Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    marsboer skrev:
    Det kan jo hende du har et skikkelig dårlig trådløst nett, muligens med mye grums fra naboer. I såfall kan faktisk den minimale ekstrabelastningen det er å overføre coveret ødelegge for streamingen. I såfall vil problemet bli borte om du hadde kablet receiverenheten og fremdeles kjørt controlleren trådløst.

    En kompis av meg klarer f.eks ikke å streame lossless-formater helt stabilt til sin Duet grunnet dårlig trådløst nett.
    Vil ikke dette gitt utslag i oppgivelsen av %-vis styrke da? Eller mener du at et annet nett interfererer med mitt eget? Et slikt sammentreff har jeg i alle fall aldri hørt om.
    Er det andre måter å måle sitt trådløse nettverk på, enn den målte signalstyrke?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Fenris skrev:
    Karma skrev:
    Jeg avspiller musikken trådløst. Har aldri tidligere hatt noen problemer med det. Signalstyrken ligger på rundt 90 til 100 %.
    Når det gjelder Controlleren, har man dessuten intet valg. Den må bli matet trådløst.
    Vil en kraftigere router kunne løse problemet?(dette har jeg selv ingen greie på.. :-[)
    Problemet ligger antakelig i manglende prosessor kraft på din NV til at kjøre nyere Squeezebox server software.......eller som andre er inne på i ditt trådløse nettverk.

    Om du installerer Squeezebox server softwaren på en pc og kjører den derfra har du da samme problem ?

    mvh
    Min gamle pc er neppe noen god målestokk i denne sammenheng. ;)

    Jeg får vel kanskje prøve å lete litt mer etter lignende erfaringer på Slimforum eller forum for ReadyNas.
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Karma skrev:
    Fenris skrev:
    Karma skrev:
    Jeg avspiller musikken trådløst. Har aldri tidligere hatt noen problemer med det. Signalstyrken ligger på rundt 90 til 100 %.
    Når det gjelder Controlleren, har man dessuten intet valg. Den må bli matet trådløst.
    Vil en kraftigere router kunne løse problemet?(dette har jeg selv ingen greie på.. :-[)
    Problemet ligger antakelig i manglende prosessor kraft på din NV til at kjøre nyere Squeezebox server software.......eller som andre er inne på i ditt trådløse nettverk.

    Om du installerer Squeezebox server softwaren på en pc og kjører den derfra har du da samme problem ?

    mvh
    Min gamle pc er neppe noen god målestokk i denne sammenheng. ;)

    Jeg får vel kanskje prøve å lete litt mer etter lignende erfaringer på Slimforum eller forum for ReadyNas.
    Nu vet jeg ikke hvor gammel din pc er, men den har sikkert en langt kraftigere prosessor end NV....om du tester ved at kjøre fra en pc finner du ihvertfald ut om det er NV som er "synderen".
    Fungerer det fra en pc er det ikke ditt trådløse nettverk som er problemet, men NV ;)

    mvh
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Karma skrev:
    marsboer skrev:
    Det kan jo hende du har et skikkelig dårlig trådløst nett, muligens med mye grums fra naboer. I såfall kan faktisk den minimale ekstrabelastningen det er å overføre coveret ødelegge for streamingen. I såfall vil problemet bli borte om du hadde kablet receiverenheten og fremdeles kjørt controlleren trådløst.

    En kompis av meg klarer f.eks ikke å streame lossless-formater helt stabilt til sin Duet grunnet dårlig trådløst nett.
    Vil ikke dette gitt utslag i oppgivelsen av %-vis styrke da? Eller mener du at et annet nett interfererer med mitt eget? Et slikt sammentreff har jeg i alle fall aldri hørt om.
    Er det andre måter å måle sitt trådløse nettverk på, enn den målte signalstyrke?
    Oppgitt trådløst sendestyrke og dataoverføringskapasitet har ikke nødvendigvis noen som helst sammenheng.
    Men dette må ikke være årsaken, selv om det er et realistisk scenario. Er jo bare å trekke en midlertidig kabel til receiveren og teste.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Fenris skrev:
    Karma skrev:
    Jeg avspiller musikken trådløst. Har aldri tidligere hatt noen problemer med det. Signalstyrken ligger på rundt 90 til 100 %.
    Når det gjelder Controlleren, har man dessuten intet valg. Den må bli matet trådløst.
    Vil en kraftigere router kunne løse problemet?(dette har jeg selv ingen greie på.. :-[)
    Problemet ligger antakelig i manglende prosessor kraft på din NV til at kjøre nyere Squeezebox server software.......eller som andre er inne på i ditt trådløse nettverk.

    Om du installerer Squeezebox server softwaren på en pc og kjører den derfra har du da samme problem ?

    mvh
    Godt tips.

    Forsøk dette om det funker,- da kan du jo sannsynligvis utelukke Wi- Fi biten uansett vil en gammel Pc ha prosessorkraft langt over hva som finnes i Nas disken din.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Kopiert fra Netgear forum:

    Squeeze Server Very Slow on Duo
    by johnbowe » Fri May 28, 2010 5:20 pm

    I've just bought a Netgear Ready NAS Duo for the soul purpose of a music server for my Squeeze Box Radio. Proir to this I've been running the Squeeze Server software on my PC and it woks great, but like many others I thought it would be more energy saving not to have the PC on all the time. I updated the Squeeze Box Server software on the Duo to the most recent version (same as my PC), when I started scanning my music tracks - just over 4,000 it took 1hr 9mins to scan, on my PC the exact same amount of music took 4mins 37s - a big discrepancy.

    Moving files to and from the Duo works perfect and at a speed I'd expect, so I don't think there is any fault there, so I think the problem lies in the Squeeze Server software running on the Duo. Equally clicking on the album button takes about 50s before anything appears and the same if you then clicked on the artists button. Generally I find this very impractical to use having used it on my PC with great success.

    My question to anyone reading this, is my experience of the Squeeze Server software on the Duo as expected or is there a fault with my Duo? As the unit stands at the moment it's of no practical use - it's too slow to use and even though I read such good reviews of this product I'm thinking of returning it.

    Look forward to reading any comments about my problem.

    Johnjohnbowe
    ReadyNAS Newbie

    Posts: 1
    Joined: Fri May 28, 2010 4:47 pm
    ReadyNAS: Duo Top
    --------------------------------------------------------------------------------

    Re: Squeeze Server Very Slow on Duo
    by StuHolmes » Wed Jun 02, 2010 10:34 am

    I have found exactly the same. I've seen several people comment that scanning and the web UI are very slow but have no problems using the controller (I have a Duet). This is certainly not what I have found, the controller is unusable, up to 60 seconds to react to anything. I have upgraded the Duo's memory to 1GB, tried using the beta server all with no improvement.
    The music itself streams perfectly OK, it's just that if you want to change album you could almost make a cuppa in the time it takes to react. It's very disappointing but I wanted network storage for more than just Squeezeserver so I am toying with the idea of keeping my music on the Duo and running the server on a Sheevaplug (Squeezeplug).StuHolmes
    ReadyNAS Newbie

    Posts: 1
    Joined: Thu May 20, 2010 4:13 pm
    ReadyNAS: Duo Top
    --------------------------------------------------------------------------------

    Re: Squeeze Server Very Slow on Duo
    by hugom » Tue Jun 22, 2010 3:34 pm

    I am having exactly same problem... so slow that it is impossible to browse, even with the controller. Can you guys call Logitech as well so they can have a proper look at it?hugom
    ReadyNAS Newbie

    Posts: 4
    Joined: Tue Jun 22, 2010 3:14 pm
    ReadyNAS: Duo Top
    --------------------------------------------------------------------------------

    Re: Squeeze Server Very Slow on Duo
    by Pjotr » Thu Jun 24, 2010 3:12 am

    hugom wrote:
    I am having exactly same problem... so slow that it is impossible to browse, even with the controller. Can you guys call Logitech as well so they can have a proper look at it?I think a proper web interface is asking too much from that poor CPU living in the DUO Also the web interface of Radiator is pretty slow. But for setting up things it is ok. Hey, that DUO was made for file storage/handling and that does it pretty well, although in that area it is not a speed monster.

    The Sqeezeserver web interface running from my 2.2 Gig dual core PC works fine.Pjotr
    ReadyNAS User

    Posts: 57
    Joined: Tue Apr 28, 2009 12:27 pm
    Location: Netherlands Top
    --------------------------------------------------------------------------------

    Re: Squeeze Server Very Slow on Duo
    by hugom » Thu Jun 24, 2010 3:27 pm

    Well, after speaking to logitech and reading several posts the conlusion is only one: Readynas Duo + squeezebox don't work properly without the help of a computer. Basically, the duo is not powerful enough to handle the squeezebox. Arrrr I have already lost so much time/money and no result.hugom
    ReadyNAS Newbie

    Posts: 4
    Joined: Tue Jun 22, 2010 3:14 pm
    ReadyNAS: Duo
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Ser vi på disse erfaringer som jeg kopierte fra Netgear forum, blir det vel ganske tydelig hva som er problemet? Min gamle NV, er jo om mulig enda svakere enn Duo, som der er nevnt. Som man ser, er det prosessoren det henvises til.
    Erfaringene til Thomas_K lenger oppe i tråden, går mye på det samme.

    Jeg opplevde faktisk noe lignende med min gamle Squeezebox Classic også. Det var om jeg ville streame wav-filer. Da fikk jeg samme "stamming" og rebuffring. Når jeg så konvertere disse filer til flac, gikk alt som smurt.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Mine disker på Duo er full - fikk lyst kople den direkte opp mot Touch vha krysset ethernettkabel uten å gå via nettverk.

    Men det fikser jeg ikke - trodde det skulle være like fram og enkelt. Duo er oppdatert med siste versjon av slimserver men får feilmelding om at den ikke finner NAS!

    Litt av grunnen til at jeg ønsker en direkte koplinge uten nett og WiFi er raskere aksesstid - bruker for lang tid å bla i musikkmappa når jeg er koplet opp trådløst.

    Er det ikke mulig å få til en direkte kopling? - eventuelt hva gjør jeg galt?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Fast ip i samme subnet og muligens også en krysset kabel om du ikke har autokryssing på PCen, skulle vel være det eneste nødvendige for å få til dette. Alt er jo prinsipielt likt som et ordinært oppsett, minus DHCP-serveren.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor blir det subnet når man kopler Touch og NAS sammen direkte - og hvordan sørger man for at man får faste ip-adresser mellom enhetene?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Baard skrev:
    Hvorfor blir det subnet når man kopler Touch og NAS sammen direkte - og hvordan sørger man for at man får faste ip-adresser mellom enhetene?
    Jeg gikk inn i ruteren og konfigurerte faste ip adresser på alle duppedingsene på nettverket deriblant også min NVX Nas.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.427
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Baard skrev:
    Hvorfor blir det subnet når man kopler Touch og NAS sammen direkte - og hvordan sørger man for at man får faste ip-adresser mellom enhetene?
    Jeg gikk inn i ruteren og konfigurerte faste ip adresser på alle duppedingsene på nettverket deriblant også min NVX Nas.
    Dette johnnygrandis beskriver er ikke en farbar vei dersom man kobler NAS og Touch sammen direkte, altså uten ruter med DHCP-tjeneste.

    Baard, du må sette faste IP-addresser direkte på Touchen og NASen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    johnnygrandis skrev:
    Baard skrev:
    Hvorfor blir det subnet når man kopler Touch og NAS sammen direkte - og hvordan sørger man for at man får faste ip-adresser mellom enhetene?
    Jeg gikk inn i ruteren og konfigurerte faste ip adresser på alle duppedingsene på nettverket deriblant også min NVX Nas.
    Uff da, her står det mye verre til en jeg trodde ;D

    Dette er ikke det samme som å sette statisk IP-adresse på enhetene. Fjerner du routeren og også da DHCP-serveren har ikke enhetene noen adresse lenger. Det du har gjort kalles DHCP-reservasjon. Det går rett og slett ut på at routeren reserverer en bestemt IP-adresse til en bestemt MAC-adresse slik at denne MAC-adressen alltid får den samme IP-adressen.

    Her har man imidlertid en direktekobling mellom to enheter uten DHCP-server inne i bildet. Altså må man sette IP-adressene statisk på hver enhet.

    Forøvrig er jeg sjokkert over at dere ikke har satt statisk IP-adresse på NASen i utgangspunktet. Det er jo for dumt å ikke kunne nå NASen om routeren går ned, begynner å tulle eller om man bytter den ut med en annen. Med statisk IP vet man alltid IP-adressen uavhengig av det øvrige nettverket.

    Hvordan man setter statisk IP er meget godt dokumentert i ReadyNAS manualen som jeg ser på i PDF-form nå så dette skal være en enkel oppgave selv for totale PC-analfabeter (Hint: Network -> Interfaces -> IP assignment).

    Siden jeg føler meg litt snill akkurat nå kan jeg gi deg et sett adresseparametre du kan benytte.

    NAS:
    IP adresse: 192.168.20.1
    Nettmaske: 255.255.255.248

    Touch:
    IP adresse: 192.168.20.2
    Nettmaske: 255.255.255.248

    Men som sagt. Teskjeforklaringen står godt dokumentert i dokumentasjonen. Jeg anbefaler å forsøke og forstå hva du gjør. Dette er helt enkel grunnleggende kunnskap om IP-nettverk. Uten minimum denne kunnskapen vil du aldri skjønne hva du driver med i hjemmenettverket.

    Dokumentasjon:
    Manual NAS: http://www.readynas.com/download/documentation/UM/ReadyNAS_UM_02Apr08.pdf
    Squeezebox Touch: http://www.logitech.com/assets/30072/documentation.pdf (Hint: Les "A network connection was not made"-delen)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner hva du mener men uansett har løsningen med at ruteren tildeler faste ip- adresser fungert upåklagelig hos meg.

    Forøvrig er jeg sjokkert over at dere ikke har satt statisk IP-adresse på NASen i utgangspunktet.
    He He å bli sjokkert over dette er jo litt i overkant nerdete... ;D
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    johnnygrandis skrev:
    Skjønner hva du mener men uansett har løsningen med at ruteren tildeler faste ip- adresser fungert upåklagelig hos meg.

    Forøvrig er jeg sjokkert over at dere ikke har satt statisk IP-adresse på NASen i utgangspunktet.
    He He å bli sjokkert over dette er jo litt i overkant nerdete... ;D
    Jeg er jo forsåvidt en nerd så det er jo ikke så rart :)
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Hmm - takker for tilbakemeldinger og tips. Må se nærmere på dette. Føler det vel slik akkurat nå at vis jeg ikke forstår dette så må jeg lage meg en nytt nick og spørre på nytt ;D

    Ha er god sommer!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Mulig det er hukommelsen min som spiller meg ett puss men er ganske sikker du kan sette opp statisk ip adresse på Readynas enhetene fra en av menylinjene når du går logger deg inn på serveren.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Sånn ca der jeg skrev i min tidligere post:

    "Hvordan man setter statisk IP er meget godt dokumentert i ReadyNAS manualen som jeg ser på i PDF-form nå så dette skal være en enkel oppgave selv for totale PC-analfabeter (Hint: Network -> Interfaces -> IP assignment)."
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Viser til mine problemer med pause for rebuffring, ved skifte til ny plate.
    Dette er et godt eksempel på at man ikke skal forhaste seg, når man egentlig ikke vet hva man holder på med.. ;D
    Har nå funnet ut at hele denne problematikken er programvarerelatert på Controller.
    For de spesielt interesserte: Når jeg leter frem musikk, trykker jeg på senterknappen på Controller. Når jeg så er kommet frem til den plate jeg vil spille av, velger jeg i stede å trykke pil mot høyre. Da starter musikken samtidig som cover lastes ned. Alt uten pause eller andre problemer. Starter jeg imidlertid musikken ved å trykke på senterknappen, får jeg pause på ca 10 sekunder med rebuffring. Dette løser også problemet med Totta ser det ut for. At jeg ikke er alene om dette problem, kan jeg se da flere har meldt dette inn som bugs til Slimserver.
    Dermed er altså min gamle ReadyNas NV fullt på høyden, og jeg sparer mange tusen kroner. ;D

    Samtidig benytter jeg anledningen til å berømme Fenris. Han sendte meg en 1 gb brikke han hadde til overs. Jeg fikk ikke en gang betale frakten. Dette må sies er en hjelpsomhet som det står respekt av! :D
    At oppgradering til 1gb ram har vært positiv for ytelsene i min ReadyNas, kan det vel ikke herske noen tvil om.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    Mine disker på Duo er full - fikk lyst kople den direkte opp mot Touch vha krysset ethernettkabel uten å gå via nettverk.

    Men det fikser jeg ikke - trodde det skulle være like fram og enkelt. Duo er oppdatert med siste versjon av slimserver men får feilmelding om at den ikke finner NAS!
    Takker for gode råd om faste IP-adresser i både Touch og NAS - men det ser ut som det er flere som sliter med det samme og svaret er:

    Nope, it can't be done. The Touch doesn't have the right client software to do it.
    John S.


    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=80649

    Er det riktig - er det en umulighet?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Det finnes kanskje én mulighet. Dersom Touch'en har implementert APIPA-protokollen slik som Windows XP og senere har (og nyere linux også) så vil den gi seg selv en adresse i 169.254.X.X adresserommet om den ikke finner noen DHCP-server som den kan få adresse av, slik som i ditt tilfelle.

    I såfall kan du ta en annen adresse i 169.254.X.X (nettmaske 255.255.0.0) subnettet og sette den på NASen. Da skulle de kunne kommunisere.

    En siste mulighet har du om det finnes en DHCP-server plugin til NASen?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    johnnygrandis skrev:
    NVX Next .... STOP>>>> ;D
    Du fikk til slutt rett i din spådom. ;D
    Opplever fortsatt ustabilitet, samt treghet med min gamle nv. Ny NVX står nå på plass. Har bestilt 4 nye disker også, og planlegger å bruke den gamle nv som back up.
     

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    "corrupt root"

    Har en Duo med original 500 MB HD og en Segate 1T disk på slott nr 2. Dette har gått greit inntil jeg skulle bytte ut 500MB disken med en på 2T. Jeg tok ut begge diskene og satte inn den gamle 1T disken (som har stått i slott 2) inn på slott no. 1 (ingenting i slott 2). Jeg får meldngen "corrupt root". Flytter jeg disken tilbake til slott 2 (ingenting i slott 1) så virker alt normalt. Da har jeg et problem siden den største disken skal vel stå i slott 2? Har lest i manualen, googlet etter beste evne men finner ikke noe om dette.

    Noen som kan gi meg svar på hvorfor jeg ikke får dette opp å gå med 1T disken i slott 1?

    Trond
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    root ligger sikkert på den disken, og root er mountet med henvisning til disk som gis etter hvilken lokasjon disken står i, f.eks /dev/sda i posisjon 1 og /dev/sdb i posisjon 2.
    Dette er noe av grunnen til at man går bort fra denne typen navn og heller benytter GUID'er som forblir fast for filsystemet uavhengig av diskens plassering på kontrolleren(e).
     

    panfam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    marsboer skrev:
    root ligger sikkert på den disken, og root er mountet med henvisning til disk som gis etter hvilken lokasjon disken står i, f.eks /dev/sda i posisjon 1 og /dev/sdb i posisjon 2.
    Dette er noe av grunnen til at man går bort fra denne typen navn og heller benytter GUID'er som forblir fast for filsystemet uavhengig av diskens plassering på kontrolleren(e).
    Betyr dette at jeg må sette inn den største disken i slott 1?

    Trond
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Kan noen hjelpe??

    Jeg har kjøpt meg en ReadyNas nvx. Hvor finner jeg en siste versjon av Squeezebox server 7.5.1. til denne? Jeg har funnet en link der du kan velge mellom NV/Duo og Pro, men ingen spesifikt for nvx.
    Har prøvd både versjonen for nv/duo og den for pro. Får meldingen "invalide image", etter liten stund under nedlastingen til nvx..
    Alt dette gikk jo fint med min gamle nv..
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.427
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke ReadyNAS selv, men NVX har samme prosessor og tilsvarende arkitektur som Pro, har den ikke?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Det stemmer at den har en del til felles med Pro, og den skal ha samme versjon av S. server som Pro. Plutselig tok den i mot filen, og oppgraderingen gikk greit. Slik er det i dataverden. Feil oppstår og lar seg plutselig løse igjen, uten at man forstår noen ting.. :-[ :D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    coolbiz skrev:
    Har ikke ReadyNAS selv, men NVX har samme prosessor og tilsvarende arkitektur som Pro, har den ikke?
    Det stemmer derfor valgte jeg Squeezeserver imaget som sto som Pro utgaven, hadde ingen problemer med installasjonen - har selv dog en tidligere utgave av serveren.

    Vil tro du kommer til å bli overrasket over den ekstra "poweren" du for med NVX`en. Grattis..!!
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Takker!

    Merker at alt går mye raskere, ikke minst søk gjennom biblioteket! Det tok tidligere flere timer. Nå kun snakk om minutter. Skifte mellom ulike plater inkl. cover, går også uten pause/hakking.

    Men selvsagt skulle jeg få problemer.. Jeg er nesten forfulgt av uflaks/problemer når jeg skaffer meg noe nytt.
    De tidligere nevnte problemer er nå løst, men altså bare for å oppdage noen nye.
    Hver gang jeg slår på nvx, får jeg et varsel om alt for høy temperatur på cpu, ca 125 C! Etter rebooting, er den normal igjen. Skal ringe support i morgen. Det kan virke som en defekt sensor.

    Samtidig har det oppstått et merkelig problem på min Controller. Når jeg avspiller en plate, ligger det inne dobbelt sett med spor. En plate som f.eks. da inneholder 10 spor, står oppført med 20. Ved sjekk av musikkbiblioteket på nvx, er dog alt i orden. Avspiller jeg direkte på min Squeezebox Touch, uten Controlleren på, er også alt i orden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må nok erklære meg som klanmedlem, jeg også, ettersom en ReadyNAS NVX med 4x1 TB disker flyttet inn her i forrige uke. Joda, det er mye mere diskplass enn jeg trenger nå, men jeg vil gjerne ha litt å gå på for å kunne lagre høyoppløsningsfiler og evt også oppsamplede versjoner av CD-rips.

    NVXen har vært uproblematisk så langt. Jeg gjorde en automatisk oppdatering av firmware da den ble konfigurert og slo på de innebygde serverne (UPnP, SqueezeServer, iTunes). Så langt har jeg bare testet via UPnP, som funker helt utmerket med podens Naim Uniti. FLAC via server, trådløst nettverk, Uniti og hjemmebygde coax-høyttalere låter muligens enda bedre enn den innebygde CD-spilleren i Uniti'en. Detaljert og med et presist stereoperspektiv i nærfelt. Tok poden på fersken mens han hørte på Harry Belafonte fra Carnegie Hall i går kveld. Dette kunne svekke svartmetallkreden hans hvis det kom ut...
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Ok, nå har min gamle "pc konvertert til billig server vha gamle komponenter" endelig gått årntli til helv€7e og jeg er i beit for et alternativ.. Tankene går derfor naturligvis til bl.a. ny hjemmesnekra server (med nye komponenter, ikke gamle) eller en ReadyNas e.l.. Jeg har lest gjennom tråden her, og er litt klokere enn jeg var i går. Jeg har mye musikk (~1,5T) og jeg vil i tillegg til å ha en stabil SB musikkserver, også ha noe jeg kan ha filmene mine på (SD og HD), samt familiebilder/film (mov full-hd fra Canon SX-1, tunge greier via nettverk har det vist seg) etc via Dlna kompatible enheter. Jeg antar at duo blir for liten/svak for dette?

    Hvis jeg vil ha en noenlunde sikker / enkel løsning så tenkte jeg å gå for en fireporters ultra/nvx ... er det noe spes forskjell på disse ? og kan jeg (siden den løsningen er litt dyrere enn jeg har råd til akkurat nå, egentlig) bruke den uten intern disk, men med de 2 externe 1TB usb musikk backupdiskene mine tilkoblet en måneds tid (eller to) :), som en nødløsning (eller må jeg skaffe meg en intern 2TB disk med en gang for at den skal funke)

    Dersom man (som meg) har et pinglete budsjett, er det verdt å strekke seg såpass langt og bruke 5 laken på selve readynasen, og så heller bruke litt tid på å fylle den med disker (X-Raid2)? Med 4 x 2 TB disker, hadde jeg hatt en relativt sikker 6TB løsning (Hvis jeg har skjønt det riktig), og det burde holde .. (en god stund, og til det kommer større disker iallefall) Litt fremtidssikkert bør det være!

    Har litt problemer med å identifisere hvilke av disse ReadyNas greiene som er moderne/spreke og hvem som er "eldre" tech

    Tar gjerne i mot råd på PM dersom det er kreative løsninger som handler om andre løsninger enn ReadyNas også :)

    På forhånd takk :)

    PerS
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Karma skrev:
    Takker!

    Merker at alt går mye raskere, ikke minst søk gjennom biblioteket! Det tok tidligere flere timer. Nå kun snakk om minutter. Skifte mellom ulike plater inkl. cover, går også uten pause/hakking.

    Men selvsagt skulle jeg få problemer.. Jeg er nesten forfulgt av uflaks/problemer når jeg skaffer meg noe nytt.
    De tidligere nevnte problemer er nå løst, men altså bare for å oppdage noen nye.
    Hver gang jeg slår på nvx, får jeg et varsel om alt for høy temperatur på cpu, ca 125 C! Etter rebooting, er den normal igjen. Skal ringe support i morgen. Det kan virke som en defekt sensor.

    Samtidig har det oppstått et merkelig problem på min Controller. Når jeg avspiller en plate, ligger det inne dobbelt sett med spor. En plate som f.eks. da inneholder 10 spor, står oppført med 20. Ved sjekk av musikkbiblioteket på nvx, er dog alt i orden. Avspiller jeg direkte på min Squeezebox Touch, uten Controlleren på, er også alt i orden.
    Etter mye om og men, fikk jeg til slutt en ny NVX. Denne fungerer 100%.
    Fant også løsningen på de doble sett med spor. Det lå en kopiert spilleliste i Squeezeserver. Dette må være noe som har skjedd da jeg kopierte musikk fra den gamle nv til pc og så videre til NVX.
    Dette for spesielt interesserte.. ;)
     

    Benelli

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    29
    Antall liker
    0
    HJELP.

    Har hatt strømbrudd på Ready Nas Duo. Kom aldri meir opp og gjekk.
    Den står og "flasher" mellom svak og sterk blått lys. Trudde først den hadde for seg indeksering etter strømbrudd.
    Men nå har den stått sånn i tre dager.

    Noen kloke hoder her som kan hjelpe?? ???

    Benelli
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hva sier klanen om dette oppsettet? - til bruk som sikkert bildearkiv (etterhvert litt video), iTunes server, backup. Kanskje en dag blir det også et lossless server...

     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    WD Green egner seg overhodet ikke for RAID så om du skal bruke dem i en slik konfigurasjon bør du bytte disker. Man er nærmest garantert ikke-optimal oppførsel fra disse diskene med notoriske problemer som parkering av lesehodene ved idle, advanced format, manglende TLER osv.
    I RAID-konfigurasjoner er sannsynligvis Seagate Barracuda LP 2TB det beste alternativet i dag om man vil bruke lite penger. Disse er også low power (betyr ingenting strømregningsmessig i praksis, men gir mindre varme og støy i hvertfall) og yter bedre enn WD Green (5900 vs 5400 RPM)
    Seagate sin disk er i hvertfall den eneste LP/Green 2TB disken som generelt er kompatibel med hardware RAID kontrollere, sannsynligvis av gode grunner.
    Den kostet 750,- på netshop i forrige uke.

    Samsung sine rimelige 2TB disker er generelt heller ikke egnet for RAID.

    Et annet alternativt som er noe dyrere men fremdeles billig og 100% egnet for RAID er Hitachi sin 2TB disk. Det er en full 7200rpm disk så den yter litt bedre men har høyere varmeutvikling og mer støy som en konsekvens av dette.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Benelli skrev:
    HJELP.

    Har hatt strømbrudd på Ready Nas Duo. Kom aldri meir opp og gjekk.
    Den står og "flasher" mellom svak og sterk blått lys. Trudde først den hadde for seg indeksering etter strømbrudd.
    Men nå har den stått sånn i tre dager.

    Noen kloke hoder her som kan hjelpe?? ???

    Benelli
    Er det ikke bare å starte den på nytt da?
     

    Benelli

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    29
    Antall liker
    0
    prnesse skrev:
    Benelli skrev:
    HJELP.

    Har hatt strømbrudd på Ready Nas Duo. Kom aldri meir opp og gjekk.
    Den står og "flasher" mellom svak og sterk blått lys. Trudde først den hadde for seg indeksering etter strømbrudd.
    Men nå har den stått sånn i tre dager.

    Noen kloke hoder her som kan hjelpe?? ???

    Benelli
    Er det ikke bare å starte den på nytt da?

    Det har nok vore prøvd, er jo nett det som er problemet, att den ikke starter som normalt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn