NorCargo på besøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kbwh

Gjest
    Sv: NorCargo på besøk

Det ene DAAD-bildet: Ordet Diffusion som diffuseres. Veeeldig stilig, Fosse!
    En GM20 gjør slett ikke vondt for øynene heller.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Argh, det RC-filteret er en kondensator og en 10-ohms motstand i serie. Det skal visstnok gjøre at forsterkeren ser en fast last (10 ohm) ved svært høye frekvenser (der hvor høyttaleren ikke utgjør noen last). GM20 går til 350 khz, så her snakker vi båndbredde. Mange forsterkere har et slikt filter innbygget, men ikke Graafen. I og med at GM20 er en OTL og ikke har utgangstrafo setter den stor pris på jevn last. Jeg opplevde i hvert fall dette filteret som en helt vesentlig del av Merlin. Det roet høyttaleren (eller forsterkeren) og dro fokus noe lenger ned i mellomtonen. Likeledes er det vesentlig at man bruker Merlin sine egne (og rimelige) jumpers, da delefilteret har tatt utgangspunkt i disse. Konstruktøren er veldig påpasselig med å påpeke at dersom det brukes "bedre ledere" ja, da vil man få en tilting i toppen, og det vil man jo ikke.

Ellers var jo det en hyggelig tilbakemelding fra Hagto. Han får sannelig ta seg en tur igjen snart, med deg i bagasjen, nå som jeg har fått grom-pickupen på plass. (For ikke å snakke om lånt head-amp, enn så lenge).

Det ante meg at du ville se den Valentino, det var neimen ikke overraskende.

Audio Art

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2

argh skrev:
    Ps! hva gjør det RC filteret på høytalerene?
    A supplied RC filter (Zobel network) with a corner frequency of 1.6MHz is intended to be placed across the tweeter terminals. Thus is said to cut RFI- and EMI-induced distortion while providing the power amplifier with a stable 10 ohm load. However, if you're using a solid-state amp terminated with a Zobel network (ask the manufacturer), you're best off not using it, as the two networks in series will create a resonance-inducing "tank circuit."

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Jeg synes vel egentlig AudioNETen fortjener et bilde til. Er blitt glad i den cd-spilleren. Den har fått prøve seg langt mindre enn den fortjener i og med stor aktivitet på vinylfronten, men, den skal få oppreisning.

Boe og Parelius, vi var muligens litt urettferdige i testen av standard-lp, 180g classic og cd. For, vi tok 25 års utgaven av Born to Run, ikke siste 30-års mastering. Her er bilde av 25-års utgaven på gull-cd. Ellers stor takk til Parelius som i nok en gang viste stor gavmildhet og donerte et eksemplar av Born to Run på vinyl - Mastersound Half-Speed Master. (Jeg må vel snart ha norgesrekord på å eie dette albumet i ulike varianter.)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Ja, siden vi er så godt igang. Hva med å vise støv og rot bak komponentene også?
    Cardas, slik det ser ut bak fasaden:

Bruker stort sett Cardas sine treklosser som underlag. Har en del annet også, BDR-koner bla, men disse Cardas-klossene har vist seg som billig og godt alternativ hos meg.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    4

Snodig at de gir ut "Born to run" på "gull" cd. Synes orginal cd`en har ei håpløs innspilling, men musikken er jo topp.

Forøvrig, spennende anlegg, Fosse. Må stadig vekk innom å sjekke tråden din :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Dette var den første cden Sony gav ut i sin MasterSound serie på cd. Førsteutgave kom i et høyt cover med vanlig cd-cover inni. Det er trolig det at lyden på standardutgaven av cd er så håpløs, og at det er et viktig album musikalsk, som har fått dem til å utgi dette på nytt (eller ønsket om å tjene mer penger rett og slett). Men, er enig med deg, vi lyttet til Classic Record sin 180g (kommer nå i 200g), det ble bedre, men heller ikke dette god lyd på noen som helst måte. Men, standard cd har uansett dårligst lyd, så her er det mer å begrense skaden enn å oppnå hifi-nirvana.

Hyggelig å høre at du setter pris på tråden Rjel. Hvis du tar en titt på en av de andre akustiske innredningene så skjønner du at jeg er litt Springsteen-hektet....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Ja, da er vi igang igjen med besøket. I kveld kom McLaren innom; hadde handlet seg LP12 å vise frem. Så ble det tid til å prøvesitte sofa og låne øre til anlegget. Alltid hyggelig når engasjerte McLaren kommer på besøk.

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.202

Fosse skrev:
    Likeledes er det vesentlig at man bruker Merlin sine egne (og rimelige) jumpers, da delefilteret har tatt utgangspunkt i disse. Konstruktøren er veldig påpasselig med å påpeke at dersom det brukes "bedre ledere" ja, da vil man få en tilting i toppen, og det vil man jo ikke.
    Jøss :eek:, her snakker man om balanse i systemet. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151

Laget du en hfs-tråd om de absorbentene du har på bakveggen, Fosse?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Andreas skrev:
    Laget du en hfs-tråd om de absorbentene du har på bakveggen, Fosse?
    Hvis du tar en titt under akustikk-avdelingen så vil du se dem nevnt og omtalt en del steder hvor det har vært snakk om akustikkplater og liknende. Føler kanskje ikke de er verd egen tråd i og med at dette er en helt standard konstruksjon, lik den alle andre bruker, og det faktum at jeg har snakket om dem så vidt mye.

Det er 80 mm akustikkplater fra Rockwool, i treramme, kledd med løsvevd stoff (pass på at du kan blåse igjennom). Trerammen er bare for å beskytte hjørner og ha noe å henge i. Veldig enkelt, og virkningsfullt, men, bør brukes moderat, eller i kombinasjon med DaaD IMHO. Enkelt og billig.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151

Flott, takk. Har også sofaen mot bakvegg lik sofaen på blidet i denne tråden, og veggen bak trenger litt dekor. Kanskje jeg kunne få kjæresten med på et hifi-prosjekt. Det ville jo vært svært så hyggelig!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Det er det jeg har gjort, man trenger da håndtlanger. Skal jeg gi et par råd så må det vært å bruke hjørnejern slik at du lettere får kontroll på rammen mht vinkler. Så skal du, dersom du bruker gjennomsiktig ytterstoff, bruke billig stoff under for å hindre at man ser treverket (også dette til å blåse gjennom). Ja, så er det egentlig bare å ta en stiftemaskin, saks og sag så er man igang, og husk skrujern da. Lykke til.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151

Fosse skrev:
    Det er det jeg har gjort, man trenger da håndtlanger. Skal jeg gi et par råd så må det vært å bruke hjørnejern slik at du lettere får kontroll på rammen mht vinkler. Så skal du, dersom du bruker gjennomsiktig ytterstoff, bruke billig stoff under for å hindre at man ser treverket (også dette til å blåse gjennom). Ja, så er det egentlig bare å ta en stiftemaskin, saks og sag så er man igang, og husk skrujern da. Lykke til.
    Luftet ideen så vidt i går kveld og det kom hverken blomstervaser eller kjøkkenkluter flyvende i min retning. Passet på å legge inn "Marimekko" på et passende sted i setningen. Det var nok det som gjorde utslag. Kunne vi få "Norway Says" til å lage hifiutstyr tro?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Skal aldri si aldri. Den hvite puta i sofaen er spesialtbestilt gjennom butikken deres (leveres i utgangspunktet bare i sort). Ellers har jo Norway Says vært innblandet i mp3-spillere så jeg er jo litt skeptisk.

Jeg så noen fine absorbenter i en restaurant i Helsinki en gang, men har aldri klart å finne ut hva dette var for noe...
    Men, valgte løsning funker både estetisk og akustisk.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Åhhhhhhhhhhhhh, er det ikke bare deilig når det sitter?

Beklager, men det måtte bare ut. Jeg skal ALDRI kvitte meg med XV-1s. Nå har jeg en dynamikk, detaljrikdom, sporing og greier som jeg ikke har vært i nærheten av før. Og, enda er ikke pickupen innspillt.

Nei, må snart gå, Parelius sitter på Underwater og venter. Det er klubbmøte i St.Hanshaugen DV-klubb.

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0

Betyr dette at jeg kan skaffe meg en lite brukt og veldig rimelig Te Kaitora Rua?

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0

Fosse skrev:
    Åhhhhhhhhhhhhh, er det ikke bare deilig når det sitter?

Beklager, men det måtte bare ut. Jeg skal ALDRI kvitte meg med XV-1s. Nå har jeg en dynamikk, detaljrikdom, sporing og greier som jeg ikke har vært i nærheten av før. Og, enda er ikke pickupen innspillt.

Nei, må snart gå, Parelius sitter på Underwater og venter. Det er klubbmøte i St.Hanshaugen DV-klubb.
    hmmm, du vet virkelig hvordan du skal smørre det inn
    Tror jeg har bruk de siste 20 minuttene på og forestille meg
    hvor god lyd du har og ettersom ditt anlegg låter bedre og bedre
    i hode mitt, blir mitt dårligere og dårligere. :eek:

Gratis med lydnirvana :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Det er ikke bare i hode ditt det låter bedre og bedre argh, det låter faktisk bare bedre og bedre i min stue også ;D

Det låter vel bedre og bedre hos deg også, gjør det ikke? Etterhvert som VTA og justeringer begynner å falle på plass?

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0

Fosse skrev:
    Det er ikke bare i hode ditt det låter bedre og bedre argh, det låter faktisk bare bedre og bedre i min stue også ;D

Det låter vel bedre og bedre hos deg også, gjør det ikke? Etterhvert som VTA og justeringer begynner å falle på plass?
    En dag, en dag

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Jeg har så vidt luftet dette tidligere, men tar det opp igjen. Noen som har erfaring med ulike headshell?

Jeg har nå to ulike fra Dynavector, ett med mulighet for justering av azimuth (15g) som jeg har 90X i og ett uten (13g?) som jeg har XV-1s i. Men, det finnes jo alternativer fra ulike merker. Tre, aluminium, grafitt og muligens annet? Tar gjerne imot innspill og lytter til dine erfaringer om typer og kvaliteter. Kjør på, jeg er nysgjerrig. Gode steder å handle?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Jeg holder meg til man skal aldri si aldri, har hatt en tendens til å stemme før eller siden.
    Men, la det aldri være en indikasjon på hvor fornøyd jeg er med XV-1s da.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Tror dere ikke jeg har klart å få 90X-en til å synge vakkert også?

Klangbalansen er den samme som tidligere beskrevet for denne pu, men nå er flisetendensene og den dårlige sporingen borte. Kan virke som jeg ikke strammet headshell-låsen (i mangel på bedre ord) godt nok forrige gang. Det var altså grunnen til den dårlige overdrevne sibilanter og rusk. Det kan kanskje forklare at jeg oppnådde noen snodige resultater med azimuthen også. Ja, man lærer tydeligvis godt opp i tredveårene.

Hjalp på mitt allerede strålende humør. Nå har jeg brukt opp tabbekvoten for i år, hadde jo en episode med dårlige batterier i mulitmeteret også.

Nå er kjøpefesten over, og det i grevens tid, for det ligger et par VSMX på bruktbørsen.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6

He he, vi får nå se på om innkjøps-stoppen varer da Fosse. Håvar har uansett funnet nye potensielle kunder. Jeg har en Rogue Tempest II på lån fra Snapa for tiden, og den har gjort såpass inntrykk at jeg har store kvaler med å sende den fra meg igjen :) Når noen legger inn årene, får jeg ta ansvar for å holde hi-fi pusherne i ånde 8)

P

Parelius

Gjest

Lurer på om jeg skal kjøpe en head amp fra Snapa… han har visst en til salgs - utlånt for tiden.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24

Det synes jeg du skal gjøre Parelius, min fødselsdag er nærmere enn du aner.

Ja, Rouge slår meg å være et av de virkelig gode merkene der ute, eller dem er det forsåvidt mange av, men Rouge virker å være svært god lyd i herlig innpakking til sømmelige priser. Venter spent på utfallet gut_man.

Edit:
    Det er moro å kunne bytte pickup så vidt fort frem og tilbake. 90X gjør en god jobb, men det mylder av detaljer og den dynamikken jeg får med XV-1s kan den bare se langt etter. Og selv om sporingen er bedre så vil den ikke matche XV-1s når det kommer til uanstrengt og detaljert servering av sibilanter og ditto vanskeligheter. Ja, og det før XV-1s har fått sine anbefalte timer.

P

Parelius

Gjest

Fødselsdag, Fosse? Når? Og er det slik at du bruker å få gaver på dagen? Hmm, en liten step up, kanskje? En slik passiv komponent, henimot komatøs?

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    314

Hva med å prøve en aktiv tøs i koma......hehe

jaja, Parelius's ordgyteri får tankene på glid......hmmmm

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Heisann, selv sett litt på denne til mitt oppsett. Hva ble prisen ferdig på døra?

P

Parelius

Gjest
    Alt hva du skal erfare, Fosse. Vi må lære oss å nøyes med lite!

(Head amp, formoder jeg?)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24
    Vet ikke helt hva prisen blir, men jeg kunne vært interessert i å teste denne head-ampen, om ikke annet så for opplysningens skyld. Vi hadde jo en test hos meg tidligere hvor vi testet PHA-200 (aktiv) mot Lundahl (passiv) og opplevde enorm forskjell, hvilket Boe og Parelius kan, og forsåvidt har, bekreftet.

Forskjellen opplevdes som større enn mellom god og middels kvalitet. Aktiv-passiv? Jeg tror ikke forskjellen i lydkarakter ville vært like lett fattbar mellom to trafoer, uansett kvalitet.

Det virker imidlertid som det er svært få som har gjort presise erfaringer på området. Men, så har jeg litt problemer med å forstå at trafo skal være roten til ondet også, i og med at Manley, Air Tight, Kondo mfl benytter dette.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24
    Valentino skrev:
    Tøs? Billig? Hvor? Her?

Vi degenereres. Er det våren?
    Må sees i sammenheng med siste innlegg forrige side. Edit: Men nå undervurderer jeg deg Valentino, jeg burde vite bedre.

P

Parelius

Gjest
    Fosse skrev:
    Vi hadde jo en test hos meg tidligere hvor vi testet PHA-200 (aktiv) mot Lundahl (passiv) og opplevde enorm forskjell, hvilket Boe og Parelius kan, og forsåvidt har, bekreftet.
    Det kan jeg nok en gang bekrefte! Jeg gikk sporenstreks hjem og gravde ned alle mine imaginære passive løsninger.

Skal selvfølgelig ikke bli påstående her, men erfaringen fra lyttesesjonen hos deg var entydig. Jeg har hatt en liknende erfaring med Ortofon MC 3000 MK II PU gjennom en Ortofon T30 og inn i MM, vs. rett inn i MC inngang (som var aktvivt forsterket). Jeg er vel en aktiv mann.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6

Fosse skrev:
    Ja, Rouge slår meg å være et av de virkelig gode merkene der ute, eller dem er det forsåvidt mange av, men Rouge virker å være svært god lyd i herlig innpakking til sømmelige priser. Venter spent på utfallet gut_man.
    Jeg kjøpte tingen jeg ;D Tror jeg har solgt skjela mi til rørdjevelen nå jeg! Den magien som Rogue lokker fram av anlegget mitt, er så deilig oppløst og varm at det er en fryd å lytte til. Det er vel overflødig å nevne for deg som har erfart dette i lang tid selv. Dette var vel også som forventet fra min side. Det som imidlertid var mer overraskende, var bassfundamentet som er intet mindre enn imponerende fra denne 90w konstruksjonen. Bassen virker mer lineær, og spesielt mellombassen gjengis mye mer dynamisk og i mine ører korrekt (har stått skulder mot skulder med bassister med heftige bassrigger i mange år). Krellen min hadde ikke kjangs i bassområdet, og det er oppsiktsvekkende!! I tillegg gjengis instrumenter og stemmer mye bedre i lydbildet, og mede mer luft rundt hver(t) enkelt. Jeg er så sinnsykt godt fornøyd med denne lyden og har skrinlagt enhver tidligere planlagt investering. Jeg kikket litt på nye høyttalere, ekstern DAC osv. Nå må jeg nullstille meg og stille biasen i ørene mine på nytt ;D Nye ting kommer helt sikkert, men akkurat nå får jeg sitere deg Fosse; Det er så sinnsykt deilig når alt sitter! Sånn har jeg det nå. Jeg kan ikke forestille meg en bedre match til anlegget mitt enn disse 90 rørwattene, men det er vel bare helt til jeg presenteres for 150 rørwatt tenker jeg... Tror vi drøyer den en stund :-\

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24
    Moro å høre gut_man, moro å høre. Gratulerer så masse.

Ja, jeg har svært stor tiltro til Rouge. Som allerede nevnt virker dette være veldig gode kjøp. Jeg skjønner heller ikke hva folk snakker om når de kritiserer rørbass. Med gode utgangstrafoer (eller uten) så er da bassen stram nok i massevis? Dessuten skal man ikke glemme at det bass skal ha utklingning og klang.

Gleder meg at du er fornøyd!!!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn