Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    5'er! gleder meg! Tror virkelig jeg kommer til å ha glede av overgangen fra 12 watt (selv om det er 12 gode) :)
    Fra 12 til 30 watt er jo ikke akkurat noe kvantesprang da, men tror du blir fornøyd ;)
    Lykke til!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Liotheles skrev:
    Brasse skrev:
    5'er! gleder meg! Tror virkelig jeg kommer til å ha glede av overgangen fra 12 watt (selv om det er 12 gode) :)
    Fra 12 til 30 watt er jo ikke akkurat noe kvantesprang da, men tror du blir fornøyd ;)
    Lykke til!
    Hehe.. tror en viss Mr. Borgenvik er uenig!
     

    theodor

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.05.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    0
    Nå har jeg lest meg gjennom tråden, og blitt hektet på dette merket uten en eneste lytt til Naim utstyr. Blitt veldig fasinert av all kunnskapen om Naim her inne også.
    Ikke minst engasjementet ovenfor merket i sin helhet, fra minste modell og helt opp i highend-himmelen.
    Derfor har jeg noen spørsmål jeg håper gode svar på :)

    1. Vil B&W 805s være en god match med Supernait?

    2. Hvilken Naim CD spiller passer til SN? (Spør om dette fordi SN har innebygget DAC)

    3. Kan Stageline s RIAA passe til min ATOC9 ml2 PU?

    Mvh Theodor
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Brasse skrev:
    Hvor henvender jeg meg for å motta medlemskortet? ;D
    Naim-ordenen i Norge ser ut til å holde til i Kristiansund. :)

    Burde være en knallforsterker det der. Hvis du trenger kabler med overganger for å koble til forskjellig utstyr (Naim selger vel ikke alle varianter?) har Flashback mye til en god pris.
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Derfor har jeg noen spørsmål jeg håper gode svar på :)

    1. Vil B&W 805s være en god match med Supernait?

    2. Hvilken Naim CD spiller passer til SN? (Spør om dette fordi SN har innebygget DAC)

    [/quote]Riktig match av produkter har jo en sammenheng med hvor mye du har å bruke, for å få en balanse i systemet, og få utnyttet potensialet i hvert ledd. (ble litt Naim politisk setning dette her!)
    Jeg har faktisk ikke hørt Supernait'en, men har vel oppfattet det som at den heller mot litt fet lyd, 202/200 mere oppløst/detaljert. SN og 202/200 er vel forsterkere som ofte kobles opp CDX2, begynner å koste litt allerede. Deretter har du mulighet for PSu'er xps2/555ps og selvfølgelig Naim DAC + div psu for SN.
    Et oppsett som jeg mener er veldig bra, og utrolig mye vfm, er XS-serien. CD5xs, Nait xs, og en Flatcap xs. Dette oppsettet imponerte meg. Her ligger det selvfølgelig et kjempe løft med en Naim DAC i tilegg.
    Denne pakken inkl. DAC'en koster det samme som SN og CDX2'en alene. Jeg ble ikke imponert over CDX2'en alene, men her er det jo bare å oppgradere om en føler en mangler noe, men selvfølgelig til en helt annen totalpris.
    Vet ikke om jeg fikk svart deg på spørsmålene dine her, men vil tro at alle disse produktene vil spille bra på 805S, med litt forskjellig lydsignatur.
    Det med valg av cdp til SN vil i mine øyne bli avgjort på hva du ønsker å legge i det til slutt. Med CD5xs er det stopp etter DAC'en. CDX2 kan bli spiller til 100K. :eek:
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Nå er Unitiqute offisiell....

    Pressemelding: http://www.audioplus.org.uk/naim/the-naim-unitqute-performance-with-desirability/

    Med loudness funksjon....oh the irony :)

    Kommer nok til å bli rasende populær!

    EDIT: Den har jo faktisk digital ut. Kan jo strengt tatt indikere at dette er streameren fra Naim? Kople den til DAC'en og du har en (dyr) streamer løsning fra Naim. Er jo noe veldig Linn SneakyDS over den. Bare mye penere :)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Ja, denne kan fort bli veldig populær. Undrer meg på hvilket prisnivå denne vil ligge på?
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Todd skrev:
    Ja, denne kan fort bli veldig populær. Undrer meg på hvilket prisnivå denne vil ligge på?
    $2000 og £1350, bør antyde 14000-15000 i Noreg.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    373
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må bare få sagt det. Dæven den så stygg ut med det displayet med logoen ;D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    @Theodor: Jeg har hatt 805S hjemme her på en 5i-2, og det funket fint som snus. Synes ikke det virket som naiten hadde problemer med disse, så Supernait er sikkert helt fint. Jeg synes en del andre høyttalere spilte bedre sammen med Naim, men høyttalere er jo en smakssak og svært subjektivt.

    UnitiQute ser jo dødsfet ut, om enn noe småstygg. Virker som den kan funke bra både som kilde for ekstern forsterker og drivende små høyttalere i et lite oppsett à la Sneaky DS.
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg falt umiddelbart for UnitiQute. Nå venter vi bare på SuperUniti, kombinasjonen av NaimDAC og Supernait.
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg falt umiddelbart for UnitiQute. Nå venter vi bare på SuperUniti, kombinasjonen av NaimDAC og Supernait.
    SuperUniti måtte jo vært CD555 med PS, NAC552/PS552, NAP500 m/PS, samt Naim DAC i 1 boks :) Da snakker vi!
     

    sydspissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    171
    Antall liker
    2
    Var litt sugen på en Supernait rett før jul , men trenger jeg det, når eneste lydkilde her i huset er blitt Spotify ?
    ( Hodetelefonutgang med minijack rett fra Thinkpad'en er jo ekte hifi. ;D ...går i dag rett inn i en Hieraga effektforsterker og videre til SF Minima Amator )
     

    g-h

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har stor omstrukturering (utskiftning) av anlegget om dagen og nå er Supernait bestilt. ;D
    Kilde er jeg foreløpig usikker på. I disse tidene hvor Macen spiller en større og større rolle i anlegget virker jo Naim DACen, som en mulig lur investering. Men inntil videre brukes Vinyl riggen og Dacen i Supernaiten eller min Apogee interface. Har ikke testet sistnevnte mot hverandre.

    De store Kef Refrence model 4 mine er solgt. Så nå begynner jakten på noe mindre fysiske høyttalere, som forhåpeligvis kan beholde noen av de egenskapene. Er jo en helfrelst Kef fan, så nye Ref serien frister, men ny bil ødelegger budsjettet stort fremover :(
    Noen som har hørt Kef XQ40 med Naim? Ser at de får god omtale og liker godt design, men synes det er vanskelig å finne en forhandler som har de inne.

    Alternativter har jeg sett på nye Sonus Faber Liueto og Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand.
    Prøver uansett å korte ned listen her, så alle tips tas i mot med stor takknemlighet.
    Budsjettet er på 35k til høyttalere.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Jeg har testet ut XQ40 på Naim. Av dem, og de andre du nevner i tråden, er jeg ikke i tvil om at jeg ville satset på et videre kundeforhold til KEF fremfor SF eller VA. XQ40 slekter på Reference, men som i Naim-verden opplevde jeg forskjellene enkelt beskrevet som "mer av alt" når du beveger deg oppover i systemet. Naim låter bra med Vienna, men noe mer laidback i øvre mellomtone/diskant enn XQ40. Vienna'ene vil nok oppleves endel fetere i bunn enn XQ40. Her spiller jo ditt roms beskaffenhet selvfølgelig også inn.
     

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Jeg foreslår du køber en Naim SuperLine og bruger resten af budgettet på højtalere, evt Kudos, Neat, Harbeth, Spendor evt Epos.
     

    Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    digiman skrev:
    Har stor omstrukturering (utskiftning) av anlegget om dagen og nå er Supernait bestilt. ;D
    Kilde er jeg foreløpig usikker på. I disse tidene hvor Macen spiller en større og større rolle i anlegget virker jo Naim DACen, som en mulig lur investering. Men inntil videre brukes Vinyl riggen og Dacen i Supernaiten eller min Apogee interface. Har ikke testet sistnevnte mot hverandre.

    De store Kef Refrence model 4 mine er solgt. Så nå begynner jakten på noe mindre fysiske høyttalere, som forhåpeligvis kan beholde noen av de egenskapene. Er jo en helfrelst Kef fan, så nye Ref serien frister, men ny bil ødelegger budsjettet stort fremover :(
    Noen som har hørt Kef XQ40 med Naim? Ser at de får god omtale og liker godt design, men synes det er vanskelig å finne en forhandler som har de inne.

    Alternativter har jeg sett på nye Sonus Faber Liueto og Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand.
    Prøver uansett å korte ned listen her, så alle tips tas i mot med stor takknemlighet.
    Budsjettet er på 35k til høyttalere.
    Hva med en lytte test på en av Audiovector S3 modellene. Kanon høyttaler i mine ører, og så stue/kone vennlig i størrelse. Naim/Audiovector er dessuten veldig riktig...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    PerFlemming skrev:
    Jeg foreslår du køber en Naim SuperLine og bruger resten af budgettet på højtalere, evt Kudos, Neat, Harbeth, Spendor evt Epos.
    Et vesentlig poeng du kommer med der. Er jo stor fornyd med min ASR mini MK2, men hvorvidt den fungerer lydmessig i et Naim anlegg er uvisst. Vinyl er en ting som ligger nærme hjertet mitt, så kan kan godt hende at dette er noe jeg burde undersøke nærmere ja.
    Spennende saker Naim. Liker hele denne oppgradering opplegget til Naim. Holder liv i hobbyen, selv om det skal sies at det er mange rare skrullinger på Naim forumet Uk.. Hehe! ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Der sa du det ;) Sjekk ut MA også da, meget naim-vennlig.

    digiman skrev:
    selv om det skal sies at det er mange rare skrullinger på Naim forumet Uk.. Hehe! ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    PerFlemming skrev:
    Jeg foreslår du køber en Naim SuperLine og bruger resten af budgettet på højtalere, evt Kudos, Neat, Harbeth, Spendor evt Epos.
    Et vesentlig poeng du kommer med der. Er jo stor fornyd med min ASR mini MK2, men hvorvidt den fungerer lydmessig i et Naim anlegg er uvisst. Vinyl er en ting som ligger nærme hjertet mitt, så kan kan godt hende at dette er noe jeg burde undersøke nærmere ja.
    Spennende saker Naim. Liker hele denne oppgradering opplegget til Naim. Holder liv i hobbyen, selv om det skal sies at det er mange rare skrullinger på Naim forumet Uk.. Hehe! ;D

    Sto det ikke et sett XQ 40 brukt et sted?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Jo det stemmer det. Men de står i Stavanger :-[
    Litt langt unna Oslo-gryta her.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Rare greier. Etter at jeg fikk Naim i hus har alt sug etter nyere, større, bedre forsterker forsvunnet. Jeg er tilfreds. Kjennes litt rart ut egentlig. Er nok ferdig med "merkehoppingen" for en stund. Mulig jeg tar en tur oppover i Naim-hierakiet etterhvert om jeg skulle føle for det.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    SOEDAL skrev:
    Rare greier. Etter at jeg fikk Naim i hus har alt sug etter nyere, større, bedre forsterker forsvunnet.
    kan absolut kjenne meg igjen i dette, soedal!

    har pløyet kjapt gjennom hele denne lange men svært gode tråden idag og registrerer at fra å være et merke som bare noen få mennesker var opptatt av har det ettervert tatt ganske så mye av og NAIM begynner virkelig (fortjent) å få en ganske så stor tilhengerskare i norge.

    mange av trådstarterne har riktignok hoppet av, men vil tro at de fleste alikevel sysler med naim fremdeles selv om de ikke lenger er aktive.

    ha en fin musikkhelg!
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gjorde en helomvending her nå. Soedals sine Usher Be-718 er på vei inn her. De passer nok mitt lytteroms dimensjoner og forhold helt perfekt.
    Har hørt Usher før og synes det er virkelig godsaker, så er spent på de.

    Supernait bestillingen avbestilte jeg til fordel for en NAC202 bestilling. Kjøpte NAP200 til iSaint her idag også, så mye spennende på gang nå. ;D

    Takket være HFS og alle de hyggelige menneskene her har jeg på under 1 uke omstrukturert anlegget mitt fra galskap i en liten stue (Kef Model 4) til sannsynligvis et mye mere balansert anlegg for mine bo forhold.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Sett ut i fra black serien er nok 202/200 forsterker komboen den som gir mest valuta for pengene. Gratulerer digiman.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det kan vel sikkert diskuteres opp og i mente, selv synes jeg at alle nivåer Naim Reference er virkelig god VFM sett i forhold til konkurransen, som i mine øyne ofte er miserabel i forhold. Men at det er det rimeligste Reference forsterkersettet er det jo ingen tvil om, og at det er en forsterker man gjerne kan ende sine dager med er iallefall helt sikkert. Den er veldig god!

    Når kildene er på plass så er det naturlig å prøve Napsc og HiCap til den; det er et solid løft imo.

    Her er litt å kose seg med. Janis synger fabelaktig, gjør hun ikke?

     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Tja, det kan vel sikkert diskuteres opp og i mente, selv synes jeg at alle nivåer Naim Reference er virkelig god VFM sett i forhold til konkurransen, som i mine øyne ofte er miserabel i forhold. Men at det er det rimeligste Reference forsterkersettet er det jo ingen tvil om, og at det er en forsterker man gjerne kan ende sine dager med er iallefall helt sikkert. Den er veldig god!

    Når kildene er på plass så er det naturlig å prøve Napsc og HiCap til den; det er et solid løft imo.

    Her er litt å kose seg med. Janis synger fabelaktig, gjør hun ikke?
    Takker Hifiguru og Leon! Deilig med juleaften flere ganger i året også. Naim er noe som har fascinert meg i mange år og er supert og endelig være en stolt eier.

    Regner med at det er mye å hente videre opp i Naim familien. Du er jo en fantastisk eksempel på det Vidar :) Uansett føler jeg det er en grei startpunkt med 202/200. I hvertfall for lommeboken ::)

    Kilde er helt klart noe som virrer opp i hodet på meg om dagen. Tatt i betraktning at Macen blir mere og mere sentral som musikk formidler, mener jeg at Naim Dac må være det mest fornuftige innkjøpet etter at alt er på plass her og jeg har fått pustet litt i baken. Vinyl er dog også en veldig stor del av anlegget og nevrotisk som jeg er er jeg lettere bekymret med synergien mellom ASR Riaa og Naim, men jeg må jo få utstyret i hus først.
    Superline ble nevnt tidligere i tråden og er nok noe som jeg skal se nærmere på med tiden. Regner med at den er grei match for min Ortofon Jubilee?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    helt enig med deg vidar. jeg synst også , at naim er egentlig rimelig i forhold til (VFM). phonosophie er også for dyrt her. de koster ja nesten 10 -20% mer en naim. men helt latelig med all disse amerikanske stor-rom-skipp !
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Digiman; 202/200 er jo et virkelig luksuriøst startsted som sågar er egnet for endested for de fleste (!), og en forsterker som vel lar det meste annet synes nærmest latterlig steinalder i forhold. Jeg kjenner til iSaints sin 200, og den er utrolig solid, det kan jeg love.

    Så skal jeg slutte å plage dere med rar musikk og slikt, men når Aro danser over Affinity's suverene 1970-utgivelse så begynner jeg nesten å lure på om dette er den ultimate progrock-skiva?

     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Vidar P skrev:
    Så skal jeg slutte å plage dere med rar musikk og slikt, men når Aro danser over Affinity's suverene 1970-utgivelse så begynner jeg nesten å lure på om dette er den ultimate progrock-skiva?
    Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønner hvordan noen som trekker fram Affinity kan kalles en som plager med rar musikk. Et av de beste prog-albumene jeg vet om også, "If You Live" fra 1968 er heller ikke å forakte.

    Dog, det må nevnes at jeg ikke har noe av dette på vinyl. Enda ;)
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Dette var steintøft Vidar, best å pille inn en bestilling på denne! Du plager da ingen med litt musikk-input skulle jeg tro, hva er vel alle dingsene vi bruker uten musikk? Kan ikke bare sitte og glo på de grønne lysene hele dagen heller.

    Her på studenthybelen funker det lille Naim-anlegget helt aldeles vidunderlig, og tryller fram den flotteste musikk!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg har funnet ut så langt er at den ikke lar seg koble opp med Headline med de kablene jeg har. Og det var litt synd, hadde vært morsomt å høre. Vi får se vedr SuperLine.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn