Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    ArtDeco skrev:
    Diameter er en ting, tykkelse en annen. Du kan vel prøve i butikk?
    13mm høy, så det er ingen liten klokke.

    Denne klokken kan ikke prøves i butikk. Selges kun fra produsentens nettside.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Wergeland skrev:
    ArtDeco skrev:
    Diameter er en ting, tykkelse en annen. Du kan vel prøve i butikk?
    13mm høy, så det er ingen liten klokke.

    Denne klokken kan ikke prøves i butikk. Selges kun fra produsentens nettside.
    Tenkte du kunne prøve en av tilsvarende størrelse for å se om den matchet håndleddet.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det meste over 40 er stort når man har tynne håndledd, synes jeg personlig. Det kommer naturligvis litt an på høyden på klokken og designet forøvrig. Jeg har tynne håndledd og bruker ofte en ren, ikke så høy 40mm Stowa pilot. Ville absolutt ikke hatt større.

    Til dykking, sport ol. er ting litt annerledes, men for stort er som regel ikke pent.

    Wergeland skrev:
    Jeg vet det er et vanskelig spørsmål og at det avhenger veldig av klokken, men hvor stor klokke kan man egentlig ha om man er kronisk tynnvrista?

    Er 43mm veldig svært?

    Skal kjøpe på nett så ingen prøving på forhånd.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    ArtDeco skrev:
    Wergeland skrev:
    ArtDeco skrev:
    Diameter er en ting, tykkelse en annen. Du kan vel prøve i butikk?
    13mm høy, så det er ingen liten klokke.

    Denne klokken kan ikke prøves i butikk. Selges kun fra produsentens nettside.
    Tenkte du kunne prøve en av tilsvarende størrelse for å se om den matchet håndleddet.
    Ja, jeg burde nok ta meg en tur og prøve en tilsvarende stor klokke.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også ganske så smale håndledd......ca. 6 cm.

    Ønsker derfor forholdsvis lite urverk og har for tiden (egentlig) ikke klokke jeg ønsker å bruker.
    Har kikka litt rundt og ønsker å finne noe jeg liker godt før jeg kjøper, det har jeg ikke gjort enda.

    Har derimot en gammel Speedmaster, som jeg bruker de få gangene jeg er i byen og må følge med på tiden for å rekke nattbuss hjem, ellers går det greit uten. (bruker ofte også å legge mobilen hjemme, da jeg ikke liker å drasse på mer enn høyst nødvendig på slikt.)

    Speedmaster er det er eget klokkemerke eller er det en type Omega :-[ ;D



    Skagen har urverk som tiltaler meg designmessig og ikke minst størrelsesmessig.
    Har plukket ut 5 stykk hvor jeg har satt mål på urkassa bredde X høyde.



    Speedmaster som jeg bruker ved sterkt behov ;D synes den ser helt jævlig harry ut.
    den er ca. 35 X 10...........altså da høyere enn samtlige Skagen.
    Er høyden en totalhøyde på Skagen?
    Dersom det så liker jeg det godt, det samme med størrelsen (omkretsen)

    Hva synes folket om de avbildede?

    Diametermessig så går alle brukbart på mitt smale håndledd og om høyden er totalhøyde så gjør det saken bare bedre.
    Noen som har sett disse i butikker i Oslo?

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill. Jeg falt litt for denne:



    Men 43 mm blir nok altfor stort på håndleddet mitt.



    MaKi skrev:
    Det meste over 40 er stort når man har tynne håndledd, synes jeg personlig. Det kommer naturligvis litt an på høyden på klokken og designet forøvrig. Jeg har tynne håndledd og bruker ofte en ren, ikke så høy 40mm Stowa pilot. Ville absolutt ikke hatt større.

    Til dykking, sport ol. er ting litt annerledes, men for stort er som regel ikke pent.

    Wergeland skrev:
    Jeg vet det er et vanskelig spørsmål og at det avhenger veldig av klokken, men hvor stor klokke kan man egentlig ha om man er kronisk tynnvrista?

    Er 43mm veldig svært?

    Skal kjøpe på nett så ingen prøving på forhånd.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Et innfall - det finnes jo en fin tommelfingerregel for forhold mellom to størrelser; det gylne snittet.
    Om man tok utgangspunkt i bredden på håndleddet, og ganget dette tallet med 1,62 er det ikke umulig at resultatet ble en bortimot optimal klokkestørrelse.

    Edit:
    http://goldenratiocalculator.com
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    Hay skrev:
    Etter å ha brukt opp diverse billigklokker opp igjennom tidene bestemte jeg meg for denne Traser Pro'en. Tåler utrolig mye juling.
    Sinn UX tåler meir - mye meir!!
    Men Wilhelm,
    Dette har vi snakket om tidligere. Din Sinn er ikke et armbåndsur, det er en panservogn med reim! ;D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    KW skrev:
    Jeg har også ganske så smale håndledd......ca. 6 cm.
    Er det smale håndledd??? Jeg har rimelig store hender og armer og mine er 6.5 cm og jeg kan ikke tro det er smalt. Det var kanskje en spøk?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det var ikke spøk, men kanskje jeg bare innbiller meg at det er smalt i forhold til normalen.

    Mvh.KW
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    KW skrev:
    Nei, det var ikke spøk, men kanskje jeg bare innbiller meg at det er smalt i forhold til normalen.

    Mvh.KW
    Omegaen din er nok en Seamaster. Speedmaster er kronografer.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    KW skrev:
    Nei, det var ikke spøk, men kanskje jeg bare innbiller meg at det er smalt i forhold til normalen.

    Mvh.KW
    Omegaen din er nok en Seamaster. Speedmaster er kronografer.
    ;D f... du rakk akkurat føre meg...........jeg har tatt frem lupa og du har rett.

    Jeg har også funnet ut at "urmakern" i Torggata 1 har Skagen ur og det har også Norway design i Storgata 28, samt Enger i Bygdøy Alle.

    Da blir det vel en tur til Torggata for å kikke/prøve en dag til uka.

    Har funnet en annen jeg også liker........er jo litt glad i sort..........kanskje den blir litt mørk ::)
    Finnes i andre fargekombier også.



    De tre siste med lærreim.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Smalt, det er slik som mine handledd på litt over 5 cm. Likevel synest eg det går greit med Seamaster på 41 mm.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.667
    Torget vurderinger
    23
    Har store problemer med standard ur, som ofte har 7" eller 7,5" mens omkretsen på mitt håndledd er ca. 8,5" eller et parogtyve cm. Som regel betyr dette ekstra ledd dersom det er lenke, og/eller skifte av reim.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    pengesluk skrev:
    Har store problemer med standard ur, som ofte har 7" eller 7,5" mens omkretsen på mitt håndledd er ca. 8,5" eller et parogtyve cm. Som regel betyr dette ekstra ledd dersom det er lenke, og/eller skifte av reim.
    Kanskje du er kjukk? :p ::)

    Natoreim er jo kjekt da.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det ny klokke i dag, enkel, stilren og som viser nøyaktid tid.
    Bestemte meg først i butikken og valgte denne.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    VilhelmW skrev:
    Hay skrev:
    Etter å ha brukt opp diverse billigklokker opp igjennom tidene bestemte jeg meg for denne Traser Pro'en. Tåler utrolig mye juling.
    Sinn UX tåler meir - mye meir!!
    Det er mulig, med oljefylt urkasse og spesialstål+++ og pris x10? Var vel heller ikke en konkurranse om hvem som hadde sterkest klokke, dessuten er mora mi større enn mora di!!!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.991
    Antall liker
    9.011
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.667
    Torget vurderinger
    23
    Hay skrev:
    VilhelmW skrev:
    Hay skrev:
    Etter å ha brukt opp diverse billigklokker opp igjennom tidene bestemte jeg meg for denne Traser Pro'en. Tåler utrolig mye juling.
    Sinn UX tåler meir - mye meir!!
    Det er mulig, med oljefylt urkasse og spesialstål+++ og pris x10? Var vel heller ikke en konkurranse om hvem som hadde sterkest klokke, dessuten er mora mi større enn mora di!!!
    Har du et bilde..? :D
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Ikke ennå, må vente til satellitten er over huset..
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    pengesluk skrev:
    Hay skrev:
    VilhelmW skrev:
    Hay skrev:
    Etter å ha brukt opp diverse billigklokker opp igjennom tidene bestemte jeg meg for denne Traser Pro'en. Tåler utrolig mye juling.
    Sinn UX tåler meir - mye meir!!
    Det er mulig, med oljefylt urkasse og spesialstål+++ og pris x10? Var vel heller ikke en konkurranse om hvem som hadde sterkest klokke, dessuten er mora mi større enn mora di!!!
    Har du et bilde..? :D
    Var ikke meningen å starte en "min er større enn din"-debatt.... 8)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg er ikke så stødig i klokke-engelsk, og trenger hjelp til noen ord:

    De "pinnene" som låser reima til selve urkassen, hva heter de - både på norsk og engelsk?
    Hva heter spenna som er på klokkereima, sånn kraftig ei som klemmes sammen - både på norsk og engelsk?

    Jeg frykter for at med min "klokke-engelsk" kan det bli litt sånn som historien fra gode, gamle dager og han norsk-amerikaneren som ødela veiva for å starte T-Forden sin, hvorpå han rusla opp til naboen og uttalte følgende: "My wife is broken. can I borrow yours?"
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    "Pinnene" kalles gjerne "spring bars", men har vel også sett man har brukt "pins".
    Spennen du sker til antar jeg er såkalt "folding clasp".

    Jeg vet ikke om det er noen gode norske ord på dette. Stort sett brukes de engelske ordene.
    Kanskje pins og foldespenne ?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Spring bar kalles barrett på norsk.


    Forøvrig kjøpte jeg en slik i januar også. Tror den ryker ut igjen snart....


     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Takk for svar. Jeg tenkte også på "pins", enkelt og greit. Jeg kom i skade for å ødelegge to da jeg skulle re-montere den kraftige neoprenrima på min Sinn UX GsG9. For øvrig ei fantastisk klokke. Den tåler det meste, og går heilt nøyaktig. Jeg fikk den i mai, og siden da avviker den +1 sekund i forhold til www.klokka.no
    Jeg har ikke opplevd maken - jeg har en TagHeuer Aquaracer som også går nøyaktig, men ikke til de grader.... Hvorfor legge masse kroner i ei mekanisk klokke, når et quartsverk går så mye, mye meir nøyaktig??

    C. Alshus; flott Sinn du har bilde av! Hvilken modell er det? Alder på denne? Hva ser du for deg i pris hvis du skal kvitte deg med den??
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    Hvorfor legge masse kroner i ei mekanisk klokke, når et quartsverk går så mye, mye meir nøyaktig??
    Det har lite med presisjon å gjøre, men alt med følelser å gjøre.

    Eller som tidligere DN og TV2-sjef Kåre Valebrokk en gang sa: “Å bli funnet død med et quartz-ur på armen, er verre enn å bli funnet død med skittent undertøy”.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Synes det er kjekt med klokker, og å lese denne tråden kan gi en akutt må-ha-nå følelse- Har imidlertid kun et par-tre jeg veksler på, og den jeg bruker mest er denne. Fornøyd med den.

    Ser de nye i DS First serien ikke har "embossed" detaljer på ringen rundt urskiven, så jeg er glad jeg kjøpte den tidlig (dvs. fikk den av madamen i rundt-tall-bursdag).
     

    Vedlegg

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaringer med Maurice Lacroix? Har tenkt å bestille en klokke fra Les Classiques serien deres. Må ha en erstatning for Uniform Wares klokken som jeg mistet før jul... Foreløbig er det denne modellen som er øverst på listen.
     

    Vedlegg

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.386
    Antall liker
    6.103
    Sted
    Holmestrand
    pengesluk skrev:
    Har store problemer med standard ur, som ofte har 7" eller 7,5" mens omkretsen på mitt håndledd er ca. 8,5" eller et parogtyve cm. Som regel betyr dette ekstra ledd dersom det er lenke, og/eller skifte av reim.
    Må bare litt kjepphest: Noen spesielle grunner til at håndledd måles i "? Det finnes da mange andre avlagte måleenheter som vil forvirre folk flest enda mer. Du kunne for eksempel si 1/914 furlong?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.624
    Antall liker
    2.812
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    xerxes skrev:
    pengesluk skrev:
    Har store problemer med standard ur, som ofte har 7" eller 7,5" mens omkretsen på mitt håndledd er ca. 8,5" eller et parogtyve cm. Som regel betyr dette ekstra ledd dersom det er lenke, og/eller skifte av reim.
    Må bare litt kjepphest: Noen spesielle grunner til at håndledd måles i "? Det finnes da mange andre avlagte måleenheter som vil forvirre folk flest enda mer. Du kunne for eksempel si 1/914 furlong?
    Det var da jæskla tell fuzz rundt tjukkelsen på håndledd...
    Min enkle definisjon er som følger: En mann kan ikke gripe rundt sitt eget håndledd, slik at tommel og langfing berører hverandre.... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.072
    Antall liker
    2.089
    flippin skrev:
    Er det noen som har erfaringer med Maurice Lacroix? Har tenkt å bestille en klokke fra Les Classiques serien deres. Må ha en erstatning for Uniform Wares klokken som jeg mistet før jul... Foreløbig er det denne modellen som er øverst på listen.
    Den var stilig. Pris? Hvor kan den bestilles?
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Super skrev:
    flippin skrev:
    Er det noen som har erfaringer med Maurice Lacroix? Har tenkt å bestille en klokke fra Les Classiques serien deres. Må ha en erstatning for Uniform Wares klokken som jeg mistet før jul... Foreløbig er det denne modellen som er øverst på listen.
    Den var stilig. Pris? Hvor kan den bestilles?
    www.optura.se selger Maurice Lacroix, tror ikke akkurat denne modellen ligger ute, men ser at de fleste ligger mellom 10-20 000kr.

    Optura holder til i Tønsberg ser det ut til.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.303
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    VilhelmW skrev:
    Takk for svar. Jeg tenkte også på "pins", enkelt og greit. Jeg kom i skade for å ødelegge to da jeg skulle re-montere den kraftige neoprenrima på min Sinn UX GsG9. For øvrig ei fantastisk klokke. Den tåler det meste, og går heilt nøyaktig. Jeg fikk den i mai, og siden da avviker den +1 sekund i forhold til www.klokka.no
    Jeg har ikke opplevd maken - jeg har en TagHeuer Aquaracer som også går nøyaktig, men ikke til de grader.... Hvorfor legge masse kroner i ei mekanisk klokke, når et quartsverk går så mye, mye meir nøyaktig??

    C. Alshus; flott Sinn du har bilde av! Hvilken modell er det? Alder på denne? Hva ser du for deg i pris hvis du skal kvitte deg med den??
    Hvorfor bruker man platespiller når man kan få perfekt resultat med musikken på harddisc?
    Hvorfor foretrekker noen rør fremfor den teknologisk overlegne transistoren?

    Det er forøvrig en 656 fra 2007. Har hatt den noen uker, så den selges til kostpris. Du har PM.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn