Spiralis skrev:
Den Sinn klokka har et ETA 955.652 quartzverk. Det kan forventes å holde tiden med en nøyaktighet innefor +/- 10-12 sek pr år. Den er fyllt med teflonolje og et mekanisk verk ville hatt problemer med å fungere veldig godt nedsenket i så tykk olje. Oljen og pakningene gjør at det er vanntett så langt ned som det har praktisk interesse. Dvs så dypt som det er mulig å dykke.
Dette er forøvrig ikke et ur, det er en pansevogn med armlenke! Kassen er herdet til 1500 Vickers mot normalt for rustfrie kasser 300 Vickers, glasset er tykt og da mener vi TYKT! Det er antirefleksbehandlet og hardheten er 1800 Vickers. Det er for normalt bruk umulig å ripe. Finner dessverre ikke omregningtabeller så jeg kan gi hardheten i Brinell eller Rockwell som kanskje er mer kjent for de fleste. Men jeg antar at vi passerer 1000 Brinell med margin og at Rockwell tallet vil ligge over 100. ( Mettallurgi er IKKE mitt fagfelt! )
Nå er dette uret laget for hard militær bruk, blandt annet er kronas posisjon flyttet for ikke å være veien ved div millitære aktiviteter, som rappelering og skyting. Navnet GsG9 har det fått etter den tyske spesialavdelingen "Grenzschutzgruppe 9 der Bundespolizei" Tysk antiterrorpoliti. De samme som reiste til Mogadishu, Somalia, og frigjorde passasjerene og manskapet fra et kapret Lufthansafly.
Hvis klokka er i nærheten av å være like tøff som de som gav den navn er dette et arvestykke som vil følge flere generasjoner Wilhelmer, forutsatt at de sender den inn sånn hvert 7 år for batteribytte, og oljeskift !!
Edit:
Egentlig litt coolt å sende inn klokka si for oljeskift da! ;D
Har faktisk ikke fulgt denne tråden på ei stund, og følgelig ikke fått lest ditt inserat, Spiralis. Veldig god og informativ beskrivelse av GsG9'ern, forresten! Det er en fryd å ikke behøve engste seg for og ripe opp glass og kasse - jeg bruker den daglig, og er storfornøyd med den. Det er ei relativt stor og tung ( solid ) klokke, men den merkes nesten ikke på arma...merkelige greier! Neoprenreima gjør at den sitter nokså tight og stødig. Ikke noe skrangling eller rasling som fra ei metallreim, nei!
Lesbarheten er også suveren - både over og under vann, og de få gangene jeg har vært i sjøen, er det bare å skylle over den med ferskvann etterpå. Kunne sikkert hatt den med i dusjen og skylt av den der, men jeg dusjer heldst 100% in natura...
Uret går fortsatt uten det minste tegn til avvik. Og ja, jeg er klar over at det er et quartsverk. Et av de beste som er å oppdrive, faktisk. Det var en av grunnene til at jeg kjøpte nettopp denne! Så er det ikke så mange som har Sinn. Den har høstet mange lovord i løpet av sommeren. Utrolig hvor mange som bryr seg om hvilken klokke mean har på armen. Helt fremmede mennesker har kommet og spurt om hva slags klokke dette er, om de kan få lov til å se på den etc. Jeg er jo litt selektiv der, da. Det er ikke de mest utprega lommetyvkandidatene som får ta den nærmere i øyensyn!! Og de fleste blir overraska over tyngden og soliditenten. for "rock solid", det er disse klokkene. Kassene er jo laget av samme stålet som benyttes i det utvendige skroget på tyske u-båter.
Ang. trykktesting, så står det godkjent til 5000 meter på baksida, men disse UX'ene er trykktestet til 12000 meter. SÅ djupt dykker ikke jeg...
Jo, det er jo litt morro å sende klokka si inn til oljeskift...har faktisk ikke tenkt på den vrien før akkurat nå! Takk for ideen... ;D
For øvrig mange lekre ur her i tråden. Det er flere Omega'er og Rolex'er som jeg kunne tenkt meg! Men det får klare seg med gammel-Omegaen ( som er nyservicert og går heilt flott! ), TAG-Heueren og Sinn'en.