Gjest.
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.09.2006
- Antall liker
- 877
.Spiralis skrev:Som tror på valgløfter !!Pink_Panther skrev:Fantastisk hvor lettlurte folk er.
Eller VG
.Spiralis skrev:Som tror på valgløfter !!Pink_Panther skrev:Fantastisk hvor lettlurte folk er.
Etter at vi fikk helseforetak med økonomisk styring som i private foretak fikk vi dette.OMF skrev:Skal vi begynne å telle brudd på pasientrettighetsloven, opplæringsloven osv osv. Hvor mange tilfeller av ventelistejuks har vi helsevesenet....Gjest skrev:Det har du nok rett i. Men du gir et eksempel, og jeg viser til 376. Du kan ikke generalisere ut fra et eksempel.OMF skrev:Jeg vil tro begge tilfellene beskriver virkeligheten....
Mvh
OMF
Mvh
OMF
NÅr du forfekter det offentlige...hva tenker du på da....Gjest skrev:Etter at vi fikk helseforetak med økonomisk styring som i private foretak fikk vi dette.OMF skrev:Skal vi begynne å telle brudd på pasientrettighetsloven, opplæringsloven osv osv. Hvor mange tilfeller av ventelistejuks har vi helsevesenet....Gjest skrev:Det har du nok rett i. Men du gir et eksempel, og jeg viser til 376. Du kan ikke generalisere ut fra et eksempel.OMF skrev:Jeg vil tro begge tilfellene beskriver virkeligheten....
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Foretrekker du et privateid helsevesen etter amerikansk modell? -Kjent for å være verdens dyreste og j..... dårlig.
Hva foretrekker du Gjest?Gjest skrev:Etter at vi fikk helseforetak med økonomisk styring som i private foretak fikk vi dette.OMF skrev:Skal vi begynne å telle brudd på pasientrettighetsloven, opplæringsloven osv osv. Hvor mange tilfeller av ventelistejuks har vi helsevesenet....Gjest skrev:Det har du nok rett i. Men du gir et eksempel, og jeg viser til 376. Du kan ikke generalisere ut fra et eksempel.OMF skrev:Jeg vil tro begge tilfellene beskriver virkeligheten....
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Foretrekker du et privateid helsevesen etter amerikansk modell? -Kjent for å være verdens dyreste og j..... dårlig.
Det er visstnok ganske vanlig at såkalte "budjsettlekkasjer" ikke er mer enn at noen har bedt departementet regne på ett eller annet, og finansdepartementet blir bedt om å regne på svært mye rart, det betyr imidlertid ikke at det kommer på budsjettet.Spiralis skrev:Gjest, jeg er ikke uenig i at de MÅ gjøre noe, jeg er bare litt stuss over det jeg oppfatter som dårlig politisk
håndtverk. At det kommer endringer i bilavgiftene er det ikke nødvendig å være raketforsker for å forstå, så DET kommer. Det er nok heller ikke tilfeldig at dette kommer ut i VG. Denne "lekasjen" er nok ganske bevisst plantet fra folk i/med tilknytning til regjeringen. Antakelig er det en "prøveballong" for å sjekke reaksjonen.
Mye kan sies om den amerikanske modellen og at den er dyr er det ingen tvil om men at den er j..... dårlig er så langt fra sannheten som man kan komme. Når det gjelder sykehus så har amerikanerne den beste kvaliteten på planeten, problemet er at den ikke er for alle og at det er forferdelig dyrt. Men kvaliteten, hvis du har råd, er outstanding.Gjest skrev:Etter at vi fikk helseforetak med økonomisk styring som i private foretak fikk vi dette.OMF skrev:Skal vi begynne å telle brudd på pasientrettighetsloven, opplæringsloven osv osv. Hvor mange tilfeller av ventelistejuks har vi helsevesenet....Gjest skrev:Det har du nok rett i. Men du gir et eksempel, og jeg viser til 376. Du kan ikke generalisere ut fra et eksempel.OMF skrev:Jeg vil tro begge tilfellene beskriver virkeligheten....
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Nå driver jeg vanligvis ikke å vedder, men jeg er rimelig overbevist om at den der MÅ komme. Siv holder forøvrig ganske så sikkert på å finslipe argumentene for å gå imot det, as we speek. Hun kommer til å gå kraftig i mot dette for hun MÅ jo det !!nb skrev:..................... det betyr imidlertid ikke at det kommer på budsjettet.
Ja, det bør man.bjornh skrev:Man kan vel skille mellom realpolitikk, og symbolpolitikk.
Gode poenger, Spiralis. Noen blir innhentet av realitetene etter at de har sittet i gode stoler også:Spiralis skrev:Nå driver jeg vanligvis ikke å vedder, men jeg er rimelig overbevist om at den der MÅ komme. Siv holder forøvrig ganske så sikkert på å finslipe argumentene for å gå imot det, as we speek. Hun kommer til å gå kraftig i mot dette for hun MÅ jo det !!nb skrev:..................... det betyr imidlertid ikke at det kommer på budsjettet.
Det hun heller ikke tenker på er jeg redd, er at de samme velgerne blir veldig skuffet når ( skriver veldig bevisst NÅR og ikke hvis ! ) hun ikke fjerner avgiften hvis ( like bevisst HVIS og ikke når ;D ) hun kommer i posisjon ! Økonomiske realiteter er en ganske kjiip greie når man driver politikk ! ;D ;D ;D
Hmmm. Høres fornuftig ut, men hva mener du med at det private bidrar. Jeg har jo vist til dårlige arbeidsforhold i privat sektor. Der, som i det offentlige, er det de med de dårligst betalte jobbene som får problemer med arbeidsforholdene.OMF skrev:NÅr du forfekter det offentlige...hva tenker du på da....Gjest skrev:Etter at vi fikk helseforetak med økonomisk styring som i private foretak fikk vi dette.OMF skrev:Skal vi begynne å telle brudd på pasientrettighetsloven, opplæringsloven osv osv. Hvor mange tilfeller av ventelistejuks har vi helsevesenet....Gjest skrev:Det har du nok rett i. Men du gir et eksempel, og jeg viser til 376. Du kan ikke generalisere ut fra et eksempel.OMF skrev:Jeg vil tro begge tilfellene beskriver virkeligheten....
Mvh
OMF
Mvh
OMF
JEg er på ingen måte for et amerikansk system...., jeg er opptatt av at staten betaler, den enkelte har statlige garantier for sine lovpålagte ytslerser - så kan hovbedtyngden gjøres av det offentlige mens private bidrar....
Mvh
OMF
Intressant. Først har jeg et så vanvittig bias at du ikke ser nytten av fortsatt diskusjon, så fortsetter du argumenasjonen og diskusjonen.OMF skrev:Du har et så vanvittig bias at jeg ser ingen grunn til å diskutere dette gjest.
På radioen i dag så var det en nyhet om at ledelsen i kommunene hadde fått 12% lønnsøkning det siste året, og en ordfører som tjente 900k ble intervjuet. Jeg vil anta at dette står i relativt sterk kontrast til de ansatte i helse og pleiesektoren - som i det store og hele er av de som tjener dårligst i Norge i dag. Selvsagt kan du linke til en undersøkelse hvor ting ikke er bra i det private også.....siden feilene er tilstede i rikelig monn i begge sektorere - så er det kanksje ikke sektorene som er avgjørende.
Jeg synes i så måte det er et langt større overtramp mot alle de som ikke får det de har krav på - om det er syke i ventelister det blir rotet med, elever som ikke får den spesialundervisningen de har krav, barn med spesielle behov (PU/Handikappede) som ikke får den behandlignen o tilretteleggingen de jhar krav på, folk som må vente 4-6 måneder på en søknad i NAV, folk som må vente 2 år på å få behandlet en byggesøknad, 3 år på en asylsøknad, mange måneder i behandlingskø for en operasjon, skoleelever som får udnervisning i loakler som er så dårlig at de ikke ville blitt godkjent hvis en privat aktør hadde drevet osv osv osv. Det er nok å ta tak i ved offentlig drift. Krohn Devold som du henviser til var også en del av offentligforvaltning......At helseforetakene nå har lagt om sin økonomiske driftsmodell gjør dem ikke private....du må slutte å bortforklare alt....det er ingenav systemene som er feilfrie - begge systemene har positive og negative sider.....i tillegg så har vi tidenes mest evneveike og taffate gjeng i Regjering....jeg har fått inntrykk av at Regjeringen er bekymret for veksten i antall uføre....kan du vise meg hva regjeringen har gjort de siste 5 årene for å få uføre tilbake i arbeid...? Hva har regjeringen gjort for å kutte ned behandlingstiden hos NAV...? Hva med å kutte helsekøene...?
Mvh
OMF
Så du mener at de er skyldig pga tips fra en eller flere personer?Gjest skrev:OMF: Enda en privat bedrift som "tar vare på de ansatte":
http://www.dagbladet.no/2010/08/23/...nnenriks/arbeidsliv/arbeidstilsynet/13072295/
Nei, tips om 376 bedrifter kommer vel fra en eller noen få personer? Og Arbeidstilsynet er informant. De er vel heller ikke til å stole på?Smorte24 skrev:Så du mener at de er skyldig pga tips fra en eller flere personer?Gjest skrev:OMF: Enda en privat bedrift som "tar vare på de ansatte":
http://www.dagbladet.no/2010/08/23/...nnenriks/arbeidsliv/arbeidstilsynet/13072295/
Nei linken din er til et selskap og du har allerede bestemt deg for at de er skyldige.Gjest skrev:Nei, tips om 376 bedrifter kommer vel fra en eller noen få personer? Og Arbeidstilsynet er informant. De er vel heller ikke til å stole på?Smorte24 skrev:Så du mener at de er skyldig pga tips fra en eller flere personer?Gjest skrev:OMF: Enda en privat bedrift som "tar vare på de ansatte":
Jøjje meg...
Du vet selv at du mente at de var skyldige, du skriver indirekte at de er skyldige ellers hadde det vel ikke vært noe poeng for deg og bruke det som et eksempel mot OMF.Gjest skrev:Hvor har jeg skrevet dette?
Smorte24 skrev:Du vet selv at du mente at de var skyldige, du skriver indirekte at de er skyldige ellers hadde det vel ikke vært noe poeng for deg og bruke det som et eksempel mot OMF.Gjest skrev:Hvor har jeg skrevet dette?
Jeg er helt enig i OMF at det går ikke ann å argumentere mot deg, du er som en religiøs idiot som pisker seg selv noen hundre ganger og tror at gud aksepterer han bedre da.
Derfor tror jeg at du er an av de som får betalt av AP for å skrive propeganda og svada på diverse forum.
Bolig er et fint objekt å beskatte siden det er vanskelig å flytte det ut av landet. Har man først formueskatt, er det ganske bonk å ikke skattlegge det som er folks faktiske formue, nemlig bolig. Med det gamle systemet kunne en diger Frognerleiliget ha en ligningsverdi på 100.000 kroner og en markedsverdi på 6 millioner, mens en ganske døll leilighet på Oslos østkant kunne ha en ligningsverdi på 1 mill og en markedsverdi på kanskje 3. Det nye systemet er mye, mye mer rettferdig enn systemet det erstatter, men det bryr du deg kanskje ikke så mye om? Antall nordmenn som betaler formueskatt med det nye systemet går også ned siden bunnfradraget økes ganske mye. Men det er kanskje heller ikke så viktig?Smorte24 skrev:http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonomi/100000-huseiere-vil-faa-skattesjokk-3271739.html
Hvor mye penger skal denne møkka regjeringen melke folket for?
De skaper ingenting men skal ha mere og mere inntekter i form av skatter og avgifter, få de vekk før de ødelegger landet, de har null utdannelse som tilsier at disse skal styre økonomien til Norge.
OMF:OMF skrev:Du har et så vanvittig bias at jeg ser ingen grunn til å diskutere dette gjest.
På radioen i dag så var det en nyhet om at ledelsen i kommunene hadde fått 12% lønnsøkning det siste året, og en ordfører som tjente 900k ble intervjuet. Jeg vil anta at dette står i relativt sterk kontrast til de ansatte i helse og pleiesektoren - som i det store og hele er av de som tjener dårligst i Norge i dag. Selvsagt kan du linke til en undersøkelse hvor ting ikke er bra i det private også.....siden feilene er tilstede i rikelig monn i begge sektorere - så er det kanksje ikke sektorene som er avgjørende.
Jeg synes i så måte det er et langt større overtramp mot alle de som ikke får det de har krav på - om det er syke i ventelister det blir rotet med, elever som ikke får den spesialundervisningen de har krav, barn med spesielle behov (PU/Handikappede) som ikke får den behandlignen o tilretteleggingen de jhar krav på, folk som må vente 4-6 måneder på en søknad i NAV, folk som må vente 2 år på å få behandlet en byggesøknad, 3 år på en asylsøknad, mange måneder i behandlingskø for en operasjon, skoleelever som får udnervisning i loakler som er så dårlig at de ikke ville blitt godkjent hvis en privat aktør hadde drevet osv osv osv. Det er nok å ta tak i ved offentlig drift. Krohn Devold som du henviser til var også en del av offentligforvaltning......At helseforetakene nå har lagt om sin økonomiske driftsmodell gjør dem ikke private....du må slutte å bortforklare alt....det er ingenav systemene som er feilfrie - begge systemene har positive og negative sider.....i tillegg så har vi tidenes mest evneveike og taffate gjeng i Regjering....jeg har fått inntrykk av at Regjeringen er bekymret for veksten i antall uføre....kan du vise meg hva regjeringen har gjort de siste 5 årene for å få uføre tilbake i arbeid...? Hva har regjeringen gjort for å kutte ned behandlingstiden hos NAV...? Hva med å kutte helsekøene...?
Mvh
OMF
nb skrev:Smorte24 skrev:http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonomi/100000-huseiere-vil-faa-skattesjokk-3271739.html
Hvor mye penger skal denne møkka regjeringen melke folket for?
De skaper ingenting men skal ha mere og mere inntekter i form av skatter og avgifter, få de vekk før de ødelegger landet, de har null utdannelse som tilsier at disse skal styre økonomien til Norge.
Ja enig at ligningsverdien bør utjevnes, men de øker den fra 20% til 25%, og da er kun for å få inn ekstra penger i svarte hullet, så slutt med å komme med delvis fakta, AP er skadelig for det Norske folk og burde å bli sparket ut av stortinget.
Bolig er et fint objekt å beskatte siden det er vanskelig å flytte det ut av landet. Har man først formueskatt, er det ganske bonk å ikke skattlegge det som er folks faktiske formue, nemlig bolig. Med det gamle systemet kunne en diger Frognerleiliget ha en ligningsverdi på 100.000 kroner og en markedsverdi på 6 millioner, mens en ganske døll leilighet på Oslos østkant kunne ha en ligningsverdi på 1 mill og en markedsverdi på kanskje 3. Det nye systemet er mye, mye mer rettferdig enn systemet det erstatter, men det bryr du deg kanskje ikke så mye om? Antall nordmenn som betaler formueskatt med det nye systemet går også ned siden bunnfradraget økes ganske mye. Men det er kanskje heller ikke så viktig?
Det er få personer i Norge jeg synest mindre synd på en de som har arvet en diger bolig og som nå må betale litt skatt av den.
Formueskatt (som jeg for øvrig er motstander av) har nesten ingen ting å si for statens inntekter, den utgjør rundt 1% av statsbudsjettet. Det er ren symbolpolitikk. Om ligningsverdien for boliger settes til 20 eller 25% spiller således ganske liten rolle. Alle skjønner vel at når den begynner på 20 eller 25%, så vil den bli økt. Det er mange tall mellom 25 og 100. Har man først formueskatt, så kan man i det minste beskatte den faktiske formuen til folk - dvs boligformuen.Smorte24 skrev:Ja enig at ligningsverdien bør utjevnes, men de øker den fra 20% til 25%, og da er kun for å få inn ekstra penger i svarte hullet, så slutt med å komme med delvis fakta, AP er skadelig for det Norske folk og burde å bli sparket ut av stortinget.
Fordi at?Supertramp skrev:Det er ran, av verste sort!
Det var en pussig sammenligning. Leie><eie er to veldig forskjellige ting.OMF skrev:De 20 000 årlig i eiendomsskatt på en stor bolig blir ikke så betydelig i forhold til de 100k man må betale for å leie 30 kvadratmeter i samme periode!
Mvh
OMF
Vel - det er de to måtene man kan å bo på.......og hvis man skal skattlegge det å bo...så bør det gjøres likt....og da er det nok lurere å øke boligskatten enn feks å¨gi skattelette for betalt husleie!Supertramp skrev:Det var en pussig sammenligning. Leie><eie er to veldig forskjellige ting.
Noen grunn til at eiere skal favoriseres kontra leiere - alle må bo et sted? Staten tar jo f.eks 28% av renteregingen for de som har boliglån her i landet.Supertramp skrev:Det var en pussig sammenligning. Leie><eie er to veldig forskjellige ting.
Det er et tulleargument. I slike tilfeller er det bedre å gi støtteordninger eller unntak til de som virkelig trenger det istedenfor å prøve å fikse de få tilfellene med skattesystemet. Uansett kan tante Olga om hun ønsker låne litt på huset, leve sine siste 20-30 år i sus og dus. Det blir mindre til arvingene på den måten.Supertramp skrev:Prøv å løfte blikket bort fra utleiehaienes verden og til "tante Olga" som sitter i et nedbetalt hus, på minstepensjon, men med masse vedlikeholds-og fyringsutgifter.
Hun får ikke plass på nærmeste aldershjem, hun ønsker heller ikke å bytte til en state-of-the-art leilighet like ved Pizzakiosken og alle skaterne i parken like ved og "kameratene" med BMW. Hun ønsker sin trygghet i hjemmet sitt.
Dessverre for henne så har både lokalpolitikerne og Sigbjørn nå økt ligningsverdien på boligen hennes fra 500.000 til 6.000.000. Eiendommen er verken luksuriøs eller stor, men eplehagen og beliggenheten er slik at takstmennene har brukt gaffel når de skrev taksten.
Hva sier vi til henne når hun får eiendomsskatten på 12-18000 i postkassa?
Det med lån var delvis ment som en spøk. Det er visstnok populært i Danmark å selge huset til banken og leie det tilbake for å leve godt de siste leveårene, arvingene blir sikkert litt sure, men det er en annen sak.Supertramp skrev:Dette er tulleargument:
"Uansett kan tante Olga om hun ønsker låne litt på huset".
Jøss.....