Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89

Six-way mains block. In contrast to standard mains blocks, the music line block’s connections are cold-welded, which greatly reduces insertion loss. The lead is made of the same type of mains cable used by Naim Audio. The mains block makes audio components sound more powerful and improves tonal balance, clarity and rhythmic precision.
    fra music-line,

er d noen som har prøvd denne forgreneren som koster 65euro.?

og kan det samenlignes meg graham hydra?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det er flere som eier en musicline liste her....maha fex

det beste du kan investere for 500 kr :)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    nilsen64 skrev:
    mener og lest på naimforumet at nap250 har gjennemgått en diskret oppgradering iløpet av de siste 2 åra pga av at sikringskretsløpet slo inn altfor tidlig ved tunge laster og at de i denn forbindelse strammet opp lyden i de.
    Hei igjen, har vært i dialog med Naim i UK i sammenhengen mitt forestående forsterkervalg, og om det ovenforstående sa de at NAP250.2 ikke har blitt endret siden introduksjonen i 2002. Det samme gjaldt til min glede også CDS3, unntatt et nylig bytte av drivverk pga tilgjengelighetsspørsmål. De understreket forøvrig igjen at CDS3 med 250 er helt i tråd med deres anbefalinger, både med 282 og aller helst (surprise) 252. Jeg veit jo ikke hvordan det vil oppleves her i praksis, så må nesten finne en måte å sammenlikne selv. Om jeg orker ...

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    MaHa skrev:
    Epic twin til salgs nå, ser jeg. De hadde jeg kjøpt om jeg ikke hadde de allerede ;)
    Ikke nå lenger ;)
    Ser ut som det kanskje er en Benchmark DAC på vei inn døra her snart også, så da begynner det å lukte... fugl? av anlegget her hjemme ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med en knallgod kabel. Den er i mine ører og i de settinger jeg har testet, vesentlig bedre enn Nac a5 som forøvrig også en en kjempefin kabel, men jeg synes ikke den når helt opp til dette nivået når det kommer til klang, struktur og gnist, for å bruke ett par teite gloser. Se det også i sammenheng at den brukes sammen med Anthem 2 hos meg, det kan gi noe av resultatet.

Flaggerkatt skrev:
    MaHa skrev:
    Epic twin til salgs nå, ser jeg. De hadde jeg kjøpt om jeg ikke hadde de allerede ;)
    Ikke nå lenger ;)
    Ser ut som det kanskje er en Benchmark DAC på vei inn døra her snart også, så da begynner det å lukte... fugl? av anlegget her hjemme ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Flaggerkatt skrev:
    MaHa skrev:
    Ikke nå lenger ;)
    Så kjekt at du da sitter med en Beresford til overs da :) For min del mener jeg.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    MaHa skrev:
    Gratulerer med en knallgod kabel. Den er i mine ører og i de settinger jeg har testet, vesentlig bedre enn Nac a5 som forøvrig også en en kjempefin kabel, men jeg synes ikke den når helt opp til dette nivået når det kommer til klang, struktur og gnist, for å bruke ett par teite gloser. Se det også i sammenheng at den brukes sammen med Anthem 2 hos meg, det kan gi noe av resultatet.
    Mmm, kjempekombo :) Synes for øvrig Rumour 2 til Epic var en mye mindre oppgradering enn Cobra 3 til Anthem 2. Anthem-oppgraderingen var jo sjokkerende åpenbar og frisk, mens Epic gav bare litt mer av det samme enn Rumour.

Men hva er det som skjer med prisene på Chord i Norge?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Råtøff og helt riktig design.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ikke det dummeste kjøpet det nei ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    nilsen64 skrev:

Six-way mains block. In contrast to standard mains blocks, the music line block’s connections are cold-welded, which greatly reduces insertion loss. The lead is made of the same type of mains cable used by Naim Audio. The mains block makes audio components sound more powerful and improves tonal balance, clarity and rhythmic precision.
    fra music-line,

er d noen som har prøvd denne forgreneren som koster 65euro.?

og kan det samenlignes meg graham hydra?
    Øhhh, er det no spes med powerkablen som følger med standard fra Naim? Tror jeg har byttet og kimset med disse, ikke rart PC'n er så spretten.....

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at det ikke er samme strømkabel som kommer med alle Naims produkter. Dermed tror jeg nok at den standard-kabelen ikke er så spesiell og at man sikkert kan leve med troa i behold når man bytter disse om.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det er Naim sine egne. Plugger til å montere på høttalerkabelen følger med.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    e-h skrev:
    Min erfaring er at det ikke er samme strømkabel som kommer med alle Naims produkter. Dermed tror jeg nok at den standard-kabelen ikke er så spesiell og at man sikkert kan leve med troa i behold når man bytter disse om.

yes naim has it´s own cables. as far as i know they are phase marked with a white point. at least in germany. this cables are certainly bit better quality compared to standard ikea cables. and of course it is worth to try maybe something better , but for standard use naims recommends those.

i still think people underestimating the meaning of power cables and everything around the theme...a ferrari without proper gasoline is just a sexy looking car ;)..maybe sexy..lol

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Superline ankom i dag. Dessverre har jeg ikke fått PU ennå. Men det gir meg tid til å sette inn lastplugger. Noen som vil foreslå en god last for OC9? Jeg skal nok eksperimentere litt selv med tid og stunder, men greit å ha et startpunkt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan du jo sammenlikne; men det skulle ikke forbause meg om du vil lande på at 100R kanskje låter litt "latere" enn de litt lavere lastene som 220R og oppover.

Hørbarheten av kapasitanslast er neglisjerbar i forhold til resistans på mc'er.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    Superline ankom i dag. Dessverre har jeg ikke fått PU ennå. Men det gir meg tid til å sette inn lastplugger. Noen som vil foreslå en god last for OC9? Jeg skal nok eksperimentere litt selv med tid og stunder, men greit å ha et startpunkt.
    100R

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Hørbarheten av kapasitanslast er neglisjerbar i forhold til resistans på mc'er.
    Skal jeg bare la være å sette inn en kapasitansplugg da?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja i utgangspunktet bruker du ingen kapasitansplugg, men standard innebygd kapasitans. Så kan du jo sikkert heller leke litt med det etterhvert som du har blitt kjent med resistans-pluggene.

Om du liker å holde på med slikt da. Jeg har ikke giddet å røre kapasitanspluggene på SL ennå jeg, og har hatt den i 1,5 år...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Takker for tipsene så langt. Svært tillitvekkende konstruksjon på SL forresten, den er jo tyngre enn en Nait 5i.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det samme her..brukke 100 r utten kapasitetsplug på min oc 9 mk2

høre vi alle kanskje det samme ;) ?...er det møglig ? ... ;D

gratis med superline :)..superduperline....

er det lov å spøre , hvor mye du betalte brukt for den ?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:

gratis med superline :)..superduperline....

er det lov å spøre , hvor mye du betalte brukt for den ?
    Den er ny, eller i hvert fall ex demo... Så ikke så veldig mye under engelsk listepris.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:

... ikke helt, jeg har en distinkt følelse av at lavere belastning (høyere ohm) med AT låter mer bouncy og sprekt i den rytmiske avdelingen, men det betinger kanskje at klangen i systemet også i utgangspunktet ikke er på den tynne siden.

I slike systemer med litt tynnere klang enn strengt tatt ønskelig vil lavere resistans gjerne gi en mykere rundere presentasjon som kan oppleves som "bedre" fordi den ikke trigger systemets svake områder.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg antar at klangen i mitt system kanskje er litt på den tynne siden, i hvert fall i forhold til mer kostbar Naim. Får vel prøve de forskjellige alternativene.

S

Steinar O

Gjest
    Interessant å lese om impedans-/ kapasitans utfordringer ;D

En tanke her, ettersom Naimprodukter skal recap`es hvert 10. år.
    Siden jeg jobber offshoreturnus, slår jeg av alle komponenter når jeg reiser på jobb.
    Med den manglende tilstedeværelse det måtte innebære, betyr det at jeg kan skyve recap endel år frem, kanskje 14-15 år. Det er vel tross alt varmen i komponenter som reduserer kvaliteten over tid?
    Det begynner å nærme seg pensjonsalder for undertegnede det. ;)

Spørsmål: Jeg har etpar pene og billige, men gode småhøyttalere til overs. Tenker å benytte dem i stua. Der ønskes et minimum av bokser og spørsmålet er hva som finnes på markedet?
    Uniti selvfølgelig, veldig fristende, men unødvendig kostbar for rommets behov.
    Noen andre forslag? Må ha cdspiller som minimum.
    Hva med Linn Sneaky DS med tilkoblet cdp?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    Steinar O skrev:
    Sneaky bør jo være helt genial til slik bruk som du nevner, men man kan ikke koble cdp til den, kun ethernet-inngang.

Hva med en Cambridge One? Lyder visstnok helt fint; cdp, radio og forsterker på størrelse med Hicap.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:

... ikke helt, jeg har en distinkt følelse av at lavere belastning (høyere ohm) med AT låter mer bouncy og sprekt i den rytmiske avdelingen, men det betinger kanskje at klangen i systemet også i utgangspunktet ikke er på den tynne siden.

I slike systemer med litt tynnere klang enn strengt tatt ønskelig vil lavere resistans gjerne gi en mykere rundere presentasjon som kan oppleves som "bedre" fordi den ikke trigger systemets svake områder.

spennende hva du beskriver da vidar. jeg mente det mer å tulle lit, men du har sikkert helt ret...jeg hysker fortsat de 453r og 470 r hysteri med dynavector systemer på engelske naim forum....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg har latt hjernen klare å høre forskjell på 453R og 470R på XV-1S jeg... og tviler egentlig på at det er forskjell i det hele tatt; men så har jeg da også et (i eget syn velbegrunnet) svært så skeptisk syn på de ramlende tønnene som ramler høyest på N-forum.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Steinar O skrev:
    En tanke her, ettersom Naimprodukter skal recap`es hvert 10. år.
    Siden jeg jobber offshoreturnus, slår jeg av alle komponenter når jeg reiser på jobb.
    Med den manglende tilstedeværelse det måtte innebære, betyr det at jeg kan skyve recap endel år frem, kanskje 14-15 år. Det er vel tross alt varmen i komponenter som reduserer kvaliteten over tid?
    ja det vet jeg ikke, men for de fleste, jeg selv inkl. er vel ikke dette et problem, da vi sikkert har oppgradert lenge før behovet for recapping melder seg.

unntatt cds3 da :D

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Høres serdeles spennende ut det der Steinar. Hva ligger Sneaky DS på sammen med en cd-spiller nå i dag? Og har ikke Linn sluttet å lage sistnevnte avspiller? :)
    Et forslag jeg har er Cyrus. Du kan jo få en cd og amp relativt billig. Lite footprint i stuen er det og. Legg til en form for Squeezebox og du har det du trenger spør du meg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Finnes jo andre enkeltbokssystemer, som Linn Music og Arcam Solo. Eller Naim N-Vi som kan skaffes brukt eller demobrukt til en grei nok pris. Med de spillerne som har DVD-kapabilitet er det jo også bare å koble til TV for en kjekk liten hjemmekino.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Steinar O skrev:
    Spørsmål: Jeg har etpar pene og billige, men gode småhøyttalere til overs. Tenker å benytte dem i stua. Der ønskes et minimum av bokser og spørsmålet er hva som finnes på markedet?
    Familien (dvs pappa) har en Arcam Solo Mini stående på en hytte. I mine (uopplyste & uoppløste) ører låter det forunderlig bra! Koster ca 7500,- og tar nesten ingen plass (like liten som min Nait 1).

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Carter skrev:
    Hei igjen, har vært i dialog med Naim i UK i sammenhengen mitt forestående forsterkervalg, og om det ovenforstående sa de at NAP250.2 ikke har blitt endret siden introduksjonen i 2002. Det samme gjaldt til min glede også CDS3, unntatt et nylig bytte av drivverk pga tilgjengelighetsspørsmål. De understreket forøvrig igjen at CDS3 med 250 er helt i tråd med deres anbefalinger, både med 282 og aller helst (surprise) 252. Jeg veit jo ikke hvordan det vil oppleves her i praksis, så må nesten finne en måte å sammenlikne selv. Om jeg orker ...
    carter,

veldig vanskelig og gi råd til andres hifi kjøp, men jeg mener du simpelthen ikke kan tråkke feil ved f.eks og velge 282/250 til din Cds3.

har hørt dette sette både med cdx2 og cds3 som kilde og i mine ører skinner cds3s kvalitet igjennom selv via nap250.

kjøpte senere supercap til 282 ( ;D) og like etterpå 252, og vil vel påstå at supercapen var den største lydmessige oppgradering av de to, men 252 har mindre støy og hører mere naturlig ut enn 282.

ikke enkelt og høre disse referanse boksene til Naim i norge, så du får bare hoppe ut i det. ;)

S

Steinar O

Gjest
    Veldig bra, takk for gode svar.

Det er greit å få noen meninger og alternativer.
    Har ikke særlig tid til å sveipe nettsider for tiden, men har sjekket ut alternativene dere nevner.

En annen ting er å se seg rundt, hva har en faktisk stående av produkter?
    Har ekstra høyttalere, FM tuner og Dac/ preamp, samt flere iPod.
    Skal nok finne en god løsning for stua

Har bestilt en Music-Line "padde" og kanskje drikker jeg kaffe fra "Naimkrus" i julen også ;)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    hvordan går det med "star earth" med ei sånn padde?

skal det kobles til med en bestemt rekkefølge?
    tror muligens grahams hydra treffer "star earth" bedre ?

S

Steinar O

Gjest
    Om den er mulig å åpne, så skal jeg love å gjøre akkurat det og sjekke hvordan den er koblet.
    Mener å ha lest at den er "stjernekoblet".

Grahams Hydra er stjernekoblet, men litt "stri" å ha med å gjøre.
    I mine øyne er en powerkabel, spesielt tilpasset for hvert komponent, det ideelle.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn