Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Syntes det er rart ikke flere bruker unitiserve,alt en boks ferdig satt opp med ripping i kvalitetsformat
    Bare og stappe cd inn,laste ned app og du er i gang

    Kan kobles opp mot det du måtte ha av forstereri og dac:)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Unitiserve er genial og nå med 2 TB harddisk som har plass til ca. 2500 CD,r. Og den ripper rett til WAV som er det beste formatet og det uten att du trenger å justere/stille inn 101 parametre. Koble den til DAC,n ,Kjøp en Ipad som fjernkontroll og du kan bare kose deg med musikk.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dersom prisen er et poeng, noe Nilsen nevnte, så reagerer noen på den.
    De tenker nok ikke over hva den faktisk gjør. Den ripper, spiller av cd plate ved behov, server musikken og lagrer (for dem som kjøper intern disk).
    Det viktigste, den tenker for deg, gjør jobben og spiller fortreffelig :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Når man går igjennom prislista til Naim , synes jeg den er ett av de bedre kjøpene , men som du sier mange tenker ikke over/vet ikke alt den gjør.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Unitiserve er genial
    helt opplagt.

    problemet mitt nå blir altså veldig mange apparat for og få dette til.

    unitserve+ndac+555ps og muligheter for nds senere. :confused:

    cds3 er på veg til uk for rep på garantien (heldigvis), og den har jeg veldig lyst til og beholde ei stund til.

    takker for alle gode råd!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Edit!
    For alt hva mine råd er verdt Nilsen, jeg har prøvd og feilet mye, men hørt mye. Med ditt oppsett er mitt råd å ikke gå for annet enn CDS3, CD555 eller NDS som digital kilde. Dac/ PS er ikke i samme liga musikkmessig.


    Under min ferd mot streaming og HD basert musikk har det dukket opp problemer, i hovedsak forårsaket av min manglende kunnskap om emnet. De gangene har jeg tenkt at Unitiserve løser problemet og sannheten er at; det gjør den. Den gjør overgangen fra f. eks cdp til HD mye enklere.

    Jeg har 2 Mac maskiner og vile klare utfordringene sjøl ved hjelp av det jeg har ifra før. Naim sier streamerne som et minimum bør hente musikken fra et NAS og derfor kjøpte jeg et sånt. Den har stått en stund pga en hektisk jobb periode, men også fordi barrieren ved å installere etc har vært høy. Med litt hjelp fra Naim- Forum er den nå oppe og går og den spiller.
    NAS disken er nå synlig på Mac`en som en hvilken som helst harddisk og iTunes er satt opp til å rippe til den. Det finnes bedre rippe program så det skal forskes videre.

    Det krever litt innsats, men alt i alt vil jeg si at å sette opp en NAS og med Upnp funksjon er ganske så enkelt, ihvertfall med Synology.
    En fremtidig streamer fra Naim, samt nyinnkjøpte Unitiqute skal nå finne NAS disken (les musikken) enkelt på nettverket.

    Det finnes masse kunnskap om emnet, både her, forumet og ellers så bøygen er å sette seg inn i og finne sin avspiller. Med et NAS plassert hvor som helst egentlig, trengs en eller to bokser, avhengig av om man velger psu.

    Unitiserve er genial
    helt opplagt.

    problemet mitt nå blir altså veldig mange apparat for og få dette til.

    unitserve+ndac+555ps og muligheter for nds senere. :confused:

    cds3 er på veg til uk for rep på garantien (heldigvis), og den har jeg veldig lyst til og beholde ei stund til.

    takker for alle gode råd!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Syntes det er rart ikke flere bruker unitiserve,alt en boks ferdig satt opp med ripping i kvalitetsformat
    Det har vel kanskje med at prisen oppleves som høy for det som i bunn og grunn er en (umoderne) computer, med tilhørende verdifall. Hvordan vil en Unitiserve oppleves om 10 år? Og selv om Naim tilbyr oppgraderinger av harddisker etc. er også prisene for dette veldig høye både i absolutt forstand og relativt til hva delene koster.

    Men om man er ute etter en fiks ferdig løsning og ikke har noen kvaler med å bruke 22-25k er nok Unitiserve gull verdt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mottok en splitter ny NAP155XS igår som har varmet seg igjennom natten. Den forsyner også 282 midlertidig inntil SC er tilbake fra Salisbury.
    Første inntrykket er positivt. Det er ingen 250, men det var også intensjonen med salget. Jeg er ute etter optimal musikkgjengivelse med fokus opstrøms.
    Ovator er lettdrevne høytalere :)

    Isammen med NAP kom også en Naim Unitiqute, dvs ved en feil var det Unitilite som ankom. Den er ikke åpnet enda, hva gjør jeg :)
    Passende on wall ht fra Audiovector skal henge på veggen i stua. Dette gleder jeg meg til.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville åpnet Unitilite med en enste gang. Den er visst hakket bedre enn UQ og spiller cder i tillegg.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    :)
    Jeg fikk lov til å åpne og prøve den. De ekstra lappene den koster samt at den ikke har digital ut holder meg tilbake.
    Mht prestasjonen kontra Qute så er også mitt inntrykk som du beskriver. Sånn vil det jo stort sett alltid være, litt dyrere, litt bedre. Qute er nok fremdeles en musikkmaskin den også. Cdp er ingen ulempe nei.......

    Jeg ville åpnet Unitilite med en enste gang. Den er visst hakket bedre enn UQ og spiller cder i tillegg.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg også, alltid hyggelig leon :)

    Streaming ble veldig spennende da jeg fikk til NAS`en. Jeg jakter en CDS3 som fremtidig kilde for hovedanlegget, men nå er NDS en option igjen....en gang.


    Du har mye spennende pågang Stover! Gleder meg til neste besøk :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.930
    Antall liker
    66.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes det er merkelig at det er så lite interesser for Naim HDX i Norge. Etter jeg fikk den oppgradert til 2 TB kunne jeg kvitte meg med NASen og viftestøyen den lagde. For meg er HDXen "optimal" både ift lyd og spillegleden den gir gjennom å kunne styre alt sømløst gjennom Ipaden. Det negative er selvfølgelig prisen. Det blir fort dyrt sammen med ekstern strømforsyning. På den annen side er vel ikke Naim kjent for billige kilder......
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    Isammen med NAP kom også en Naim Unitiqute, dvs ved en feil var det Unitilite som ankom. Den er ikke åpnet enda, hva gjør jeg :)
    Passende on wall ht fra Audiovector skal henge på veggen i stua. Dette gleder jeg meg til.
    Om Unit boksen skal stå i stuen hadde jeg godt for Unitiqute, den ser mye bedre ut, også har den digital ut som du skriver..
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Men om man er ute etter en fiks ferdig løsning og ikke har noen kvaler med å bruke 22-25k er nok Unitiserve gull verdt
    Ja den er uten tvil min fremtidige løsning,må bare se på hvorvidt man bør gå for en med ekstern lagring eller ikke,da 2 terra i vaw fylles fort opp

    men må si att jeg er litt handlingslammet iht dette med data og streamer,har per i dag en imac med itunes og musikkfilene på ekstern hard disk (ikke back up )

    Etter alle som har fortalt meg att en mac mini er løsningen kjøpte jeg en slik av beste sort,men der har det stoppet,og den ligger fortsatt i esken uåpnet,
    føler jeg ikke har kontrol på hvordan settee den opp med lagring og back up,det blir jo boks på boks :(

    og siden Naim sin løsning vil bli prioritert i framtiden med en Unitiserve er jeg litt i vilrede,muligens selge mac mini før den blir pakket ut,og tenke ut en grei back up løsning for filene alerede lastet ned på hardisk via imac,n

    Hvordan setter dere andre opp back up av filene deres,blir mer og mer i villrede over en enkel løsning
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.930
    Antall liker
    66.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Men om man er ute etter en fiks ferdig løsning og ikke har noen kvaler med å bruke 22-25k er nok Unitiserve gull verdt
    Ja den er uten tvil min fremtidige løsning,må bare se på hvorvidt man bør gå for en med ekstern lagring eller ikke,da 2 terra i vaw fylles fort opp

    men må si att jeg er litt handlingslammet iht dette med data og streamer,har per i dag en imac med itunes og musikkfilene på ekstern hard disk (ikke back up )

    Etter alle som har fortalt meg att en mac mini er løsningen kjøpte jeg en slik av beste sort,men der har det stoppet,og den ligger fortsatt i esken uåpnet,
    føler jeg ikke har kontrol på hvordan settee den opp med lagring og back up,det blir jo boks på boks :(

    og siden Naim sin løsning vil bli prioritert i framtiden med en Unitiserve er jeg litt i vilrede,muligens selge mac mini før den blir pakket ut,og tenke ut en grei back up løsning for filene alerede lastet ned på hardisk via imac,n

    Hvordan setter dere andre opp back up av filene deres,blir mer og mer i villrede over en enkel løsning
    Du har en stor samling musikk hvis 2 TB fylles raskt opp. Det er tross alt plass til minst 2500 ukomprimerte cder. Hvis Uniteserve er som HDXen (noe jeg tror) er back up plug and play. Kobler en NAS opp mot HDXen (dessverre ikke trådløst) og med et par tastetrykk ripper den til intern HD og samtidig legger backup på NAS. NAS kan også fylles med annen musikk hvis 2500 cder er for lite......
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Apple Time Capsule er jo en grei løsning for daglig backup, og trenger ikke å settes opp i det hele tatt. Den tar backup i bakgrunnen en gang i timen og er i tillegg en brilliant wifi-router som lett kan gjemmes bort. I tillegg kan du for sikkerhets skyld ta en manuell backup til en ekstern Thunderbolt-harddisk fra tid til annen, som helst oppbevares utenfor boligen. Musikksamlingen endrer seg jo ikke så veldig fort når man først har fått rippet alt så det burde jo gå greit.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ja 2000 cd,r er mye,har 1900 lated ned i itunes i dag,derav att jeg vil ha noe som kan vokse

    tross alt er musikk hobbyen og det blir fort kjøpt noen cd,r i uka,og jeg laster ned for en kamerat også der dealen er att jeg får kopi av han sine etter nedlating:)

    ja timecapsule må sjekkes ut, men per i dag har jeg filene på en extern disk, det viser seg att den ikke er formatert iht apple,så ingen auto back up

    hvis jeg formaterer en tom disk kan jeg da flytte filene over tro ??
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    hvis jeg formaterer en tom disk kan jeg da flytte filene over tro ??
    En Mac kan lese fra en windowsformatert disk, så det burde gå bra. Når det gjelder Time Capsule så tar nok Time Machine bare backup av det som ligger på selve Mac-en.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dersom du har tilkoblet en ekstern disk der musiken ligger og du kobler deg til den eksterne disk med en ny disk, da tror jeg den kopierer musikken også.
    Må innrømme jeg er på tynn is akkurat her. Du får korrigere.

    Ellers er det helt kurant å finne musikken på din Mac og trekke den over på en annen tilkoblet disk, akkurat som annen filbehandling.
    På samme måte andre veien, trekk musikken fra disken der den bor, og ned til iTunes ikonet og den kopierer.

    Vi kan vel forsøke å hjelpe hverandre her også.

    hvis jeg formaterer en tom disk kan jeg da flytte filene over tro ??
    En Mac kan lese fra en windowsformatert disk, så det burde gå bra. Når det gjelder Time Capsule så tar nok Time Machine bare backup av det som ligger på selve Mac-en.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ok :) det er herved utført. Det var en grunn til at ULite ble feilsendt, det stod mellom den og Qute før jeg bestemte meg for Qute, mest pga prisen (siden det er anlegg nr. 2) og formatet. Det var en mening med at forvekslingen oppstod tror jeg så i samråd med interiørdirektøren beholder vi Unitilite. Tror en diskret sub vil komme til etterhvert.

    Den er pakket ut, koblet opp og satt i drift. For et brukergrensesnitt.
    Enkelt, hurtig og jeg tror de fleste kan forstå å bruke den. F. eks UPNP, satte opp det trådløse nettverket, den fant Synology umiddelbart og spiller ivei. N- stream er lastet ned på iPaden og dette er rett og slett en strålende løsning (så langt).

    Gratulerer til meg sjøl.

    Jeg ville åpnet Unitilite med en enste gang. Den er visst hakket bedre enn UQ og spiller cder i tillegg.
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    HDX har jo alle funksjoner så langt jeg vet og kan langt på vei sammenlignes med Userve. Hadde den hatt en bedre D/A konverter ville den antakelig vært en bestselger?
    Naims kilder er relativt dyre, en XPS`et NDS koster drøye 90K. Jeg har hørt den og det er etter mitt hjerte den beste digitale kilden jeg har hørt. Tilsvarende fra Linn (antar jeg) koster mer enn 100K.

    Synes det er merkelig at det er så lite interesser for Naim HDX i Norge. Etter jeg fikk den oppgradert til 2 TB kunne jeg kvitte meg med NASen og viftestøyen den lagde. For meg er HDXen "optimal" både ift lyd og spillegleden den gir gjennom å kunne styre alt sømløst gjennom Ipaden. Det negative er selvfølgelig prisen. Det blir fort dyrt sammen med ekstern strømforsyning. På den annen side er vel ikke Naim kjent for billige kilder......
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ok :) det er herved utført.
    Gratulerer til meg sjøl.

    Jeg ville åpnet Unitilite med en enste gang. Den er visst hakket bedre enn UQ og spiller cder i tillegg.
    Gratulerer til deg! Da har vi en Unitilite også her på forumet! Tror ikke jeg tar så mye feil når jeg antar at det var den opprinnelige Uniti som ble til Unitilite etter at Uniti2 ble lansert. Bare med litt billigere kabinett og cd-drev, og uten power for RIAA, men kanskje litt oppgradert på digitalsiden.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.930
    Antall liker
    66.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med nykommeren i 2-er anlegget.
    Har foreløpig ikke savnet en bedre ekstern DAC. Hadde forsovet heller ingen planer om å kjøpe ekstern strømforsyning, men må innrømme at XPS2en overgikk forventningene mine ganske så kraftig da den kom i hus. Skulle ikke forundre meg om det kommer en DAC i hus etter hvert, men må først få testet om det er noe særlig til forskjell (i mine ører).

    HDX har jo alle funksjoner så langt jeg vet og kan langt på vei sammenlignes med Userve. Hadde den hatt en bedre D/A konverter ville den antakelig vært en bestselger?
    Naims kilder er relativt dyre, en XPS`et NDS koster drøye 90K. Jeg har hørt den og det er etter mitt hjerte den beste digitale kilden jeg har hørt. Tilsvarende fra Linn (antar jeg) koster mer enn 100K.

    Synes det er merkelig at det er så lite interesser for Naim HDX i Norge. Etter jeg fikk den oppgradert til 2 TB kunne jeg kvitte meg med NASen og viftestøyen den lagde. For meg er HDXen "optimal" både ift lyd og spillegleden den gir gjennom å kunne styre alt sømløst gjennom Ipaden. Det negative er selvfølgelig prisen. Det blir fort dyrt sammen med ekstern strømforsyning. På den annen side er vel ikke Naim kjent for billige kilder......
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Rare greier...
    Sl2 blei ikke bra her...
    Nsub og n-sats eller Ibl fungerer bedre ... er ikke en gang sikker på om jeg trenger nsub..

    Rommet betyr mye!
    Det store spørsmålet er nå om Ibl el. n-sats er det beste....
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Rare greier...
    Sl2 blei ikke bra her...
    Nsub og n-sats eller Ibl fungerer bedre ... er ikke en gang sikker på om jeg trenger nsub..

    Rommet betyr mye!
    Det store spørsmålet er nå om Ibl el. n-sats er det beste....
    hvorfor er sl2 ikke bra hos deg. kan du beskriver ?..hva og hvordan har du koblet til ?...hos meg var sl2 og phonosophie utmerket sammen. hade også ibl med sub før.
     

    jokerman81

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Audio Physic Tempo 6:
    Nait 5i eller XS?

    XS er vel et hestehode foran, men som en start opp fra Onkyo TX-NR906 så er kanskje 5i en grei start? (Kjører komplett AP hjemmekinooppsett nå, ønsker å bygge ut til 2-kanal for musikklyttingen via Unity Gain)

    På forhånd takk for svar!
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Rare greier...
    Sl2 blei ikke bra her...
    Nsub og n-sats eller Ibl fungerer bedre ... er ikke en gang sikker på om jeg trenger nsub..

    Rommet betyr mye!
    Det store spørsmålet er nå om Ibl el. n-sats er det beste....
    hvorfor er sl2 ikke bra hos deg. kan du beskriver ?..hva og hvordan har du koblet til ?...hos meg var sl2 og phonosophie utmerket sammen. hade også ibl med sub før.
    Hei
    Er dårlig til å beskrive lyd - jeg har jo hatt ibl og sbl tidligere - for meg har disse en åpenhet/tydlighet som jeg synes sl2 ikke har.
    I tillegg mener jeg sl2 fungerte bedre i min gamle bolig enn der jeg bor nå.
    Synes også n-sats har mye av det jeg liker fra ibl/sbl.
    Erik
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    To kjempegode forsterkere som begge spiller musikk. XS mer raffinert enn 5i samt den kan oppgraderes med ekstern PSU.
    Kjenner ikke høyttaleren din, men jeg ville gått for XS om jeg hadde råd, men klart meg fint med 5i dersom ikke.
    Du beveger deg i et terreng her hvor du ikke kan feile mye.

    Audio Physic Tempo 6:
    Nait 5i eller XS?

    XS er vel et hestehode foran, men som en start opp fra Onkyo TX-NR906 så er kanskje 5i en grei start? (Kjører komplett AP hjemmekinooppsett nå, ønsker å bygge ut til 2-kanal for musikklyttingen via Unity Gain)

    På forhånd takk for svar!
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Rare greier...
    Sl2 blei ikke bra her...
    Nsub og n-sats eller Ibl fungerer bedre ... er ikke en gang sikker på om jeg trenger nsub..

    Rommet betyr mye!
    Det store spørsmålet er nå om Ibl el. n-sats er det beste....
    Hei,
    hadde tenkt å selge IBL'ene for en stund siden. Siden interessen var heller laber valgte jeg å bruke en time på dem nylig.
    En sliten sjekkliste under før du utpeker n-sats som vinner ;)

    Sjekket alle skruer i kabinett og mot stativ. Litt slakk her og der så litt stramming var nødvendig. Unngå å dra til for hardt.
    Så over alle loddinger på nytt, blanke og fine, alt ok.
    Tok av delefilter og renset plugger og innganger. Brukte fin stålull, blåste ut støvrester og etterrenset med isopropanol.
    Renset og smurte alle skruene til basselementene med WD40.
    Strammet til igjen med momentnøkkelsett, så nærme Naims anbefalte 3,6Nm som mulig. Etter hva jeg har skjønt er ikke dette momentet helt avgjørende, bare ikke for stramt - samme moment er viktigst.
    Diskantopphenget ble skrudd ut. Her hadde en en av skruene som fester elementet til opphenget løsnet. Samme prosedyre som med skruene, rengjort og skrudd til dog uten momentnøkkel.
    Diskantopphenget er i tillegg til skruene festet med en dobbeltsidig tape. Denne var det ikke mye lim igjen på, samtidig var den fullstendig sammenklemt. Gammel tape og limrester ble fjernet Hadde noe tape av omtrent samme type liggende, type tosidig sort av farge med tykkelse 1mm som jeg skar til med tapetkniv. Denne tapen fungerer som en isolasjon mellom oppheng og kabinett. Lim fast og skru til opphenget.

    Etter denne jobben må jeg si at IBL spiller overraskende bra. Jeg har alltid fortrukket SBL framfor IBL. Nå er jeg ikke helt sikker.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Etter jeg aktiverte IBL føler jeg at skala er på plass, og de har den fyldigheten man savner i passive mode. Anbefales på det aller sterkeste, da får man virkelig høre hva som bor i de. Jeg synes de er skremmende realistiske til tider. Man kan forutse hvert trinn i en utførelse fordi timingen er så inn i hampen god, man "forstår" alt man hører
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Rare greier...
    Sl2 blei ikke bra her...
    Nsub og n-sats eller Ibl fungerer bedre ... er ikke en gang sikker på om jeg trenger nsub..

    Rommet betyr mye!
    Det store spørsmålet er nå om Ibl el. n-sats er det beste....
    Hei,
    hadde tenkt å selge IBL'ene for en stund siden. Siden interessen var heller laber valgte jeg å bruke en time på dem nylig.
    En sliten sjekkliste under før du utpeker n-sats som vinner ;)

    Sjekket alle skruer i kabinett og mot stativ. Litt slakk her og der så litt stramming var nødvendig. Unngå å dra til for hardt.
    Så over alle loddinger på nytt, blanke og fine, alt ok.
    Tok av delefilter og renset plugger og innganger. Brukte fin stålull, blåste ut støvrester og etterrenset med isopropanol.
    Renset og smurte alle skruene til basselementene med WD40.
    Strammet til igjen med momentnøkkelsett, så nærme Naims anbefalte 3,6Nm som mulig. Etter hva jeg har skjønt er ikke dette momentet helt avgjørende, bare ikke for stramt - samme moment er viktigst.
    Diskantopphenget ble skrudd ut. Her hadde en en av skruene som fester elementet til opphenget løsnet. Samme prosedyre som med skruene, rengjort og skrudd til dog uten momentnøkkel.
    Diskantopphenget er i tillegg til skruene festet med en dobbeltsidig tape. Denne var det ikke mye lim igjen på, samtidig var den fullstendig sammenklemt. Gammel tape og limrester ble fjernet Hadde noe tape av omtrent samme type liggende, type tosidig sort av farge med tykkelse 1mm som jeg skar til med tapetkniv. Denne tapen fungerer som en isolasjon mellom oppheng og kabinett. Lim fast og skru til opphenget.

    Etter denne jobben må jeg si at IBL spiller overraskende bra. Jeg har alltid fortrukket SBL framfor IBL. Nå er jeg ikke helt sikker.
    Takker for gode tips - dette skal prøves.

    Erik
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Rare greier...
    Sl2 blei ikke bra her...
    Nsub og n-sats eller Ibl fungerer bedre ... er ikke en gang sikker på om jeg trenger nsub..

    Rommet betyr mye!
    Det store spørsmålet er nå om Ibl el. n-sats er det beste....
    hvorfor er sl2 ikke bra hos deg. kan du beskriver ?..hva og hvordan har du koblet til ?...hos meg var sl2 og phonosophie utmerket sammen. hade også ibl med sub før.
    Hei
    Er dårlig til å beskrive lyd - jeg har jo hatt ibl og sbl tidligere - for meg har disse en åpenhet/tydlighet som jeg synes sl2 ikke har.
    I tillegg mener jeg sl2 fungerte bedre i min gamle bolig enn der jeg bor nå.
    Synes også n-sats har mye av det jeg liker fra ibl/sbl.
    Erik

    ja skjønner. jeg er også en stor ibl fan, men opplevde sl2 i et annen klasse. akuratt åpenhet mester den klar bedre...men skjønner, at det er veldig rom avhengig. hos en venn låt sbl klar foran ibl...

    har også fikset min sl2 med alle skruer på 3,6 nm..
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    Rare greier...
    Sl2 blei ikke bra her...
    Nsub og n-sats eller Ibl fungerer bedre ... er ikke en gang sikker på om jeg trenger nsub..

    Rommet betyr mye!
    Det store spørsmålet er nå om Ibl el. n-sats er det beste....
    hvorfor er sl2 ikke bra hos deg. kan du beskriver ?..hva og hvordan har du koblet til ?...hos meg var sl2 og phonosophie utmerket sammen. hade også ibl med sub før.
    Hei
    Er dårlig til å beskrive lyd - jeg har jo hatt ibl og sbl tidligere - for meg har disse en åpenhet/tydlighet som jeg synes sl2 ikke har.
    I tillegg mener jeg sl2 fungerte bedre i min gamle bolig enn der jeg bor nå.
    Synes også n-sats har mye av det jeg liker fra ibl/sbl.
    Erik

    ja skjønner. jeg er også en stor ibl fan, men opplevde sl2 i et annen klasse. akuratt åpenhet mester den klar bedre...men skjønner, at det er veldig rom avhengig. hos en venn låt sbl klar foran ibl...

    har også fikset min sl2 med alle skruer på 3,6 nm..
    Balthar, hvilket verktøy bruker du på skruene ? Venter tilbakemelding fra Kontrapunkt på nye
    skruer til Tweeter Suspension Assembly, vet du hvilket moment de skal ha ?
    Sl2 er i en annen liga enn Ibl her hjemme, lurer på om rommet ble for stort for Ibl ? Ca 28m2
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    hey eon..jeg tror tweeter-suspension var å 1 nm..ganske lett...jeg brukte en nøkkel fra klas ohlson.

    ja dr oppgradering :)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    179
    Sted
    Trondheim
    hey eon..jeg tror tweeter-suspension var å 1 nm..ganske lett...jeg brukte en nøkkel fra klas ohlson.

    ja dr oppgradering :)
    Ok, husker du moment på Tweeter Mounting (det var disse skruene jeg venter nye) ? Disse skruene skal vel skrues rimelig hardt til..
    Se der ja, plata til 552PS er oppgradert med DR merke, herlig :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn