Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Du er hverken moderator eller trådstarter, så det er det heller ikke du som bestemmer. Jeg forstår deg som at du sier at du har tapt en diskusjon og heiser det hvite flagget. Det må du så gjerne få lov til. Så kan vi andre diskutere videre om vi ønsker det.
    Ja du har rett, jeg gir opp. [emoji6]

    Heise flagget kan du gjøre selv, jeg venter på 17.mai.

    Gidder ikke lese mer googlede offtopic linker...

    Du vant Asbjørn, takket være vill googling av sære offtopic ting..

    [emoji38]
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nyt 17 mai når du kommer så langt. Du vet forøvrig fint lite om hva jeg behøver å google for å finne ut, eller hva jeg kan slå opp i min egen bokhylle og på min egen harddisk ved behov.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Man er kommet langt her i verden når søken etter informasjon blir møtt med hån, hahah.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Den som vil stoppe kan vel stoppe, så kan alle andre holde på til neste år om de gidder. Ingen grunn til å ta ansvar for andres sluttstrek.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Google translate fra norsk til norsk:

    "Det hadde vært greit om vi alle satte sluttstrek på" betyr "kan du være så snill å slutte å skrive nå".

    Vanskelig språk, norsk.....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vi skal ikke undervurdere om mange har fått øynene opp for at vibrasjoner ikke er ønsket i hi-fi utstyr, i denne tråd. Og dermed foretar seg noe som eliminerer eller reduserer dette. Her har vært mange bra og enkle og billige måter å gjøre dette på, for de som har sugd til seg gode forslag eller latt seg advare mot eller overse dusterier.

    Selv syntes jeg det har vært lite fokus på demping av selve kabinettet, enten topplokk eller bunnplate, som i mange tilfeller med enkle midler som pålimt asfaltplate fjerner en resonans som helst ikke bør være der.

    Hadde fasit på dette vært VIRKER eller VIRKER IKKE, hadde tråden ikke bydd på over 1000 innlegg.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    For å svare som John Cleese i diskusjonssketsjen: Jo, det hadde den.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    En fasit (altså noe "partene" er enige om) har man etter sigende enda ikke funnet frem til :p
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    All fremgang bygger vel på erfaring og ikke bare forutinntatthet og opplesing fra en lærebok?
    Man må være temmelig blind for ikke å se at det er opplagt at enkelte utbasunerer sine ‘velmenende’ råd og beslutninger på sviktende grunnlag.
    ...og lærebøkene bygger naturligvis ikke på noen form for erfaring, men er bare synsing i rått format fra upraktiske teoretikere som nekter å teste noe selv!
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Erfaringer satt i system er vitenskap. Erfaringer alene... ikke fullt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Siterer Huxley igjen: Experience is not what happens to you, it's what you do with what happens to you.

    Utleder følgende av sitatet: Det gir ikke erfaring bare å oppleve ting. En rekke av opplevelser som man ikke knytter sammen i forhold til hva som var likt og hva som var ulikt ved de forskjellige anledningene, er og blir separate opplevelser. Enten det er lytteinntrykk eller noe annet, så må du forholde deg aktivt og systematisk til det, plukke opplevelsene fra hverandre, forstå hva du opplever, og hvorfor. Du må rett og slett analysere.
     
    Sist redigert av en moderator:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Siterer Huxley igjen: Experience is not what happens to you, it's what you do with what happens to you.

    Utleder følgende av sitatet: Det gir ikke erfaring bare å oppleve ting. En rekke av opplevelser som man ikke knytter sammen i forhold til hva som var likt og hva som var forskjellig ved de forskjellige anledningene, er og blir separate opplevelser. Enten det er lytteinntrykk eller noe annet, så må du forholde deg aktivt og systematisk til det, plukke opplevelsene fra hverandre, forstå hva du opplever, og hvorfor. Du må rett og slett analysere.
    Word.

    Denne lytteerfaringen som enkelte svulmer av stolthet over minner litt om syltetøyetikettsamlingen til Marve Fleksnes. Han hadde etter hukommelsen mange hundre «bringebær». Et forsøk på lagring i bulk førte til at alt bare klistret seg sammen og det ble bare griseri. Ja du Marve, du Marve.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gjør begge deler og fortjen min kred :p
    Merkelig at man ikke ser hvor odd det er å utelukkende basere sine meninger på å lese seg opp uten å prøve ut erfaringer fra andre. Hvis ikke man har mulighet til dette så får man skylde på det og ikke angripe dem som har gjort det.
    Jeg har dog advart mot å ensidig høre på erfaringsbaserte råd basert på erfaringer i eget anlegg.
    Alle er nok villige til å høre og prøve ut andres erfaringer, men ikke nødvendigvis helt subjektive erfaringer som strider fullstendig mot ens egen virkelighetsoppfatning. De kan man velge å se bort fra, og evt prøve å forklare.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Motivet mitt er absolutt ikke å være bigshot nyutdannet på forum...
    Ser frem til å bli møtt av noe annet enn syltynne ad hominems. Det hadde vært noe.
    Et liv med erfaring til lyd synes jeg er bedre, mht lyd enn en elektriker, eller IT student som er helt fersk.

    Det har null å gjøre med at dere har rimelige anlegg og hodetelefoner til 5-10 tusen.

    Dere har ikke kredibilitet iforhold til de eldre....

    Tvert imot tror dere alle oss andre er naive og slenger penger ut av vinduet.

    Men at dere kjøper Focal utopia 10k whatever er liksom innafor...
    Har vi ikke nok skyttergraver fra før, så det er unødvendig å skape noen kunstige nye?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten er det lov å være ung, men når jeg var ung, og satt på forum med Pioneer 80watt og Diy kasser som en kompis hadde mekket så var jeg ikke så påståelig og sta og egen som deg.
    ...så det har du først blitt i den senere tid? ;)

    Har du hørt den om bjelken i øyet?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Hinmel for en tråd. Akkurat som vi sivilingeniører* er arrogante? Er det vår skyld at andre må fremstille seg selv som idioter ? 8)

    * evt teknologimastere da for ungdommen
     
    D

    Danke

    Gjest
    Joda, jeg synes flere av dere skylder trådstarter og Harem eiere en unnskylding.....


    Og så kan vi andre spille en kjent sang...
    Og som Queen synger så gjorde jeg noen mistakes, tirade om arbeidsalder.. Men jeg fant jo ut litt om fabrikker og div.. Samt at jeg har blingsa litt tekst... (man må jo mate katta også).. ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=Jmd4OLzhQw0
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Da tror jeg du i så fall burde skyldt alle med mer enn et brevkurs i folkedans en unnskyldning eller to, men, og nå skal jeg si unnskyld på forskudd, du virker ikke å ha det minste selvinnsikt, så du skal få slippe.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hinmel for en tråd. Akkurat som vi sivilingeniører* er arrogante? Er det vår skyld at andre må fremstille seg selv som idioter ? 8)

    * evt teknologimastere da for ungdommen
    Hvor gikk du på skole? Bare lurer, siden du synes å ha en ytterst vag forståelse av hva vitenskap er. Eller kanskje du bare ikke mener noe er vitenskap når du ikke er i stand til å høre det selv.

    Mannen bak Hegel er antagelig også siving, fra NTNU. De fleste som har startet hifiselskaper har faktisk tekniske grader. Rimelig nok hvis de selv driver utvikling.

    https://www.hegel.com/about
     
    D

    Danke

    Gjest
    Da tror jeg du i så fall burde skyldt alle med mer enn et brevkurs i folkedans en unnskyldning eller to, men, og nå skal jeg si unnskyld på forskudd, du virker ikke å ha det minste selvinnsikt, så du skal få slippe.
    Jo, jeg ber om unnskylding for å kommentere fair trade. kommentere at stilling, skole, truede treraser tas opp hele tiden osv.. Det var jo sef relatert til topic.... :rolleyes:

    Beklager :'(
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hinmel for en tråd. Akkurat som vi sivilingeniører* er arrogante? Er det vår skyld at andre må fremstille seg selv som idioter ? 8)

    * evt teknologimastere da for ungdommen
    Hvor gikk du på skole? Bare lurer, siden du synes å ha en ytterst vag forståelse av hva vitenskap er. Eller kanskje du bare ikke mener noe er vitenskap når du ikke er i stand til å høre det selv.

    Mannen bak Hegel er antagelig også siving, fra NTNU. De fleste som har startet hifiselskaper har faktisk tekniske grader. Rimelig nok hvis de selv driver utvikling.

    https://www.hegel.com/about
    Hegel driver ikke med snakeoil. Sansynligvis fordi han er siving
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Hinmel for en tråd. Akkurat som vi sivilingeniører* er arrogante? Er det vår skyld at andre må fremstille seg selv som idioter ? 8)

    * evt teknologimastere da for ungdommen
    Hvor gikk du på skole? Bare lurer, siden du synes å ha en ytterst vag forståelse av hva vitenskap er. Eller kanskje du bare ikke mener noe er vitenskap når du ikke er i stand til å høre det selv.

    Mannen bak Hegel er antagelig også siving, fra NTNU. De fleste som har startet hifiselskaper har faktisk tekniske grader. Rimelig nok hvis de selv driver utvikling.

    https://www.hegel.com/about
    Selvmål, kula.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hinmel for en tråd. Akkurat som vi sivilingeniører* er arrogante? Er det vår skyld at andre må fremstille seg selv som idioter ? 8)

    * evt teknologimastere da for ungdommen
    Hvor gikk du på skole? Bare lurer, siden du synes å ha en ytterst vag forståelse av hva vitenskap er. Eller kanskje du bare ikke mener noe er vitenskap når du ikke er i stand til å høre det selv.

    Mannen bak Hegel er antagelig også siving, fra NTNU. De fleste som har startet hifiselskaper har faktisk tekniske grader. Rimelig nok hvis de selv driver utvikling.

    https://www.hegel.com/about
    Hegel driver ikke med snakeoil. Sansynligvis fordi han er siving
    Jeg anbefaler de tilsynelatende døvhørte teknokratene her å investere i Hegels 40 000- kr cd- spiller. Den har jeg lest er omtrent like bra som den jeg har selv. Kanskje de da kan få en ide om hva hifi handler om, hvis de ellers har et noenlunde "normalt" anlegg de ikke har laget selv.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.997
    Antall liker
    11.398
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mye sannsynlig at han der Hegel-fyren er siv.ing, men han er nok sammen med noen få andre unntaket, for de langt fleste merker startes af forretningsgründere som leier inn eller outsourcer konstruksjon og design. Som et par eksempler, så var det Nelson Pass som kontruerte mye av tidlig Treshold, og Erno Borbely konstruerte i sin tid for David Hafler....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Mye sannsynlig at han der Hegel-fyren er siv.ing, men han er nok sammen med noen få andre unntaket, for de langt fleste merker startes af forretningsgründere som leier inn eller outsourcer konstruksjon og design. Som et par eksempler, så var det Nelson Pass som kontruerte mye av tidlig Treshold, og Erno Borbely konstruerte i sin tid for David Hafler....
    Bent Holter er siving, ja, fra NTH.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Hinmel for en tråd. Akkurat som vi sivilingeniører* er arrogante? Er det vår skyld at andre må fremstille seg selv som idioter ? 8)

    * evt teknologimastere da for ungdommen
    Hvor gikk du på skole? Bare lurer, siden du synes å ha en ytterst vag forståelse av hva vitenskap er. Eller kanskje du bare ikke mener noe er vitenskap når du ikke er i stand til å høre det selv.

    Mannen bak Hegel er antagelig også siving, fra NTNU. De fleste som har startet hifiselskaper har faktisk tekniske grader. Rimelig nok hvis de selv driver utvikling.

    https://www.hegel.com/about
    Hegel driver ikke med snakeoil. Sansynligvis fordi han er siving
    Jeg anbefaler de tilsynelatende døvhørte teknokratene her å investere i Hegels 40 000- kr cd- spiller. Den har jeg lest er omtrent like bra som den jeg har selv. Kanskje de da kan få en ide om hva hifi handler om, hvis de ellers har et noenlunde "normalt" anlegg de ikke har laget selv.
    Hvorfor projiserer du? Det er ikke jeg som tjater om prislappkvaliteter, materiallyd og annen nonteknologisk kaudervelsk. Og så er man visst døvhørt også fordi man ikke hallusinerer frem umulige lydfenomener. Gå å se noen.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hegel driver ikke med snakeoil. Sansynligvis fordi han er siving
    Jeg anbefaler de tilsynelatende døvhørte teknokratene her å investere i Hegels 40 000- kr cd- spiller. Den har jeg lest er omtrent like bra som den jeg har selv. Kanskje de da kan få en ide om hva hifi handler om, hvis de ellers har et noenlunde "normalt" anlegg de ikke har laget selv.
    Hvorfor projiserer du? Det er ikke jeg som tjater om prislappkvaliteter, materiallyd og annen nonteknologisk kaudervelsk. Og så er man visst døvhørt også fordi man ikke hallusinerer frem umulige lydfenomener. Gå å se noen.
    Du glemte å ta med Stråmannen i det opphissede sammendraget da.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har noen siv. ingeniører i familien. Teknisk interesserte og dyktige som pokker, men å sette sammen et velspillende anlegg klarer de ikke om det så hadde gjaldt livet. Men ok anlegg har de (Hegel, Roksan, Elcomp, Onkyo, Infinity, Focal, B&W, CO kabler), og kan snakke i det vide og brede om specs og byggekvalitet. De måper når de hører mitt beskjedne oppsett. Etterpå er det deres tur til å teoretisere over hvorfor det måtte låte så godt. Så løper de hjem og bytter ut (noe av) det de har - er for stolte til å spørre om hjelp. Låter like ræva gang etter gang :rolleyes:!

    BTW, har hørt noen bruker ordet "ingeniør rock". Aner ikke hva det innebærer...
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nei, vi ingeniører må være noen talentløse dustemikler, hele banden. Håper bare noen kan hjelpe meg snart, for å spørre er jeg selvsagt for stor til.


    ...Herregud!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det er da ingen som tror, det, du defensive ingeniør. Det ene utelukker seff ikke det andre ;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Var tilfeldigvis innom øverste nyheten på førstesiden; en forhandler som reklamerer for Audi Valve. Leser tilfeldigvis om grunnleggeren:

    Helmut Becker was born in Hessen (Germany) where he also went to school. His father and mother ran a small electronics business there and so, as a child, Becker came into contact with technology on a daily basis. This environment was to shape his life. Even as a 12 year old, Becker would tinker with tube televisions in his father’s shop, taking them apart and getting to grips with the way they worked.

    During this time, he developed a passion for tube technology and everything about it which captivated him his whole life. After his schooling, he trained to become a TV technician, and during his military service, he became a radar technician ‘with distinction’, where, among other things, he learned to understand and operate ‘large tubes’ such as magnetrons, tyratrons and klystrons. After this, he completed his studies in telecommunications technology, with distinction, and developed air warning systems. In 1979, he started working with medical technology.

    In this area, he worked first and foremost on the development of coagulometers for hematology laboratories in clinics. Driven by a great sense of curiosity and with endless assiduity, after a short amount of time in this role, he was able to prove himself with new production-ready developments and was soon promoted to the role of development manager. Becker’s creative mind produced numerous groundbreaking ideas and products. The results of this work can be seen in numerous patents and have fundamentally revolutionized analysis techniques for the detection of blood coagulation times in clinics across Europe.


    Høres ut som en som vet hva han driver med, selv om han konstruerer high- end.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Om ikke du, så virker det som det er en gruppering her som mener at ingeniører og faglærte ikke skjønner hvordan man egentlig får til anleggene sine, jo. Fordi vi til en stor del baserer avgjørelsene våre på omforent teknisk kunnskap som motsier enkeltes subjektive inntrykk må vi være noen dauhørte bokormer uten egen erfaring som ikke stoler på ørene eller skjønner hifi.

    ....noe som begynner å bli ganske utmattende.

    Det ble postet en tråd her forleden dag om ting som kunne påvirke hvordan vi opplever og diskuterer ting. Tror den ligger i Forskjeller Og Testmetodikk. Den tror jeg alle hadde hatt godt av å lese litt i, med et åpent sinn.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Var tilfeldigvis innom øverste nyheten på førstesiden; en forhandler som reklamerer for Audi Valve. Leser tilfeldigvis om grunnleggeren:

    Helmut Becker was born in Hessen (Germany) where he also went to school. His father and mother ran a small electronics business there and so, as a child, Becker came into contact with technology on a daily basis. This environment was to shape his life. Even as a 12 year old, Becker would tinker with tube televisions in his father’s shop, taking them apart and getting to grips with the way they worked.

    During this time, he developed a passion for tube technology and everything about it which captivated him his whole life. After his schooling, he trained to become a TV technician, and during his military service, he became a radar technician ‘with distinction’, where, among other things, he learned to understand and operate ‘large tubes’ such as magnetrons, tyratrons and klystrons. After this, he completed his studies in telecommunications technology, with distinction, and developed air warning systems. In 1979, he started working with medical technology.

    In this area, he worked first and foremost on the development of coagulometers for hematology laboratories in clinics. Driven by a great sense of curiosity and with endless assiduity, after a short amount of time in this role, he was able to prove himself with new production-ready developments and was soon promoted to the role of development manager. Becker’s creative mind produced numerous groundbreaking ideas and products. The results of this work can be seen in numerous patents and have fundamentally revolutionized analysis techniques for the detection of blood coagulation times in clinics across Europe.


    Høres ut som en som vet hva han driver med, selv om han konstruerer high- end.
    Er det noen som har sagt at ingen som konstruerer «high end» vet hva de driver med?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.943
    Antall liker
    17.250
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dazed, jeg sverger på at jeg ikke leser denne type tråder lenger. Stikker snuta inn sånn mellom 6-10 sider, når det ikke er annet interessant å lese om på HFS - har ikke noe liv, serru:(! Tror neppe at jeg har gått glipp av noe siden jeg møter innlegg fra omtrent de samme individene, med omtrent det samme innholdet. På begge sider.

    Så jeg tror gjerne deg på at det er utmattende. Og det er prisverdig at dere orker og holder ut :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn