C._Alshus skrev:Jeg skal ha noe rask fra tomtomaudio.co.uk
Noen andre som vil være med å ha noe?
Sara McLachlan får meg til å gråteC._Alshus skrev:Ekte mannfolk både gråter og leser manualer.
Norske nisser gjør ingen av delene.
Meg fortalt, fra kilde.MaHa skrev:En gang i løpet av året håper jeg virkelig å få råd til en combo, 202/200 eller et eller annet som blir mer enn en liten, sideveis oppgradering. Venter bare på at pengene skal fly inn vinduet av seg selv, eller at tomtom sender meg et gavekort eller noe slikt ;D
Stover: Leser mannfolk manualer før de virkelig må, da?
Edit: Har du kommet noe lenger med vinyl, Stover?
Stover skrev:Meg fortalt, fra kilde.MaHa skrev:En gang i løpet av året håper jeg virkelig å få råd til en combo, 202/200 eller et eller annet som blir mer enn en liten, sideveis oppgradering. Venter bare på at pengene skal fly inn vinduet av seg selv, eller at tomtom sender meg et gavekort eller noe slikt ;D
Stover: Leser mannfolk manualer før de virkelig må, da?
Edit: Har du kommet noe lenger med vinyl, Stover?
Supernait om du tenker kombinert flere enn 2 kanaler, 202-200 ved reint musikkoppsett.
Vel?
Kort skrevet i UK hifi magasin. Supernait med cdx2, sammenlignet med SN og Apple pc (husker ikke formatet) ga ifølge Naim 80% av opplevelsen til fordel cdx2 slik jeg forstod. 90% ifølge bladet selv.
Mon tro hvor lenge man lyttet og til hva?
Menn leser ikke manualer før de må nei, men som innsteg til Naimverdenen må man bare.
Lærer imidlertid fort og det er lenge siden manualen var fremme.
lp12 ankommer neste helg. Jeg er ambivalent, men gleder meg mest.
Kan du utdype?vaselinolje
Stover skrev:Kan du utdype?vaselinolje
Jeg skjønner at det er h.t det er snakk om, bare så det er nevnt.
Interessant. Takk for info.Vidar P skrev:http://www.arcus-kjemi.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=168
Supert stoff. Har holdt bl.a mine høyttalere, platespillere og annet treverk som nye i tiårsvis. Og holdt marsjstøvlene tette, skinnjakkene myke og sterke, benkeplater flekkavvisende, motorsykler blanke etc etc.
Mvh Vidar P
C._Alshus skrev:Bare ett spor til.
Det spiller så uanstrengt, voksent, naturlig, analogt. Musikken bare er der.
Hei,Vidar P skrev:Maha; i mine ører er den aller største forskjellen på black reference og olive nettopp dette med klangfarger; mens olive og CB imo var/er litt sorthvitt så byr black reference på klangfarger så det holder... så sant at man bruker høyttalere som sympatiserer; der er ikke akkurat f.eks SBL og slike høyttalere noe sikkert kort i mine ører... morsomme og engasjerende som de er, de var også alltid kritisert for sin noe sorthvite gjengivelse. Ikke for å fornærme noen eiere, heller for å bidra til å balansere den ubetingede positive omtale de har blitt til del i denne tråden; olive og de assosierte høyttalere ble alltid godt likt for sin PR&T etc, men alltid kritisert på sin relative (for prisklassen) mangel på realistiske klangfarger og klangrikdom. Nokså spot-on spør du meg.
Noen interesserer seg for slike ting, ikke minst folk som er vant til klangen fra akustiske instrumenter; og det er ikke uten grunn at black er så populære som Naim aldri før har vært. Velvel, nok om det.
S1 er fascinerende høyttalere med god elektronikk; de har imponert meg totalt her hjemme også. Man kan nesten begynne å lure på hvorfor man skal punge ut mer...
Har akkurat forhåndsbestilt en SuperLine fra Naim... tar sjansen uhørt; men relativt sikre kilder vil ha det til at den låter helt suverent med power fra NAC552 eller SuperCap2. Gleder meg
Mvh Vidar P
Du er absolutt inne på noe vesentlig. MaHa.MaHa skrev:Rør er ikke dumt når man kommer på dette nivået, jeg var totalt opphengt i musikken. Det sto ikke tilbake for et hvilket som helst svinedyrt oppsett og vel så det.
Fått meg til å tenke litt; i mitt oppsett er det nå kanskje litt mangel på "farger" kontra tempo og timing. Mer blackseries kan evt bøte på dette? Den tid, den sorg.
Jeg referer til MaHa's CDX (ikke CDX2) sammen med Nait5i. Nait5i låter temmelig likt 112x/150x som jeg brukte sammen med akkurat den samme CDX'n MaHa har nå. Det var ingen enkel oppgave klangmessig sammen med Epos M12 eller Ariva som jeg hadde da. Med denne spilleren fikk jeg gode resultater med Nait5/Flatcap, 202/Napsc og 72/HiCap. 72/Hicap/250 er og forblir en favoritt pga at den låter ganske varmt og kombinasjonen er faktisk god på å formidle klanger. Det samme med 32-5/Hi/250 selv om denne er litt skarpere i spillestilen.Vidar P skrev:CDX2 er en god del mer frempå og "brightly lit" i mellomtonen enn CD5i. I mine ører iallefall. Tviler sterkt på at det er problemet, både CDX2 og CD5i har allikevel rikt med klangfarger uavhengig av hvor langt frempå musikerne kommer; CD5i har spilt svært så klangrikt og balansert her, ja faktisk synes jeg personlig at den er veldig klangrik for prisklassen. Hvordan vet du forresten hvordan SBL har spilt hjemme hos de som har andre meninger enn deg selv om den? Jeg refererer til den typiske kritikk som har blitt disse høyttalerne til del opp gjennom årene; og som jeg forstår. Men SBL har ingenting med MaHa å gjøre uansett. Men det er interessant med forskjellige innfallsvinkler.
Mvh Vidar P
Selv med Naim kan det bli for mye av det gode. Isolert sett er både CDX og Nait5i gode produkter (Nait5i er Naims beste entrylevel integrerte til dags dato imo, har ikke hørt 5i-2). Ingen av dem briljerer på klangfarger imo og begge har en litt skarp og frampå lydsignatur, særlig CDX trenger tilførsel av varme, klang og tilbakelenthet den kan få på forsterkersiden og på høyttalersiden. Det er en spesiell og litt vrien spiller som i første rekke vektlegger boogie og PRaT, selv med XPS. Poenget er at med akkurat denne spilleren kan man treffe eller bomme mht matchinga med utstyr fra CB, Olive og til og med fra den nye serien.Vidar P skrev:Ellers et poeng å skille hvor langt frempå musikerne kommer ifra dette med klangfarger imo, sånn som MaHa sier. Jeg ser heller ikke at de to variablene har særlig med hverandre å gjøre.
Mvh Vidar P
costello skrev:Timbre: The Color of Music: http://cnx.org/content/m11059/latest/
og denne:
http://www.colorcube.com/articles/music/music.htm
Kommer vel under kategorien hi-fi nevroser og litt OT igrunnen, men interessant.
mvh
Det har du nok sikkert rett i. Men bær i minne at MaHa også har en annen kilde, en Townshend platespiller; sammenlikning av cd-spilleren og platespilleren vil kunne sette CDX i perspektiv der, og dersom denne litt lave klangfargingen ikke er et problem på platespilleren, så vil jo CDX kunne holdes mistenkt. Det kan kanskje MaHa utdype?Svein skrev:Selv med Naim kan det bli for mye av det gode. Isolert sett er både CDX og Nait5i gode produkter (Nait5i er Naims beste entrylevel integrerte til dags dato imo, har ikke hørt 5i-2). Ingen av dem briljerer på klangfarger imo og begge har en litt skarp og frampå lydsignatur, særlig CDX trenger tilførsel av varme, klang og tilbakelenthet den kan få på forsterkersiden og på høyttalersiden. Det er en spesiell og litt vrien spiller som i første rekke vektlegger boogie og PRaT, selv med XPS. Poenget er at med akkurat denne spilleren kan man treffe eller bomme mht matchinga med utstyr fra CB, Olive og til og med fra den nye serien.Vidar P skrev:Ellers et poeng å skille hvor langt frempå musikerne kommer ifra dette med klangfarger imo, sånn som MaHa sier. Jeg ser heller ikke at de to variablene har særlig med hverandre å gjøre.
Mvh Vidar P
Vidar P skrev:Det har du nok sikkert rett i. Men bær i minne at MaHa også har en annen kilde, en Townshend platespiller; sammenlikning av cd-spilleren og platespilleren vil kunne sette CDX i perspektiv der, og dersom denne litt lave klangfargingen ikke er et problem på platespilleren, så vil jo CDX kunne holdes mistenkt. Det kan kanskje MaHa utdype?Svein skrev:Selv med Naim kan det bli for mye av det gode. Isolert sett er både CDX og Nait5i gode produkter (Nait5i er Naims beste entrylevel integrerte til dags dato imo, har ikke hørt 5i-2). Ingen av dem briljerer på klangfarger imo og begge har en litt skarp og frampå lydsignatur, særlig CDX trenger tilførsel av varme, klang og tilbakelenthet den kan få på forsterkersiden og på høyttalersiden. Det er en spesiell og litt vrien spiller som i første rekke vektlegger boogie og PRaT, selv med XPS. Poenget er at med akkurat denne spilleren kan man treffe eller bomme mht matchinga med utstyr fra CB, Olive og til og med fra den nye serien.Vidar P skrev:Ellers et poeng å skille hvor langt frempå musikerne kommer ifra dette med klangfarger imo, sånn som MaHa sier. Jeg ser heller ikke at de to variablene har særlig med hverandre å gjøre.
Mvh Vidar P
Mvh Vidar P
Musikkinteresserte er jo ofte interessert i klangen fra instrumenter; greit å høre klangegenskapene til Heifetz's instrument også, ikke bare teknikken hans? Du kan iallefall være trygg på at for Heifetz var det et stort poeng å få akkurat den rette klangen ut av fiolinen sin. For ikke snakke om f.eks Coltrane... han kunne holde på å øve fra morgen til kveld bare for å få til akkurat den rette klangen i et lite musikkfragment.C._Alshus skrev:Hører vi på musikalske fremførelser, eller klangfarger?
Synes Vidar P. svarte eksemplarisk på dette.C._Alshus skrev:Hører vi på musikalske fremførelser, eller klangfarger?
Vidar P skrev:g-h; man lytter jo til musikalske fremførelser, ikke til krefter, dynamikk og trykk.
Men, bra svar, som vanlig.
Dette må være for de innvidde fåcostello skrev:Klangfarger er absolutt en del av musikkopplevelsen!
Viktig å høre om det er er en Gibson eller Fender det spilles på!!
;De-h skrev:Dette må være for de innvidde fåcostello skrev:Klangfarger er absolutt en del av musikkopplevelsen!
Viktig å høre om det er er en Gibson eller Fender det spilles på!!