Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89


    ser slik ut på n-forumet i dag, ser ut som de er på ferie, og like bra det, håpe de kommer tilbake med noen bedre ideer om hvordan et forum skal se ut og fungere.

    ikke søkefunksjon en gang.. :mad:
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    1
    Takk til dere som hadde innspill om teddycap.

    Problemet er løst :)

    Jeg byttet ut standard nettkabel med en godt skjermet kabel. Da fikk jeg det jeg manglet. Dynamikken og bassen kom tilbake.

    Resultat: Spilte musikk til langt på natt hele helga. Deilig!

    Jeg synes det er rart at Teddy hevder at det ikke er nødvendig med annet enn standard nettkabel på teddycap. Det er mulig det er noe spesielt med strømmen hos meg (eller ørene mine). Jeg er ihvertfall fornøyd med at Teddycap endelig gir full uttelling for meg.
     

    Jimmy Jazz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Hei,

    Tenker på å oppgradere Naimunitien med en NAP200 eller en NAP250, men har ikke muligheter til å lytte før kjøp.
    Ser det er førstnevnte som blir anbefalt, men tenker det er mere fremtidsrettet med en 250.

    Er det noen som har erfaringer eller tanker rundt dette?

    Mvh
    Jazz
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva slags høyttalere har du, Jimmy?


    Larsen 6 ja. Trenger de mye strøm? Jeg tipper at 200 holder i lange baner.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    bør vel også opplyses om at 200 og 250 har forsjellig lydsignatur:

    200 litt tørr og analytisk, virker kjappere enn 250, som kan minne litt om rør, og har frodigere lyd og er veldig sterk (driver det meste).
    jeg likte 250 veeldig godt. både sammen med cdx2/cds3 og 282/252; tenk system, da kilde også har veldig mye å si for sluttresultat.

    ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ovator 400 kjem neste veke, seier Simen på Kontrapunkt. Så legg han til «spennande».
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Chord Co Carnival. Kjempegode kabler til nesten ingen penger, tåler lange strekk. Vi har et langt sett på hytta (NAD elektronikk til MA S1) som har imponert også ved hjemmelytting.
     

    Maniax

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Hei

    Jeg sitter og vurderer bruktkjøp av Naim NAC112 og NAP 150. Utstyret er ca 8 år gammelt og ønsket pris er rundt 8k med alt av kabler. Noen som kan gi meg noen innspill på dette. Er dette forsterkere og satse på? Jeg har bare hørt Naim Nait XS og den likte jeg veldig godt. Forsterkerene skal brukes til å spille B&W CM7 eventuelt 8. Kilden blir squezebox touch og dac magic.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har hadde 112/150 kombinasjonen i over 2 år. Dette var min inngangsbillett til Naim sin verden. Prisen tør jeg ikke si noe særlig om. Jeg gav 10.000 for mitt sett. Bruker fremdeles 150 effekttrinnet. 8 år er ikke spesielt gammelt, men jeg forsyner min pre med en Flatcap2xs og avlaster dermed 150 effekttrinnet.

    Nå kan ikke jeg si at du skal satse på hverken det ene eller andre, men jeg ble kvitt oppgraderingsspøkelset når jeg kjøpte Naim.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel forforsterkeren som er ansett som det svake leddet i denne kombinasjonen, i hvert fall har Naim kommet to generasjoner videre siden NAC112. Vær også obs på at det antageligvis bare er din-kontakter på baksiden, i motsetning til nyere Naimforsterkere, så du vil trenge en spesialkabel. Som griffenfeldt nevner er det mulig å oppgradere forforsterkeren med en ekstern strømfosyning, den får ellers strøm fra effektforsterkeren.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Allae responderer helt motsatt på avstand til bakvegg kontra andre reflekshøyttalere jeg har prøvd. Siden jeg har en anelse boost i bassområdet som brer seg oppover i frekvens, har jeg forsøkt utallige ganger på omplassering. Ved å trekke dem ut på gulvet skjer lite i nevnte område, men oppdager at ved å skyve dem innover mot bakvegg, slankes bassen. Mellomtonen blir rikere og toppen noe mer fremtredende. Avstand til sidevegg spiller også inn, tiltross for at den er langt over 1 meter.

    Jeg vet det er vekslende erfaring med Allae her i tråden. Jeg er strålende fornøyd med unntak av den lille unoten som langt på vei løses med tettere veggkontakt. Likeså løste den noe anonyme mellombassen, la oss si rundt 100Hz seg ved samme flytting mot bakvegg.
    Noen som har tilsvarende eller motstridende erfaringer på akkurat dette?
     

    Maniax

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Takk for gode svar. Var litt skeptisk til alderen på forsterkerene men det høres jo ut som om dette ikke er noe problem. Planen er og oppgradere forforsterkeren seinere. Vet dere om den støtter napsc?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim sier at det er 10-15 års serviceintervall på disse, gjør de ikke? Napsc kan vel ikke brukes vel.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.862
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er det med Kudos kunnskapen her på vennesidene til Naim tro?
    Er det noen her som kan si noe om match med Naim og spesielt Supernait?
    Tenker litt på kjøp av C20 eller C30 og nesten alle søketreff på Google peker jo på det gamle Naim forumet som ikke eksisterer lenger :(
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    432
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    17
    Liotheles skrev:
    Hvordan er det med Kudos kunnskapen her på vennesidene til Naim tro?
    Er det noen her som kan si noe om match med Naim og spesielt Supernait?
    Tenker litt på kjøp av C20 eller C30 og nesten alle søketreff på Google peker jo på det gamle Naim forumet som ikke eksisterer lenger :(
    Naim + Kudos = Sant.

    202/200/SC spiller fantastisk sammen med X2. Videre mener jeg SuperNait er bedre på det meste enn 202/200/SC så en bedre Kudos enn X2 burde passe veldig fint med den.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    344
    Antall liker
    848
    Sted
    Akershus
    Jeg tok turen til Highend-messan i Stockholm i helgen [http://highendmassan.se] og der spilte de på nye Ovator S-400. Har tidligere hørt S-600 hos Kontrapunkt og synes vel 400'ene har mange av de samme egenskapene. S-400 skal være noe enklere å plassere da de kan stå nærmere bakvegg enn S-600. Doug Graham fra Naim (International Sales Manager) stod for presentasjonen og jeg fikk også en lengre prat med han etterpå. Meget sympatisk kar. En kollega fra Naim skal være på plass på Triaden [http://www.kringlyd.no] om noen uker, tipper de kommer til å spille på S-400 der også.

    Bent Holter fra Hegel var også på plass, litt interessant at den største nyheten i den nye dac'en deres er en impedans-korreksjonskrets som reduserer impedansproblemet med RCA-kontakter. Jeg spurte hvorfor de ikke brukte BNC og fikk til svar at da ville folk koblet på en RCA-BNC overgang som gjør problemet enda større... Jaja, det er da man smiler og er ganske så fornøyd med egen Naim DAC og kabler med BNC-kontakter :)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    Naim sier at det er 10-15 års serviceintervall på disse, gjør de ikke? Napsc kan vel ikke brukes vel.
    hvor ofte skal en xps skal ha service?
    gjøres det her til lands?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    PSUer og effektforsterkere: 8-10 års intervaller.
    CD-spillere/forforsterkere: 10-12 års intervaller.

    Det er ingen ofisielle Naim verksteder i Norge. Usikker på om det finnes i Sverige.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    8-10 år på en XPS? Sier de det? Jeeez. Da husker jeg feil, synes jeg har hørt 10-12 år på Classic og 15 år på 500-serien.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    min xps2 er fra 2003, får sende naim.uk å spørre.

    har ikke noter degradering av lyden og kansje er dette rett tid å gå over til 555PS.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    min xps2 er fra 2003, får sende naim.uk å spørre.

    har ikke noter degradering av lyden og kansje er dette rett tid å gå over til 555PS.
    555PS gir en feitere men kjappere mer bouncy klang, med klart mer kraft og klangfylde, absolutt verdt det imo, men jeg er sikker på at det fins settinger hvor det ikke er like signifikant merktbart også. Om man får prøve så er det best sikkert.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    1
    Hva koster servicen på en xps? Noen som vet?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Kontrapunkt HiFi: «Naim Ovator S400 er endelig kommet og er på demonstrasjon i butikken. Førsteinntrykket er svært overbevisende, kom innom for en prøvelytt!
    Pris kr 33.000 pr par.»
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Er det virkelig 10 års sørvisintervaller? Nokre som har erfaringer med Naim før og etter sørvis?
    Dette er sørvis som ein "skal" ta sjølv om produktet fungerer perfekt?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Litt uklart, det var Kontrapunkt som sa dette på Facebook.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Naim burde komme med ein golvståande i Uniti-prisleiet også, rundt 15000,-.
    Ganske stort hopp fra N-sats til Ovator 400.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Glem nå ikke at det er lenge siden Naim hadde noe mellom N-Sats og Allae. S-400 legger seg jo i samme prisklasse som Allae var. Og de bør jo være særs bra når de koster såpass.
    Hadde vært morro å fått en lytt, men det får bli en dag de kommer på tur til en butikk i Stavanger-området.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Eg glemmer ikkje det eg ikkje veit og visste ;D
    Då er alt som før, altså.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    OK, ikke meningen å være brysk ;)

    Forøvrig er jeg enig med deg. Det kan jo være det skjer også. Tallrekken 2, 4, 6...
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Tek turen opp til Kontrapunkt i midtpådagen i morgon med kamera og musikk.
    Melder tilbake her i tråden, har trua på Ovator 400.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    e-h skrev:
    OK, ikke meningen å være brysk ;)

    Forøvrig er jeg enig med deg. Det kan jo være det skjer også. Tallrekken 2, 4, 6...
    Kan hende, men har ikkje sett / høyrt noko.
    Det hadde ikkje vore feil om dei hadde laga ein knallhøgtaler i denne prisklassen. Kunne fort blitt ein suksess. Ovator 600 er utvilsomt favoritten i til 60.000,-. Godt mulig Ovator 400 er ein favoritt til 30.000,-
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.862
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    Tek turen opp til Kontrapunkt i midtpådagen i morgon med kamera og musikk.
    Melder tilbake her i tråden, har trua på Ovator 400.
    Kjempebra tiltak Brasse! Gleder meg til reportasje :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn