrere). Dessuten kan det hende at NAP 250 med sin flotte mellomtone, passer Momentum som hånd i hanske. Bob Surgeoner hos Neat bruker jo nettopp denne forsterkeren når han utvikler sine høyttalere.

Bassen på Mometum er simpelthen svært overbevisende, og i forhold til D15 renser den skikkelig opp. Hørte på SRV (Texas Flood) i går kveld...litt av en opplevelse.

Forøvrig er jeg meget fornøyd med mine siste oppgraderinger. 282/250.2 er litt av en kombinasjon! Tror at dette er et godt sted å være på Naim stigen...det finnes noe som er bedre, men tror nok at jeg i framtiden heller vil bruke pengene på å utforske/kjøpe mere musikk... :D

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Bra at du er fornøyd costello. Bob Surgeoner postet litt på det gamle Mana-forumet da Mana/Neat samarbeidet om utviklingen av en Mana-Stealth høyttaler som aldri ble satt i produksjon. Det var nesten bare folk med Naimelektronikk som postet der og de brukte stort sett Royd og Neat høyttalere bortsett fra Naims egne for ikke å miste PRaT og andre av Naims egenskaper.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn