Noen uhøytidlige betraktninger etter meg og e-h sin Naim lyttekveld....(det skal nevnes at Bladelius er et merke jeg til daglig selger og det kan dere jo ha i bakhodet selv om jeg selv mener at jeg klarer å være subjektiv uavhengig av relasjoner til jobb. Det er ihvertfall nevnt.)
På testbenken var Nait 5i, SuperNait, Bladelius Tyr og Naim CD5x. Høytalere er mine Gallo Ref 3.1. DAC var SN sin og Audiolab 8000DAC.
Nait 5i imponerte stort til å begynne med. På en del av det tidlige materialet vi spilte på hadde den god kontroll. Men etter å ha switchet litt frem og tilbake ble det ganske tydelig at den hadde litt lite krefter. Den mistet mye definisjon i bunnen og klarte ikke å gjengi nederste oktav. Det føltes til tider som om deler av musikken forsvant litt. I forhold til pris er den VELDIG bra, men kanskje ikke supermatch med høytalerne mine....
SuperNait var jeg veldig veldig spent på og til å begynne med skuffet den faktisk meg noe. Jeg opplevde at CD5x kontra SB3 koplet til SN sin dac skilte en god del. Det var mer dynamikk og liv i CD5x og det var litt mer morro og høre på kontra SB3. Om CD5x kan forsvare prisen er en helt annen diskusjon for forskjellene var ikke så markante, men for meg fortrakk jeg nokså klart CD5x (her var e-h litt uenig med meg om synes ikke det skilte så mye). Men over til SN. Jeg opplever den som den kraftigste av de tre på testbenken. At den slår Nait 5i er ikke så veldig overraskende, men at den skulle oppleves som mer kraftig enn Bladeliusen overrasket meg. Det kom mest av definisjonen i bassen på SN. Denne var i en egen klasse og overrasket enormt positivt. Tyr var merkbart mer fysisk i spillestilen, mens SN var mer raffinert og definert. Mellomtone og diskant kontra Nait 5i skilte ikke så mye klangmessig, men SN spilte med mye større rom og føles som mer livlig. Kall den mer Naim'ete i ljuden.
DAC'en i SN opplevde jeg som jeg som en liten skuffelse. Det er nok litt smak og behag, men jeg foretrakk Audiolab'en da den var litt varmere og fyldigere i lyden, men og en smule mer udefinert. SN sin DAC var litt lys i klangen, og hadde ikke så mye kropp, men opplevdes som SN generelt mer kontrollert og detaljert.
Jeg skal ikke si så mye om Tyr siden det er en Naim tråd, men den manglet litt detaljer nederst kontra SN. Tyr var merkbart varmere og fyldigere i klangen over hele spekteret som oppleves som bedre på noen spor, mens det ble kanskje litt mye på andre spor igjen. Den gjor seg på ingen måte bort, men spillestilen til SN gir den et lite overtak her synes jeg.
CD5x var veldig bra synes jeg. Den er nokså fersk hos meg så jeg skal vente litt med endelig dom, men den oppleves som mye mye bedre enn CD5i såvidt jeg kan huske.
Ikke regn dette som noen konklusjoner på noen måte, men mer mine tanker etter noen timer med lytting til musikk. Folk er meget velkomne til å være uenig med meg.
Savnet jeg noe i dag så var det muligheten til å teste 202/200 opp mot SN. Men den stikka har jeg allerede gitt videre til VidarP
God natt alle sammen...