Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Man trenger ikke engang gjette hvilke svar man vil få, om man gikk til den ytterlighet å spørre folk flest ute i det ganske land om hva de synes om dagens politikk og politikere. Noen "frelste" vil man sikkert treffe, men majoritetens svar er nokså overveldende....
    Som nevnt over finnes det meningsmålinger for den slags. Og det er vel nær en naturlov at en regjering i sin andre periode begynner å bli upopulær. Denne er fra inneværende tråd i 2012:

Svært få ønsker rødgrønn regjering.

Bare 4,3 prosent av de spurte sier de ønsker en rødgrønn regjering i en meningsmåling utført av Sentio for Nationen.

Også blant Arbeiderpartiets egne velgere er holdningen til den rødgrønne regjeringen lunken. Mens halvparten ønsker en ren Ap-regjering er det bare 14 prosent som ønsker seg en rødgrønn regjering.
    Erna har vel fortsatt et sykke igjen dit.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.792
    Støre brakk den politiske ryggraden i forbindelse med karikaturstriden.

(Han har meg bekjent aldri tatt selvkritikk på det.)
    Gahr Støre har et nesten Trumpsk forhold til det med selvkritikk. Det er alltid noen andre som gjør feil. Selv da han ble fersket i det som mest sannsynlig var blank løgn av TV2, gjorde han ikke det fornuftige og sa at han misforstod spørsmålet. Neida, Støre misforstod ikke spørsmålet, det var journalisten som stile spørsmålet feil. Dette er det nesten Trump-nivå på:

Samme med karikaturstriden, Støre har aldri hatt ryggrad. Og jeg synes også han har narssisistiske trekk. Han er ikke et psykiatrisk kasus som Trump, men trekkene er der.
    Uten at jeg har særlig til overs for mannen, mener jeg nok at dette er langt over mål, Slubbert. Han er nok omtrent midt i laget med hensyn til det å ville innrømme feil og mangler på riksdekkende fjernsyn.
    Leter du lenge nok, vil du kunne feste noe ved de fleste som er på TV "hele tiden". På et eller annet tidspunkt må det da gå ut på dato.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Stort sett enig, Terje-A. Dog tror jeg ikke automatisering gir mindre behov for at folk jobber. Vi er flinke til å finne på nye ting å gjøre. Man skal ikke mer enn et par generasjoner tilbake så jobbet en veldig stor andel i jordbruket. Nå er det 2 %. Anleggsarbeidfere brukte hakke og spade, og da anleggsmaskinene kom ble de overføldige. Likevel har vi fortsatt svært lav arbeidsledighet. Om ikke annet kan vi være hverandres personlige trenere. Eller kybernetikere.
    Frem til nå har ny teknologi, automatisering og tildels AI gitt flere jobber, men det vi er i ferd med å få nå er noe annet. At finansrådgivere blir erstattet av et dataprogram gir ikke flere jobber, kundeservice? De fleste blir erstattet av chatboter, at netthandelen vil fjerne en god del av butikkene vil ikke gi nok nye jobber i pakkebransjen. Automatiseringen av kassene i matvarebransjen gir ikke flere jobber men færre. Elbilene gir 70% mindre omsetning i ettermarkedet ifølge tysk bilindustri. Se for eks. på Bilextra, hva skal de selge til en elbil? Vinduspylervæske, bremseklosser og wunderbaum? Små bensinstasjoner blir borte. Om 10 år vil vi stort sett ha serveringssteder med lademuligheter. osv. osv. Anbefaler alle som er interesserte i AI i å se på "Den kreative Roboten" ligger tilgjengelig på NRK.no

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skrotvenstre og identitetspolitikerne kan ødelegge mye for AP, naturlig nok.

Arbeiderpartiets landsmøte

Frykter Ap-utmeldinger hvis oljekompromisset ryker

Leder i Fellesforbundet og sentralstyremedlem i Ap, Jørn Eggum, advarer landsmøtet mot å skrote oljekompromisset om Lofoten, Vesterålen og Senja.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-ap-utmeldinger-hvis-oljekompromisset-ryker/70949704

Ironisk nok er eneste trygge havn for de realitetsorienterte noe på den borgerlige fløyen.

-- så Vel Bekome!

R

rr30629

Gjest
    Marie Simonsen tenker høyt...

"Hvorfor det skulle være utenkelig for en talentfull, kunnskapsrik kvinne å bli leder i Ap, er dessverre ikke et stort mysterium. Det er som på Gros tid; noen dårlige bortforklaringer må du ha når du ikke tør å si rett ut hva du har imot henne.

Ironisk nok er Tajik den eneste i Ap-ledelsen som virkelig kommer fra arbeiderklassen. Det har hun til felles med Martin Kolberg."

https://www.dagbladet.no/kultur/hvis-hadia-tajik-gar-med-i-dragsuget-har-ap-god-rad/70953701

G

Gjestemedlem

Gjest
    "2018 var et ellevilt år for norsk offentlighet, der udemokratiske tendenser som no-platforming og opprop for gjenvalg (brexit) har definert mediebildet internasjonalt. Når høyresiden protesterer mot dette, reagerer venstresiden med anklager om at de drar «ytringsfrihetskortet» og «inntar offerrollen».

Som redaktør får jeg ikke understreket det nok; at demokratiske verdier er under forfall i hele Europa. I USA og Kina forsterkes også ikke-demokratiske tendenser av bevegelser og statsledere som utvider sine fullmakter.

Å hegne om demokratiet bør altså være en venstresidesak. For det er ikke likheten som styrker oss som samfunn. Det er ulikheten, og den frie meningsbrytningen. Ytringsfrihet er ikke tjent med å være et skjellsord.

At norsk politisk sentrum har forflyttet seg mot høyre er rett og slett utøvet demokrati, og dette er en kjedelig debatt som gjør argumentene små. Den politiske oppslutningen kan og bør vinnes uten boikott, ugyldiggjøring av motstandere, eller å koble ut deres mikrofoner. De ekstreme har alt å vinne på dette, slik alternative medier er et resultat av svekket tillit til de etablerte mediene som meningsdommere. Venstresiden kan ikke kuppe denne rollen uten å forvente at alternative meningsekkokammere vokser."
    - Danby Choi

https://subjekt.no/2019/04/07/servil-tilnaerming-til-minoritetene-er-ikke-formalstjenlig/

Servil tilnærming til minoritetene er ikke formålstjenlig
    Antropologisk eufori plasserer minoriteter i en annen liga og hindrer oss i å være best i den samme sporten. Spar meg, skriver Danby Choi.

..

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Tipper dette bare er toppen av isfjellet. Tillitsbaserte systemer har desverre en tendens til å bli misbrukt.

Jeg synes jo ikke at stortingsrepresentanter har noe spesielt god lønn. Mulig man bruker dette systemet for å spe på inntekten litt og rettferdiggjør dette fordi man føler seg underbetalt. Finnes det noen oversikt over hva stortingsrepresentantene tjener på disse reiseregningene?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Tipper dette bare er toppen av isfjellet. Tillitsbaserte systemer har desverre en tendens til å bli misbrukt.
    Tja, må nesten anta at pressen har brukt mye tid på å gå gjennom reisregninger den siste tiden, men det ser ikke ut til at de har funnet allverden - i alle fall ikke så langt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Du vet for øvrig at du er avhengig av Facebook når du poster innlegg om at du er et bestemt sted samtidig som du leverer reiseregninger for å være et helt annet sted.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    Det er bare en politiker som kan skrive noe slikt:
    – Det er viktig for meg at feil rettes opp og at alle fakta kommer på bordet. Derfor har jeg kommet til at det er riktig at jeg trekker meg midlertidig fra mitt verv som nestleder i Rogaland Ap mens denne saken pågår, skriver Haukeland Liadal på Facebook

Feil?
    Fakta?
    Du verden, det må man si...
    Hun er tatt i å BEVIST jukse med reiseregninger, og da er det automatisk en feil, når det nå har "kommet på bordet".

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå får vi se om loven er lik for Jørgen Hattemaker og Kong Salomo......

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Ja. Hva ville skjedd hvis en NAV-bruker hadde jukset til seg 60 000 kr ekstra?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Du vet for øvrig at du er avhengig av Facebook når du poster innlegg om at du er et bestemt sted samtidig som du leverer reiseregninger for å være et helt annet sted.
    Dette tyder vel på en ikke helt oppegående person? VIl vi ha slike på Stortinget? (Nå kan vel egentlig det sies om de fleste fra Frp, så ...)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Nå er strengt tatt neppe lovverket rundt å jukse på reiseregninger og snylte på NAV lik i utgangspunktet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Nå er strengt tatt neppe lovverket rundt å jukse på reiseregninger og snylte på NAV lik i utgangspunktet.
    Sikkert ikke, men uansett er det snakk om at staten blir snytt for 60 000 kr. Hvorfor skal det være mindre straffbart for en person med god lønn og mange ekstragoder å snyte staten for 60 000 kr enn det er det for en som faktisk trenger pengene? Egentlig burde det vel være omvendt?

Har du behov for støtte fra NAV og får 60 000 kr ved en feil, og unngår å varsle om det og tilbakebetaler pengene umiddelbart, eventuelt ikke oppdager det, risikerer du fengselsstraff. Snyter du bevisst staten for 60 000 kr hvis du sitter på Stortinget, blir du sykemeldt med full lønn (nå har vel foreløpig ikke det skjedd i denne saken, men det har skjedd i mange andre tilfeller).

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.792
    – Det er viktig for meg at feil rettes opp og at alle fakta kommer på bordet. Derfor har jeg kommet til at det er riktig at jeg trekker meg midlertidig fra mitt verv som nestleder i Rogaland Ap mens denne saken pågår, skriver Haukeland Liadal på Facebook

Feil?
    Fakta?
    Hun er tatt i å BEVIST jukse med reiseregninger, og da er det automatisk en feil, når det nå har "kommet på bordet".
    Som jeg pekte på sist gang (da var det vel en FrP'er), så er dette mest av alt et systemproblem. Det er bare sludder at man i 2019 uten dokumentasjonskrav kan sitte på nettet og gjette seg fram til omtrent hvor mye man har reist sist år, og skape reiseregninger på den basis. Jeg har selv reist veldig mye i tidligere jobber, og benyttet statens regulativ. Det er to ting du bare MÅ gjøre for å holde orden: 1. Ta vare på kvitteringer og billetter, 2. fylle ut reiseregning før det har gått ei uke. Ellers går alt i glemmeboka, og det blir håpløst å holde orden.
    Slik jeg oppfatter situasjonen, har stortingspolitikerne et nettbasert reiseregningssystem uten krav om bilag og kontrollering fra overordnet. Jeg tror ikke nødvendigvis de planlegger svindel, jeg tror ganske enkelt at de tar et skippertak, der de forsøker å huske sånn ca. hvordan de har reist siste 3 mnd., og lager et guesstimate ut fra det. Det kan ikke gå annet enn galt, og det er kun opprydding i systemet som kan løse dette. Dermed slipper i utgangspunktet lovlydige stortingsrepresentanter å rote seg inn i sånne fullstendig unødvendige situasjoner.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Vi har et nettbasert reiseregningssystem på jobben. Bilag må med - scan inn evt. ta et bilde av bilaget og legg til filen til reiseregningen. Det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.105

Feil?
    Fakta?
    Som jeg pekte på sist gang (da var det vel en FrP'er), så er dette mest av alt et systemproblem. Det er bare sludder at man i 2019 uten dokumentasjonskrav kan sitte på nettet og gjette seg fram til omtrent hvor mye man har reist sist år, og skape reiseregninger på den basis. Jeg har selv reist veldig mye i tidligere jobber, og benyttet statens regulativ. Det er to ting du bare MÅ gjøre for å holde orden: 1. Ta vare på kvitteringer og billetter, 2. fylle ut reiseregning før det har gått ei uke. Ellers går alt i glemmeboka, og det blir håpløst å holde orden.
    Slik jeg oppfatter situasjonen, har stortingspolitikerne et nettbasert reiseregningssystem uten krav om bilag og kontrollering fra overordnet. Jeg tror ikke nødvendigvis de planlegger svindel, jeg tror ganske enkelt at de tar et skippertak, der de forsøker å huske sånn ca. hvordan de har reist siste 3 mnd., og lager et guesstimate ut fra det. Det kan ikke gå annet enn galt, og det er kun opprydding i systemet som kan løse dette. Dermed slipper i utgangspunktet lovlydige stortingsrepresentanter å rote seg inn i sånne fullstendig unødvendige situasjoner.
    Det er lite som tyder på at det er snakk om noe "guessestimate" tre måneder etter at reisen er gjennomført.
    Dessuten hadde hun et noe frynsete forhold til å betale sine regninger.

https://www.nrk.no/norge/hege-hauke...-i-systemet-for-reisen-finner-sted-1.14510780

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.792

Feil?
    Fakta?
    Det er lite som tyder på at det er snakk om noe "guessestimate" tre måneder etter at reisen er gjennomført.
    Dessuten hadde hun et noe frynsete forhold til å betale sine regninger.

https://www.nrk.no/norge/hege-hauke...-i-systemet-for-reisen-finner-sted-1.14510780
    Uansett: Et systemproblem. Funker beviselig ikke særlig bra.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    Nja.....å skylde på systemet blir vel en tanke ansvarsløst?
    Jeg reiser selv og det er sjelden et problem å vite når, hvor og hvor lenge jeg har reist.
    Hun har prøvd seg og ble tatt. Da bør hun også ta ansvaret og ikke komme med svada.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.792
    Nja.....å skylde på systemet blir vel en tanke ansvarsløst?
    Jeg reiser selv og det er sjelden et problem å vite når, hvor og hvor lenge jeg har reist.
    Hun har prøvd seg og ble tatt. Da bør hun også ta ansvaret og ikke komme med svada.
    Ansvaret er selvsagt hos den utøvende part, det er det ikke noen grunn til å være uenig i. Poenget mitt er mer det at det er utrolig amatørmessig å ha et så elendig, ikke kvalitetssikret system i landets nasjonalforsamling. Det bereder jo grunnen for både rotekopper og kjeltringer, så de kan ta for seg, enten i vanvare eller av ren grådighet.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Uansett fascinerende å høre praktiske eksempler på orwellsk nytale: Skjedd en feil, en glipp, klok beslutning (å trekke seg), å korrigere reiseregninger, oppklare hva som har skjedd, betale tilbake det som har skjedd feil osv.

Det er ett rett ord for slik: svindel.

Jeg synes fortsatt at alle er mistenkelig forsiktige rundt dette. Flere som er nervøse for fremtidige avsløringer?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.280
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Der jeg jobber har folk fått avskjed på grått papir for langt mindre enn dette. Fusk med reiseregninger er hvitsnippkriminalitet på laveste nivå, og da er tilliten brutt. Det holder ikke å betale tilbake og late som ingen ting har skjedd. Det er ikke mulig å avskjedige en stortingsrepresentant, men for meg ser saken ut til å være helt parallell med Keshvari-saken, og den ble politianmeldt. Jeg ser ingen grunn til at denne dama skulle slippe samme konsekvenser.

Dette er ikke så veldig vanskelig. De fleste har en eller annen form for avtalekalender, f eks Outlook. Selv om man baserer seg på skippertaksmetoden er det ikke så himla vanskelig å gå tilbake i kalenderen og se hvor man faktisk har vært. Sammen med billetter og kvitteringer man har tatt vare på gir det godt underlag for reiseregningene. Jeg har nettopp gravd gjennom en litt for stor haug av slike selv, og er ikke i tvil om at det jeg leverte inn i dag er riktig.

Jeg synes hele ordningen med diettsatser og dagpenger er en uting. Det er mye vanskeligere å holde rede på hva som skal trekkes fra, f eks at man har blitt påspandert en lunch, enn å holde rede på kvitteringer for de utleggene man faktisk har hatt. Dessuten ligger det et uheldig incentiv til å reise mest mulig i det systemet. Det er fullt mulig å leve langt rimeligere på reise enn diettsatsene og beholde overskuddet selv. Da blir det mest i lomma om man reiser mest mulig. (Dette observerte jeg som faktisk adferd blant kolleger i min tid som statsansatt.) Det blir helt feil incentiv.

I stedet bør prinsippet være at utlegg man har hatt for å kunne gjøre jobben sin skal refunderes av arbeidsgiver, forutsatt at man 1) kan dokumentere utlegget, 2) erklærer at dette var fornuftig bruk av arbeidsgivers penger for å løse arbeidsoppgaven, og 3) holder seg innenfor arbeidsgivers policy om hotellstandard, billettklasser etc (eller i det minste begrunner hvorfor et avvik fra policy var nødvendig i dette tilfellet). I motsatt fall får man spise kostnaden selv. Private kostnader i forbindelse med en arbeidsreise tar man selvsagt selv. Jeg ser ingen grunn til at noe annet skal gjelde for stortingsrepresentanter. Det regelverket må strammes inn ganske kraftig.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    For min del har diett vært ekstra lønn. Spiser middag for en tier på det lokale gatekjøkkenet eller Mac'ern og får hundrevis kroner dagen i diett, fint det. Dog er det lenge siden jeg jobbet for noen som praktiserte diett / statens reisesatser, i hvert fall sju-åtte år.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Uansett fascinerende å høre praktiske eksempler på orwellsk nytale: Skjedd en feil, en glipp, klok beslutning (å trekke seg), å korrigere reiseregninger, oppklare hva som har skjedd, betale tilbake det som har skjedd feil osv.

Jeg synes fortsatt at alle er mistenkelig forsiktige rundt dette. Flere som er nervøse for fremtidige avsløringer?
    Det sies at ogå en kvinnelig nestleder i AP sentralt har fått krav om å betale tilbake "for mye utbetalt" på reiseregninger.

Dog bare "småpenger" i den store sammenheng, men likevel!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.280
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For min del har diett vært ekstra lønn. Spiser middag for en tier på det lokale gatekjøkkenet eller Mac'ern og får hundrevis kroner dagen i diett, fint det. Dog er det lenge siden jeg jobbet for noen som praktiserte diett / statens reisesatser, i hvert fall sju-åtte år.
    Ja, og det har vært akseptert praksis. Stortingets ordning er bare en litt mer generøs variant med mindre dokumentasjonskrav, ut fra en teori om at man må kunne stole på landets fremste tillitsvalgte. Den teorien ser ut til å være motbevist. De er bare mennesker, de også, og mennesker lar seg sjeldnere friste hvis de vet at noen sjekker. Det avisene har gjort her er bare den jobben ethvert reiseregningskontor er satt til å gjøre, men det ble først gjort når enkelte allerede har sklidd ganske langt ut på glattisen. Burde vært stoppet lenge før.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Liadal trodde det var ca. 600 km fra Haugesund til Oslo:confused:
    Det må da være grenser for å forsøke å spille dum, eller er hun rett og slett såpass "kort".

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.422
    Torget vurderinger
    4
    Hun er anmeldt.
    Hun bør dømmes og straffes som en hvilken som helst svindler.
    Og velgerne bør ha vett til ikke å gi henne ny tillitt.
    Ferdig.

Da er det bare å vente på neste sak.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har emsempler fra en tidligere jobb på at folk reiste på diett og bodde i telt.... Dette var en spesiell type, men dog. 🙄

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Hun er anmeldt.
    Hun bør dømmes og straffes som en hvilken som helst svindler.
    Og velgerne bør ha vett til ikke å gi henne ny tillitt.
    Ferdig.

Da er det bare å vente på neste sak.
    Hvordan de i det hele tatt kunne innstille henne til en sikker plass på Stortinget er jo underlig:

https://www.aftenposten.no/norge/po...te-i-lederjobb-pa-grunn-av-okonomisk-utroskap

Bak betalingsmur, men kort oppsummert: "En rekke kilder med kunnskap om Liadals arbeidsforhold forteller at hun i 2012 måtte slutte i jobben som avdelingsleder for Adecco Haugesund på grunn av økonomisk utroskap."

Etter det ble hun likevel innstillt på sikker plass på listene for Ap.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.670
    Torget vurderinger
    2

Man skal ikke bli forundret om det viser seg at veldig mange stortingsrepresentanter har bedrevet ekstraarbeid med reiseregningsformularer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Hadde det vært mulig hadde de vel krevd overtidsbetaling for det arbeidet. :D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Gratulerer Marte Gerhardsen, med ny jobb!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn