Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    959
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Tror jeg skal gå stille i dørene. Hun siterte Ivana Trump i går, uvisst av hvilken grunn, og uten sammenligning for øvrig:

    Don't get even, get everything...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Peter skrev:
    Tror jeg skal gå stille i dørene. Hun siterte Ivana Trump i går, uvisst av hvilken grunn, og uten sammenligning for øvrig:

    Don't get even, get everything...
    Uff uff, du er ikke bare på glattisen nei! Den virker å være tynn også! Ille når det knaker slik. ;D ;D ;D


    (Motivert av mottoet: Egen suksess er vel og bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte! ;D )
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    959
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kommer til å kjøpe denne:


    hos Klockia.se etter tips fra om.s. Takker!



    Så gjenstår det å se om husfreden atter senker seg her i Bergen ;D
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    959
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Spiralis; ja den eneste sanne fryd er skadefryd 8)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Peter skrev:
    Spiralis; ja den eneste sanne fryd er skadefryd 8)
    Egentlig er jeg ikke skadefro, men må innrømme at det på et vis er en lettelse å se at jeg ikke er den eneste som kan ha det slik! ;)

    Forøvrig var den klokka riktig så lekker, så mor burde bli veldig bli nå! Tror du kan hilse henne fra alle "gutta" på HFS med den beskjeden. :D Eller kanskje ikke? ::)
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Handler ikke denne tråden egentlig om noe helt annet enn armbåndsur? Lissom.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    BBking skrev:
    Handler ikke denne tråden egentlig om noe helt annet enn armbåndsur? Lissom.
    Naturligvis. Den handler om å bo i en airparc.

    Her, på vei hjem fra kontoret.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Naturligvis. Den handler om å bo i en airparc.

    Her, på vei hjem fra kontoret.
    "Der skulle vi ha vøri Karl...." :D

    ( Fritt etter Erik Bye )
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Denne liker jeg. Viser deg når det er høytrykk og på tide å fiske abbor. I tillegg funker den i byen også :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.992
    Antall liker
    9.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva koster noe slikt....

    Er i grunn på jakt etter noe slikt selv......har ganske kraftige håndledd/hender, og har lyst på et stort ur som gjerne også skal være litt robust - samtidig som det er litt stilig....

    Mvh
    OMF
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei
    Er det noen som har erfaring med disse:


    Så jo veldig spess ut
     
    M

    musicus

    Gjest
    Peter skrev:
    Jeg kommer til å kjøpe denne:


    hos Klockia.se etter tips fra om.s. Takker!



    Så gjenstår det å se om husfreden atter senker seg her i Bergen ;D
    Bare hyggelig! håper husfreden er sikret nu :) ...

    mvh
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gago skrev:
    gratulerer, impulse.

    jeg bruker også en longines, en simpel quartz klokke som jeg kjøpte for mange herrens år siden.
    den er tynn og relativ liten og ser nokså distingvert/homo (stryk det som ikke passer) ut, og passer godt på den pinglete håndvrista mi.

    den har vært en trofast tjener siden gymnaset og går som en, vel..., klokke, og jeg er ganske fornøyd med den.
    Her er en til med slankt og lekkert håndledd ;D
    Svært lite jålete også på klokkesiden, men fant ei bruksklokke (det er vel det klokker skal gjøre :-X )
    Ikke et merke jeg hverken trodde eller har oppfattet som noe statusmerke (tvert i mot så oppfatter jeg det som et litt gammaldags merke)
    Rutina greit til å rekke Ruter ;)



    Meget god integrering mellom klokke og lenke og svært god å ha på seg og bygger kun 5 mm i høyden, akkurat slik jeg liker det.
    Når denne reima går til helvete, så får jeg et problem :-\

    Nei armbåndsur har jeg brukt lite penger på gitt, ikke andre smykker heller ::)
    Faktisk nær null vil jeg benevne det som.



    Har et Omega damegullur liggende, så hvis noen føler at det motsatte kjønn av en eller annen grunn virkelig fortjener et stykk gullsmykke så bare kom med et bud.
    Ble fortalt ved rensing/rep for et par år siden at en måtte regne med ca.70K om en skulle kjøpt dette/tilsvarende i dag (2007). (Regner da med butikkpris)

    Veier 40 gram



    Slenger inn et par gamle lommeur også, før jeg skal slutte å plage dere med uinteressente klokker ;)

    Antagelig dameur, Illinois står det vel der på urskiva og da er det handlet deri mellom 1915 og 1934 av hu Borghild (farmor)




    Sølv


    Mvh.KW

    Står BW på fremsiden her på det i gull
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Da var min Tag Heuer tilbake fra service. Smøring og justering. Kr. 4600,-; Disse trekkopp-urene er like dyre å holde som rør effekt-forsterkere!
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Voff skrev:
    Da var min Tag Heuer tilbake fra service. Smøring og justering. Kr. 4600,-; Disse trekkopp-urene er like dyre å holde som rør effekt-forsterkere!
    Det varierer nok en del avhengig av fabrikat, hadde fem-års service på en Omega Seamaster og den kom på 1800,-. På co-axial modellene er for øvrig serviceintervallet 10 år.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Pesquera skrev:
    Voff skrev:
    Da var min Tag Heuer tilbake fra service. Smøring og justering. Kr. 4600,-; Disse trekkopp-urene er like dyre å holde som rør effekt-forsterkere!
    Det varierer nok en del avhengig av fabrikat, hadde fem-års service på en Omega Seamaster og den kom på 1800,-. På co-axial modellene er for øvrig serviceintervallet 10 år.
    Hadde full gjennomgang på et arvestykke her for noen måneder siden. Certina dame gull pynteklokke, dere vet de der som er så små at man må ha forstørrelsesglass for å se dem. Tidlig 70 tall eller noe slikt. Jentungen skal få den til konfirmasjonen når hun kommer dit da hennes oldemor fikk den i 70 årsgave fra mine foreldre. Den kostet 600,- for rensing smøring og full gjennomgang. Synes ikke det var så hakkande galt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    De som husker litt lenger enn 14 dager husker kanskje mitt forrige forsøk på å skaffe en Rolex. :-[

    Men er man født som ukuelig optimist og har solskinn i blikket kan man jo ikke la litt motgang sette stopp! ;) Jeg har derfor igjen kastet meg ut på de store dyp og har innhandlet ur. :eek: Denne gangen fra utlandet på eBay. ( Farlig farlig !! ::) )

    Nå er det en etablert butikk med utsalg i London og gode tilbakemeldinger fra tidlligere kjøpere, samt betaling via Pay Pal, så det går nok an å protestere hvis det viser seg å være en fake dette også. :-X Håper nå selvsagt at den er ekte. Det går vel an å få autensiteten verfisert i Oslo hos Bjerke? :-\

    Vakkert ur var det okke som. :D

    Edit: Typo
     

    Vedlegg

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Enig, nydelig ur. Får tro du blir fornøyd, om bare ikke oppgraderingsspøkelset skaper misnøye..
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.305
    Antall liker
    3.752
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Var innom urmaker Bjerke i går og så dette uret. 84000,- i rosa gull. Mye lekrere in real life.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0


    Facinerende ur, men jeg vet likevel ikke riktig hva jeg egentlig synes om den.?
    Ganske uvant egentlig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har personlig erfaring med Patek Philippe ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Om man skulle få det for seg at man trenger en påskjønnelse i form av en IWC Portuguese er det da noe man må ta særlig hensyn til?
    Chronograph har et modifisert standardur mens Automatic har verk som er fremstilt av IWC.
    Jeg er litt usikker på hvilken jeg foretrekker, men sistnevnte koster omtrentlig 50% ekstra og ut fra utseendet synes jeg ikke den er verd merkostnaden (slik jeg husker det, uten å ha sett dem side om side).
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Hei Fosse!

    Det er to veldig forskjellige klokker du sammenligner der! Både pris, funksjoner og størrelse er helt forskjellige. Den til venste er 40,9mm i diameter og er en kronograf som i tillegg til å vise tiden inneholder en stoppeklokke (=kronograf). Den til høyre er 42,3mm i diameter og viser i tillegg til tiden dato og hvor mange dager det er igjen før den stopper. Sistnevnte er en ganske unyttig funksjon i seg selv spør du meg da den ved daglig bruk holder seg rundt 6-7.

    Den til høyre har glass bakside og det er ganske moro å vise frem til venner og kjente! Har selv en Omega med glass bak og hadde tidligere en Minerva Heritage (se bilde ovenfor) med glass bak.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Nå varierer selvsagt bevegrunner for å kjøpe seg et kostbart ur. Personlig er jeg fasinert av mekanikken. Det er også grunnen til at jeg kjøper mekaniske ur, automatiske eller manuelle og ikke quartsur. Stemmegaffel blir et grensetilfelle, men dette har selvsagt med personlig preferanse å gjøre.

    Skulle jeg kjøpt et IWC eller annet prestisjeur ville jeg nok ha gått for den versjonen der urverket var laget av IWC og ikke innkjøpt fra "3.rd party" produsent. Nå må det sies at jeg ikke på noen måte er ekspert på IWC så jeg aner ikke hvordan deres policy er på dette. Men noen produsenter lager hvert minste tannhjul "in house" mens andre kjøper urverk fra andre produsenter. La meg understreke at disse urverkene er av høyeste kvalitet, men for meg blir det litt ekstra spesiellt i dagens "outsourcede" samfunn at hele uret er produsert "in house". Men som sagt er dette en helt personlig preferanse.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Det stemmer det og som Fosse påpeker er det til venstre et modifisert verk mens det til høyre er laget in-house. Det modifiserte kronografverket stammer fra 7750 som er det mest vanlige basisverket for kronografer i dag.

    Det finnes mange som lager sine egne kronografverk "in house": bla Rolex, Minerva, Seiko, Lange & Sohne, Zenith, Patek Philippe, TAG Heuer, JLC, Breitling og sikkert noen til. Dette i sterk kontrast til fem år siden da det bare var tre-fire.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Fosse skrev:
    Om man skulle få det for seg at man trenger en påskjønnelse i form av en IWC Portuguese er det da noe man må ta særlig hensyn til?
    Chronograph har et modifisert standardur mens Automatic har verk som er fremstilt av IWC.
    Jeg er litt usikker på hvilken jeg foretrekker, men sistnevnte koster omtrentlig 50% ekstra og ut fra utseendet synes jeg ikke den er verd merkostnaden (slik jeg husker det, uten å ha sett dem side om side).
    Jeg er ikke helt oppdatert, men uret med gangreserve, dato og liten sekundviser er en variant av verket i IWC big pilot, men uten jernskjerming, derfor er den mindre enn big pilot som er hele 46mm. 7 dagers verket er fantastisk nøyaktig og det at uret går i mange dager også uten at man bærer det på armen er en stor fordel da du slipper manuell trekking og justering som utvilsomt sliter et urverk. Ofte lar du det kanskje ligge noen dager (du er på ski en weekend eller ute i båt) eller hvis du med tiden får et ur til og skifter på litt. Jeg har selv en big pilot og er ytterst imponert, Uret til venstre har et modifisert standardverk (hva så?Modifiseringen er stooor), med stoppeklokke, men uten mulighet for f.eks mellomtid og dag/dato som IWC doppel chrono. Uret til venstre er et langt enklere ur, men også svært stilig og nøyaktig. Problemet (!)er den korte gangreserven som medfører hyppig justering og mangel på dato. Stoppeklokken gjør skiven pen, men du kommer ikke til å bruke den......

    Du går uansett ikke feil her. Fantastiske ur!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Takker for innspill og hjelp gutter. Du har selvsagt rett i at det er to meget forskjellige ur OS, men rent utseendesmessig er de ikke enormt ulike (det er vel derfor jeg liker dem begge). Når det gjelder funksjonene så trenger jeg vel egentlig ikke annet enn at den holder tiden, men skal man velge er det større bruk for dato enn stoppeklokke (men det betyr omtrent ikke noe). Jeg liker også glass på baksiden slik at man ser urverket, så det er et lite pluss. Vil det være letter å reparere stardardverket i fremtiden eller er det uvesentlig, sikrere?
    Prisen er kanskje sterkeste argumentet for den til venstre.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Hvordan er det å kjøpe dyre sveitser ur på Amazon ? Kan man få falske ur ? Er det uten garanti osv. Dollar kursen gjør at man kan spare litt.
    Hadde en billig Citizen før som jeg fikk kløe av. Kjøpte en ny i double. Klør ikke ennå, men den begynner å bli slitt. Bruker mye strøm og fusker når det er kaldt
    Hva slags klokke bør man i det minste kjøpe for at det skal holde og virke pålitelig i kulde?
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Har litt penger på vei inn om noen mnd, som jeg gjerne skulle svidd av på et flott urverk. Tag Heueren min har riktig nok urverk, men er i ferd med å gå i oppløsning for n'te gang. Må ha noe skikkelig denne gangen. Men når jeg nå går og spekulerer på dette, lurer jeg på følgende: Hvordan forklarer dere dette for deres koner/samboere? Har de i det hele tatt peiling på hva stasen koster? Blir det akseptert? Må det punges ut tilsvarende på fruens interesser? Har hun i det hele tatt noen så dyre interesser?

    Forstår man f.eks. at vinyl er bra for sjelen, forstår man at et skikkelig ur er bra for sjelen. Men for en vantro vil galskapen i å ha en klokke til mellom 10 og 50 (100, 150?) lapper være på et helt nytt plan enn vår langt fremskredne hifigalskap. For min egen del er det ikke bare hifigalskap det går i, men sykkelgalskap (alt fra landevei til utfor må med), foto og alskens andre dippedutter. Dyre leker! Min egen kone vil helst ikke vite hva alt dette koster (men gjør det nok), og har vel for lengst gitt meg opp og avskrevet meg som menneske med åndelig substans. Men kjøper jeg et slikt ur, frykter jeg det verste. Jeg kan aldri klare å komme unna med dette.

    Noen som har gode råd? Oppmykningsstrategier? Kompensasjoner? Bortforklaringer?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker dyre ur, men de er nok ikke mat for sjelen som musikk er. Eller det å skape noe, som musikk eller bilder. I så måte er et dyrt ur ganske så grunt, og som oftest like korrekt som et kina-ur mtp ytelser. Men ser man på musikk som tilbehør til hifi så er betraktningen ganske riktig.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.686
    Torget vurderinger
    23
    Bruksanvisning til tore:

    Diamanter. Bare ta diskusjonen. Sykere blir det ikke - glassbiter til hundretusener!! En en-karats enkel ring som knapt synes går gjerne på 100 store løs, et par tilhørende øredobber fort det samme. Det er bare rett & rimelig at du unner deg et mekanisk ur til en brøkdel, i rettferdighetens og likestillingens navn!!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    .tore. skrev:
    Har litt penger på vei inn om noen mnd, som jeg gjerne skulle svidd av på et flott urverk. Tag Heueren min har riktig nok urverk, men er i ferd med å gå i oppløsning for n'te gang. Må ha noe skikkelig denne gangen. Men når jeg nå går og spekulerer på dette, lurer jeg på følgende: Hvordan forklarer dere dette for deres koner/samboere? Har de i det hele tatt peiling på hva stasen koster? Blir det akseptert? Må det punges ut tilsvarende på fruens interesser? Har hun i det hele tatt noen så dyre interesser?

    Forstår man f.eks. at vinyl er bra for sjelen, forstår man at et skikkelig ur er bra for sjelen. Men for en vantro vil galskapen i å ha en klokke til mellom 10 og 50 (100, 150?) lapper være på et helt nytt plan enn vår langt fremskredne hifigalskap. For min egen del er det ikke bare hifigalskap det går i, men sykkelgalskap (alt fra landevei til utfor må med), foto og alskens andre dippedutter. Dyre leker! Min egen kone vil helst ikke vite hva alt dette koster (men gjør det nok), og har vel for lengst gitt meg opp og avskrevet meg som menneske med åndelig substans. Men kjøper jeg et slikt ur, frykter jeg det verste. Jeg kan aldri klare å komme unna med dette.

    Noen som har gode råd? Oppmykningsstrategier? Kompensasjoner? Bortforklaringer?
    1. jug! vedr. prisen 2. kompenser men på jugeprisen. 3. Gjem kontoutskrifen. 4. Kryss fingrene for at du ikke blir knepet. 5. hvis uhellet er ute. Tiden leger alle sår
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Bruksanvisning til tore:

    Diamanter. Bare ta diskusjonen. Sykere blir det ikke - glassbiter til hundretusener!! En en-karats enkel ring som knapt synes går gjerne på 100 store løs, et par tilhørende øredobber fort det samme. Det er bare rett & rimelig at du unner deg et mekanisk ur til en brøkdel, i rettferdighetens og likestillingens navn!!
    Det finnes da et veldig godt argument for diamanter mot klokker og hifi. Sistnevnte mister stort sett verdi, mens diamanter holder sin verdi, og den økes som med årene. Og mtp følgende tekst er en slik investering noe av det klokeste en pike kan gjøre:

    Men grow cold
    As girls grow old,
    And we all lose our charms in the end.

    But square-cut or pear-shaped,
    These rocks don't loose their shape.
    Diamonds are a girl's best friend.

    Forsikring kalles slikt i dagligtale. ;)
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    baluba skrev:
    Jeg liker dyre ur, men de er nok ikke mat for sjelen som musikk er. Eller det å skape noe, som musikk eller bilder. I så måte er et dyrt ur ganske så grunt, og som oftest like korrekt som et kina-ur mtp ytelser. Men ser man på musikk som tilbehør til hifi så er betraktningen ganske riktig.
    Jeg tenkte på fascinasjonen for mekanikken, ikke musikken, selv om det gir sjelefred å legge den inn til øret av og til :)

    Takk for gode råd gutter, men...

    pengesluk skrev:
    Bruksanvisning til tore:

    Diamanter. Bare ta diskusjonen. Sykere blir det ikke - glassbiter til hundretusener!! En en-karats enkel ring som knapt synes går gjerne på 100 store løs, et par tilhørende øredobber fort det samme. Det er bare rett & rimelig at du unner deg et mekanisk ur til en brøkdel, i rettferdighetens og likestillingens navn!!
    Har altfor jordnær kone. Helt uinteressert i diamanter.

    65finger skrev:
    1. jug! vedr. prisen 2. kompenser men på jugeprisen. 3. Gjem kontoutskrifen. 4. Kryss fingrene for at du ikke blir knepet. 5. hvis uhellet er ute. Tiden leger alle sår
    Jordnær, ikke dum ;) Blir jeg ferska der, kan det gå riktig ille. Let´s face it, det er et tidsspørsmål :p

    Jeg må finne en forklaringsmodell som gir henne oppfatningen av at dette er riktig og viktig. Noen gode selgere eller politikere her? Evt trollmann?
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Kjøp deg en Oris. Da slipper du å blakke deg samttidig får du en kvalitet og utseende som du ikke finner i klokker som koster mange ganger det en Oris gjør. Har både Breitling, Rolex og Oris og den ligger ikke tilbake for noen av de to andre.

    Sjuris
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn