Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.155
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da registrerer jeg at Kontrapunkt har lagt til både Dac og Ovator i prislisten. 21 tusen for dac og 62 tusen for Ovatoren.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Fine bilder Griffenfeldt. Hva slags møbel er det du har satt godsakene inni?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:
    Da registrerer jeg at Kontrapunkt har lagt til både Dac og Ovator i prislisten. 21 tusen for dac og 62 tusen for Ovatoren.
    Og prisene har jo fått seg en hyggelig nedjustering over hele linjen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.155
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da føler jeg har fått hørt litt på forskjellig musikk etter flatcap2xs fikk sin debut. Det hele koker ned til mer ro i presentasjonen av musikken. Med økt ro følger større fokus på enkelt instrumentets prestasjon og plass i lydbildet, samt dynamikken kommer klarere frem.
    En oppgradering som helt klart er verdt hver eneste kr og som selvsagt trigger nyskjerigheten på fremtiden og veien videre med Naim som musikalsk forfører i hjemmet.

Thomas

S

Steinar O

Gjest
    Her er endelig en ny CD5XS på plass. Endelig og det er herlig å ha en cdp i eie igjen.
    Nå skal jeg kose meg ja :)

Hvordan den spiller? Tja, på nivå med CDS3/XPS kanskje, muligens tett oppunder 555...................... ;)

S

Steinar O

Gjest
    ;) kanskje det........

Nå har jeg aldri trodd at Mac/ Beresford er bedre enn CD5XS, men at forskjellen er så stor hadde jeg ikke forventet meg. XS drar igang kald og splitter ny og har et driv, en størrelse og innsikt som PC ikke er i nærheten av. Det kan jeg enkelt si, selv nå som Dac`en er til utlån.
    Det er som "å få Naim tilbake igjen".
    Praktisk sett er pc i en annen liga.

Har gitt etter for trangen til å parkere det hele, med Naims i mine ører "best VFM", og går nå for 202-200...for 3. gang :eek:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel Beresford, ikke PC som har skylden tenker jeg. Den er en ok billig-DAC som bærer den fulle og hele skylden for den lyden du har hatt. Koble en NaimDAC til PCen, så får vi se... Jeg ville nok kjøpt NaimDAC før jeg tenkte på forsterkeroppgradering.

Men 202-200 er jo ikke så dumt det. Så kan du siden oppgradere til 282-250 og siden 252-300. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gode erfaringer med en mindre Beresford (7510) i forskjellige Naim-oppsett jeg; de er slett ikke ueffne imo.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Like fullt anser jeg det som sannsynlig at kombinasjonen PC-NaimDac knuser CD5XS. Så ikke skyt PCen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    La oss nå høre før vi knuser :)

Men det skulle vel bare mangle, prisen tatt i betraktning. Så det er vel rett at den sannsynligvsi vil låte noe bedre, men det gjenstår å se/høre. Heldigvis er det ingenting som "knuser", "gruser", "spiller ringer rundt", "drar skinnet av pølsa", "parkerer" o.l. andre produkter gode i Naim-verdenen da.

Selv entrylevel-modellene er så gode at de i sin rette setting ikke har noe å være beskjedne for.

S

Steinar O

Gjest
    Jeg skriver pc for enkelthets skyld. Selvfølgelig er det dac`en.

Skal ha NaimDac også jeg, men av og til får en muligheter som ikke stemmer helt overens med den rekkefølgen man så for seg.

Øvrig oppgradering? No (r) way.........

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Da er en RCA-DIN Chord Anthem 2 på plass, makan. Mest fornuftige investeringen jeg har gjort av hi-fi. Cobra 3 er jo som et filter i forhold. Liten vits å nevne hva som ble bedre (alt), men litt teit å tenke på at jeg hittil har lyttet med en kabel som bare har stukket kjepper i lydhjulet.

Tenkte at den kanskje var noe overkill i forhold til resten av sakene, men det kan jeg vanskelig se at den er. Mulig den gjør enda større utslag på dyrere saker, men her var den i alle fall en åpenbaring.

Noen som trenger en Cobra 3? ::)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det en av mine gamle Anthem 2 kanskje? Den er iallefall den åpneste og beste Naim-kabelen jeg vet. Nesten alt annet høres ut som ei lang wienerpølse i forhold. Alle burde ha en, også i 5-serie systemer!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Koselig det. Godt å høre at den gleder flere på sin vei til audio-himmelen. Vanligvis er ekstravagansa hva kabler angår overkill imo som du sier Fidelio, men denne kabelen er et av de hederlige unntakene imo. Den bare er åpnere og mer naturlig den. Uansett Naim-nivå.

Vet du hva den minner meg om? Mye av samme følelsen av åpenhet og naturlighet jeg satt med da jeg fikk KEF Ref 205/2 i hus første gang. Faktisk. Ikke til samme grad selvsagt, men de kvalitetene som Anthem 2 bidro med var i samme gate som det 205/2 var så imponerende på. Så da har du en liten ide om hva KEF 205/2 gjør i et Naim-system :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    voldsomt å du pusher Kef for tiden, vidar,
    det er vel like før jeg blir så mye frista at jeg legger 205.2 i handlekurv :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette var jo egentlig et svar på hva jeg opplevde Chord Anthem 2 gav da. Men du ville neppe gjort noen tabbe med 205/2. Kjøp via Akustikk sine forhandlere er mitt råd, iallefall om du verdsetter kundeoppfølging og trygghet. Jeg driver akkurat å legger inn en post i 207/2-tråden om saken.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    KEF er sikkert bra, men Wilson Benesch forlater aldri lytterommet. Med mindre en av de større i serien gir mer av det samme :) Med Anthem 2 i hus spiller de blanke sorte faktisk pauker overbevisende også. Makan til morsomme og spenstige høyttalere.

Disclaimer: Innser at kommentaren over er merkelig i og med at jeg aldri har hørt en eneste KEF. Så holder mulighetene åpne for at KEF eller f.eks Neat kan være tingen da jeg ikke har hørt noen av dem.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    KEF er sikkert bra, men Wilson Benesch forlater aldri lytterommet.
    Er det endelig svar? Kan man gjøre seg penger på et veddemål tro?  Hehe.
    Ikke for det, WB er svære greier det. Liker de kjempegodt, og de er en forfriskende åpenbaring ift mye av disse hype-hifi-trøkk-liksom"holografi"-myeforpengene-høyttalerne som knapt klarer å skille en fagott fra en obo. Men iht aldri-si-aldri-prinsippet så kan man jo aldri vite hva som vil nå og okkupere ens erkjennelse på et senere tidspunkt :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vidar P skrev:
    Fidelio skrev:
    KEF er sikkert bra, men Wilson Benesch forlater aldri lytterommet.
    Er det endelig svar? Kan man gjøre seg penger på et veddemål tro? Hehe.
    Ikke for det, WB er svære greier det. Liker de kjempegodt, og de er en forfriskende åpenbaring ift mye av disse hype-hifi-trøkk-liksom"holografi"-myeforpengene-høyttalerne som knapt klarer å skille en fagott fra en obo. Men iht aldri-si-aldri-prinsippet så kan man jo aldri vite hva som vil nå og okkupere ens erkjennelse på et senere tidspunkt :)
    Hehe, du kom meg i forkjøpet, se disclaimer over.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Fillern å. Tenke å dra meg noen raske kroner her jeg :)

Uansett; det synes på meg som om du har helt rett i din innfallsvinkel; dine høyttalere vil være med helt til topps hva reproduksjon angår; og om du attpåtil yter presentasjonen så la de bli.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Er det noen som har noen erfaring med Chord Epic eller Signature i forhold til Rumour og Odyssey? Jeg har hatt Odyssey og Rumour hjemme, og kunne egentlig ikke høre noen spesiell forskjell mellom dem, mens jeg synes de begge lyder ganske distinkt anderledes enn f.eks NACA5. Chord anbefaler Epic eller Sig. sammen med Anthem, men noe sier meg at det ikke er like mye å hente på ht-kabler som signalkabler. Eller tar jeg feil?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt begge, også sammen med Anthem. Men hører du ikke forskjell så hører du ikke forskjell. Da er det enten 1) ingen forskjell, 2) ingen hørbar forskjell i ditt system, eller 3) ingen hørbar forskjell for dine ører. Uansett så høres det ut som en dårlig ide å bruke penger på slikt da. Kan hende ht-kablene dine ikke er flaskehals allikevel?

Selv synes jeg Odyssey var veldig god jeg. Signature er åpnere og sværere, men mye dyrere. Ikke noe å svi av penger på i rimelige systemer imo, men en meget god ide å prøve i større/dyrere Naim-systemer.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Mm, neppe den beste pengebruken, selv om Epic ikke er så veldig dyr. Rumour er god, men ble litt nysgjerrig når det gikk opp for meg hvor mye dårligere signalkabelen jeg har brukt var enn storebror.

Uansett er det Naim DAC som nok kommer inn her før noe annet, håper man får mulighet til å høre den her hjemme. Bruker en Moodlab nå som venteDAC (den er faktisk veldig god).

Chord Co. kommer jo for øvrig med ny reference-kabelserie om ikke lenge, Solstice (kult navn). Men den blir dyr den.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    "Vanlig pc eller mac sammen naim dac ?
    Hva betyr noe i denne sammenhengen ?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    leon skrev:
    Mac eller PC spiller ingen rolle. Det eneste viktige er vel kvaliteten på digitalutgangen. Naim anbefaler toslink fra datamaskin, da dette ikke medfører en elektrisk kobling.

En fordel slik jeg ser det med å ha Windows OS (og dette kjører smukt på Mac'er som man vet), er at man kan kjøre XXHE, som jeg igjen varmt kan abefale til de som ikke har prøvd. Det virker som folk har vanskelig for å tro at det lyder så bra som det gjør i forhold til f.eks foobar med WASAPI, men det er virkelig verdt å prøve. Tar PC-audio til et nytt nivå. Litt testing må til for å finne sine foretrukne instillinger.

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Min opplevelse og inntrykk er at Mac og iTunes er for dem som ikke vil eller kan fikle med pc.
    Mac og Windows er stabilt, men det blir nok litt fikling.
    Pc er for fiklere :)

Etter å ha fått tilbake cdp opplever ihvertfall jeg at pc og rippet musikk er veldig praktisk, fremfor cd.
    Musikken er mer tilgjengelig.
    Må allikevel ha en cdp.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Musikk entrer huset i så mange formater. En cdp er veldig praktisk når man får nye forsyninger av cd-bokser. Tviler på at at alt jeg har av bokser kommer til å bli rippet.

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    Tiden er moden for endelig å prøve Naim hjemme.

Hvor skal jeg begynne? Passer EMC1 UP f.eks. sammen med Naim elektronikk, eller må jeg ha Naim CDP (CD5XS).
    Og forsterkere; det billigste forsterkersettet eller SuperNait (men trenger ikke DAC) eller....?

Tenkte å beholde Neat da jeg har hørt at det passer med Naim.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn