Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    817
    Hifi-messe

Hallo Naim-folk.
    Ok, nå har jeg også omsider fått muligheten til å høre et Naim-oppsett, på Hifi-messa her i Trondheim nå i dag:) , på rommet til svenske Ljudtema (altså ikke hos Kontrapunkt). Dvs., høre og høre, dette var jo under ingen ideele forhold på et til tider overfylt hotellrom, så jeg vil ikke uttale meg om lyden utover at det låt mye bedre med eksterne strømforsyninger enn uten. Trenger ingen "erfaring" for å høre det!

En veldig grei Naim-mann (i følge programmet heter han Mark Raggett) ga en kort innføring i Naim, og spilte det han kalte "real music" (altså ikke det vanlige hifi-messe-musikk "tøvet"). Jeg snakket med ham etterpå, og han var veldig usnobbete og ikke overlegen i det hele tatt, selv om jeg sa at jeg har null peiling på Naim. Det ble spilt på HDX-spilleren, som så rett og slett "sexy" ut. Personlig liker jeg "plug&play"-tilnærminga på denne spilleren, da den i praksis kan brukes som en vanlig cd-spiller (cd-en blir da automatisk rippet til harddisken). Jeg kunne ha kjøpt en HDX, men jeg glemte å spørre om pris(?). Forsterket-settet husker nok ikke jeg hva var (men det ble også spilt på Supernait). Høytalerne var Audiovector S3 Avantgarde. Kablene Naims egne.

Personlig fikk jeg i dag større "live-følelse" på Linn-oppsettet til Kontrapunkt, ikke minst når de spilte på Linns dyreste nettverksspiller. MEN jeg har en stygg følelse av at dette Linn-oppsettet ikke var av typen billig. Det var noen store gulvstående Linn-høytalere, og jeg så ingen grunn til å begynne å spørre om pris (blir ikke aktuelt for meg uansett!). Kontrapunkt kjører for øvrig utelukkende på nettverkspillerne, ikke noe LP12.

Skal tilbake på messa i morgen, får vel prøve å få med meg noe av det andre også.

Best, ToreM.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Forsterkersettet heter NAC202/NAP200, (initialer for Naim Audio Control og Naim Audio Power) og er det minste settet i Naim's Reference-serie. De eksterne strømforsyningene som ble brukt er HiCap2 for analogkretser og NA PSC for de digitale styringskretsene på NAC202.

Når 202/200 kjører uten disse eksterne psu'ene, så henter de sin strømforsyning direkte fra NAP200 effekttrinnet.

En no-nonsense hyggelig og likanes Naim-mann denne Mark Garrett, og kan redegjøre for de forskjellige valgene Naim har gjort med sine produkter. Og demoen var moro, det er jeg enig med deg i! Mye mer moro å høre enn evig dundring av audiofil plingplong uten noe "tema".

Noen av oss var igjen etter kl 18 og fikk en egen demo på HiLine, det var også moro!

Mvh Vidar P

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    832
    Torget vurderinger
    4
    Godt å høre at Naim var representert :)
    Så Ljudtema prioriterte denne messa foran den i Horten i år da altså?

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    817
    Ok, Vidar - så du var der også. Jeg trodde kanskje det var bare trøndere der:) Har du noen synspunkter om Audiovector i dette oppsettet? Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om "matchen" Audiovector-Naim, men jeg lurer bare..

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    takk for en kort messeraport :)

så hvordan var hiline presentasjon ?..jeg salgte min igår...

og hvordan spillte hdx ?

hilsen b

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.271
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte på Garrett, og spurte ham hva som måtte gjøres hvis/ når en av harddiskene i HDX'en gikk, og han sa faktisk at den måtte returneres til Naim for rep/ utskifting.
    Forøvrig var det det rommet jeg satt lengst i; han var interessant, musikken var bra og ikke altfor høy.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    torem skrev:
    Ok, Vidar - så du var der også. Jeg trodde kanskje det var bare trøndere der:) Har du noen synspunkter om Audiovector i dette oppsettet? Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om "matchen" Audiovector-Naim, men jeg lurer bare..
    Det har jeg ikke egentlig så mye mening om, og det bør jeg vel heller ikke etter å ha hørt det på et gitt hotellrom. Messelyd (hotellromakustikk og et enormt nivå bakgrunnsstøy) bør ikke legge grunnlag for å mene noe om absolutte klangegenskaper i høyttalere imo. Høyttalerklang og rommets klang er ikke overførbart til andre rom og settinger, og er attpåtil en smaksak. Men generelt og personlig så liker jeg vanligvis høyttalere med en kanskje litt mer kraftfull, skalarik, "frodig" og klangrik presentasjon enda bedre jeg.
    Jeg synes det var svært interessant at temaet var elektronikk-nivåer med samme høyttalere jeg. Det var imponerende forskjell på det musikalske uttrykket med 202/200 vs 202/HC/Napsc/200 imo. I sistnevntes favør.

Mvh Vidar P

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Vedrørende strømforsyning til NAC 202. Jeg har brukt flatcap 2x hele tiden. I helgen koblet jeg denne fra, og brukte NAP 200 som strømforsyning istedet. Jeg synes faktisk dette låter et lite hakk bedre.

Andre som har erfaringer?

Et annet spørsmål: Når jeg bruker flatcap 2x, så kommer det et lite knepp i høyttalerne når jeg skrur av NAP200. Når jeg ikke har koblet til flatcap 2x, blir det et skikkelig smell, med stort utslag i basselementet. Er dette normalt?

K

Kaarelars

Gjest
    bruce skrev:
    Vedrørende strømforsyning til NAC 202. Jeg har brukt flatcap 2x hele tiden. I helgen koblet jeg denne fra, og brukte NAP 200 som strømforsyning istedet. Jeg synes faktisk dette låter et lite hakk bedre.

Andre som har erfaringer?

Et annet spørsmål: Når jeg bruker flatcap 2x, så kommer det et lite knepp i høyttalerne når jeg skrur av NAP200. Når jeg ikke har koblet til flatcap 2x, blir det et skikkelig smell, med stort utslag i basselementet. Er dette normalt?
    Har alltid foretrukket alle Naim pre-power jeg har hatt uten Flatcap i mellom. Årsaken kan være at de innebygde strømforsyningene i Napene er omtrent av Flatcap kvalitet og man slipper to ekstra tilkoblingspunker. En Hicap eller Snaps2 er til sammenligning en klar og entydig forbedring imo.

Smellet blir kraftigere og høres godt uten psu i mellom, det er normalt. Skikkelig smell høres litt litt i overkant ut, men vil anta at det er normalt. For sikkerhets skyld kan du jo ta kontakt med forhandler eller Naim direkte.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig Bruce og Svein. FC er et 5-serieprodukt, ikke laget/tenkt/egnet for Reference-bruk, for en oppgradering av analogkretser i 202 er HC startpunkt.

Mvh Vidar P

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.051
    Sted
    Porsgrunn
    torem skrev:
    Hallo Naim-folk.

Det ble spilt på HDX-spilleren, som så rett og slett "sexy" ut. Personlig liker jeg "plug&play"-tilnærminga på denne spilleren, da den i praksis kan brukes som en vanlig cd-spiller (cd-en blir da automatisk rippet til harddisken). Jeg kunne ha kjøpt en HDX, men jeg glemte å spørre om pris(?). Forsterket-settet husker nok ikke jeg hva var (men det ble også spilt på Supernait). Høytalerne var Audiovector S3 Avantgarde. Kablene Naims egne.

Best, ToreM.
    I følge annonsen på baksiden av Hifi og Musik koster HDX 61 000 svenske kroner, mens lillebroren NS01 koster 41 000 svenske kroner. Ikke direkte billige altså, selv om prisen i norske oljekroner blir noe lavere.

Vennelig hilsen
    Jabba-Jabba

S

Stover

Gjest
    Til å være beboer i Trondheim er det nesten flaut å kunne fortelle at jeg IKKE var på messa i helga. Det tiltross for at jeg visste at både naim/ Ljudtema var der, samt Michael Fremer.

Jeg valgte å prioritere familie, siden alle kunne samles denne helgen.

Unntaket var treff med Vidar P, Storebror, Espen R med flere på fredag kveld, samt Vidar P på lørdag kveld. Veldig hyggelige og ordentlige karer alle sammen.
    Hyggelig.

Det er også hyggelig å høre at merket Naim er representert fra både Naim sentralt og Ljudtema Sverige. Det var sågar en Svensk forhandler der, med lang fartstid.
    Dette tror jeg er et forsøk på å ta tilbake lekkasjen fra UK.

Dette avslører IMO også at importør og forhandlerledd i Norge fortsatt ikke er oppe og går, etter 2-3 år som distributør. Ikke ser det ut til at interessen er der heller.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Drister meg innpå en liten tur igjen her, og denne gangen har jeg på meg kappen som "Naim-venn".

Etter at vi åpnet butikken vår 3 oktober har jeg blitt blitt bedre og bedre kjent med Naim sine "entry level"-produkter. Vi har til nå hatt CD5i, Nait5i,CD5x, NAC122x, NAP150x og SuperNait i butikken. Det har vært en sann glede å demonstrere disse produktene for våre kunder, og det er med Naim-elektronikk vi faktisk har fått de aller mest opprømte tilbakemeldingene.

Selv har jeg på det personlige plan blitt mer og mer begeistret for Naim, og har brukt hele helgen til å lese meg gjennom hele denne tråden, diverse tråder på moderforumet og diverse omtaler rundt på verdensveven. Og er full av beundring for det kunnskapsnivået mange av brukerne på dette forumet har om Naim. Det ville vært på grensen til blasfemi å påstå at vi som forhandler har noe i nærheten av den samme kompetansen på Naim som flere av dere "superbrukere", men en ting er sikkert; her på Sørlandet skal vi ihvertfall gjøre vårt ytterste til å oppsøke alle muligheter og anledninger som kan gi oss enda bedre innsikt og kunskap om Naims produkter.

Jeg har selv brukt lange deler av de siste ukene til å nyte Naim CD5x/NAC122x/NAP150x (riktig rekkefølge Vidar?) med både Kudos C1/C20, men aller mest KEF sin XQ-serie og KEF Reference 205/2. Og jeg klarer faktisk ikke å la være å spille musikk. Det hele er så ufattelig engasjerende og ujålete jeg har selv fått en helt ny vår mtp musikalsk innlevelse og glede.

Dette medfører igjen at vi i dag har sendt melding til Ljudtema AB i Sverige om at vi ønsker å satse enda mer på Naim, og håper at vi i løpet av kort tid kan demonstrere flere produkter i Reference-serien til våre kunder. Vi skal snart også tilbake til Michael hos Ljudtema i Gøteborg på flere kurs i Naim. Vi som jobber i butikken er blitt veldig "Naim-vennlige" og jeg er i dag skikkelig i "faresonen" for å sette opp et fullt Naim-oppsett i mitt eget rom (som forøvrig i dag ligger helt brakk og fortjener en aldri så liten revitalisering. Hva jeg skal velge derimot at setup er fremdeles litt i det blå.

Om ikke dette innlegget skulle passe i denne tråden og oppfattes som reklame, så beklager jeg det. Det har ikke vært intensjonen. Derimot har intensjonen vært å fortelle om en aldri så liten "aha-opplevelse" og å videreformidle at det finnes to nye medlemmer i vennegjengen til Naim.

Ha en fortreffelig og musikalsk ettermiddag....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anfield skrev:
    ...Jeg har selv brukt lange deler av de siste ukene til å nyte Naim CD5x/NAC122x/NAP150x (riktig rekkefølge Vidar?)..
    Spot on Anfield :)

Rekkefølgen reflekterer tankegangen; som i dette tilfellet var helt riktig. Selv om disse ikke egentlig ikke er på et nivå som gir fullt utbytte av 205/2. Jeg brukte CD5i/Nait5i på de, med suksess, men det var mye(!!) mer å hente med ymse Reference elektronikk selvsagt. For de som overhørte demoen med SuperNait og 202/200 + HiCap/Napsc på Trondheimsmessa så er det vel liten tvil om at egnet kilde + 202/200 er et glimrende sted å begynne om man skal bruke highend høyttalere.

Men KEF Reference og Naim Reference er en spennende kombinasjon som jeg selv synes er virkelig å utnytte begge deler til fulle siden de har spissegenskaper på sammenfallende områder; jeg bruker den jo selv, og kan bare anbefale alle en lytt.

Mvh Vidar P

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    832
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Anfield skrev:
    ...Jeg har selv brukt lange deler av de siste ukene til å nyte Naim CD5x/NAC122x/NAP150x (riktig rekkefølge Vidar?)..
    Spot on Anfield :)

Rekkefølgen reflekterer tankegangen; som i dette tilfellet var helt riktig. Selv om disse ikke egentlig ikke er på et nivå som gir fullt utbytte av 205/2. Jeg brukte CD5i/Nait5i på de, med suksess, men det var mye(!!) mer å hente med ymse Reference elektronikk selvsagt. For de som overhørte demoen med SuperNait og 202/200 + HiCap/Napsc på Trondheimsmessa så er det vel liten tvil om at egnet kilde + 202/200 er et glimrende sted å begynne om man skal bruke highend høyttalere.

Men KEF Reference og Naim Reference er en spennende kombinasjon som jeg selv synes er virkelig å utnytte begge deler til fulle siden de har spissegenskaper på sammenfallende områder; jeg bruker den jo selv, og kan bare anbefale alle en lytt.

Mvh Vidar P
    Fikk du anledning til å sammenligne 202/200 med SN, Vidar?
    Kan du si litt om forskjellene i tilfelle?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte SN og 202/200 på samme høyttalere og samme musikk, men til to forskjellige tidspunkt. Men av det jeg hørte var det liten tvil om at 202/200 var et steg foran.

Noen kritiserer Naim-lyden på messa ser jeg i andre tråder, det er ikke annet å vente. Naim spilte "vanlig musikk" ikke hifiplingplong for å dem'e på klangfeithet, og hele poenget med demoene var å demonstrere relasjoner mellom nivåer, ikke absolutt klang i dette gitte rommet på disse høyttalerne. Jeg er overrasket over at selv ikke mangeårige hififolk har skjønt at messer ikke er stedet for å sjekke klang; men en mulighet for å få en smakebit av kvalitetsnivåer mot hverandre dersom man får høre det i samme rom.

Klangen fra dette Naim-systemet med Audiovector og i dette rommet er som alle skjønner selvsagt prisgitt bakgrunnsstøy, romakustikk, lytterens plassering og ikke minst høyttalerne; hvilken som helst annen elektronikk vil selvsagt ikke transformere denne klangen; så ha i mente poenget med demoene, ikke absolutt høyttaler-/romklang.

Mvh Vidar P

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Følte meg truffet, jeg. :)

Jeg er helt enig i det du sier, VidarP, om at messer er feil plass å sjekke klang o.l. - men det var det jeg savnet, så da skreiv jeg det. Uansett er jeg fremdeles veldig nysgjerrig på Naim og det var omtrent første gangen jeg hørte det. Men, jeg tviler vel på at Magnepan er HT for Naim, så det må bli i et annet (senere?) audiofilt liv at jeg får sjekket ut Naim selv.

Forskjellene mellom SN, pre-effekt, strømforsyninger var godt hørbar imho og det var lite tvil om at dess høyere du gikk opp i hierarkiet, dess bedre ble det. Syns denne tankegangen og måten å bygge anlegg på er spennende. Dessuten var han Naim-duden som holdt demo'en svært så forfriskende og morsom.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Vidar P skrev:
    Rekkefølgen reflekterer tankegangen; som i dette tilfellet var helt riktig. Selv om disse ikke egentlig ikke er på et nivå som gir fullt utbytte av 205/2.
    Men sammen med KEF XQ40 er det en helt fantastisk kombinasjon, som kanskje også står bedre i relasjon til hverandre. Jeg skulle gjerne selv ha hoppet på 200-serie med KEF Reference, men jeg har en snikende følelse av at jeg selv kanskje forsøker ut CD5x/Flatcap2x/NAC122x/NAP150x først. Så har en jo alltid en (eller flere) oppgradering (er) å glede seg til.... :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anfield; enig; og selv om det er sagt mange ganger (av mange) i tråden, så er Naim Suggested Systems virkelig en gjennomarbeidet og høyst treffsikker ledetråd. Noen vil alltid ha lyst til å få bedre lyd med mindre penger, eller lyst å finne opp kruttet på ny, og dermed søke alternative kombinasjoner med f.eks litt rimeligere kilde som er "nesten like bra"; suffice to say; man lurer seg selv. Følger man denne (og ånden i denne!) rekkefølgen av anbefalte sammensetninger og evt oppgraderinger så har man suveren musikkgjengivelse pr krone fra dag en. Imo.

PS; tips til 205/2; prøv en CDX2 eller tilsvarende nivå kilde (HDX, LP12 Majik etc), og en 282/HiCap/250.2 forsterker for de. Det låter bra det. Til prisen.

Mvh Vidar P

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Etter en fin Helg med hifimesse i Trondheim synest jeg naim sin stand
    var veldig ærlig. Vanlig musikk ble spilt i forskjellige sammensetninger 202/200
    supernait med og uten strømforsyninger. Som en fersk naimist var det spennende
    å høre de forskjellige oppsettende på samme lyd spor.(Med og uten hi-line/hicap/napsc.
    Rommet var nok bedre egnet for å sove i enn å lytte til musikk:)
    Første gang jeg har sett fraim i virkeligheten, så veldig elegant ut!

Vidar: Hyggelig å hilse på deg. Gikk forbi deg søndag på vei til vinyl seminar litt seint ute som vanlig:)
    Forsto litt sent at det var deg jeg gikk forbi, pleier ikke å være overlegen:)

Reima

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Jeg hørte SN og 202/200 på samme høyttalere og samme musikk, men til to forskjellige tidspunkt. Men av det jeg hørte var det liten tvil om at 202/200 var et steg foran.
    Syntes du 202/200 spilte bedre enn SN selv uten ekstra strømforsyninger?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med de vanlige forbehold; enkelt svar på det der; ja.

Leon; det var et svært hyggelig og tilfeldig møte; skulle ønske vi fikk mer tid sammen og prate, men messer er litt elusive, ting, hifi og folk flyr forbi. Ikke greit å henge med for en som er så treg som meg. Kanskje ved en senere anledning kan vi avtale å møtes? Det hadde jeg virkelig satt pris på!

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Reima skrev:
    Vidar P skrev:
    Syntes du 202/200 spilte bedre enn SN selv uten ekstra strømforsyninger?
    jeg synst neste skritt fra SN er ikke 202 / 200 ( for penger utrolig bra kombo med eller utten hicap )..men med en gang 252/ 250.2

selfølgelig forbedrer en hi cap her, en hicap der altid anlege...men da beginner igjen oppgraderinger i korte intervaller.la os si etter 6 monter beginner det å kille i mave igjen ;).

etter SN skulle friste meg minst en 52 /250 og jeg mener ikke en 282 / 250

alt selvølgelig IMHO ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Med de vanlige forbehold; enkelt svar på det der; ja.

Leon; det var et svært hyggelig og tilfeldig møte; skulle ønske vi fikk mer tid sammen og prate, men messer er litt elusive, ting, hifi og folk flyr forbi. Ikke greit å henge med for en som er så treg som meg. Kanskje ved en senere anledning kan vi avtale å møtes? Det hadde jeg virkelig satt pris på!

Mvh Vidar P
    Det ville vært hyggelig.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    358
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Noen kritiserer Naim-lyden på messa ser jeg i andre tråder, det er ikke annet å vente.
    Føler meg truffet JEG også.
    Audiofreaks, Abrahamsen og Kontrapunkt spilte IKKE hifiplingplong.
    De spillte musikk som passet anleggene utrolig godt.
    Er det ikke det de andre forhandlerene også gjør da....å spille plater som kler anlegget og får vist hva produktene er gode for slik at de får solgt produktene sine?
    Hvis ikke har Naim/jeg misforstått.
    Å demonstrere relasjoner mellom nivåer er jo OK men håpet ikke det var KUN det Naim ønsket å vise kundene.
    Klangen fra dette Naim-systemet med Audiovector og i dette rommet er som alle skjønner selvsagt prisgitt bakgrunnsstøy, romakustikk, lytterens plassering og ikke minst høyttalerne
    Det var vel andre rom som hadde mye mer konkurranse enn Naim.
    Naim lå tross alt for seg selv helt i enden av gangen og ikke som Acoustic Tuning midt i en klynge av forhandlere rundt seg.
    bakgrunnsstøy
    Audiofreaks hadde konkurranse fra Acoustic Tuning med Krell og Wilson Sophia
    Abrahamsen hadde det fra Lefdal med 60" plasma og subb(er)
    og Kontrapunkt hadde ikke konkurranse da jeg var der søndag kl 11.05 ;D
    Her er det vel mye opp til forhandleren hvordan de gjør det også.
    Se feks på Acoustic Tuning hvordan de hadde fått det til. En hær av plater på veggene rundt om. Størrelsen på rommene var stort sett like med få unntak.
    lytterens plassering
    Her er det jo vi selv som bør plassere oss riktig hvis sammenligningsgrunnlaget skal bli så likt som mulig.
    og ikke minst høyttalerne
    Hvorfor de ikke bruker Naim høyttalere til Naim elektronikk vet jeg ikke men andre kan sikkert svare med ett klart svar ;D

Sonicfrontiers

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du må gjerne ikke like Naim. Det er helt greit for meg. Vi har svært forskjellig smak, ingenting å krangle om.
    Jeg liker det jeg liker, og har slått meg til ro med det, til det bruket jeg bruker musikkanlegg til.

Mvh Vidar P

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    i hvert fall høres det ut at trondheim og ikke oslo er hovedstaden for naim hifi i norge...

men her findes det burmester for flere millioner... :p

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    358
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Du må gjerne ikke like Naim.
    Har hørt andre Naimanlegg spille bedre enn dette. Hva som var feil vet jeg ikke men her har de opplyste og kanskje importør en jobb å forklare.

Sonicfrontiers
    Få med deg alt Vidar
    Det var messeninntrykkene jeg rapporterte fra ;D
    Vi har forskjellig smak og det er det ganske mange som har også.
    Jeg krangler ikke jeg . Jeg legger bare fakta på bordet.
    Jeg har min mening og det er du som ikke liker at jeg har det.
    Noen kritiserer Naim-lyden på messa ser jeg i andre tråder, det er ikke annet å vente.
    Du har så lang fartstid at du burde tenkt deg om før du kritiserer andres meninger og legger det ut på trykk.
    Ser at du av og til er inne og redigerer dine innlegg etter at du har lagt de ut på nett så du er rask på avtrekkeren ;)

Sonicfrontiers

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke annet å vente enn at folk synes forskjellig om lyden i det rommet, den var jo nokså messepreget. Synes det er en helt grei setning jeg. Hvor du har fra at jeg kritiserer andres mening klarer jeg ikke å se. Må tilføye at det ikke har vært min intensjon. Jeg er tilhenger av at alle skal få mene hva de vil.

Men å hevde at jeg editerer innlegg noen ganger, det er helt greit. Det skjer. Som nå.

Eplemac

Medlem
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    0
    Hei!
    Grunnet en forandring i lyttevaner, har jeg i det siste tatt meg selv i å se mer og mer film, enn å høre på musikk... Mens det før var 80% musikk og 20% film, er det nå 70% film og ca 30% musikk som spiller i suta. Jeg begynte derfor for en stund tilbake en massiv nedgradering på musikksiden, og oppgradering på hjemmekinosiden... Jeg solgte hele anlegget, cd5+flatcap2/Nac202+hicap+napsc/nap200 samt headline...

Kilden som idag blir brukt på film er en oppo dv-983h, hvor jeg har en beresford dac som jeg bruker når jeg ønsker å høre på en cd.
    Prosessoren, er en Naim AV2, og effektdelen er 2xnap250 CB og 2x Nap90/3. Høytalere som er i bruk er Audiovector Mi3/AV3CI/Mi1 Signature, samt et par med KEF HTS2001.
    Subber som brukes er 2x Gallo TR-2, samt 2x BKelec xls200.

Nå er ikke dette akkurat suggested system, og ei heller et hjemmekinoforum... Men Tenkte allikevel jeg skulle dele mine erfaringer med å bruke naim i et hjemmekino-oppsett..
    Når det gjelder musikk, -Jeg har til gode og høre en surroundreceiver/prosessor som spiller bedre i stereo enn AV2! -Musikken blir naturligvis ikke presentert like klart som med mitt forrige oppsett, men jeg føler allikevel at jeg kun er fire til fem seterader lenger bak i salen, hvis en kan bruke et slikt begrep... Beresford-daccen er mao. et greit kompromiss i denne omgangen, og fungerer veldig godt med naim IMO.

Når det gjelder film: Nap250ene styrer frontrekka med en enorm autoritet, kraft i bøtter og spann! kjapt, hissig og spot-on. Nap90/3 olive som styrer bakrekka, -overrasket... Disse ble kjøpt inn, fordi det var de billigste naim effektforsterkene jeg kunne finne... Det er ikke store lasten de driver i forhold til frontrekka, men de holder følge! Nysgjerrig som jeg var på hva som bodde i disse forsterkerne koblet jeg dem opp på fronthøyttalerne en dag... Førsteinntrykket var godt, litt av den samme punchen og hurtighet var borte på høyt lydnivå, men på litt over middels lydnivå klarte de å drive frontrekka , mer enn godt nok. -Ja faktisk så godt at jeg i en liten time var forarget over at jeg ikke bare hadde kjøpt fire av nap90/3. Jeg koblet om, og koblet til nap250ene igjen med nap90/3 friskt i minne, satte på samme film/scene (Redd menig Ryen, åpningsscenen)... Jeg er ikke så flink å beskrive lyd, ivertfall ikke når ekstreme nyanser skal avdekkes, men jeg enkelt konkludere med at... Aldri i verden om jeg selger nap250ene! Den serverer brutal kraft, er kontant i slagene, ja den får liksom alt til å falle på plass, -og en sitter igjen med et inntrykk av.. Ja... slik skal det være...

Og så var det AV2en - Mye av, faktisk mesteparten av beskrivelsen over vil jeg tørre påstå skyldes av2´en... Den er dirigenten! Når den får gode arbeidsforhold, er det utrolig hvilken jobb den gjør med å styre komponentene, den pøser på med nydelig dialog, skuddsalver som... Ja.. Jeg vil nesten tørre påstå, (selv om det finnes folk med et hav mer erfaring enn meg her inne) at en ikke har hørt en skikkelig skuddsalve, før en har en av2 som dirigent i hjertet av anlegget.
    Jeg har ikke prøvd AV2 mot ikke naim-effekt, men jeg har prøvd naim effektene med en Marantz 4001 (riktignok en billig receiver, men pre-delen får allikevel litt skryt på div. forum), og det er natt og dag!

Oi dette ble et langt innlegg... så jeg får vel konkludere... AV2 og naim i hjemmekino får mine varmeste anbefalinger! Skal jeg ta en "tåpelig" tall sammenligning for å frem følelsen jeg sitte med, så har jeg tapt 20% på glede av musikk i stereo, men samtidg har jeg fått 80% mer glede av film. ;D

S

Stover

Gjest
    Bygger nytt lytterom og tenkte å dele noen erfaringer her.

Pga utstrakt reisevirksomhet gjorde jeg ingen særlig research på forhånd, verken mht ideelle mål, materialvalg osv.
    Det jeg var besvisst på var at gulvet skulle være flytende parkett og at det skulle være styrke i veggene. Snekker anbefalte enkel lydhimling da kona driver virksomhet i rommet over.

Resultatet ble et rom hvor alle vegger var tilnærmet like lange. Parkett på gulv, samt malt gips på vegger og i tak. 3 av 4 vegger har 18mm rupanel under gipsen. Himlingen har et 10cm luftrom med resonnansbøyler som lyddreper.(ingen isolasjon).

Musikkanlegget ble flyttet ned og det er utrolig fint med et trivelig og eget rom for musikkavspilling. Jeg fikk aldri noen god følelse for romstørrelsen og akustikken. Etterklangen var ganske kraftig.
    Jeg forstår at demping av rommet foregår i stor grad gjennom møblering osv, men jeg ønsker et mer rolig rom i utgangspunktet enn jeg har nå.

Jeg beslutta å rive en vegg og flytte den. Rommålene ble endra og det ble også 10m2 større, totalt ca 30m2.

Etterklangen er fremdeles for kraftig og fikk inntrykk av at det var himlingen og luftrommet der som var problemet.
    Telefoner til eksperter jeg kjenner, samtaler med Glava har gitt meg følgende erfaring med dette spesifikke rommet.

Å fylle luftrommet i himlingen med isolasjon gir minimal effekt mht etterklang, men større effekt ift lyddemping mellom rommene/ etasjene.

Rommet har KUN glatte flater og det er der problemet med etterklangstiden ligger. Utstrakt bruk av gipsplater som jeg trodde var en god ting, er slettes ikke til det gode. bruk av f. eks panel i himling eller vegg gir brytninger og er mer gunstig sånn sett.

Akustikkplater på dedikerte plasser i himling og på vegg sammen med den normale møblering (les overmøblere) kan også være løsningen.

Å rive veggen var til det bedre, der en nå nærmer seg mer den ideelle minste lengdeforskjell på veggene som jeg mener var 1 : 1,33.

Jeg vet enda ikke hva jeg skal gjøre, men har nå flere alternative løsninger. Når man har et musikkanlegg til noen kostbare kroner bør rommet spille på lag.
    Etter å ha flyttet anlegget mellom ulike rom i huset, med ulike mål, ulik møblering og ulike materialer, vet jeg nå at rommets betydning har VELDIG stor betydning for hvordan musikken presenteres. Det kan være alt fra det kjølige og kjedelige, til det levende og livsbejaende.

Her er en link til en interessant nettside:
    http://www.ecophon.no/templates/webstartpage____84639.aspx

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Dette her var veldig interessant Stover. Jeg regner med at jeg kommer til å møte på akkurat de samme problemene som deg. Nå har jeg jo enda ingen innredning, men likemye gips (minus et åpent hjørne ut til gang). Så jeg er veldig interessert i å høre om videre utvikling og hva som til slutt gir ønskelig resultat. For meg er eneste løsning inntil langt uti november å bruke høretelefoner eller lytte på veldig lavt volum.

S

Stover

Gjest
    e-h skrev:
    Dette her var veldig interessant Stover. Jeg regner med at jeg kommer til å møte på akkurat de samme problemene som deg. Nå har jeg jo enda ingen innredning, men likemye gips (minus et åpent hjørne ut til gang). Så jeg er veldig interessert i å høre om videre utvikling og hva som til slutt gir ønskelig resultat. For meg er eneste løsning inntil langt uti november å bruke høretelefoner eller lytte på veldig lavt volum.
    Løsningen ligger generelt sett i akustikkplater i en eller annen form OG mengde.
    Ecophon Master Alpha går igjen som det beste alternativet.

Denne var også veldig god. Her er gitt et eksempel som ligner min løsning veldig, hvor de har benyttet akustikkplater med gips på baksiden.

http://www.himlinger.no/default.asp?page=326

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    817
    Jabba_Jabba skrev:
    torem skrev:
    Hallo Naim-folk.

Det ble spilt på HDX-spilleren, som så rett og slett "sexy" ut. Personlig liker jeg "plug&play"-tilnærminga på denne spilleren, da den i praksis kan brukes som en vanlig cd-spiller (cd-en blir da automatisk rippet til harddisken). Jeg kunne ha kjøpt en HDX, men jeg glemte å spørre om pris(?). Forsterket-settet husker nok ikke jeg hva var (men det ble også spilt på Supernait). Høytalerne var Audiovector S3 Avantgarde. Kablene Naims egne.

Best, ToreM.
    I følge annonsen på baksiden av Hifi og Musik koster HDX 61 000 svenske kroner, mens lillebroren NS01 koster 41 000 svenske kroner. Ikke direkte billige altså, selv om prisen i norske oljekroner blir noe lavere.

Vennelig hilsen
    Jabba-Jabba
    Hm, ja, jeg oppdaget den svenske prisen på HDX i ettertid, og da er det jo bare å glemme den for min del. Litt synd egentlig, for HDX er en komponent som jeg antar lett kan plasseres inn i et hvilket som helst anlegg hvis prisen hadde vært litt mer "folkelig". Nå kan det sikkert hevdes at en egentlig får 3 komponenter her; 1. cd-spiller, 2. nettverksspiller og 3. harddisk (som ikke koster noe, men her var det tross alt snakk om en disk som var spesialtilpasset av Naim, uten at jeg vet om det betyr noe).

Ellers synes jeg at det var veldig gøy at Naim var tilstede på messa. Men det finnes ingen forhandler i Trondheim som selger Naim eller lignende. Så da spørs det hvor stort utbytte de har av denne demo-en rent salgsmessig til oss trøndere i alle fall. Det må nok en "independent" hifi-butikk med stor "folkelig" entusiasme for å få slike som meg på kroken :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    torem skrev:
    Nå kan det sikkert hevdes at en egentlig får 3 komponenter her; 1. cd-spiller, 2. nettverksspiller og 3. harddisk (som ikke koster noe, men her var det tross alt snakk om en disk som var spesialtilpasset av Naim, uten at jeg vet om det betyr noe).
    Naim bruker Seagate DB35 disker. Dette fordi de opplever at disse diskene har de beste totalegenskapene ved streaming av data, såvidt jeg har forstått.

Nå er dette et tema jeg ikke vet mye om, men slik jeg forstår så er det ikke slik at en harddisk er en harddisk i audio-sammenheng; noen harddisker godt egnet og andre uegnet for audio-streaming. Det er visstnok spesielt snakk om streamingegenskaper. Naim vil visstnok om kort tid offentliggjøre en liste over anbefalte harddisker til evt eksternt bruk sammen med HDX.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Naim bruker Seagate DB35 disker. Dette fordi de opplever at disse diskene har de beste totalegenskapene ved streaming av data, såvidt jeg har forstått.

Nå er dette et tema jeg ikke vet mye om, men slik jeg forstår så er det ikke slik at en harddisk er en harddisk i audio-sammenheng; noen harddisker godt egnet og andre uegnet for audio-streaming. Det er visstnok spesielt snakk om streamingegenskaper. Naim vil visstnok om kort tid offentliggjøre en liste over anbefalte harddisker til evt eksternt bruk sammen med HDX.

Mvh Vidar P
    Det jeg har hørt er at disse diskene ble valgt på grunn av at de er mer stillegående enn visse modeller med høyere kapasitet, noe som er viktig når apparatet står i lytterommet. At noen disker skal være dårligere enn andre til streaming er jeg fristet til å avskrive som tøv, datastrømmen ved lydavspilling ligger langt under det selv de langsomste diskenekan håndtere. Om du snakker om en NAS, altså selve lagringserveren med software og det hele så kan jeg være enig i at det er forskjeller, men det har mer med kompatibilitet, stabilitet, brukervennlighet og spesifikasjoner å gjøre enn med lydkvalitet. En bit er en bit i dataverdenen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Paul Stevenson (sjef for Naim) redegjorde for deres erfaringer med streamingegenskaper ved forskjellige disker i et intervju omkring HDX nylig. Derfra har jeg dette. Jeg har aldri opplevd at de menneskene der farer med "tøv".

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du mener intervjuet i Hifi Choice, som er det jeg har lest, så snakker han om "NAS drives", altså servere, og sier at Seagate-disken ble levert fra en "excellent technical partner" som den totalt sett beste, men den eneste detaljen han går inn på er at den er stillegående. Jeg tolker dette som at disken er bra, og at de har en bra kontrakt med en stabil leverandør. Men ellers er komponenter som harddisker funksjonelt sett "interchangeable" mellom produsenter om du ser bort fra områder der ytelseskravene er ekstreme.

Når det gjelder listen av anbefalte NASer og utstyr så har jo Linn allerede laget en lignende liste, men den er meget begrenset, og består vel egentlig bare av utstyr som de har testet med positivt resultat. Gleder meg til å se hva Naim kommer frem til.

Jeg gikk tilbake og sjekket dette Hifi Choice intervjuet først etter at jeg skrev forrige innlegg nærmest i affekt, så beklager om jeg virket noe krass.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke der jeg så Stephenson snakke om streaming-egenskaper ved harddisker nei.

Men siden du nevner HifiChoice, så står det jo ganske så tydelig noen ord om streaming fra Malcolm Steward i akkurat den samme HDX-omtalen som du leste også; mitt inntrykk av ham er også at han sjelden farer med tøv;

.. One word of warning here, though; don't scrimp on the drives you use in NAS or USB boxes. Many data drives that function well in a normal PC environment perform poorly when asked to stream data, so, where possible, buy drives recommended for their streaming capabilities, such as the Seagate DB35. Naim will shortly release a list of recommended that have proven to work well with the player.
    I dette tilfellet snakker man altså om harddisker man velger for å koble til HDX og generelt for å streame audio. Det er forøvrig neppe noen grunn til å affektere seg voldsomt over meg som på dette temaet bare refererer det jeg leser.

Så Malcolm Stewart og HifiChoice mener visst omtrent det samme som jeg refererte fra det Stephenson-intervjuet jeg så da. En bit var en bit da cd-spillerne ble lansert også. Det er det fortsatt. Allikevel låter digitalavspillere bedre idag. Noe sier meg at den lydmessig kvalitative utviklingen digitalmediene har gjennomgått de siste årtier er på tross av slik tenking som du foreslo, ikke som en følge av den.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn