Bare for å senke skuldrene i utgangspunktet. Jeg har kjøpt en Sqeeezebox for bruk til et 2-3K anlegg stående i leiligheten i Bergen.
Boxen er helt fantastisk med sin enkelhet/enkle bruker grensesnitt. Mozarts komplette fiolinkonsert låter kjempefint.
En rimelig Denon tuner gjør også jobben selv om det er nettradio i boxen. Jeg koser meg med musikken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
På søndag pakket jeg CDX2-XPS2 inn i bilen og la på tur til Kristiansund. Jeg hadde invitert meg sjøl til test av CDX2-CDS3 og PSU`er. Her skulle veksles mellom de ulike oppsettene, finne forskjeller. Hvor god var CDX2 og til hvilket nivå ble den løftet med 555ps?
Min spiller/ psu ble satt på medbrakt Fraimhyller og til oppvarming. Hiline fra begge spillere.
Det var kommet til en NAC552, en sub og h.t kabler siden sist jeg hørte dette oppsettet.
Her skal jeg være kort. Det stod klart ganske raskt hva forskjellene bestod i og sagt med enkle ord; følg naim`s suggested systems.
Det virker som det er et punkt hvor en CDS3 naturlig overtar for lillebroren på vei oppover. På samme måte som lillebroren kompletterer systemer fra 282 og nedover på en glimrende måte. ref, mitt eget lytterom.
252 (antakelig) og 552 er så åpen at cdx2`s lyter kommer til avsløring samtidig som CDS3`s eksepsjonelle kvaliteter kommer til sin rett. Mye av denne uttalelsen er også basert på tidligere eierskap og inntrykkene fra da blei bekreftet og forsterket.
Det ble aldri byttet psu. Jeg hørte aldri CDX2-555ps. Det var rett og slett ikke interessant der og da. Min erfaring er at cd spillerens signatur ikke endres nevneverdig med økt psu nivå. Jeg hadde fått bekreftet det jeg ville. Jeg ville høre musikk.
Ettermiddagen/ mesteparten av dagen gikk med til musikklytting. Til å begynne med via cd spillerne, men etter hvert overtok vinyl.
Etter en stund gikk det mer og mer opp for meg hva jeg lyttet til, eller snarere ikke lyttet til. Jeg lyttet til musikken og orkesteret, IKKE til komponenter eller annen hi-fi terminologi. Nå er uttrykket brukt allerede, men jeg var etter egen oppfatning tilhører til et av- eller kanskje Norges mest musikalske lydoppsett. Naturlighet, naturlighet og naturlighet. Det var som å sitte på første rad i konsertsalen, særlig når mono innspillingene ble erstattet med stereoinnspillinger.
Det var opplevelsen av en 1:1 lydopplevelse. Dette var en totalt annerledes opplevelse enn forrige besøk.
Å få ta del i vertens enorme musikksamling og spennende vinylplater er veldig lærerikt for en klassisk nykommer som meg.
Avbrutt av excellent bespisning med mer, avsluttet verten med denne konserten. For meg helt utrolig flott.
Om man ønsker å oppgradere så er det lite hjelp å få fra husverten. Kritiske og utfordrende spørsmål om hva og hvorfor. Oppgradering må ha et mål eller en mening og ikke for oppgraderingens skyld. Guilty?
CDX2 er tross alt en fantastisk cd spiller i sitt rette element og den gjorde seg slettes ikke bort, absolutt ikke. Det er faktisk en av erfaringene som ikke samstemmer med gamle forestillinger. Med 202-200 og oppover er CDX2 i særklasse flott. At den trenger en XPS2 for å levere er i mine ører ikke tilfelle.
For egen del:
Om jeg bruker Monopol terminologien heter det at man rykker frem til start. Jeg vil velge å snu det på hodet i denne sammenhengen. Rykk frem til mål.
Her gjelder det å bestemme seg for hvor man skal befinne seg og så rykke frem dit direkte eller forbli der man er om det er svaret på spørsmålet. Deretter fokusere på musikken.
Alt som er skrevet er min egen mening og opplevelse og jeg påtvinger ingen å mene det samme.
For noen tar jeg feil, for andre kanskje ikke.
Lykke til og takk for en flott dag i musikkens tjeneste Vidar.