Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Sjur T

    Gjest
    Må jo være en garantisak! Slike ting skal ikke skje på en slik klokke.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    7.912
    Torget vurderinger
    0
    Super skrev:
    Lille_Adam skrev:
    Hvilken fjær?
    Sikkert Spiral(is)fjæra
    Drivfjæra, hvis det er det den heter? Den man trekker for at klokka skal gå. Trakk den i kveld og brått sa det "ploink" og klokka stoppet!! :-[

    Garanti??? På et ut fra midt på 70 tallet?? Redd det ikke er så gode garantiordninger, selv på Rolex! :(
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.511
    Antall liker
    2.958
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    rocknrolla skrev:
    Både fly + hotell er overkommelig priset så hvorfor ikke ta turen :D .. øya er verdt et besøk
    Jeg har nok min fartstid dit etter 11 år med tidligere samboer fra Reykjavik ;)
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Spiralis skrev:
    Drivfjæra, hvis det er det den heter? Den man trekker for at klokka skal gå. Trakk den i kveld og brått sa det "ploink" og klokka stoppet!! :-[

    Garanti??? På et ut fra midt på 70 tallet?? Redd det ikke er så gode garantiordninger, selv på Rolex! :(
    Gotcha. Det står sikkert tidligere i tråden, men hvilken Rolex er det snakk om?

    Ellers er det egentlig unødvendig, ikke anbefalt og til tider risikabelt, som du har oppdaget, å trekke et automatisk drivverk. Det eneste man behøver å gjøre er å holde klokken horisontalt i hånden og gjøre noen sirklende bevegelser, slik at rotoren kommer i bevegelse, så vil urverket begynne å gå. Eller ta den ganske enkelt på og gå med den i noen minutter, så vil klokken være i gang. Skal man absolutt trekke den så skru nå for all del ikke i det lange og brede; om urverket er i god stand holder det lenge med et par-tre omdreininger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    7.912
    Torget vurderinger
    0
    Det er et manuellt trukket mekanisk urverk, den MÅ trekkes for å gå. Vi snakker om et ur som nærmer seg 40 år.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Ja da er jo saken en annen. Vel, 40 års tjeneste er jo en ganske bra tjenestetid, spesielt om uret har vært i jevnlig bruk, selv om det neppe er noen stor trøst for din del. Hva reparasjonen kan komme på har jeg null idè om, men det blir vel neppe direkte småpenger.

    Om du vil at fjæren som settes inn skal vare i nye 40 år eller mer, så er et godt tips å la være å trekke uret *helt* opp, men gi seg i god tid før sikkerhetsmekanismen slår inn. Om det trekkes daglig behøver man uansett ikke de 36-50 timene et typisk urverk gir og ved å la være å trekke det helt opp hver gang vil man både slite mindre på mekanismen og bidra til at drivfjæren varer lengre. Med en ny fjær (og evt. annet vedlikehold) skulle det uansett holde så lenge det er i ditt eie uansett hvordan det trekkes, men om du kjøper flere eldre ur i original stand er det absolutt en god ide å ikke trekke det hardere enn man må.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Ny klokke mottatt idag. En fin Wenger Swiss Military kjøpt for 85$ +++ på Ebay. Swiss made og virker solid bygd. Her avbildet sammen med en av mine favoritter; en Tissot PRC 200
     

    Vedlegg

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    VilhelmW skrev:
    Flotte og solide bruksklokker! De ser nokså store ut; er det 44 m.m.?
    40 og 42 mm. Passe størrelse.
    Kjøpte for noe siden en Invicta på 48 mm., synest det blir i meste laget...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    roesok skrev:
    VilhelmW skrev:
    Flotte og solide bruksklokker! De ser nokså store ut; er det 44 m.m.?
    40 og 42 mm. Passe størrelse.
    Kjøpte for noe siden en Invicta på 48 mm., synest det blir i meste laget...
    Ja, 48 m.m. er drøyt - reine vegguret!! Min Sinn UX Sdr GsG9 er 44 m.m., og den er stor nok. Og veldig lesbart. Jeg skal ikke ha større klokke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Ja, 48 m.m. er drøyt - reine vegguret!! Min Sinn UX Sdr GsG9 er 44 m.m., og den er stor nok. Og veldig lesbart. Jeg skal ikke ha større klokke.
    48mm!! :eek: :eek:
    Swiss Legend Maverick er 45mm og DET ER SVÆRT!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Casio har noen Edifice-modeller som er 52mm. De er schwæææære, de..... ;D

    mvh
    Proffen
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.511
    Antall liker
    2.958
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    VilhelmW skrev:
    Ja, 48 m.m. er drøyt - reine vegguret!! Min Sinn UX Sdr GsG9 er 44 m.m., og den er stor nok. Og veldig lesbart. Jeg skal ikke ha større klokke.
    48mm!! :eek: :eek:
    Swiss Legend Maverick er 45mm og DET ER SVÆRT!
    Neiiida- har tre stk som er 47-48mm. Og det som er fint med dem jeg har, er at om en har glemt hammer når en foreks. kommer på hytta - kan disse brukes ;D
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Det er sikkert vanskelig å finne en klokke man ikke fysisk kan bære, men det er jo noe som heter proporsjonalitet og estetikk. Mitt håndledd måler 17.5cm og 46mm er absolutt max før det begynner å se direkte latterlig ut. Ved den størrelsen må klokken også ha en temmelig lav profil for ikke å se helt dust ut.
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Mye gøy å finne på eBay, kjøpte denne idag



    45mm kasse, 12mm tykk
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    Er samme uret som min; Swiss legend Maverick. Har Ronda 5030.D urverk. Den du har kjøpt er en Endurance. Vurderte den men den har bare mineralglass mens Mavericken har Saffirglass. Klokka er svær!
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Voff skrev:
    Er samme uret som min; Swiss legend Maverick. Har Ronda 5030.D urverk. Den du har kjøpt er en Endurance. Vurderte den men den har bare mineralglass mens Mavericken har Saffirglass. Klokka er svær!
    Denne endurance modellen har Sapphitek samme som din maverick.
    Står oppført med G10.211 urverk noe som skal være samme som ronda 5040D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    aNvA skrev:
    Voff skrev:
    Er samme uret som min; Swiss legend Maverick. Har Ronda 5030.D urverk. Den du har kjøpt er en Endurance. Vurderte den men den har bare mineralglass mens Mavericken har Saffirglass. Klokka er svær!
    Denne endurance modellen har Sapphitek samme som din maverick.
    Står oppført med G10.211 urverk noe som skal være samme som ronda 5040D
    Jammen har du rett. De to Endurance med gyllen kasse og lenke har safirglass; de øvrige mineralglass.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    De koster $99 hos worldofwatches.com....

    Kom seg på 830kr med frakt. Har ennå ikke fått noen momsregning; ingen deklarasjon sto på pakken. Krysser fingrene.... ;D

    Det er billig. Klokken (min) har veldig flott og solid finish, et velrennomert Sveitsisk urverk samt ripefritt safirglass som visstnok skal ha ti år garanti...
    Men kvalitetskontrollen er vel neppe på topp; chronografviserne var ikke nullstilte og justering funker ikke ved å følge instruksjonboka. Får vel få den fiksa under første batteriskift om noen år.
    Men den er for stor.... ;D
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Voff skrev:
    aNvA skrev:
    Voff skrev:
    Er samme uret som min; Swiss legend Maverick. Har Ronda 5030.D urverk. Den du har kjøpt er en Endurance. Vurderte den men den har bare mineralglass mens Mavericken har Saffirglass. Klokka er svær!
    Denne endurance modellen har Sapphitek samme som din maverick.
    Står oppført med G10.211 urverk noe som skal være samme som ronda 5040D
    Jammen har du rett. De to Endurance med gyllen kasse og lenke har safirglass; de øvrige mineralglass.
    Sapphitek er ikke safirglass.

    What is Sapphitek? It is a proprietary compound developed by Swiss Legend that is arguably as scratch resistant as sapphire crystal.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    aNvA skrev:
    bjornh skrev:
    Hva kostet de på ebay?
    170$
    Auda! ;D

    Nå koster akkurat denne farga $199 hos Worlofwatches men de kommer ofte med tilbud...F.eks ba de meg akkurat nå om å legge inn et bud på klokka!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.991
    Antall liker
    8.304
    Torget vurderinger
    1
    Billig. Tas i mot med takk. ;D

    EDIT: jeg ser jeg kan få de rimeligst til 128$ som er 740,- kr. Det er kanskje ganske rimelig? Hva er den peneste fargen av de til 88$?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    aNvA skrev:
    Har WOW hatt denne til 99$?
    Disse varierer i pris mellom $99 og $199 avhengig av farge. De dyrere får du tilbud om å gi bud! Min kostet $180 (det gjør den fremdeles) nedsatt fra $990 :eek:, men jeg fikk tilbud om $99 hvis jeg bestemte meg innen èn time... ;D
    Noen Swiss Legend Endurance. Pene ur. Men for store! ;D
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    Swiss Legend Maverick varierer i pris, avhengig av farge, fra $88 (!) til $180. Men tilbud fåes som sagt også her!
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Billig. Tas i mot med takk. ;D

    EDIT: jeg ser jeg kan få de rimeligst til 128$ som er 740,- kr. Det er kanskje ganske rimelig? Hva er den peneste fargen av de til 88$?
    Smaken er som baken. Det irriterer meg at den røde nå koster $88. Da jeg kjøpte kostet den $180. Så jeg valgte en gul med sort kasse til $99.
    Her er de; $88 per stk.
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Har sett litt på ebay i kveld, og det som slår meg er at det er veldig lite med små og tynne ur ( uten at det skal bli dameur :-\ )
    Noen tips på små og tynne ur?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    Har sett litt på ebay i kveld, og det som slår meg er at det er veldig lite med små og tynne ur ( uten at det skal bli dameur :-\ )
    Noen tips på små og tynne ur?
    Ja det er et problem. Synes som om svæææære ur er in. Særlig hvis du vil ha chronograf. Mitt neste ur skal ikke være større enn 40mm diameter.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Voff skrev:
    Jan_I skrev:
    Har sett litt på ebay i kveld, og det som slår meg er at det er veldig lite med små og tynne ur ( uten at det skal bli dameur :-\ )
    Noen tips på små og tynne ur?
    Ja det er et problem. Synes som on svæææære ur er inn. Særlig hvis du vil ha chronograf. Mitt neste ur skal ikke være større enn 40mm diameter.
    Gikk igjennom over 50 sider i kveld, og de eneste jeg fant var noen billigur
    Bestilte meg et rimelig slikt kun p.g.a. størrelse (37mm og 8mm tykk) kun 60kr er jo ikke noe å si på :) :) ;D

    rølpeur HE HE
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn