Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaarelars

Gjest
    Flotte bilder balthar.
    Du må ikke sende dem til Tyskland. Norge trenger et par SBL i valnøtt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Sjekket i prislistene her og du har selvfølgelig helt rett. 250 og 282/Hi-Cap var det jeg ble anbefalt av forhandler ser jeg. Jeg hørte begge med en CDX2, som jeg forsto kunne oppgraderes med diverse PSUer. Er helt ny til Naims sin verden, men liker deres filosofi og evne til å dra meg mere inn i musikken.
    Det du hørte var da slik jeg forstår CDX2 signal forsterket av 252 evt 282 og 250. Ikke undervurder hvor viktig kilden er i Naim-systemer. Det er iallefall mitt råd.

Signalgangen er slik; kilde -> forsterker -> høyttaler. Det er ikke til å komme bort ifra. Naimister har en tilsvarende måte å ramse opp komponenter på; altså iht signalretningen; så det du hørte var da f.eks CDX2/NAC282/NAP250. I den rekkefølgen. Det kan høres ut som flisespikkeri, men er det ikke. Kildesignalets egenskaper er dermed overraskende viktig for sluttsignalets lydegenskaper med så kildetransparente forsterkere. Jeg har eid (eldre) Sony cdp'er. De jeg har hatt har hatt veldig gode egenskaper forsåvidt, men har dessverre også veldig lite synergi, dvs lydmessige kvaliteter til felles, med Naim forsterkere. Men det koster jo ingenting å prøve.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ser det ligger et par Naim Credo høyttalere på bruktbørsen til en fin pris. Noen som kan gi meg en kort innføring i disse hvis noen her har hørt de?. Usikker på om de faktisk er solgt og at eieren har glemt å slette annonsen. De har jo stått noen dager.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Griffenfeldt skrev:
    Ser det ligger et par Naim Credo høyttalere på bruktbørsen til en fin pris. Noen som kan gi meg en kort innføring i disse hvis noen her har hørt de?. Usikker på om de faktisk er solgt og at eieren har glemt å slette annonsen. De har jo stått noen dager.
    Antar det er min annonse du viser til? De ble solgt i dag og annonsen er nå slettet. Til prisen Credo går for er de et kupp i mine ører. Syntes de passet spesielt godt sammen med Olive settet jeg hadde tidligere ( CDX / 72 / flatcap2 / 110), men de har også spilt strålende sammen med diverse andre naim sammensetninger. De er meget åpne og rytmiske og responderer godt på oppgraderinger både på kilde og forsterkeri, samtidig som de spiller engasjerende med forholdsvis beskjedent utstyr.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Flotte høyttalere det der balthar. Fortsatt fornøyd med 252 antar jeg? Her i huset er det kommet til en DTC mk3 som konkurrerer med hi-cap2 om en plass i hylla. Fortsatt litt usikker på hva jeg foretrekker for å være helt ærlig...

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Griffenfeldt skrev:
    Har kikket på de noen dager HH. He who hesitates, mastrubates er det noe som heter. ;D
    Hehe...har flere bilder hvis du likte dem så godt ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Høhø, rolig nå guttær ;D

Noen som vet, eller tror de vet om det er no oppgradering å gå fra Olive Nap90 til CB Nap110?

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    hifiguru skrev:
    Høhø, rolig nå guttær ;D

Noen som vet, eller tror de vet om det er no oppgradering å gå fra Olive Nap90 til CB Nap110?
    Ingen erfaring med nap90, men 110 var i alle fall evig kraftig nok til Credo og i mine ører en god effektforsterker. Ikke den kvalifiserte uttalelsen du var ute etter kanskje... Har du søkt på moderforumet? Er det foretatt service på den forresten?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    Flotte bilder balthar.
    Du må ikke sende dem til Tyskland. Norge trenger et par SBL i valnøtt.
    thank you svein. yes it is a really beautiful and pristine mk 2 model :)...we will see where it will find it´s home.

K

Kaarelars

Gjest
    hifiguru skrev:
    Høhø, rolig nå guttær ;D

Nap 110 er en meget god forsterker og noe bedre enn nap90 som er den samme som sitter i Nait3. Trenger du en kraftigere forsterker er det liten forskjell mellom 110 og 90. Nac52 er neste skritt hvis du ønsker å forbedre forsterkersettet mener jeg.. En XPS til CDX er en god oppgradering.
    Er du fornøyd slik det spiller i dag så er det bra. Kjøp ny musikk i stedet for å bruke den en gang til.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.327
    Torget vurderinger
    4
    Jo mer tid jeg bruker på musikk foran det beskjedne 5i-settet mitt...

;D ;D ;D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    pelsjeger skrev:
    Jo mer tid jeg bruker på musikk foran det beskjedne 5i-settet mitt...

;D ;D ;D
    du har forstått det, pelsjeger..

synd at så mange går glipp av Naim.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.327
    Torget vurderinger
    4
    Mekket en skrivebordsbakrunn. Mulig den blir litt vel skrikete ;)

Logo:

Vedlegg

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Og der ble det ny bakgrunn på meg! Takk, pelsjeger!

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Ja takk for bildene,ble en ny bakgrunn på meg også ;)

S

Steinar O

Gjest
    Jeg tror jeg er kurert. Har stått imot flere eksterne (og interne) oppgraderingstilbud ;)

Gøy å optimalisere det en har og som spiller meget godt.
    Kommer til å annonsere noe Fraim etterhvert også, base og et gitt antall hyller.

Jeg registrerer at etpar NAC252 er kommet til den siste tiden.
    At jeg kjørte noen titalls mil for å selge min kan en jo forundres over.
    Den er fantastisk, men jeg er mest glad for å ha nedskalert og derved kvittet meg med den.

S

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    252 er jo en fantastisk pre.

litt sånn som cds3; man verdsetter den mer og mer jo lenger man har den og er virkelig med på og hente maks ut fra kilden.

den er mindre frampå, ikke så rocka som 282, men mye bedre på flyt,perspektiv og detaljer.

undrer meg hvor bra 552 kan være ::)

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.327
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Jeg tror jeg er kurert. Har stått imot flere eksterne (og interne) oppgraderingstilbud ;)

Kommer til å annonsere noe Fraim etterhvert også, base og et gitt antall hyller.
    S
    Hvilken kombo var det som fikk deg hekta Steinar? Mener å huske at du gikk hardt ut fra starten av ;)
    Fraim kan du vel beholde, det er jo tross alt et nydelig møbel?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Installerte en AT33EV i min Naim Aro idag. Erstatter min DV XV-1S som går i vinterdvale en tid. Peace of cake. Naim angir i sin Aro-bruksanvisning at pickuper som har en avstand fra 7 til 10mm mellom monteringshull og diamant passer, og det ser fortsatt ut til å stemme bra.

AT33EV har 9mm, og ved bruk av Linn's protraktor er det bare såvidt mulig med plenty godvilje å sense en anelse overhengsavvik; hadde jeg ikke vært ekstra nøye så hadde jeg ikke engang sett det. Jeg kunne gjerne ha montert en pu med et slikt overheng selv om jeg hadde justeringsmuligheter.

Det er temmelig mange pu'er på markedet som passer i disse rammene, ja det er vel de aller fleste; og dermed mener jeg at argumentet for Aro's mangel på overhengsjustering er i beste fall en teoretisk størrelse helt uten praktisk eller lydmessig betydning for de aller fleste. Jeg har iallefall brukt kreti og preti av pu'er i denne arma uten at det har vært mulig å anskue nevneverdig overhengsfeil selv ved bruk av de mest imponerende protrakteringsverktøy.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den lyder veldig bra den. I Aro og i mitt system vel å merke. Aner ikke hvordan det vil låte andre steder.
    Rikt og åpent. Typisk AT + noe varme på mange måter kanskje. Har jo ikke hørt mer enn få plater, og ikke prøvd alle slags laster og innstillinger ennå; men har så langt endt på 2g downforce, flat VTA og 220ohm last i SuperLine. Tipper det blir stående en stund, men skal prøve 1k last også.

Savner ikke mye fra DV'en så langt. Det skal sies at jeg personlig 1) ikke er spesielt ihuga fan av DV per se 2) synes mange hypa pu'er er grassalt overpriset, og 3) ikke er spesielt overbevist om at dyre pu'er er noen nødvendighet etter så lenge resten av platespilleren er bra.

S

Steinar O

Gjest
    pelsjeger skrev:
    Steinar O skrev:

S
    Hvilken kombo var det som fikk deg hekta Steinar? Mener å huske at du gikk hardt ut fra starten av ;)
    Fraim kan du vel beholde, det er jo tross alt et nydelig møbel?
    Startet med CD5X og FC2.
    202-200 = hekta
    CDX2
    HC2
    282 og nok en hicap
    250.2 og CDS3 m/ XPS2
    Fraim og Allæ
    En kort periode hadde jeg alt dette samtidig, men etter salg var igjen...
    CDS3-XPS2-282-2 x HC2-250.2-Allæ- Fraim

Solgte alt og gikk over til...
    CD5-HC2-nait5i-Spendor S6e (fantastisk VFM)

hekta igjen og det ble...
    CDx2-XPS2-202-200-Spendor S8e (fantastisk, skulle ha blitt der).

Ny overdose og jeg satset....
    CDS3-XPS2-252-300-Spendor

Deretter salg av cdp i påvente av HD og DAC.
    Spilte en stund med 252-300-Monitor Audio PL300 (for en kombinasjon 8)).
    Med en bedre kilde ville dette vært vanskelig å slå. (snakker da om siste og vellykkede plassering av Fraim og HT).

Solgte det meste og sitter nå med.
    CD5XS-Nait XS-HC2-Nsats-nstand-nsub-headline-NApsc-XPS2-Mac og Beresford DAC.

Dette låter meget bra og jeg kjenner det har fokus på musikk, selv om det går med tid til å optimalisere plassering mm.
    Man skal heller ikke se bort ifra at det bølir en NDAC etterhvert også.

Dette har pågått over 5 år, hvor CD5x ble kjøpt fra Lyric før jul, 2004.

Har også 2 Fraim baser og 7 hyller, som gir totalt 9 hyllehøyder.
    Litt for mye med de planene jeg har.

Det er fremdeles liten respons på Linn og vinyl, så jeg må ha dem i tankene før jeg selger Fraimdeler.

Dette ble mye utstyrsprat ???

S

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Den lyder veldig bra den. I Aro og i mitt system vel å merke. Aner ikke hvordan det vil låte andre steder.
    Rikt og åpent. Typisk AT + noe varme på mange måter kanskje. Har jo ikke hørt mer enn få plater, og ikke prøvd alle slags laster og innstillinger ennå; men har så langt endt på 2g downforce, flat VTA og 220ohm last i SuperLine. Tipper det blir stående en stund, men skal prøve 1k last også.

Savner ikke mye fra DV'en så langt. Det skal sies at jeg personlig 1) ikke er spesielt ihuga fan av DV per se 2) synes mange hypa pu'er er grassalt overpriset, og 3) ikke er spesielt overbevist om at dyre pu'er er noen nødvendighet etter så lenge resten av platespilleren er bra.

og fint ser den også ut i tilleg :)...

hvordan sammenlignes den med oc 9 mk 2 vidar ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12

hav gjør du med din vinyl steinar ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke helt, har ikke hørt OC9 på lenge nå; men får et inntrykk av at AT33EV er fyldigere med muligens mer PR&T, men ikke nødvendigvis noe åpnere. Men det er rene og skjære usubstansierte førsteinntrykk, kan hende er den åpnere også når den får spilt noen timer til.

Med standard azimuth-lodd innerst så heller den muligens litt til ene siden, uten lodd muligens litt til andre. Fins det et lettere azimuth-lodd tro?

S

Steinar O

Gjest
    balthar skrev:

Utstyrsprat? Mente bare at det ble mye opplisting av utstyr jeg har eid ;)

Vinyl? Vet ikke, men jeg er ute etter minst mulig bokser akkurat nå.
    Ønsker kun 1 høyde med Fraim.

Har behov for å vakle litt videre angående vinyl.....vet ikke helt, men platene blir uansett....

S

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    og dermed mener jeg at argumentet for Aro's mangel på overhengsjustering er i beste fall en teoretisk størrelse helt uten praktisk eller lydmessig betydning for de aller fleste.
    ......bekvemmelighetsargumentasjon ;D ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er personlige oppfatninger basert på reell kjennskap gjennom eierskap av armen, stor bruksmengde og et utall pu'er i den i 15 år.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Steinar O skrev:
    balthar skrev:

Utstyrsprat? Mente bare at det ble mye opplisting av utstyr jeg har eid ;)

Vinyl? Vet ikke, men jeg er ute etter minst mulig bokser akkurat nå.
    Ønsker kun 1 høyde med Fraim.

Har behov for å vakle litt videre angående vinyl.....vet ikke helt, men platene blir uansett....

S

maybe this wasn´t so clear, but just repeated what you wrote with ( sitat ) : Dette ble mye utstyrsprat ???

didn´t wanted to copy the whole postings :)

i ment with vinyl more the records. what will you do with all your records ?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    I think he already answered that balthar – unfortunately, it seems as if we won't see a massive pile of great music in the market place here any time soon ... :)
    Steinar O skrev:
    Dette ble visst på engelsk, men det klarer vel herrene.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.327
    Torget vurderinger
    4
    Har selv vært litt i tenkeboksen anngående oppgraderinger. Snuser litt på en cd5x(s)/nait5i-kombo, da med naitXS og nDAC på sikt. Hadde Snait på lån, og selv om den var kanonbra hadde jeg vanskeligheter med å overbevise meg selv om at jeg savnet den da den dro tilbake til eieren sin. Har du noen betraktninger rundt nait5i vs XS Steinar, eller blir det vanskelig å si noe om pga andre cdspillerer/høyttalere/rom?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Wright skrev:
    I think he already answered that balthar – unfortunately, it seems as if we won't see a massive pile of great music in the market place here any time soon ... :)
    Steinar O skrev:
    Dette ble visst på engelsk, men det klarer vel herrene.
    ja det stemmer. beklager det med vinylplatter :)

S

Steinar O

Gjest
    Ingen problem dette med vinyl. Jeg skjønner at spørsmålet kommer opp.

Kjøper hylle imorgen og setter platene inn der. Kommer det ikke inn kjøper på lp12 ganske snart, bestiller jeg en pu og riaa og setter det hele sammen. Verre er det ikke :)

Nait XS vs nait5i? Beklager, men aner ikke:
    Jeg er ikke i slikt modus for tiden. Synes det jeg nå har spiller musikk på en fortreffelig måte akkurat nå og gleder meg ved ripping, lytting familieliv og annet spennende. "Thats it"

Snakkes :D

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.327
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O skrev:
    Jeg er ikke i slikt modus for tiden. Synes det jeg nå har spiller musikk på en fortreffelig måte akkurat nå og gleder meg ved ripping, lytting familieliv og annet spennende. "Thats it"

Den er grei :) Er egentlig også der mesteparten av tiden; bortsett fra at jeg heller putter en sølvskive i 5i'en min isdedet for å bruke mini-/beresfordkomboen.

S

Steinar O

Gjest
    pelsjeger skrev:
    Steinar O skrev:

Den er grei :) Er egentlig også der mesteparten av tiden; bortsett fra at jeg heller putter en sølvskive i 5i'en min isdedet for å bruke mini-/beresfordkomboen.
    Gleder meg til å få CD5XS opp å gå.
    Første levering hadde død laser.

S

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Med standard azimuth-lodd innerst så heller den muligens litt til ene siden, uten lodd muligens litt til andre. Fins det et lettere azimuth-lodd tro?
    Rykter vil ha det til at det faktisk finnes et lettere lodd - men jeg har aldri sett dette. Mer vanlig er nok å ta av originalloddet og bruke Blue-tack, eller en O-ring av gummi - Det må jeg for å få riktig azimuth med Troikaen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn