Er det for å begrense kansellering som du valgt å separere midbass woofers med en liten vegg mellom i midbass hornet? Jeg spør siden jeg lurer på om det er noe å tenke på ved design av midbasshorn som bruker flere drivers.Vis vedlegget 861293
Odin Ref. Tractrix 200.
Hei Rewind,Er det for å begrense kansellering som du valgt å separere midbass woofers med en liten vegg mellom i midbass hornet? Jeg spør siden jeg lurer på om det er noe å tenke på ved design av midbasshorn som bruker flere drivers.
Dette var et ja eller nei spørsmål. Takk for detaljert svar.Hei Rewind,
Litt treg i avtrekker'n her
Odin Hornene ble bygget med Tractrix profil, både i vertikal og horisontalplan av flere grunner.
15" membranen er sirkulær med kurvatur. Et mål har vært å oppnå en best mulig akustisk kobling fra drivermembran til hornprofil.
Hornets akustiske cutoff inntreffer i enden av hornmunningen, i overgangen til fri luft. Her oppstår det store trykkforandringer. Lydbølgene "slipper taket" fra hornprofilen og det oppstår markante trykkforandringer som er med på å skape uliniæritet for lave frekvenser som har større bølgelengde en profilens hornlengde. Tractrix profilen gir en gradevis overgang til fri luft med lite diffraksjon og har lineær airload i sitt tilpassede bruksområde. Utformingen av profilen er med på å redusere problem med brå overgang. Siden vertikal horn er kortere en horisontal horn, så fordeles cutoff på flere punkter. Siden nedre hornside kobler mot gulv, så oppnås en ytterligere jevning av respons. Avstanden mellom drivere er så tett som to 15" kan tillate.
Hadde noen ideer vedrørende et rent horisontalt horn i designprosessen for Odin hornene. Forkastet "finneløs" FLH til fordel for valgt løsning. Jeg vet Grelv har gjort seg noen gode erfaring med finneløs FLH. Uten å ha testet selv, så vil jeg anta en moderat økning av diffraksjon og kanseleringer mellom enhetene uten vertikal horn, men det kan sikkert fortsatt bli veldig bra.
Uten å ha testet, eller simulert på 8PE21 driveren, så vil man på generelt grunnlag kunne klare å oppnå bra skyv fra en ideell 8" i et tilstrekkelig dypt horn med tilstrekkelig munning. betinget at bassløsningen som jobber under er implementert inn riktig. Hornet vil bli grandiost.Dette var et ja eller nei spørsmål. Takk for detaljert svar.
Jeg lurer på å lage midbasshorn ned til 70-80 Hz med 8PE21. Ser ut som at jeg vil trenge et par på hver side for å få samme SPL som min compression driver. Jeg har nå to 8 ohms 8PE21 og noen 8 ohms Fane S 8M til å teste ut. Det funker veldig bra ned til 200Hz i mitt nåværende horn, selv om det blir litt andefattigt med for lav SPL på midbass og så høy deling som 200Hz. Løsningen er en resistor eller autotrafo a la Klipsch, men mine ører lider av å ha en resistor på en midrange driver for det høres veldig godt, i hvertfall mine hvite cement resistorer. Min compression driver er på 16 ohm og det vil ikke endre seg , hvis jeg ikke kjører to par compression drivers parallellt, men da får jeg også en unødvendig boost på 2-3dB, og da vil jeg trenge fire 8PE21 i hver sitt horn og det har jeg ikke plass til. Jeg lurer også på hvad forsterkeren vil si med 2x8ohms= 4ohm 8PE21 sammen med 16 ohms compression driver. Den vil antageligvis foretrekke 8 ohm, men det er jo stor variasjon i impedanse, også i mindre eksotiske høyttalere. Hvis det skille være et problem kan jeg jo biampe, med sub i tillegg. Men biamping er allerede planen, fordi jeg vil bruke Raal som tweeter og den er bare 95dB sensitiv. Kanskje Raal og bare en 8PE21 vil være en bedre match i sensitivitet. Men da låser jeg med til biamping (egentlig triamping med sub).
Får hvertfall ingen kansellering med bare en 8PE21 og impedansen blir heller ikke så farlig med 8 ohm 8RE21 sammen med 8 ohm Raal. Og j-a, det vil bli et litt dypere horn enn vi er vant til å se her på hifisentralen, men kanskje ikke så veldig dypt mot det som finnes i Japan.
Hvis jeg i stedet bruker HF10AK 1" compression driver til tweeter så er den faktisk sterkere i lyden enn min midrange compression driver og vil trenge resistor/autotrafo. Compression driver tweeters skal ha bedre attack enn ribbon tweeters, men jeg mistenker at de også har en type distortion/breakup som jeg reagerer på mer enn den fra Raal. Raal er bare så myk og behagelig å lytte til.
Men jeg vil kanskje savne litt trøkk i midbassen med bare en 8PE21, selv med stort og dypt horn?
JBL hornet som jeg har er jo laget for JBL 2169H CMCD, så det er ikke rart at det ser minst styggt ut, selv med midbass målinger fra en stue. Hvis målet var 300Hz og ikke 70-80 Hz, så hadde jeg kanskje beholdt CMCD. Men nå må jeg sjanse, for det finnes ikke 6-8" drivers (til under 120000 kroner paret) som klarer midbass horn.Wente og Thuras lagde en matematisk modell for når en driver-faseplugg kombinasjon begynner å bli reaktiv rett før 1930. I Japan forsket man på det samme og kom frem til nesten nøyaktig den samme modellen tidlig på 30-tallet.
En slik konfigurasjon du beskriver her vil i all hovedsak ha betydelige reaktive komponenter i nesten hele arbeidsområdet i følge deres modell. Det vil i såfall si at den driveren som låter best i horn A overhodet ikke trenger å fungere i horn B selv om de ikke er veldig ulike. Det hele blir et enormt sjansespill og på sluttresultatet ser man knapt spor av drivernes virkelige kvaliteter.
Mulig alle andre i denne tråden forstår dette, men kan du utdype?Men nå må jeg sjanse, for det finnes ikke 6-8" drivers (til under 120000 kroner paret) som klarer midbass horn.
Det finnes merker som YL, A.L.E. og Goto som selger midbass compression drivers for flere hundre tusen stykk. Du må nesten være oligark for å ha råd til det. Så jeg må sjanse på at 8PE21 klarer oppgaven 80-300Hz.Mulig alle andre i denne tråden forstår dette, men kan du utdype?
Er vel Ems LB7 Hornlyd benytter ? 7 gram bevegelig masse.De som @Hornlyd bruker er vel ikke sånn ekstremt dyre, og de virker utrolig godt egnet til de hornene han har i hvertfall.
Jeg vil prøve drivers som er like kraftige men med lettere og stivere kon som nesten bare 6” eller 8” kan tilby.De som @Hornlyd bruker er vel ikke sånn ekstremt dyre, og de virker utrolig godt egnet til de hornene han har i hvertfall.
Ser at Hornlyd linker til Inlows side om et 100Hz horn med 12” driver, eller et likt horn med fire 8PE21 som når til 80Hz.Er vel Ems LB7 Hornlyd benytter ? 7 gram bevegelig masse.
Spiller selv på det elementet som en midt i en åpen baffle nå, imponerende element, kan ikke skjønne annet en at det låter langt mer transparent kontra Jbl 15´ eller lignede i midt bass i horn, selv om en mister kreftene til de store elementene.
Hornresp (freeware) har klart å simulere det jeg får ut av mine horn ganske nøyaktig. Det er bare knappe inn thiele small parameters til forskjellige drivers i Hornresp å kan du teste ut så mange horndimensjoner du vil. Med Faital 6PR122 så får du antageligvis ikke 80Hz. Jeg tipper ned 120Hz, men jeg kan teste i hornresp senere.Uten å spore av alt for mye, så har jeg kikket på faitalpro 6pr122 x4 x2 i noe alá en miniversjon av emokid sitt, plassert i hjørnene i stua.
6PR122 (8Ω) by FaitalPRO
FaitalPRO combined the latest R&D methods and technologies with the most advanced industrial automation techniques and all FaitalPRO drivers are made in Italy with the highest level of quality, consistency and durability.faitalpro.com
Har ikke begynt å se på detaljene i hornet eller simulere ennå, kun skissert på form/størrelse.
https://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/1673966137588-png.885236/
Jeg er jo fersk på dette, men forstår ikke hvorfor det ikke skulle kunne fungere ganske ok? Hvilke parametre har jeg oversett?