Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Mitt poeng var mest en logisk slutning: Hvis AP går tilbake fordi de er for venstrevridde/identitetspolitiske/etc, så henger det ikke sammen med at de lekker velgere til SV og MDG.

Hva SP angår er min oppfatning at de bare har tatt over det nasjonalkonservative momentumet fra FrP. Så nå er SP på vei til å bli Norges svar på Sverigedemokratene: Økonomisk sentrumsorienterte, men ytterliggående nasjonalistisk og anti-etablissement. Vedum er en rå populist, så den innvandringskritiske profilen kommer nok etter hvert når innvandring igjen havner høyere på dagsorden.
    Tror du har rett!

Beskrivelsen av AP som et "kontorfellesskap" var for øvrig genial! Partiet har "mistet seg selv", men det har både H og FrP også så det går kanskje litt "opp i opp"!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Denne forklarer vel også mye av hvorfor det gikk som det gikk. Når en hel regjering er så opptatt av eget speilbilde at de ikke bryr seg om hva velgerene mener, men tviholder på at det er velgerne som ikke forstår ( les: velgerne er for dumme..) og AP stort sett tuter i det sammekoret med samme håpløse melodi, så ....

https://www.dagsavisen.no/debatt/ko...nQqMB2KhnAqzcz9Nh-U88HfJVCoqn-sWJST83bBmxTjvA

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Mitt poeng var mest en logisk slutning: Hvis AP går tilbake fordi de er for venstrevridde/identitetspolitiske/etc, så henger det ikke sammen med at de lekker velgere til SV og MDG.

Hva SP angår er min oppfatning at de bare har tatt over det nasjonalkonservative momentumet fra FrP. Så nå er SP på vei til å bli Norges svar på Sverigedemokratene: Økonomisk sentrumsorienterte, men ytterliggående nasjonalistisk og anti-etablissement. Vedum er en rå populist, så den innvandringskritiske profilen kommer nok etter hvert når innvandring igjen havner høyere på dagsorden.
    Tror du har rett!

Beskrivelsen av AP som et "kontorfellesskap" var for øvrig genial! Partiet har "mistet seg selv", men det har både H og FrP også så det går kanskje litt "opp i opp"!
    Kanskje man får iverksette en leteaksjon.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.681
    Torget vurderinger
    2
    Get your political predictions right here. Step right up.

Skjermbilde 2019-09-27 kl. 14.03.35.jpg

Lov&Orden Partiet har fått demonstrere hva det er i stand til, i ettertid ... sukk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    AP har ikke noe å tjene på å bli et kalorifritt og politikkløst samlingspart for venstresiden i stedet for å ha selvstendig innhold. De må overlate ikke politikken til andre partier i alle retninger om de selv har som ambisjon om å i det minste å overleve en stund til.

Velgerne lekker i alle retninger fordi de ikke lenger ser noe substans i AP og da velger de heller en av småpartiene som fanger deres individuelle særinteresser.

G

Gjestemedlem

Gjest

Vis vedlegget 554992

Lov&Orden Partiet har fått demonstrere hva det er i stand til, i ettertid ... sukk.
    Frp er og har aldri vært mitt parti, men jeg kan egentlig ikke se at de har gjort på mye annet "galt" i regjering enn å terge på seg en og annen innvandringsentusiast og islamofil identitetspolitiker ved å vise til at Sverige got it wrong.

R

rr30629

Gjest

Vis vedlegget 554992

Frp er og har aldri vært mitt parti, men jeg kan egentlig ikke se at de har gjort på mye annet "galt" i regjering enn å terge på seg en og annen innvandringsentusiast og islamofil identitetspolitiker ved å vise til at Sverige got it wrong.
    De har vel også hatt et veldig høyt forbruk av justisministre. Tilfeldig? Neppe.

G

Gjestemedlem

Gjest

Vis vedlegget 554992

De har vel også hatt et veldig stort forbruk av justisministre. Tilfeldig? Neppe.
    Det har de jammen men jeg klarer ikke å se en fellesnevner i de sakene. Wara gikk jo av på grunn av sin samboer og ikke noe han hadde gjort feil selv for å ta et eksempel. Listhaug fordi hun var litt flåkjeftet og feilkalkulerte nok mye hvem hun terget på seg så videre. (Det var mange anstendige mennesker og ikke bare gråtevenstre som ble sint på henne, og aller viktigst kanskje mange i de religiøse kretsene og moralkonservative som ikke var villig til å gi slipp på sine ankerpunkter i møte med virkeligheten.)

Men om du ser noe jeg ikke gjør så er jeg åpen for en forklaring.

Hvorfor er det ikke tilfeldig at Frp er svake på justisministere?

Som sagt, det er ikke mitt parti og jeg har kritisert dem så hardt tidligere at jeg jeg har havnet i problemer for det. De som har vært her noen år vet hva jeg snakker om. Jeg har et litt mykere og mer tilgivende forhold til dem enn i gamle dager men jeg kommer nok aldri til å finne meg til rette i den leiren, selv om jeg aksepterer dem mye mer enn tidligere. Jeg er glad for at tilhengerne deres er med på laget selv om jeg er uenig med mye de sier, spesielt innen klima og nasjonalromantikken, for det er viktigere ting vi må samle oss om. Den rødegrønne faren er overhengende og alle gode krefter må stå sammen mot dette. Vi kan ikke skusle bort fremtiden på deres eksperimenter.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt morsomt at SP/Nationen tar etter Frp i ordvalg og symbolbruk. Sniksentralisering har de hengt seg på. Greit og forståelig det og, men som sagt litt småmorsomt. Hvor er alle de venstrevridde som klikker i pissevinkel over slike uttrykk nå?

snik.jpg

Artikkelen i seg selv er bak betalingsmur, så den er jo forbeholdt menigheten.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sniksentralisering er stort sett tverrpolitisk. Tiltak som indirekte sentraliserer, utan at dette "var meininga".... Og her er det berre Senterpartiet som er tydeleg motstandar.
    Venstresida har same tendens som høgresida, og det varer vel ikkje lenge før dei grøne også finn det fornuftig å sentalisere folk, fe og tenester?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sniksentralisering er stort sett tverrpolitisk. Tiltak som indirekte sentraliserer, utan at dette "var meininga".... Og her er det berre Senterpartiet som er tydeleg motstandar.
    Venstresida har same tendens som høgresida, og det varer vel ikkje lenge før dei grøne også finn det fornuftig å sentalisere folk, fe og tenester?
    "De grønne" er stort sett et velferdsfenomen blant det urbane borgerskapet. Deres lille opprør mot seg selv. De får nå gå gjennom den prosessen. Det blir kanskje folk av dem også når de har gjort seg ferdig med denne fasen.

Sentralisering har mye for seg i et "grønt" perspektiv. Mange folk og ressurser på en plass, og mindre transport. Det er effektivt og "grønt". Senterpartiet pleide å representere storbonden, nesten på et føydalt nivå. I dag ikke så mye, men mer noen som vil ha distribuert forfatning. Jeg respekterer dem men jeg synes de blir for introspekte selv for min smak. Jeg hadde helst sett dem tilbake på den borgerlige siden, for det er der de hører hjemme og ikke hos sosialistene. Jeg ønsker å se Borten Moe som partileder. Da skal jeg vurdere å stemme på dem.

Men denne posten handlet mest om 'snikbegrepet'. De venstrevridde skaper seg jo tussete når Frp snakker om snikislamisering men når SP/Nationen snakker om sniksentralisering (uten å bruke det ordet eksplisitt) så forstår plutselig folk hva de har og si uten å gå ned i blindkjelleren og hente frem nazi/fascist/rasist-verktøyet sitt for å la være å tenke over hva de faktisk sier.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Innvandring vil ganske sikkert verte endå meir omstritt, og vi har alt sett det dukke opp motstandarar på breiare front enn frå FrP og brunt hald.
    Truleg vil flyktningestraumane mot Vesten auke i samsvar med at dei udemokratiske landa i Asia og Afrika får dårlegare levestandard og fordeling av goda. Og ulikskap kan fort smitte. Med ei stor underklasse vil den vestlege harmonien dabbe av, og det einaste alternativet eg kan sjå, er å gjere det attraktivt for dei unge i Asia og Afrika å vere der dei er. Og det skjer neppe når ein ser at det gode liv og demokrati heng saman.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Litt etter kva ein legg i "ressurs", kan det diskuterast i kva grad ressursar og folk alt er i byane, eller sendast dit, med dei logistikkutfordringane som no melder seg i større og større grad. Så får ein vurdere kva som er "grønast". Dersom ein maktar tenkje nytt, då. Vi er ikkje så flinke til det, kanskje?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    Det ser fælt ut med 15000 lovbrudd, men det har ikke fremkommet hva disse bruddene er. Det er noen som maler med en meget bred pensel her.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.681
    Torget vurderinger
    2
    ^Antallet brudd på arbeidstidsbestemmelser hos tjenesteleverandører til kommunen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    F.eks at det kan bli for mange arbeidstimer for ansatte i brannvesenet ved brann, flom og andre ulykker. Ikke alltid så lett det her:p

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Og man bør også se på tendensen. Hvordan var det med disse lovbruddene før hun tok over. Har de gått opp eller ned?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Og man bør også se på tendensen. Hvordan var det med disse lovbruddene før hun tok over. Har de gått opp eller ned?
    Lurer på hva du hadde sagt om dette gjaldt et blått bystyre...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er en liten nyanseforskjell her, to timer frivillig overtid etter en nattevakt for at gamlingene skal få frokost innen fornuftig tid, kontra tvungne 16 timers arbeidsdager bak rattet i en 15 tonns søppelbil.....

S

Slubbert

Gjest
    ^ Nå cherry-picker du vel ganske hardt blant de hundre tusen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...iljoeloven-vi-burde-ha-oppdaget-det-tidligere

Fra 2017 til august i år brøt Energigjenvinningsetaten i Oslo loven rundt arbeidstid 807 ganger.(...) De fleste bruddene handler om brudd på hviletid og ukentlig overtid (...) Bakgrunnen for rapporten er et varsel som kom inn til kommunen om brudd på anskaffelseseregelverket, uregelmenter bruk av konsulenter og ansettelser uten ekstern eller intern utlysning. I etterkant av varselet ble kommunen også gjort oppmerksom på bruddene på arbeidstidsbestemmelsene. (...) Rapporten vitner om at det har vært en ukultur hvor det har blitt tatt for lett på lover og regler.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ Nå cherry-picker du vel ganske hardt blant de hundre tusen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...iljoeloven-vi-burde-ha-oppdaget-det-tidligere

Fra 2017 til august i år brøt Energigjenvinningsetaten i Oslo loven rundt arbeidstid 807 ganger.(...) De fleste bruddene handler om brudd på hviletid og ukentlig overtid (...) Bakgrunnen for rapporten er et varsel som kom inn til kommunen om brudd på anskaffelseseregelverket, uregelmenter bruk av konsulenter og ansettelser uten ekstern eller intern utlysning. I etterkant av varselet ble kommunen også gjort oppmerksom på bruddene på arbeidstidsbestemmelsene. (...) Rapporten vitner om at det har vært en ukultur hvor det har blitt tatt for lett på lover og regler.
    807 av 100.000 er vel også cherrypicking....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.661
    Er problemet politisk eller administrativt?
    Siden opposisjonen holder mistenkelig kjeft tipper jeg det er en almenn forståelse for at det bare blir slik om byen skal holdes noenlunde i gang samtidig som det sikkert finnes et lass med aparte turnuser og avtaler som også skal oppfylles i en ideell verden.

Men at det plutselig er maks krise når det skjer i det private viter om langt fremskredet dobbeltmoral.

Og sekkebetegnelsen "brudd på arbeidsmiljøloven" rommer nok veldig mye fra det relativt uskyldige til det mer graverende.

C

cruiser

Gjest
    Nå har ikke vi noen sikkertskrav eller noe slikt på jobben vår, men vi var sikkert 12 stykker der på søndag for å ta unna litt. Helt uten ekstra timer(har forsåvidt ikke timelønn) og overtidsbetalt. Vet ikke om dette er brudd på arbeidsmiljøloven eller om VG ville kalt det dugnad, har aldri jobbet i offentlig sektor men det virker som det er ganske lett å få disse bruddene i arbeidsmiljøloven.

S

Slubbert

Gjest
    Er problemet politisk eller administrativt?
    ...eller symptomatisk?
    Du meiner å bruke for lite pengar på det offentlege, og for mykje til skattelette?
    Eller at offentlig/beskyttet (ikke konkurranseutsatt) drift fører til ansvarspulverisering, fordi dårlig drift (enten det er pengesløsing eller brudd på lover og regler) ikke får noen reelle konsekvenser, som konkurs eller at andre kan vinne kontrakter om å drive virksomheten.

S

Slubbert

Gjest
    Norge har et handelsunderskudd på 250 milliarder kroner i året hvis du ikke tar med olje og gass. Og om du skrur opp skattene blir det bare større. Det er det store problemet med å øke skatter for å kompensere for et enormt offentlig forbruk; hvis handelsunderskuddet fortsetter å øke kan man like så godt bare trykke opp mer penger, det vil uansett forsvinne i inflasjon.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det var en sak for en del år siden, mener det var i Oslo... en kommuneansatt som hadde arbeidet full overtidspott på jobb.... - ...... ble observert av "noen" i arbeidsmiljøetaten da han/hun bygget hus på fritiden.... det ble full sak av dette mot husbyggeren men husker ikke detaljene godt nok. Greia var antagelig at samlet overtid er samlet overtid i hit stillingssinstruks... Hola Lan-Marie.,,, nei de var nok forløperen/e hennes men kunne like gjerne vært..., "innafor"...

Likhet for loven hadde jo vært greit men det er en heiloa fight...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.661
    Beklager, - men jeg tok ikke den direkte.. Hvordan blir handelsunderskuddet større med økte innenlands skatter?
    Skatt er en kostnad. Jo større den er jo mer må man ta betalt for det man selger for å ha samme overskudd etter skatt (som er hva som betyr noe) og jo mindre konkurransedyktig blir man vs importerte varer. Tenk deg at Norge hadde 100% bedriftsbeskatning. Da ville ingen gidde å produsere noesomhelst her i landet og absolutt alt måtte bli importert og ingen ting ville blitt eksportert.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med unntak av matvarer ( men tildels også her) er vel det meste av det som selges importert. Mindre import vil redusere handelsunderskuddet, og betydelig mindre import av allskens skrot er vel sterkt ønskelig fra et klimaperspektiv...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn