Nytt speilrefleks.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Et annet moment er de enorme valgmulighetene som ligger i valg av linser til en D800. Det kan fort bli ganske kostbart å bygge seg opp med X-Pro1.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.092
    Torget vurderinger
    1
    D800 ser særs interessant ut. Noe å drømme om, kanskje.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Slik jeg ser det handler ikke X-Pro1 om å ha et stort utvalg optikk, men om å ha noen få fremragende fastobjektiver og jobbe med motivet. Det som trengs er da gjerne vidvinkel, normal og 90mm ekvivalent. Det er ikke ment å gjøre alt som en DSLR gjør. Vi burde kanskje også nevne Sonys Nex7 her, som er et veldig imponerende systemkamera med 24mp. Michael Reichman har jo sammenlignet det fordelaktig med Leica M9 på luminous-landscape.com.

    Men om man har en stor samling Nikkoroptikk og trives med det er jo ingen grunn til å slutte.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Olympus OM-D viste seg å være en skuffelse, det gjør valgets kvaler lettere. Hva er vitsen med et prismehus som ikke inneholder noe prisme?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ "Prismehuset" er ikke bare til pynt. Det er jo en EVF inni der. Synd at plassbehovene antageligvis ikke tillot et prismehus som lignet på OM-1/OM-2 istedenfor denne litt uheldige OM-10 kopien.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men det jeg mener er at det ikke er noen grunn til å kopiere speilrefleksens utforming når EVFen kan plasseres hvor som helst på kameraet, for eksempel i venstre kant slik at nesen ikke lager flekker på displayet. Form bør følge funksjon, dette blir bare et fjollete retrokamera. Det var jo heller ikke et harmonisk design.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mye fjolleri kan unnskyldes dersom resultatet er estetisk vellykket. Men vi er enige om at det er det ikke i dette tilfellet, i hvert fall etter bildene å dømme.

    Hadde nok heller ventet på GH3 dersom jeg skulle ha meg m43-kamera med EVL.
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Fristende...

    Men jeg tror jeg klarer meg fint med min D700. Det er nok ikke kameraet som er den viktigste begrensende faktoren...

    Skulle gjerne ha hatt videomulighetene, men er skremt av hvor store bildefilene blir med D800. :eek:
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    D700 har jo store fine piksler som fanger opp masse lys, mens D800 antagelig vil ligne mer på D7000. Om man bruker D800 i DX modus får man faktisk et kamera som har omtrent samme oppløsningen som D7000 (noe høyere). Kanskje Nikon merket at D700 spiste av markedet til D3 og ville differensiere de to fullformatsmodellene sine.

    D700 er jo også et penere kamera enn D800, som har en Canonsk uformelighet over seg. Synes jeg ser lignende tendenser hos D4, og håper ikke dette er en trend.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Haha! For noen kløner. En skulle tro at de hadde lært av flausen da EXIF-informasjonen i demobildene som ble publisert da D3x ble lansert, avslørte at de hadde blitt tatt med en Hasselblad.

    Nikon har forståelig nok ikke egne folk som lager denne slags promo-materiale, men de må åpenbart bli nøyere med hvem de outsourcer til.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Blir som skiltet med:
    Kjøp og bruk NORSKE varer
    Nederst på skiltet står det med liten skrift: made in Hong Kong ;) ;D
    Husker det var en lignende sak oppe for en (god) stund siden, men husker ikke modellene som det handlet om da.

    Forøvrig så er jo Canon kommet med den nye 5D mkIII
    http://www.fotosidan.se/cldoc/mer-fart-i-5d-mark-iii.htm

    Synes dette er en liten skuffelse, i sær i sammenligning med Nikons 800
    Pris og pixler er vel hovedgrunnene til skuffelsen. Pixler er ikke alt, men dette er
    jo en fin måte å beskjære bildene på . Prisen på den ny 5D er jo hinsides.. MEN MEN har jo lyst på en slik likevel ;) Forøvrig blir det moro å se om værtetting er blitt bedre ( etter praktisk bruk)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Blir som skiltet med:
    Kjøp og bruk NORSKE varer
    Nederst på skiltet står det med liten skrift: made in Hong Kong ;) ;D
    Husker det var en lignende sak oppe for en (god) stund siden, men husker ikke modellene som det handlet om da.

    Forøvrig så er jo Canon kommet med den nye 5D mkIII
    http://www.fotosidan.se/cldoc/mer-fart-i-5d-mark-iii.htm

    Synes dette er en liten skuffelse, i sær i sammenligning med Nikons 800
    Pris og pixler er vel hovedgrunnene til skuffelsen. Pixler er ikke alt, men dette er
    jo en fin måte å beskjære bildene på . Prisen på den ny 5D er jo hinsides.. MEN MEN har jo lyst på en slik likevel ;) Forøvrig blir det moro å se om værtetting er blitt bedre ( etter praktisk bruk)
    5D handler jo først og fremst om billedkvalitet og der har MK I og MK II vært på tronen. Den tradisjonen tror jeg MK III følger opp, spesielt på høy ISO. Jeg ser frem til seriøse tester begynner å dukke opp :)

    Puma
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Da Nikon så hvor mye 5D MkIII koster øynet de en mulighet. På mandag stiger prisen på D800, så det er best å bestille nå.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    868
    Antall liker
    678
    Sted
    Oslo
    Bach_Man skrev:
    Da Nikon så hvor mye 5D MkIII koster øynet de en mulighet. På mandag stiger prisen på D800, så det er best å bestille nå.
    Såfremt man ikke trenger det nyeste, så er det mye moro å finne på foto.no bruktmarkedet om dagen.

    Har vurdert D800 selv, men endte med opp dette istedenfor:
    D700+mbd10 grep 1år gammelt,8700 eksponeringer(JP superforsikring fulgte med og:) foto.no )
    Nikon 28-105, grei som hverdagslinse (Foto.no)
    Nikon 50mm f1.8 af-s (eneste nykjøpet/Interfoto), når det virkelig trengs god lysstyrke
    Nikon 80-200 f-2.8 af-s for å ta bilder av unga i full fart inne og ute i sportshaller/diverse aktiviteter (hovedgrunnen til kjøpet)(interfoto bruktsalg som ny)
    2*16gb lexar CF kort 40/45 write/read (komplett)
    MOnopod + kulehode (fikk av vennine på jobben/interfoto nytt)
    Og fortsatt har jeg igjen 3300,- i forhold til dagens pris hos Interfoto :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det var nå bare ment som et velment råd til de som tenker på D800, den stiger med tusener på mandag. D700 er jo fremdeles et utmerket kamera - og penere enn D800 også. Men egentlig er de jo ganske forskjellige kameraer, og om man har ventet på en meget høyoppløst DSLR som tar opp video er det jo D800 man skal ha.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    868
    Antall liker
    678
    Sted
    Oslo
    Bach_Man skrev:
    Det var nå bare ment som et velment råd til de som tenker på D800, den stiger med tusener på mandag. D700 er jo fremdeles et utmerket kamera - og penere enn D800 også. Men egentlig er de jo ganske forskjellige kameraer, og om man har ventet på en meget høyoppløst DSLR som tar opp video er det jo D800 man skal ha.
    Der er jeg enig :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det går jo rykter om at Nikon vil komme med enda et nytt FX-kamera med mer moderat oppløsning. I mellomtiden er D700 fremdeles i produksjon.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Det går jo rykter om at Nikon vil komme med enda et nytt FX-kamera med mer moderat oppløsning. I mellomtiden er D700 fremdeles i produksjon.
    OK, men forhandleren her, Japan Foto, hevder at de sitter på noen av de siste D700 som skal ut. Fint kamera syns jeg, og jeg innser nå at det meste av optikken jeg har kjøpt til min D80 vil passe til D700. Bare kit-objektivet som er DX, og det kan få gå med D80en.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg så forresten X-Pro1 for første gang i virkeligheten i går (og EN D800 også). Tøft kamera, men ikke veldig mye mindre enn en liten DSLR. Med objektiv og motlysblender er den vel i praksis en smule større (men lettere) enn en Leica M, da objektivene virker litt tykkere enn de fleste av Leica sine (som jo er veldig små).
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var innom foto-video å kikket på den og de to andre modellene for ei uke siden.
    Jeg ble negativt overasket over størrelsen på X1, godt større enn jeg hadde forventiniger om, så den er ute av bildet for min del også mye grunnet prisen.
    Derimot så falt jeg for den minste X10, den likte jeg godt både utseendemessig og størrelsesmessig.
    Så har jeg en bror som driver på nettet rundt foto like mye som jeg driver her, og han kunne fortelle om dette problemet med ringer....orbs?
    Mange er visst opptatt av det og dette skal visstnok rettes opp i, om enn i seneste laget da mange er solgt og ute i markedet.
    Ekspeditøren jeg snakket med og kjenner godt gjennom mange år har dette og sier at han ikke har erfart/sett dette problemet.

    Videre snakket vi om muligheten for at jeg på f.eks. Olympus i denne klassen kan nyttigjøre meg mine gamle Zuikoobjektiver: 28/3,5, macro 50/3,5
    samt en zoom 75-150.
    Han sa, og jeg tror han har fullstendig rett, du kommer ikke til å gidde p.g.a. de negative sidene brukermessig.

    Fuji X10 mangler dog noe jeg egentlig var på jakt etter og det er skikkelig vidvinkel (den har jo fast zoomobjektiv).
    Vidvinkel i så måte dreier seg for meg om rundt 21 mm som virkelig får med mye i bredden innendørs.
    Da kom jeg på tanken å rett og slett jakte på en liten brukt speilrefleks med et objektiv for dette bruk, nærmest som et eget objektiv (med kamera :D )
    Brukt på dette markedet vil jo gi mulighet for svært gode kjøp, skal jo ikke mye til før noen år gamle kameraer blir svært billig, det er vel objektivene som kanskje holder seg mer brukbart i pris..........eller?

    Nei, som generelt lite allbrukskamera av god kvalitet så peker Fuji X10 seg ut som en klar ener for mitt behov og ønske pr. idag.

    Mvh.KW
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    KW skrev:
    Videre snakket vi om muligheten for at jeg på f.eks. Olumpus i denne klassen kan nyttigjøre meg mine gamle Zuikoobjektiver: 28/3,5, macro 50/3,5
    samt en zoom 75-150.
    Han sa, og jeg tror han har fullstendig rett, du kommer ikke til å gidde p.g.a. de negative sidene brukermessig.
    Er i all hovedsak riktig dette. Kjøpte selv i sin tid et Olympus E-620 bl.a. med tanke på gjenbruk av en del utmerket Zuiko optikk etter min klassiske OM-1. Ser de gamle objektivene blir lite brukt, er mye plunder og heft. Men har du god tid til nødvendige innstillinger så er de gamle Zuiko glitrende rent optisk. Hva med et Olympus PEN?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ken Rockwell kan jo by på interessant lesing: http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

    Når det gjelder speilrefleks er han veldig Nikonfantast, selv om han mener at Cannon er bedre på noen områder (studio om jeg har forstått riktig). Uansett, mannen er levende opptatt av foto, og han har mange betraktninger som kan være interessante for den som ønsker å orientere seg i jungelen. Lenge hevdet han at Nikon D40 var hans favoritt (oftest benyttet) selv om han hadde D3 og annet i samlingen. Nå er D40 bare tilgjengelig på bruktmarkedet, så da er det andre kameras som anbefales. Etter hva jeg begriper er Ken Rockwell uavhengig, dvs ikke sponset av noen produsent, selv om Nikon visstnok skal ha forsøkt å få til en avtale.

    Annet av interesse på siten er brukermanualer for en rekke kameraer, med fokus på vesentlig og uvesentlig.

    Lykke til!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Ken Rockwell er ikke en veldig dyktig fotograf i forhold til hvor mye tid han bruker på mediet. Portrettene hans er preget av underlige orange hudtoner. Tipsene han kommer med kan forsåvidt være gode, men jeg skjønner ikke hvorfor D40 var en favoritt. Jeg gikk nylig fra D40 til D700, og forskjellen er formidabel. Mye større enn Rockwell gir uttrykk for.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    KW skrev:
    Videre snakket vi om muligheten for at jeg på f.eks. Olympus i denne klassen kan nyttigjøre meg mine gamle Zuikoobjektiver: 28/3,5, macro 50/3,5
    samt en zoom 75-150.
    Han sa, og jeg tror han har fullstendig rett, du kommer ikke til å gidde p.g.a. de negative sidene brukermessig.
    Er i all hovedsak riktig dette. Kjøpte selv i sin tid et Olympus E-620 bl.a. med tanke på gjenbruk av en del utmerket Zuiko optikk etter min klassiske OM-1. Ser de gamle objektivene blir lite brukt, er mye plunder og heft. Men har du god tid til nødvendige innstillinger så er de gamle Zuiko glitrende rent optisk. Hva med et Olympus PEN?
    Det vet og husker jeg fra den tiden.
    De to små liggende på hver side av min OM2 var blant de objektivene som virkelig fikk høy(est) score på en svært omfattende* test i sin tid.
    *omfattende= mengde objektiver.

    Det er macro 50MM-3,5 og 28MM-3,5 begge ganske lyssvake men de fikk likevel bedre omtale optisk sett enn de mer lyssterke alternativene (også fra Zuiko)

    Den telezoomen 75-150MM derimot mener jeg å huske var mer ordinær.



    Pen E hadde bror min, men han ble aldri fortrolig med søkeren/systemet, så jeg har kikket på de og tilsvarende fra Panasonic, men foreløpig føler jeg for Fuji X10.
    Regner denne som bedre, men er klar over at den har et fast zoomobjektiv, og derfor kom jeg på tanken om brukt speilrefleks med en ca. 21 MM til det bruket (altså dekke de sjeldne behovene for sterkere vidvinkel)
    Lengre tele(zoom) har jeg på det kameraet jeg tok Olympusbildet med
    en Panasonic DMC FZ 30..........greit for mitt bruk under brukbare lysforhold.

    Kanskje TorNado kan si litt om sin Fuji X10 om han leser dette, tror han har et slikt.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Khanate skrev:
    Etter hva jeg begriper er Ken Rockwell uavhengig, dvs ikke sponset av noen produsent, selv om Nikon visstnok skal ha forsøkt å få til en avtale.
    Tenker det ble sagt av en av stemmene i hodet til Ken. Fyren er helt propell og kommer med en mengde tåpelige uttalelser i hytt og gevær.

    Tror ikke Nikon vil assosieres med Herr Rockwell, nei.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    OAlex skrev:
    Ken Rockwell er ikke en veldig dyktig fotograf i forhold til hvor mye tid han bruker på mediet. Portrettene hans er preget av underlige orange hudtoner. Tipsene han kommer med kan forsåvidt være gode, men jeg skjønner ikke hvorfor D40 var en favoritt. Jeg gikk nylig fra D40 til D700, og forskjellen er formidabel. Mye større enn Rockwell gir uttrykk for.
    Jeg tror ikke Ken R har sammenliknet disse to spesielt. Fordelen med D40 var vel størrelse, menysystem og batterilevetid (i følge Ken R). Da D700 dukket opp hevdet Ken R at dette var den beste digitale speilrefleksen i markedet.

    Det å være en god fotograf innebærer mye mer enn teknisk innsikt og synsing om utstyr. God eller ikke, Ken R fotograferer så mye at han i alle fall er berettiget til å ha meninger om de systemene han tester ut.

    At jeg nevner D40 innledningsvis forteller vel bare at jeg er akterutseilt i forhold til hva som tilbys i markedet.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Han likte vel at det var et lite og lett kamera Og så har D40 blitzsynkronisering på 1/500s. Det er veldig nyttig. Nå for tiden er det jo Fuji x100 som gjelder for Ken, etter at han først erklærte det ubrukelig før det var satt i produksjon. Han refererer forøvrig nå DXOmark på at D800 er verdens mest oppløste speilrefleks, men bruker den selv med small basic jpeg.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    2.874
    Sted
    Kongsberg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Regner med at D7100 ikke er så langt unna (og forhåpentligvis ikke i rødt), og den kommer jo garantert ikke til å ha noe dårligere sensor enn budsjettmodellen. Men jeg er egentlig mest spent på hva som kommer mellom D7000 og D800.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Er det egentlig å foretrekke med så høy oppløsning? Argumentet med fullformat er jo delvis at pickslene er større og fanger mer lys pr picksel. Med god støykontroll som resultat. Filene blir voldsomt store, noe som heller ikke er en ubetinget fordel.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg som trodde megapixelkrigene var over. 24 Mpix på en APS-C sensor tilsier en pixelstørrelse på mindre enn 4 mikron, som vil si at diffraksjon begynner allerede på f/5,6 eller deromkring.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    D800 har omtrent samme pikseltetthet som D7000, og har noe bedre lavlysegenskaper. Om man downsizer ett bilde fra D800 så det tilsvarer 16mp er støykontrollen omtrent som for D4, med det unntak at de høyeste ISOene ikke er tilgjenglig.

    Jeg føler egentlig ikke behov for noe mer enn de 16mp jeg har med D7000. Ja jeg trenger egentlig ikke noe annet speilreflekskamera på mange år. Men om Nikon hadde lansert et FX-kamera med samme størrelse og oppløsning hadde det riktignok vært fristende, mye pga den store søkeren og en verden av fet optikk som åpner seg (de beste argumentene for fullformat for meg). Å jobbe med 24mp 14bit ukomprimert raw frister lite.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    coolbiz skrev:
    Jeg som trodde megapixelkrigene var over. 24 Mpix på en APS-C sensor tilsier en pixelstørrelse på mindre enn 4 mikron, som vil si at diffraksjon begynner allerede på f/5,6 eller deromkring.
    Diffraksjon er jo en litt søkt bekymring som bare har betydning om man ser bildene på 100%. Om man bruker f.eks. f/8 så gir jo likevel 24mp et skarpere bilde enn 16 mp, siden sistnevnte mangler skarphet på sensornivå.

    Sony har nå forresten "lenge" hatt flere modeller med 24mp APS-C-sensor, så ingen grunn til at Nikon ikke skulle, siden det er Sony som lager deres sensorer også.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^Godt poeng. Diffraksjonsfenomener er forresten sannsynligvis en mindre begrensniing rent praktisk enn at D3200 vil kreve bedre optikk og ikke minst bedre skuddisiplin enn hva den typiske kjøperen av et kamera i denne klassen innehar. Men pixelpeeping på 100% skal de nok likevel gjøre. ;D
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.470
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg føler egentlig ikke behov for noe mer enn de 16mp jeg har med D7000. Ja jeg trenger egentlig ikke noe annet speilreflekskamera på mange år. Men om Nikon hadde lansert et FX-kamera med samme størrelse og oppløsning hadde det riktignok vært fristende, mye pga den store søkeren og en verden av fet optikk som åpner seg (de beste argumentene for fullformat for meg). Å jobbe med 24mp 14bit ukomprimert raw frister lite.
    Samme her. En D400 (pro DX) ligger vel i kortene, men det skulle ikke forundre meg om Nikon også dukker opp med en rimelig fullframe-modell om ikke lenge. En slags FX-versjon av D7000 eller noe tilsvarende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn