Nyttårsforsett startet idag

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Super innsats Øyvind, å trene av seg såpass med kilo og komme i så mye bedre form er verdt 5000 ja, og på toppen kan du jo ende opp med å vinne 5000 i stedet for.. :D

Kjøpte meg nye fjellsko og (enda en) regnjakke på lørdag, så nå er jeg klar for det meste av vær. Gikk en times tur i skogen i går, og fikk testet ut skoene, de var kjempegode å gå i og ganske tette og, ble litt våt på den ene foten, men tror det rant vann ned ovenfra fra regnbuksen. Dessuten måtte jeg over en elv som var blitt mye større siden sist jeg gikk der..

Vonde knær på deg og bambi, det var kjedelig. Mine er ennå ikke helt bra, merker det mest når jeg går oppover og nedover og om de får en vridning eller en brå uheldig bevegelse. I neste uke skal jeg starte opp igjen på treningssenteret, satser på å sykle litt for å få litt mer kondis enn man får av bare gåing.
Ellers er jeg vel ikke fullt så flink til å gjøre øvelsene hver dag, skjerpings.!!

Smøring av ledd, ja hvordan gjør man det?
Håndleddet på høyre hånd låser seg hele tiden, spesielt når jeg bruker mus, og det gjør jeg stort sett hele dagen på jobb. Ikke bra, men vet ikke hva jeg kan gjøre med det, akkurat som håndleddet stivner og jeg må knekke det opp igjen. Vet ikke om jeg kan trene det bedre, har tatt røntgen men de så ikke noe galt der.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Håndleddet på høyre hånd låser seg hele tiden, spesielt når jeg bruker mus, og det gjør jeg stort sett hele dagen på jobb. Ikke bra, men vet ikke hva jeg kan gjøre med det, akkurat som håndleddet stivner og jeg må knekke det opp igjen. Vet ikke om jeg kan trene det bedre, har tatt røntgen men de så ikke noe galt der.
Et forslag kan være å stille inn musen på maksimal følsomhet, og samtidig bruke en musmatte med håndleddsstøtte. Det er kanskje litt vanskelig i begynnelsen med svært følsom mus, men når du vender deg til det er er det mye bedre etter min erfaring. Da kan man flytte pekeren fra ene ende av skjermen til den andre kun ved å bevege musen noen få cm, og håndleddet hviler alltid i samme posisjon på matten. Det sparer håndleddet for mye aua. Har du en svært følsom gamermus i tillegg så er det ekstra bra.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Komponenten skrev:
Fikk et tips av en idrettslege og aktiv kajakkpadler for noen år tilbake;

Sliter du med ledd og seneplager ifb fysisk aktivitet - tenk kosthold og ikke spis eller drikk produkter med mye syre slik som f.eks sitrusprodukter (appelsinjuice etc), og sørg for en god syre/base ballanse i ernærningen forøvrig.

Syre fra sitrusprodukter går i leddvæska og reduserer spørning og øker slitasje. Sannsynligheten for senebetennelse osv mangedobles!
Foran en lang padletur (hvor man naturlig nok har en gjentagende bevegelse i skuldre, albuer og håndledd) ble vi anbefalt å styre helt klar av slike produkter en hel uke i forveien!

Jeg hadde hele tiden trodd at det utelukkende var sunt å drikke ren fruktjuice, men slik var det altså ikke

Det er sikkert mange andre ting å tenke på, men dette er i alle fall værd å ha i minne.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Komponenten skrev:
Noen mener at tran/Omega3 er bra.
Andre mener at en liten shot med Audio Origamis "superslippery" lagerolje før hver treningstur fungerer glimrende. Da får man samtidig tømt seg, og man slipper således å utsette leddene for den ekstra vekten som det kroppslige avfall ellers utgjør.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

:) :)

Flott info foresten Erland. Du kan mer enn diy skjønner jeg....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takker for tips.

Har gravd fram min gamle musematte med håndleddstøtte (som jeg aldri brukte, men overflaten var bra) og skal prøve å bruke den for å se om det hjelper. Fant ingen steder å stille inn følsomhet på musen, hvor velger man det da? (har XP Professional her)
Prøvde en periode med ståmus eller hva de heter, hvor man bruker tommelen mest, men etter å ha slitt ut en mus og fått enda en, var tommelen lei og. Nå har jeg en vanlig som er ganske liten, synes det er best, men det blir jo mye trykking og ensformige bevegelser.
Har prøvd litt med venstre men det er vanskelig å lære seg til å bruke den hånden.

Jus drikker jeg lite av, men jeg drikker mye te, vet ikke om det regnes som surt?
Hvordan sjekker man syre/base ballansen?

Jeg har også begynt å ta omega3-tabletter for en stund siden faktisk.

Så da gjenstår det bare å prøve superslippery lagerolje, høres jo i grunnen ut til å være det som skal til… ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er vel helt avhengig av om jeg søler superslippery-oljen på gulvet og trør i den eller ei det... Bør nok være ytterst forsiktig fremover om jeg skal putle med slikt.. ;)

O

O J

Gjest
Snitt på 10,1 km/t i 25 min i dag. Hadde dessværre ikke tid tid å forsette litt i 9+ og litt i 8+ km/t denne gangen.

Sørkedalsløpet på tirsdag neste uke. Blir vel bare å få satt en tid.

Hadde vært kult om han kammeraten som tippet den laveste tiden på meg, ble han som vant en pils, men det(1t 05min) kan bli litt vel tøft (11km; grus/stier/huggsområde/bakker).

Begynner såvidt å tenke på litt mere langvarige mål: 125% av kroppsvekt i benk(sakte, og ryggen flat mot benken), 150% av kroppsvekt i knebøy/ markløft OG; fullføre et par terrengløp(8-11km) på en tid som er rundt snittet av feltet(aldersgruppen) årlig.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal ut å gå tur om 5 minutt. Ca 1 time relativt rask gange. Trening igjen kl. 2000-2200.
Neste uke skal jeg på spinning, noe "puls" greier og Yoga på treningssenteret. Er gjennom jobb. Fikk invitasjon idag og jeg sa ja til alt :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Takker for tips.

Har gravd fram min gamle musematte med håndleddstøtte (som jeg aldri brukte, men overflaten var bra) og skal prøve å bruke den for å se om det hjelper. Fant ingen steder å stille inn følsomhet på musen, hvor velger man det da? (har XP Professional her)
Gå inn på system/kontrollpanel og se om du finner 'mus'

Da ser det noe slikt ut: (denne er fra Vista men det ligner

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Joda jeg fant jo den, men det står ikke noe om følsomhet der som jeg kan se…

Har vært ute og gått en litt over to-timers tur i dag i skog og på fjellvei, på en uke nå har jeg gått ca 5,5 timer, pleier å bruke ca 10 min per kilometer så det blir vel omtrent 3 mil omregnet, sikkert litt mindre siden det er ulendt terreng og mye oppover, men som trim tilsvarer det vel det samme, man blir jo mer svett av å gå oppover.

Yoga er supert det bambi, satser på å begynne på noe slikt snart jeg og når de starter opp igjen.
Fikk du solgt hunden din forresten?

Høres jo ut som du ligger godt an til løpet Øyvid, skal bli spennende å høre hvordan det gikk, vi heier på deg!!! :) :) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Den øverste. Den som velger hastighet på markøren. Velger du høy hastighet må du bevege musen mye mindre for å flytte markøren rundt på skjermen enn ved lav hastighet, og dette sparer håndleddene for mye belasting. Men som sagt det krever litt tilvending med raskere mus og det kan være litt vinglete før man vender seg til det. Men hvis man får problemer med å bruke mus, så er jeg overbevist om at dette er verdt å forsøke.

Selv har jeg kjøpt en Razermus som er spesielt god til slik nøyaktig håndtering:

Da ser det slik ut i stedet:

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
Komponenten skrev:
Følsomhet og følsomhet, Kompo, du trenger vel ikke hjelp av et kontrollpanel til slikt!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda hunden er solgt/omplassert og bor nå i Steinkjer......
Jeg låner faren til Odin når jeg er i beit for turkamerat.
Litt personlig så har jeg funnet meg en kvinnelig turkamerat også ;)

Litt av den mer aktive typen kan man si.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var Deph som forvirret totalt med å blande sammen følsomhet og fart Parelius…skjønner ikke helt hva han rotet med… ;)

Merket egentlig ikke den helt store forskjellen på bevegelsen, men får se om det blir bedre.
Ulempen med håndleddstøtte er at man få et trykk under håndleddet, blir litt doven i hånden.

Det var en sånn jeg hadde før:

Grusom i starten før man ble vant med den, så helt super en stund, men så ble tommelen overbelastet og nå har jeg kuttet ut den.

Men denne så ikke dum ut nei:

Her får man samme prinsipp som med den andre musen, men det er ikke tommelen som får all belastningen. Man slipper knekken i håndleddet og vridning i armen, kanskje jeg skulle prøve en sånn.

Vet det var en på jobben som testet ”roller mouse”, men tror ikke det ble noen stor suksess.

Så hyggelig at du har fått deg ny turkamerat Bambi. Fordelen med den typen er at de ikke trenger å luftes hver dag, og at de kan gå på tur alene uten at de springer vekk eller skremmer barn. At det er en aktiv type kan jo være litt slitsomt, på den annen siden blir det vel lettere å holde nyttårsforsettet…. :)

Min turkamerat er av det mer rolige slaget som ikke skjønner vitsen med å gå fort på tur, så da går jeg mest tur alene, for katten er heller ikke så interessert, og da blir det ikke jeg som får bestemme ruten.. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Snakket med en i dag som sa at om man hadde knaking og gruselyd i ledd så burde man ta store doser med omega3, 5-7 ganger mer en anbefalt dose i en uke eller to og ellers ikke være redd for å ta mer enn anbefalt dose. Jeg lurte på om olivenolje kanskje hadde samme smørende effekt og prøvde å søke litt på smøring av ledd, da dukket det opp noe om hypermobile ledd. Kom på at en trener, som er utdannet fysioterapeut, en gang sa til meg at jeg hadde veldig løse ledd, tror hun kalte det hypermobile, så det er kanskje grunnen til at jeg har så mye tull med føtter, knær, hofter, håndledd osv, leddene er for løse og de stivner visst også da lett.
Trening og tøyning skal visst hjelpe, så det er vel bare å satse mer på det da.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Komponenten skrev:

Grusom i starten før man ble vant med den, så helt super en stund, men så ble tommelen overbelastet og nå har jeg kuttet ut den.
Er det bare jeg som får unevnelige assosiasjoner her? ;D ;D ;D ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er nok bare deg ja. Aner absolutt ikke hva du tenker på.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal ha fest idag. Svei kjøttet (2 kg hjortestek igår kveld.) Nå har det dampet seg litt i øl og vin og er satt på langsteking lav temperatur.

Må lage en rett til. Sjokoladekake + litt is og cognac til dessert. Enkelt greit og godt. Men været da. Det er jo for fint for slik mat.... Er jo grillvær nå..

Så denne helgen er det treningsfri. Det kan jeg love.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Høres godt ut… Min mor har en kjempegod saus hun lager til hjort, 2dl buljong, 2dl creme fraiche, 1-2 ts sennep og 1 ss soyasaus. Hun pleier å lage en slags gryte med kjøtt og grønnsaker oppi, så det blir vel en del kraft i sausen og.

Hadde kjempegod steik i lunsjen i dag… og i morgen skal vi i bursdag til noen kroatiske venner som pleier å lage fantastisk mat… så den som burde vært ute og spunnet langs veiene nå er vel jeg.. :-\

Du får ta middagen inne og desserten ute.. Skal visst bli en super helg. :)

Neida Oddgeir, jeg bedriver ikke dagene med pc-spill… ::) ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en sånn powerball. Var kjekt i 2 dager. Siden glemt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
topline skrev:
Komponenten skrev:
Trening og tøyning skal visst hjelpe, så det er vel bare å satse mer på det da.
Prøvd sånn her?

http://www.powerballs.com/norway/

Nei de der har jeg aldri hørt om, en blanding av leketøy og treningsapparat?

Kanskje jeg skulle prøve en sånn…

Har en sånn ball, men har vel ikke brukt den så mye.

http://www.offitech.no/VisItm.html?Id=1085

Man skal knipe på den, men det blir jo fort litt kjedelig og jeg hadde vel egentlig glemt at jeg hadde den...

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Nei de der har jeg aldri hørt om, en blanding av leketøy og treningsapparat?

Kanskje jeg skulle prøve en sånn…
Leketøy kan det sikkert være, om det er interessen.
Men de er mye anbefalt av fysioterapeuter blant annet for opptrening av håndledd/arm.
Og er vel noe av det mest effektive du kan bruke til formålet, da den belaster absolutt alle muskler du har fra skulder og ned til fingertuppene. Altså "belaster" på en måte som ikke gjør skaden værre...
Har brukt Powerballen mye selv i sommer, sammen med eksentrisk trening av underarmene, da jeg faktisk fikk et snev av problemer med diverse muskulatur og "tennisalbue" på forsommeren. Og det har gitt positiv effekt.

Sånne klemmedingser kan også gi positiv effekt, men de gir ensidig belastning på muskulaturen, og det kan være et minus i en del tilfeller.

:)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har bestilt en, så får jeg se om det hjelper. Om jeg går lei kan ungene få den.. ;D

Hva mener du med eksentrisk trening av underarmene?

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja 12k rpm er ikke vanskelig med en slik, men den er som tidligere nevnt morro i ca 3 timer. Så havner den i en skuff til man vil vise den frem til et tilfeldig offer en gang, og så tilbake for godt til plassen ved siden av fonduesettet og de stygge julepresangene.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Kjøpte hoppetau en gang.
Hadde STORE forhåpninger.
Det ble med den ene gangen........

O

O J

Gjest
ernie70 skrev:
Kjøpte hoppetau en gang.
Hadde STORE forhåpninger.
Det ble med den ene gangen........
Driver å pusler litt med å lære meg denne om dagen:

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Ja 12k rpm er ikke vanskelig med en slik, men den er som tidligere nevnt morro i ca 3 timer. Så havner den i en skuff til man vil vise den frem til et tilfeldig offer en gang, og så tilbake for godt til plassen ved siden av fonduesettet og de stygge julepresangene.
Hører faktisk til blant de som bruker fondue-settet vi, hadde noen slovakiske venner på fondue nylig, og de gikk ut og anskaffet seg et sett i ettertid, hadde visst aldri hørt om fondue før de…

Kunne tenkt meg å trene litt med rokkering, men ikke søren om jeg får det til lenger. Hva er hemmeligheten der, kunne det jo før..

O

O J

Gjest
Prøv speedball`n.

Der er det ingen hemmeligheter, annet enn timing og koordinasjon :)

Brenner ikke noe særlig fett da men.. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva gjør du med den, slår på den?

Må vel brenne fett da vel?

O

O J

Gjest
Ikke som bokse-sekken. Mere en koordinasjons greie.

En må virkelig konse. En liten forskjeld i hvor hardt en slår, betyr STOR forskjeld i hastighet (umiddelbart), og den kan gå i alle mulige rettninger om en ikke treffer riktig hver gang.

Edit: Om noen fikk lyst til å prøve, så er metoden:

Slag, 3 "dunk", slag, 3 "dunk", osv

Altså:

- Slag
- dunk (bak), dunk (foran), dunk (bak)
- Slag
- Slag
- Slag

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var på spinning idag. 2. gang totalt gjennom hele mitt liv. Forrige gang var 14 år siden :)

Var en nivå 2 time. Gikk brillefint.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skal trene i kveld tenkte jeg, og i dag er vel den store dagen for Øyvind, så nå får vi krysse fingre og tær og håpe på det beste... :)

(ikke du som skal løpe Øyvind, tenkte på oss andre) ;D

Var forresten en fjelltur på søndag (ca 8 km) så dere ikke tror jeg har ligget helt på latsiden.. ;)

Topp Bunn