Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HiCap er jo så god at man gjerne kan ha en på hver av apparatene. Seriøst, de er rågode.

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    2 nye bokser er litt utenfor mitt budsjett, men kunne saktens starte med èn.

Noen som har hørt om Teddycap?
    Men aller helst vil jeg holde meg til den rene Naim vei.. ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Flatcap er vel den den som er ment som en oppgradering av XS-serien. Tviler ikke på at Hicap er bedre, men den er også såpass dyr at det nesten tilsvarer prisforskjellen opp til neste "trinn" på stigen, dvs. Supernait eller NaimDAC (to Hicaper).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man kan vel nesten si at hevelsen i ytelse er nogenlunde svarende til prisforskjellen. Så enkelt er det kanskje. Naim er iallefall veldig gode på det der med prisfastsettelse vs ytelse.
    FC er den mest åpenbare VFM løsning i et slikt oppsett ja. HC er bedre. Spørs hva man vil betale. Slik jeg ser det.

Selv hadde jeg sikkert tenkt FC som deg, for ordens skyld. HC er et mellomsteg til et høyere nivå headunit'er (men kan ikke brukes på dyrere digitale kilder).

Spørsmålet om HC på kilde eller FC på begge kan jeg ikke svare på. Det spørs hvor man evt vil senere også, men skal man være der man er så synes jeg nå HC er veldig god på CD5 da. Har ikke prøvd på XS. Ambivalensen råder her i gården altså... :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    den gang jeg var på entry-level nivå skippet jeg flatcap og gikk direkte til hicap, og den ble jamen værende helt opp til nac282. hicap var ypperlig på cd5!

zippo bør finne ut hvor langt oppover han vil gå og hvor mange av disse svarte boksene han vil ha i hus ;), men dersom det er snakk om bare en extra boks og ikke noe mer ville jeg svart flatcap.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Hos meg var flat-cap først tilkoplet CD5x + NaitXS. Når SuperNait kom i hus, ble flatcap istedet tilkoplet CD5x + Headline. Hvis cd-spiller engang skiftes ut vil flatcap bli tilkoplet Headline + Stageline. På denne måten synes jeg den er ganske versatil og god vfm, også i et lengere perspektiv.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Hmmm! Hva er dette for noe rare greier? Også med Naim da..... :eek:
    Nei! Må nok legges inn på institusjon jeg nå ;D

Vedlegg

S

Steinar O

Gjest
    Vi har en ny eier av Allae da skjønner jeg...til en i mine ører og øyne meget fordelaktig pris :)

Audio Physics er ikke helt ukjent med Naim, har lest lovord på forumet. Det viktigste er imidlertid at du liker det du hører, ikke hva andre sier eller skriver om kombinasjonen.

Takk til Fidelio for info.
    Jeg har en Hagman USB- S/Pdif liggende, men får den ikke til å virke.
    Vil avvente kjøp av adapter, føler det er litt kvasi det hele, blir aldri ferdig med å optimalisere eller å måtte gå rundt problemstillinger hele tiden.
    NS-01 hadde kanskje vært noe når man har Dac og xps. Dessuten kommer det mer fra Naim på denne fronten...garantert. Vet ikke helt hva eller når. Ønsker at det skal være praktisk.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    digiman skrev:
    Hvor ble det av PMC?

S

Stereo_Mono

Gjest
    SOEDAL skrev:
    digiman skrev:
    Hvor ble det av PMC?
    Levering er satt til rett etter påske.
    Jeg bestilte selvfølgelig i den finishen som er minst populær og ikke lagerført.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Steinar O skrev:
    Vi har en ny eier av Allae da skjønner jeg...til en i mine ører og øyne meget fordelaktig pris :)

Audio Physics er ikke helt ukjent med Naim, har lest lovord på forumet. Det viktigste er imidlertid at du liker det du hører, ikke hva andre sier eller skriver om kombinasjonen.

Takk til Fidelio for info.
    Jeg har en Hagman USB- S/Pdif liggende, men får den ikke til å virke.
    Vil avvente kjøp av adapter, føler det er litt kvasi det hele, blir aldri ferdig med å optimalisere eller å måtte gå rundt problemstillinger hele tiden.
    NS-01 hadde kanskje vært noe når man har Dac og xps. Dessuten kommer det mer fra Naim på denne fronten...garantert. Vet ikke helt hva eller når. Ønsker at det skal være praktisk.
    Det stemmer det. Ny Allae eier her inne snart. Håper han får de til å spille pent i sitt rom. Jeg fikk de opprinnelig til en såpass gunstig pris med dagens £ kurs at det er vel greit å la noen andre fellow Naim venner få gleden for en hyggelig pris ;D
    I riktig rom tror jeg Allae kan virkelig svinge godt.

Audio Physics har spilt i snart 4 timer her nå.
    Virkelig gode saker hittil, som faktisk løser mye av de mellombass problemene mine. Måler ca 6-7 db høyere nivå ved problem dippen rundt 100hz i forhold til Allae. Om det er konstruksjonen med at bassen går ut ved sokkelen er uvisst.
    For en herlig og stor lydbilde også. Av det jeg har hørt er de uten tvil en av de kasse konstruksjonene som forsvinner mest i lydbildet.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Apropos swinge. Det gjør Ibl, gitt. Hører ikke på lyden av musikk lenger, kun musikk, om det høres fornuftig ut på noe vis.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    @Steinar og andre med Naim Dac og Mac, info og 6moons-review av M2Tech USB-til-BNC-knotten her.

S

Stereo_Mono

Gjest
    MaHa skrev:
    Apropos swinge. Det gjør Ibl, gitt. Hører ikke på lyden av musikk lenger, kun musikk, om det høres fornuftig ut på noe vis.
    Meget fornuftig. Det er ditt jeg prøver å komme.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Lurer på om en NaitXS, eventuelt med FlatcapXS er i forhold til NAC152CX og NAP155XS. Og hvordan disse alternativene er i forhold til Nait 2 CB som begynner å vokse her hjemme. Noen erfaringer eller kvalifisert synsing?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    zippo skrev:
    2 nye bokser er litt utenfor mitt budsjett, men kunne saktens starte med èn.

Noen som har hørt om Teddycap?
    Men aller helst vil jeg holde meg til den rene Naim vei.. ;)
    Jeg har tre bokser fra Teddy, cap, xps og squeezebox-power og opplever dette som veldig høy value-for-money! xps'n løftet cdx'n langt i lydkvalitet!!

Btw: Teddycap kommer i fler versjoner avhengig om du skal drive fler apparater, biamping, napsc etc.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hifiguru,

hvordan opplevde du forandringer med teddy power ? kan den brukkes også med de nye Touchsqueezbox . hørte du noe om teddy dacen ?

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    217
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Akustikk er intressante saker. Jeg har spilt et par uker i nytt lytterom. Siden rommet bare er ca 11m2 var jeg redd for at Spendor s8e skulle gi for mye nivå i bassen. Dette var ikke tilfelle. Tvert imot følte jeg at bassen forsvant, og at øvre mellomtone ble litt hard og fremtredende. PRAT ble også litt borte. Jeg leste på forumet og fant ut at dette sansynligvis handlet om tidligrefleksjoner.

Siden rommet er dedikert til lytterom, står jeg relativt fritt når det gjelder innredning. Jeg har satt opp en madrass i refleksjonspunktet på bakvegg bak hver høyttaler, samt et tungt teppe bak lytteposisjon. Dette gjorde underverker. Nå spiller det bedre enn det noengang gjorde i mitt forrige rom, som var en stue på ca 30 kvm.

Bassen har stålkontroll fortsatt. Jeg ser ingen grunn til å bytte til mindre stativhøyttalere. Utrolig hva man kan gjøre med enkle tiltak.

Affiniti

Medlem
    Ble medlem
    17.03.2009
    Antall liker
    0
    Så, hvor får man kjøpte en sann m2tech Hiface? Den virker jo veldig lovende for oss som bruker databasert musikkavspilling

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    balthar skrev:
    hifiguru,

hvordan opplevde du forandringer med teddy power ? kan den brukkes også med de nye Touchsqueezbox . hørte du noe om teddy dacen ?
    Hei, Teddy lager power til alle SB-produkter, bare å maile bestilling på hva du skal ha. JA, den er ENDEL bedre enn den orginale veggvorten og føler SB som kilde vokste endel med denne oppgraderingen. CD-spilleren låter fremdeles bedre (pga xps'n ;)) men jeg har over 9000 album digitalt så jeg koser meg veldig med SB! Teddydac har jeg ikke hørt noe mer om annet enn at den skal koste ca $1500, har usb og coax inngang og skal låte heftig! ;)

(Er litt i sparegropa så jeg har ikke spurt etter satus vedr dac men den skal være klar til lansering i disse dager ifølge tidligere opplysninger)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    takk for info hifiguru :)..spennende...the question is , how your squeezebox will sound , if you attach it to a naim dac or a teddydac ?

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    takk for info hifiguru ..spennende...spørsmåler er hvordan squezzboxen dien kommer til å låte vid den er tilkoblet til en naim eller teddy dac. jeg er veldig spennt på teddy dacen...
    Nesten som en transporter ;D ;D

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Hei,

bare litt spørsmål.

bruce2 skrev:
    Akustikk er intressante saker.
    ...
    bassen forsvant, og at øvre mellomtone ble litt hard og fremtredende.
    ...
    dette sansynligvis handlet om tidligrefleksjoner.

har satt opp en madrass i refleksjonspunktet på bakvegg bak hver høyttaler, samt et tungt teppe bak lytteposisjon. ...
    ...
    Utrolig hva man kan gjøre med enkle tiltak.
    - Hva/hvor betegner du som refleksjonspunkter på bakvegg?
    - Kan du si litt om teppet? Bomuld, kunststoff, uld? Tykkelse? Vekt? Areal - kanskje i % av samlet veggareal?
    - Har du en ide om hvilke frekvenser madrassen og/eller teppet absorberer og eventuelt absorbasjonskoeffisient for disse?

Gjett gjerne litt hvis du ikke har presise data.

Har selv en gang brukt et bomuldsteppe på bakvegg. Det eliminerte i stor grad flutter-ekko, hvilket også var målet. Dog var jeg aldrig helt fornøyd med akkustikken. Symptomene var de samme som du beskriver. Teppet var i stor udstrekning et ad.hoc. tiltak, så jeg har ikke kontroll på hva som egentlig skjedde den gang.

vh

C

Cyber

Gjest
    Jeg sitter for tiden og vurderer å teste en XS-2 integrert, men jeg har ikke Naim kilde med DIN, ei heller planer om flatcap o.l.

Er den da et godt valg? I følge produsent skal den matche meget godt med frontene, men så mener noen den er sterkt avrundet i toppen, slik og slik, men andre mener den er svært nøytral.

Noen mener Naim har "mye" bass, har den et ekstra høyt nivå i bunn, eller er den nøytral? Jeg vil helst ikke ha ekstra bass i bunn da nøytralitet og musikalitet er målet.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Kjøpte Naim uhørt og har ikke angret et sekund. Jeg er ikke i tvil om at Naim er unikt.

Angående bass så virker det som anlegget fikk langt bedre timing i bassen og at den derfor spiller mer "på lag" med resten og dermed virker å "slå" kraftigere. Usikker på det er mer av den.

Jeg har ikke erfaring med XS-2 på dine høyttalere.

Prøv en, de spiller fantastisk!

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    balthar skrev:
    takk for info hifiguru :)..spennende...the question is , how your squeezebox will sound , if you attach it to a naim dac or a teddydac ?
    well.... ikke godt å si, selv om Teddy er helt henrykt over sitt nye produkt og har klokketro på at den spiller bedre enn Naim-dac grunnet den ultratyste power-delen. Men noe annet enn dedikert selvskryt ville vært rart om det kom fra en produsent......

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    217
    Torget vurderinger
    1
    Hei, BHaagensen
    Dette kan jeg for lite om.

Refleksjonspunktet finner man ved å bruke et speil som settes opp langs veggen bak HT. Der du ser HT fra lytteposisjon er refleksjonspunktet. Det er litt nærmere midten av rommet enn HT-plasseringen.

Jeg tror teppet må være ganske tungt for å fungere. Jeg har brukt en nokså tung overmadrass bak lytteposisjon. Bak HT har jeg bruk to tykke madrasser.

Jeg har eksprimentert med diverse ullpledd, men det fungerte ikke.

Frekvenser tør jeg ikke begi meg ut på, men effekten var større orden og kontroll i hele lydbildet, samt demping av av en spiss i øvre mellomtone.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Et lite spørsmål om signalkabler i Entry Level Naim verden.

Spiller idag med følgende oppsett: Beresford TC-7520 > Naim Nait 5i italic > Monitor Audio RX1 (NACA 5)

Benytter idag kun noen kabler jeg kjøpte på Soundgarden for et år siden (lav pris, decent kvalitet). Jeg er generelt sett skeptisk til kabelens betydning i det store bildet, men det var før jeg gikk inn i Naim verden og fikk kjenne de virkelig synergien man kan hente dersom elektronikk og høytallere virkelig spiller på lag (Naiten og MA'ene er bestevenner ;))

Hvordan er det så med kabling av Naim elektronikk; noe spesielt jeg bør se etter? Og hvilken effekt vil riktig kabelvalg kunne få i mitt tilfelle?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    Todd, jeg kjører samme forsterker som deg med en ic som mange (bortsett fra de som hører den) mener er overkill. Anthem var veldig mye moro for pengene spør du meg, og forskjellen fra tusenkronerschorden (Cobra 3) var veldig veldig stor og åpenbar.

Har også veldig gode erfaringer med Chord Rumour og Epic ht-kabler; personlig liker jeg klarheten deres i forhold til NACA5. Anthem/Epic-komboen er ikke overkill til forsterkeren din imo, forutsatt at kilden er rimelig god. Det pleier alltid å ligge noen Anthem RCA-DIN (og også andre Chordkabler) på ebay.co.uk til en god pris.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Takk for svar Fidelio. Ser at Chord kabler er en gjenganger blant Naim brukere. Hvem i Oslo selger Chord?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som har lyst å bytte en Napsc for Headline mot en HiCap vel? Har en Napsc og har lyst å prøve en HiCap..

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Finnes det alternativer til kontrapunkt hvis man vil kjøpe Naim? Noen som vet om det er prutingsmonn der?
    Importere fra England? Tips?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo også høre med importøren; da de tok over for x antall år siden så skulle de jo ha et bredt forhandlernett klart innen et år eller to. Iflg Naims forhåpninger iallefall (viser til bekymringsmailer sendt fra flere her i tråden bl.a). Så da har de vel sikkert det? Om ikke så er det jo de store engelske forhandlerne da; og med gunstig £-kurs så bør jo importør/Kontrapunkt oa være strekkevillige på pris.

S

Steinar O

Gjest
    SOEDAL skrev:
    Finnes det alternativer til kontrapunkt hvis man vil kjøpe Naim? Noen som vet om det er prutingsmonn der?
    Ta kontakt med importøren pr. telefon. Det er sikrest.
    Da får du nok vite hvem som selger Naim i Norge og en ringerunde blir vel neste steg da.
    Det skal inrømmes at oppdatering av nettsider ikke er det sterkeste kortet fra den kanten.

Igjen. Benytt telefonen. Jeg får svar hver gang.

Vidar P skrev:
    Man kan jo også høre med importøren; da de tok over for x antall år siden så skulle de jo ha et bredt forhandlernett klart innen et år eller to. Iflg Naims forhåpninger iallefall (viser til bekymringsmailer sendt fra flere her i tråden bl.a). Så da har de vel sikkert det? Om ikke så er det jo de store engelske forhandlerne da; og med gunstig £-kurs så bør jo importør/Kontrapunkt oa være strekkevillige på pris.
    Det kan sies at Naim Salisbury er veldig fornøyd med salgsvolumet av Naim i Norge, meg fortalt.
    Vi må huske på at ikke alle Naimkjøpere "bretter seg ut" på nettet sånn vi gjør.
    Dessuten er vel ryddighet et tema også, noe forrige distributør vel ikke kan sies å ha hatt i samme grad?

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte mitt Naim oppsett hos JFS Soundsystems i Drammen nylig.
    http://www.jfssoundsystems.no/
    Fikk alt tilsendt og er veldig fornøyd med tilbud og service :)

Ps..han er vel den eneste også som har litt tyngre Naim utstyr for testing,lytting i butikken

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Vidar P skrev:
    Det kan sies at Naim Salisbury er veldig fornøyd med salgsvolumet av Naim i Norge, meg fortalt.
    Vi må huske på at ikke alle Naimkjøpere "bretter seg ut" på nettet sånn vi gjør.
    Dessuten er vel ryddighet et tema også, noe forrige distributør vel ikke kan sies å ha hatt i samme grad?
    Har ingen formening om salgsvolum eller andre aspekter. Det blir sikkert en annen diskusjon. Men det er da hyggelig om de selger godt får man si.

Om du leser ordrett det jeg skriver, så er det et svar til hvor ellers man kan kjøpe Naim enn på Kontrapunkt.
    Jeg svarer enten 1) kontakte norsk importør for å få kontaktinfo til butikker i Norge, eller 2) kontakte en utenlandsk butikk, f.eks i UK.

Det er vel de mulighetene Soedal har.

S

Steinar O

Gjest
    Det var mer en refleksjon rundt kommentaren om frustrasjonsmailer.
    Ikke noe forsøk på å vri eller vrenge.

da de tok over for x antall år siden så skulle de jo ha et bredt forhandlernett klart innen et år eller to. Iflg Naims forhåpninger iallefall (viser til bekymringsmailer sendt fra flere her i tråden bl.a). Så da har de vel sikkert det?
    Sannheten er den at nåværende importør har mange ganger flere forhandlere i Norge nå enn forrige noengang hadde. Nåværende har bare ikke klart å formidle det.

Oslo, Drammen, Bergen, Stavanger og kanskje mer på gang også....
    Det var det jeg forsøkte å formidle :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men det er da bra? Jeg påstår jo ikke noe annet heller. De sa jo at de hadde intensjon om et større forhandlernett, og det har de vel sikkert fått også.

Det var endel frustrasjon til å begynne med, det er vel ikke noen hemmelighet. Hvorvidt det er det ennå vet jeg ikke, fordi jeg har ikke handlet derfra på årevis.

Jeg tror du leser mer mellom linjene enn hva som står der kanskje? Hovedpoenget er jo at man bør bruke norsk importør for å skaffe seg info om forhandlere dersom man ikke får svar annet sted.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn