Sv: NorCargo på besøk
Argh, det RC-filteret er en kondensator og en 10-ohms motstand i serie. Det skal visstnok gjøre at forsterkeren ser en fast last (10 ohm) ved svært høye frekvenser (der hvor høyttaleren ikke utgjør noen last). GM20 går til 350 khz, så her snakker vi båndbredde. Mange forsterkere har et slikt filter innbygget, men ikke Graafen. I og med at GM20 er en OTL og ikke har utgangstrafo setter den stor pris på jevn last. Jeg opplevde i hvert fall dette filteret som en helt vesentlig del av Merlin. Det roet høyttaleren (eller forsterkeren) og dro fokus noe lenger ned i mellomtonen. Likeledes er det vesentlig at man bruker Merlin sine egne (og rimelige) jumpers, da delefilteret har tatt utgangspunkt i disse. Konstruktøren er veldig påpasselig med å påpeke at dersom det brukes "bedre ledere" ja, da vil man få en tilting i toppen, og det vil man jo ikke.
Ellers var jo det en hyggelig tilbakemelding fra Hagto. Han får sannelig ta seg en tur igjen snart, med deg i bagasjen, nå som jeg har fått grom-pickupen på plass. (For ikke å snakke om lånt head-amp, enn så lenge).
Det ante meg at du ville se den Valentino, det var neimen ikke overraskende.