Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.094
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skal ha noe rask fra tomtomaudio.co.uk

Noen andre som vil være med å ha noe?

S

Stover

Gjest
    C._Alshus skrev:
    Jeg skal ha noe rask fra tomtomaudio.co.uk

Noen andre som vil være med å ha noe?

hicap2 er etter min mening en MYE større oppgradering til 202 enn NApsc, selv om NApsc også er mer enn hørbar.
    Stor prisforskjell også så her balanseres det nok ut endel.

Ved kobling av Naim er det like greit å sette seg ned med manualen med en gang.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En gang i løpet av året håper jeg virkelig å få råd til en combo, 202/200 eller et eller annet som blir mer enn en liten, sideveis oppgradering. Venter bare på at pengene skal fly inn vinduet av seg selv, eller at tomtom sender meg et gavekort eller noe slikt ;D

Stover: Leser mannfolk manualer før de virkelig må, da?

Edit: Har du kommet noe lenger med vinyl, Stover?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.094
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ekte mannfolk både gråter og leser manualer. ;)

Norske nisser gjør ingen av delene.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    C._Alshus skrev:
    Ekte mannfolk både gråter og leser manualer. ;)

Norske nisser gjør ingen av delene.
    Sara McLachlan får meg til å gråte :D

S

Stover

Gjest
    MaHa skrev:
    En gang i løpet av året håper jeg virkelig å få råd til en combo, 202/200 eller et eller annet som blir mer enn en liten, sideveis oppgradering. Venter bare på at pengene skal fly inn vinduet av seg selv, eller at tomtom sender meg et gavekort eller noe slikt ;D

Meg fortalt, fra kilde.
    Supernait om du tenker kombinert flere enn 2 kanaler, 202-200 ved reint musikkoppsett.
    Vel?

Kort skrevet i UK hifi magasin. Supernait med cdx2, sammenlignet med SN og Apple pc (husker ikke formatet) ga ifølge Naim 80% av opplevelsen til fordel cdx2 slik jeg forstod. 90% ifølge bladet selv.
    Mon tro hvor lenge man lyttet og til hva?

Menn leser ikke manualer før de må nei, men som innsteg til Naimverdenen må man bare.
    Lærer imidlertid fort og det er lenge siden manualen var fremme.

lp12 ankommer neste helg. Jeg er ambivalent, men gleder meg mest.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hmm

Vel, her er det stereo som gjelder. Og, jeg kommer ikke til å vurdere annen kilde enn cd/vinyl.
    Blande pc inn i dette blir rent blasfemisk, synes jeg. Men, nå er jeg også gammeldags når
    det gjelder slikt.
    Gleder meg til å høre om Lp12. Selv skal jeg i gang ikveld med å montere silikontrau på platespilleren,
    alt må justeres på nytt igjen, men pytt pytt. Det blir nok verdt det.
    Og så skal Vidars gamle babyer få litt mer sand i seg, den har fått stå en stund så jeg er
    helt sikker på at den er tørr. Etter det skal de få litt velfortjent body-lotion, nærmere sagt vaselinolje ;D

Stover skrev:
    MaHa skrev:

Meg fortalt, fra kilde.
    Supernait om du tenker kombinert flere enn 2 kanaler, 202-200 ved reint musikkoppsett.
    Vel?

Kort skrevet i UK hifi magasin. Supernait med cdx2, sammenlignet med SN og Apple pc (husker ikke formatet) ga ifølge Naim 80% av opplevelsen til fordel cdx2 slik jeg forstod. 90% ifølge bladet selv.
    Mon tro hvor lenge man lyttet og til hva?

Menn leser ikke manualer før de må nei, men som innsteg til Naimverdenen må man bare.
    Lærer imidlertid fort og det er lenge siden manualen var fremme.

lp12 ankommer neste helg. Jeg er ambivalent, men gleder meg mest.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det var godt å høre ;)

Vaselinolje brukes til alt av vedlikehold, og er en giftfri impregnering. Kan brukes til alt fra glassfiber til lær og treverk. Dette ble rett og slett en vass møbelpolish.

Stover skrev:
    Kan du utdype?
    Jeg skjønner at det er h.t det er snakk om, bare så det er nevnt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vel. Litt av kveldens prosjekter stanset seg selv ganske radig. Skruene til pu'en var for korte, hvor ble de lange av?? Fikk ikke montert ekstra headshell. Hadde heldigvis en kompis på besøk, fikk fylt på sand. Resultat: noe borte, en del nytt. Mer pr&t? Jo, tror a' det. Mer sammenheng, litt mindre "buldre" bass, litt dypere utstrekning, litt roligere hele veien umiddelbart, men helt klart mer melodi rent generelt.
    Platespiller får vi ta om litt.
    Men, moro har det vært! :D

S

Stover

Gjest
    Oppleves som å være på konsert. Fantastisk.
    Anbefales!

Hører til i musikktråden, men..........det spilles med Naim.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.094
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bare ett spor til.

Det spiller så uanstrengt, voksent, naturlig, analogt. Musikken bare er der.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Bare ett spor til.

Det spiller så uanstrengt, voksent, naturlig, analogt. Musikken bare er der.
    :D

Opplever det samme selv jo lengre opp på Naim-stigen jeg klatrer!

Særlig XPS skal ha mye av æren for dette. Den forvandler CDX2 til en mye mere voksen kilde og ikke bare en "boogie maskin". 250.2 spiller mere rør-aktig og stooort, uten å miste PRaT. Og så har den overflod av krefter i forhold til 200. Og endelig 282 som i forhold til 202 fjerner grums og slør og slipper flere detaljer igjennom.

Enda et stykke igjen til Audio Research's Ref-serie, som med sin stålkontroll og soundstage imponerte stort hjemme hos meg. Men om det gir mer musikkglede på lengre sikt er en annen sak... :-\

Spørsmålet jeg stiller meg er om det er verdt å investere i 555PS (og beholde CDX2) eller se etter en CDS3 (og beholde XPS2).

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Dere begynner virkelig å komme opp på bra nivå når det gjelder kilder, gutter ;)

Fikk meg en liten bakoversveis her i helgen, og opplevde nok for første gang hva det vil si med source first tankegang hele veien. Var og kjøpte høyttalere brukt i helgen som skal brukes til tv'en og stueanlegget. Men, før det kobles på plass, er de på gjesteopptreden i lytterommet. Vi snakker om Monitor Audio Silver S1 på noen Soundstyle stativer. Plassert rett innenfor gulvhøyttalerne, ca vinkelrett på bakvegg, og ikke noe mer enn det.
    Snakk om høyttaler! Disse koster altså 4400,- nye uten stativer, og spiller så herlig. Litt varme, kjempeoppløste i mellomtonen, og full fokus på musikk. Disse kunne jeg faktisk beholdt som hovedhøyttaler en stund og vært temmelig lykkelig, det er jeg ikke i tvil om.
    Uansett; poenget er at dette viser til fulle at en lavt priset høyttaler med en minimum av oppløsthet, er i stabd til å vise hva som bor oppover i kjeden til fulle. Dette var virkelig moro.

Har også vært på snarvisitt hos impulse i helgen. Han har de legendariske Impulse H2 hornene, på et temmelig eksotisk røroppsett med den nydelige Luxman Pd350 som analogkilde. Herregud, dette spilte nydelig. Rør er ikke dumt når man kommer på dette nivået, jeg var totalt opphengt i musikken. Det sto ikke tilbake for et hvilket som helst svinedyrt oppsett og vel så det.
    Fått meg til å tenke litt; i mitt oppsett er det nå kanskje litt mangel på "farger" kontra tempo og timing. Mer blackseries kan evt bøte på dette? Den tid, den sorg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Maha; i mine ører er den aller største forskjellen på black reference og olive nettopp dette med klangfarger; mens olive og CB imo var/er litt sorthvitt så byr black reference på klangfarger så det holder... så sant at man bruker høyttalere som sympatiserer; der er ikke akkurat f.eks SBL og slike høyttalere noe sikkert kort i mine ører... morsomme og engasjerende som de er, de var også alltid kritisert for sin noe sorthvite gjengivelse. Ikke for å fornærme noen eiere, heller for å bidra til å balansere den ubetingede positive omtale de har blitt til del i denne tråden; olive og de assosierte høyttalere ble alltid godt likt for sin PR&T etc, men alltid kritisert på sin relative (for prisklassen) mangel på realistiske klangfarger og klangrikdom. Nokså spot-on spør du meg.
    Noen interesserer seg for slike ting, ikke minst folk som er vant til klangen fra akustiske instrumenter; og det er ikke uten grunn at black er så populære som Naim aldri før har vært. Velvel, nok om det.

S1 er fascinerende høyttalere med god elektronikk; de har imponert meg totalt her hjemme også. Man kan nesten begynne å lure på hvorfor man skal punge ut mer...

Har akkurat forhåndsbestilt en SuperLine fra Naim... tar sjansen uhørt; men relativt sikre kilder vil ha det til at den låter helt suverent med power fra NAC552 eller SuperCap2. Gleder meg :)

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    Maha; i mine ører er den aller største forskjellen på black reference og olive nettopp dette med klangfarger; mens olive og CB imo var/er litt sorthvitt så byr black reference på klangfarger så det holder... så sant at man bruker høyttalere som sympatiserer; der er ikke akkurat f.eks SBL og slike høyttalere noe sikkert kort i mine ører... morsomme og engasjerende som de er, de var også alltid kritisert for sin noe sorthvite gjengivelse. Ikke for å fornærme noen eiere, heller for å bidra til å balansere den ubetingede positive omtale de har blitt til del i denne tråden; olive og de assosierte høyttalere ble alltid godt likt for sin PR&T etc, men alltid kritisert på sin relative (for prisklassen) mangel på realistiske klangfarger og klangrikdom. Nokså spot-on spør du meg.
    Noen interesserer seg for slike ting, ikke minst folk som er vant til klangen fra akustiske instrumenter; og det er ikke uten grunn at black er så populære som Naim aldri før har vært. Velvel, nok om det.

S1 er fascinerende høyttalere med god elektronikk; de har imponert meg totalt her hjemme også. Man kan nesten begynne å lure på hvorfor man skal punge ut mer...

Har akkurat forhåndsbestilt en SuperLine fra Naim... tar sjansen uhørt; men relativt sikre kilder vil ha det til at den låter helt suverent med power fra NAC552 eller SuperCap2. Gleder meg :)

Mvh Vidar P
    Hei,

Uenig i det du skriver. Det kommer vel an på hvilke Olive/CB Naimprodukter man sammenligner med. CB-Naim går jo for å være såpass varmtlydende at det passer for de som vil ha Naim, men egentlig ikke liker merket ;)
    MaHA's "problem" tror jeg er kombinasjonen Nait5i/CDX. Temmelig frampå begge to.
    Og, SBL er ikke en høyttaler for alle, men låter ikke som du beskriver dem imo.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    CDX2 er en god del mer frempå og "brightly lit" i mellomtonen enn CD5i. I mine ører iallefall. Tviler sterkt på at det er problemet, både CDX2 og CD5i har allikevel rikt med klangfarger uavhengig av hvor langt frempå musikerne kommer; CD5i har spilt svært så klangrikt og balansert her, ja faktisk synes jeg personlig at den er veldig klangrik for prisklassen. Hvordan vet du forresten hvordan SBL har spilt hjemme hos de som har andre meninger enn deg selv om den? Jeg refererer til den typiske kritikk som har blitt disse høyttalerne til del opp gjennom årene; og som jeg forstår. Men SBL har ingenting med MaHa å gjøre uansett. Men det er interessant med forskjellige innfallsvinkler.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Rør er ikke dumt når man kommer på dette nivået, jeg var totalt opphengt i musikken. Det sto ikke tilbake for et hvilket som helst svinedyrt oppsett og vel så det.
    Fått meg til å tenke litt; i mitt oppsett er det nå kanskje litt mangel på "farger" kontra tempo og timing. Mer blackseries kan evt bøte på dette? Den tid, den sorg.
    Du er absolutt inne på noe vesentlig. MaHa.

202/200 er en flott kombinasjon, men heller ikke på dette nivået synes jeg Naim klarte å gjengi klangfarger på samme måte som rørforsterkere. Verken via ProAc eller Neat.
    282/250 derimot, overrasker med masse klangfarger til å være transistorforsterkere. Nesten på nivå med rørforsterkeri. Og allikevel med PRaT.. :D

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vel, for å oppklare litt. Cd5i hadde kanskje bittelitt mer klangfarger hos meg enn cdx, men den var på ingen måte ellers i nærheten av like god. Nait5i kombinert med min platespiller spiller derimot klangfarger i massevis. Ja, jeg tror cdx kan være med på å bidra til denne fokusen på prat kontra "de andre" aspektene. For all del, cdx har klangfarger og slikt den og, det er bare ikke sikkert at den har forutsetninger for å vise alle sine egenskapene hos meg. For the record; det å være frempå i spillemåte er imo intet hinder for å vise klangfarger, den ser jeg ikke helt. Det går nok mer på hvor lenge man orker en lytteøkt av gangen, og hvordan man oppfatter en fremførelse. Når det er sagt, så kan cdx ha en ørliten tendens til å korte ned disse øktene litt, men det er jo også noe som er velkjent kritikk mot den. Den bør ha cdx for å "riste" av seg denne tendensen, så jeg har ingen grunn til å være overrasket ;)
    Dette Vidar er inne på med naturtro klang i forhold til instrumenter osv er nok det eneste lille jeg savner pr idag. Det er unektelig en stor del av hvordan man oppfatter en fremførelse. Men, ikke mer enn at jeg foreløpig slår meg til ro med tingenes tilstand.

Spennende med SuperLine, Vidar, meget spennende. Forøvrig artig at både du og costello skjønner hvor jeg vil hen med disse beskrivelsene, da er det mao ikke bare nevroser :D

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    CDX2 er en god del mer frempå og "brightly lit" i mellomtonen enn CD5i. I mine ører iallefall. Tviler sterkt på at det er problemet, både CDX2 og CD5i har allikevel rikt med klangfarger uavhengig av hvor langt frempå musikerne kommer; CD5i har spilt svært så klangrikt og balansert her, ja faktisk synes jeg personlig at den er veldig klangrik for prisklassen. Hvordan vet du forresten hvordan SBL har spilt hjemme hos de som har andre meninger enn deg selv om den? Jeg refererer til den typiske kritikk som har blitt disse høyttalerne til del opp gjennom årene; og som jeg forstår. Men SBL har ingenting med MaHa å gjøre uansett. Men det er interessant med forskjellige innfallsvinkler.

Mvh Vidar P
    Jeg referer til MaHa's CDX (ikke CDX2) sammen med Nait5i. Nait5i låter temmelig likt 112x/150x som jeg brukte sammen med akkurat den samme CDX'n MaHa har nå. Det var ingen enkel oppgave klangmessig sammen med Epos M12 eller Ariva som jeg hadde da. Med denne spilleren fikk jeg gode resultater med Nait5/Flatcap, 202/Napsc og 72/HiCap. 72/Hicap/250 er og forblir en favoritt pga at den låter ganske varmt og kombinasjonen er faktisk god på å formidle klanger. Det samme med 32-5/Hi/250 selv om denne er litt skarpere i spillestilen.
    Med SBL har jeg ikke klart å få de til å lyde slik du skisserer med noen Naimkombinasjon, ikke engang med høyttalerne en meter fra bakveggen. Diskuterte dette med Alshus nylig og han sitter med de samme inntrykkene. Finnes det klangfarger er SBL kjappe med å formidle dem. Ariva f.eks er en skarp, kjølig og pågående høyttaler i forhold til SBL.
    IMHO ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere låter så forskjellig fra rom til rom at det nesten blir håpløst å skissere hvordan et sett vil låte i et annet rom. Imo.
    Det du hører hjemme hos deg er akkurat slik det er, så der har du nok helt rett. Jeg har ikke hørt mye SBL, og det er lenge siden, men i de rommene husker jeg en noget tørr, rask og litt sorthvit klang. Men for all del; folk mener så mye og mangt om høyttalere, jeg også, bl.a mener noen at mine S9e er altfor basskraftige; det er de ikke i mitt rom, så skal man uttale seg om egenskaper i en høyttaler så blir det liksom litt meningsløst isolert sett uten å ta med rommet.

Ellers et poeng å skille hvor langt frempå musikerne kommer ifra dette med klangfarger imo, sånn som MaHa sier. Jeg ser heller ikke at de to variablene har særlig med hverandre å gjøre.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    Ellers et poeng å skille hvor langt frempå musikerne kommer ifra dette med klangfarger imo, sånn som MaHa sier. Jeg ser heller ikke at de to variablene har særlig med hverandre å gjøre.

Mvh Vidar P
    Selv med Naim kan det bli for mye av det gode. Isolert sett er både CDX og Nait5i gode produkter (Nait5i er Naims beste entrylevel integrerte til dags dato imo, har ikke hørt 5i-2). Ingen av dem briljerer på klangfarger imo og begge har en litt skarp og frampå lydsignatur, særlig CDX trenger tilførsel av varme, klang og tilbakelenthet den kan få på forsterkersiden og på høyttalersiden. Det er en spesiell og litt vrien spiller som i første rekke vektlegger boogie og PRaT, selv med XPS. Poenget er at med akkurat denne spilleren kan man treffe eller bomme mht matchinga med utstyr fra CB, Olive og til og med fra den nye serien.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Blir dette nevroser, eller er det faktisk ganske viktig?
    Altså, i mine siste oppsett så har jeg meget forenklet sagt opplevd at det er grunnbegrepet pr&t som får meg til å sette meg litt fremover, spille mye luftgitar og følge med i hver eneste sving. Ufattelig moro, men også litt slitsomt?
    Når det kommer til instrumentklang og harmonier, så er jo ikke det noe man diskuterer like mye i naim-kretser. Men, imo er det nettopp dette som sper på det essensielle ekstra som gjør at man ikke bare får rockefot, men også blir emosjonelt engasjert, og at nakkehårene også reiser seg, og derfor gjør at totalopplevelsen samlet sett blir musikalsk troverdig i høyere grad enn hva disse enkeltparameterne alene og isolert sett er i stand til. Det er jo nettopp her rør har sin force, imo.

costello skrev:
    Timbre: The Color of Music: http://cnx.org/content/m11059/latest/

og denne:

http://www.colorcube.com/articles/music/music.htm

Kommer vel under kategorien hi-fi nevroser og litt OT igrunnen, men interessant.

mvh

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Kan vel også være en tanke at Olive utstyr er ment til å matches med annet Olive utstyr? PS! Jeg har ikke stor oversikt over alt dette med klangfarger, osv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Selv med Naim kan det bli for mye av det gode. Isolert sett er både CDX og Nait5i gode produkter (Nait5i er Naims beste entrylevel integrerte til dags dato imo, har ikke hørt 5i-2). Ingen av dem briljerer på klangfarger imo og begge har en litt skarp og frampå lydsignatur, særlig CDX trenger tilførsel av varme, klang og tilbakelenthet den kan få på forsterkersiden og på høyttalersiden. Det er en spesiell og litt vrien spiller som i første rekke vektlegger boogie og PRaT, selv med XPS. Poenget er at med akkurat denne spilleren kan man treffe eller bomme mht matchinga med utstyr fra CB, Olive og til og med fra den nye serien.
    Det har du nok sikkert rett i. Men bær i minne at MaHa også har en annen kilde, en Townshend platespiller; sammenlikning av cd-spilleren og platespilleren vil kunne sette CDX i perspektiv der, og dersom denne litt lave klangfargingen ikke er et problem på platespilleren, så vil jo CDX kunne holdes mistenkt. Det kan kanskje MaHa utdype?

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    CDX2, både med og uten xps2 bærer ingen preg av lyttetretthet. Kun veldig god innsikt. Har ikke hørt CDX.

Tror jeg har vært heldig med matchen og rommet denne gangen + litt nedsatt hørsel i det kritiske området ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ikke så god å beskrive alt dette, men nå mens jeg sitter her med Beethovens Sonaten für Klavier i bakgrunnen på Cbs med Glenn Gould, så slår det vel meg at platespilleren rett og slett er i stand til å dra mer følelse ut av fremførelsen, litt mer av egenskaper som rom og slike ting, men på en helt naturlig måte, ikke hifi-ish i det hele tatt. Jeg blir veldig opphengt i selve variasjonene og melodiflyten i innspillingen, mens samme innspilling på cdx kanskje ville dissekert det mer og gjort det hele litt bråere og "hakkete", og fokusert mer på tempoendringer og slikt uten å ha gitt meg det samme følelsesaspekteret. Dette blir jo litt gjetting, men iom at jeg kjenner platespilleren min best, så kan jeg bare konstatere at den så langt gir litt mer følelse av hva musikeren prøver å formidle, kontra selve oppbyggingen av rytmen. Dårlig forklart dette her, kanskje.

Så, til litt av selve cluet: Nait5i viser seg mer eller mindre likegyldig i denne sammenheng, og snur seg umiddelbart etter hva den blir foret med. Den er i mine øyne i like god stand til å vise hva platespilleren gjør som hva cdx gjør. Mao er den temmelig gjennomsiktig på kilde, og derfor synes jeg ikke den bidrar så mye med å forsterke de ankepunktene man kan ha mot cdx og dens eventuelle mangel på følelsesregister. Den er jo av flere enn meg beskrevet som veldig direkte i lyden, og det blir jo nødvendigvis på godt og vondt. Paret med min platespiller får den det analogpreget den trenger, med cdx får den kanskje litt mye av det gode akkurat på mine faste, avslørende høyttalere, men kanskje litt mer tilgivelig på noen nyanskaffede stativere. Understreker at dette er i mitt rom, med mine høyttalere, med mine kabler og med min musikk. Og, som nevnt med en rimelig modell av MA som jeg spiller på akkurat nå. De er allikevele noen rakkere av noen følelsesformidlere, så helt på jordet kan ikke disse inntrykkene være, bare litt vanskelige å beskrive når man ikke har enorm ballast som voksen hifi-interessert :D

Vidar P skrev:
    Svein skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Det har du nok sikkert rett i. Men bær i minne at MaHa også har en annen kilde, en Townshend platespiller; sammenlikning av cd-spilleren og platespilleren vil kunne sette CDX i perspektiv der, og dersom denne litt lave klangfargingen ikke er et problem på platespilleren, så vil jo CDX kunne holdes mistenkt. Det kan kanskje MaHa utdype?

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Cluet er matching ;) Du har tydeligvis to kilder som spiller i hver sin retning. CDX spiller utmerket med en 202/Hi/Napsc eller 72/Hi. 72/Hi har mer klangfarger (eller er det rett og slett farging?) og spillere varmere enn 202. Velvel, tilbake til NRK P3.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Hører vi på musikalske fremførelser, eller klangfarger? ;)
    Musikkinteresserte er jo ofte interessert i klangen fra instrumenter; greit å høre klangegenskapene til Heifetz's instrument også, ikke bare teknikken hans? Du kan iallefall være trygg på at for Heifetz var det et stort poeng å få akkurat den rette klangen ut av fiolinen sin. For ikke snakke om f.eks Coltrane... han kunne holde på å øve fra morgen til kveld bare for å få til akkurat den rette klangen i et lite musikkfragment.
    Det er jo et stort poeng at det er forskjellig klang i forskjellige instrumenter, Bösendorfer vs Steinway & Sons for å ta et eksempel. Treblåserekka i et symfoniorkester. De forskjellige messingene. Jeg tror neppe det er hensiktsmessig i å avfeie slikt som hifinevrosa; klangfarger er en integrert og viktig del av mye musikk :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Synes MaHa på en grei måte forklarer forskjellene mellom analog og digital lyd. Lite nytt i dette. Og derfor er det jo flere og flere som går analog igjen. De fleste remastrede gjenutgivelser er håpløst komprimerte og låter litt sånn på den måten MaHa skisserer ovenfor. Kaldt, mekanisk og uten særlig dynamikk. Så ikke skyld det på CDX eller Naim som sådan.

Men det er ikke tvil om at det allikevel blir bedre jo lengre opp i Naim-hierkariet man kommer! Muligens skal man helt opp på CDS2/3 nivået før CD-lyden kan sammenlignes med vinyl?

Mottok denne http://www.2l.no/sampler2007/norsk.html for noen dager siden. Og disse opptakene er noe av det beste jeg har hørt på CD-mediet. På disse opptakene er det virkelig snakk om klangfarger og naturtrohet. CDX2/XPS2/282/HICAP/NAPSC2/250.2/HILINE og Neat Momentum 4i klarer virkelig å formidle dette på en slik måte at jeg glemmer rørforsterkere for en stund... :D

Hjemme hos meg mener jeg å huske at CDX2 kunne være litt mekanisk og kjølig i sin spillestil, men XPS2 og senere HiLine fikk den til å høres mere analog ut.

Har ikke hørt CDX. Men dette med matching, som også Svein er inne på, er uhyre viktig. Mulig at det ikke er så bra å blande olive-Naim med black-Naim.
    Hva vet jeg?

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Hører vi på musikalske fremførelser, eller klangfarger? ;)
    Synes Vidar P. svarte eksemplarisk på dette.

Klangfarger er absolutt en del av musikkopplevelsen!

Viktig å høre om det er er en Gibson eller Fender det spilles på!!

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.094
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det var vel ment mest som en spøk, jamfør denne quoten:

Vidar P skrev:
    g-h; man lytter jo til musikalske fremførelser, ikke til krefter, dynamikk og trykk.

;)

Men, bra svar, som vanlig.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tror kanskje vi trekker det litt langt nå. Jeg har på ingen måte sagt at cdx er hard, kald, mekanisk og udynamisk, tvert imot. Cdx er en fantastisk spiller, og den spiller analogt (dårlig ord) som bare det. Men, den kan ha en ørliten tendens til å få de fleste plater til å være litt rå og liveaktige, men det er jo ikke nødvendigvis bare negativt. Sammenlignet med platespilleren kan man finne visse mangler på enkelte aspekter i mitt oppsett akkurat nå, i særlig grad dette med klangstrukturer. Jeg spilte et nydelig stykke på morgenen idag på vinyl, Bach på klassisk gitar av Julian Bream fra 1967 på Rca Victor Red Seal. Dette er uhyre kompleks gitarmusikk, og det er ikke mange gitaristene som er i stand til dette på så høyt nivå. Men, alle disse små og helt naturlige klangforskjellene i gitaren ettersom styrke og plassering av fingre på hals og strenger varierte, det kom fram på en annen måte enn det cdx ville ha vist meg, den ville fokusert mer på bare tempoendringene og derfor kanskje gjort stykket mer preget av det. Men, det gjør den på ingen måte dårligere, det bare sier noe om hvordan den fremfører musikk, og hva man bør være oppmerksom på.
    Jeg er fornøyd som bare det med spilleren, og har simpelthen forklart hva jeg skulle ønske var enda bedre hvis jeg skulle endret på noe.
    Det hører også med til historien at det står hektet på en nesten ny signalkabel som jeg vet fra før av kan bruke ganske lang tid på å slippe det lande nypreget, så litt tid må man ta til hjelp her.

Jeg undres litt når man spør om dette med klangfarger og musikk: tenk noen år tilbake, var ikke nettopp det å få til troverdig klang og fremførelse litt av grunnen til at man gikk fra å være musikkinteressert til også å være hifi-interessert? Et eksempel: jeg var på en kirkekonsert i førjulen med et strykeorkester som spilte sammen med Anne Grete Preus. En flott konsert forøvrig, men når jeg så kom hjem og ville høre på Preus, så var det jo hvordan instrumentene på konserten lød, og hvordan klangen i hennes stemme var, jeg håpet på å komme så nærme som mulig, ikke bare hvordan det var bygd opp rent rytmisk. Altså, kombinasjonen av disse to aspektene, det er jo det som blir musikk, ikke bare det ene alene?

@costello: hvis man må så langt opp på naimstigen som du sier for å få til "analog" lyd, da gir jeg meg her og nå, jeg føler nemlig at jeg har fått det til allerede ;)

edit: ser nå at dette med klangfarger var litt ment som spøk, så les svaret mitt med det som utgangspunkt, da. :)

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Klangfarger er absolutt en del av musikkopplevelsen!

Viktig å høre om det er er en Gibson eller Fender det spilles på!!
    Dette må være for de innvidde få :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn