Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Denne fikk jeg lyst på..... bare må sees i solskinn 8)

     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    65finger skrev:
    Dette er en klokke jeg fikk lyst på.
    Jaeger LeCoultre
    Fin for peishylla, men kanskje litt vanskelig å ha på handleddet??? ;D
    ;D du har så rett! men en kul klokke. Tråden burde tituleres "Nytt armbåndsur" nå er det fritt frem for hvilken gjøkur elskende slabbedask som helst
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så ble det en TAG Heuer Carrera på meg da - storfornøyd :D Passer flott til mitt bruk og jeg liker rent design med et lite innslag av det sportslige. Kjøpte den i Frankfurt og innbiller meg at jeg har gjort et relativt godt kjøp når jeg sammenligner med priser her i landet

    Skal legge ut et bilde når jeg får somlet meg til det :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Eh, ikke ny, men....jeg har en noe tilårskommet Omega Seamaster. Den er manuell,d.v.s. den må trekkes. Den har ikke datovisning, og er veldig enkel / minimalistisk å se på. Er usikker på modell og årstall, men tipper seint -60tall. Jeg fikk den av min far en gang tidlig på -70tallet. Han trivdes bedre med lommeuret sitt - for øvrig også en Omega.

    Seamasteren har jeg ikke brukt på mange år. Den begynte å sakke nokså mye, og glasset hadde fått en sprekk. Nå har jeg levert den inn til Presis ur & gull, og fått tilbakemelding om at den trenger service, et par må deler i "maskineriet" må byttes og nytt glass må settes på. Service + rep. er anslått til kr. 2500,-. I tillegg mangler den reim, så det ryker nok noen hundre på det også.

    En ting er at jeg ønsker å ta vare på og revitalisere klokka, men er det verd det? Urmakeren hevder at jeg får garanti på reparasjonen og nytt sertifikat på uret. Han hevder at Omega'er med tilsvarende manuelle urverk i dag begynner på kr. 18000,-. Kanskje bare å la det stå til, og reparere den...?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.332
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg reparerte min på samme måte. Betalte 2000kr. Syntes det var verd det :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Hei Vilhelm,

    Skal selvsagt ikke si noe om du synes det er dyrt for å renovere et gammelt ur. Klokkegalskap er i likhet med HiFi-dilla ganske kostbar hobby og enhver må vurdere hvor mye penger man føler man har råd til å legge i det.

    Når så er sagt vil jeg personlig anbefale deg å gjøre det. Av flere grunner.

    Brått en dag er det ikke lenger mulig å få fikset den gamle trotjener. Ting kan skje slik at deler blir umulig å oppdrive. Da vil du nok angre hvis du ikke kjører dette løpet fortløpende. Jeg har slike problem med min gamle komfirmasjonsklokke en Certina DS2. Har jeg flaks finner jeg en urmaker som kan uret og som har de nødvendige delene på lager. De er ikke lenger å få kjøpt. Det samme med faderens gullur.

    Når du har "arvet" klokka fra din far får den jo en ekstra verdi for deg og også for dine etterkommere! Ikke glem dine etterkommere! Selv om dette ikke er noe som betyr noe i dag vil nok den dagen komme ! Det skjer med de fleste, har nok noe med alder å gjøre.

    Og så det vidunderlige i at det er et mekanisk urverk!!!!! Det gior en så deilig kvalitetsfølelse å ha et ur med mekanisk verk sammenlignet med moderne kvartsur.

    Nå skal det jo sies at et fullt ut brukbart moderne ur kan koste mindre enn en tidel av hva du betaler for en slik renovering, og det viser kanskje tiden mye riktigere enn din Omega, men du vil ALDRI får det samme forholdet til en "jallaballa" klokke som det forholdet du har til det uret du har etter din far du har og denne følelsen av "samhørighet" vil bare bli sterkere for hvert år!

    Så mitt råd, bruk alt det du har råd til for å holde den gamle i live ! Jeg tror ikke du vil angre på det.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Jeg reparerte min på samme måte. Betalte 2000kr. Syntes det var verd det :)
    Ingen tvil for meg, det er helt klart verdt det. Dette er ikke en formue, og klokken har jo i tillegg ekstra sentimental verdi i og med at du har hatt den så lenge. Bare det alene gjør det verdt det. Men for å se på den rent økonomiske delen av saken: Hva annet kan du bruke rundt 3000 på som er mer verdt det? Du får ingen nye klokker i alle fall, men du vil kunne få noen kule brukte klokker. Men ingen klokke blir som Omega-en du fikk av pappa, og de brukte du får tak i er neppe noe særlig kulere heller.

    Gjør det! :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig i at det er verdt å ta vare på den gamle Seamasteren. Jeg skal gjøre noe tilsvarende på min gamle Seamaster 120.

     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Takk for anbefalinger. Fikk faktisk melding i går om at den er ferdig reparert og overhalt. Henter den i morgen. Får håpe at Presis har ok reimer, da....Heldst ei ok Omegareim. Noen innspill om hva som er kledelig til en eldre Seamaster?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mot mørk skive synes jeg lysere skinn funker fint. Kommer litt an på hvor mye man skal bruke, Hirsch har jo noen brukbare i bla. kalveskinn (ja, jeg vet det er å banne i kirka) som for min del funker fnt på både Fligertyper og eldre Seamaster. Ellers er jo Nato-reim litt tøft, da. Og originale Omega-lenker.





    VilhelmW skrev:
    Takk for anbefalinger. Fikk faktisk melding i går om at den er ferdig reparert og overhalt. Henter den i morgen. Får håpe at Presis har ok reimer, da....Heldst ei ok Omegareim. Noen innspill om hva som er kledelig til en eldre Seamaster?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Takk for anbefalinger. Fikk faktisk melding i går om at den er ferdig reparert og overhalt. Henter den i morgen. Får håpe at Presis har ok reimer, da....Heldst ei ok Omegareim. Noen innspill om hva som er kledelig til en eldre Seamaster?
    Godt at du tok det valget Vilhelm.
    På side 37 ser du hvordan min gamle Omega ble etter skifte av glass.
    Det som ikke vises er det innvendige arbeidet, som i mitt tilfelle bestod av skifte av en messingring på pakning og kjærlig rens. Som du ser ble min rep.kostnad en fin overraskelse. Men som det nevnes av flere over her, slike ur som har affeksjonsverdi, bør kostes på nærmest det som skal til.
    Reimen som er montert, synes jeg er fin til den klokka. Den ble kjøpt av meg ved forrige overhaling for
    noen år siden.
    Lykke til med henting og kanskje valg av reim i dag :)

    Legg gjerne ut bilde, så vi får sett hvilken Omega-modell det er snakk om.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.260
    Antall liker
    105.673
    Torget vurderinger
    23
    Meget stilren og vakker! Minner om de klassiske tyske jernbaneurene a la Fortis' modell. Kjøp!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Meget stilren og vakker! Minner om de klassiske tyske jernbaneurene a la Fortis' modell. Kjøp!
    Jepp. Bar jeg får litt penger på konto.
    Den unge håpefulle hjemme driver med lappen på motorsykkel, det koster.

    Lurer faktisk om jeg ikke skal gå for denne modellen. Finnes i flere varianter med og uten chrono.
    Godt at bra design ikke alltid må koste skjorta.

    Håvard
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.260
    Antall liker
    105.673
    Torget vurderinger
    23
    Haavard skrev:
    pengesluk skrev:
    Meget stilren og vakker! Minner om de klassiske tyske jernbaneurene a la Fortis' modell. Kjøp!
    Jepp. Bar jeg får litt penger på konto.
    Den unge håpefulle hjemme driver med lappen på motorsykkel, det koster.

    Lurer faktisk om jeg ikke skal gå for denne modellen. Finnes i flere varianter med og uten chrono.
    Godt at bra design ikke alltid må koste skjorta.

    Håvard
    Helt riktig det finnes faktisk klokker som både ser bra ut, er godt laget og ikke nødvendigvis svindyre. Akkurat som med Hifi. Det gjelder bare å lete frem gullklumpene..
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Fosse skrev:
    Fikk denne av min far i julen. Nylig renset, med nytt glass og ny reim.
    Min er akkurat likedan, men det står bare "Seamaster", ikke "Seamaster 600" på min. Den har ikke dato. Det ble bytta tallskive på den en gang på '70-tallet, og ved en glipp, ble det satt på ei skive der det står "seamaster automatic". Det er det ikke, den er heilmanuell. Mulig at det er en 600, denne også? Finnes det noe bildegalleri på nettet over slike vintage Seamastere?

    Jeg henta klokka i dag. Rens, overhaling og polering av urverk, bytte av stillskruv ( krone?), bytte av en bitteliten dippedupp i urverket ( ser ut som en øredobb i miniatyr ) og nytt glass, ble den nette sum av kr. 2600,-. Ny sort lærreim ( ikke original ) ble kr. 480,- i tillegg... Jeg vurderte ei original Omegareim, men da jeg fikk høre at prisen på disse alene er et par tusinger, slo jeg kjapt det fra meg. Klokka ble pen,den - så nå har jeg ei helt unik dressklokke... 8)

    Urmakeren som overhalte den, hadde anslått den til ca. 10 år eldre enn jeg trodde. Han mente den var fra 1955 eller noe deromkring. Meget vel verd å ta vare på. Vedkommende som jeg handla med på Protid (jeg sa tidligere Presis ur & gull, det var feil! ), mener at Seamasteren ikke skal avvike særlig meir enn fire, fem sekunder pr. uke. Hvis den sakker meir enn 30 sekunder pr. måned, skulle de ta den inn på garantien og justere den. Så nå skal den måles opp mot Sinn UX'en. Den har nemlig ikke sakka et eneste sekund siden jeg fikk den!
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Da har feriepengene kommet og ny klokke var innenfor budsjett.
    Hadde egentlig aldri trodd dette merket skulle bli kjøpt inn men etter å ha prøvd en kompis sin sub ble man litt hektet.
    Valget falt på denne herligheten:D
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Hei Ekkornhe--te !

    Ser du har Dual, da finner jeg det helt naturlig at du kjører kvaliteslinjen helt ut! ;)

    Flott klokke, den går like bra som hverdagsur som til dress. Den eneste "ulempen" med Rolex er at "halve verden" tror den er fake. Men det er litt artig også for du vet....! :D

    Naboene tror det er fake, kollegene mine vet at det ikke er det, og akkurat det passer meg ganske utmerket!

    Og fruen?? Jo hun har gitt meg opp! :D :D Og DET passer ennå bedre! ;D ;D
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har ikke fått tatt bilder av min Omega Seamaster, men jeg skal få gjort det. Jeg fant disse på internett av en likedan som min. Noen som vet hvilken modell dette er?
     

    Vedlegg

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Hehe ja akkurat det med at folk tenker det er en fake er litt artig, merker folk titter ett par ganger ekstra kontra de andre klokkene jeg har. Men folk må jo få tro hva de vil. Tør jeg spørre hvilken modell du har?
    Og hvordan fikk du fruen til å gi deg opp? :p her må nye klokker smugles inn og pris holden hemmelig:p
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Jeg har ikke fått tatt bilder av min Omega Seamaster, men jeg skal få gjort det. Jeg fant disse på internett av en likedan som min. Noen som vet hvilken modell dette er?
    Klokka jeg refererte til tidligere i dag, har akkurat samme logo på bakplate og innfatning.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Ekorrefaen skrev:
    Hehe ja akkurat det med at folk tenker det er en fake er litt artig, merker folk titter ett par ganger ekstra kontra de andre klokkene jeg har. Men folk må jo få tro hva de vil. Tør jeg spørre hvilken modell du har?
    Og hvordan fikk du fruen til å gi deg opp? :p her må nye klokker smugles inn og pris holden hemmelig:p
    Jeg har en gammel Oysterdate. Dog er den i utmerket stand og har nettopp vært til justering/ service.
    La ut bilde da den ble kjøpt men det kan jo postes igjen. ;)



    Når det blir tilstrekkelig med klokker i heimen går damene gjerne i "metning" og prøver gjerne å finne andre områder av livet der de kan bestemme! :D Hun gjorde den taktiske feilen å kjøpe et meget lekkert skrin til oppbevaring av ur som julegave et år, og da kunne ikke jeg tolke det som annet enn en aksept av galskapen. ;D
     

    Vedlegg

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Den var jo meget lekker:)
    Får jobbe litt med min så man finner dette metningsnivået. :p
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Omega'n går heilt utrolig stødig etter overhalingen. Den har ikke avveket meir enn kanskje et lite sekund siden jeg fikk den fra service / reparasjon. Jeg tror faktisk ikke at den har noe avvik i det hele tatt! Får trekke den og la den gå noen dager til, bare for å sjekke!

    Med det samme; Sinn UX GsG9'en har ikke hatt noe avvik whatsoever siden jeg fikk den. Og lesbarheten er heilt suveren!
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Den Sinn klokka er rimelig lekker. Hvordan føler du kvaliteten er på den? har den ripet noe siden du fikk den? Artig at de er fylt med olje om man skal ned på 12000 meter;)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Sinn'en svarer tll forventningene! Vet ikke om den har ripet noe, men det er i alle fall ikke blitt antydning til riper på den. Jeg er LITT spent på låsingen på reima - den er rimelig stor og solid, og sitter veldig utsatt til på undersiden av håndleddet. burde sikkert bestilt klokka med "låsedings" med sånn knallhard legering som Sinn benytter. Jeg var ikke klar over at det måtte bestilles særskilt... ::)

    Men jeg liker klokka. Må innrømme at TagHeuer'n virker unnseelig liten og "problematisk" å lese når man er vant til UX'en.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Det forekommer meg at den gamle Hypercolor t-skjorta må være en fin match til denne klokka.
     

    Vedlegg

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    937
    Antall liker
    1.199
    Torget vurderinger
    4
    Nytt forholdsvis rimelig bruksur på meg, Seiko SRP031. Hadde aldri trodd jeg skulle kunne bære en 44mm kasse på pipstilkene mine, prøvde først en like stor Longlines, noe som ikke funket overhodet. Takke asiater for at de lager ur til tynne armer ;D





     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.386
    Antall liker
    6.104
    Sted
    Holmestrand
    pelsjeger skrev:
    Nytt forholdsvis rimelig bruksur på meg, Seiko SRP031. Hadde aldri trodd jeg skulle kunne bære en 44mm kasse på pipstilkene mine, prøvde først en like stor Longlines, noe som ikke funket overhodet. Takke asiater for at de lager ur til tynne armer ;D



    ....
    Den var da fin!
    :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Siden det er sommer og båten er på vannet, må man jo ha accessoirene i orden. Det ble en Orient Star 300m, ett monster på 47 mm.

     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Sjekka nøyaktigheta på sinn UX GsG9 nå nettopp. Fortsatt like stødig - ikke et sekund i avvik sett i fohold til klokka på klokka.no

    Slett ikke verst etter et par måneder... ;D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    VilhelmW skrev:
    Sjekka nøyaktigheta på sinn UX GsG9 nå nettopp. Fortsatt like stødig - ikke et sekund i avvik sett i fohold til klokka på klokka.no

    Slett ikke verst etter et par måneder... ;D
    Kanskje ikke så rart. Det sitter et quartz verk i klokken din.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.945
    Antall liker
    617
    Det betyr likevel at det er et veldig bra kvartsverk dersom det holder sekundet. Det er ikke alle kvarts som gjør det.

    Det var synd at Rolexquartz ikke ble tatt vel imot av feinschmeckerne, det var et forsøk på å sette en høy standard for gode kvartsverk. Der var de fleste tiltak innført for å holde takten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Den Sinn klokka har et ETA 955.652 quartzverk. Det kan forventes å holde tiden med en nøyaktighet innefor +/- 10-12 sek pr år. Den er fyllt med teflonolje og et mekanisk verk ville hatt problemer med å fungere veldig godt nedsenket i så tykk olje. Oljen og pakningene gjør at det er vanntett så langt ned som det har praktisk interesse. Dvs så dypt som det er mulig å dykke.

    Dette er forøvrig ikke et ur, det er en pansevogn med armlenke! Kassen er herdet til 1500 Vickers mot normalt for rustfrie kasser 300 Vickers, glasset er tykt og da mener vi TYKT! Det er antirefleksbehandlet og hardheten er 1800 Vickers. Det er for normalt bruk umulig å ripe. Finner dessverre ikke omregningtabeller så jeg kan gi hardheten i Brinell eller Rockwell som kanskje er mer kjent for de fleste. Men jeg antar at vi passerer 1000 Brinell med margin og at Rockwell tallet vil ligge over 100. ( Mettallurgi er IKKE mitt fagfelt! )

    Nå er dette uret laget for hard militær bruk, blandt annet er kronas posisjon flyttet for ikke å være veien ved div millitære aktiviteter, som rappelering og skyting. Navnet GsG9 har det fått etter den tyske spesialavdelingen "Grenzschutzgruppe 9 der Bundespolizei" Tysk antiterrorpoliti. De samme som reiste til Mogadishu, Somalia, og frigjorde passasjerene og manskapet fra et kapret Lufthansafly.

    Hvis klokka er i nærheten av å være like tøff som de som gav den navn er dette et arvestykke som vil følge flere generasjoner Wilhelmer, forutsatt at de sender den inn sånn hvert 7 år for batteribytte, og oljeskift !!

    Edit:
    Egentlig litt coolt å sende inn klokka si for oljeskift da! ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Handlet i dag, ny Citizen eco-drive.
    Ikke spesielt dyr men satser på å bli mer fornøyd med den.
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Anonimo sailor diver på vei inn. Skal pryde konas håndledd, men det vet hun ikke og før ikke vite før om en stund. Hun liker panerai, som er noe stort for henne. Anonimo er gamlekara fra panerai som ikke ville være med til Sveits ved flyttingen. Gir ett meget godt kvalitetsinntrykk, dette er jo florentinsk håndverk. Blir moro å se
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn