Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Først og fremst bør vel opptaket ha en viss kvalitet. Jeg tror ikke en mobiltelefon er rette verktøyet til det formålet.
    Dette er fullstendig åpenbart. Og allikevel helt irrelevant hvis lyden ihjelkomprimeres allikevel.

    Hvorfor ta opp video for å sammenligne anlegg uansett?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Selvom det er AAC YouTube så hører man klart differansen..

    Det betyr dersom testene er ekte at det sikkert er større forskjeller med CD live..

    Er på tide å akseptere det nå, det har kommet målinger som hevder det jeg testet og kommenterte. Spesielt Vokal og romfölelse.

    Men for all del test her på forumet også, så er det bunnsolid. Om ikke da vår kjäre Asbjörn har innvendinger til eksakt science..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Nå har jeg snakket med Tormod på Oslo hificenter.

    De sa det er mulig for en av skeptikerne å låne tre eksemplarer av Kone gratis.

    Dere skulle da kontakte Øystein som er på jobb imorgen.

    Da gjenstår det at en av skeptikerne med grei CD spiller som vi stoler på melder seg frivillig..

    Telefonnummer er 22010430
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg snakket med Tormod på Oslo hificenter.

    De sa det er mulig for en av skeptikerne å låne tre eksemplarer av Kone gratis.

    Dere skulle da kontakte Øystein som er på jobb imorgen.

    Da gjenstår det at en av skeptikerne med grei CD spiller som vi stoler på melder seg frivillig..

    Telefonnummer er 22010430
    Alle må ha en fanesak! ;)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Men du skjønner jo det at hvis en "skeptiker" hadde dratt med seg disse hjem, og hevdet at han ikke hørte forskjell, da hadde det sikkert vært pga forutinntatthet - han ville sikkert ikke høre forskjell, derfor gjorde han det heller ikke.

    Så får det bare være at når det går andre veien er det som det skal være. ;)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Så enkelt vet du, har vært i Råde og hentet norske Pass. Sitter på Svinundsparken og venter på bussen hjem til Sverige.

    Bare tok en telefon.


    Jeg var skeptisk jeg også, derfor måtte jeg sjekke YouTube tester.

    Når alle sier det stemmer, det ligger YouTube tester på nett, vi har målinger osv så er det like greit en annen skeptiker prøver.

    Har dere andre sjekket YouTube messetesten med Nice Cave?

    Hørte dere virkelig ikke forskjell??
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Nå har jeg snakket med Tormod på Oslo hificenter.

    De sa det er mulig for en av skeptikerne å låne tre eksemplarer av Kone gratis.

    Dere skulle da kontakte Øystein som er på jobb imorgen.

    Da gjenstår det at en av skeptikerne med grei CD spiller som vi stoler på melder seg frivillig..

    Telefonnummer er 22010430
    Høres ut som en grei utfordring[emoji106]
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Og de som har gjort det og hørte forskjell blir beskyldt for årets placebo opplevelse [emoji849]

    Så dette går begge veier.
    Jeg ville heller ha skydt på dårlig anlegg og hørsel. Det skaper ofte en artigere diskusjoner hvor noen føler seg ordentlig tråkket på...[emoji51][emoji51]
    Men du skjønner jo det at hvis en "skeptiker" hadde dratt med seg disse hjem, og hevdet at han ikke hørte forskjell, da hadde det sikkert vært pga forutinntatthet - han ville sikkert ikke høre forskjell, derfor gjorde han det heller ikke.

    Så får det bare være at når det går andre veien er det som det skal være. ;)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Folk som er interessert i ting som ligner forskning er ærlige.

    Er ikke noe poeng i å være "vinner". Om jeg ikke hadde hørt noe så hadde iallefall jeg innrømt det...

    Vel vel
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig ble det jo sagt helt fra starten av at det kunne ha noe for seg med vibrasjonskontroll under drev med bevegelige deler, så med litt (u)flaks og en dac som er følsom for jitter så kan det jo hende.

    Da ville jeg likevel ha satset på myk avkobling i stedet, eller byttet ut CD-spilleren med en BD-spiller med buffer og/eller den gamle DAC-en en moderne DAC som kan hanskes med moderate mengder jitter.

    Kanskje noen gidder å prøve. Man vet jo aldri. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Folk som er interessert i ting som ligner forskning er ærlige.
    Det har ingenting med ærlighet å gjøre. Hvis det er bias som påvirker resultatet, så opplever likevel subjektet å høre det han gjør. ...forhåpentligvis uten å sparke det vepseolet igjen. ;)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Jeg ville heller ha skydt på dårlig anlegg og hørsel.
    Mitt anlegg er heldigvis såpass oppegående at lyden ikke blir dårligere av å bli utsatt for de ytterst mikroskopiske vibrasjonene som avspilling av musikk medfører. Flaks!

    Det er påfallende at ingen "skeptikere" hevder de selv har eksepjonelt god hørsel, men alle "gullørene" griper raskt etter argumentet om at hvis noen ikke hører dette, så er de ikke like fintfølende i øregangene som seg selv. Selvfølgelig armert med anekdotisk bevis basert på seende testing, fremfor blindtester.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg faller nok utenom begge grupper [emoji3]
    Jeg har faktisk operert øra pga problemer når jeg var liten. Jeg har også hatt flere andre problemer med hørselen. Jeg hører litt dårlig på enkelte frekvenser. Og er nok dauhørt over 14khz. Nå er heldigvis lyd i det området lite interessant på musikk.
    Så er veldig rart om folk ikke hører det jeg hører. Så det bekrefter ihvertfall at folk legger forskjellig vekt på det som evt er forskjeller eller forventningsbias.
    Jeg ville heller ha skydt på dårlig anlegg og hørsel.
    Mitt anlegg er heldigvis såpass oppegående at lyden ikke blir dårligere av å bli utsatt for de ytterst mikroskopiske vibrasjonene som avspilling av musikk medfører. Flaks!

    Det er påfallende at ingen "skeptikere" hevder de selv har eksepjonelt god hørsel, men alle "gullørene" griper raskt etter argumentet om at hvis noen ikke hører dette, så er de ikke like fintfølende i øregangene som seg selv. Selvfølgelig armert med anekdotisk bevis basert på seende testing, fremfor blindtester.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "The power supply at 120 volts AC... It has to vibrate."

    Jaha?

    Han prater og tuller med stablingen ALT for lenge mellom de to lyttingene og han forteller forsamlingen at "nå skal dere jammen høre hvor bra det blir når vi gir de uønskede vibrasjonene en fri passasje vekk". Ikke fjerner han konene og lar dem høre lyden uten en gang til heller, typisk nok.

    Youtube-videoen har mildest talt ikke akkurat noen referanselyd, og kan IMO ikke brukes som dokumentasjon på noe som helst.

    Nei, jeg hørte ingen forskjell i lydkvalitet.

    Jeg hoppet gjentatte ganger frem og tilbake og hørte på de samme partiene av sangen med Beyerdynamic DT-770 Pro 250Ω koblet til Graham Slee Solo SRG II med PSU1 og Abrahamsen A-Dac på PC-en min på jobben, hvis du lurer.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.368
    Torget vurderinger
    49
    Hinmel for en tråd. Akkurat som vi sivilingeniører* er arrogante? Er det vår skyld at andre må fremstille seg selv som idioter ? 8)

    * evt teknologimastere da for ungdommen
    Hvor gikk du på skole? Bare lurer, siden du synes å ha en ytterst vag forståelse av hva vitenskap er. Eller kanskje du bare ikke mener noe er vitenskap når du ikke er i stand til å høre det selv.

    Mannen bak Hegel er antagelig også siving, fra NTNU. De fleste som har startet hifiselskaper har faktisk tekniske grader. Rimelig nok hvis de selv driver utvikling.

    https://www.hegel.com/about
    Hegel driver ikke med snakeoil. Sansynligvis fordi han er siving
    Hegel demo på CES 2017.
    Litt overasket at det er dac og ikke cd spiller de setter Sort Kone under, kanskje de lærde kan svare?

    B3145BB0-945A-44AF-B839-C3EE7994D67A.jpeg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Mental-bias har vi alle, det gjelder bare å velge den som gjør hverdagen triveligst, også når det komme til hifi! ”Korrekte” hifi-mennesker er tråkige hifi-mennesker, imho..

    485px-Nocebo_WikiWorld.jpg


    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.368
    Torget vurderinger
    49
    Hegel driver ikke med snakeoil. Sansynligvis fordi han er siving
    Presentasjon av Hegel Mohican på Munchen High End Show 2016.

    Hegel-1-of-1-5.jpg
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Markedsføring heter det. Her er forøvrig en sigarettreklame fra rundt 50-60-tallet:

    140110091933-smoking-anniv-09-horizontal-large-gallery.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ok da er det bekreftet fra en, Dazed hørte ingen forskjell faktisk.

    Notert, flere??

    Hva med Asbjørn og co?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ok da er det bekreftet fra en, Dazed hørte ingen forskjell faktisk.
    Ingenting å bry seg om! Han er sikkert både dævvhørt og forutinntatt! ;)

    Men i fullt alvor: Jeg tror ikke lydkvaliteten på den videoen kan brukes til å demonstrere noe annet enn om cd-spilleren er av eller på. ;)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Hvis du klarer å høre noe forskjeller her, er det utvilsomt at du vil med enkelhet kunne demonstrere dette i en ABX-blindtest også.

    Tar du utfordringen, eller er du fornøyd med å høre deg frem til konklusjonene dine basert på en videosnutt lagt ut av produsenten selv, med eksepsjonelt dårlig lydkvalitet?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Lydkvalitet er ikke optimal..

    Enig i det. Var allikevel helt klart at Jeg hørte forskjell.

    Jeg kritiserer ikke dere som ikke hører. Bare så det er sagt.

    Jeg er kun interessert i å høre deres mening.

    Vitenskapelig nysgjerrighet sef [emoji6]
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Så du hørte helt klart forskjell her, men vil ikke bevise det for alle oss skeptikere ved å ta en blindtest?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Lydkvalitet er ikke optimal..

    Enig i det. Var allikevel helt klart at Jeg hørte forskjell.

    Jeg kritiserer ikke dere som ikke hører. Bare så det er sagt.

    Jeg er kun interessert i å høre deres mening.

    Vitenskapelig nysgjerrighet sef [emoji6]


    Marcus.

    Du sa ikke om du hørte forskjell.. Vi må ha et ja eller nei som med Dazed...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hvis du klarer å høre noe forskjeller her, er det utvilsomt at du vil med enkelhet kunne demonstrere dette i en ABX-blindtest også.

    Tar du utfordringen, eller er du fornøyd med å høre deg frem til konklusjonene dine basert på en videosnutt lagt ut av produsenten selv, med eksepsjonelt dårlig lydkvalitet?
    Jeg bor i Sverige.. har ikke lappen.


    Om du kjører og kjører meg fram og tilbake så stiller jeg opp i en sånn X test. Null problem..
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg kan ikke i helger, og jeg må være i Sverige til 1700 da barnehagen slutter..


    Jeg kan jo ta en buss eller noe da, og hentes ved stasjon/holdeplass, men må planlegges sånn att det passer.

    Jeg har jævlig lyst til å prøve konene, in real life..
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.368
    Torget vurderinger
    49

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.621
    Torget vurderinger
    16
    Lydkvalitet er ikke optimal..

    Enig i det. Var allikevel helt klart at Jeg hørte forskjell.

    Jeg kritiserer ikke dere som ikke hører. Bare så det er sagt.

    Jeg er kun interessert i å høre deres mening.

    Vitenskapelig nysgjerrighet sef [emoji6]
    Hørte ikke forskjell
     
    D

    Danke

    Gjest
    Notert..

    Nå er det hele 3 som ikke hører forskjell iforhold til målingen.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kanskje Mod kan lage en avstemning med YouTube messen?

    Så kan forum ta jobben?

    Sitter i hagen og hører på musikk..
     
    Sist redigert:

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Ok da er det bekreftet fra en, Dazed hørte ingen forskjell faktisk.

    Notert, flere??

    Hva med Asbjørn og co?
    Har hatt en bunke av de sorte konene og solgt de igjen.
    Hørte ingen merkbar forskjell. Antagelig pga
    1. Anlegg for dårlig til å høre forskjell
    2. Anlegg for bra konstruert til å bli påvirket
    3. Hører for dårlig

    Allikevel ikke misfornøyd da de hadde steget voldsomt i pris fra jeg kjøpte de til jeg solgte de så jeg fikk mer for de enn det jeg ga for de.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hegel driver ikke med snakeoil. Sansynligvis fordi han er siving
    Presentasjon av Røst forsterkeren for et knippe hifi journalister i Hegels da nye lytterom (2017).
    Kablene de brukte
    a variety of Nordost cable (Blue Heaven for the demonstration),
    Vis vedlegget 493315

    Vis vedlegget 493316

    https://soundsinc.com/nf-hegel-news-05apr2017/
    Hegel-lancering overbeviser - Lyd & Billede
    Holter & Co. er sikkert glad i kabler med høy bling faktor og glanset papir.
    Eller, for å komme skeptikerene i møte; ‘Det forventes boutique kabler blandt det audiofile lyttepanelet....’

    Fritt fram å fremme andre forslag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hegel driver ikke med snakeoil. Sansynligvis fordi han er siving
    Presentasjon av Røst forsterkeren for et knippe hifi journalister i Hegels da nye lytterom (2017).
    Kablene de brukte
    a variety of Nordost cable (Blue Heaven for the demonstration),
    Vis vedlegget 493315

    Vis vedlegget 493316

    https://soundsinc.com/nf-hegel-news-05apr2017/
    Hegel-lancering overbeviser - Lyd & Billede
    Holter & Co. er sikkert glad i kabler med høy bling faktor og glanset papir.
    Eller, for å komme skeptikerene i møte; ‘Det forventes boutique kabler blandt det audiofile lyttepanelet....’

    Fritt fram å fremme andre forslag.
    Hegel har fått de gratis eller eventuelt fått betalt av Nordost for å bruke kabler fra dem. Et velkjent markedsføringstunt i mange ulike bransjer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn