Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.214
    Antall liker
    18.515
    Torget vurderinger
    2
    Om man nå skal sette en politisk agenda ut fra det som skjer, så burde vel høyresiden lære litt av de senere års anbudskonkurranser på søppel, helse og ambulanser; det er ikke gjort i en håndvending å dumpe pris uten å dumpe kvalitet. Arbeidsmarkedet er også et marked, mekanismene fungerer der også, heldigvis er arbeidsselgerne like frie til egne valg som bedriftseiere og arbeidskjøpere.

    Det ser ikke ut som om dette har sunket helt inn hos alle, men det kunne noen og en hver forsøke å ta inn over seg.

    Disqutabel
    Ja, man kan faktisk få inntrykk av at arbeidsselgerne har å stå med luen i hånden og bøyd nakke, men det gjorde man seg vel ferdig med på 1930-tallet? Det kan synes som om det for mange er en idealtilstand å komme tilbake dit.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^^Selvsagt er det ikke slik, og sånn må det være. Hvis virksomhetsoverdragelse hadde vært et kriterie kunne man bare droppet hele anbudsprosessen..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har helt tiltro til at Babcock vil levere det de skal. Om de verste primadonnaene ikke blir med videre er det nok utelukkende en fordel for alle. I aller verste fall kan man bruke svenske eller finske piloter slik andre flyselskap gjør. Man behøver ikke dikte opp noen historier om mystisk spesialkompetanse. Dette er småfly som flys mellom to flyplasser. Hva lasten er er ikke viktig og det er helsepersonell som tar seg av pasientene.

    .. og om ikke Lufftransport kan levere som de skal det siste året så får man holde dem økonomisk ansvarlig og leie inn andre som er kapable til å gjøre jobben de har tatt på seg.

    Det røde hylekoret finner sikkert snart noen nytt å klage over.
    Nå står sa mange piloter med oppsigelsene sine i hånden at LT kommer til å slå seg selv konkurs i nær framtid, om ikke de forhandlingene mellom Babcock og fagforeningen fører fram. babcock vil nok ikke makte å få sin organisasjon opp på beina tidsnok til at de kan ta over i denne mellomperioden. De kan heller ikek kreves å gjøre det. Og om de sier ja til å gjøre det vil de måtte få et lass med dispensasjoner fra et meget komplisert regelverk om de skal kunne få det til. Det er selvsagt mulig at Solvik Olsen vil la seg preses til å instruere Luftfartstilsynet til å gi slike dispensajoner for å "redde" kollega Høie, men jeg tviler for i så fall vil Solvok Olsen strekke nakken sin så langt ut og legge den klar på blokka at knapt noen minister har gjort noe tilsvarende tidligere, og han har heller ikke media på sin side.

    For øvrig Deph, dette er ikke så enkelt som du later til å tro. Å tro at en pilot er en glorifisert bussjåfør vitner bare at du ikke har peiling! jeg kjenner været i Finnmark etter å ha hatt væropservasjon som en vesentlig del av mitt yrke der i en god mannsalder. Jeg har bodd på kysten av Finnmark, og jeg har bodd i Bergen og jeg skal love deg at du etter å ha bodd i Bergen ( eller på Askøy ) ikke har fantasi til å forestille deg hvordan forholdene i Berlevåg er om vinteren! Det er den siden av saken. Det andre er at ambulanseflyging slett ikke er å fly et småfly med en "pakke" mellom små flyplasser. Den pakken er et menneske som har behov for transport til et sykehus med en gang, eller for en time siden!

    Hver av disse flyplassene har sine helt spesielle problemer og utfordringer som det kreves erafring for å kunne mestre trygt. Det å fly på kysten av Finnmark kan overhodet ikke sammenlignes med å fly "småfly" på Flesland. Jeg har faktisk gjort begge deler, i venstresetet helt framme ( Kapteins-setet )!

    Jeg påstår ikke at det er umulig eller så veldig vanskelig å lære seg å fly trygt som ambulansepilot i Finnmark, men det tar tid. det er tidsfaktoren som er avgjørende her. Folk MÅ ha nødvendig trening, og det holder ikke å trene bare i simulator! Dette er noe som må oppleves "in real life" først som styrmann sammen med en meget erfaren kaptein før man selv kan prøve som "fersk" kaptein med en meget erfaren styrmann! Den tiden har man ikke tilgjengelig før Lufttransport kolapser om ikke Babcock nå i løpet av en dag eller to finner en løsning som pilotene synes er akseptabel. Gjør de ikke det ramler det inn ganske mange oppsigelser til LT før 01.06.2018!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Blir artig å se reaksjonen når en fersk pilot i Babcock krasjer under landing på f.eks. Magerøya, kortbanenettet i nord krever erfaring. Kombinasjonen fersk pilot og dårlig vær gir økt risiko for havari. Men det er vel noe som også er kalkulert inn.
    Nei, det offentlige burde drive mer av samfunnskritiske oppgaver. Mange samfunnsoppgaver som kunne ramses opp.
    Men det blir vel som i USA etterhvert. Fortsetter vi i dette sporet så er det ikke lenge før vi har privat drift av f. eks.kriminalomsorgen. Da blir det saker. Private fengsler og et korrupt rettsapparatet som får svart betaling for å idømme ubetinget fengsel. Det må jo bli butikk med stykkpris finansiering.

    Private fengsler synes å være et genialt påfunn! Når det blir mulig vet jeg hvor jeg skal investere sparepengene mine! Det er nesten like genialt som å kjøpe en halv kilometer E6 og sette opp en bomstasjon! Pengene vil bare renne inn!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.214
    Antall liker
    18.515
    Torget vurderinger
    2
    Blir artig å se reaksjonen når en fersk pilot i Babcock krasjer under landing på f.eks. Magerøya, kortbanenettet i nord krever erfaring. Kombinasjonen fersk pilot og dårlig vær gir økt risiko for havari. Men det er vel noe som også er kalkulert inn.
    Nei, det offentlige burde drive mer av samfunnskritiske oppgaver. Mange samfunnsoppgaver som kunne ramses opp.
    Men det blir vel som i USA etterhvert. Fortsetter vi i dette sporet så er det ikke lenge før vi har privat drift av f. eks.kriminalomsorgen. Da blir det saker. Private fengsler og et korrupt rettsapparatet som får svart betaling for å idømme ubetinget fengsel. Det må jo bli butikk med stykkpris finansiering.

    Private fengsler synes å være et genialt påfunn! Når det blir mulig vet jeg hvor jeg skal investere sparepengene mine! Det er nesten like genialt som å kjøpe en halv kilometer E6 og sette opp en bomstasjon! Pengene vil bare renne inn!
    Pengene rant inn i USA der private fengsler bestakk dommere så disse skulle sende mange fanger til dem.

    The "kids for cash" scandal centered on judicial kickbacks to two judges at the Luzerne County Court of Common Pleas in Wilkes-Barre, Pennsylvania.[1] In 2008, judges Michael Conahan and Mark Ciavarella were accused of accepting money in return for imposing harsh adjudications on juveniles to increase occupancy at for-profit detention centers.[2]

    https://en.wikipedia.org/wiki/Kids_for_cash_scandal
    Bare noen tusen ungdommer som fikk urettferdig høye fengselsstraffer.

    Jeg har liten tvil om hvor flertallet i samfunnet bør ha sine interesser, når privatiseringsidiotien får frislepp, som under H og Frp.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis coop velger henning olsen is (samme som norgesgruppen) istedenfor diplom is som sansynligvis da går konkurs, må de ansatte fra diplom is da følge med til Kristiansand?
    Nei slik er det ikke og det vet du vel?

    Men om Henning Olsen Is kjøper opp Diplom Is vil de ansatte følge med som nissen på lasset!

    Og for å ta "voksenopplæringen" ett skritt videre:
    Når kundene til COOP blir så eitrande forbannet fordi at de ikke får kjøpt Diplom Is i samvirkelaget sitt at de boikotter denne kjeden så vil COOP få økonomiske problemer.
    Og hvis "RIMI Hagen" da ser sitt snitt til å begynne som kjøpmann igjen og kjøper COOP til slaktepris for å gjennoplive RIMI er det en virksomhetsoverdragelse og han må ta med de ansatte som nissen på lasset. Hvis RIMI Hagen har litt is i magen og venter til COOP er slått konkurs og kjøper leiekontrakter, bygg og varelager fra konkursbestyrerer det ikke en virksomhetsoverdragelse.

    Det var aldri LT sin oppgave å "kreve" virksomhetsoverdragelse, det er noe som helsefortaket burde ( i pasientenes interesse ) ha lagt inn som krav i anbudsspesifikasjonene.
    Å forlange virksomhetsoverdragelse vil jo gjøre hele prosessen med anbud til en vits. Hva i all verden godt skulle komme ut av å måtte overta alle ulempene som gjorde at et selskap tapte anbudet. Jeg regner også med at noe slikt ikke vil være tillatt gjennom de avtaler man har forpliktet seg til med våre naboland i Europa.

    Om et selskap kjøper opp et annet er det en helt annen sak enn om de vinner en anbudsrunde, konsesjonsrunde eller rammeavtale. Så lenge det er en stor og betydelig avtale mellom private selskaper og det offentlige må det være en reell konkurransesituasjon der de som er med i runden alle har en mulighet til å vinne så sant de oppfyller kriteriene og har det beste tilbudet.

    Det eneste alternativet er at det offentlige selv tar over driften. Det er en ærlig sak det også, men jeg er ikke så helt sikker på at alle pilotene ville være fornøyde med havne i et statlig lønnsregulativ og ikke stå fritt til å forhandle frem avtaler med arbeidsgiver. Jeg tror ikke de hadde stilt jeg i kø for å forlate det private næringsliv for å bli statsansatte, og jeg mistenker at du er ening i dette.

    Jeg klarer ikke helt å se hva som skulle vært gjort så veldig anderledes her, selv om jeg har forståelse for at endel ansatte er misfornøyd med at bedriften deres tapte anbudet og at noen andre tar over oppdraget. De kan jo også selv velge om de vil være med videre på det nye laget, eller om de vil fly for noen andre. Noen vil måtte gå ned i lønn og noen vil gå opp hos Babcock. Men det er jo slik et arbeidsmarked skal fungere. Alle har fått tilbud om ny jobb, så de havner ikke på NAV. Men får de bedre betingelser i en annen bedrift så står det dem selvsagt helt fritt å velge dem i stedet.

    Det samme skjer jo om et verft ikke får nye kontrakter. Da må de ansatte gjerne permitteres eller finne annen jobb. Tøft men slik er det, og slik må det være i et samfunn og en økonomi der ikke alt er eid og kontrollert av staten. Vi ønsker jo oss ikke et slikt samfunn. (De fleste av oss gjør i alle fall ikke det).

    Samme skjer også om et fergeselskap taper en runde og noen andre tar over ruten noen år. Ingen som forventer at det nye selskapet skal måtte kjøpe taperne og overta personell, gjeld, materiell, etc. Det var tross alt en grunn for at de tapte for noen andre som kunne gi et bedre tilbud.

    Til syvende og sist er det også viktig å ha i tankene at det er offentlige midler som forvaltes, og at det er en plikt for politikere å legge til rette for reelle anbudsrunder og velge det beste alternativet. Ikke nødvendigvis det billigste, men man skal heller ikke favorisere enkeltaktører der andre har et like godt og rimeligere tilbud.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For øvrig Deph, dette er ikke så enkelt som du later til å tro. Å tro at en pilot er en glorifisert bussjåfør vitner bare at du ikke har peiling! jeg kjenner været i Finnmark etter å ha hatt væropservasjon som en vesentlig del av mitt yrke der i en god mannsalder. Jeg har bodd på kysten av Finnmark, og jeg har bodd i Bergen og jeg skal love deg at du etter å ha bodd i Bergen ( eller på Askøy ) ikke har fantasi til å forestille deg hvordan forholdene i Berlevåg er om vinteren! Det er den siden av saken. Det andre er at ambulanseflyging slett ikke er å fly et småfly med en "pakke" mellom små flyplasser. Den pakken er et menneske som har behov for transport til et sykehus med en gang, eller for en time siden!

    Hver av disse flyplassene har sine helt spesielle problemer og utfordringer som det kreves erafring for å kunne mestre trygt. Det å fly på kysten av Finnmark kan overhodet ikke sammenlignes med å fly "småfly" på Flesland. Jeg har faktisk gjort begge deler, i venstresetet helt framme ( Kapteins-setet )!
    Tviler ikke på at der en mye uvær i Nord. Heller ikke at de som flyr der er ekstra flinke etter noen år. De som fløy Twin Otter for Widerøe er jo kjent for sine ferdigheter. Jeg regner med at Babcock ønsker seg både erfarne piloter og muligheten til å trene opp en ny generasjon med ruskeværsflygere slik at ikke næringen stagnerer med gamlekara.

    De har et år på seg til å forhandle om betingelser, så det kommer nok til å gå helt greit skal du se.

    Men pilotens oppgave er jo bare å fly mellom A og B. Om lasten er en syk mann og et par leger, en kasse med ukjent last eller et utdrikningslag fra Kirkenes gjør lite fra eller til. Man må være tilgjengelig uten for mye planlegging, men utover det er det lite som skiller en slik jobb fra andre transportjobber.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Men pilotens oppgave er jo bare å fly mellom A og B. Om lasten er en syk mann og et par leger, en kasse med ukjent last eller et utdrikningslag fra Kirkenes gjør lite fra eller til. Man må være tilgjengelig uten for mye planlegging, men utover det er det lite som skiller en slik jobb fra andre transportjobber.
    I de andre tilfellene du nevner er terskelen for å avlyse mye lavere. Forsvaret har eksempelvis også helt andre regler for når, hvor og hvor lavt (og sikkert masse annet) de kan fly kontra sivil passasjertrafikk. Og i krigstid er disse grensene noe helt annet enn fredstid. Som det meste er slikt en avveiing mellom mål og risiko. I normal lufttrafikk tas det ideelt ingen risiko i det hele utover den minimale som følger med det å fly.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Virksomhetsoverdragelse kunne fungert hvis det hadde vært en del av anbudsprosessen fra starten. Renovasjonskontrakter fungerer gjerne på den måten. Litt mer besværlig for en ny aktør, men hvis man virkelig er i stand til å gjøre dette bedre enn forrige eier og ledelse får man gjennomføre de endringene etterhvert og få kostnadene ned der de burde være. Det vil bare ta litt lenger tid og kreve litt mer hands-on management. Da må det prises inn i anbudet, så de spillereglene må være klare fra start. Og hvis man ikke er i stand til det vil jo det også vise seg ganske fort.

    Om det ville vært tillatt å stille et slikt krav i denne prosessen er finjuss i EØS-avtale og konkurranserett. Det ser ut til at advokatene som var involvert mente at det ikke ville være tillatt, mens noen av tilbyderne snarere tok det som en selvfølge. Det tyder jo på at dette ikke var veldig klart kommunisert og at innkjøper ikke hadde tenkt veldig klart gjennom dette på forhånd. Hvis de hadde gjort det ville de også sett risikoen i en slik overgangsfase, så det er vel som en kollega sa engang: Varför blev det inte som tänkt? Ju, för att det var fan inte tänkt!

    Det som ikke går er å kreve at hele prosessen stoppes nå fordi man vil endre spillereglene i ettertid. Kontrakten ble inngått i fjor. Hvis man vil rive opp den nå vil det bli svinedyrt, selv om man kan mene at anbudsprosessen ikke var spesielt godt gjennomført. Det er statens, pasientenes og skattebetalernes problem, ikke Babcocks. Jeg har mer sympati for synspunktet om at dette bør ha konsekvenser for styre og administrasjon i innkjøpsorganisasjonen. Luftambulansetjenesten HF har i prinsippet bare denne ene jobben, og de har dessverre ikke gjort den spesielt godt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    https://www.dagbladet.no/nyheter/he...-feil-pa-innsiden-av-anbudsprosessen/69844982

    Tidligere direktør ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), Tor Ingebrigtsen, tar nå offentlig selvkritikk for ambulanseskandalen.

    Ingebrigtsen innrømmer overfor Dagbladet at prosessen rundt anbudsrundene for ambulansefly og ambulansehelikopter var mangelfull. Han sier det er på tide at han selv, og flere med ham, tar det nødvendige ansvaret i offentligheten og innrømmer dårlig styring.
    ...
    Tor Ingebrigtsen var en sentral aktør på innsiden av anbudsprosessen. Han sier helsemyndighetene hele tida forsto hvilken risiko de løp, og at de ikke tok nok forbehold.

    - Vi hadde som mål at anbudsprosessen ikke skulle skape problemer i en eventuell overgangsfase mellom to operatører. Vi forsto at et operatørbytte medførte risiko for svekket beredskap i overgangsfasen , men vi gjorde åpenbart ikke nok for å redusere denne risikoen. Det er jo helt tydelig nå, sier Ingebrigtsen
    ....
    Tor Ingebrigtsen sier fagmiljøet var klar over at pilotmangel kunne bli utfallet av anbudene.

    - Men jeg klarte dessverre ikke å formidle fagmiljøets velbegrunnede bekymringer tydelig nok, sier han.
    ...
    Helt konkret hadde jeg, og vi, ikke nok oppmerksomhet på hva som ville være nødvendige anbudstekniske grep for å unngå den situasjonen vi har havnet i nå, sier Ingebrigtsen.

    Han nevner virksomhetsoverdragelse, altså at pilotene i Lufttransport automatisk fikk beholde jobbene sine når nye operatører tok over, som ett av punktene helsetoppene ikke tok på alvor under anbudet.
    ...
    Ingebrigtsen sie
    r seg forbauset over at ikke andre relevante aktører også tar selvkritikk offentlig. Han ønsker ikke å navngi andre «medskyldige», heller ikke ledelsen i Helse-Nord.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Litt om hva kvalitet osv er:

    https://www.altaposten.no/meninger/2018/05/16/–-Kvaliteten-vant-16712963.ece

    Det kan jo være verdt å merke seg uansett hvem som ville blitt valgt er kravene til "kvalitet" langt over dagens standard. Det er altså et litt underlig standpunkt å inneha at ting må bli så mye dårligere enn de har vært de siste årene. Totalt brukes det ca 100 millioner kroner mer pr. år i denne kontraktsperioden enn hva som er tilfelle i dag. Om de får nok folk til å fly da, vel og merke.

    ----

    Det er i og av en rekke medier de siste ukene hevdet at ambulanseflyanskaffelsen jeg har hatt ansvaret for ikke prioriterte kvalitet men pris. Det er fremsatt mange underlige påstander, halv-sannheter og usannheter i denne saken. Jeg har derfor behov for å oppklare noen misforståelser.

    Luftambulansetjenesten HF fikk inn to tilbud fra hver av de to tilbyderne Lufttransport FW AS (Lufttransport) og Babcock Scandinavian AirAmbulance (Babcock).

    Det er en utbredt misforståelse i debatten at vi med ny operatør for ambulansefly går ned i kvalitet. Det er faktisk helt feil. Kvalitet er det konkurransen handlet mest om. I konkurransen ble det stilt 376 krav. Hvert eneste ett av dem handlet om kvaliteten på tjenesten vi ønsket å kjøpe inn. De 281 første måtte tilbyderne levere på ellers ville de bli diskvalifisert. Dette er planken i bunnen om uansett sikrer en tjeneste med god kvalitet. Det er også viktig å ha med seg at kravene til kvalitet er høyere enn i dagens tjeneste.

    Mer kvalitet

    Når tilbyderne har bestått den store kvalitetstesten uten å bli diskvalifisert får de konkurrere om å levere best mulig kvalitet på de 95 siste kravene våre. På en skala fra 0 til 10 leverte begge helt i topp. Lufttransport skåret 10 poeng, med Babcock hakk i hel på 9,51 poeng. Poengene er den innbyrdes rangeringen de fikk etter at tilbudene deres er evaluert. Vi snakker altså om en marginal forskjell.

    Kvalitet og pris

    Alle kriterier for denne evalueringen var bestemt på forhånd. Disse kriteriene kjente begge tilbyderne veldig godt til. Begge flyselskapene visste også at disse 95 kvalitetskravene ville bli evaluert og telle 60 prosent når de ble sammenliknet med det andre konkurranseelementet som er prisen på tjenesten. De visste også at prisen de la inn ville telle 40 prosent.

    Økonomien spiller først en rolle når kvaliteten er på plass.

    I dette tilfellet leverte de altså nesten identisk på kvalitet, men med relativt stor forskjell på pris. Resultatet av konkurransen ble at helsevesenet fikk et tilbud med meget høy kvalitet.

    Pris er også en kvalitet

    Det er ikke bra for samfunnet å betale overpris for helsetjenester. Da bruker vi opp penger som kunne gått til dyr kreftmedisin eller reddet liv og helse i en annen del av helsevesenet. Det er feil bruk av felleskapets penger. Derfor brukes offentlige anskaffelser nettopp for å finne rett pris på en tjeneste. Den prisen markedet mener den må ha for å levere varen. Derfor blir også prisen en kvalitet. Slik er det i alle husholdninger. Man ønsker å få mest mulig for pengene sine. Og det er et faktum at tjenesten i ny kontrakt er 25 % dyrere enn dagens, altså et prishopp på ca. 100 millioner pr.år.

    Skjerpede krav til kvalitet

    Kvalitetskravene i denne anbudsrunden var altså mye høyere enn i forrige. For kvalitet var det flere underkriterier: krav til luftfartøy, krav til medisinsk innredning, krav til beredskap, krav til kvalitet, krav til kompetanse, krav til flykoordinering, krav til framdrift og krav til godkjenninger. Det var altså kombinasjonen av kvalitet og pris som gjorde at Babcock til slutt vant anbudskonkurransen. Kombinasjonen av kvalitet og pris vippet altså vektskåla i deres favør.

    Slik slår kvaliteten ut i ny kontrakt

    Tilbudet som vant gir ambulanseflytjenesten et solid kvalitetsløft sammenliknet med dagens tjeneste. Kravene til faktisk levert beredskaper skjerpet. For å innfri må Babcock levere enda mer og jevnere beredskap med sine fly enn det kreves i dagens kontrakt. Det kommer helt nye kortbanefly med bedre navigasjons og sikkerhetsutstyr på alle baser. Det gjør det tryggere å fly for både mannskap og pasienter. Tjenesten får inn et langtrekkende mellomstort jetfly som raskt kan nå hele landet, inklusive Svalbard, med mye utstyr og flere leger om bord. En kapasitet vi ikke har i dag. Jetfly er derfor en veldig viktig ressurs ved større hendelser også for Nord-Norge, der 60 % av oppdragene med fly utføres mellom to langbaner. Det etableres bakvakt med piloter for raskt å kunne dekke opp ved sykdom. I den nye kontrakten får man ikke lenger ta fly av beredskap for å fly dem til ettersyn eller reparasjon. Alt dette er bedre kvalitet.

    En grundig prosess med fokus på kvalitet og behov

    Det ble gjort svært grundige evalueringer av tilbudene vi fikk inn. I dette arbeidet deltok representanter fra de regionale helseforetakene, Luftambulansetjenesten HF, Sykehusinnkjøp HF, representanter for tjenestens sykepleiere og leger, samt vernetjenesten. Det ble gjennomført totalt tre evalueringsrunder. Mellom evalueringsrundene ble det avholdt forhandlingsmøter med begge tilbyderne. I løpet av denne prosessen ble kvaliteten høynet og prisen redusert.

    Man velger ikke en vinner

    Det er ikke slik at Luftambulansetjenesten HF «velger» å inngå kontrakt med en tilbyder. Når man lyser ut en bindene anbudskonkurranse må kontrakten tildeles den tilbyderen som vinner etter reglene som er satt på forhånd. På samme måte som at Norsk Luftambulanse AS vant helikoptertjenesten foran Lufttransport og Babcock, vant Babcock kontrakten for ambulanseflytjenesten foran Lufttransport
    .
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har stor forståelse for at dere som aldri har satt deres bein i en cockpit ikke forstår forskjellene mellom ambulanseflyging og ruteflyging. Det er to helt ulike sider av samme sak!
    Det er da også meningen. I de "gode gamle dager" sto det da også spesifikt i regelvrket at ved ambulanseflyging fantes det ikke værminima, det var 100% opp til piloten å avgjøre om det var var greit nok til å fly i. Og fløy gjorde de! Trygt var det faktisk også, men kun fordi de som fløy var blitt lært opp av de som kunne over lang tid. Babcock har ikke den tiden tilgjengelig, og LT har heller ikke tid nok til å lære opp vikarpiloter om de skulle få tak i noen!

    Og å snakke om at Babcock har erfaring med å fly i nordlige strøk er bare BS. Når de sammenligner det å fly til Kiruna med det å fly til Mehamn og Hasvik, for ikke snakke om Hammerfest så viser de at de har forstått veldig lite av hva som venter dem. Det neste som vil bli et problem er at sykepleierne etter den første, høyst den andre "hairy" innflygingen til en av disse plassene kommer til å nekte å fly med Babcock. Dette er også personell med spesialkompetanse, som ikke har noe problem med å få jobb på landjorda!

    Og igjen, hvem her på HFS ville vente til den dagen man står der helt uten jobb med å søke om ny jobb? Klart at de stikker så fort som fan når de ser hvilken vei det bærer. Og kan man klandre dem? Nei det er faktisk lov til å slutte i en jobb. Hvis samfunnet mener at de er så uunnværlige som de nok er så får samfunnet ta hensyn til det, alternativt ta konsekvensene av at man ikke gjorde det. Jeg har selv fått en kvart mill i lønnsøkning over natta fordi "noen" mente at jeg var så nødvendig der jeg var! Det kalles "markedskrefter. Problemet er at mange av de som viser til "markedskreftene" som en ledestjerne ikke riktig makter å ta inn over seg at disse mystiske "kreftene" også slår inn når det kommer til visse grupper med spesialkompetanse. Vi er ikke alle "proletærer" som kan erstattes av "polske snekkere" for en tredel av prisen. I noen yrker er det slik at poakkene vl ha det dobble av den norske lønna før de gidder å vurdere å flytte hit! Og Luftransports piloter får jobber med bedre betaling enn det Babcock tilbyr uten de store vansker. Dilemmaet blir om de skal pendle eller ta med familiene til utlandet?

    Og igjen, selv om Babcock, vurdert ut fra endel uttalelser fra det holdet, er en bedriten arbeidsgiver så er dette faktisk ikke deres skyld. Ansvaret ligger helt og holdent hos div. offentlig ansatte helsetopper som har gjort en særdeles dårlig jobb! Det store problemet er at det er pasienten som må betale "prisen". Og det irriterer meg. Høyre og Høie har gjort akkurat det samme som de i årevis har beskyldt Ap for å drive med, kameraderi på høyt plan! Vi som er gamle nok husker alle de gangene Kåre Willoch hamret løs på AP for udugelighet og ansettelse ut fra partibok og ikke på grunnlag av meritter/kompetanse! Og så når det kommer til stykket er ikke Ernas Høyre et hår bedre! Rart at man har forlatt partiet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    ^ Jeg ser ikke helt kameraderiet? Har eksempelvis Juell (sjef for Luftambulansetjenesten HF) noen partibok i det hele?

    I følge internettet har han følgende bakgrunn:

    Han har bakgrunn fra Forsvaret, der han sluttet som major, har spesialisering i luftoperasjoner og erfaring som redningsleder og redningsinspektør fra Hovedredningssentralen Nord-Norge
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Han kan sikkert heller ikke forskjellen mellom rutefly og ambulansefly, samt det å fly nord for polarsirkelen..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.690
    Antall liker
    11.722
    Han kan sikkert heller ikke forskjellen mellom rutefly og ambulansefly, samt det å fly nord for polarsirkelen..
    Det kan han helt sikkert.
    Men kan han alle spissfindigheter i det å kvalitetssikre et sinnssykt komplekst offentlig anbud? Beviselig har dette gått seriøst på trynet, det kan man ikke klandre nåværende operatør for, ikke vinneren av anbudskonkurransen, heller. De er på sett og vis ofre for samme problem, nemlig at ingen hadde lagt inn sikring av overgangsfasen i anbudsdokumentene.

    Disqutabel
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Han kan sikkert heller ikke forskjellen mellom rutefly og ambulansefly, samt det å fly nord for polarsirkelen..
    Det kan han helt sikkert.
    Men kan han alle spissfindigheter i det å kvalitetssikre et sinnssykt komplekst offentlig anbud? Beviselig har dette gått seriøst på trynet, det kan man ikke klandre nåværende operatør for, ikke vinneren av anbudskonkurransen, heller. De er på sett og vis ofre for samme problem, nemlig at ingen hadde lagt inn sikring av overgangsfasen i anbudsdokumentene.

    Disqutabel
    Overgangsfasen gikk helt fint den i ca 8-9 mndr til forhandlingene med pilotene brøt sammen..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.690
    Antall liker
    11.722
    Han kan sikkert heller ikke forskjellen mellom rutefly og ambulansefly, samt det å fly nord for polarsirkelen..
    Det kan han helt sikkert.
    Men kan han alle spissfindigheter i det å kvalitetssikre et sinnssykt komplekst offentlig anbud? Beviselig har dette gått seriøst på trynet, det kan man ikke klandre nåværende operatør for, ikke vinneren av anbudskonkurransen, heller. De er på sett og vis ofre for samme problem, nemlig at ingen hadde lagt inn sikring av overgangsfasen i anbudsdokumentene.

    Disqutabel
    Overgangsfasen gikk helt fint den i ca 8-9 mndr til forhandlingene med pilotene brøt sammen..
    Ja, sånn fungerer (arbeids)markedet. Det burde ikke overraske noen. Tilbud og etterspørsel, what's new?

    Disqutabel
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ingenting, men forhandlingene er gjenopptatt. Det er velkjent forhandlingstaktikk å lage mest mulig sirkus i media. Babcock ellet andre arbeidsgivere i luftfarten kommer til å betale det markedet krever..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.690
    Antall liker
    11.722
    Ingenting, men forhandlingene er gjenopptatt. Det er velkjent forhandlingstaktikk å lage mest mulig sirkus i media. Babcock ellet andre arbeidsgivere i luftfarten kommer til å betale det markedet krever..
    I så fall kommer dette til å gå greit. Majoriteten av dagens personell ønsker i utgangspunktet å fortsette i den jobben de har i dag. Men de flytter om de må, eller om de får et tilbud de heller vil ha.

    Disqutabel
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ingenting, men forhandlingene er gjenopptatt. Det er velkjent forhandlingstaktikk å lage mest mulig sirkus i media. Babcock ellet andre arbeidsgivere i luftfarten kommer til å betale det markedet krever..
    I så fall kommer dette til å gå greit. Majoriteten av dagens personell ønsker i utgangspunktet å fortsette i den jobben de har i dag. Men de flytter om de må, eller om de får et tilbud de heller vil ha.

    Disqutabel
    Selvsagt gjør de det. Problemet dems er selvsagt at de ikke er verdt det de nå har betalt når nåværende selskap opphører. Det krever sikkert noe tilvenning. Å flytte fra kirkenes til dubai for å få bedre betalt i emirates krever sansynligvis enda noe mer tilvenning.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Ingenting, men forhandlingene er gjenopptatt. Det er velkjent forhandlingstaktikk å lage mest mulig sirkus i media. Babcock ellet andre arbeidsgivere i luftfarten kommer til å betale det markedet krever..
    I så fall kommer dette til å gå greit. Majoriteten av dagens personell ønsker i utgangspunktet å fortsette i den jobben de har i dag. Men de flytter om de må, eller om de får et tilbud de heller vil ha.

    Disqutabel
    Selvsagt gjør de det. Problemet dems er selvsagt at de ikke er verdt det de nå har betalt når nåværende selskap opphører. Det krever sikkert noe tilvenning. Å flytte fra kirkenes til dubai for å få bedre betalt i emirates krever sansynligvis enda noe mer tilvenning.
    l
    Der tar du feil, de vil få minst like godt betalt så det er ikke noe stort problem. Det er en allmenn feiloppfatning at norske arbeidstakere er så dyre. Når du forlater gruppen som kan samles i bolken "proletariatet" så finner du mange spesialister som faktisk er dårligere betalt i Norge enn i de fleste land med en mer markedsmessif tilpassing. Men nordmenn flest er heimfødinger, speisellt konene deres, og det gjør at mange ikke benytter seg av markedskreftene til å oppnå bedre lønn og lavere utgifter til livsopphold.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg skriver nettopp at de kan få bedre betalt utenlands. I norge derimot vil man ikke få betalt fullt ut for sin annsenitet ved bytte av selskap..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Har du timer nok til at du er interessant som kaptein vil du nok ikke gå plagsomt mye ned. En av grunnene til at LT betaler så mye som de gjør er for å holde på folk slik at de ikke forsvinner til Widerøe, SAS eller Norwegian. Babcock sitt problem er at de ikke har vært vllige til å betale så mye at folk takker ja. De går heller over til WIF, SK eller DY om de da ikek flytter utaskjærs.

    Babcocks "kreative" lønnspolitikk vil gi dem mange bekymringer framover. De vil bli en "utdannings institusjon" på den måten at ferske piloter jobber hos dem på lav lønn, samler timer og så sier "Ha det!" når de har samlet nok timer til å få jobb et sted der lønna er høyere. Gjennomtrekk i cockpit er ikke det man ønsker når man driver med krevende flyoperasjoner. Kan fort bli kostbart på mange måter det. Det som forundrer mest er at de ikke ser ut til å se dette selv????

    DEt hele minner om da GM i USA bestemte at Opel skulle være "premium" merket i Europa, og SAAB skulle være "billigvarianten"! Nå så ikke bilkjøperne i Europa akkurat på den måten, og det gikk "åt skogen"!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.198
    Antall liker
    12.814
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Stort sett helt enig med deg, Spiralis. Hva angår flyforhold i nord, så er det nokså klart at den som ikke har vært på kysten i nord, eller ytterste vestland for den del, i full storm, har ganske enkelt ikke peiling på hva dårlig vær er. Jeg bor ca 100m fra Norskehavet, på ei øy ytterst i havgapet. Tre av mine naboer har fått taket helt eller delvis rasert i uvær, hos en fjerde forsvant hele pipa av taket i ett stykke. Fjøser og uthus som har stått i 60 år i all slags vær, er plutselig flate eller borte vekk, fordi vinden plutselig kom fra en strek som ikke var helt vanlig. Jeg har sett 3t søppelkontainere stablet oppetter lyktestolper, og en 30t hjullaster ble vridd 90, - rett nok stod den på is, men likevel. For noen år siden brukte jeg 1,5t for å komme meg på jobb, - hele 3km.... I løpet av 40 år har jeg hatt mer enn en "interessant" tur, både med Twin Otter, Dash og Dornier ( på Svalbard..)
    Innlandsbønder på østlandet har ganske enkelt ikke peiling på dårlig vær! :cool:
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har du timer nok til at du er interessant som kaptein vil du nok ikke gå plagsomt mye ned. En av grunnene til at LT betaler så mye som de gjør er for å holde på folk slik at de ikke forsvinner til Widerøe, SAS eller Norwegian. Babcock sitt problem er at de ikke har vært vllige til å betale så mye at folk takker ja. De går heller over til WIF, SK eller DY om de da ikek flytter utaskjærs.

    Babcocks "kreative" lønnspolitikk vil gi dem mange bekymringer framover. De vil bli en "utdannings institusjon" på den måten at ferske piloter jobber hos dem på lav lønn, samler timer og så sier "Ha det!" når de har samlet nok timer til å få jobb et sted der lønna er høyere. Gjennomtrekk i cockpit er ikke det man ønsker når man driver med krevende flyoperasjoner. Kan fort bli kostbart på mange måter det. Det som forundrer mest er at de ikke ser ut til å se dette selv????

    DEt hele minner om da GM i USA bestemte at Opel skulle være "premium" merket i Europa, og SAAB skulle være "billigvarianten"! Nå så ikke bilkjøperne i Europa akkurat på den måten, og det gikk "åt skogen"!
    Sikkert fint det når man bare kan viderefakturere skattebetalerne, komersielle selskaper som norwegian og andre som er i knallhard konkuranse daglig kutter kostnader der de kan..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    og så var det dette med konkurranse, cruiser. Norwegian oppretter ruter og flyr ved siden av konkurrentene. Kan ikke sammenliknes med virksomhetsoverdragelse som dette.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    So what, de konkurerer om de samme pilotene. Det er presis det samme arbeidsmarkedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Helsefortekatet har for øvrig bommet ganske kraftig på hva gildet skulle koste. Opprinnelig vedtatt ramme var om jeg husker korrekt på 2.2 mrd og ble så økt i et par omganger (vinnende anbud kostet 2.6 ca). Om man leker litt med tall så hadde de altså bommet selv om alle pilotene fløy gratis i fem år.

    Vi får se hva som skjer, jeg antar det offentlige helsenorge ikke har tenkt å sende spesielt mye penger i Babcocks retning om de ikke klarer å levere. Om de må opp på lønnsnivå for å få folk er det babcock sitt problem rent monetært, men det går eventuelt nødvendigvis utover beredskap og pasienter også. Om de driter seg ut er nasjonalisering fort neste mulighet og da kan det jo koste hvasomhelst til slutt. Og så kan politikere late som om det ikke går ut over noe, offentlige budsjetter er ikke spesielt transparente sånn sett. For en luftambulansetjeneste må man jo ha.

    Om det nå er slik at markedsprisen på en pilot som kan fly i møkkavær i Nord-Norge er såpass høy, så vil det skape en noe «interessant» situasjon i lønning av statsansatte i Norge. Vil tippe det er en og annen i Forsvaret som mener å kunne det faget også, for eksempel. Og vedkommende kan i tillegg bli skutt ned.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.198
    Antall liker
    12.814
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er ikke mange piloter igjen i Forsvaret, som kjenner en tjeneste som ligner på ambulanseflygingen. Forsvaret har omtrent ingenting igjen av fixed-wing utenom jagerflyene, - som man normalt ikke regner inn i FW kategorien. 333 skv på Andøya med P3 er nok de som kjenner styggværet best, men P3 er en totalt forskjellig dyr. Forøvrig så kjener jeg mange fra P3-miljøet, både aktive og pensjonerte.. Det er definitivt ingen dans på roser når styggværet slår til...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Nei, men skal man inn i staten skal man også inn i et statlig lønnssystem. Riktig nok en liten gruppe (type 100 pers så mer flex da). Jobbsikkerhet osv kompenserer nok for en del av det for noen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Stort sett helt enig med deg, Spiralis. Hva angår flyforhold i nord, så er det nokså klart at den som ikke har vært på kysten i nord, eller ytterste vestland for den del, i full storm, har ganske enkelt ikke peiling på hva dårlig vær er. Jeg bor ca 100m fra Norskehavet, på ei øy ytterst i havgapet. Tre av mine naboer har fått taket helt eller delvis rasert i uvær, hos en fjerde forsvant hele pipa av taket i ett stykke. Fjøser og uthus som har stått i 60 år i all slags vær, er plutselig flate eller borte vekk, fordi vinden plutselig kom fra en strek som ikke var helt vanlig. Jeg har sett 3t søppelkontainere stablet oppetter lyktestolper, og en 30t hjullaster ble vridd 90, - rett nok stod den på is, men likevel. For noen år siden brukte jeg 1,5t for å komme meg på jobb, - hele 3km.... I løpet av 40 år har jeg hatt mer enn en "interessant" tur, både med Twin Otter, Dash og Dornier ( på Svalbard..)
    Innlandsbønder på østlandet har ganske enkelt ikke peiling på dårlig vær! :cool:
    Kødder du? Som om ikke en som har vokst opp ved Mjøskysten vet hva 4-5m/s vindstyrke og 10 døgnmm nedbør er? ;)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    1.200
    Jeg har stor forståelse for at dere som aldri har satt deres bein i en cockpit ikke forstår forskjellene mellom ambulanseflyging og ruteflyging. Det er to helt ulike sider av samme sak!
    Det er da også meningen. I de "gode gamle dager" sto det da også spesifikt i regelvrket at ved ambulanseflyging fantes det ikke værminima, det var 100% opp til piloten å avgjøre om det var var greit nok til å fly i. Og fløy gjorde de! Trygt var det faktisk også, men kun fordi de som fløy var blitt lært opp av de som kunne over lang tid. Babcock har ikke den tiden tilgjengelig, og LT har heller ikke tid nok til å lære opp vikarpiloter om de skulle få tak i noen!

    Og å snakke om at Babcock har erfaring med å fly i nordlige strøk er bare BS. Når de sammenligner det å fly til Kiruna med det å fly til Mehamn og Hasvik, for ikke snakke om Hammerfest så viser de at de har forstått veldig lite av hva som venter dem. Det neste som vil bli et problem er at sykepleierne etter den første, høyst den andre "hairy" innflygingen til en av disse plassene kommer til å nekte å fly med Babcock. Dette er også personell med spesialkompetanse, som ikke har noe problem med å få jobb på landjorda!









    1. Er det riktig at det er 100 % opp til piloten å vurdere om de skal ta av for oppdrag:?? Jeg trodde det er vær-forhold som vurderes av andre som gir klarsignal om fly kan lette i dårlig vær. En pilot , selv kaptein, bør vel ikke ta slik beslutning alene,. Det er spesialiserte medhjelpere ombord som skal behandle komplisert pasient, og de er lavere betalt enn han som gir transport. Men de har ikke benyttet streikerett og markedskrefter, men jobbet samvittighetsfullt for sin lønn. Det er svært mislykket redningsoppdrag helikopter/fly med rednigspersonell havarerer, og i værste fall var oppdraget meningsløst.

    Jeg lærte noe om dette i begynnelsen på 80-tallet, Pilot/ bakkemannskap, skal ikke vite hva oppdraget går ut på medisinsk, altså om det er en 86 åring som har hjerteinfarkt eller om det er en 5 åring som er nedkjølt og nesten druknet, eller nesten slått ihjel av sin far.De skulle bare få spørsmål om fly-oppdraget var mulig.Logikken bak dette er enkel, unngå tvilsom avgjørelse om flygningens sikkerhet og ikke tøye grensene i dårlig vær, på bakgrunn av emosjonelle faktorer.

    Jeg har respekt for gode piloter i små fly i sterk vind, og ville ikke jobbet der selv. Lønna er bra men ikke all verden, men utdannelsen er jo også veldig kort, som for flygeledere også. Viktig jobb og burde ha begrenset streikerett som politi og helsepersonell.
    Jeg er av den mening at forsvaret kunne vært bemannet til å takle denne nasjonale viktige oppgaven på lang sikt.

    Men dette grenser til avsporing, det er vel kontrakt og virksomhets overtakelse det dreier seg om, jus og arbeidsavtaler og lønn. Jeg vil nå helst tro at Babcock vil fikse dette og at alt roer seg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    I dag er det slik at de har companyrules for hva slag vær de kan fly i. Men fram til på 80 tallet var det helt og holdent opp til fartøysjefen, det sto også slik i lufartsbestemmelsene.

    Air Express innnførte dette med at de "kun fløy transport av "en pakke". De ble nå litt tøffere etterhvert de også. Men det største problemet i mine øyne er at pilotene ikke nødvndigvis får vite om requesten hvis den som sitter på koordineringssentralen synes at været er for tvilsomt. De kaller ikke ut mannskapet før de er ganske så sikkre på at turen kan gjennomførs for de skal ha betalt hvis de ringes opp. Det "tvilsomme" her er at den som tar avgjørelsen om å ikke ringe crew selv ikke har flygererfaring/utdannelse. Da opplever de som sitter på 113 at legen som har bedt om ambulansefly ringer å spør om hva slags lek man leker, for Widerøe kom ned og han fikk ikke fly til sin pasient! Dette styres i stsdig økende grad av økonomi.

    Men for øvrig er det fartøysjefen og kun han som kan ta avgjørelser om hvordan flyet kan benyttes. Ansvaret er veldig likt det man finner i maritimt miljø. Kapteinen er SJEF!
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Stort sett helt enig med deg, Spiralis. Hva angår flyforhold i nord, så er det nokså klart at den som ikke har vært på kysten i nord, eller ytterste vestland for den del, i full storm, har ganske enkelt ikke peiling på hva dårlig vær er. Jeg bor ca 100m fra Norskehavet, på ei øy ytterst i havgapet. Tre av mine naboer har fått taket helt eller delvis rasert i uvær, hos en fjerde forsvant hele pipa av taket i ett stykke. Fjøser og uthus som har stått i 60 år i all slags vær, er plutselig flate eller borte vekk, fordi vinden plutselig kom fra en strek som ikke var helt vanlig. Jeg har sett 3t søppelkontainere stablet oppetter lyktestolper, og en 30t hjullaster ble vridd 90, - rett nok stod den på is, men likevel. For noen år siden brukte jeg 1,5t for å komme meg på jobb, - hele 3km.... I løpet av 40 år har jeg hatt mer enn en "interessant" tur, både med Twin Otter, Dash og Dornier ( på Svalbard..)
    Innlandsbønder på østlandet har ganske enkelt ikke peiling på dårlig vær! :cool:
    Hvorfor har folk fra nordlandskysten og sånt en slik trang til å skryte av bo en plass hvor værforholdene gjør det nærmest ulevelig for mennesker? Det der har jeg aldri skjønt. Hvert år når avisene legger ut lokkeartiklene om den første snøen og tilhørende horder med biler som har kjørt av veien på Østlandet og åpner kommentarfeltet, så invaderes det av nordlendinger som legger ut om hvor mye mer jævlig det er der de kommer fra. "Dokker østlendinga skjønna ikke vinter, hær oppi nord har det vært sny og førti minus siden mett i august"...får meg til å tenke at jeg dit skal jeg aldri dra, og i hvert fall ikke bosette meg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Stort sett helt enig med deg, Spiralis. Hva angår flyforhold i nord, så er det nokså klart at den som ikke har vært på kysten i nord, eller ytterste vestland for den del, i full storm, har ganske enkelt ikke peiling på hva dårlig vær er. Jeg bor ca 100m fra Norskehavet, på ei øy ytterst i havgapet. Tre av mine naboer har fått taket helt eller delvis rasert i uvær, hos en fjerde forsvant hele pipa av taket i ett stykke. Fjøser og uthus som har stått i 60 år i all slags vær, er plutselig flate eller borte vekk, fordi vinden plutselig kom fra en strek som ikke var helt vanlig. Jeg har sett 3t søppelkontainere stablet oppetter lyktestolper, og en 30t hjullaster ble vridd 90, - rett nok stod den på is, men likevel. For noen år siden brukte jeg 1,5t for å komme meg på jobb, - hele 3km.... I løpet av 40 år har jeg hatt mer enn en "interessant" tur, både med Twin Otter, Dash og Dornier ( på Svalbard..)
    Innlandsbønder på østlandet har ganske enkelt ikke peiling på dårlig vær! :cool:
    Hvorfor har folk fra nordlandskysten og sånt en slik trang til å skryte av bo en plass hvor værforholdene gjør det nærmest ulevelig for mennesker? Det der har jeg aldri skjønt. Hvert år når avisene legger ut lokkeartiklene om den første snøen og tilhørende horder med biler som har kjørt av veien på Østlandet og åpner kommentarfeltet, så invaderes det av nordlendinger som legger ut om hvor mye mer jævlig det er der de kommer fra. "Dokker østlendinga skjønna ikke vinter, hær oppi nord har det vært sny og førti minus siden mett i august"...får meg til å tenke at jeg dit skal jeg aldri dra, og i hvert fall ikke bosette meg.
    Det har vel med proporsjoner å gjøre. I vinter var Finnmark nedstengt i en uke der så og si alle veier var stengt. Det nevntes knapt i riksmedia. Derimot når det kommer litt snø innenfor ring 3 og det må brøytes og ryddes så blir det en massiv sak som pressen skriver om i ukesvis.

    Det blir heller ikke bedre når folk sørfra skal diktere hvordan oppgavene i Finnmark skal organiseres. De har altfor lite informasjon tilgjengelig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.198
    Antall liker
    12.814
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Larson ser vel poenget... VI har ikke behov for å skryte - derimot får vi mang en god latter og gode glis over snøvær og litt antydning til holke på øslandet....
    Mediedekningen er et kapitel for seg. - for noen år siden var det vel ei vindkule på 12-15 m/s som reiv ned et råttent kastanjetre i Bygdø Alle slik at det datt litt ut i gata, - det tok halve Dagsrevyen..
    Selvsagt er det dårlig vær også på indre strøk, men bare den som har opplevd en storm ute på kysten, er egentlig istand til å forstå alvoret i det. Hvorfor bor vi her, da? Jo - fordi det er her det skjer - kontrastenes rike..... og fordi store deler av norsk verdiskaping faktisk skjer ute i distriktene. At pengeflytterne etterhvert karte å få tjenesteyting inn som en del av BNP får nå stå for sin egen dårskap - når tid ble hårklipping og kruspermanent egentlig verdiskaping???? ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Larson ser vel poenget... VI har ikke behov for å skryte - derimot får vi mang en god latter og gode glis over snøvær og litt antydning til holke på øslandet....
    Mediedekningen er et kapitel for seg. - for noen år siden var det vel ei vindkule på 12-15 m/s som reiv ned et råttent kastanjetre i Bygdø Alle slik at det datt litt ut i gata, - det tok halve Dagsrevyen..
    Selvsagt er det dårlig vær også på indre strøk, men bare den som har opplevd en storm ute på kysten, er egentlig istand til å forstå alvoret i det. Hvorfor bor vi her, da? Jo - fordi det er her det skjer - kontrastenes rike..... og fordi store deler av norsk verdiskaping faktisk skjer ute i distriktene. At pengeflytterne etterhvert karte å få tjenesteyting inn som en del av BNP får nå stå for sin egen dårskap - når tid ble hårklipping og kruspermanent egentlig verdiskaping???? ;)
    Enda godt dere ikke har behov for å skryte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn