Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Han er vel ikke kommunist bare fordi han er den eneste fete mannen i Nord-Korea?
    Syns det er veldig stygt sagt altså... Åsså syns jei is-mammaene må få komme hjem Nav venter jo på dem og får ikke brukt opp budsjettet de har for å støtte kriminelle terrorister, og det er jo trist,..Kanskje vi kan spørre om Nav i Saudi-Arabia kan hjelpe i mellomtiden.
    Ellers var jeg på Bar Vulcan i går uten å få tatt en selfie av Giske, Guuud han er så kjekk altså ... kansjkje han bar på den familievennlige Blaze Go-Go bar?Men nå må jeg løpe dere skal over til bestemor og se på Ex- on the Beach på opptak på VHS
    Med tanke på at staten brukte millioner av kroner på å hente hjem leiemorderen French og statsministeren avbrøt sin 17. Mai-feiring for å deklarere at Norge fikk han hjem, så kan man vel si at presedens har blitt satt. IS-mammaene har ikke drept noen, og de er norske statsborgere. De har heller ikke dobbelt slik som French.
    Men det er en viktig forskjell; French har aldri vært noen trussel mot Norge, islamistene som sverget troskap til IS derimot.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Og hvor mange av dem ble rundlurt da de gjorde det? 98 % ?

At en statsborger en gang i livet har ytret noen ord fratar ikke Norge ansvaret for sine statsborgere som er i nød.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.439
    Torget vurderinger
    2

At en statsborger en gang i livet har ytret noen ord fratar ikke Norge ansvaret for sine statsborgere som er i nød.
    Lurt til å bli med i IS?, de gjør det med åpne øyne og igjenknappet burka! Hvor selvutslettende naiv går det an å bli mister Larson...
    Hvor mange blir lurt til å bli kriminelle?, hvitsnipp forbrytere, løpegutter for gangstere, og voldtektsmenn?
    Man har faktisk ansvar for sin egne valg...ingen trenger å bli kriminell eller terrorist,eller Islamist i Norge, det sørger NAV og mine skattepenger for ....

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    792

Litt sånn som med NS-medlemmer...…..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men det gjør man jo i praksis ikke med mindre rødt får 2/3 flertall i flere stortingsperioder. I beste fall får man trekt AP bittelitt til venstre.
    I verste fall får man trekt hele venstresiden i retning av antikapitalisme og statsfanatisme. Det har jo for eksempel allerede blitt vanlig, langt inn i Arbeiderpartiets maktkorridorer, å kalle helt vanlige bedriftseiere for "velferdsprofitører". En retorikk som er som forventet fra et marxist-parti, men som ikke burde ha noen plass i det som skal være et "sentrumsorientert styringsparti". AP hopper på for de ser at det er en type populisme som treffer en velgergruppe de vil ha.
    Å være motstander av privatisering av velferdstjenester er vel ganske langt unna marxisme..
    Ikkje i USA.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Lurt til å bli med i IS?, de gjør det med åpne øyne og igjenknappet burka! Hvor selvutslettende naiv går det an å bli mister Larson...
    Hvor mange blir lurt til å bli kriminelle?, hvitsnipp forbrytere, løpegutter for gangstere, og voldtektsmenn?
    Man har faktisk ansvar for sin egne valg...ingen trenger å bli kriminell eller terrorist,eller Islamist i Norge, det sørger NAV og mine skattepenger for ....
    Vi har jo slått fast at dette er uvesentlig. Leiesoldaten og den reelle morderen French ble hentet hjem med en regning på over 10 millioner kroner.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Det er enkelte "ytringer" som har større konsekvenser enn andre. Jeg mener at noen som har sverget troskap til IS har definert seg selv som en fiende av menneskeheten, noe som er et veletablert juridisk begrep helt tilbake til romertidens sjørøvere. Da er de fritt vilt som pirater på åpent hav og kan tas til fange og straffes av den som får tak i dem. Jeg ser ingen behov for å legge to pinner i kors for å "hjelpe" disse folkene, men vi kan dessverre ikke bare stenge døren for dem hvis de greier å komme tilbake til Norge. Derimot bør de straffes etter alle relevante paragrafer for det de har vært med på, og hvis de kommer seg hit er det vel her de må stå til rette for handlingene sine. Jeg kan forstå at de foretrekker det fremfor en standrett i Syria eller Irak. Rettsvesenet forsøker å finne ut av dette: https://www.aftenposten.no/norge/i/...inne-fra-Norge-er-tiltalt-for-deltakelse-i-IS

NS-medlemmer ble vel fradømt statsborgerlige rettigheter i 1945. Jeg tror heller ikke Norge brukte spesielt mye ressurser på å "hjelpe" norske frivillige i Waffen SS "hjem" fra sovjetisk fangenskap eller å lete etter dem i myrene ved Narva. Det er den nærmeste parallellen som jeg kan se.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jo mer som kommer fram rundt Giske-saken, og hvilke jounalister i VG og DN, som sto bak «avsløringene», og tynne metoo-historier og omfattende bruk av anonyme kilder, og at flere av dem deler seng og deltar på fester, med Giskes motstandere i maktkampen i AP, desto tydligere blir det at dette har vært et komplott. Noen snakker om Trøndermafiaen her. Men eneste mafiaen ligger definitivt i hovedstaden.

Noe slikt trodde jeg bare fant sted i land hvor demokrati er særdeles uønsket, og slett ikke vårt eget land. Og det sykeste av alt er at de ser ut til å slippe unna med det, og at de venner maktkampen i AP.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.773

Det er enkelte "ytringer" som har større konsekvenser enn andre. Jeg mener at noen som har sverget troskap til IS har definert seg selv som en fiende av menneskeheten, noe som er et veletablert juridisk begrep helt tilbake til romertidens sjørøvere. Da er de fritt vilt som pirater på åpent hav og kan tas til fange og straffes av den som får tak i dem. Jeg ser ingen behov for å legge to pinner i kors for å "hjelpe" disse folkene, men vi kan dessverre ikke bare stenge døren for dem hvis de greier å komme tilbake til Norge. Derimot bør de straffes etter alle relevante paragrafer for det de har vært med på, og hvis de kommer seg hit er det vel her de må stå til rette for handlingene sine. Jeg kan forstå at de foretrekker det fremfor en standrett i Syria eller Irak. Rettsvesenet forsøker å finne ut av dette: https://www.aftenposten.no/norge/i/...inne-fra-Norge-er-tiltalt-for-deltakelse-i-IS

NS-medlemmer ble vel fradømt statsborgerlige rettigheter i 1945. Jeg tror heller ikke Norge brukte spesielt mye ressurser på å "hjelpe" norske frivillige i Waffen SS "hjem" fra sovjetisk fangenskap eller å lete etter dem i myrene ved Narva. Det er den nærmeste parallellen som jeg kan se.
    Jeg ser ikke en eneste fornuftig årsak til å hjelpe IS-soldatene hjem, ei heller IS-brudene. Problemet er derimot barna, de som er uskyldig født inn i dette, jeg klarer ikke ha et like sterkt syn på deres skjebne. Akkurat dem synes jeg vi har et moralsk ansvar for, de har virkelig ikke bedt om dette her.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Det rettsoppgjøret Norge hadde etter krigen var ikke bra. Og de nordmennene som meldte seg frivillig til å slåss mot kommunistene har jeg en viss sympati for, med tanke på Sovjetunionens angrep på Finland som et bakteppe. Norge var i utgangspunktet nøytralt også. Og bli dømt for landsforræderi for å ha vært medlem av et politisk parti.... Men det ble vel slik for å dekke over egen udugelighet med tanke på null forsvar, regjeringen sendte ut mobiliseringsbrev og gikk selv på toget på Østbanen sammen med kong Haakon om morgenen 10 . April.
    En norsk frontkjemper var 100 ganger mer verdt enn de som har sverget troskap til IS. De har jo sverget på å utrydde alle oss som ikke tror på kalifatet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.202
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jo mer som kommer fram rundt Giske-saken, og hvilke jounalister i VG og DN, som sto bak «avsløringene», og tynne metoo-historier og omfattende bruk av anonyme kilder, og at flere av dem deler seng og deltar på fester, med Giskes motstandere i maktkampen i AP, desto tydligere blir det at dette har vært et komplott. Noen snakker om Trøndermafiaen her. Men eneste mafiaen ligger definitivt i hovedstaden.

Noe slikt trodde jeg bare fant sted i land hvor demokrati er særdeles uønsket, og slett ikke vårt eget land. Og det sykeste av alt er at de ser ut til å slippe unna med det, og at de venner maktkampen i AP.
    Selv én av de metro-sakene som kom på bordet var én for mye

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Dette handler ikke først og fremst om Giske, men om alt for nære koblinger mellom journalister og politikere, og hvordan de bruker hverandre for å fremme egen sak. I Giske-saken handler det om hvordan Giskes motstandere brukte sine nære venner og kjærester i VG og Dagens Næringsliv og flere for å få Giske fjernet. Kan vi stole på pressen når de driver på sånn, og kan vi stole på våre toppolitikere når de driver på sånn?

Dette er veldig godt beskrevet her:
    DEBATT: – Noen har bæsja i andedammen, skriver Mina Ghabel Lunde

Et utdrag:

Det hele starter 7. desember 2017. Da skriver den politiske journalist-duoen Kristian Skard og Tore Gjerstad i DN om lekkasjer fra et møte i Arbeiderpartiet der Anniken Huitfeldt har advart «partifellene mot å bruke rykter om seksuell trakassering som ledd i en maktkamp i partiet». Noen få dager senere avslører den samme duoen at det har kommet flere varsler om Trond Giske. Saken har bare anonyme kilder og sier ingenting om noen i det hele tatt føler seg trakassert, og om det eventuelt er ofrene selv eller helt andre som har varslet ledelsen. Den mest konkrete handler om en SMS fra 2011 der Giske spør en 18-åring i AUF i 2011 om hvor det er fest.

Dagen etter kaster VG seg på og avisens politiske journalister Eirik Mosveen, Lars Joakim Skarvøy og Marie Melgård skriver utførlig om SMS-saken.

Dagen etter det igjen forteller 18-åringen som nå har blitt 25 til Dagbladet at hun aldri opplevde meldingen som problematisk. Hun forteller også at VG i tre uker har plaget henne, moren og vennene hennes, og at hun føler seg krenket og provosert over hvor langt journalister er villige til å gå for en god historie, selv etter at hun har sagt at hun ikke er blitt utsatt for noe fra Trond Giske. Merk: Hun har blitt plaget i tre uker. VG har med andre ord visst om varslene mot Giske før DNs avsløring.

Derfra ruller det og går i alle medier, VG og DN mer ivrige enn andre:

Trond Giske innrømmer ikke seksuell trakassering, kaller noen av varslene grunnløse og falske, men beklager at hans atferd har vært belastende for andre og lover å skjerpe seg. Flere i Ap – blant dem bydelspolitiker Line Oma – krever at han skal gå som nestleder. I dagene som følger kommer anonyme kilder med sterke beskyldninger mot Giske i avissak etter avissak. Så rapporterer VG real time fra et lukket møte om at Giskes argeste rival og nestlederkollega Hadia Tajik, trosser partileder Støre og leser opp detaljer fra varslene. På Facebook gjør Tajik det klart at hun støtter varslerne. Et par dager etter står Oma fram som en av varslerne, og to dager senere går Giske av som nestleder i Arbeiderpartiet.

Vinteren, våren, sommeren og høsten 2018 fortsetter både VG, DN og andre medier å melde om Giske og #metoo .

VGs politiske kommentator Frithjof Jacobsen som er den ene halvdelen i podcast-duoen Giæver & Joffen er ingen unntak. I januar 2019 skal han komme til å fortelle at han slutter i VG fordi han er kjærester med Jette Christensen i Ap. For publikum er dette helt nytt, men ikke for pressen selv og ikke for sjefene hans. De innrømmer at de spurte kommentatoren om forholdet allerede ett år tidligere. Relasjonen er nemlig ikke forenlig med hans rolle i VG. Kjæresten til Jacobsen tilhører nemlig anti-Giske-fløyen i Ap og har sammen med Tajik blant annet jobbet for at Giske skal holdes utenfor sosiale sammenkomster i partiet. Men siden paret selv sier at det er først nå de har blitt kjærester, og siden sjefredaktør Gard Steiro sier at han ikke har lyst til å gå inn på forholdets varighet, avstår en samlet norsk presse fra å undersøke hvor lenge de har vært sammen og om forholdet har påvirket VGs dekning.

I september 2018 slutter også Kristian Skard, han som har dekket saken for DN, i jobben sin. Først i november blir det kjent at årsaken var at han og Hadia Tajik er kjærester. I et koseintervju med VG sier Tajik at de to fant tonen i juni på sommerfesten til pr-byrået Kruse Larsen. De snakket hele kvelden, både på selve festen og på Lorry etterpå. Han som intervjuer henne er Eirik Mosveen, som sammen Lars Joakim Skarvøy og Marie Melgård har dekket – noen vil si drevet fremover – #metoo -sakene om Giske. Både Mosveen og Skarvøy var på festen, men det står det ingenting om i saken. Derfor slipper VG – og da særlig Mosveen og Skarvøy som har dekket hvert minste lille komma i Giske-saken – å svare på hvorfor de ikke har omtalt kjærlighetsforholdet mellom to såpass sentrale skikkelser i #metoo -og-Giske-eventyret.

Mosveen spør Tajik om hun har hatt et godt øye til Skard før de begynte datingen i juni, men når hun ikke vil svare på det, fortsetter han bare med kosespørsmål. I saken skryter også sjefredaktør Amund Djuve i DN av hvor ryddig Skard har opptrådt. Han påstår at Skard og Tajik møttes i en privat sammenheng, selv om de altså møttes på en fest for nettopp jobbforbindelser, der blant andre Skards sjef, politisk redaktør Kjetil Alstadheim, også var gjest. Nok en gang avstår en samlet norsk presse fra å grave i om og eventuelt hvordan forholdet mellom nestlederen i Ap og DN-journalisten som var først ute med sak om #metoo -anklagene mot Giske har påvirket pressedekningen.

Bare 14 dager før festen der kjærlighetens flamme tennes mellom Ap-politikeren og DN-journalisten, har sistnevnte en sak på trykk, som handler om at Støre har drevet tillitsvalgt Ingunn Yssen ut i sykemelding. Visstnok ved å ta Yssen inn på kontoret og kjefte på henne, fordi hun har sagt i VG at hun er kritisk til at Giske kommer på Aps sommerfest, og at hans «nærvær på fester vil bety at flere ansatte i praksis er utestengt». Saken i VG, med tittelen «Støre trosser advarsler – inviterer Giske til sommerfest etter metoo-sakene», er ført i pennen av trioen Mosveen, Skarvøy og Melgård.

Mosveen og Yssen har kjent hverandre i mange år og omgås sosialt, særlig gjennom sin felles venninne – politisk kommentator Marie Simonsen i Dagbladet. Vennskapet mellom Mosveen og Yssen er ikke nevnt med ett ord i VGs sak, der Yssen går langt i å slå fast at Giske – som verken er anmeldt eller dømt – har sextrakassert kvinner i partiet. Vennskapet ble heller aldri nevnt sist da Mosveen skrev i VG om at Yssen hadde fått kjeft av sjefen og blitt sykemeldt. Den gangen var det Gerd Liv Valla som var sjefen.

Heller ikke når Marie Simonsen slår fast at Giske har sextrakassert, nevnes det noe sted at hun og Yssen er bestevenninner. Dagbladet har senere beklaget og endret kommentaren, men Simonsens bønn om at noen tar mot til seg, «kaller en spade for en spade» og sier «at Trond Giske er en kødd» fikk bli stående.

En annen som ikke sparer på kruttet er Hege Ulstein i Dagsavisen. I en kommentar der hun muligens overskrider sin rolle som aviskommentator en smule, og regelrett instruerer Arbeiderpartiet i å hive ut Trond Giske, slår også Ulstein rimelig fast at Giske har begått «seksuelle overgrep og trakassering».

Simonsen og Ulsteins kommentarer kom etter at Giske nylig tapte maktkampen i Ap og mistet muligheten til å få nye verv. Det skjedde som kjent etter at en dansevideo kom på avveie og endte med å bli selve beviset på at Giske ikke har skjerpet seg. Selv om både kvinnen i videoen, venninnen som filmet, Giske selv, Ap-kollegaen som var der med ham og journalist Åse Brandvold i Klassekampen som tilfeldigvis var på samme utested har sagt at dansen kom i stand etter initiativ fra kvinnene.

Nok en gang lager VGs trekløver Mosveen, Skarvøy og Melgård sak om at Trond Giske har oppført seg upassende og problematisk overfor en kvinne som verken har opplevd oppførselen som upassende eller problematisk. Nok en gang er en kvinne rasende over å bli brukt i jakten på hodet til Giske. Nok en gang får et medieoppslag basert på upassende oppførsel som ikke har funnet sted politiske konsekvenser. Nok en gang skriver Kjetil Alstadheim i DN om Giskes dårlige oppførsel, kaller ham «selfiekonge» og gir oss fasiten på hva Giske burde har gjort.

Denne gangen var det Rødt-medlem og fagforeningsmann Knut Sandli som kokte suppe på rusten spiker. Sammen med kollega Terje Ferstad sendte han et varsel til ledelsen i Ap, noe som i løpet av #metoo -dekningen har blitt en slags garanti for få et mikrofonstativ.

Å ja? Du vil fortelle det norske folk at en navngitt politiker har begått et overgrep, men du har verken bevis eller et offer å vise til? Bare send et varsel til sjefen hans du, så skrur vi på mikrofonen imens.

For hvordan mennene, allerede før de hadde sendt varselet (som sjefredaktør Gard Steiro senere skulle peke ut som selve kjernen i saken), hadde en VG-sak å true ledelsen i Trøndelag Ap med, vet vi ikke. Men da jeg lette etter mulige forklaringer på hvordan i all verden en random fyr som Sandli, som ikke engang hadde snakket med dama i videoen, fikk sin beskyldninger mot Giske på trykk i VG, kom jeg over noe som potensielt kunne forklare. Sandli er svogeren til den gjenværende halvdelen i kommentatorduoen Giæver & Joffen. Etter at jeg skrev om det nære familiebåndet, stilte Medier24 spørsmål om Anders Giæver har hatt noe med saken – som VG i ettertid har beklaget at i det hele tatt kom på trykk – å gjøre. Nok en gang hadde sjefredaktør Steiro ikke noe lyst til å fortelle mer, men han sa: «At han er Giæver sin svoger er ingen hemmelighet».

Problemet bare at det er akkurat dét det er. En hemmelighet. Kanskje vet folk internt i VG at mannen som nå granskes for å ha misbrukt sin stilling som nestleder i Fagforbundet i en uttalt maktkamp er gift med søsteren til den mest profilerte politiske kommentatoren i avisen som lot ham slippe til med sine ubegrunnede beskyldninger, men publikum har aldri blitt opplyst om dette «bakenforliggende forholdet».

Giæver selv lot seg ikke bekymre og ba dem som mente dette var en relevant opplysning om å «rock on der ute i Konspi-land». Oppfordringen sanket både likes og latter blant flere representanter for den norske pressen, som stiller høye krav om åpenhet og transparens (til alle andre enn seg selv). Særlig fascinerende var det å se at det i tillegg til usual suspects som Marie Simonsen og Hege Ulstein, også var sjefer og kolleger av Frithjof Jacobsen og Kristian Skard – som gjennom sine kjærlighetsforhold til Ap-politikere har gitt henholdsvis VG og DN en ripe i troverdighetslakken til når det kommer til Giske-saken – liket, lo og koste seg. VGs mangeårige reporter Tor Erling Thømt Ruud, VG-vaktsjef Ken André Ottesen, nyhetsredaktør i DN Tor Nondal, DN-kommentator Eva Grinde og utgavesjef i DN Brynjar Haukli i DN, er bare noen få av profilerte medlemmer av norsk presse som viste sin støtte til latterliggjøringen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.202
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Stakkars Giske. Heeeelt uskyldig:rolleyes:

Samtlige av de følgende hendelser er altså kun sludder og vås - også den første som Giske selv har innrømmet?

Kvinne 1: AUF-medlem i Troms
    PÅSTAND: På nachspiel, en 18 år gammel jente ble med for å hente mer drikkevarer. Giske forsøkte å kysse og ta henne på ryggen, slik at hun ble redd og låste seg inn på et toalett. Året etter var Giske igjen i Tromsø, var beruset, og skal ha forsøkt å sjekke henne opp igjen. Kvinnen har siden trukket seg fra all politikk. Hendelsene er fra henholdsvis 2008 og 2009. Det er denne hendelsen Giske har beklaget, selv om enkelte detaljer avvises av Giske.

Kvinne 2: Kvinne i 30-årene i partiapparatet
    PÅSTAND: Skulle på nachspiel hjemme hos Giske i 2014, men ingen andre kom. De pratet og drakk, han prøvde å kysse henne og sjekke henne opp. Ble avvist. Han gikk og la seg, hun bredde over ham og gikk hjem.

Kvinne 3: Kvinne i 30-årene i partiapparatet
    PÅSTAND: Tok drosje sammen med Giske etter partiarrangement i 2013. I drosjen tok han henne på låret, før de gikk sammen inn på en pub i Oslo sentrum. Hun satt på fanget hans, han strøk henne over ryggen og på rumpa.

Kvinne 4: Kvinne i 40-årene
    PÅSTAND: På tur i 2017. Giske kom på hotellrommet til kvinnen. Hun ba ham gå fordi hun hun ville dusje. Han skal ha begynt å ta av seg, og spurt om han kunne være med. Hun sa nei, og måtte igjen be han gå.

Kvinne 5: Hendelse fra 2012
    PÅSTAND: En kvinne hevder at Giske på en nattklubb i 2012 har holdt henne og kysset henne.

Kvinne 6: Hendelse fra 2012
    PÅSTAND: En kvinne møtte Giske i en hotellkorridor. Han skal ha forsøkt å stoppe henne og kysse henne. Ga seg da han ble avvist.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Stakkars Giske. Heeeelt uskyldig:rolleyes:

Samtlige av de følgende hendelser er altså kun sludder og vås - også den første som Giske selv har innrømmet?

Kvinne 1: AUF-medlem i Troms
    PÅSTAND: På nachspiel, en 18 år gammel jente ble med for å hente mer drikkevarer. Giske forsøkte å kysse og ta henne på ryggen, slik at hun ble redd og låste seg inn på et toalett. Året etter var Giske igjen i Tromsø, var beruset, og skal ha forsøkt å sjekke henne opp igjen. Kvinnen har siden trukket seg fra all politikk. Hendelsene er fra henholdsvis 2008 og 2009. Det er denne hendelsen Giske har beklaget, selv om enkelte detaljer avvises av Giske.

Kvinne 2: Kvinne i 30-årene i partiapparatet
    PÅSTAND: Skulle på nachspiel hjemme hos Giske i 2014, men ingen andre kom. De pratet og drakk, han prøvde å kysse henne og sjekke henne opp. Ble avvist. Han gikk og la seg, hun bredde over ham og gikk hjem.

Kvinne 3: Kvinne i 30-årene i partiapparatet
    PÅSTAND: Tok drosje sammen med Giske etter partiarrangement i 2013. I drosjen tok han henne på låret, før de gikk sammen inn på en pub i Oslo sentrum. Hun satt på fanget hans, han strøk henne over ryggen og på rumpa.

Kvinne 4: Kvinne i 40-årene
    PÅSTAND: På tur i 2017. Giske kom på hotellrommet til kvinnen. Hun ba ham gå fordi hun hun ville dusje. Han skal ha begynt å ta av seg, og spurt om han kunne være med. Hun sa nei, og måtte igjen be han gå.

Kvinne 5: Hendelse fra 2012
    PÅSTAND: En kvinne hevder at Giske på en nattklubb i 2012 har holdt henne og kysset henne.

Kvinne 6: Hendelse fra 2012
    PÅSTAND: En kvinne møtte Giske i en hotellkorridor. Han skal ha forsøkt å stoppe henne og kysse henne. Ga seg da han ble avvist.
    Hva motiverer deg til å spørre om alt dette er sludder og vås?

(Hva er det i N&D artikkelen som får deg til å trekke den konklusjonen?)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Uffi, skatt igjen. Blir det aldri slutt på dette tyveriet/landeveisrøveriet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/de-skal-f--meg-betale-skatt/70839811

(Skulle kanskje vært i annen tråd?)
    Det var rette ræva som feis. Med nesten hele formuen i næringseiendom blir skatteregningen relativt hyggelig.

Skatteregler i den vestlige verden er vedtatt av demokratisk valgte lovgivere. Man kan alltids diskutere lobbyisme, særinteresser og den slags, men at både virksomheter og privatpersoner vil tilpasse seg gjeldende skatteregime og søke å minimere skatteregningen er relativt forutsigbart. De langt fleste vil føre opp de skattefradrag de er berettiget til - i Norge trenger man knapt nok gjøre det en gang siden det hele går relativt automatisk. Et selskap med virksomheter i flere jurisdiksjoner og muligheten til å flytte inntekter og utgifter rundt har selvsagt langt større muligheter til denne typen av akrobatikk, men at det skjer burde ikke overraske noen.

Det er liten moralsk harme i Norge over at bolig i flere tiår har vært særdeles gunstig behandlet i det norske skattesystemet. Den norske stat har gått glipp av relativt store penger i skatteinntekter basert på hvordan det har vært. Det har blitt riktigere, men fortsatt har man ganske tunge skattemessige incentiver til å eie bolig her i landet.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    a) at det er en ræv som fiser er ikke særlig godt argument for at det som sies er idioti.
    b) at skatteregler er vedtatt av valgte lovgivere betyr ikke at reglene automatisk er fornuftig og nyttige for samfunnet; de kan endres!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    a) Nei, men det låter noe hulere når man selv er i en situasjon som er svært begunstiget i skattesystemet. Må tette andres hull, men ikke mitt. Andre må betale mer.

b) selvsagt. Men harme bør først og fremst rettes mot de som har vedtatt reglene.

C

cruiser

Gjest
    Skattenivået for eiendom er jo likt for alle. Skatt på annonseinntekter er ikke. Det er jo det som er hele poenget. Uansett hvem som sier det.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.202
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Jeg har ikke referert til noen artikkel:confused:.

Det som motiverer meg til å stille spørsmål er vinklingen Giske´s "venner" prøver å fremstille om at "alt" kun er et iscenesatt komplott med et motiv om å få han fjernet fra ledende posisjoner i AP.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Jeg har ikke referert til noen artikkel:confused:.

Det som motiverer meg til å stille spørsmål er vinklingen Giske´s "venner" prøver å fremstille om at "alt" kun er et iscenesatt komplott med et motiv om å få han fjernet fra ledende posisjoner i AP.
    Sorry, trodde at ditt innlegg var i forlengelsen av den artikkelen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Skattenivået for eiendom er jo likt for alle. Skatt på annonseinntekter er ikke. Det er jo det som er hele poenget. Uansett hvem som sier det.
    "Alle" har ikke (nærings)eiendom for milliarder av kroner. De fleste har ingen næringseiendom i det hele. Når man først har formueskatt så er det litt rart at det slår svært ulikt ut hvilken form man har formuen sin i.

C

cruiser

Gjest
    Nei, de fleste har jo ikke noen milliarder.. Poenget her er at man flytter annonsepenger ut av mediehus som tradisjonelt har skattet av disse pengene, til selskaper som ikke gjør det. Dette er ikke sammenlignbart med eiendom. Alle som driver i bransjen eiendom har samme vilkår(som for min del gjerne må endres, uten at det har noe å si for poenget).

Det er ingen logikk i at Google ikke skal skatte av inntekter generert i Norge fordi eiendom er skattemessig gunstig.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Nok et genialt trekk av de rødgrønne...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/21LPrr/brann-i-tor-mikkel-waras-bil

Brann i Tor Mikkel Waras bil
    Natt til søndag rykket politiet ut til en brann i en bil som tilhører justisminister Tor Mikkel Wara.

– Dette er en bil som eies av Justisministeren som har tatt fyr mens den har stått parkert utenfor hans bolig i Oslo, sier operasjonsleder ved Oslo politidistrikt Magne Olsvoll til VG.

Tor Mikkel Wara har blitt utsatt for alvorlige trusler og hærverk flere ganger i løpet av de siste månedene. Så sent som i januar mottok han et trusselbrev, og en søppelkasse utenfor hjemmet hans ble påtent. Bilen hans skal også ha blitt forsøkt påtent. Etter at huset ble tagget med beskyldninger om rasisme, etterforsket Politiets sikkerhetstjeneste truslene mot justisministeren.

På spørsmål om de ser brannen natt til søndag i sammenheng med de tidligere truslene, henviser Olsvoll til PST.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.439
    Torget vurderinger
    2

Vi har jo slått fast at dette er uvesentlig. Leiesoldaten og den reelle morderen French ble hentet hjem med en regning på over 10 millioner kroner.
    Så at man feilaktig tar hjem en kriminell dustete morder betyr at man må hente hjem
    Overbeviste islamistiske landsforrædere ?
    En feil rettes ikke opp ved så å gjøre 100 nye?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Natt til søndag rykket politiet ut til en brann i en bil som tilhører justisminister Tor Mikkel Wara.

– Dette er en bil som eies av Justisministeren som har tatt fyr mens den har stått parkert utenfor hans bolig i Oslo, sier operasjonsleder ved Oslo politidistrikt Magne Olsvoll til VG.

Tor Mikkel Wara har blitt utsatt for alvorlige trusler og hærverk flere ganger i løpet av de siste månedene. Så sent som i januar mottok han et trusselbrev, og en søppelkasse utenfor hjemmet hans ble påtent. Bilen hans skal også ha blitt forsøkt påtent. Etter at huset ble tagget med beskyldninger om rasisme, etterforsket Politiets sikkerhetstjeneste truslene mot justisministeren.

På spørsmål om de ser brannen natt til søndag i sammenheng med de tidligere truslene, henviser Olsvoll til PST.
    Det er kun du som trekker (kort)slutningen at Lan Berg og Moxnes har noe med dette å gjøre, hvis du absolutt skal forhåndsdømme noen så får du heller dytte skylda over på noen av våre ny landsmenn som har skulket norskundervisningen.
    fd5efc48-4cba-43e8-ab08-7d871a674c05.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

15 års strafferamme på dette...

Om de nå greier å få tak i vedkommende så er det interessant hva som blir utfallet i en straffesak...

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest

Det er kun du som trekker (kort)slutningen at Lan Berg og Moxnes har noe med dette å gjøre, hvis du absolutt skal forhåndsdømme noen så får du heller dytte skylda over på noen av våre ny landsmenn som har skulket norskundervisningen.
    Vis vedlegget 533066
    Angrep på politikere er politisk motivert, og helt klart denne gangen. Det har jo vært mange episoder etterhvert. Hvem det er vet vi jo ikke men å regne med at vi bår lete på ytre venstrefløy som Antifa, svenskinspirert ungdom eller islamkameratene er rimelig sannsynlig, slike som har det for vane å kalle alle fra Frp for rasister. Hadde det vært Moxxnes eller Lan som ble utsatt for dette så ville det være sannsynlig å se til den andre ytterfløyen.

R

rr30629

Gjest
    Hadde Lan blitt utsatt for noe så trenger man ikke gå ut til noen fløyer for å lete. Bitre middelaldrende menn i middelklassen med et lass med fordommer og en PC er nært nok tenker jeg.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nåvel - det er forsåvidt nok av folk som ønsker den ene eller den andre dit peppern gror.

Det er dog en viss vesensforskjell fra dette og til å sende grove trusler og også derifra til å faktisk finne på slikt som å tenne på biler, kaste stein igjennom vinduet, forsøk på å tenne på hus osv.

Det som er en viss forskjell mellom Wara og Lan er at et angrep på Wara rammes av straffelovens §99! Og har 15 års strafferamme. (Fordi Wara er et medlem av regjeringen).

Det sagt, så bør kanskje generelt (fysiske) angrep og trusler mot politikere straffes hardere - ingen er tjent med at dette tar av. Så må en kanskje se litt på om det er så smart å skulle straffe drittslenging. Vi er ikke tjent med å stenge av debatt. Kanskje legge en del begrensninger i forhold til hvor mye anonymisering som godtas, slik at folk må stå for det de sier...

Johan-Kr

R

rr30629

Gjest
    Ok, så det du sier er at bitre middelaldrende menn i middelklassen med et lass med fordommer og en PC ikke kan flippe ut?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    792
    Ok, så det du sier er at bitre middelaldrende menn i middelklassen med et lass med fordommer og en PC ikke kan flippe ut?
    Ei heller gamle jomfruer med sære vaner og hemorider, og hva så? 🙄

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Nåvel - det er forsåvidt nok av folk som ønsker den ene eller den andre dit peppern gror.

Det er dog en viss vesensforskjell fra dette og til å sende grove trusler og også derifra til å faktisk finne på slikt som å tenne på biler, kaste stein igjennom vinduet, forsøk på å tenne på hus osv.

Det som er en viss forskjell mellom Wara og Lan er at et angrep på Wara rammes av straffelovens §99! Og har 15 års strafferamme. (Fordi Wara er et medlem av regjeringen).

Det sagt, så bør kanskje generelt (fysiske) angrep og trusler mot politikere straffes hardere - ingen er tjent med at dette tar av. Så må en kanskje se litt på om det er så smart å skulle straffe drittslenging. Vi er ikke tjent med å stenge av debatt. Kanskje legge en del begrensninger i forhold til hvor mye anonymisering som godtas, slik at folk må stå for det de sier...

Johan-Kr
    Mye av dette kommer vel fra godt voksne folk som ikke helt har fått med seg at Internett og sosiale media er noe annet og mer enn en nettbasert måte å banne for seg selv på tunet eller å preike drit med naboen over gjerdet.

Jeg er også opptatt av å forsvare ytringsfriheten til det ytterste, men ser at vi nok må gå over våre juridiske gjerder på nytt. Ellers også helt enig i at angrep og trusler mot politikere må slås hardere ned på. Uavhengig av hvilke politiske syn de måtte forfekte så representerer de våre demokratiske institusjoner. Således er det like skjerpende omstendigheter som når politi og ordensmakt blir angrepet, og dermed statens voldsmonopol.

Ethvert angrep på politikere eller politi er også et angrep på vår demokratiske rettsstat. Det er maktpåliggende for staten, og dermed oss alle, at den slags slås hardt ned på.

R

rr30629

Gjest
    Ei heller gamle jomfruer med sære vaner og hemorider, og hva så? ??????
    Ok, det var kjekt å vite.

Så da kan vi konkludre med at bitre middelaldrende menn i middelklassen med et lass med fordommer og en PC som tapper på sannhetsmaskinen på de merkeligste forum kun har det i fingrene? No balls altså?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Desto viktigere at de er utstyrt med journalistisk integritet. Slik det nå er ser de vel på seg selv mer som politiske aktører.

Veldig trist, og navnene deres burde stå på en lystavle for all to see.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn