Jeg har stor forståelse for at dere som aldri har satt deres bein i en cockpit ikke forstår forskjellene mellom ambulanseflyging og ruteflyging. Det er to helt ulike sider av samme sak!
Det er da også meningen. I de "gode gamle dager" sto det da også spesifikt i regelvrket at ved ambulanseflyging fantes det ikke værminima, det var 100% opp til piloten å avgjøre om det var var greit nok til å fly i. Og fløy gjorde de! Trygt var det faktisk også, men kun fordi de som fløy var blitt lært opp av de som kunne over lang tid. Babcock har ikke den tiden tilgjengelig, og LT har heller ikke tid nok til å lære opp vikarpiloter om de skulle få tak i noen!
Og å snakke om at Babcock har erfaring med å fly i nordlige strøk er bare BS. Når de sammenligner det å fly til Kiruna med det å fly til Mehamn og Hasvik, for ikke snakke om Hammerfest så viser de at de har forstått veldig lite av hva som venter dem. Det neste som vil bli et problem er at sykepleierne etter den første, høyst den andre "hairy" innflygingen til en av disse plassene kommer til å nekte å fly med Babcock. Dette er også personell med spesialkompetanse, som ikke har noe problem med å få jobb på landjorda!
1. Er det riktig at det er 100 % opp til piloten å vurdere om de skal ta av for oppdrag:?? Jeg trodde det er vær-forhold som vurderes av andre som gir klarsignal om fly kan lette i dårlig vær. En pilot , selv kaptein, bør vel ikke ta slik beslutning alene,. Det er spesialiserte medhjelpere ombord som skal behandle komplisert pasient, og de er lavere betalt enn han som gir transport. Men de har ikke benyttet streikerett og markedskrefter, men jobbet samvittighetsfullt for sin lønn. Det er svært mislykket redningsoppdrag helikopter/fly med rednigspersonell havarerer, og i værste fall var oppdraget meningsløst.
Jeg lærte noe om dette i begynnelsen på 80-tallet, Pilot/ bakkemannskap, skal ikke vite hva oppdraget går ut på medisinsk, altså om det er en 86 åring som har hjerteinfarkt eller om det er en 5 åring som er nedkjølt og nesten druknet, eller nesten slått ihjel av sin far.De skulle bare få spørsmål om fly-oppdraget var mulig.Logikken bak dette er enkel, unngå tvilsom avgjørelse om flygningens sikkerhet og ikke tøye grensene i dårlig vær, på bakgrunn av emosjonelle faktorer.
Jeg har respekt for gode piloter i små fly i sterk vind, og ville ikke jobbet der selv. Lønna er bra men ikke all verden, men utdannelsen er jo også veldig kort, som for flygeledere også. Viktig jobb og burde ha begrenset streikerett som politi og helsepersonell.
Jeg er av den mening at forsvaret kunne vært bemannet til å takle denne nasjonale viktige oppgaven på lang sikt.
Men dette grenser til avsporing, det er vel kontrakt og virksomhets overtakelse det dreier seg om, jus og arbeidsavtaler og lønn. Jeg vil nå helst tro at Babcock vil fikse dette og at alt roer seg