Nettkabler, teknisk.

K

knutinh

Gjest
At det er forskjell på kabler er det en viss enighet (?) om, hva denne forskjellen kommer av er uenigheten stor om...

Poenget her var om reklamen var riktig, om man hadde funnet bevisbare fenomener som skapte bedre lyd fra kablene. Svaret viste seg å være nei.
Det er vel ikke stor enighet om at det er forskjell på kabler...
Og her får jeg snakke for egen regning igjen, det viktige er at jeg opplever en forskjell, ikke hvorfor, så lenge det forsterker musikkopplevelsen og følelsene rundt den....

mvh
Veldig fornuftig, om.s. Helt i tråd med det jeg tenker. For opplevelsen er bakenforliggende årsaker uviktige. Men om man ønsker å vinne gehør i evige kabeldebatter er derimot bakenforliggende årsaker alfa og omega.

mvh
Knut

O

om.s

Gjest
Veldig fornuftig, om.s. Helt i tråd med det jeg tenker. For opplevelsen er bakenforliggende årsaker uviktige. Men om man ønsker å vinne gehør i evige kabeldebatter er derimot bakenforliggende årsaker alfa og omega.

mvh
Knut
Her hjemme skjer det saker hva pris/ytelse for kabler, tester Ola_S sine hjemmesnekkrede, og min "gamle" påstand om at forskjell, og god lyd, ikke nødvendigvis er pris avhengig ser ut til å slå inn, men mer om dette senere ;)

Tester de under kjente og kjære forhold under en liten tid til....

mvh

N

nb

Gjest
Min lille kommentar om å gå seg vil var ikke først og fremst med tanke på deg om.s det var bare en generell betraktning. Se for ekesempel tråden om "Trenger man en dyr CD/DVD spiller om man bruker ekstern DAC" hvor Løkken forklarer hva en digitalkabel må gjøre for å konsekvent gi "strammere bass". Det er så åpenbart at en digitalkabel ikke kan endre bassresponsen at det ikke har noen hensikt å prøve det en gang. Velger man å prøve det og holder muligheten åpen for at det kan funke, så mener jeg at man aktivt velger å bli lurt.

O

om.s

Gjest
Min lille kommentar om å gå seg vil var ikke først og fremst med tanke på deg om.s det var bare en generell betraktning. Se for ekesempel tråden om "Trenger man en dyr CD/DVD spiller om man bruker ekstern DAC" hvor Løkken forklarer hva en digitalkabel må gjøre for å konsekvent gi "strammere bass". Det er så åpenbart at en digitalkabel ikke kan endre bassresponsen at det ikke har noen hensikt å prøve det en gang. Velger man å prøve det og holder muligheten åpen for at det kan funke, så mener jeg at man aktivt velger å bli lurt.
Tar det ikke så personlig ;)

Jeg mener meg å vite hvor jeg står i forskjellige saker, inkl kabel debatter, så litt frisk disputt av og til gir ikke meg "såre tær", om jeg kan si det slik ;D

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Hei Snickers-is!
Jeg mener å ha fått med meg at du har uttalt deg om AU 24 høyttalerkabel.
Jeg trenger ikke i første omgang å komme inn på hva (i tilfelle) jeg husker feil.
Dersom det jeg sier er riktig så ville det vært fint om du bekrefter dette og gjerne med hva du eventuelt (som jeg mener å huske at du har sagt) mener den skiller seg ut på i fra (i hvert fall noen andre).
Dersom dette er riktig så langt, ville jeg også være interesssert i en generell forklaring (teknisk) på "hvorfor" :)
Jeg kan eventuelt etter hvert gi til kjenne hva jeg mener å huske du har påstått, dersom du nå ikke helt "skjønner" hva jeg preiker om ;)
Som en pekepinn, mener jeg at det ble sagt ved ditt besøk hos meg.
For all sikkerhets skyld, dette er ikke ironisk e.l. ment, men relatert til det du sier over her og min nysgjerrighet rundt det ;)

Mvh.KW
Det jeg sa var vel omtrent noe sånn som at jeg dro paralleller mellom dine tynne høyttalerkabler og de målingene jeg gjorde tidligere. Rent objektivt skal det medføre en økning i 3. harmonisk forvrengning og at hvert av høyttalerens elementer får en svak tilt mot høyere frekvenser. Til slutt vil man oppleve en totalt reduksjon i lydtrykk (ikke mye selvsagt) i hele frekvensområdet med untak av rundt bassrefleks avstemningene der nivået vil være omtrent det samme som med svært tykke kabler.

Disse antakelsene er basert på at denne kabelen høyst sannsynlig har noe høyere resistans sammenliknet med en tykkere kabel.

Hva som blir korrekt kommer an på hva høyttalerens konstruktør har lagt til grunn for konstruksjonen, men pr i dag bruker de fleste "null-impedans-teorien", altså at man antar at forsterkeren og kabelen er ideell og uten motstand.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Snickers-is!
Takker for svaret, samt at spørsmålet mitt ikke ble misoppfattet, slikt har jeg opplevd før og det er ikke noe ok., men en kan jo ikke la være å spørre av den grunn, bare være litt forsiktig ;)
Det var vel noe i den duren som du skisserer her, som jeg hadde oppfattet det( du sa til meg), kanskje noe forenklet i mitt hode.
Tilting mot noe "lysere" klangbilde er vel også mitt intrykk, og dermed en fornemmelse av mer detaljer/oppløsning (i hvert fall i min tolkningsverden) samtidig som det er med for fullt igjen ved de dypeste (slik jeg oplever det) lavfrekvensene.
Altså det gis inntrykk av at det ikke mangler noe ved de lavere basspassasjer, men at det kan virke som det gjør det i mellombassen (bl.a.)
Jeg tenkte på kabler generelt da jeg så ditt innlegg, som foranlediget mitt spørsmål, først etterpå tenkte jeg over at tråden jo dreier seg om netkabel, dermed så beklager jeg litt "avsporingen" og kan ikke love at noe liknende ikke skjer igjen ::)
Ellers takk :)
Mvh.KW

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Det er jo uansett et eksempel på hvordan hørbare ting kan måles, og slik er det med andre ting også.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg tenkte på kabler generelt da jeg så ditt innlegg, som foranlediget mitt spørsmål, først etterpå tenkte jeg over at tråden jo dreier seg om netkabel, dermed så beklager jeg litt "avsporingen" og kan ikke love at noe liknende ikke skjer igjen ::)
Ellers takk :)
Mvh.KW
Jeg har inntrykk av at en kabel beholder karakteristikken uansett hvor den blir brukt. Nettkabler er i så måte veldig takknemlige å eksperimentere med, - bare sett på en plugg i hver ende og prøv.

O

om.s

Gjest
Det er jo uansett et eksempel på hvordan hørbare ting kan måles, og slik er det med andre ting også.
Ærlig talt Snickers, jeg har sjelden sett en bransje mann få raljere rundt her inne slik du holder på, jeg er litt forvirret, hjelp meg litt her, snakker du mest som BRANSJEMANN eller som privat person?, sliter litt med å se forskjellen til tider  :-/

mvh

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Hva som blir korrekt kommer an på hva høyttalerens konstruktør har lagt til grunn for konstruksjonen, men pr i dag bruker de fleste "null-impedans-teorien", altså at man antar at forsterkeren og kabelen er ideell og uten motstand.
Tur att det finns sådan som IÖ som naturligvis har specat en viss induktans och resistans som ska användas till högtalarna, uppfriskande :D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Ærlig talt Snickers, jeg har sjelden sett en bransje mann få raljere rundt her inne slik du holder på, jeg er litt forvirret, hjelp meg litt her, snakker du mest som BRANSJEMANN eller som privat person?, sliter litt med å se forskjellen til tider  :-/

mvh
Hvilken forskjell gjør det? Er det målbart så er det målbart. Eller tar du det for gitt at alle entusiaster snakker sant og alle bransjefolk lyver?

O

om.s

Gjest
Hvilken forskjell gjør det? Er det målbart så er det målbart. Eller tar du det for gitt at alle entusiaster snakker sant og alle bransjefolk lyver?
Bla bla, forskjellen ligger i at du driver snik reklame for det du representerer, andre har som sagt tidligere fått pepper for å holde på som du gjør her, men det er kanskje forskjell på folk og folk.......litt sleipt egentlig.....

mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
Tur att det finns sådan som IÖ som naturligvis har specat en viss induktans och resistans som ska användas till högtalarna, uppfriskande  :D

Hvis jeg ikke husker feil, så spesifiserte også Stig Carlsson en viss belastning på sine høyttalere. Husker ikke i farten hva det var, noen som vet?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
Bla bla, forskjellen ligger i at du driver snik reklame for det du representerer, andre  har som sagt tidligere fått pepper for å holde på som du gjør her, men det er kanskje forskjell på folk og folk.......litt sleipt egentlig.....

mvh

Foretrekker selv å lytte til folk som vet hva de snakker om, snickers er en av dem, han må gjerne komme med sine synspunkter, sunnt korrektiv i mange saker etter min mening. ;) Dette er vel på mange måter en heksegryte hvor alle mulige slags meninger florerer, sunne som usunne, snickers er etter min mening, sammen med noen andre her på forumet, de som skaper en viss edruelighet oppi alt dette og som gjør slike forum noe annet enn bare synsearenaer. Med andre ord, gjør det verdt å være her.

L

Lydtekniker

Gjest
Bla bla, forskjellen ligger i at du driver snik reklame for det du representerer
Den var isåfall veldig snikete og da, for den gikk hvertfall meg hus forbi...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Bla bla, forskjellen ligger i at du driver snik reklame for det du representerer, andre  har som sagt tidligere fått pepper for å holde på som du gjør her, men det er kanskje forskjell på folk og folk.......litt sleipt egentlig.....

mvh
Da vil jeg at du gjør rede for tre ting:

Hvordan kan du få noe av dette til å bli reklame på annen måte enn at jeg forsøker å fremstå som en troverdig person?

Hvilke produkter driver jeg reklame for ved å hevde at hørbare forskjeller er målbare?

Hvorfor plages du ikke i samme grad av alle de andre bransjefolkene selv om enkelte av dem forsøker å opptre i skjul og/eller uttaler seg om konkurrerende produkter?

Det ser for meg ut som om det er en forveksling av mann og ball her. Men til tross for dine og enkelte andres gjentatte mer eller mindre åpenbare angrep føler jeg meg unektelig velkommen på HFS.

K

knutinh

Gjest
Det må da være en forskjell på det å kategorisk påstå at produkter man tilfeldigvis selger selv er umetelig bra - forklart av diffus, uforståelig teori, kontra det å delta i en prinsippiell diskusjon? Jeg ser ikke at argumentene fra Hr Snickers har vært markedsføring av produktene han er med på - annet enn at han fremstår som en sympatisk og rasjonell fyr.

mvh
Knut

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hvorfor plages du ikke i samme grad av alle de andre bransjefolkene selv om enkelte av dem forsøker å opptre i skjul og/eller uttaler seg om konkurrerende produkter?
Hvilke andre aktører har vi her inne som opptrer i skjul? Du ber andre være spesifikke om alt de forteller deg så kan vel du være det også? ;)

O

om.s

Gjest

Hvordan kan du få noe av dette til å bli reklame på annen måte enn at jeg forsøker å fremstå som en troverdig person?

Hvilke produkter driver jeg reklame for ved å hevde at hørbare forskjeller er målbare?

Det ser for meg ut som om det er en forveksling av mann og ball her. Men til tross for dine og enkelte andres gjentatte mer eller mindre åpenbare angrep føler jeg meg unektelig velkommen på HFS.
Jeg tenker ikke redegjöre for noen ting overfor deg Snickers, jeg hadde ett enkelt lite spm ang din rolle,
her og å kalle det ett "angrep" er skivebom fra din side.

Kan stille spm igjen:
snakker du mest som BRANSJEMANN eller som privat person?, sliter litt med å se forskjellen til tider

Dette er ingen skjult agenda el angrep på deg, synd om du oppfatter det slik, men kristiske spm er du jo selv også flink å stille, der det passer deg!

Jeg lurer oppriktig på dette, uten noen form av baktanke el andre skjulte agendaer, dette er heller ikke noe forsök på diskreditere din kunnskap, som er både stor og respektabel, men jeg sliter som sagt litt med å se forskjellen mellom privaten og bransjemannen, til tider, og da spör jeg.

Du misser jo selv litt her ang mann/ball situasjonen som du anvender, at du kobler ett slikt lite spm til at jeg ikke skulle önske deg velkommen her på hfs er tull, mer gidder ikke jeg si om det, grunnen til at jeg undrer er jo nettopp at det kan synes som om det er litt forskjell på folk og folk, sagt og spurt i beste mening.

Og for ordensskyld, jeg plages av de fleste som opererer med en "skjult agenda", om jeg kan utrykke meg slik....

mvh

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Hei Snickers-is.
Jeg syns at det er slike som du som gjør det verdt å besøke sentralen.

Hvis du har en skjult agenda så har den gått meg hus forbi også. Stå på videre du, og glem den Jantelov gjengen som henger etter alle som stikker nesa frem.

O

om.s

Gjest
Stå på videre du, og glem den Jantelov gjengen som henger etter alle som stikker nesa frem.
Jantelov gjengen? stikker nesa frem? Ingen, iallefall ikke undertegnede, har vel noen ganger bestridet Snickers kompetanse, kanskje snarere tvert om, han har mye fornuftig å komme med som jeg kan väre enig i, men det var heller ikke mitt utgangspunkt, det var kort og godt ett enkelt lite spm som jeg finner relevant ifht vilken rolle man har her inne, verre er det ikke, jantelov? her misser du nok litt er jeg redd....

mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Forventer du at jeg skal ramse opp?
Ja, ellers blir det jo bare fjasete antydninger uten noen relevans for å få fokuset bort fra seg selv ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Kan stille spm igjen:
snakker du mest som BRANSJEMANN eller som privat person?, sliter litt med å se forskjellen til tider

Men dette svarte jeg deg da på. Det var det som kom etterpå jeg reagerte på. Men jeg tar det igjen da det kanskje ikke ble sagt helt klart første gangen:

Jeg er ikke delt. Jeg er en, uansett om jeg er bransjemann eller privat. Det er en og samme person med de samme meningene. Jeg har bare en stemme og om jeg ikke mener bare en ting om en sak så er det ikke fordi noen meninger drives av bransjemannen mens andre drives av entusiasten. Jeg har ingen strategier som ikke er forenelig med min entusiasme som privatperson. Jeg mener ikke at forskjeller kan måles mellom 0800 og 1600 mens etter 1600 kan de bare høres. Vitenskapen slutter ikke på jobb klokken 1600, og den gjelder også kabler. Ikke kan jeg heller se for meg at Midgard Audio tjener noe på denne relativt lite oppsiktsvekkende opplysningen heller.

Det er bra at du understreker at du ikke har noe i mot meg, men jeg synes det er dumt at du krever svar på det du spør om samtidig som du tar fullstendig avstand fra spørsmål som stilles til deg.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Ja, ellers blir det jo bare fjasete antydninger uten noen relevans for å få fokuset bort fra seg selv ;)
Hvordan kan jeg gjøre det uten at det strider mot forumets regler, skikk og bruk mellom konkurrerende bedrifter og ikke minst min egen integritet?

Og hvordan skal jeg kunne beholde min rolle som entusiast i forumsammenheng dersom jeg skal drive gapestokk for andre bransjeaktører?

O

om.s

Gjest
Det er bra at du understreker at du ikke har noe i mot meg, men jeg synes det er dumt at du krever svar på det du spør om samtidig som du tar fullstendig avstand fra spørsmål som stilles til deg.
Nja, du anvender jo retoriske grep selv for å lede oppmerksomheten ett annet sted enn til nærgående spm, grunnen til min undring er kort og godt at andre har fått pepper for ikke å skille sine roller som bransjemann, det seg være som feks journalist, importør, konstruktør, forhandler el annet.

Dette er vel noe de fleste som har frekventert her inne en tid har oppdaget, det kan synes å være slik at mange elsker å hate bransjen av en eller annen
grunn....

Spm som stilles til meg i betydningen hva jeg synes og mener er jo helt ok, men dette oppleves som en liten retorisk manøver fra deg for å skli unna det lille spm´et mitt, derfor avstår jeg fra å gi deg de ønskede svarene, i denne sammenheng....

Og jeg både undrer og understreker, jeg har ingen baktanker el motiver annet en personlig undring over hvor mye ett lite spm kan røre opp av saker som er utenfor spméts karakter.....

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Når jeg ser på utsagnet mitt som trigget dette så kan jeg ikke få det til å ha noen sammenheng med din reaksjon, men uansett, leste du tråden om måling på kabler som jeg startet for noen mnd siden?

O

om.s

Gjest
Når jeg ser på utsagnet mitt som trigget dette så kan jeg ikke få det til å ha noen sammenheng med din reaksjon, men uansett, leste du tråden om måling på kabler som jeg startet for noen mnd siden?
Om du tenker på denne uttalelsen:

Så kan jeg godt forstå din undring, det var vel ett dårlig valg fra min side å bruke nettopp denne uttalelsen tilfeldig, for ett slikt spm som jeg løftet frem.
Derfor ber jeg om unnskyldning for forvirringen om det ble relatert for mye opp mot denne ene uttalelsen, men jeg mener alikevel at spmét mitt har en allmenn relevans......

Tror ikke jeg leste hele tråden din om måling av kabler, men sett i lys av den aktuelle kommentaren burde jeg kanskje gjøre det......

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Poenget med uttalelsen er at den stemmer helv over ens med de nevnte målingene, og at det er både logisk og lett hørbart at effekten blir akkurat det den blir.

Jeg er redd den ble postet før kategoriene ble endret så jeg er ikke sikker på hvor den ligger, men i tittelen står det noe om kabelmålinger og vannfall

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hvordan kan jeg gjøre det uten at det strider mot forumets regler, skikk og bruk mellom konkurrerende bedrifter og ikke minst min egen integritet?

Og hvordan skal jeg kunne beholde min rolle som entusiast i forumsammenheng dersom jeg skal drive gapestokk for andre bransjeaktører?
Da bør du ikke, hvis du legger så stor vekt på disse kriteriene, nevne dette i det hele tatt. Det er integritet. Å hinte uten å være i stand til å konkretisere i dette tilfellet gjør at argumentet virker mEEEEEEEEEEEEEerkelig for å si det mildt. Eller prøver du å spre litt frykt i forumet for andre aktører for å virke plettfri selv? ;) Fjerne fokuset fra egen person?

O

om.s

Gjest
Poenget med uttalelsen er at den stemmer helv over ens med de nevnte målingene, og at det er både logisk og lett hørbart at effekten blir akkurat det den blir.

Jeg er redd den ble postet før kategoriene ble endret så jeg er ikke sikker på hvor den ligger, men i tittelen står det noe om kabelmålinger og vannfall
Skal merke meg trådnavnet og lese der ved anledning...

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Viking: Nei, selvsagt er det unaturlig å nevne at det finnes andre bransjefolk på forumet etter at:

Ærlig talt Snickers, jeg har sjelden sett en bransje mann få raljere rundt her inne slik du holder på
...er blitt fyrt av mot meg. Beklager min uforvarenhet Viking. Jeg har mye å lære av deg når det gjelder takt og tone skjønner jeg ;D

O

om.s

Gjest
Viking: Nei, selvsagt er det unaturlig å nevne at det finnes andre bransjefolk på forumet etter at:

...er blitt fyrt av mot meg. Beklager min uforvarenhet Viking. Jeg har mye å lære av deg når det gjelder takt og tone skjønner jeg ;D

Siden du først anvender mine uttalelser Snickers så skulle det vært interessant å sett en representant fra f.eks Krell, OHFC, Transparent etc etc, eller hvilken som helst annen bransje relatert person få skrive så mye, selv om det sikkert både er korrekt og lærerikt, uten å bli påmint om sin status og henvist til tydelig gjøring om det var privaten el bransjen som skrev/talte.

Tror vel knapt at det har hatt noen negativ innflytelse for interessen rundt Midgard sine produkter heller at du så regelmessig frekventerer sidene her, hvilket man finner både fornøyelig og berikende til tider, men som sagt noen ganger nå, man kan jo undres om det skrives som privat el bransjemann, dette burde du og kunne skille bedre enn å komme med slike halv flåsete uttalelser som at det "er fyrt av" mot deg, i betydningen privat personen Snickers, vel og merke, det er ikke feil å etterlyse ditt ståsted med tanke på nevnte forhold, det burde du nesten kunne regne med her inne.

mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
Siden du først anvender mine uttalelser Snickers så skulle det vært interessant å sett en representant fra f.eks Krell, OHFC, Transparent etc etc, eller hvilken som helst annen bransje relatert person få skrive så mye, selv om det sikkert både er korrekt og lærerikt, uten å bli påmint om sin status og henvist til tydelig gjøring om det var privaten el bransjen som skrev/talte.

Tror vel knapt at det har hatt noen negativ innflytelse for interessen rundt Midgard sine produkter heller at du så regelmessig frekventerer sidene her, hvilket man finner både fornøyelig og berikende til tider, men som sagt noen ganger nå, man kan jo undres om det skrives som privat el bransjemann, dette burde du og kunne skille bedre enn å komme med slike halv flåsete uttalelser som at det "er fyrt av" mot deg, i betydningen privat personen Snickers, vel og merke, det er ikke feil å etterlyse ditt ståsted med tanke på nevnte forhold, det burde du nesten kunne regne med her inne.

mvh

Har ikke tenkt tanken på engang å skaffe med mere info om Midgard sine produkter, men siden om.s og viking er så på hugget og driver reklame, så har jeg vel ikke noe valg ;D

O

om.s

Gjest
Har ikke tenkt tanken på engang å skaffe med mere info om Midgard sine produkter, men siden om.s og viking er så på hugget og driver reklame, så har jeg vel ikke noe valg ;D
Der ser du, snik reklamen virker, det hele er egentlig i scenesatt av...., hysj hysj om.s, jeg kan ikke si det, de betaler for godt ;) .......

mvh

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
328
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Gjeeeeeesp! :-X Trodde dette var en tråd om nettkabler jeg..... Og ikke "jeg leste at du hadde sagt at han sa at jeg hadde sagt om deg"

O

om.s

Gjest
Gjeeeeeesp! :-X Trodde dette var en tråd om nettkabler jeg..... Og ikke "jeg leste at du hadde sagt at han sa at jeg hadde sagt om deg"
Og dette fant du først ut på side 10? 8)

mvh

Topp Bunn