Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Costello har et poeng i det at nettopp på områder som klangfarger, siden det er topic-of-the-day :), så er det man finner forbedringer ved å klatre oppover. Selv synes jeg at CDS3 er en svært klangrik cd-spiller, og det er på dette området særlig at den distanserer den ellers utmerkede (og klangrike) CDX2 imo, men det hørtes ikke særlig godt via 282/250.2 som jeg syntes ble en dårlig match med CDS3.
    I ettertid så jeg også at Naim ikke bruker CDS3 med 282/250 i recommended systems. Sikkert av en grunn.

Med bytte av effekttrinn til den langt åpnere og raskere NAP300 så skjedde det en revolusjon hos meg, særlig på utbyttet av lyden fra CDS3/XPS2 (LP12 var en bedre match med 250.2 enn CDS3 var), selv om jeg beholdt 282/Hi lenge før jeg byttet til 552.
    CDS3 ble plutselig en helt annen spiller; det som før trakk i en litt myk og feit retning (sammen med 250.2) ble plutselig en helt annen synergi med 300.

Det som videre skjedde med 552 var også bra, men flaskehalsen var funnet så forskjellene ble ikke så avgjørende. 552 kledde av lyden enda mer, slik at små klangnyanser fikk klinge ut og plutselig bli en signifikant del av hver enkelt note; noe i retning av det samme som f.eks Chord Anthem 2 gjorde hos meg, for de som kjenner effekten av dens spesielt åpne, nakne lyd. Naken lyd i denne sammenhengen vil da altså si alt annet enn steril og kald; tvert om mer ekte og klangrik åpen ærlighet.

Jeg tror transparens er et nøkkelpoeng for å oppnå en ekte klangrikdom. Feit lyd eller romantisk glød er IKKE hva jeg assosierer med de ekte klangnyansene fra et instrument! Tvert om som sagt; transparens gir oss innblikk i egenarten til hver enkelt note fra hvert enkelt instrument, og høy transparens/lav støy gir en høyere grad av detaljering på små nyanser som totalt sett oppleves som mer ekte klang. Derfor opplever jeg en feitere forsterker (som f.eks min 250.2) som mindre klangrik enn den tilsynelatende naknere og slankere, men mer transparente 300. Merk det poenget; jeg tror og mener det er et viktig et i denne diskusjonen.

Alle som har hørt en CDX2 i et velfungerende system, og sammenliknet med f.eks en CD5i, vet hva jeg mener. CDX2 virker åpnere og klarere, kanskje vil noen si slankere og noe mer frempå på et vis; men den er mye mer klangrik, noe som lett går opp for deg når du sitter og hører på de forskjellige instrumentgruppene i et orkester, og deres respektive klangfarger. De hører du lett som fot i hose med CDX2, mens du sliter med det på CD5i i forhold.

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Etter all denne diskusjonen rundt klangfarger er det faktisk utrolig at jeg fortsatt er utrolig fornøyd med lyden hjemme. :)
    Blir nok "bare" en PSU på meg når neste oppgraderingssyke kommer. Dyre cd-spillere får dere ha for dere selv. Da er heller en platespiller et mer interessant prosjekt ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nu vel, cdx og cdx2 er vel ikke dyre sammenlignet med mye annet utstyr her i hifi-verden.
    Det Vidar beskriver om cdx2/anthem 2 sin nakne og ærlige klang kjenner jeg meg veldig godt igjen i, jeg kjører også anthem 2. I tillegg har jeg en høyttaler som viser ganske nøyaktig hva slags egenskaper kilden har. Det er vel slik at jeg opplever den samme ærligheten som beskrevet, men da mer i retning på cdx sine egenskaper som kanskje heller mer mot eldre naim enn hva cdx2 gjør, såvidt jeg vet.

Som nevnt en annen gang, så skal jeg også over til et delt sett i løpet av året eller noe slikt, kan meget godt være at cdx viser noen andre sider av seg selv da som min nait5i ikke er i stand til å vise. Som en liten sammenligning til Vidars beskrivelse på hvordan cd kontra vinyl hos han matcher annerledes med samme forsterkersett. Blir moro å se :D

e-h skrev:
    Etter all denne diskusjonen rundt klangfarger er det faktisk utrolig at jeg fortsatt er utrolig fornøyd med lyden hjemme. :)
    Blir nok "bare" en PSU på meg når neste oppgraderingssyke kommer. Dyre cd-spillere får dere ha for dere selv. Da er heller en platespiller et mer interessant prosjekt ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    I ettertid så jeg også at Naim ikke bruker CDS3 med 282/250 i recommended systems. Sikkert av en grunn.
    Hmmm, dette har du sannelig rett i, Vidar.
    Men det kan jo henge sammen med hva slags høyttalere som benyttes.
    Kibsgard har jo denne kombinasjonen, men da med WB Arc.
    Søkte litt på moderforumet, også der er det mange som har CDS3/250.2, men de fleste har da 252 som pre...

Men først må jeg ordne meg bedre rack !

;)

S

Stover

Gjest
    Har klangfarger nok jeg ;)
    Ikke dermed sagt at jeg ikke kommer til å oppgradere, men lykken ligger ikke nødvendigvis der.

Har erfart at innsikt og klarhet er avgjørende for musikkopplevelsen. Ikke dermed sagt at man ikke kan ha musikalske opplevelser på et entry level oppsett, det kan man.
    Viktig at folk ikke forstår dette som at man må ha det dyreste for å oppleve musikk/ klangfarger.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Angående rack:

Har dere sett at Jouquin selger et fem hyllers Mana rack for 6000,-

S

Stover

Gjest
    n-sub har tilført noe veldig positivt hos meg.
    Setter veldig stor pris på den økte energien i anslag og dynamikk, samt at musikken levendegjøres.

Noen mener frekvensgang skal settes sånn at sub møter h.t, andre at de skal overlappe hverandre.

S8e har en frekvensrespons på 44Hz. Har satt suben til 35Hz og 60 gain.
    Vidar (mener jeg å huske) nevnte at invert settes der du hører mest bass. Det ble On.

Spendor står relativt langt ut på gulvet.

Jeg lurer på hvilke grunnregler å følge når suben settes opp?
    Noen med erfaringer?

Takk

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Når det gjelder klangfarger:

Klang og etterklang fra instrumenter og stemmer var de største gevinstene hjemme hos meg ved bytte av høyttalerkabler, nettkabler og dempetiltak. I tillegg til at bassen ble strammet opp.

Spennende med sub, Stover. Føler du at den økte kraften i musikken går over hele registeret, eller er det kun i bunnen?

S

Stover

Gjest
    bruce skrev:
    Når det gjelder klangfarger:

Klang og etterklang fra instrumenter og stemmer var de største gevinstene hjemme hos meg ved bytte av høyttalerkabler, nettkabler og dempetiltak. I tillegg til at bassen ble strammet opp.

Spennende med sub, Stover. Føler du at den økte kraften i musikken går over hele registeret, eller er det kun i bunnen?
    Hele spekteret. Blir mer dybde og liv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Noen mener frekvensgang skal settes sånn at sub møter h.t, andre at de skal overlappe hverandre.

Vidar (mener jeg å huske) nevnte at invert settes der du hører mest bass. Det ble On.

Noen med erfaringer?

Takk
    Stover; man får vel prøve seg frem. Men invert er riktig; i normale fall, når man ikke skal utnytte utfasing for å ta romproblemer, så skal invert settes slik at bassnivået blir høyest i utgangspunktet. Dette overstyres selvsagt av hva som låter best, dersom det mot formodning skulle vise seg at annen innstilling gjør det.

Ellers ser jeg teorien med å la sub og ht'er summere rundt en felles grensefrekvens, men det fungerer sjelden slik i praksis imo. Dette pga forskjellige romegenskaper og plasseringer, og ikke-perfekte lopass-filtre i sub'ene. Jeg ville ha gått etter øret jeg. Hos meg (med S9e som går enda dypere enn S8e) så er mine REL'er satt til 60hz og 45 gain.

Det er ofte en fordel å gå litt opp på delefrekvens, og litt ned på gain; det gir mindre membranutslag ved subsoniske frekvenser (kommer til å merkes godt når du får LP12 uten subsonisk filter!), det stresser sub og forsterker i den mindre, og kan gi en åpnere og renere lydkvalitet fra den. Vi kan prøve med en målemic og frekvensgenerator neste gang; man blir ofte veldig overrasket!

Neste poeng er at sub'en ikke skal høres! Den skal kun berike hovedhøyttalerne. Ikke skru opp for mye; prøv volumet ved å slå av sub'en med musikk; det skal da ikke forsvinne masse bass, men lydbildet skal bli flatere, mindre og mindre klangfullt. Imo.

Så til plassering; nær hjørne gir (om jeg regner rett) +9dB gratisnivå, og er på en måte å foretrekke fordi det betyr at du kan redusere gain, med mindre stress på sub'en som følge, og benytte deg av den akustiske forsterkningen rommet gir. Ikke hjørne med mot bakvegg gir vel +6dB gratis (3 dB fra hver av gulv og bakvegg). Fri plassering betyr ofte noe mindre resonanser, men man må skru opp gain, med ditto mer kompresjon. I tillegg vil en fri plassering kunne gi "room-nodes" her og der, noe hjørneplassering kan redusere (Rel snakker om at hjørneplassering "driver" rommet bedre).

Når du øker grensefrekvensen (f.eks fra 40->50hz) så vil du faktisk også øke nivået i den nederste oktaven! Altså f.eks nivået ved 20 hz. Bare prøv med en målemic så skal du se. Det betyr at du da kan redusere gain (med nevnte fordeler) og fortsatt får du neppe problemer med overlapp mot hovedhøyttalere i de fleste rom.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Vidar P skrev:
    Stover skrev:

Noen med erfaringer?

Takk
    Stover; man får vel prøve seg frem. Men invert er riktig; i normale fall, når man ikke skal utnytte utfasing for å ta romproblemer, så skal invert settes slik at bassnivået blir høyest i utgangspunktet. Dette overstyres selvsagt av hva som låter best, dersom det mot formodning skulle vise seg at annen innstilling gjør det.

Ellers ser jeg teorien med å la sub og ht'er summere rundt en felles grensefrekvens, men det fungerer sjelden slik i praksis imo. Dette pga forskjellige romegenskaper og plasseringer, og ikke-perfekte lopass-filtre i sub'ene. Jeg ville ha gått etter øret jeg. Hos meg (med S9e som går enda dypere enn S8e) så er mine REL'er satt til 60hz og 45 gain.

Det er ofte en fordel å gå litt opp på delefrekvens, og litt ned på gain; det gir mindre membranutslag ved subsoniske frekvenser (kommer til å merkes godt når du får LP12 uten subsonisk filter!), det stresser sub og forsterker i den mindre, og kan gi en åpnere og renere lydkvalitet fra den. Vi kan prøve med en målemic og frekvensgenerator neste gang; man blir ofte veldig overrasket!

Neste poeng er at sub'en ikke skal høres! Den skal kun berike hovedhøyttalerne. Ikke skru opp for mye; prøv volumet ved å slå av sub'en med musikk; det skal da ikke forsvinne masse bass, men lydbildet skal bli flatere, mindre og mindre klangfullt. Imo.

Så til plassering; nær hjørne gir (om jeg regner rett) +9dB gratisnivå, og er på en måte å foretrekke fordi det betyr at du kan redusere gain, med mindre stress på sub'en som følge, og benytte deg av den akustiske forsterkningen rommet gir. Ikke hjørne med mot bakvegg gir vel +6dB gratis (3 dB fra hver av gulv og bakvegg). Fri plassering betyr ofte noe mindre resonanser, men man må skru opp gain, med ditto mer kompresjon. I tillegg vil en fri plassering kunne gi "room-nodes" her og der, noe hjørneplassering kan redusere (Rel snakker om at hjørneplassering "driver" rommet bedre).

Når du øker grensefrekvensen (f.eks fra 40->50hz) så vil du faktisk også øke nivået i den nederste oktaven! Altså f.eks nivået ved 20 hz. Bare prøv med en målemic så skal du se. Det betyr at du da kan redusere gain (med nevnte fordeler) og fortsatt får du neppe problemer med overlapp mot hovedhøyttalere i de fleste rom.

Mvh Vidar P
    Joda, prøver meg frem hele tiden jeg. Takk for utfyllende svar forresten.

Plassering i hjørne: I manualen foreslås n-sub plassert langs en av veggene, men ikke "equi-distant from corners". Det tolker jeg som ikke lik avstand til hvert hjørne. Skal forsøke plassering nederst i et hjørne.

Avstanden til bakvegg er foreslått til 10-15cm. Min er større enn 15cm. Dette skriver du litt om.

Trodde også at var generellt lurt å senke frekvensgang, og heller øke gain. Der har jeg nok tatt feil da? Skal prøves.

Dette med å slå av sub`en og lytte til endringen. Opplagt selvfølgelig, men godt poeng hva man skal lytte til.

Kabel og tilkobling.
    Bruker fremdeles NAca5 og høyttalertilkobling. Her kan hva som helst benyttes forstår jeg, tversnitt ikke av betydning, men bør vel være skjermet?

Forøvrig ser jeg frem til aleinehelg og lp12 i hus, musikkspilling.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trenger vel neppe skjermet signalkabel, men det kan sikkert være lurt å holde den unna nettstråling? Jeg bruker skjermede strømledninger, så bryr meg ikke så mye om slikt :)

Når det gjelder lav delefrekvens og høy gain; du vil få mye problemer med subsonisk feedback og subsonisk støy fra vinylen ved bruk av platespiller da.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke lydmessige endringer/forbedringer kan forventes med et Fraim rack ?
    Det er vel 2 eller 3 mann her inne som har Fraim.

Prisen i Norge nærmer seg 40000 for et 5-hyllers Fraim. Vanvttig... :eek:

Mana, som Alshus nevnte er sikkert bra det også, men ikke i stua mi.... :-\

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    For å komme billigere i mål, kan du jo kjøpe brukt. Er en i Sverige som selger tre kirsebær/alu hyller for SEK9000,- Brukte baser i samme finish finnes på www.hififorsale.com -> FreeAds.
    Er klar over disse alternativene, Hutter, Isoblue er jo ofte nevnt på N-forumet. Bruker selv Q.

Brukt er èn ting, men jeg har fått en bra pris på et helt nytt 5-hyllers Fraim til en svært bra pris... :-X

Cherry m. svarte fronter.... (muligens dumt å si nei ?)

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Jøss, jeg ante ikke at man kunne få Fraim med Oppdalskifer i stedet for glassplater ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Hvilke lydmessige endringer/forbedringer kan forventes med et Fraim rack ?
    Det er vel 2 eller 3 mann her inne som har Fraim.

Prisen i Norge nærmer seg 40000 for et 5-hyllers Fraim. Vanvttig... :eek:
    I mitt tilfelle opplevde jeg (ved å sette inn Fraim) omtrent det samme som å fintune opphenget i LP12 om det sier deg noe. Strammere, åpnere og klarere; med mer energi og hurtighet.

Akkurat dette tror jeg glatt det kan finnes en rasjonell forklaring på rent teknisk; om man ikke er sprø nok til å bruke Oppdalsskifer istedet for glasset (hvis masse er nøye tilpasset avkoblingen i Fraim) så vil ikke Fraim lagre energi og bounce det tilbake i tide og utide.

Costello; det er langt fra totalsalg til 555PS og full Fraim...? Hva skjer?

Stover; ved frekvenser som n-Sub opererer så er vel kanskje 10 eller 20cm avstand (en ørtendedels bølgelengde) nokså ubetydelig?

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Kjære Naimister! Først, "Kudos to you all" som det heter på nynorsk. Det er en fryd å lese innleggene og oppleve samholdet og stemningen i tråden deres..selv for en som ikke har særlig erfaring med disse eksotiske boksene. Jeg har sagt det før, det er her inne og i vinyltråden gleden og entusiasmen på sentralen bor ! Som overbevist rør-og hornmann (med fokus på PRAT, mind you!) må jeg vel innrømme at skulle jeg vurdert transistorbaserte greier igjen, ville jeg fort bli å finne her inne. Men nok smalltalk, til saken.

Jeg har anbefalt en kamerat å kjøpe entrylevel Naim forsterker og CD. Vi snakker den svarte serien her, forøvrig. Jeg vet at Neat, Totem og Monitor Audio funker veldig bra på Naim, men kjære orakler, er det noe annet dere ville anbefale? Prisklasse opp til 15.000,-

Jeg er forøvrig helt sikker på at dere har svart på dette før, but bear with me, please....

S

Stover

Gjest
    Stover; ved frekvenser som n-Sub opererer så er vel kanskje 10 eller 20cm avstand (en ørtendedels bølgelengde) nokså ubetydelig?
    Etter forskning igår kveld, virker det sånn ja :)
    Byttet ut NAca5 etter litt lodding.

men kjære orakler, er det noe annet dere ville anbefale? Prisklasse opp til 15.000,-
    Har sjøl hatt nait5i-cd5 (flatcap og hicap) samt Spendor S6e. Meget vellykket, men kjøpt nye, sprenger Spendor prisrammen.

Naim n-sats skal være en knallkombinasjon. Kjøpt fra UK, er prisen svært hyggelig. Mangler du bass, kan en n-sub legges til. Prisen er da ikke like hyggelig. Samme nivå som spendor tenker jeg.

Håper det var til hjelp.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hei impulse!

Naim kan nok brukes med en masse mer. Men, det er ingen tvil om at noen av de best parrende (såvidt jeg vet) merkene er nevnt. I tillegg er jo Mission kjent for å fungere, men også Epos, B&W, og tilsvarende produsenter som setter musikalsk detaljering og driv i fremsetet, og kanskje ikke er så mye av typen "langt bak i salen" som f.eks ProAc.
    isaint bruker jo Mirage tom, ikke det at det er noe som helst feil med Mirage, men det er ikke en klassisk konstruksjon mtp naim. Det viser at det meste er mulig. Høyttaleren må først og fremst ha evnen til slippe gjennom det som bor i naim, mao gjennomsiktig nok, rask nok, ikke for tungdreven osv.

Du skal ikke se bort ifra at godeste herr Vidar har noen mer velfunderte tanker rundt dette ;)

impulse skrev:
    Kjære Naimister! Først, "Kudos to you all" som det heter på nynorsk. Det er en fryd å lese innleggene og oppleve samholdet og stemningen i tråden deres..selv for en som ikke har særlig erfaring med disse eksotiske boksene. Jeg har sagt det før, det er her inne og i vinyltråden gleden og entusiasmen på sentralen bor ! Som overbevist rør-og hornmann (med fokus på PRAT, mind you!) må jeg vel innrømme at skulle jeg vurdert transistorbaserte greier igjen, ville jeg fort bli å finne her inne. Men nok smalltalk, til saken.

Jeg har anbefalt en kamerat å kjøpe entrylevel Naim forsterker og CD. Vi snakker den svarte serien her, forøvrig. Jeg vet at Neat, Totem og Monitor Audio funker veldig bra på Naim, men kjære orakler, er det noe annet dere ville anbefale? Prisklasse opp til 15.000,-

Jeg er forøvrig helt sikker på at dere har svart på dette før, but bear with me, please....

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ting går fort noen ganger. Aavik-racket er solgt, Mana Acoustics Reference på plass forhåpentligvis før januar er omme, eller litt senere ;D

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    impulse skrev:
    Om det er besvart før, blir ikke spørsmålet mindre aktuelt, heh ;D

Jeg, og alle de som har vært hos meg, kan ihvertfall rapportere at Naims entrylevel Nait 5i spiller svært så pent på Linn Ninkaer også.

De skulle vel også være i prisklassen rundt 15k, sist jeg sjekka.

EDIT: Ser forresten at Kontrapunkt har et par Naim Arrivaer satt ned fra 18950 til 10990; demobrukte sådanne. Kanskje DET er interessant også ?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Costello; det er langt fra totalsalg til 555PS og full Fraim...? Hva skjer?
    :D Jo, det totalsalget (som lå på bruktbørsen èn dag i jula) var et resultat av besøk av en kompis med skikkelig kraftige rørsaker... ;). Vel, dette låt så til de grader godt, det beste fra begge verdener på en måte, at jeg i ren impuls la ut anlegget mitt på bruktbørsen. Men med tanke på prislappen på dette amerikanske forsterkeriet (selv brukt), og at jeg liker Naim så innmari godt, slo jeg det heldigvis fra meg. Bedre å bygge videre på det jeg har fra før, eller la det være slik som det er idag....

Men en full Fraim blir det vel alltids... ;)

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er de glade rack-dager hos flere, skjønner jeg :D
    Veldig spent på hva Mana vil gjøre, har litt forventninger må jeg innrømme. Det jeg får er en større variant enn avbildet, det er fem hyller hvorav en av de er større enn de andre, de andre fire er to store delt i to mindre igjen. Så det blir ca fire hyllers høyde i praksis.

Kjenner meg litt igjen i impulshandlinger, costello. Jeg fikk det nylig for meg at jeg kanskje ville ha en annen platespiller av rent estetiske årsaker, heldigvis var det en fra tråden her som fikk meg på bedre tanker. Det viste seg vel at en bedre spiller ikke var helt betalbart for meg. Men, så fort kan det gå altså, fra å det ene øyeblikk ha full ro og fremtidige planer staket tydelig ut, til plutselig ta helomvendning av ren impuls. Skummelt ;)

Nå er vel egentlig denne "klangfarge-ballen" lagt død. Vil bare oppdatere ved å si at jeg har fått en del mer av det den siste uken, mye tyder på at innspilling av Anthem 2 kan være den store, avgjørende faktoren her, som mistenkt.

S

Stover

Gjest
    Kjenner meg også igjen i impulshandlinger mht hifi. For min del har det på mange måter dreid seg om mangel på retning og mål for musikkanlegget. Hva vil jeg med det, og hvor langt vil jeg gå? Disse henger sammen.

Man kan skrive og snakke så mangt. Jeg har f. eks hatt lyst til å prøve ut lp12. Hvor lenge skal man gruble og fundere, lese og spekulere?
    Løp og kjøp til en så fornuftig pris som mulig (i den grad dette er fornuftig) og prøv det ut. På den måten gjør man;

1. Lykketreff
    2. Selger igjen, kommer seg videre på veien. Ballen er død.

Ser stilig ut, Mana racket. Var det ikke et sånt Kibsgard hadde tidligere?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jo, tror han hadde det. Ser en potensiell utfordring fjernt i horisonten; hvis det blir forsterkersett og ditto strømbokser, så må jeg få tak i et til, det er ikke nødvendigvis gjort i en fei.

Stover skrev:
    Kjenner meg også igjen i impulshandlinger mht hifi. For min del har det på mange måter dreid seg om mangel på retning og mål for musikkanlegget. Hva vil jeg med det, og hvor langt vil jeg gå? Disse henger sammen.

Man kan skrive og snakke så mangt. Jeg har f. eks hatt lyst til å prøve ut lp12. Hvor lenge skal man gruble og fundere, lese og spekulere?
    Løp og kjøp til en så fornuftig pris som mulig (i den grad dette er fornuftig) og prøv det ut. På den måten gjør man;

1. Lykketreff
    2. Selger igjen, kommer seg videre på veien. Ballen er død.

Ser stilig ut, Mana racket. Var det ikke et sånt Kibsgard hadde tidligere?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Det er de glade rack-dager hos flere, skjønner jeg :D
    Veldig spent på hva Mana vil gjøre, har litt forventninger må jeg innrømme. Det jeg får er en større variant enn avbildet, det er fem hyller hvorav en av de er større enn de andre, de andre fire er to store delt i to mindre igjen. Så det blir ca fire hyllers høyde i praksis.
    Mana-produktene er utrolig stilige synes jeg! Dessuten er de, i motsetning til enkelte andre eksemplarer av arten, laget av folk med en sunn holdning til fysikken i resonanskontroll, og som bruker kunnskap, forståelse, kløkt og ørene istedet for å skryte av hvor mange kilo de har klart å få racket til å veie. Synd de ikke lages lengre!

Jeg har ikke hørt Mana med black Naim, men med olive i gamle dager gav de ikke rent lite ekstra skala og mindre overheng på toner (ift ingen eller dårlige rack); som gav en tendens til mer energi og mer innsikt. Black-chassisene er betydelig bedre laget mht til resonanskontroll enn olive og CB (har jeg latt meg fortelle), og enkelte har sågar fjærede print, så jeg vil anta at utslaget kanskje ikke er riktig så store med black... men som sagt, det vet jeg ikke så det blir bare gjettinger.

Legg merke til hvordan Mana lagde disse rackene, med L-profiler og hard-mot-hard avkobling; mye samme prinsippet som Fraim bygger på; dette med at massen i racket ikke skal kunne lagre energi, og at luftbårne resonanser (fra høyttalere til chassiser) skal ha en fluktvei hvor de ikke bouncer tilbake i komponentenes print for å klinge ut der. Morsomt og klokt laget imo. Ikke rart de låt så bra, og ble så populære. Desto rarere at de sluttet å lage de dog... :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med Mana, MaHa ! Jeg tror Naim anbefalte Mana før de kom med Fraim.
    Har på følelsen av at man ikke får ut potensialet fra disse svarte boksene før de får et skikkelig underlag, slik som Mana og Fraim.

Re-arrangerte racket mitt en dag. Har tidligere hatt CDP på toppen.
    Men nå har jeg det slik:

NAC 282
    CDX2
    NAP 250.2
    HICAP2
    XPS2
    og NAPSC på gulvet til høyre for Q4

Og JA, dette kan absolutt ha noe for seg. Synes lyden åpnet seg opp, mere ro og mindre grums... ;) Det optimale er vel 2 rack, men time-will-show.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Det optimale er vel 2 rack, men time-will-show.

mvh
    ...neitta, neitta. Det optimale er 3 rack ! :)

Så kan man ha head-unit'er i et, psu'er til de i et annet, og integrerte apparater (NAT 05, Lingo etc) i det tredje.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    lp12 på plass. Spennende. Ser virkelig flott ut.

Siden Stageline mangler 4 pin din må jeg vel gå veien til Hifiklubben imorra etter riia.
    Kan koble 4 pin din til rca via aux2 rca phono, men da må jeg låne hicap som power....vet jeg?

Har supplert med litteratur etter anbefaling:

Den klassiske musikkens historie.

Omslaget er kvalmende, men innholdet får vi håpe er bra.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hank von Helvete? Artig band Turboneger. Boka "1001.." er artig den, om enn subjektiv og kortfattet :)

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hank von Helvete? Artig band Turboneger. Boka "1001.." er artig den, om enn subjektiv og kortfattet :)

Mvh Vidar P
    Fin innføring for enkle meg, den boka.
    Det ansiktet/ imaget, der klarer jeg ikke. representerer ikke noe særlig positivt heller, men sikkert en hyggeligfyr.

Henta frem Susanne Vega. Fin musikk, god lyd.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    At underlag er viktig, forstod jeg når jeg pakket ut CDS2. Med føtter i aluminium, har nok underlaget mye å si. Og inni boken er det mye som er "løst", i form av fjærende printkort (?). Det blir nok Fraim etterhvert. (Innen to år).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    At underlag er viktig, forstod jeg når jeg pakket ut CDS2. Med føtter i aluminium, har nok underlaget mye å si. Og inni boken er det mye som er "løst", i form av fjærende printkort (?). Det blir nok Fraim etterhvert. (Innen to år).
    Alshus; som du vet, disse glatte alu-beina er der nettopp for å fungere mot et glatt (!) underlag som en avkobling. Printene er fjæret i CDS3 iallefall, men også plassert på metallplater for at det skal bli den rette resonansfrekvensen for fjæringen, slik at spilleren skal bli så uavhengig av underlaget som mulig.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mana-rack er på plass, mye tidligere enn forventet.
    Litt jobb å sette opp, først vatring av hele rammen, deretter hver glassplate.

Hvis det lille jeg har hørt så langt stemmer, så har jeg fått en helt annen lyd.
    En lyd med mer ro og modenhet, litt mer voksen. Men, allikevel så fantastisk troverdig og melodiøst.

Oj oj, dette lover bra :D

I

ijustpop

Gjest
    Stover skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Fin innføring for enkle meg, den boka.
    Det ansiktet/ imaget, der klarer jeg ikke. representerer ikke noe særlig positivt heller, men sikkert en hyggeligfyr.
    Harmløs fyr. Sminken er kopiert/en hyllest til Alice Cooper som bærer samme sminken på plate 'Love it to Death'. Sammen med et par acdc plater, det albumet Turbo har lånt aller mest av.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Noen dager med Mana, og hva kan man si? Før har jeg opplevd endringer som går på klangbalanse, eller at enkeltaspekter jeg har likt før har blitt sterkere eller svakere. Denne gangen er det ganske annerledes, og temmelig dramatisk. Jeg har samlet sett en ganske så annerledes lyd. Det verste med dette så langt, er at jeg må dra frem litt av hifi-vokabularet for å beskrive alle endringer. Lydbildets retninger har ekspandert slik at musikerne får mer plass, mer boltrerom. Heldigvis ikke en slik tøysete plassering med fem stuer mellom hver gitar, men naturlig avstand slik at de får lov til vise poengene i akkurat det de spiller der og da.
    Det er også en helt annen sammenheng enn før, og en generell litt roligere fremførelse, samtidig som pr&t er så inn i gampen til stede at man blir rent sliten til tider. I tillegg er alt så utrolig tydelig og lett å oppfatte, man går ikke glipp av en eneste detalj i verken instrumenter eller spesielt stemmer, men det er fortsatt ikke i nærheten av å analysere, det bare er der som den mest naturlige ting i verden.
    Cdx spiller nå ganske annerledes, den låter mye mer som en god platespiller. Alt i alt tror jeg at anlegget har tilegnet seg litt flere Linn-egenskaper. Med det mener jeg at det er veldig lett å henge seg opp i melodi og fremførelse, det bare triller av gårde, det er litt mer følelser, det er rett og slett disse flotte "tune-playing" egenskapene Linn demonstrerer, i hvertfall på det lille jeg har hørt av Linn. Alt i alt en stor oppgradering for imo latterlig lite penger. :D

Ellers kan det være at vi får en ny bruker i tråden, har fått ganske så artige pm'er fra en begeistret "clintern" som har hatt en nait5i i huset en liten stund, kan hende han dukker opp med noen spørsmål om kilde.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hyggelig at du er fornøyd med Mana. Prøvd Soundbase?

(Egentlig skulle jeg opp til Impulse, men det er vanskelig å løsrive seg fra muiskken. ...)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Cds2 er som forventet, skjønner jeg?
    Sound Basene tenkte jeg å kanskje prøve under høyttalerne, men akkurat nå er de så bra plassert og sabla tunge, at jeg blir litt matt av tanken på å måle opp og tilpasse baser og høyttalere.
    Ellers er de jo fine mtp fremtige psu'er el hvis ikke det blir et rack til.

Det ble litt høyere enn jeg trodde på øyemål, dette racket. På sikt hadde det derfor vært fint med lenger høyttalerkabler for å slippe å ha det midt i "fleisen" ved lytting. Den tid, den sorg.

C._Alshus skrev:
    Hyggelig at du er fornøyd med Mana. Prøvd Soundbase?

(Egentlig skulle jeg opp til Impulse, men det er vanskelig å løsrive seg fra muiskken. ...)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn