Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.852
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 1055739
    Fabelaktig tegning, som tar det hele fullstendig på kornet. Den maktfeite, med langt større svin på skogen, som faktisk kunne utgjort en fare for rikets sikkerhet og som statsminister ikke hadde kontroll på sin manns gjøren og laden, som selv vil tilbake som statsminister... Hun gjør seg altså høy og mørk. Det noe Monty Pythonsk hengende over dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    652
    Antall liker
    201
    Det blåser hardt på toppene.

    Etter det NRK erfarer skal Sissel Knutsen Hegdal ha gått hardt ut mot Høgres hovudorganisasjon under møtet.

    Ho skal ha påstått at dei har truga ho, og skulda ho for å lyge. Dei skal også har påstått at det hadde kome varsel mot ho.

    Etter det NRK kjenner til skal Knutsen Hegdal meine at hovudorganisasjonen til Høgre har utsett ho for eit stort press i løpet av dei siste vekene og månadane.


    Ho meiner denne framferda er fullstendig uakseptabel og panikkarta.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.235
    Det blåser hardt på toppene.

    Etter det NRK erfarer skal Sissel Knutsen Hegdal ha gått hardt ut mot Høgres hovudorganisasjon under møtet.

    Ho skal ha påstått at dei har truga ho, og skulda ho for å lyge. Dei skal også har påstått at det hadde kome varsel mot ho.

    Etter det NRK kjenner til skal Knutsen Hegdal meine at hovudorganisasjonen til Høgre har utsett ho for eit stort press i løpet av dei siste vekene og månadane.


    Ho meiner denne framferda er fullstendig uakseptabel og panikkarta.
    Angrep er beste forsvar?
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.182
    Antall liker
    10.813
    En enstemmig bystyregruppe i Stavanger Høyre ga i dag beskjed til Sissel Knutsen Hegdal at hun ikke er ønsket som ordfører videre.

    Det erfarer Stavanger Aftenblad like før klokken 22.00.

    Her er en uttalelse fra en samlet bystyregruppe i Stavanger Høyre. Fungerende gruppeleder i Stavanger Høyre bystyregruppe, Hilde Karlsen, kan siteres på følgende:

    "Sissel fortalte oss i forrige uke at hun går av som ordfører. En enstemmig bystyregruppe mener at det var en riktig beslutning. Det er viktig at vi nå får en avklaring på når vi får en fritakssøknad. Vi vil takke Sissel for den innsatsen hun har lagt ned over mange år for partiet og for jobben hun har gjort som ordfører.

    Stavanger Høyres bystyregruppe starter nå arbeidet med å finne en ny ordførerkandidat. Vi vil nå derfor i samarbeid med Stavanger Høyre sette ned en nominasjonskomité for å finne en ny ordfører kandidat slik at vi har kandidaten klar i god tid før Bystyret 14. oktober.

    Det viktigste fremover er å skape forutsigbarhet for partiet og byens innbyggere. Politikken og plattformen med fellespartiene står fast, og sammen skal vi styre Stavanger på en god måte."



    Siste: Aftenbladet erfarer at bystyregruppen forventer at Sissel Knutsen Hegdal leverer sin fritakssøknad snarest.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Her er en uttalelse fra en samlet bystyregruppe i Stavanger Høyre. Fungerende gruppeleder i Stavanger Høyre bystyregruppe, Hilde Karlsen, kan siteres på følgende:

    "Sissel fortalte oss i forrige uke at hun går av som ordfører. En enstemmig bystyregruppe mener at det var en riktig beslutning. Det er viktig at vi nå får en avklaring på når vi får en fritakssøknad. Vi vil takke Sissel for den innsatsen hun har lagt ned over mange år for partiet og for jobben hun har gjort som ordfører.

    Stavanger Høyres bystyregruppe starter nå arbeidet med å finne en ny ordførerkandidat. Vi vil nå derfor i samarbeid med Stavanger Høyre sette ned en nominasjonskomité for å finne en ny ordfører kandidat slik at vi har kandidaten klar i god tid før Bystyret 14. oktober.

    Det viktigste fremover er å skape forutsigbarhet for partiet og byens innbyggere. Politikken og plattformen med fellespartiene står fast, og sammen skal vi styre Stavanger på en god måte."



    Siste: Aftenbladet erfarer at bystyregruppen forventer at Sissel Knutsen Hegdal leverer sin fritakssøknad snarest.
    Var litt stressa
    Mente det ikke
    Gikk litt rundt i hue på meg
    Vakke såå mye penger
    Og dessuten hadde jeg ljuge kors bak på ryggen
    Og nå er jeg sjukmeldt og kan ikke skrive på papir
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.852
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke at jeg har stor sympati for denne ordføreren, men det blir noe særdeles komisk over det hele når fru Solberg er den som er hard i klypa her. Hun selv har ansvaret for langt verre ting, i statsministerboligen. I ytterste konsekvens var hennes manglende oversikt over sin manns gjøren og laden en trussel for rikets sikkerhet. Tenker da på muligheten for utpressing. Og det ryggløse og prinsippløse fruentimmeret kan ende opp som statsminister igjen. Grøss og gru.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.461
    Antall liker
    13.991
    Ikke at jeg har stor sympati for denne ordføreren, men det blir noe særdeles komisk over det hele når fru Solberg er den som er hard i klypa her. Hun selv har ansvaret for langt verre ting, i statsministerboligen. I ytterste konsekvens var hennes manglende oversikt over sin manns gjøren og laden en trussel for rikets sikkerhet. Tenker da på muligheten for utpressing. Og det ryggløse og prinsippløse fruentimmeret kan ende opp som statsminister igjen. Grøss og gru.
    Så psykisk helse er kjempeviktig med mindre det handler om en høyre-ordfører som misbruker ordningen for å slippe å være en offentlig person?

    ang Sindre finnes sine aksjeesjapader så er vel du den siste i Noege som ikke har skjønt hva dette faktisk var. Ikke bare i det ytterste men faktisk også i det nestytterste så fremstår du som en idiot og kanskje den eneste i Norge som fortsatt prøver å piske denne svært døde hesten.

    Men som alltid er det du som egnetlig skjønner greia, må man anta?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Så psykisk helse er kjempeviktig med mindre det handler om en høyre-ordfører som misbruker ordningen for å slippe å være en offentlig person?

    ang Sindre finnes sine aksjeesjapader så er vel du den siste i Noege som ikke har skjønt hva dette faktisk var. Ikke bare i det ytterste men faktisk også i det nestytterste så fremstår du som en idiot og kanskje den eneste i Norge som fortsatt prøver å piske denne svært døde hesten.

    Men som alltid er det du som egnetlig skjønner greia, må man anta?
    Sindres aksje eskapader handler ikke om hvorvidt han tjente eller tapte.
    Mener du @weld77 at det er greit at ektemannen til en CEO handler aksjer i selskaper CEO har business med?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.461
    Antall liker
    13.991
    Sindres aksje eskapader handler ikke om hvorvidt han tjente eller tapte.
    Mener du @weld77 at det er greit at ektemannen til en CEO handler aksjer i selskaper CEO har business med?
    Tror du det hadde noe med rikets sikkerhet å gjøre at Sindre kjedet seg på hjemmekontoret og handlet aksjer som en full sjømann?

    Eneste aksjesaken som har det minste av juice i seg er Borten Moe sin.

    Del with it.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Tror du det hadde noe med rikets sikkerhet å gjøre at Sindre kjedet seg på hjemmekontoret og handlet aksjer som en full sjømann?
    Nå har jeg aldri ytret meg om rikets sikkerhet.
    Spørsmålet var, om du ikke helt forsto det, er det greit å være ektefelle til en beslutningstager og handle aksjer som påvirkes av din ektefelles rolle som beslutningstager?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    11.839
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tror du det hadde noe med rikets sikkerhet å gjøre at Sindre kjedet seg på hjemmekontoret og handlet aksjer som en full sjømann?

    Eneste aksjesaken som har det minste av juice i seg er Borten Moe sin.

    Del with it.
    Det er visst flere som har pekt på at Sindre Finnes handlinger, personlighet og posisjon kunne være en potensiell risiko.

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.461
    Antall liker
    13.991
    Nå har jeg aldri ytret meg om rikets sikkerhet.
    Spørsmålet var, om du ikke helt forsto det, er det greit å være ektefelle til en beslutningstager og handle aksjer som påvirkes av din ektefelle som beslutningstager?
    Det er absolutt ingen ting i finnes sin skjsegalskap som tilsier noe av sorten. Samme greia med mannen til hu AP-dama jeg ikke husker navnet på. Husk på at alt fislet ut i ingen verdens ting mens pressen og dette forum luktet blod. Det er ikke forbudt å være gift med en idiot og ikke i seg selv diskvalifiserende.

    Jeg er rimelig sikker på st du ikke har skjønt hva disse ektefellene faktisk har drevet med. Det er ren idioti og bekjempelse sv kjedsomhet. Det er ingen konspirasjon eller spennende sak om korrupsjon her. Bare generell dumskap.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Det er absolutt ingen ting i finnes sin skjsegalskap som tilsier noe av sorten. Samme greia med mannen til hu AP-dama jeg ikke husker navnet på. Husk på at alt fislet ut i ingen verdens ting mens pressen og dette forum luktet blod. Det er ikke forbudt å være gift med en idiot og ikke i seg selv diskvalifiserende.

    Jeg er rimelig sikker på st du ikke har skjønt hva disse ektefellene faktisk har drevet med. Det er ren idioti og bekjempelse sv kjedsomhet. Det er ingen konspirasjon eller spennende sak om korrupsjon her. Bare generell dumskap.
    Da tolker jeg deg som at du mener at nærstående til CEO godt kan handle akskjer der CEO's beslutninger har betydning er helt greit.
    I beg to differ, deal with it.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.461
    Antall liker
    13.991
    Da tolker jeg deg som at du mener at nærstående til CEO godt kan handle akskjer der CEO's beslutninger har betydning er helt greit.
    I beg to differ, deal with it.
    Så teit er du ikke. Men jeg skjønner st når den politiske antiptien blir stor nok så forsvinner fornuften ut vinduet
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Så teit er du ikke. Men jeg skjønner st når den politiske antiptien blir stor nok så forsvinner fornuften ut vinduet
    Det er du som hverken er konsistent eller ser moralen i denne saken.
    Riktignok er ikke all umoral ulovlig, og jeg har heller aldri hevdet det, men i politikken fører ofte umoral til at man faller utfor den Tarpeiske klippen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Det er tak i dama, nesten så man kan mistenke at det er en viss restarbeidsevne der.
    Hun har offentlig sagt at hun trekker seg.
    Selv med minimal juridisk kompetanse så vet jeg at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig.
    Så om ikke bordet fanger, kan man si at tungen fanger.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    11.839
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det blir annerledes vil jeg si.

    For ar Knutsen Hegdal skal kunne gå av som ordførar må ho søke om fritak frå vervet, deretter må bystyret behandle og godkjenne søknaden.

    Jeg vet ikke hvor lenge hun kan holde på, men hun kan sikkert misbruke sykmelding en stund til og trenere hele prosessen. Ingen kan vel pålegge
    henne å sende en søknad om fritak, aller minst når hun er sykmeldt.

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Det blir annerledes vil jeg si.

    For ar Knutsen Hegdal skal kunne gå av som ordførar må ho søke om fritak frå vervet, deretter må bystyret behandle og godkjenne søknaden.

    Jeg vet ikke hvor lenge hun kan holde på, men hun kan sikkert misbruke sykmelding en stund til og trenere hele prosessen. Ingen kan vel pålegge
    henne å sende en søknad om fritak, aller minst når hun er sykmeldt.

    Da er det bare en ting å si, og en slik situasjon ville aldri ha oppstått:

    EG LIGE KARI
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.380
    Antall liker
    4.505
    Sted
    Sunnmøre
    Det blir annerledes vil jeg si.

    For ar Knutsen Hegdal skal kunne gå av som ordførar må ho søke om fritak frå vervet, deretter må bystyret behandle og godkjenne søknaden.

    Jeg vet ikke hvor lenge hun kan holde på, men hun kan sikkert misbruke sykmelding en stund til og trenere hele prosessen. Ingen kan vel pålegge
    henne å sende en søknad om fritak, aller minst når hun er sykmeldt.

    Kommunelova dekkjer faktisk korleis ein kan ta frå ein ordførar vervet. Det ser ut som det er lettare å kasta ein statsminister enn ein ordførar.


    Politisk er dette på trynet. Det er openbert skadeleg for både Høgre at ho sit der i tre år som partilaus ordførar. Kva det er for Stavanger, anar eg ikkje.

    Menneskeleg tykkjer eg det fortener litt respekt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.776
    Torget vurderinger
    2
    Måtte le da jeg i morgentimene så at hun hadde meldt seg ut av Høyre. Satte meg inn i kommuneloven da jeg satt som folkevalgt noen år tilbake. I det hele tatt veldig interessant hvilke privilegier og rettigheter en folkevalgt har, og dette har hun skjønt seg på å utnytte. Bra sjakktrekk.

    Det ordnes opp i slike økonomiske feildisponeringer landet rundt, på rutinebasis. "Jeg ser at du har noen utlegg på partikortet som vi trenger underlag for, om ikke, må du dekke dem privat."

    Saken blir borte. Ikke mediamat. Ikke skandale.

    Men noen ville ha henne vekk. Kanskje typisk Høyrekniving om topplassen, noe partiet er kjent for og beryktet for. Kan også være andre ting ved henne som man forsøker å avverge. Men det mest sannsynlige er at Høyre sentralt ønsket å unngå at opposisjonen kunne fråtse i dette under valget neste år, men jeg vil tro at den politiske prisen man nå betaler langt overgår hva det ville kostet å rydde opp bak sceneteppet.

    Valget i Stavanger var "på kniven". Ved å melde seg ut sørger hun for at de borgerlige mister flertallet og hun blir den de må gå til for å få saker gjennom, alternativt at opposisjonen kan gå til henne og dermed kaste de borgerlige som nå styrer.

    Interesting move. I'd like to subscribe to your newsletter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.732
    Antall liker
    17.776
    Torget vurderinger
    2
    Aftenbladet, i morgentimene. Det sies at politianmeldelsen var hva som gjorde henne fly inn i helsike eitrende forbannet på partiet sitt. Det kan man forstå.

    Screenshot 2024-09-13 at 08.47.48.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.380
    Antall liker
    4.505
    Sted
    Sunnmøre
    Kan også være andre ting ved henne som man forsøker å avverge. Men det mest sannsynlige er at Høyre sentralt ønsket å unngå at opposisjonen kunne fråtse i dette under valget neste år, men jeg vil tro at den politiske prisen man nå betaler langt overgår hva det ville kostet å rydde opp bak sceneteppet.
    Ja, dette er unekteleg ei veldig rar sak.

    Ho har, etter det som har kome fram, ikkje forsynt seg av offentlege pengar. Ja, ho har trekt partikortet ivrig, men det er strengt tatt ei sak mellom henne og kassastyrar i Stavanger Høgre (ev. styret, dersom det er usemjer). At desse sakene ikkje vart avklart i fjor, vitnar om ein kasserar (eller rekneskapsførar) som ikkje har vore veldig nidkjær langsmed.

    Skal ho kastast som ordførar av bystyret, er det soleklart at det må skje med type 90 prosent fleirtal, og min hønsj er at det finst minst åtte representantar i kommunestyret som ikkje er samde om at ho «ved sin oppførsel viser at han eller hun er uskikket til å ivareta vervet.»

    Det er knapt mogleg å førestilla seg at dette er mat for opposisjonen i det heile. Kortbruken skjemmer kanskje ut Stavanger Høgre (og passar fint inn i alle mine fordomar om høgrefolk som lever i ein annan sfære enn vanlege folk, fine middagar på firmakortet osb), men ikkje Høgre sentralt. Samanlikna med alt rotet som representatar frå dei fleste parti har stått for, er ikkje dette motiv for eit karakterdrap. Om så, så i nominasjonen til 2025 og Stortingsvalet, men også då svært marginalt.

    Hadde eg vore styremedlem i Stavanger Høgre (høhø, veldig hypotetisk konjunktiv der), så hadde eg vore litt sur for dei 50'000 kronene, men for det første er dei betalte tilbake, og for det andre mister partiet sannsynlegvis større summar på at ho har meldt seg ut.

    Der er godt mogleg at ho har mange lik i skapet, er ein utriveleg person, er vanskeleg å samarbeida med og/eller er ein lite inspirerande ordførar for posisjonen. Det anar eg verkeleg ingenting om.

    Den einaste måten å få henne til å trekkja seg dersom det var «andre ting», hadde vore om ho frivillig bad om avløysing. Mot henne kan ein kanskje seia at det var akkurat det ho gjorde, men på hi sida er det mogleg å innvenda at det kom i ein svært pressa situasjon.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Ja, dette er unekteleg ei veldig rar sak.

    Ho har, etter det som har kome fram, ikkje forsynt seg av offentlege pengar. Ja, ho har trekt partikortet ivrig, men det er strengt tatt ei sak mellom henne og kassastyrar i Stavanger Høgre (ev. styret, dersom det er usemjer). At desse sakene ikkje vart avklart i fjor, vitnar om ein kasserar (eller rekneskapsførar) som ikkje har vore veldig nidkjær langsmed.

    Skal ho kastast som ordførar av bystyret, er det soleklart at det må skje med type 90 prosent fleirtal, og min hønsj er at det finst minst åtte representantar i kommunestyret som ikkje er samde om at ho «ved sin oppførsel viser at han eller hun er uskikket til å ivareta vervet.»

    Det er knapt mogleg å førestilla seg at dette er mat for opposisjonen i det heile. Kortbruken skjemmer kanskje ut Stavanger Høgre (og passar fint inn i alle mine fordomar om høgrefolk som lever i ein annan sfære enn vanlege folk, fine middagar på firmakortet osb), men ikkje Høgre sentralt. Samanlikna med alt rotet som representatar frå dei fleste parti har stått for, er ikkje dette motiv for eit karakterdrap. Om så, så i nominasjonen til 2025 og Stortingsvalet, men også då svært marginalt.

    Der er godt mogleg at ho har mange lik i skapet, er ein utriveleg person, er vanskeleg å samarbeida med og/eller er ein lite inspirerande ordførar for posisjonen. Det anar eg verkeleg ingenting om.
    Til det siste du skriver, da er det jo underlig at hun for under et år siden ble valgt til ordfører.
    Uansett noe rart må ha skjedd på kammerset
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.852
    Antall liker
    20.618
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Til det siste du skriver, da er det jo underlig at hun for under et år siden ble valgt til ordfører.
    Uansett noe rart må ha skjedd på kammerset
    For at Høyre sentralt og, ikke minst, Solberg personlig engasjerer seg, må det være svært alvorlige greier. En trussel for rikets sikkerhet, intet mindre, med tanke på hva Solberg selv er ansvarlig for.

    Det er høyst tvilsomt at det er tilfelle i denne saken, så det hele dreier seg nok mest av alt om rehabilitering av Høyre og Solberg selv. Det er jo selvsagt mulig at det kun er politiske motstandere som ser dette aspektet, men den politiske linen Solberg her balanserer på er mildt sagt syltynn. Men verden vil jo alltid bedras, så feks pressen har slukt agnet; det er kun ordføreren det snakkes om, ikke det parodiske i at Solberg er den som tøffer seg.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    11.839
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så lenge Solberg er leder av Høyre må jo hun nødvendigvis få gjøre jobben som leder også.

    Man kan jo derimot mene at hun burde gått av, men når hun nå først sitter der kan vi jo ikke forvente at hun
    sitter handlingslammet bare for at hun har den historikken sin med seg selv og ektemannen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn