Vidar P
Æresmedlem
Maha; takk for vennlige ord; er temmelig fornøyd med innleggene selv, og synes i egne øyne at de peker på viktige poenger for en audiofil musikkelsker; jeg er så glad for å se at mange forsto viktigheten i en slik debatt, og PM-boksen min ble fylt opp på kort tid med tilsvarende reaksjoner. Heldigvis. Får meg til å ha tro på at gode krefter fins på HFS; de ramler bare ikke alltid så høyt som de tommeste tønnene.MaHa skrev:@Vidar: Takk for fantastiske innlegg i den klippede tråden "Kvantitativ vs. kvalitativ lytting". Veldig, veldig synd at så mye innsats og så mye matnyttige tanker skal bli latterliggjort på denne måten. Ingen tvil om at du traff spikeren på hodet der, hvis du ser på noen av reaksjonene. Det at man virkelig kan motta slik respons på noe som er så i kjernen av vår hobby, er intet annet enn trist.
Tråden fremstår som et meget godt eksempel på hva slags krefter som rører seg her inne. Krefter som drar fokus vekk fra de gode musikkopplevelsene. Selv orket jeg ikke å engasjere meg i tråden, jeg så fort hva slags reakssjoner og svar man kunne forvente seg.
Jeg synes også at utfallet var virkelig trist, og ikke mindre enn skremmende faktisk. At den skulle bli stoppet er helt uforståelig for meg; den var jo nesten ikke uvennlig engang, med hederlige unntak av de som prøvde å personkarakterisere meg, og de som prøvde å ugyldiggjøre bl.a RoDa's poengterte argumenter med usaklige innspill da. Men de fikk passet sitt påskrevet.
I min mening var oppfordring til, og avslutning av tråden tomsinn. Hvorfor i alle dager stoppe en tråd om bevisstgjøring av lyttevaner på et så skjørt grunnlag at etpar som tydeligvis ikke hadde interesse av å lese ba om å få den stoppet? Det er meningsløst imo.
Jeg hadde overhodet ikke tenkt å gi meg i tråden. Jeg hadde poeng på poeng klappet og klare, og drev å forberedte flere interessante innfallsvinkler til dette med å lytte og hvordan vår atferd overfor hifi som et medium på veien til musikkmålet arter seg. Jeg så på det hele som et slag om hva slags krefter og tanker som skal få lov å dominere her; og jeg er overhodet ikke forberedt på å gi en alen til gevinst for de (få og tydelige i tråden) som søker å latterliggjøre og protestere på det faktum at mange ønsker å diskutere lyttevaner, prioriteringer etc i sin hobby. Da vinner idiotien, tomheten og tankeløsheten over de interessante og reflekterte tankeretningene imo.
Det var direkte skremmende å se at såpass basale tanker for en audiofil musikkelsker virkelig ikke lot seg forstå av en såpass høylydt protesterende gruppe her på HFS. Ikke rart om man virkelig mister munn og mæle.
Jeg så at du hadde noen virkelig poengterte innlegg du også, MaHa! Jeg la videre merke til at blant de drøssevis med PM'er og innleggene fra folk som forsto poengene, så var naimister og potensielle-naimister (så som f.eks om.s og RoDa) i klart flertall. Det leder meg til å tro at det er mye sunt som kommer ut av denne retningen hifi, ikke minst i bevisstgjøring overfor ens egne lytte-/ musikkvaner.
Vel, dette er noen få av mine egne meninger og tanker; som jeg forsåvidt ikke la mye skjul på i kval/kvan-tråden heller; skal ikke la det influere tråden her.
Takk til Festy for støtte også; om du ser de poengene som ble skissert så er du imo på en virkelig sunn og god kurs i hifi-hobbyen!
Fikk nyss beskjed om at min SuperLine og ekstra tunge Aro motvekt (til bruk med de tunge DV XV-1S og Ortofon Windfeld) er forventet i april, sammen med den nye prislista. Så da er det bare å lene seg tilbake og vente da
Mvh Vidar P