Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Obs - obs. Dette begynner og ligne en ikke-naim tråd, folkens ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Har lest mye positivt om Nait 2. Har nå mulighet til å kjøpe en slik. Hva bør jeg betale for denne? Hva kostet den ny?

Lf

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke melde meg på debatten om Olive; jeg har selv brukt olive i tidligere tider, må si at det var en grunn til at jeg byttet til andre merker; ble aldri helt fullstendig fortrolig med den lyden de bydde på i alle sammenhenger. Særlig på mine (rare og gamle) historiske innspillinger av klassisk musikk.
    Det er også en god grunn til at jeg bruker black nå; de passer meg mye bedre klangmessig, og det er et viktig poeng Stover drar frem; olive har sine tilhengere, men mange (de fleste?) vil nok synes black er mye mere modnet klangmessig;- det bør være greit å poengtere det, ikke minst overfor folk som er ukjente med Naim, i en slik tråd at ikke alle vil falle for olive-lyden (ei heller black-lyden for den del), og det må være greit å akseptere at det fins forskjellige preferanser.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    det bør være greit å poengtere det, ikke minst overfor folk som er ukjente med Naim, i en slik tråd at ikke alle vil falle for olive-lyden (ei heller black-lyden for den del), og det må være greit å akseptere at det fins forskjellige preferanser.
    Nettopp.

Ellers ikke ment å vende tråden mot ukvemsord osv, men her protesterer jeg altså

Ihvertfall closed nå ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Stover skrev:
    Hva er vitsen med å fortelle at Olive låter bedre? Hvorfor skal alle anbefales SBL?

Case closed for min del. :)
    Velger ut et par spørsmål.
    Ser ingen grunn til ikke å fortelle at det finnes perler i Olive-serien. Har hatt alle unntatt 52 + 42.5 og 32.5 fra Chrome når det gjelder forforsterkere her samt alle Naitene unntatt 5i (kanskje jeg kjøper din?) og alle effekttrinnene i seriene unntatt Nap90 og 160. Kanskje flere blir villige til å prøve Naim uten at det koster allverden for en del av dette låter glimrende.
    Alle skal ikke kjøpe SBL, har kjørt litt hardt på for å fortelle at dette er en helt fantastisk høyttaler og fordi rykter og omtaler ofte sier noe annet.
    Case closed her også ;)

K

Kaarelars

Gjest
    ELEL6200 skrev:
    Har lest mye positivt om Nait 2. Har nå mulighet til å kjøpe en slik. Hva bør jeg betale for denne? Hva kostet den ny?

Lf
    Nait2 kostet litt under £450 da den gikk ut. På bruktmarkedet koster de som regel 2500-3500 hvis de ikke er overhalt. En overhalt fra 3500 til 5-6000.

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Takk for info, Svein :)

Noen som vet forskjellen på nait 2 chrome bumper (mk1) og nait2(mk2), da jeg har forstått det slik at det er mk2 som er den "legendariske" varianten?

Er det noen som har testet RIAAen i nait2?

Svein, kjenner du til noen Naim (olive)setup som spiller spesielt bra til prisen?

Lf

K

Kaarelars

Gjest
    Det er vel bare kassa som er forskjellen mellom CB-Nait2 og Olive tror jeg. Alshus kjøpte min CB Nait2 og kan sikkert si mer om den.

Jeg synes Nac72 er god. Mye bedre med Hicap og effekt kan velges etter behov. Nap110, 140 og 180 er lettbente og raske forsterkere uten ekstra tyngde i lyden. Men jeg vil ikke anbefale noe, tar ikke på meg slikt ansvar :)

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha fungert som støvsuger for Naim produkter på brukten i det siste så kommer følgende inn (eller har kommet)

CD5 + Flatcap fra Stover
    NAC202 og NAP200 fra Costello
    CB Hi-Cap fra Svein

Jeg har valgt å selge CD5x og beholde CD5 som en midlertidig løsning frem til at jeg har råd til CDX2. Regner med skattepengene blir min redning der :)

Da er jeg ihvertfall i gang.

Vidar P eller andre: Hvilke Chord cabler anbefales mitt system, og har dere cirka villedende pris på disse? Skal til London til uka og tenkte å sende en mail til en forhandler og få bekreftet at de har det inne....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    g-h; Chord Odyssey 2 koster i underkant av £20/meter i UK. Jeg synes disse gir en åpnere, mer fargerik og renere klangkvalitet enn NAC A5 sammen med black utstyr. Og Naim-sympatiserende høyttalere. Om du vil gå høyere koster Epic Twin det dobbelte.

En meningsfylt oppgradering på Naim's standard DIN-DIN er Anthem 2, med mindre langt mindre kompresjon, forvrengning og i det hele tatt egenlyd imo. Igjen med black utstyr. Dyr. Men jeg kjenner ikke de nye billigere. Chorus fås ikke som DIN-DIN (tror jeg).

Du lider imidlertid ingen nød med Naim DIN-DIN og NAC A5, især når kilden ennå ikke er i balanse med forsterkeren. Kabelkjøp er vel neppe det lureste man kan gjøre dersom man sparer til CDX2 og dersom det vil utsette cd-spilleren; DET er en virkelig oppgradering det. Ikke kjøp Chord eller andre kabler bare "derfor". Hør på det først.
    Om kjøpelysten skulle melde seg så vil du få mer utbytte av en Napsc til 202 og (hvis feriepengene skulle bli mer enn ventet) en HiCap til CD5 enn du vil ha av disse kablene vs Naims originale.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Hjemme hos meg, i mitt rom, med mine preferanser, med mitt oppsett og min industrielle hørselskade.

cdx2-202-200 er utrolig balansert og jeg bør ikke røre noe!?

Prøver ut vinyl istedet og er delt i 2. Vinyl, ikke vinyl?
    Blir spennende å se hvem som vinner.

Om man ikke prøver, vet man aldri.......

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Nait 2 ja. Jeg har en CB variant. LIten tass som spiller knallbra. Alt det drivet du kan ønske deg, men er ikke særlig kraftig. Du kan ikke spille så altfor høyt før den gir seg. (Iallefall på SBL). Mangler varmen og magien til for/effeltdelen, men det er ikke så rart, da det er endl dyrere.

Det er bare å kjøpe den. Du får garantert solgt igjen.

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    Skal ikke melde meg på debatten om Olive; jeg har selv brukt olive i tidligere tider, må si at det var en grunn til at jeg byttet til andre merker; ble aldri helt fullstendig fortrolig med den lyden de bydde på i alle sammenhenger. Særlig på mine (rare og gamle) historiske innspillinger av klassisk musikk.

Mvh Vidar P
    Interessant Vidar, hvilke Olive komponenter hadde du? Lurer også på disse historiske innspillingene, spennende. Kan du anbefale noen som finnes på CD?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Interessant Vidar, hvilke Olive komponenter hadde du? Lurer også på disse historiske innspillingene, spennende. Kan du anbefale noen som finnes på CD?

Mvh
    Svein; jeg har brukt flere enn jeg har eid, for å si det sånn. Jeg drev jo og jukset litt i faget på den tiden, og det var mange slags bokser innom. Husker jeg var spesielt begeistret for aktive Isobarik'er med 6x135'er, selv om man ikke kan kalle det subtilt. Husker neimen ikke hva preampen het. Men dette var på den tiden Linto var helt ny, og det var en LP12/Ekos/Troika som kilde.
    Ellers var jeg svært begeistret for CD3.5/Nait3 på Mission 752 på den tiden. Naim-høyttalere var det smått med.

Når det gjelder historiske innspillinger; jeg hører mye på gammel klassisk (og jazz). Anbefalinger? Tja, om du går på www.cduniverse.com og spesifiserer søket til "CLASSICAL" og "Title", og skriver "sprache der welt" så vil du få opp 14 titler med gamle DGG-skiver i glimrende remastringer. De er gode alle sammen.
    Ellers er jo RCA Living Stereo-katalogen utgitt på SACD; men ikke på langt nær like god lyd som på LP'ene imo. Det er drøssevis... Naxos Historical er en interessant serie dersom man vil ha skikkelig gammel musikk; Elgar som dirigerer Elgar osv!

Plenty å velge i :)

Mvh Vidar P

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Moro å lese denne Olive kontra nyere-debatten som oppsto her. Har ikke hørt nyere Naim bortsett fra Supernait på Horten messen sammen med Audiovector M3 sig. og i mine ører var dette veldig bra. Har spilt på mitt gamle Olive-system i noen mnd nå og får helt sjokk hvor mye man får for 10.000,- der ute på bruktmarkedet. Til nå har min lille NAP90 gjort en hederlig jobb på Dynaudio Contour 3,4, men det ble mer lekent på et sett innlånte Focus 140 selv om disse ikke har "den totale opplevelsen" i forhold. Skjønner ikke hva mer enn dette jeg trenger egentlig. Oppløsning, høyde, bredde, glemmer alt det der når musikken renner ut av høyttalerne. Har hatt fler venner for å bekrefte samme opplevelse.

Siterer emokid (har ikke Naim enda) fra en annen tråd:
    ".....og det har vært noen bra hifidager i romjula. En kjempeMUSIKK-aften hos guru. Det blir ikke hifiaften med hans oppsett nå, kun musikkglede (som han merker lett da jeg omtrent flyter ut i narkorus i sofaen hans)"

(Han bruker ikke narkotika, han så bare helt blåst ut der han lå å nøt musikken)

Benytter CD3/NAC62/NAP90/HIcap som har kommet meg på 10.000,- og det må være "bargain of the century" Tror ikke supernait + et drivverk gir la os si 5 ganger bedre lyd til ca 5xprisen

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Siterer emokid (har ikke Naim enda) fra en annen tråd:
    ".....og det har vært noen bra hifidager i romjula. En kjempeMUSIKK-aften hos guru. Det blir ikke hifiaften med hans oppsett nå, kun musikkglede (som han merker lett da jeg omtrent flyter ut i narkorus i sofaen hans)"

Benytter CD3/NAC62/NAP90/HIcap som har kommet meg på 10.000,- og det må være "bargain of the century" Tror ikke supernait + et drivverk gir la os si 5 ganger bedre lyd til ca 5xprisen
    Det er jo dette vi alle ønsker: en god opplevelse foran stereoen. Og det får både du, jeg, og mange andre Naim eiere. Hvilken alder komponentene har og hva man betalte har i den sammenheng ikke så mye å si. Alt kommer an på hva man ønsker, hva man trenger og hvor meget man er interessert i, eller skal jeg si er i stand til, å betale ::)

Noe jeg har lært fra min tid som ny på Mac fronten i sin tid: Prøv ikke å pushe alle andre til å kjøpe det man selv har (så slipper man support ;D). Det finnes mange veier til Rom. ;)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    Alle Mac-eiere jeg kjenner prøver å pushe hele tiden :)

Naim-eiere ser ut til å være litt over snittet ivrige på dette forumet. Jeg hadde knapt hørt om Naim før jeg havnet her. Etter å ha vært her noen uker har lysten på å prøve Naim økt betraktelig :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvor i landet bor du, torem? Sikkert noen naimere som er villige til å gi deg en lytt ;)

torem skrev:
    Alle Mac-eiere jeg kjenner prøver å pushe hele tiden :)

Naim-eiere ser ut til å være litt over snittet ivrige på dette forumet. Jeg hadde knapt hørt om Naim før jeg havnet her. Etter å ha vært her noen uker har lysten på å prøve Naim økt betraktelig :)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    Jeg bor i Trondheim.
    Har vel egentlig hatt tilbud om prøvelytt allerede, men er litt treg trønder :-[

S

Stover

Gjest
    torem skrev:
    Jeg bor i Trondheim.
    Har vel egentlig hatt tilbud om prøvelytt allerede, men er litt treg trønder :-[
    Trøndera e træg ja. Er sjøl innflytter.

Naim kan på gunstig tidspunkt høres hos meg.
    Beklageligvis er det fra den noe dårligere og vesentlig dyrere mintserien til Naim :)
    Om du tar til takke med det så.

Må også understreke at du kan bli skuffet for smaken er som baken.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Må også understreke at du kan bli skuffet for smaken er som baken.
    Det er virkelig her jeg synes Naim virkelig briljerer. Jeg blir ikke nødvendigvis imponert ved første lytt, men etter en stund så blir jeg forført mer og mer. Det er nå i hvert fall slik jeg følte det hjemme hos meg selv. Mao. er litt lengre lyttesesjoner å anbefale :)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;) Blitt så sprø nå at jeg setter på vekkerklokken for å stå opp å høre på mitt middels bra Naim anlegg i black-serien... ;) Starter forsiktig med litt Bach, så tar det seg vel opp utover dagen. Litt enig i at det låter bedre etter ei stund, uten at jeg vet hva det kommer av.

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Nå drar jeg til Strömstad for å hente godsakene.
    Og noen brett Ramlösa, mørkt øl, vin og fläsk.

;D

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Jeg reiser som sagt til London til uka og kommer til å handle med meg litt Odyssey 2 til meg selv. Om noen Naimister vil ha den samme kabelen så si ifra, så kan jeg handle med litt ekstra. Pris var 19£ pr meter.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    TILBAKE!

Å fy f... Jeg trodde CDXen var god... Dette er helt latterlig mye bedre.

K

Kaarelars

Gjest
    Gratulerer mede ny spiller, hvilke forsterker(e) bruker du nå?
    Dro du på polet eller posten først ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Posten selvfølgelig. Jeg kjøpte masse mat etc, men det blåser jeg i akkurat nå. ;)

102/Hi/250. Erik B låner NAPSCen.

Det skulle selvfølgelig stått 52/SC/250.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    g-h skrev:
    Jeg reiser som sagt til London til uka og kommer til å handle med meg litt Odyssey 2 til meg selv. Om noen Naimister vil ha den samme kabelen så si ifra, så kan jeg handle med litt ekstra. Pris var 19£ pr meter.
    De kan være litt kronglete å terminere, oftest pleier man å bestille de med fabrikkterminering. Bare sånn apropos... om du hadde tanker om å kjøpe i løs vekt :)

Bare sånn til informasjon, norsk importør Maxwell har også nokså gode priser, 250,-/meter, og 2.390,- for et fabrikkterminert sett på 2x3m.

Chord prisliste finner man ved å scrolle ned litt her.

http://www.maxwellimport.com/

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    TILBAKE!

Når jeg leser slik begynner oppgraderingssyken å melde seg igjen... ;)

Et raskt søk på moderforumet kan tyde på at lydforskjellene på CDS2 og 3 er hørbar, men ikke vesensforskjellig. Muligens glemt etter 5 min. ;)

Men kanskje lurt å holde seg til den kostbare black-serien. Tenker litt på at en CD-spiller tross alt blir utsatt for mekanisk slitasje. Er klar over Naims berømte service, men å drive å sende apparatene til England vil jeg helst unngå. CDS3 eksl. XPSII koster 77000.

Hva betalte du for din, Alshus?

Og for de som måtte lure, jeg konverterer ikke til AR i første omgang.
    Samma hvor bra det var.

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    SEK 35000,-

Den burdnyen. Det er en NA-XPS, og på den andre siden av kabelen står det "03". Fargen på kabelen er svart. Har jeg siste utgave?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med storoppgradering! Du får poste noen "ikke-taboide" inntrykk når det har gått noen dager ;)

C._Alshus skrev:
    TILBAKE!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    C._Alshus skrev:
    TILBAKE!

Den der kan jeg tenke meg er god. Det er en på Naim-forumet som kjører CDS2-555PS-552-500-Wilson Benesch Act (David Antonelli). Han har både hatt CDS3 og CDS555 inne i systemet, men foretrekker CDS2 så det bør jo borge for kvalitet. Jeg tror han spiller mye rock i forhold til klassisk, og det er mulig CDS2'en er noe mer rytmisk enn de mer raffinerte nyere CD-spillerne.

S

Stover

Gjest
    Men den er stiv og litt vanskelig å ha med å gjøre
    Plugg inn kabelen i både cdp og psu, uten å vri om låseringen. Sett et merke i toppen på pluggen så du kan se posisjonen til pluggen.
    Trekk den ut og vri/ form burndy`en slik at den er "død" når merkene står opp.
    Når du så plugger den inn igjen og vrir om låseringen skal kabelen være innplugget uten at pluggen/ kabelen står i spenn i forhold til kontakten.

Ligger en link et sted på naim-forum om dette, fra Adam Meredith.

Jeg har stor respekt for disse Olive produktene som helt sikkert gir god valuta for pengene.
    Som noen nevnte er de også helt sikkert en rimelig innfallsport til Naimverden.
    Gratulerer Alshus.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Takk takk.

Men hvorfor er ikke logoene rett under hverandre på Olive serien? Det vill sett mye bedre ut.

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Noen naimer i Karmøy/Haugesundsområdet?

Hei

Har et sett MA Studio 20SE som jeg gjerne kunne tenke meg å få prøvd på naim elektronikk og søker derfor kontakt med noen naimbesitter i Karmøy/Haugesundsområdet.

Spiller i dag på AN Kit 2, og det spiller bra, men etter å ha rota litt rundt i naim tråden er det ingen tvil om at naim må testes på disse i utgangspunktet glimrende høyttalerene.

Jeg vurdere å bytte ut MA og se om komboen AN + Hammer dynamics super 12 vil skape magi og glede i stua, MEN helst ikke før jeg får testa naim...

Så hvis det er noen naim frelste i området, hyggelig hvis dere tar kontakt og sprer det glade naimbudskap ;)

Med vennlig hilsen Tommy - 481 21 496

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt forvirret av Naim sine bruksanvisninger...

Kan ikke 202 brukes med HiCap hvis jeg ikke har NAPSC i tillegg?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    202 kan brukes med HiCap, og med en PSC i tillegg, om du ønsker det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    g-h skrev:
    Jeg er litt forvirret av Naim sine bruksanvisninger...

Kan ikke 202 brukes med HiCap hvis jeg ikke har NAPSC i tillegg?
    Jo. Du trenger ikke Napsc selv om du bruker HC forsåvidt; men den gir en oppgradering som er veldig VFM og de fleste synes man bør ha Napsc først og fremst. God VFM gir forresten HiCap også imo.. sist jeg hørte 202/Napsc med/uten HiCap2 for noen uker siden hos iSaint, satt jeg bare og smålo og humret. Disse psu'ene er altså så gode, iallefall ift slik jeg hører på musikk, at det er fantastisk :)

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn