Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thoegerstein

    Fersking
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    toriamos skrev:
    Videre så kommer det lyd ut av høyttalerene selv når volumet er skrudd helt ned. Ingen stor sak, men for smånevrotikere som undertegnede er dette en kilde til irritasjon.
    Mer kritikk

    Jeg har haft et lignende problem til tider i mine Naim anlæg, det letteste er at bruge mute i stedet for at skrue volumen helt ned, det er også hurtigere både på remoten og via forforstærkeren.
    skrue ned
    eg
    : På noen innspillinger blir tolkningen av musikken vel "asketisk" - lydbildet oppleves "skrinnt" og fattig på kropp og substans. Dette er vel smak og behag og tildels en vanesak. Det som er verre er at kvinnelig vokal lider litt under denne tendensen og kan bli tildels skjærende i toppen av og til. Og da også med litt lite substans.

    Min Naim karriære startede jo ret højt oppe i Naim systemerne , med en 282 forforstærker, men jeg har aldrig haft problemer med hård eller skinger diskant!
    Da jeg altid har haft Audiovector højtalere, og set på prisen har kørt en speakers first strategi, tillader jeg mig at mene at det kan man altså med gode komponenter have fordel af.

    Naim kablerne er til prisen gode, men jeg afviger også fra Naim religionen ved at foretrække Chord kabler, her kan der opnås Naim fordele uden at det bliver helt så mørkt og lukket og måske problematisk idiskanten. Dog mener jeg at man med kabler bør være rimeligg, i forhold til hvor mange penge der bruges på kalber set i forhold til prisen for elektronikken.
    Claus
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Som nevnt, etter at jeg bestemte meg for å gå for vinyl, har det vært større fokus på platekjøp og den miskjennelige oppgraderingstrangen er kraftig avtagende/ i koma. (farlig å skrive her).
    Selv med min humble CDX2/XPS2 som kilde kjenner jeg meg igjen her, Stover.
    Stadig nye bestillinger og lyst til å utforske ny musikk. Og det er ufattelig at et skarve rack skal ha så mye å si for CD-gjengivelsen. Fraim + Momentum 4i er vel de to produktene som har overrasket meg mest de siste månedene! (282/250 visste jeg jo var bra). :D

    Vurderer vinyl selv (evt. CDS3 el. 555PS), men fortsatt bare i tenkeboksen... ;)

    mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    C._Alshus skrev:
    Jeg kjenner meg igjen her. Konklusjonen må vel bli: Ikke imponerende, men musikalsk. ;)

    Han komenterer at bassen kan bli litt utflytende nederst. Det er nok sant, dersom man er uheldig med rom eller plassering. 90 cm fra bakvegg passer bra med mine erfaringer. Ellers må jeg nevne at nettfilter kan være en veldig effektiv kur mot utflytende bass. Etter at jeg fikk nettfilter, var det som å få nye bass-elementer.
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    C._Alshus skrev:
    Dette gjorde ikke ventingen på mine Spendor S8e lettere, men jeg kan glede meg til den 25 feb. Da blir de visstnok produsert og forhåpentligvis sendt så fort som mulig.

    Foreløpig blir de koblet opp mot Nait5i og CD5i. Håper at disse kan drive S8e godt nok mens jeg sparer litt penger til neste oppgradering. Vurderer en oppgradering i form av en Supernait eller en ny kilde først. Noen som har tips om hvilken komponent jeg burde bytte først? Jeg er også litt usikker på om jeg skal gå for Supernait/X2 eller en seperat pre/effekt som NAC202/NAP200/X2.

    Det er forresten ganske utrolig hvor mange sider det har blitt siden jeg laget den første posten her :eek:
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ja, sushi. Vi ble ikke noe mindre tullete sekt-gærninger etter du åpnet tråden. En flott tråd har det blitt, og den har nok gjort hifi/musikk-livet til mange ganske så annerledes!
     
    S

    Stover

    Gjest
    sushi skrev:
    C._Alshus skrev:
    Dette gjorde ikke ventingen på mine Spendor S8e lettere, men jeg kan glede meg til den 25 feb. Da blir de visstnok produsert og forhåpentligvis sendt så fort som mulig.

    Foreløpig blir de koblet opp mot Nait5i og CD5i. Håper at disse kan drive S8e godt nok mens jeg sparer litt penger til neste oppgradering. Vurderer en oppgradering i form av en Supernait eller en ny kilde først. Noen som har tips om hvilken komponent jeg burde bytte først? Jeg er også litt usikker på om jeg skal gå for Supernait/X2 eller en seperat pre/effekt som NAC202/NAP200/X2.

    Det er forresten ganske utrolig hvor mange sider det har blitt siden jeg laget den første posten her :eek:
    Har mange ganger lurt på hvor det ble av Sushi. Der var du!!

    Har du bestillt S8e eller skal du? Mine blir om de overlever det nye lytterommet, men synd jeg bomma på finish.

    God helg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. for et fryktelig språk i denne 6moons-omtalen. Det er fælt å lese når man er vant til engelsk; bruker jo søren meg minst dobbelt så lang tid på å lese :)

    Hva er galt med finishen din Stover?`

    Mvh Vidar P
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Stover skrev:
    Har mange ganger lurt på hvor det ble av Sushi. Der var du!!

    Har du bestillt S8e eller skal du? Mine blir om de overlever det nye lytterommet, men synd jeg bomma på finish.

    God helg.
    Jeg ble litt redd av den såkalte sekten og tenkte det var lurt å ligge litt lavt. :p

    Jeg bestilte mine S8e for snart 3 uker siden i rosewood. Jeg har endelig god nok plass til å plassere høytalerne ordentlig. Ny leilighet er hittil den beste investeringen lydmessig for meg. Jeg legger nok ut noen bilder av det nye anlegget og rommet når jeg endelig får høytalerne.

    Hvilken finish er det du har og går det ikke an å bytte dem?
     
    S

    Stover

    Gjest
    Jåleri egentlig.
    Har rosenut og alt annet er i cherry.
    Jåleri som sagt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Selv med min humble CDX2/XPS2 som kilde kjenner jeg meg igjen her, Stover.
    Merker at innkjøpstakten av cd'er har økt betraktelig etter at jeg fikk CDS3 i hus. Før den tid, tross gode cd-spillere forsåvidt, ble cd her regnet som et klart underlegent medium; til en så stor grad at det stort sett ble spilt kun sjelden, og antall nyinnkjøp var kun få. Musikk ble fortrinnsvis og nesten utelukkende kjøpt på vinyl. Etter CDS3 så vokser cd-hylla i rekordfart, og jeg tjener inn tapet på mindre pu-slitasje.
    Selv om LP12 fortsatt er nokså overlegen, og vinylinnkjøpstakten fortsatt er høyere enn for cd, så er CDS3 også såpass tilfredsstillende at det ikke lengre er et så stort gap at det ikke er moro å høre på cd.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    toriamos skrev:
    ET MØTE MED NAP202/NAC200:

    Hadde et par uker Naim Nait5i til lån. Dette gav mersmak. Bedre enn Adyton Opera på stemmegjengivelse men egentlig ikke noe bedre i forhold til liv og rytme. Men mersmak som sagt. Siden Nait5i ikke blir en oppgradering men en sideveis forflyttning falt oppmerksomheten på 202/200 og siden jeg fikk et generøst tilbud om å låne sakene noe dager, har jeg nå hatt 202/200 i stua en tid.
    Hva synes jeg?
    Vi tar kritikken først:
    Noen småting irriterer: Volumpotmeteret på 202 oppfører seg ikke helt som det skal. Ved lavt volum er det kun lyd i høyre høyttaler. (Har sett at andre også har problemer med dette) Man KAN løse dette ved å bruke balansekontrollen på fjernkontrollen men dette er tungvint.
    Videre så kommer det lyd ut av høyttalerene selv når volumet er skrudd helt ned. Ingen stor sak, men for smånevrotikere som undertegnede er dette en kilde til irritasjon.
    Mer kritikk: På noen innspillinger blir tolkningen av musikken vel "asketisk" - lydbildet oppleves "skrinnt" og fattig på kropp og substans. Dette er vel smak og behag og tildels en vanesak. Det som er verre er at kvinnelig vokal lider litt under denne tendensen og kan bli tildels skjærende i toppen av og til. Og da også med litt lite substans.

    Skryt: Vel vel vel.. dynamikk og livlighet og tempo og detaljer og spilleglede og åpning av en slags musikkalsk dimensjon man sitter og lener seg stadig lenger inn i. Klassisk musikk har aldri blitt gjengitt så naturtro og men en slik rasp i fiolinene i min stue. Man føler at man kan følge hvert enkelt lite instrument i et stort orkester gjennom hele konserten.

    Konklusjon: Musikkgjengivelse uten filter - på godt og vondt. Skulle ønsket meg et litt mindre kvasst lydbildet til tider. Eller er jeg bedøvet med kunstig varme og søtningstoffer og trenger en periode med nyorintering for å oppdage hva musikk EGENTLIG handler om? Tja, si det.
    Siden det er mitt forsterkersett som kommenteres;

    Vi lytta pånytt igår kveld, i mitt lytterom, med min kilde. Prøvde alt fra ingen psu, til napsc, til hicap2.
    Slik jeg forstod Toriamos låt kun 202-200 i mitt lytterom, HELT annerledes enn hos ham, til det bedre slik jeg forstod det.
    Jeg opplevde ikke 202-200 som skrinn eller pågående på noen måte overhodet. Jeg er veldig fornøyd!!

    Ulike lytterom, ulik kilde, ulike høyttalere og ulik tilkoblet inngang. Dette sier ALT IMO.

    Når det kommer til volumpot og lekkasje ved volum i null, samt at ene kanalen dør ved lavt volum.
    1. Lekkasje ved volum i null? Slå av kilden.
    2. Venstre kanal dør ut ved et volum som for meg er tilnærma null. Dvs, jeg lytter ikke på et slikt nivå.

    Ingen av ovenfor nevnte lyter er spesiellt for Naim.

    Det var fint å få musikkanlegget i drift igjen.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Cds3 incoming, Stover?

    Gått mye i klassisk på vinyl i det siste. Cdx klarer nok dessverre aldri å nå det følelsesregisteret platespilleren har å by på. Den er fantastisk på sin måte, men den blir aldri "emosjonell" som en god, analog kilde. Selv om den glimter til i ny og ne.

    Den får allikevel duge en stund :)
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    costello skrev:
    Noen av dere Fraim-eiere som kan gi et tips om stramming av mutterne på Base-delen?
    Hvor stramt er stramt, liksom? 1/4 eller 1/8 omdr. etter fingerstramming? Søker på N-forumet, men finner ikke noe tydelig svar på dette.

    mvh
    Her er min gamle tråd:

    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/8662930307?r=8662930307#8662930307

    Og her er Martin Payne's oppsetts-prosedyre (veldig bra):

    http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/tpc/f/48019385/m/8491910386/r/4791911386#4791911386

    Jeg pleier å følge med på denne tråden, ja :).
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Takk for denne, Kibsgard. Martin Paynes tips har jeg lest, men allikevel hvor stramt er stramt? Norman anbefalte meg a ta fra hverandre Fraim etter noen uker og stramme til igjen. Og det skal være passelig stramt, uten at treverket tar skade.
    Virker som 1/4 omdreining etter fingerstramming er sånn passe...Litt nevrose dette også sikkert.. ;)


    Mine erfaringer med 202/200 stemmer overrens med andres. Litt susing fra diskanten (det er det forøvrig på 282/250 også). Og ubalanse ved lavt lyttevolum, men uten at jeg fant dette særlig irriterende, da jeg sjeldent spiller så lavt. Men disse tingene kan muligens oppfattes som problematisk dersom høyttalerene er svært lettdrevne. 202/200 kan nok oppfattes som litt tørr, typisk transistor-lyd. Men høyttalerplasseringen har svært mye å si. Likte dette settet svært godt, jeg.




    Og ja...CDS3 er nok bedre enn CDX2, men så er det en viss prisforskjell også.. :D
    CD-samlinga mi begynner å bli så stor nå at den sikkert hadde fortjent en bedre kilde!

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Og ja...CDS3 er nok bedre enn CDX2, men så er det en viss prisforskjell også.. :D
    CD-samlinga mi begynner å bli så stor nå at den sikkert hadde fortjent en bedre kilde!

    mvh
    Ikke for å legge meg oppi noe, men jeg har dårlig erfaring med CDS3/XPS2 som kilde med 282/Hi/250.2; det settet mangler den nødvendige synergiske gnist imo. Det er da heller ikke, så vidt jeg vet, nevnt helhetlig i suggested systems.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    202/200 kan nok oppfattes som litt tørr, typisk transistor-lyd. Men høyttalerplasseringen har svært mye å si.
    Med all respekt Costello. her følger jeg ikke og det er det jeg prøver å poengtere utifra Toriamos sin erfaring. Hos meg er 202-200 langt fra transistor eller tørr. Rommet, men også Spendor har nok endel av æren for det.
    202-200 må ikke dømmes utifra en erfaring, ingen komponenter må det faktisk.

    Tidligere har jeg satt spørsmålstegn ved både CDX2 og CDS3 ift mitt rom og preferanser.
    Min siste erfaring med CDX2 er så udelt positiv at det ikke går å være for kategorisk.
    Derfor har jeg tro på at jeg også vil oppleve CDS3 ditto positivt, dog med en vesentlig merpris.

    Enig med Vidar i denne CDS3-282-250.2 komboen, men her spiller nok også samme kreftene inn. Ikke sant Kibsgard?
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Stover skrev:
    toriamos skrev:
    ET MØTE MED NAP202/NAC200:

    Hadde et par uker Naim Nait5i til lån. Dette gav mersmak. Bedre enn Adyton Opera på stemmegjengivelse men egentlig ikke noe bedre i forhold til liv og rytme. Men mersmak som sagt. Siden Nait5i ikke blir en oppgradering men en sideveis forflyttning falt oppmerksomheten på 202/200 og siden jeg fikk et generøst tilbud om å låne sakene noe dager, har jeg nå hatt 202/200 i stua en tid.
    Hva synes jeg?
    Vi tar kritikken først:
    Noen småting irriterer: Volumpotmeteret på 202 oppfører seg ikke helt som det skal. Ved lavt volum er det kun lyd i høyre høyttaler. (Har sett at andre også har problemer med dette) Man KAN løse dette ved å bruke balansekontrollen på fjernkontrollen men dette er tungvint.
    Videre så kommer det lyd ut av høyttalerene selv når volumet er skrudd helt ned. Ingen stor sak, men for smånevrotikere som undertegnede er dette en kilde til irritasjon.
    Mer kritikk: På noen innspillinger blir tolkningen av musikken vel "asketisk" - lydbildet oppleves "skrinnt" og fattig på kropp og substans. Dette er vel smak og behag og tildels en vanesak. Det som er verre er at kvinnelig vokal lider litt under denne tendensen og kan bli tildels skjærende i toppen av og til. Og da også med litt lite substans.

    Skryt: Vel vel vel.. dynamikk og livlighet og tempo og detaljer og spilleglede og åpning av en slags musikkalsk dimensjon man sitter og lener seg stadig lenger inn i. Klassisk musikk har aldri blitt gjengitt så naturtro og men en slik rasp i fiolinene i min stue. Man føler at man kan følge hvert enkelt lite instrument i et stort orkester gjennom hele konserten.

    Konklusjon: Musikkgjengivelse uten filter - på godt og vondt. Skulle ønsket meg et litt mindre kvasst lydbildet til tider. Eller er jeg bedøvet med kunstig varme og søtningstoffer og trenger en periode med nyorintering for å oppdage hva musikk EGENTLIG handler om? Tja, si det.
    Siden det er mitt forsterkersett som kommenteres;

    Vi lytta pånytt igår kveld, i mitt lytterom, med min kilde. Prøvde alt fra ingen psu, til napsc, til hicap2.
    Slik jeg forstod Toriamos låt kun 202-200 i mitt lytterom, HELT annerledes enn hos ham, til det bedre slik jeg forstod det.
    Jeg opplevde ikke 202-200 som skrinn eller pågående på noen måte overhodet. Jeg er veldig fornøyd!!

    Ulike lytterom, ulik kilde, ulike høyttalere og ulik tilkoblet inngang. Dette sier ALT IMO.

    Når det kommer til volumpot og lekkasje ved volum i null, samt at ene kanalen dør ved lavt volum.
    1. Lekkasje ved volum i null? Slå av kilden.
    2. Venstre kanal dør ut ved et volum som for meg er tilnærma null. Dvs, jeg lytter ikke på et slikt nivå.

    Ingen av ovenfor nevnte lyter er spesiellt for Naim.

    Det var fint å få musikkanlegget i drift igjen.
    Jepp - 202/200 hjemme hos Stover er en HELT annen forsterker. HELT! - Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Bedre fylde i lyden og adskillig mindre "tørrhet" enn det jeg opplevde hos meg. Ingen tørrhet faktisk. Vet ikke helt om dette kan tilskrives rommet, kilden eller høyttalerene eller alt til sammen samt synergiproblematikk. På tross av dette oppleves 202/200 også hos meg som en god forsterker. Veldig god. (beklager entallsformen, men samlet så blir det vel EN forsterker?) Dog blir man litt paff over at en forsterker kan oppleves med så total forskjellig karakterestikk i to oppsett. Man bør lese anmeldeser med en del mer salt enn man tror, tror jeg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ...skeptisk til Naim og Dynaudio. Kanskje evt fylden og den mer bløte klangfullheten til CDS3/282/250-kombinasjonen kunne ha gått bedre; men jeg er skeptisk like fullt. I motsetning til "popular belief" her og der, så mener jeg bestemt at Naim ikke uten videre passer særlig godt med mange forskjellige høyttalertyper.
    Det skal helt spesielle høyttaleregenskaper til før det klaffer suverent; men da klaffer det til gjengjeld også helt himmelsk!

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    202/200 kan nok oppfattes som litt tørr, typisk transistor-lyd. Men høyttalerplasseringen har svært mye å si.
    Med all respekt Costello. her følger jeg ikke og det er det jeg prøver å poengtere utifra Toriamos sin erfaring. Hos meg er 202-200 langt fra transistor eller tørr. Rommet, men også Spendor har nok endel av æren for det.
    202-200 må ikke dømmes utifra en erfaring, ingen komponenter må det faktisk.
    Ikke misforstå meg..jeg skrev at 202/200 kan låte litt tørt. Har hørt dette settet i 2 forskjellige rom og det var 2 forskjellige presentasjoner.
    Men som også nevnt, riktig plassering av høyttalere og rommets beskaffenhet er viktig. Og 202/200 låt ikke tørt eller klinisk hos meg, men det var veldig lett å få de til å låte slik.. ;)

    Re. CDS3/282/250 håper jeg Kibsgard kunne komme på banen igjen...Her spiller nok høyttalervalg inn også?

    mvh
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    ...skeptisk til Naim og Dynaudio. Kanskje evt fylden og den mer bløte klangfullheten til CDS3/282/250-kombinasjonen kunne ha gått bedre; men jeg er skeptisk like fullt. I motsetning til "popular belief" her og der, så mener jeg bestemt at Naim ikke uten videre passer særlig godt med mange forskjellige høyttalertyper.
    Det skal helt spesielle høyttaleregenskaper til før det klaffer suverent; men da klaffer det til gjengjeld også helt himmelsk!

    Mvh Vidar P
    Nait 5i og Dynaudio Focus 140 passet jo godt sammen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    ...skeptisk til Naim og Dynaudio. Kanskje evt fylden og den mer bløte klangfullheten til CDS3/282/250-kombinasjonen kunne ha gått bedre; men jeg er skeptisk like fullt. I motsetning til "popular belief" her og der, så mener jeg bestemt at Naim ikke uten videre passer særlig godt med mange forskjellige høyttalertyper.
    Det skal helt spesielle høyttaleregenskaper til før det klaffer suverent; men da klaffer det til gjengjeld også helt himmelsk!

    Mvh Vidar P
    Nait 5i og Dynaudio Focus 140 passet jo godt sammen.
    Det er ikke dermed sagt at du fikk det beste ut av elektronikken.

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    ...skeptisk til Naim og Dynaudio. Kanskje evt fylden og den mer bløte klangfullheten til CDS3/282/250-kombinasjonen kunne ha gått bedre; men jeg er skeptisk like fullt. I motsetning til "popular belief" her og der, så mener jeg bestemt at Naim ikke uten videre passer særlig godt med mange forskjellige høyttalertyper.
    Det skal helt spesielle høyttaleregenskaper til før det klaffer suverent; men da klaffer det til gjengjeld også helt himmelsk!

    Mvh Vidar P
    Nait 5i og Dynaudio Focus 140 passet jo godt sammen.
    Det er ikke dermed sagt at du fikk det beste ut av elektronikken.

    Mvh Vidar P
    Nei - men det er jo ikke sikkert du får heller :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har jeg heller aldri påstått, og det er heller ikke tema.

    Jeg vil tippe at det fins en grunn til at du ikke fikk 202/200 til å spille bra hos deg. Jeg lanserte et relevant forslag til hvorfor. Men det er vel kanskje ikke ok det?
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    costello skrev:
    Re. CDS3/282/250 håper jeg Kibsgard kunne komme på banen igjen...Her spiller nok høyttalervalg inn også?

    mvh
    Jeg nyter i alle fall musikken med CDS3/282/250, men det er nok sant at du må matche litt annerledes i.f.t. høyttalere enn hvis du bruker CDX2 i samme oppsettet. Men jeg var ikke helt fornøyd med CDS3 før jeg fikk Fraim, byttet ut 202 med 282 og fikk på plass Hi-Line. WB Arc'ene kom vel også etter CDS3 så vidt jeg kan huske. Overgangen CDX til CDS3 påvirket rett og slett egenskapene til anlegget i stor grad.

    Og det er jo flott at CDS3 har et potensiale som kommer enda mer til sin rett hvis man skulle finne på å gå videre med oppgraderingen. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg vært usikker på om jeg ville gått for CDS3 eller 252/Supercap. Nå ville den avgjørende faktoren antakeligvis være hva som dukket opp på bruktmarkedet først. Eller kanskje jeg bare ville bruke kronene på flere CD'er i stedet for :).
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Har jeg heller aldri påstått, og det er heller ikke tema.

    Jeg vil tippe at det fins en grunn til at du ikke fikk 202/200 til å spille bra hos deg. Jeg lanserte et relevant forslag til hvorfor. Men det er vel kanskje ikke ok det?
    Jeg våger å påstå at man aldri kan vite OM eller NÅR man får "det beste ut av elektronikken". Ikke hos deg og heller ikke hos meg. Nait5i spilte godt med Dynaudio. 202/200 gjorde det kanskje ikke. I alle fall spilte 200/202 svært anerledes. Hvorvidt jeg ikke fikk det beste ut av elektronikken eller ikke er derfor vanskelig å spekulere i. Like umulig, men like relevant, er det å spørre hvorvidt 202/200 fikk det beste ut av mine høyttalere.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Er dagens Cdx2 litt av den samme "vriene" spilleren i dagens sortiment, mtp at den er litt frempå og veldig naimsk slik som Cdx var i Olive-sortimentet? Etter alt jeg har hørt om Cds3 både her og på moderforumet bla, fremstår den for meg som kanskje den riktigste spiller jeg kunne hatt. Helt utopisk riktig nok, men det forteller meg allikevel hva jeg er ute etter i en cd-spiller.
    Håpet mitt ligger vel i at et delt sett, kanskje en xps etterhvert osv, kan få ut mer av spilleren og ta vekk de små ulumskhetene jeg opplever litt av idag kontra min analoge kilde.
    Spørsmålet blir samtidig om ikke Cd5x/hi kan gjøre litt av det samme før jeg kommer så langt som ny forsterker.
    Både fordi den er kjent for å være temmelig "analog" og at den er i black-serien og derfor kanskje har litt mer av de egenskapene jeg er ute etter? Stover; hadde ikke du gode erfaringer med Cd5x på Nait5i?
    Vil Cd5x være en god nok kilde til et senere 202/200 sett, eller må jeg allikevel opp i spiller i den comboen?
    Her gjelder det å finne den korteste veien til god lyd :)
     
    S

    Stover

    Gjest
    MaHa skrev:
    Er dagens Cdx2 litt av den samme "vriene" spilleren i dagens sortiment, mtp at den er litt frempå og veldig naimsk slik som Cdx var i Olive-sortimentet? Etter alt jeg har hørt om Cds3 både her og på moderforumet bla, fremstår den for meg som kanskje den riktigste spiller jeg kunne hatt. Helt utopisk riktig nok, men det forteller meg allikevel hva jeg er ute etter i en cd-spiller.
    Håpet mitt ligger vel i at et delt sett, kanskje en xps etterhvert osv, kan få ut mer av spilleren og ta vekk de små ulumskhetene jeg opplever litt av idag kontra min analoge kilde.
    Spørsmålet blir samtidig om ikke Cd5x/hi kan gjøre litt av det samme før jeg kommer så langt som ny forsterker.
    Både fordi den er kjent for å være temmelig "analog" og at den er i black-serien og derfor kanskje har litt mer av de egenskapene jeg er ute etter? Stover; hadde ikke du gode erfaringer med Cd5x på Nait5i?
    Vil Cd5x være en god nok kilde til et senere 202/200 sett, eller må jeg allikevel opp i spiller i den comboen?
    Her gjelder det å finne den korteste veien til god lyd :)
    Nå er ikke jeg helt objektiv her, men tror Vidar P kan bekrefte eller avkrefte noe.
    Han hørte samme oppsett.

    Jeg hadde CD5 og Nait5i. Ikke x. Brukte også både flatcap og Hicap2 til CD5.
    For å avklare umiddelbart. CD5 med Hicap2 kontra en rein CDX2 går i klar favør CDX2. Energi muligens det samme, men når det gjelder innsikt (lært av Vidar) er CDX2 totalt overlegen. Uten tvil. CD5/hi grautet det hele til og ble udefinert. Med CDX2 følges musikken og det som skjer i lydbildet.

    Kjenner ikke CD5X like inngående, men tror cdp vil være flaskehalsen sammen med 202-200.

    Vrien CDX2. Har hatt en 2003 modell i eie tidligere og den er åpen, frempå og innsiktsfull. Min opplevelse denne gangen med en splitter ny er at den spiller analogt og med utrolig god innsikt/ åpenhet. Man følger musikken så til de grader.
    Hvorfor? Annet rom, Hiline, Fraim, annet drivverk og at jeg har endret syn på hvordan et musikkanlegg skal låte.

    Hvorfor selge CDX2?
    Jeg burde og kommer kanskje til å kjøpe en CDS3 uansett for å se hvilken vei man skal gå. CDS3 er så totalt forskjellig fra CDX2 og CDS3 krever etter min mening at man MINST går for 282, helst 252, men det blir gjetting basert på erfaring med 202-282 og lesning forøvrig.
    Min Naim hoffleverandør gjorde det klart at CDX2/555ps er prismessig samme som CDS3/xps. Naim-forum ditto. Det er nok ikke uten grunn at det nevnes.

    Da jeg eide CDS3 følte jeg at jeg fikk mer naturlighet og kjøtt og blod, men mistet noe også (ref. preamp/ rom ovenfor) fart, rytme og engasjement. Dette blei noe forbedra med 282.

    Jeg har forøvrig min egen lille plan som jeg vil ha for meg sjøl. ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar, Stover. Jeg mente å huske at du også hadde testet Cd5x, så feil kan man ta.
    Cdx blir hos meg, mye pga. denne innsikten du også beskriver på Cdx2. Jeg må derimot jobbe litt mer med plassering muligens, da klangbildet har endret seg litt etter Cdx kom, Mana og ikke minst fylling av sand i hele kammeret på høyttalerne, ikke bare halvfullt som før.
    Når jeg spiller vinyl er egentlig alt fin-fint, kvier meg derfor litt med å herje for mye med plassering.
    Tar det hele med ro, alt er uansett såpass så bra at det gjelder å ikke få nevroser ;)
    Tenkte jeg skulle teste Mana Sound Bases under høyttalerne når jeg først er i gang.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    MaHa skrev:
    Håpet mitt ligger vel i at et delt sett, kanskje en xps etterhvert osv, kan få ut mer av spilleren og ta vekk de små ulumskhetene jeg opplever litt av idag kontra min analoge kilde.
    Hei,

    En XPS på CDX endrer ikke spillerens karakter selv om den roer seg litt, blir mindre kantete og får bedre flyt og autoritet. Endringene merkes best på gode og større klassiske innspillinger (Mahler og Bruckner, huff ;) ) og en del rockinnspillinger får ny mening. Brukte CDX/XPS med 72/Hi/250, Nait3R og 42.5-32.5/Hi/110 og det låt bra med alle disse kombinasjonene. Ønskes en mer rolig og naturlig presentasjon er nok CDS-spillerne eller entrylevelspillerne med eller uten Flatcap gode alternativer imo.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Ja, tror nok ro og naturlig flyt er det jeg kunne tenkt meg litt mer av. Altså, cdx må jo være perfekt hvis man primært er
    ute etter den klassiske prat og naim-lyd. Jeg digger det i hvertfall helt rått. Men, det kan til tider gå litt på bekostning av denne evige "strømmen" av melodi som jeg liker så godt, og som jeg har litt mer av på analog kilde, som nevnt.
    Cds i ulike utgvaer er nok helt riktig på alle måter, hvis man ser helt vekk fra hva det vil koste meg :(
    Nå er det nesten litt slik at jeg må være litt "opplagt" for å ta en økt med Cdx, fordi jeg havner såpass frempå i sofasetet. På klassisk er det kjempemoro, utøvere får virkelig farten på seg.

    Av tidligere erfaringer skal jeg nå foreløpig bare konstatere hva jeg liker, og hva jeg savner litt. Så tar jeg tiden litt til hjelp slik at et fremtidig valg og veiskille kommer som en følge av ekte ønsker, og ikke bare smådesperate endrings/oppgraderingsbehov ;)



    Svein skrev:
    MaHa skrev:
    Håpet mitt ligger vel i at et delt sett, kanskje en xps etterhvert osv, kan få ut mer av spilleren og ta vekk de små ulumskhetene jeg opplever litt av idag kontra min analoge kilde.
    Hei,

    En XPS på CDX endrer ikke spillerens karakter selv om den roer seg litt, blir mindre kantete og får bedre flyt og autoritet. Endringene merkes best på gode og større klassiske innspillinger (Mahler og Bruckner, huff ;) ) og en del rockinnspillinger får ny mening. Brukte CDX/XPS med 72/Hi/250, Nait3R og 42.5-32.5/Hi/110 og det låt bra med alle disse kombinasjonene. Ønskes en mer rolig og naturlig presentasjon er nok CDS-spillerne eller entrylevelspillerne med eller uten Flatcap gode alternativer imo.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Tenkte jeg skulle teste Mana Sound Bases under høyttalerne når jeg først er i gang.
    Hvor finner man disse? Fabrikken eksisterer jo ikke lenger.

    Googlet, men lite med info... :eek:
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Man finner de i hifi-kottet til MaHa ;D
    Fulgte med i prisen når jeg kjøpte rack.

    costello skrev:
    MaHa skrev:
    Tenkte jeg skulle teste Mana Sound Bases under høyttalerne når jeg først er i gang.
    Hvor finner man disse? Fabrikken eksisterer jo ikke lenger.

    Googlet, men lite med info... :eek:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    38.887
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    et lite spørsmål til naim menigheten,har fulgt tråden over lengre tid og må innrømme at naim kanskje er veien å gå.
    hadde får en del år siden fullt cyrus oppsett som jeg var meget godt fornøyd med,så spørsmålet.
    er det likhets trekk mellom cyrus og naim??kan en sette disse i samme bås?

    har ikke hørt på naim og det er mange ganger lettere å dra sammenligninger med andre merker får å forstå noenlunde hvordan det låter.

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mange likheter mellom Cyrus og Naim musikkpresentasjon. Ikke likt forsåvidt, men i samme gate vil jeg hevde.
    De nyeste generasjonene av Cyrus er forresten blitt overmåte gode; og bør være et reellt alternativ til en som likte Cyrus før og lukter på noe tilsvarende nå.

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, de skal bare testes ;) Hvis ikke kan du sikkert bytte de mot et lite mellomlegg med en cds2 ;D

    C._Alshus skrev:
    MaHa skrev:
    Man finner de i hifi-kottet til MaHa ;D
    Fulgte med i prisen når jeg kjøpte rack.

    Jeg har vel opsjon på å kjøpe et par av deg?
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Hei!
    Jeg har hørt at det finnes enkelte alternativer til naim sine egne strømforsyninger. Så langt har jeg fått med meg noe som heter Avondale Audio og Teddycap. Dette virker jo som prismessig gode alternativer. Men hva med lydkvaliteten? Er det noen som har kunnskaper om noe av dette, eventuelt info om hvor jeg kan finne info?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn