Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Og du har prøvd å dra ut ledningen?
    Lyser diskene da?
    "flashende" lys trodde jeg betydde at den var i ventemodus.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Har nå kjøpt en ReadyNas DUO og 2*Seagate LP 2 TB disker. I tillegg en APC CS350 UPS.
    Ser frem til å motta det :)
    -N

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Ser at det ligger en ny ReadyNAS PRO til salgs på finn.no for kr 6500,- (Finnkode: 24901926). Mulig den er av interesse for noen her.
    (Har ikke noe med annonsen å gjøre selv, bortsett fra at jeg i et svakt øyeblikk har vurdert å kjøpe den og sette den opp som ekstern backup for den PRO'en jeg allerede har. ::))

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forsøkte å oppgradere minnet i min ReadyNAS Duo, men dette gikk ikke..
    Har en blokk 1GB PC2-5300 200 pins SO-DIMM RAM men denne passer ikke i DUO'en. Det lille hakk i soklen i minnet, er ca. 1 mm forskudt mot venstre i forhold til den tapp som sitter i soklen i DUO'en. Er dette feil minne??
    edit:
    Ser nå at DUO kun støtter DDR, ikke DDR2 :(

Benelli

Medlem
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    0
    Benelli skrev:
    HJELP.

Har hatt strømbrudd på Ready Nas Duo. Kom aldri meir opp og gjekk.
    Den står og "flasher" mellom svak og sterk blått lys. Trudde først den hadde for seg indeksering etter strømbrudd.
    Men nå har den stått sånn i tre dager.

Noen kloke hoder her som kan hjelpe?? ???

Benelli
    Har fått konstatert att hardisk har tatt kveld. Duo virker fint.
    Hvilke disker anbefaler folket? Tar sikte på 1,5 - 2T.

Forslag motas med takk :)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Vurderer en Netgear readynas NV+. Og skjønner det sånn at Green diskene fra WD og samsung ikke anbefales av flere her(selv om WD green står på "OK lista til Netgear). Hva med Black diskene til WD? Skal være gode til RAID og ha 5år garanti... Anyone?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har 4 slike grønne WD disker, de har fungert helt etter oppskriften her...., kjører i Raid2.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Hmm... da er jeg på diskjakt jeg også. Skal sette opp PRO nr 2 som remote som backup ++ for den som står i kjelleren.
    Antar det blir noen timer med finlesing av manualer i høstmørket før jeg får en god løsning opp og kjøre.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ser "ultra 6" er kommet. Noen som har erfaringer? Vurderer et innkjøp.
    Kort spørsmål. Har ikke satt meg inn i netgear produktene. Men er det bare å kjøpe inn tomt kabinett og trykke inn disker? Noe spesielt som må gjøres? Evt. anbefales det å kjøpe readynas med disker allerede innstallert?

Angående disker. Er blitt anbefalt (og har testet selv) hitachi disker for holdbarhet. De er ikke lydløse riktignok. Noen andre som har erfaringer med dette? Har noen 2TB hitachi disker liggende.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bestilte en ultra 6 og 6 stk 2TB disker for 2 minutter siden :)
    Så får vi teste om dette er noe greier.....
    trenger uansett endel lagringsmulighet i heimen.

Samt en liten hendig maskin som jeg tenkte skulle stå ved anlegget. Må bare få en ssd disk i den som system disk.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    bambadoo skrev:
    Bestilte en ultra 6 og 6 stk 2TB disker for 2 minutter siden :)
    Så får vi teste om dette er noe greier.....
    trenger uansett endel lagringsmulighet i heimen.

Samt en liten hendig maskin som jeg tenkte skulle stå ved anlegget. Må bare få en ssd disk i den som system disk.
    Fin maskin! Pris/modell/utsalgssted?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er en asus eb1501p. Men merk. Det er litt forvirring ute å går. Det er kommet en modell med slot in blueray spiller som standard. Den har benevnelsen
    EB1501P-B0100.
    eks.

EB1501P-W011E har dvd spiller/skriver.

http://www.hardware.no/artikler/asus_eeebox_eb1501p/77831

EDIT: Jeg trenger jo ikke all den lagringsplassen, men nå trenger jeg ihvertfall ikke tenke på å "spare" plass mht. filmer, bilder, lyd - ja alt multimedia for en tid framover.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Fet!
    Hva har du tenkt med den? Installere xbmc eller noe annet? Kjøre den i en dac og videre i anlegg? Lurer litt på om en sånn er noe for meg.. :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har tenkt å bruke den med en USB dac. Hva jeg gjør med resten av multimedia innhold er usikkert. Xbmc eller noe annet. Inntil videre bruker jeg foobar for lydavspilling

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Min ReadyNAS PRO har 2 nettverksporter. I går så jeg i bruk en port til, dvs port nr 2 har alltid vært i bruk og i går så koblet jeg opp port nr 1 på eget Gigabit nett, mtp rask filoverføring. SqueeseServer osv står og kjører via IP adresse i det gamle nettet/port 2. I etterkant av dette så har Spotify (plugin i SqueezeCenter) sluttet å gi lyd ut når jeg spiller av plater. Cover osv. vises, det ser ut til at låter spilles av, men det kommer ingen lyd. Radio, egen musikk osv fungere som før. Noen som har tips til hva som har skjedd? (SqueezeSenter kjører på NAS'en)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.059
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan du ha kommet i skade for å gi begge portene samme subnett-addresse?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    coolbiz skrev:
    Kan du ha kommet i skade for å gi begge portene samme subnett-addresse?
    Takker! Det var ikke dette som var problemet, men du satte meg i gang med å lete "på utsiden av" squeezeserver oppsettet.
    Det var litt krøll med DHCP oppsettet men nå er det på plass og allt fungerer som planlagt. (Bortsett fra iPeng på telefonen min som har hengt seg opp..)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    En liten oppdatering... det var bare å slette iPeng fra telefonen og installere den igjen så var også den oppe og kjøre.

Litt mer On-Topic, har nettopp bestilt 2x2GB ram og 3 stk Segate Baracuda 2TB disker til en ReadyNAS PRO kjøpt brukt. Dette blir PRO nr 2, og skal stå som remote backup for den som allerede kjører aktivt i kjelleren. Blir litt "høstmorro" å få disse opp og kjøre i tospann! :)

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Bør jeg oppgradere ram hvis jeg går for en NV+?, er det merkbar forskjell på 5900 eller 7200 disker?
    På forhånd takk!

Fenris

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Antall liker
    31
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Sting skrev:
    Bør jeg oppgradere ram hvis jeg går for en NV+?, er det merkbar forskjell på 5900 eller 7200 disker?
    På forhånd takk!

Om du går for en NV+ bør du absolutt oppgradere med mere ram. Gå for en NVX i stedet.

Har selv ikke merket forskjell på 5900 og 7200.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takker Fenris! Går ut fra den er mye kjappere enn Duo også?

Fenris

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Antall liker
    31
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Sting skrev:
    Takker Fenris! Går ut fra den er mye kjappere enn Duo også?
    Duo er ok...men har jo en begrensing på 2 diske. Spørs jo hva du skal bruke den til.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    ca 700 gb musikk, bilder, HD video til PS3 media server. Hvis Duo med oppgradert ram er like kjapp klarer jeg meg med 2 disker sikkert

Fenris

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Antall liker
    31
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Sting skrev:
    ca 700 gb musikk, bilder, HD video til PS3 media server. Hvis Duo med oppgradert ram er like kjapp klarer jeg meg med 2 disker sikkert
    Skal den kun brukes som "lager" og ikke kjøre eks squezze server skal det gå bra, men vær obs på at 2 disk i duoen blir brukt til speiling og ikke gir det mer plass tilgjengelig.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Nvx blir for dyr, klarer ikke Nv+ kjøre squeeze server akseptabelt heller?

Fenris

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Antall liker
    31
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Sting skrev:
    Ser at de har priset NVX opp siden jeg kjøpte en i mai...betalte da 3495,- uten diske, men NV+ skal klare det fint med 1 gb ram.
    Leveres vel med 256 mb ram som standard noe som er for lite. Vær obs på at det kun er en slot for ram.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Fenris skrev:
    Sting skrev:
    Ser at de har priset NVX opp siden jeg kjøpte en i mai...betalte da 3495,- uten diske, men NV+ skal klare det fint med 1 gb ram.
    Leveres vel med 256 mb ram som standard noe som er for lite. Vær obs på at det kun er en slot for ram.
    Hadde først NV+ selv, md 1GB minne, men syntes denne var for treg (sammenlignet med å kjøre squeezecenter på stasjonær pc) når det gjaldt søk, scanning av bibliotek osv. Generelt i tregeste laget for meg. NVX/PRO spiller i en helt annen divisjon her, med f.eks 1.8GHz Intel E2160 dual-core prosessor, og mulighet for 4GB ram (vet ikke om det er offisiell støtte for dette, men det fungerer å dytte i to kort med 2GB hver.)

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Svindyr da Terka, selg den ene din ;D

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Sting skrev:
    Svindyr da Terka, selg den ene din ;D
    Haha! Tror ikke det! Ser forresten at du har en Linn Akurate DS, er det denne du skal benytte NAS'en mot? Hvordan er løsningen for denne mtp kommunikasjon med NAS? (ren lesing av filer på filserver, UnPn, eller serverprogrammvare på NAS?) Mulig NV+ har nokk prossesorkraft til å støtte Linn sine løsninger.

Om du synes PRO'en er svindyr så kan du jo sammenligne med hva Akurate'n koster, denne skal jo "bare transportere" musikken fra server til forsterker.. Da blir det jo fornuftig å kjøpe kvalitet i første ledd også!;D

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Upnp, nå benytter jeg hovedsaklig squeeze server med en plugin fordi iPeng for iPad er så utrolig bra. I dag har jeg bare en nettverksdisk og det fungerer veldig bra. Hovedmaskinen står alltid på og der ligger Squeezeserver. Har også brukt Asset Upnp og anbefaler det, synes det var mere tull med Twonky.
    Indeksering og scanning av diskene er jo det jeg bekymrer meg for hvis jeg skal få meg Nas med squeezeserver på og spille fra den. Ellers er det kanskje mulig å bruke squeezeserver på hovedmaskinen så lenge den står på?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sting skrev:
    Indeksering og scanning av diskene er jo det jeg bekymrer meg for hvis jeg skal få meg Nas med squeezeserver på og spille fra den.
    Den skjønte jeg ikke helt. Hos meg kjører Squeezeserver en automatisk scan av ReadyNAS en gang i døgnet for å se etter ting som er nye eller endret. Tidspunkt og frekvens setter man opp slik man synes er passe, og den serveren står jo på selv om alle andre maskiner er av. Eller så kan man gjøre en manuell "slett hele indeksen og start på ny" etter å ha lagt inn en batch med musikk.

Koblingen til kontrollpanelet for Squeezeserver ligger som et bokmerke i web-browseren, slik at det er tilgjengelig med ett klikk. Der ser jeg f eks at et scan ble startet kl 09:00 i dag og var ferdig kl 09:02. Tilsvarende klikk på linken til kontrollpanelet for ReadyNAS viser at den holder 39 grader, at vifta går med 2014 omdreininger, at en backup ble ferdig kl 00:05 i natt, og at det fortsatt er noen terabytes ledig til flere høyoppløsningsfiler.

Egentlig synes jeg dette er ganske hendig. CD-spilleren har samlet støv siden ReadyNAS og Transporter kom i hus. Låter bra gjør det også. :)

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Sikkert jeg som ikke skjønner det ;) hvis du legger til ny musikk da? Hvilken Nas har du? Ser bare det er endel som klager på Netgear sitt forum om hastighet.

Mvh Tom

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Bør kjøpe en med power i, de minste blir litt langsomme... - iflg mine kompiser.
    Selv har jeg en NVX og det mangler ikke på hastighet her.
    Så er det jo hele trådløsproblematikken i tillegg da..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sting skrev:
    Sikkert jeg som ikke skjønner det ;) hvis du legger til ny musikk da? Hvilken Nas har du? Ser bare det er endel som klager på Netgear sitt forum om hastighet.
    Netgear ReadyNAS NVX med 4 x 1 TB Western Digital disker i X-RAID2-konfigurasjon, noe som gir 2,7 TB tilgjengelig lagringsplass. 1000 CDer som lossless FLAC-filer fyller bare littegranne i det ene hjørnet, nærmere bestemt 320 GB.

NVX'en er koblet via Ethernet-kabel til en D-Link DIR-655 802.11n trådløs router. Signalet derfra hentes ned av en Squeezebox Transporter med Controller fjernkontroll. Transporteren leverer S/PDIF PCM-data til en DEQX HDP3, som fungerer som delefilter, rom- og høyttalerkorreksjon, 6-kanals DAC, volumkontroll, etc.

Eneste "hastighetsproblem" var da jeg forsøkte å rippe direkte til serveren. Det tok sin tid med all datatrafikken frem og tilbake, så det var mye raskere å rippe til intern harddisk på PCen, for så å kopiere over dagens fangst i en Copy-Paste-operasjon til slutt. Så kunne ReadyNAS'en ta backup senere på kvelden og SqueezeServer oppdatere kartoteket sitt automatisk i løpet av natten.

I vanlig bruk er det ingen grunn til å klage over hastigheten. Jeg prøvde nettopp å søke (fra Squeezebox Controller) etter alle sanger som inneholder ordet "love" i tittelen. Med 17000 sanger i arkivet tok det under 15 sekunder og returnerte et usannsynlig stort antall treff. Det er kjapt nok for meg.

Edit: Ved innlegging av ny musikk kan man enten:
    - gjøre ingen ting, og la SqueezeServer oppdage de nye/endrede filene automatisk ved daglig scanning
    - trigge et scan for ny/endret musikk manuelt når man er ferdig med å legge inn, eller
    - slette hele databasen og regenerere den fra scratch.

Hos meg tar det tredje alternativet, å regenerere hele databasen fra scratch, ca en halvtime. En scan bare etter nye eller endrede filer tar et par minutter når det nettopp er lagt til en ny mappe med et dusin filer i. (Testet nettopp.)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.919
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Som jeg ser det, er "treghetsproblematikken" kanskje noe som først og fremst er knyttet til bruk av Squeeze...
    Søkeproblematikken oppstår ikke ved bruk av Sonos. Her er det jo bare å bla/scrolle seg frem til ønsket artist, album, melodi - ved hjelp av en fjernkontroll med skyhøyt brukergrensesnitt - forutsatt at en vet hvem/hva en er ute etter å spille av...
    Sånn sett synes jeg sonos er genial... ;D

mvh
    Proffen

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg blar da helt fint på Squeezebox Controller'en min, jeg også. Brukergrensesnitt rappet fra en iPod Classic, sånn omtrent, men litt dårligere cover flow. Den viser bare liste med thumbnails for hver plate eller sang, men der kan man bla seg gjennom genre, artister, plater, sanger, ....

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.919
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Asbjørn skrev:
    Jeg blar da helt fint på Squeezebox Controller'en min, jeg også. Brukergrensesnitt rappet fra en iPod Classic, sånn omtrent, men litt dårligere cover flow. Den viser bare liste med thumbnails for hver plate eller sang, men der kan man bla seg gjennom genre, artister, plater, sanger, ....

I stand corrected... ;D
    Glemte den varianten fra Squeeze...
    Har kun hørt varianter med fjernkontroll som "må" avleses enten på box-displayet eller på pc-skjerm...

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn