Veldig mye flott i denne tråden gjør den til en av mine favoritter. Det er godt jeg er vant med at venner har flottere hifi og biler enn meg, for ellers ville jeg følt alvorlig kraftig misunnelse. Det ligger heldigvis ikke i min natur å være misunnelig, og fram til jeg er gjeldfri er det uaktuelt å bruke flere tusen på en klokke. Det er ikke så mange år til, så jeg skal klare å holde ut.
Det eneste jeg har bidratt med i tråden til nå er min i år 50 år gamle sveitsiske Ciny. Det er egentlig en Certina, som ble laget/satt sammen på mange forskjellige eldre fabrikker som Certina kjøpte opp på femtitallet. Ciny var en av dem, men jeg har faktisk omsatt flere ur med samme urverk men forskjellig design en periode jeg pleide å stikke innom gamle urmakere og kjøpe opp det de hadde av gamle usolgte armbåndsur.
På grunn av mine budsjetter finner jeg stor glede i å kjøpe billigklokker når jeg er ute og reiser. Ærlig kinamikk, ikke piratkopier av det ene eller andre. Og de fungerer helt fint fram til batteriet går. Normalt klarer de knappe to år før skifte av batteri. Det er derfor selgerne villig gir med ekstra batterier til kundene. I år kom jeg hjem med hele tre klokker. Den ene utelater jeg. Det er en fake gullklokke som ser ganske raff ut med sitt sekstitalls retroutseende. Firkantet urkasse og ganske fin lenke, men ikke så interessant å vise fram. Det vil si, jeg glemte å ta bilde av den da jeg planla denne tråden.
Dessuten er det ikke vanlig at jeg kjøper ur til finbruk i den prisklassen, så det jeg kjøpte i år hører med til unntakene. For meg er det sportsur som teller når jeg handler billige klokker. Merket CS Collection opplever jeg som safe kjøp. De viser riktig tid helt til batteriene sakte men sikkert blir dårlig på slutten. Den fake gullkokken jeg kjøpte i år er CS, og det er også et av sportsurene. Det tredje uret er av ukjent merke for meg, Anike. Det blir litt spennende å se hvordan det holder seg, men jeg antar at det er omtrent samme urverk som det som står i hverdagsuret jeg kjøpte for to år siden. For ca en måned siden gikk batteriet, men digitaldelen av klokken går fortsatt rett. Viserne har helt sluttet å gå rundt nå, så vi kan si at batteriet holdt i et år og 11 mnd. Skal skifte batteri før eller siden, men med ny pryd på armen haster det ikke. Guttungen liker det, så han kan få det hvis han vil. Noe han neppe vil, for han fikk et raft og stilrent digitalur av meg i går.
Klokken til venstre med både analog og digital visning er Anike, mens det til høyre er CS. De tar seg veldig mye bedre ut i virkeligheten, spesielt det til høyre. Det er faktisk meget raft imo, og har vakt litt oppsikt den siste uken. Litt synd at det fine rutemønsteret på uskiven ikke synes skikkelig på bildet. Også det til venstre tar seg mye bedre ut i virkeligheten, og har faktisk et litt brutalt preg som jeg liker. Knappene gir et mye bedre inntrykk enn det som det erstattet, så jeg er optimist mtp holdbarhet. Andre her inne vil kanskje si at det er vulgære klokker, men sålenge jeg liker dem så bryr jeg meg ikke. Kongen av kinamikk, det er meg. ;D